ONZE FILMKRONIEK CROCHET 150 fr. Prijzen in LAPIEÖE'S Zaal, d'Hondtstraat Voor het aanleeren ran Accordeon BRUNO VERSTRAETE STAD YPER CINEMAPROCRAMMAS Opdracht-en van de Filmspeelster Het Geschenk van de Liefde Filmbedrijvigheid in Nederland KORTE COLVEN Ufa's weekoverzicht- voor Vrijdag 30 januari 1942 Frauenchiemsee Ol» ZlOXnVG 1 FültltlJ VRI It)« Een jong lepersch Dichter DRIELUIK HET YPERSCHE 30-1 -1942 FLORA Groote Markt MAJESTIC Rljselstraat Ik ben Sebastiaen OU Duitsch gespreken Laatste Jeugd Fransch gesproken OUD IEPER R Colaertplaats Marguerite 3 Duitsch gesproken met Willy Forst en Trade Marlen. Vrijdag, Zaterdag, om 8 u. Zondag., 2 J, 5 en 8 uur Maandag, om 8 uur met Raimu, Jacqueline Delubac en Tramei. Zaterdag, om 7 uur Zondag, om 21, 5 en 7 1 u. Maandag, om 7 uur met Theo Lingen, Gusti Huber en Grethe Weiser. Zaterdag, om 7 J uur. Zondag, om 2 J, 5 en 7 i u. Maandag, om 7 uur WAT OLGA TSCHECHOWA EROVER DENKT. Olga Tscheehowa, een filmspeelster die ook alhier een groote bekendheid bezit is zij niet gehuwd met een Antwerpenaar? heeft te Berlijn een lezing gehouden over a De vrouw in het artistiek beroep waarin zij er onder meer op wees dat het voor een artiste niet vol staat looi te zijn om zich in de gunst van het publiek te handhaven. De loopbaan van een artiste verklaarde zij zal niet duurzaam zijn indien achter haar uiterlijke ver schijning geen persoonlijkheid staat. Jonge artisten, die bij hun eerste optreden grooten bijval behaalden, ver wonderen er zich wel eens over niettemin in hun loop baan tegengehouden te worden. Zij ervaren dan dat het gemakkelijker is een succes te beoogen dan te behouden. De plaats, door een kunstenares veroverd, moet steeds opnieuw door haar veroverd worden, opdat zij ze heele- maal zou kunnen bekleeden en ermede vergroeid zou worden. Zeer veel jonge artisten genaken slechts halfweg, om dat zij voordien niet met voldoenden ernst het gebied hunner opdracht hebben betreden, omdat zij niet onder zocht hadden of zij sterk genoeg waren om zich voor een gansehe leven aan de kunst te binden. Zeer dikwijls deinzen zij terug wanneer het er op aan komt met ernst en zelfverloochening te arbeiden, met zooveel zelfver loochening dat menigmaal het particulier leven erbij moet inboeten». TOONEEL EN FILM. De artiste herinnerde er verder aan, dat zelfs de be roemdste kunstenaressen steeds aan zich zelfte werken hebben, steeds te oefenen en te studeeren heb ben om haar uitdrukkingsmiddelen aanhoudend te ver edelen. Zij is ervan overtuigd dat een filmspeelster goed doej zich ook als tooneelspeelster te doen gelden. Zeker, tooneelspel en filmspel zijn door andere wet ten beheerscht. Maar Olga Tscheehowa heeft het steeds als weldoend ondervonden, na een filmrol te hebben ge speeld, weer op de planken te kunnen verschijnen. In den schouwburg kan zij dan een boog spannen over een heele lotsbestemming of over een groote belevenis iets wat in de studio niet mogelijk is, daar de opnamen er slechts broksgewijs elkander opvolgen. Door tooneelarbeid vrijwaart de artiste haar ver mogen om een rol in haar geheel te spelen, zonder eeni- ge onderbreking, wat ook haar arbeid in de studio ten goede komt. Vooral de vrouwen zien op tegen het vertolken van onsympathieke rollen zij vreezen hierdoor afbreuk te doen aan haar populariteit. Olga Tscheehowa is even wel overtuigd dat die tijd voorbij is. Een artiste, die het ernstig meent met haar kunst- toeroeo, moet ook den moed hebben in een onsympathie ke rol te verschijnen, wanneer zij het gevoel heeft dat haar krachten opgewassen zijn om aan die rol gestalte te geven, en vooral wanneer het stuk, de gedachte ervan, een dergelijke inzet vereischt. EEN MAN IN CHINA.. En zii eind'ede met een svm-bolisch verhaal aan te halen, dat feitelijk als de zedeles van een harer laatste films Bevrijde Handen mag beschouwd worden en dat in die prent door een der acteurs aldus wordt ver teld Een man in China wou een houten staander voor een klokkenspel snijden, en hij dacht aan het geld, dat hij ermede behouden kon, en het werd een misluk king. Hij herbeson en hij dacht aan den roem dien hij met zijn werk beha'en kon. en er kwam niets van te recht. Dan dacht hij aan de liefde en aan de vereering der menschen, die hij winnen kon. maar andermaal mislukte het werk. Tenslotte dacht hij er nog maar alleen aan een goeden staander voor een klokkenspel te maken. en het werk schooi ot> en hij veroverde tegelijkertlid ge'd en -oem, alsmede de liefde en de vereering der menschen. De film Annelie die bekroond werd op het jongste Filmfestival te Venetië en die half Februari te Antwer pen zal worden uitgebracht, bevat tal van schoone too- neelljes. die door hun eenvoud recht naar 't hart gaan. Ten gerieve van onze lezers laten wij hieronder een van deze pareltjes volgen. Annelie's echtgenoot ligt zwaar gekwetst in een veld lazaret Zuster, hebt u naar mijn vrouw getelegrafeerd?... Ik heb het toch beloofd... Dan kan ze hier toekomen met den nachttrein... De zusje; meent goed te handelen met den ge kwetste op een mogelijke ontgoocheling voor te be- Teiden. -In dezen tijd komen de treinen en vooral de nacht treinen met véél vertraging toe. De treinen missch.en wel, ruischt het antwoord van onder de dekens, en haast als een gebed... Maar mijn vrouw nooii Mjjn vrouw is altijd stipt op tijd. Over een kwa:t uur is ze hier... Zuster, ik wou een brief cticteeren... De oogen van dokter Laborins bleven op de zoldering gevestigd. Het dictee begint en woord voor woord tee kent de zuster nauwkeurig op. Zeer aandachtig moet ze toeluisteren. Als een heiligschennis zou ze 't be schouwen, wanneer ze 't wagen moest hem te vragen onbegrepen woe. den te willen herhalen. De gekwetste heeft vertrouwen in de siiptheid van zijn gade, maar hij is er n et zeker van of hem, na haar komst, wel ge noeg tijd zal overblijven om zijn afscheidswoord ten einde te brengen. Snel maar geruischloos wordt de deur geopend. Annelie verschijnt in de opening. Gejaagd doorpei len haar onrustige oogen de luimte van het vertrek tot ze Laborins gevonden hebben. Dankbaarheid straalt nu van haar wezen, omdat ze vaststellen kan, dat ze nog niet te laat kwam. Maar zijn blik blijft beweegloos cp de zoldering ge vestigd Ach Annelie, dicteert de gekwetste, eerst in de laatste oogenblikken beseffen we, hoe dankbaar we moeten zijn... De houten vloer kraakt onder den.tred van de lang zaam naderbij tredende -vrouw. Van de zoldering strijkt de ijle blik in de richting van de deur. De dokter heeft zijn geliefde gade ontdekt, maar zijn gelaat blijft on beweeglijk, wanneer hij even zijn onderbroken zin herneemt om hem te kunnen voleinden Hoe dankbaar wij moeten zijn over het geschenk van de liefde... Laborins tracht zich op te richten om zijn vrouw te kunnen begroeten. Dadelijk staat Annelie naast hem aan de sponde. Martin, fluistert ze, maar die zucht verraadt al haar smart naast al haar liefde. De blik van den dokter wordt reeds wazig. Hij voelt méér de aanwezigheid van Annelie dan hij zijn gade zelf waarnemen kan. Moeilijk glimlacht hij nog en zegt dan En nu ben je daa-r... zooals altijd stipt op het uur... Zijn hoofd zinkt tegen haar schouder. Seconden lang blijft het liefdevolle paar in deze starre houding. Martin... Nogmaals valt de naam van haar lippen, maar in deze zucht klinkt reeds onderdanige gelatenheid naast een innerlijke vrede. Want hoe ze ook bevreesd was, ze had toch woord gehoudenze was op tijd gekomen. De Cinelone-studio's te Amsterdam, die geruimen tijd niets van de bedrijvigheid van een filmproductie hebben meegemaakt, zijn weer in bedrijf. Dat kan op zich zelf een teeken zijn dat moed kan geven voor de Nederv landsche film. Een fiimagentschap heeft namelijk op dracht gegeven een aantal korte films te vervaardigen nl. Oost, West, thuis Ach, wat hindert het nou en De Hollandsche Ballade spelende aan boord van het opleidingsschip Polinx. Deze films worden vervaar digd door Nederlandsche krachten en de heer Gerand Rutten, de ontwerper en regisseur van het eerste filmpje, heeft in een bijeenkomst voor journalisten, get: acht de bedoeling van de ondernemers uiteen te zetten. Deze is dan, nu deze studio's in bedrijf zijn genomen door Nederlandsche krachten, te trachten films te maken die vóór alles Nederlandsch zijn en een atmosfeer hebben, die den Nederlander kan liggen. Het ideaal van de filmers is een film te maken die men zou kunnen be schouwen als een soort voortzetting van Rutten's Dood water zonder al te strakke avaqt-gardistische dogmatiek. Zoo ver is men echter nog niet en thans is dan Oost West, thuis... in voorbereiding, de geschiedenis van een oud mannetje, dat nimmer uit mag van zijn vrouw en dan droomt van een cabaret. Bokskamp Sys De Boer te Charleroi. Voetbalwedstrijd Rijsel Robaais. Yshockeykamp Berlijn Pressburg. Inwijding van de langste Europeesche luchtbaan. Stichtinesherdenking van de Spaansche Phalanx. De 250 000* arbeider vertrekt naar Duitschland. Wol- en Pelsinzameling in Duitschland. De V'.amtneen zamelen wol in te Brussel. Van het Oostfront. De oorlog in Afrika. EEN CULTUURFILM Het eilanddorp Frauenchiemsee heeft zijn eigen leven en zijn e'gen menschen... In de d. oomerige steegjes, waar de netten te drogen hangen, heerscht een gonzende bedrijvigheid. 400 jaar :s- het geleden dat de eerste visschers zich op het eilandje vestigden, en vele families kunnen prat gaan on »en even ouden slam-boom Ho bewore-s re- vinden zich ook een aantal pottenbakkers, die sierlijk- gevormde en bont gekleurde schalen en kruiken ver- vaa-^'pen. He' kunstgevoel moet wel ontwikkeld zijn bij wie te midden van zoo'n mooie brok natuur leven Maar nie', enkel de producten van de hedendaagsche handwerklui, harmonieeren met de n-oodige rus'ige om- gev'ng. Wat de oorlogsfurieën vernielden, bouwden toe- gewi'de menschenhanden weer op... In de zuilengangen van de kerk bewondert men 6 eeuwen oude :omaansche wandschilderljen Oeroude' wapenschilden herinneren aan een tijd waarin de volksgemeenschap zco herh;. was als thans. En dit mooie stukje aarde wordt overscha duwd door de reusachtige kruinen van zwa;e lindeboo- men. In deze schaduwen is het of zomersche dagen goed droomen. Hier brengt elke dag in het verloop der ge- t'jden nieuwe en onvergetelijke 'ndrukken. De schilder Karl Hanshofer was de ontdekker van dif paradijs der kunstenaars. De oude kroniek in de herberg De L'rdevertelt van het bezoek van vele schilders en dichters. Ralner Maria Rilke verwijlde tusschen deze oude muren eu slenterde door deze stegen. Droom en werkelijkheid worden hier toj een gropte belevenis vereenigd. Hier versmelten moeizame arbeid en echte levensvreugde, karakter en bezonkenheid tot één zinvol geheel. Den stedeling, die vermoeid is door het drukke en nooit-ophoudende gedaver en wiens blik maandenlang gevangen zit tusschen steeds dezelfde huizenrijen, zal een bezoek aan Frauenchiemsee hét gevoel van een blijde verlossing schenken. wendt U in volle vertrouwen bij den accordeon - virtuoos Statiestraat, 52 - YPER Afgezien van enkele tekortkomingen begroeten we in Felix Verb eke een jong dichter, die het met de poëzie ernstig meent en werkelijk iets te zeggen heeft. Maar nu -het werk zelf. In het eeiste luik; «Nachten en Dagen» geven de verzen ons den indruk, dat ze meer willen zeggen dan ze kunnen. Wel is er soms een zekere rhythmische be- wogenheid, zooals in den aanvang vanDe Vlier is goed Een witte vlinderpracht van sprookjesparasols ombloeit het lichte groen van héél de viler. en buigt zich over ons... Jammer genoeg wordt deze deining dan niet volge houden, wordt ze niet tot intense gebondenheid en ver vloeit ze daarbij te dikwijls tot een te neutraal slot. als dit De vlier is goed en houdt de wacht. Stemmingsbeelden-bemijmeringen van jeugdindrukken zouden we dan liefst deze verzen noemen. Als we nog even uit Nachtdit aanhalen De bleeke lantaarnen zijn ziek van de koude en stil als vervrorene yammen van biddende kaarsen, dan hebben we wel den indruk, dat de schrijver een zekere atmosfeer wil scheppen, of een visie geven op de dingen, maar tevergeefs zoeken we toch naar dien diep - menschelijken inhoud, naar dit sterke concen- treerend rhythme, dat ons toch in elk volledig gedicht doet huiveren, zij dit dan ook nog in vrijen vorm ge schreven. Met de beste bedoeling en altijd uit eerbied voor dit schoone wonder, dat men poëzie noemt, willen we ook er nog even op wijzen, dat regels als zijn melodieën droomt. naar blauwe einders zoekt en eeuwigheden vindt. 'k voelde dagen doodgaan op een horizon van hoop... wel een zekere melancholie in hun melodieusheid dra gen, wel een zeker droomerig waas over ons brengen, maar ze toch niet kunnen volstaan om het gebrek aan onvoldragenheid, d. 1. die helderheid van waarachtig gevoelen en streng, klaar denken te dekken. Toch zijn er nu wel in dit gedeelte verzen, waarin de bewogenheid van de zuivere, wezenlijke emotie reed* meer waarachtig en ontroerend aandoet HAGEDOORN. Znal vemarmd Dranken l»t0 Kous Omdat je koninklijk gewaad je zoc eenvoudig staat heb ik je lief, mijn lentekind Omdat je blankheid een verlangen stilt. dat in me groeit en leeft, omdat de Heer je zóó gewild en zóó geschapen heeft, heb ik je lief, mijn lentekind. In het tweede luik Van Z%1 tot Zielkomen de gedichten over het algemeen dan toch meer boven het pittoreske der sentimenteele aquarellen uit het eerste gedeelte te staan. Soms bezingen ze nog wel een geval, een gelegenheid, maar het gevoel is ruimer en zoekt hoorbaar een vaster stollen in een meer stevigen vorm. In «Ik sluit de Blinden van mijn Z!el» hooren we zeer dankbaar en graag, hoe de dichter zich definitief schijnt loseerukt te hebben uit de eigen droomliefkoo- zing. om zijn hart ruim-ontvankelijk te maken voor de nocden der menschen. Werkelijk, er is in dit gedicht reeds een lyrische kracht waardoor de dfeo-menschelijke toon zich reeds bij ons weet in te griffen. IK SLUIT DE BLINDEN VAN MIJN ZIEL. Ik sluit de blinden van mijn z'el, voor de klachten van mijn volk... Ze sleepen voort hun hart de dagen door. harten van miserie, Er groeit een bitterheid in hen, Ze zijn toch niet geboren, om in r'i te wachten od hun brood, om dagenlang te kloppen aan de doode poorten van verlichte zalen.. Ze zijn toch niet geboren om hun stalen lijf te laten roesten in een moddersloot... Ze leven, om hun hart te dragen door de brand ng van het werk, en zi n een machtelooze klacht, gedweeë slaven van de nood. Ze z'.in de zwoerers en ze rus'en. wachten maar, omdat ze moeten... Ik sluit de blinden van mijn z'el, voor de klachten van mijn volk. De vriendschap is een ander thema waarvoor de dich ter aandoenlijke accenten vindt, die beloven voor een zniveie innerlijke lyr'ek. STERVENDE VRIENDSCHAP Ik zal met weemoed op den drempel staan, waar met uw trots de vriendschap mij verliet, en hooren hoe in 't leege. koude huis de klank vergaat van een verheven lied. Al zijn de gestalten van het persoonlijk lijden- ver ianeen en beminnen niet a'.'emaal hun vaagheid van vroeger ontstegen, toch kunnen we reeds met ons hart en verstand er in het eigen leven tot schoonheid her kennen. Tens'otte :n het derde lu'k «God» vinden we Ver- beke op zijn best. Hier werkt de beweging van zijn ve-zen meer en meer eoncentreererd. Nét langer is de kader hoofdzaak gebleven de kern is er waaruit het nhythme stuwt naar volledige, mannelijke zeggings-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 5