-VOETBAL- 22e jaar, Nr 43 Prijs 0.75 tr. Vrijdag 13 Februari 1942 NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34. Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER BE VOORRAD INGSDIENST Aflevering der Veloplaten voor leper KINDERVOEDING IEPER Belangrijk bericht aan de Geteisterden ONVERDRAAGZAAM HEID Wegens de weersomstandigheden worden al de wedstrijden van Zondag 15 Februari afgelast. HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor Belgiëéén jaar36.00 fr. zes maanden 18.00 fr. Men kan inschrijven ln alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortur 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 o UITGIFTE DER KLEEDERKAARTEN De tweede kleederkaart zal aan de bevolking worden uitgereikt op de volgende dagen en uren Op Maandag 16 Februari 1942, van 9 ure tot 12 ure en van 14 tot 16 ure, voor de gezinnen waarvan de naam van het gezinshoofd begint met de letters A, B en C. Op Dinsdag 17 Februari 1942, (zelfde uren), let ter D. Op Woensdag 18 Februari 1942, (zelfde uren), letters E tot en met O. Op Donderdag 19 Februari 1942, (zelfde uren), letters P tot en met Z. Op Vrijdag 20 Februari 1942, voor de personen, die zich niet op den vastgestelden dag hebben kunnen aanmelden. De gezinshoofden moeten zich aanmelden voor zien van de rantsoeneeringskaarten van al de le den van het gezin. De personen die tot nog toe de strook van hun oude kleederkaart niet hebben ingebracht, wor den verzocht deze in te brengen op de hierboven aangeduide dagen en uren volgens de letters hier boven aangegeven. Voor de inwoners van Yper zijn de veloplaten voor 1942 te bekomen in de Bank Crédit Anver- sois Diksmuidestraat, te Yper, den Zondag 15n, van 9 tot 12 u. en den Maandag 16", van 9 tot 12 ure en van 2 tot 16 i ure. De prijs der taksplaat is gesteld op 37.50 fr. Gelief gepast geld mede te brengen. Voor de betalingen per post moet er 1 fr. 25 voor onkosten betaald worden, 't zij dan 38 fr. 75. Iedereen vult zijne verklaring zelf in, te weten naam, adres en nummer zijner eenzelvigheids- kaart. Briefjes te bekomen ten kantore, Carton- straat, 31, alsook in voornoemde Bank. De Ontvanger der Belastingen. Dinsdag 17 Februari, hernemen de raadplegin gen, te 2 ure 15. Op dien dag zullen de ingeschre venen "er sinaasappels kunnen aankoopen. De noodige formulieren tot het indienen van de aan vragen tot vaststelling en schatting der oorlogsschade zijn vanaf heden weer in voldoende hoeveelheid voor handen in volgende distributiecentra leper: Stadhuis, eiken Donderdag en Zaterdag. Langemark: Stadhuis, eiken Dinsdag. Telkens van 9 tot 17 uur. De geteisterden worden er tevens aan herinnerd dat de uiterste grens voor het indienen der oorlogsschade bepaald is op 30 Juni 1942. Op voornoemde plaatsen en dagen zal een afgevaardigde van het Provinciaal Com missariaat zich ter beschikking der geteisterden stéllen om hen GRATIS alle noodige inlichtingen en hulp te verschaffen teneinde hun dossier in orde te brengen. De personen die zich den bouwkatalogus willen aan schaffen, gelieven zich te wenden tot het Commissariaat- Generaal voor 's Lands Wederopbouw, Nijverheids- plaats, 23, Brussel. Vooraf moet de som van 35 frank gestort worden op postchecknummer 354.96 met ver melding van de reden der storting. Binnenkort zal de bouwkatalogus eveneens in de Provinciale Commissa riaten verkrijgbaar zijn. De leeningsaanvragen voor eigendijwrmen, roerende en ««roeiende, beschadigd door oorj0^stoi<6n. kunnen nog steeds ingediend wor Gewoonlijk meent men, dat de - onverdraag zaamheid uitsluitend op 't gebied van den gods dienst gevonden wordt. Deze soort van onver draagzaamheid is echter maar een klein onder deel van de allesbeheerschende ingewortelde on verdraagzaamheid der menschelijke natuur. Staatkundigen, godgeleerden, wijsgeeren, ge neeskundigen o. m. zijn onverdraagzaam. Hebben zij de macht niet gehad om anderen om hun mee ningen op den brandstapel te brengen, 'toch heeft het hun zeker niet aan den wil ontbroken. Zoudt ge niet denken, dat ook de huisvaders en de huismoeders onverdraagzaam zijn in de ge schillen omtrent de huishouding Jammer genoeg, nergens sticht die geest meer lijden en ellende dan op het veel bewiste gebied dér opvoeding. De boeken over opvoeding eischen over 't alge meen veel te veel van de ouders. Zij stellen het aan de ouders zoo voor, alsof ieder kind niets dan een zachte, weeke massa is, die zij naar hartelust kunnen kneden. Zij denken, dat het genoeg is hun een goed model te bezorgen en dat de ouders niets anders te doen hebben dan volgens dit op gegeven model van hun kind een voortreffelijk mensch te maken. Zou men niet beter doen zekere teksten van het Evangelieboek te overwegen waar de liefde volle Hemelvader bij herhaling getuigt, dat Hij kinderen opgevoed en grootgemaakt heeft, maar dat zij tegen Hem overtreden hebben. Beschouw die aandoenlijke tekstWat is er meer te doen aan mijn wijngaard, dat ik er niet aan gedaan heb Waarom heb ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zoude, en hij heeft stin kende druiven voortgebracht. Als God, die heel wat wijzer, heiliger en lief derijker is dan wij zelf, betuigt in dit groote werk te zijn teleurgesteld, is het dan wel raadzaam tegen menschen te zeggen, dat de vorming van het karakter hunner kinderen geheel alleen van hen afhangt Is de gezondheid van menige zwakke vrouw niet geknakt geworden en haar leven verbitterd, omdat haar een te zware last van verantwoor delijkheid op de schouders gelegd werd Werd menige moeder niet belemmerd in 't ver standig gebruik van de gaven, die God haar ge geven had, omdat haar een wijze van handelen voorgeschreven werd, die zij evenmin kon op volgen Heeft een zwakke, tengere moeder niet soms een jongen, die tweemaal zooveel wils- en geest kracht bezit als zij Zal zij zich niet verlegen gevoelen in het wor stelen met den wil en de eigenzinnigheid van zulk een kind Wat dan Liet de Schepper haar in die verle genheid, zoodat zij haar plichten niet vervullen kan Neenmaar vóór alles moet zij zich zelve kennen en begrijpen. Heeft zij geen macht cot. bevelen, zoo heeft zij wel de macht tot overre den. Kan zij den ijzeren wil van haar jongen niet buigen of breken, zij kan hem vermurwen. Ze kan dus den strijd vermijden, waarin ze zou over wonnen worden. Ze kan haar kind voor zich in nemen. Ze kan het aan zich inniger verbinden en haar invloed door een gestadigen zachten invloed dagelijks versterken. Komt er zich verder niemand mede bemoeien, zal deze moeder haar kind wel klaar krijgen. On gelukkiglijk komt er meestal een derde persoon tusschen beide. Dan heet het Het is uw plicht den wil van den jongen te breken. Gij moet de plak bij de hand houden. Gij geeft hem te veel zijn zin. Als gij hem voor elk ALS DE BRUINE AARDE.. Een boerespel. En een spel dat ver van alle dekadentie afstaat. Willem Putman. verzet een goede rammeling gaaft, zou hij.zich wel onderwerpen Die raad is verkeerd, want hij is practisch on uitvoerbaar. Het heeft geen zin daartegen te opperen, dat er wel menschen zijn, die in staat zijn over den >vil van anderen te heerschen. Laat die menschen hun succes, maar geef ze in Gods naam niet uit voor algemeene opvoedkun digen, die denken, dat ze als wet mogen stellen dit in alle mogelijke gevallen te moeten door drijven. Wij zouden die moeders kunnen tegenoverstel len, die juist het vermogen missen op den wil van hun kinderen te werken en toch slagen in hunne opvoeding. Het zijn van die beminnelijke en edelaardige wezens, in wier aard het gebieden niet ligt, maar die haar eigen karakter ten rade gaan en niet trachten te doen, wat ze toch niet kunrten verwezenlijken. Het blind gezag of driest geweld, waaraan ge- matigheid en stille drang ontbreken, vermag niet te doen wat de invloed wel kan. Werkt deze langzamer en schijnbaar zwakker, toch richt.hij meer uit en volgt hij een beteren weg. De hoofdzaak is, dat' een moeder haar toevlucht niet neme tot list of bedrogdat zij het goede Voorbeeld geve en vooral niet driftig worde. Laat daarom de zachtmoedige moeders begaan, al kunnep ze haar woelig volkje niet evenzeer in toom houden als enkele vrouwen, aan wie God andere talenten gaf. Dat ze vooral niet den moed verliezen, als het haar toeschijnt, dat ze in de karaktervorming der haar toevertrouwde wezens niet al te zeer gelukken. Dat ze het Bijbelwoord gedachtig blijven, dat God zelf hierin nu en dan teleurgesteld wordt. De verdraagzaamheid is vooral noodig in het tijdperk van overgang tot volwassenheid bij de kinderen. Als de knaap of het meisje volwassen wordt, raken meer dan eens ziel en lichaam in de war. Het karakter verandert dan somtijds zoo totaal, dat het kind voor zijn ouders verloren schijnt, zoodanig zijn zijn plannen onbepaald, zijn be geerten onverzadelijk en zijn wenschen onrede lijk. Hier moet huiselijke haard verdraag zaam genoeg zijn en uiterst geduldig. De jongen voelt, dat hij een man is en dat gevoel werkt in hem als de branding der zee, oorverdoovend en allesvernielend. De lijdzaamheid voltrekke hier haar werk laat hem het heele huis overend zet ten, zijn kleeren scheuren, vechten en tieren... Wanhoop niet, als gij uw kind maar behouden moogt en heb geduld, want na verloop van een paar jaren ffroeb er een bedaard en fatsoenlijk nan uit, als hij zich aan geen dierlijke drift heeft verslaafd. Men schijnt bovendien te vergeten, dat het juist in dat overgangstijdperk is, dat men meteen de grootste inspanning van den geest aan het kind vraagt. Men verwacht van onderwijzers en leeraars, dat deze de jonge lieden onder strenge tucht recht op het doel af zullen leiden, maar tegelijkertijd ver geet men rekening te houden met de groote phy- sieke veranderingen, die bij hen plaats grijpen. Is het wonder, dat die opleiding met zooveel moeilijkheden gepaard gaat en dat zoo menigeen mislukt De schuld ligt inderdaad niet bij de onderwijzers, want deze doet alleen wat de ou ders van hem verlangen den cursus afzetten, waartoe hun zonen onverbiddelijk zijn veroor deeld, enkel omdat anderen denzelfden gang zijn

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 1