-VOETBAL-
22c jaar, Nr 29
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 7 November 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. A A N KO N D I G I N G S W E E K B L A D
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINGSDIENST
Oorlogsschade aan eigendommen,
waarvan de toegang door de
bezettende overheid ontzegd is
SEPP'L
door het Winterhulp - Tooneel
SEPP'L
Scheuralmanakken voor 1942
Harmonische Ontwikkeling
Zondag 9 November 1941
C. S. YPER - A. A. MOESCROEN
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor België: één jaar 36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
Hebben vanwege de Nationale Landbouw- en
Voedingscorporatie, Hoofdgroepeering Zuivel,
Vetten, Eieren de vergunning voor den verkoop
van boter bekomen
Wed. FORREZ René, Frenchlaan, 37.
WATERBLEY Jules, Kalf vaart, 45.
Op vele plaatsen van het land, inzonderheid langs
heen de kust en in de nabijheid van luchtbasissen, be
vinden zich zekere geteisterden tengevolge van de be
zetting in de onmogelijkheid hun eigendom te betreden
om de daaraan toegebrachte beschadiging door oorlogs
feiten vast te stellen en te ramen, met het oog op het
indienen van een aanvraag zooals voorzien bij besluit
dd. 15 Maart 1941. De geteisterden, waarvan sprake, zijn
nochtans ertoe gehouden een aanvraag tot vaststelling
en raming binnen den wettelijk voorgeschreven termijn
in te dienen onder opgave van de redenen die de vast
stelling van de beschadiging in den weg staan. Indien
de tusschenkomst van een deskundige vooralsnog niet
mogelijk is, volstaat het dat de geteisterden zelf. voor
zoover mogelijk, inlichtingen verstrekken nopens de
schadeposten, waarvan zij kennis kregen en eventueel,
een raming aan hun vaststelling toevoegen.
o
Zooals wij verleden week reeds hebben medegedeeld
gaat de 1" opvoering van het Winterhulp - Tooneel een
groot succes te gemoet. Wij geven hieronder de voor
naamste bijzonderheden van deze opvoering
ZONDAG 23 NOVEMBER, te 15 uur stipt en
MAANDAG 24 NOVEMBER, te 19 uur stipt
prachtige operette in drie bedrijven
door Huilebrouck, De Vriendt en Lambrechts.
De algemeene regie van het stuk is in de handen van
den heer Jozef De Coninck, terwijl de muziekleiding
berust bij den heer Guido Van Overbeke, leeraar aan
het St Vincentiuscollege te leper.
Alles in deze opvoering is tot in de kleinste puntjes
verzorgd tooneelschikking, orkest, gemengd koor als
mede de balletten. In het totaal werken 75 uitvoerders
samen om deze opvoering tot een geweldig succes te
laten uitgroeien.
Hoe kunnen kaarten bekomen worden Hoe genum
merd en voorbehouden
1. Niet genummerde kaarten kunnen worden gekocht
in het lokaal van Winterhulp, St Jacobsstraat, 16.
2. Niet genummerde kaarten zullen in den loop der
volgende dagen ten huize worden aangeboden door de
propagandisten van Winterhulp.
3. Genummerde kaarten kan men bekomen, telkens
van 11 u. tot 11.30 u., in de volgende lokalen en op de
aangeduide dagen
ZondagStadsschouwburg.
MaandagKlein Stadhuis, Groote Mark,
DinsdagDe Trompet, Groote Markt.
WoensdagMajestic, Rijselstraat.
Donderdag Klein leper, Diksmuidestraat.
Vrijdag: De Meenenpoort, Maarschalk Frenchlaan.
Zaterdag Astrid, Vanden Peereboomplaats.
Hier kan men ook de niet genummerde kaarten gra
tis laten nummeren en voorbehouden.
4. Verder kunnen de kaarten genummerd worden in
den Stadsschouwburg
Zaterdag 15 en 22 November, van 18.30 u. tot 19.30 u.
Zondag 16 en 23 November, van 11.00 u tot 12.30 u.
iriTTrrrrril 11 i ninmi
in alle grootten
TER DRUKKERIJ DUMORTIER
34, Boterstraat, 34, Yper
O
Spreken wij van harmonie, zoo gaan onze ge
dachten naar de muziek en wij denken aan een
koor van verschillende stemmen saamgevoegd
naar de leer der harmonie. Doch er bestaat ook
een harmonie van lijnen en kleuren, een har
monie van volkeren en van zielen. Wij willen
hier een oogenblik stilstaan bij de harmonie van
de verschillende vermogens, in den enkelen
mensch.
De mensch is een lichamelijk en een geestelijk
wezen.
Hij bezit verschillende vermogenshij kan
ademhalen, zich voeden, arbeid verrichten. Hij
kan ook denken, willen, gevoelen, gelooven, ho
pen en beminnen.
De kiem ervan ligt reeds in den jongen mensch.
De opvoeding moet ze ontwikkelen ze voeden,
ze doen groeien, alles verwijderen wat dat
groeien kan hinderen.
Wordt geen enkele dezer vermogens vergeten,
worden ze alle tot groei gebracht door een doel
matige voeding en in evenredige mate, dan kun
nen we spreken van een harmonische ontwik
keling.
Wat eischt zij van het lichaam
Samenwerking en evenwicht. Geen der deelen
mag verwaarloosd worden en geen der deelen
mag gevoed worden ten nadeele van de andere.
Wat zien we nu doorgaans Hoeveel lichame
lijke vermogens worden er ontwikkeld Wat
doen wij voor de ontwikkeling van het oog, het
oor, de spraak Maakt het teeken- en zangonder
wijs deel uit van onze noodzakelijke lichaams
oefeningen Hoe staat het met de ontwikkeling
onzer spieren en de hiervoor noodzakelijke gym
nastiekoefeningen Of wat nog beter is, met onze
lichaamsbewegingen in open lucht
Wat eischt anderzijds de harmonische ontwik
keling van onzen geest
Nogmaals samenwerking en evenwicht. Geen
der vermogens mag verwaarloosd worden geen
der vermogens mag ontwikkeld worden ten koste
van andere.
Gij kent uw geestelijke vermogens verstand,
gevoel, wil...
Heeft één dezer drie den voorrang, dan als alle
drie geroepen zijn tot samenwerking. Heeft het
verstand toezicht op het gevoel en controleert
dit laatste het verstand
Verstandsmenschen en gevoelsmenschen zijn
onwaar.
De verstandsmensch werkt als de fotografie.
Deze geeft onberispelijk juist alles weer tot de
minste bijzonderheden. Een portretschilder daa
rentegen laat het toevallige weg en plaatst het
ondergeschikte in de schaduw. Hiermede gelukt
het hem ons zieleleven weer te geven, wat de
camera van een fototoestel niet vermag, dat eer
der onjuist is door zijn juistheid. Een schilder
mag wel vele onnauwkeurigheden begaan in het
weergeven van de plooien uwer kleederen of an
dere bijhoorigheden, maar hij blijft steeds dicht
bij de waarheid.
Gelijk nu de fotografie is een verstandsmensch
onwaarhij is koel. Een gevoelsmensch is week
en tegelijkertijd onwaar. Wie zich door zijn ge
voel laat leiden, handelt dikwijls onverstandig.
Het gevoel mag enkel dienen om het koele ver
stand aan te vullen, gelijk omgekeerd het ver
stand ons gevoel moet temperen. Wordt een
mensch door zijn gevoel medegesleept, dan be
hoort het verstand hem weder te doen opveeren.
De ziel van den harmonisch ontwikkelden
mensch is veerkrachtig. Staat het verstand in
overwicht, dan duwt het gevoel het in den toe
stand van evenwicht terug. t
Het derde vermogen is de wil. Dit vermogen
kan te weinig ontwikkeld worden, maar het kan
ook te machtig worden. Een mensch kan willen
tegen rede en gevoel in. Denk maar aan zooveel
stijfhoofdige, hardnekkige, eigenzinnige lieden.
1941 -1942
K. B. V. B
OM 14 UUR
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
Ingang3 fr. Tribune: 1 fr. opleg.
De natuurlijke wachters van den wil zijn rede
en gevoel.
Thans hebben wij het oog te vestigen op het
verband tusschen de lichamelijke en geestelijke
vermogens. Er mag geen ontwikkeling van het
lichaam plaats hebben ten koste van die des
geestes, evenmin als een ontwikkeling des gees-
tes mag geschieden ten koste van het lichaam.
Vele opvoeders begaan hier grove fouten. Om
knappe kinderen te bezitten, offeren zij de ge
zondheid van zoon of dochter op in dwazen trots.
Anderen zijn de oorzaak, dat hun kinderen dom
blijven uit vrees voor ingebeelde ziekten. Het
zwakke, teere jongetje met zijn vroegtijdig ont
wikkeld hoofd vol wijsheid en wetenschap is
even onharmonisch als de blozende knaap, een
ware bloem van gezondheid, maar bij wien de
domheid u tegenstraalt uit de groote oogen. Dat
zelfde kan men zeggen van den geleerde met zijn
flauwen polsslag en fletse kleur naast den gezon
den volwassene met bloeiende gezondheid, die
den mond niet kan openen zonder ongerijmdhe
den te vertellen. Gezegend hij, die in een gezond
lichaam een gezonden geest omdraagt.
Misschien zou een spotziek lezer bij het lezen
van dit artikel wel de opmerking willen maken,
dat een mensch toch geen kast is met allerlei lo
ketjes, één voor het verstand, één voor het ge
voel, enz. De mensch toch is geen veelvoudig
wezen.
Deze opmerking heeft haar waarde. Doch wat
de natuur in diepe geheimnis in een enkel wezen
vereenigt, dat moeten wij, menschen, ontbinden
en onderscheiden. De menschelijke vermogens
openbaren zich niet naast, maar door elkander en
wij zoeken naar woorden om onze uitdrukking
zoo dicht mogelijk aan de werkelijkheid te doen
naderen.
De Grieksche mythologie vond een ander beeld:
Mars, de god van den oorlog, en Venus, de godin
van schoonheid en liefde, waren beide in het gou
den. net van Vulkanus gevangen. Uit het huwe
lijk der twee gevangenen werd een dochter ge
boren, Harmonia genaamd. Geen domme kracht
alleen niet alleen liefde en gevoeldeze ook niet
naast elkander, maar aan het huwelijk van bei
de is het, dat de harmonie het leven dankt.
De muziekkenner leert ons, dat de melodie te
genover de harmonie staat.
Het karakter van een muziekstuk ligt in de me
lodie. Door haar wordt de harmonie beheerscht.
Iedereen kan het samenstellen der harmonie
leeren. Met de melodie is zulks niet het geval,
want zij is natuurgave, ofschoon ze door oefening
kan worden ontwikkeld.
De individualiteit is voor den mensch, wat de
melodie is in een muziekstuk.
Zij ook is natuurgavezij drukt haar stempel
op alle vermogens.
In de ontwikkeling van deze vermogens vindt
zij haar tegenwicht, gelijk een melodie in haar
begeleiding.
Daarom moet een mensch zich zoo alzijdig mo
gelijk ontwikkelen, opdat zijn individualiteit
partij kunne trekken van al de krachten, die in
hem aanwezig zijn.
Zoo groeit een menschenleven tot een kunst
werk het wordt heel en al een prachtig lied een
ideaal voorwaarmaar dat juist om die redenen
dient nagestreefd.
Wie de noodzakelijkheid eener harmonische
ontwikkeling nog beter begrijpen wil, overdenke