-VOETBAL-
22e jaar, Nr 43
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 13 Februari 1942
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34. Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BE VOORRAD INGSDIENST
Aflevering der Veloplaten voor leper
KINDERVOEDING IEPER
Belangrijk bericht aan de Geteisterden
ONVERDRAAGZAAM HEID
Wegens de weersomstandigheden
worden al de wedstrijden van Zondag
15 Februari afgelast.
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zes maanden 18.00 fr.
Men kan inschrijven
ln alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortur
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
o
UITGIFTE DER KLEEDERKAARTEN
De tweede kleederkaart zal aan de bevolking
worden uitgereikt op de volgende dagen en uren
Op Maandag 16 Februari 1942, van 9 ure tot 12
ure en van 14 tot 16 ure, voor de gezinnen
waarvan de naam van het gezinshoofd begint
met de letters A, B en C.
Op Dinsdag 17 Februari 1942, (zelfde uren), let
ter D.
Op Woensdag 18 Februari 1942, (zelfde uren),
letters E tot en met O.
Op Donderdag 19 Februari 1942, (zelfde uren),
letters P tot en met Z.
Op Vrijdag 20 Februari 1942, voor de personen,
die zich niet op den vastgestelden dag hebben
kunnen aanmelden.
De gezinshoofden moeten zich aanmelden voor
zien van de rantsoeneeringskaarten van al de le
den van het gezin.
De personen die tot nog toe de strook van hun
oude kleederkaart niet hebben ingebracht, wor
den verzocht deze in te brengen op de hierboven
aangeduide dagen en uren volgens de letters hier
boven aangegeven.
Voor de inwoners van Yper zijn de veloplaten
voor 1942 te bekomen in de Bank Crédit Anver-
sois Diksmuidestraat, te Yper, den Zondag 15n,
van 9 tot 12 u. en den Maandag 16", van 9
tot 12 ure en van 2 tot 16 i ure.
De prijs der taksplaat is gesteld op 37.50 fr.
Gelief gepast geld mede te brengen.
Voor de betalingen per post moet er 1 fr. 25
voor onkosten betaald worden, 't zij dan 38 fr. 75.
Iedereen vult zijne verklaring zelf in, te weten
naam, adres en nummer zijner eenzelvigheids-
kaart. Briefjes te bekomen ten kantore, Carton-
straat, 31, alsook in voornoemde Bank.
De Ontvanger der Belastingen.
Dinsdag 17 Februari, hernemen de raadplegin
gen, te 2 ure 15. Op dien dag zullen de ingeschre
venen "er sinaasappels kunnen aankoopen.
De noodige formulieren tot het indienen van de aan
vragen tot vaststelling en schatting der oorlogsschade
zijn vanaf heden weer in voldoende hoeveelheid voor
handen in volgende distributiecentra
leper: Stadhuis, eiken Donderdag en Zaterdag.
Langemark: Stadhuis, eiken Dinsdag. Telkens van
9 tot 17 uur.
De geteisterden worden er tevens aan herinnerd dat
de uiterste grens voor het indienen der oorlogsschade
bepaald is op 30 Juni 1942. Op voornoemde plaatsen en
dagen zal een afgevaardigde van het Provinciaal Com
missariaat zich ter beschikking der geteisterden stéllen
om hen GRATIS alle noodige inlichtingen en hulp te
verschaffen teneinde hun dossier in orde te brengen.
De personen die zich den bouwkatalogus willen aan
schaffen, gelieven zich te wenden tot het Commissariaat-
Generaal voor 's Lands Wederopbouw, Nijverheids-
plaats, 23, Brussel. Vooraf moet de som van 35 frank
gestort worden op postchecknummer 354.96 met ver
melding van de reden der storting. Binnenkort zal de
bouwkatalogus eveneens in de Provinciale Commissa
riaten verkrijgbaar zijn.
De leeningsaanvragen voor eigendijwrmen, roerende en
««roeiende, beschadigd door oorj0^stoi<6n. kunnen nog
steeds ingediend wor
Gewoonlijk meent men, dat de - onverdraag
zaamheid uitsluitend op 't gebied van den gods
dienst gevonden wordt. Deze soort van onver
draagzaamheid is echter maar een klein onder
deel van de allesbeheerschende ingewortelde on
verdraagzaamheid der menschelijke natuur.
Staatkundigen, godgeleerden, wijsgeeren, ge
neeskundigen o. m. zijn onverdraagzaam. Hebben
zij de macht niet gehad om anderen om hun mee
ningen op den brandstapel te brengen, 'toch heeft
het hun zeker niet aan den wil ontbroken.
Zoudt ge niet denken, dat ook de huisvaders en
de huismoeders onverdraagzaam zijn in de ge
schillen omtrent de huishouding
Jammer genoeg, nergens sticht die geest meer
lijden en ellende dan op het veel bewiste gebied
dér opvoeding.
De boeken over opvoeding eischen over 't alge
meen veel te veel van de ouders. Zij stellen het
aan de ouders zoo voor, alsof ieder kind niets dan
een zachte, weeke massa is, die zij naar hartelust
kunnen kneden. Zij denken, dat het genoeg is
hun een goed model te bezorgen en dat de ouders
niets anders te doen hebben dan volgens dit op
gegeven model van hun kind een voortreffelijk
mensch te maken.
Zou men niet beter doen zekere teksten van
het Evangelieboek te overwegen waar de liefde
volle Hemelvader bij herhaling getuigt, dat Hij
kinderen opgevoed en grootgemaakt heeft, maar
dat zij tegen Hem overtreden hebben. Beschouw
die aandoenlijke tekstWat is er meer te doen
aan mijn wijngaard, dat ik er niet aan gedaan
heb Waarom heb ik verwacht, dat hij goede
druiven voortbrengen zoude, en hij heeft stin
kende druiven voortgebracht.
Als God, die heel wat wijzer, heiliger en lief
derijker is dan wij zelf, betuigt in dit groote werk
te zijn teleurgesteld, is het dan wel raadzaam
tegen menschen te zeggen, dat de vorming van
het karakter hunner kinderen geheel alleen van
hen afhangt
Is de gezondheid van menige zwakke vrouw
niet geknakt geworden en haar leven verbitterd,
omdat haar een te zware last van verantwoor
delijkheid op de schouders gelegd werd
Werd menige moeder niet belemmerd in 't ver
standig gebruik van de gaven, die God haar ge
geven had, omdat haar een wijze van handelen
voorgeschreven werd, die zij evenmin kon op
volgen
Heeft een zwakke, tengere moeder niet soms
een jongen, die tweemaal zooveel wils- en geest
kracht bezit als zij
Zal zij zich niet verlegen gevoelen in het wor
stelen met den wil en de eigenzinnigheid van
zulk een kind
Wat dan Liet de Schepper haar in die verle
genheid, zoodat zij haar plichten niet vervullen
kan Neenmaar vóór alles moet zij zich zelve
kennen en begrijpen. Heeft zij geen macht cot.
bevelen, zoo heeft zij wel de macht tot overre
den. Kan zij den ijzeren wil van haar jongen niet
buigen of breken, zij kan hem vermurwen. Ze
kan dus den strijd vermijden, waarin ze zou over
wonnen worden. Ze kan haar kind voor zich in
nemen. Ze kan het aan zich inniger verbinden en
haar invloed door een gestadigen zachten invloed
dagelijks versterken.
Komt er zich verder niemand mede bemoeien,
zal deze moeder haar kind wel klaar krijgen. On
gelukkiglijk komt er meestal een derde persoon
tusschen beide. Dan heet het
Het is uw plicht den wil van den jongen te
breken. Gij moet de plak bij de hand houden. Gij
geeft hem te veel zijn zin. Als gij hem voor elk
ALS DE BRUINE AARDE..
Een boerespel. En een spel dat ver van alle
dekadentie afstaat. Willem Putman.
verzet een goede rammeling gaaft, zou hij.zich
wel onderwerpen
Die raad is verkeerd, want hij is practisch on
uitvoerbaar.
Het heeft geen zin daartegen te opperen, dat er
wel menschen zijn, die in staat zijn over den >vil
van anderen te heerschen.
Laat die menschen hun succes, maar geef ze in
Gods naam niet uit voor algemeene opvoedkun
digen, die denken, dat ze als wet mogen stellen
dit in alle mogelijke gevallen te moeten door
drijven.
Wij zouden die moeders kunnen tegenoverstel
len, die juist het vermogen missen op den wil van
hun kinderen te werken en toch slagen in hunne
opvoeding. Het zijn van die beminnelijke en
edelaardige wezens, in wier aard het gebieden
niet ligt, maar die haar eigen karakter ten rade
gaan en niet trachten te doen, wat ze toch niet
kunrten verwezenlijken.
Het blind gezag of driest geweld, waaraan ge-
matigheid en stille drang ontbreken, vermag niet
te doen wat de invloed wel kan.
Werkt deze langzamer en schijnbaar zwakker,
toch richt.hij meer uit en volgt hij een beteren
weg.
De hoofdzaak is, dat' een moeder haar toevlucht
niet neme tot list of bedrogdat zij het goede
Voorbeeld geve en vooral niet driftig worde.
Laat daarom de zachtmoedige moeders begaan,
al kunnep ze haar woelig volkje niet evenzeer in
toom houden als enkele vrouwen, aan wie God
andere talenten gaf. Dat ze vooral niet den moed
verliezen, als het haar toeschijnt, dat ze in de
karaktervorming der haar toevertrouwde wezens
niet al te zeer gelukken. Dat ze het Bijbelwoord
gedachtig blijven, dat God zelf hierin nu en dan
teleurgesteld wordt.
De verdraagzaamheid is vooral noodig in het
tijdperk van overgang tot volwassenheid bij de
kinderen.
Als de knaap of het meisje volwassen wordt,
raken meer dan eens ziel en lichaam in de war.
Het karakter verandert dan somtijds zoo totaal,
dat het kind voor zijn ouders verloren schijnt,
zoodanig zijn zijn plannen onbepaald, zijn be
geerten onverzadelijk en zijn wenschen onrede
lijk. Hier moet huiselijke haard verdraag
zaam genoeg zijn en uiterst geduldig. De jongen
voelt, dat hij een man is en dat gevoel werkt in
hem als de branding der zee, oorverdoovend en
allesvernielend. De lijdzaamheid voltrekke hier
haar werk laat hem het heele huis overend zet
ten, zijn kleeren scheuren, vechten en tieren...
Wanhoop niet, als gij uw kind maar behouden
moogt en heb geduld, want na verloop van een
paar jaren ffroeb er een bedaard en fatsoenlijk
nan uit, als hij zich aan geen dierlijke drift
heeft verslaafd.
Men schijnt bovendien te vergeten, dat het
juist in dat overgangstijdperk is, dat men meteen
de grootste inspanning van den geest aan het kind
vraagt.
Men verwacht van onderwijzers en leeraars, dat
deze de jonge lieden onder strenge tucht recht op
het doel af zullen leiden, maar tegelijkertijd ver
geet men rekening te houden met de groote phy-
sieke veranderingen, die bij hen plaats grijpen.
Is het wonder, dat die opleiding met zooveel
moeilijkheden gepaard gaat en dat zoo menigeen
mislukt De schuld ligt inderdaad niet bij de
onderwijzers, want deze doet alleen wat de ou
ders van hem verlangen den cursus afzetten,
waartoe hun zonen onverbiddelijk zijn veroor
deeld, enkel omdat anderen denzelfden gang zijn