Een Paard op Zolder in LAPIERE'S Ziad'Hondtstraat 2 WINTERHULP - KRONIEK IEPERSCH KRONIEKSKE St Maartens Tconeelgroep leper Gezelschap Rita Coucke opnieuw fe Yper op 15 Maart STAD YPER Contracten voor levering van late Aardappelen in 1942 Ter gelegenheid van KATTEFEEST, ZONDAG 1 MAART 1942 c;roeit CO^JCEHT on C \ll \IH<;TAV0\I> ZONDAG 8 MAART Groote Z WGW I.It^ I ltl.l I durend herhaalde handelingen. Geweld komt hier niet te pas. Alle bandelooze pogingen, die we kunnen aanwenden, moeten op een mislukking uitloopen. Alleen de gestadige, volhardende arbeid van eiken dag kan stap voor stap ons doel doen bereiken. Zoo is het geduld onder alle omstandigheden de kracht om te wachten. Zonder geduld kan men zijn beginsel niet vol houden. Moest gij het werk der natuur willen verhaas ten, loopt gij groot gevaar het te bederven. Gij wilt graan oogsten, geef het den tijd om te rijpen. DENK daarom niet, dat geduld iets te maken heeft met langzaamheidgeduld moet met ijve rig werken gepaard gaan. De geduldige zit nog zijn studiën te voltooien, wanneer de ongeduldige reeds lang in de maat schappij is. Het komt er echter niet op aan te we ten. wanneer iemand in de maatschappij komt, maar wel hoe. T Eerst moeten de grondslagen gelegd worden. £op werkt liet geduld en komen de stevigste mo numenten te voorschijn. Wie niet te vergeefs wil leven, weze niet onge duldig. Als er zoovelen mislukken is het grootendeels aan hun ongeduld te wijten. De geduldige weet, dat hij niet te spoedig resul. taten van zijn arbeid moet verwachten en wie reeds geslaagd is, heeft ervaren, dat de kunst van het weisla sen bestaat in te weten hoe lang men moet wachten. De oproering van Als de Bruine Aarde Alhoewe. verleden week in een andere kron ek reeds gewezen werd op deze laatste vertooning, willen wij er deze week toch nog een paar woorden over zeggen. En wel het volgende Voo.eerst moe.en wij dezelfde klok laten hooren, die reeds zoo dikwijls gek.onxen heeft, nl. over het feit dat de zaal in geen enkele der vertooningen voldoende bezet was. De fout ligt u.tsluitend hieraan, dat ons Iepersch publiek radicaal bedorven is, en wel door de revue's, d.e tot voor enkelen tijd nog steeds sche ing en inslag waren bij ons theaterbezoekend publiek. Wij staan nog ver van het doel afons tooneel minnend publiek heeft nog een lange scholing, een harde opvoeding op het ge bied van tooneel voor den boeg. We weten dat dit niet in een paar maanden kan komen, maar toch hopen we dat het inz cht van de schouwburgbezoekers in de na bije toekomst eenlgsz.ns zal. veranderen en dat zij meer belangstelling aan den dag zullen leggen, als er we ke- lijk goede stukken zullen gespeeld worden. En dat het laatst opgevoerd spel een stuk was van hoog gehalte, ■bewijst het geestdriftige vei slag dat we van een be zoeker ontvingen en dat we hieronder dan ook over drukken. Na een korte uitweiding over de bezetting der zaal drukt onze toevallige medewe ker z:'ch als volgt uit: Hebben allen, die in de zaal aanw ezig waren, wei den Inhoud van het stuk begrepen Ik geloof het niet. andets zou men op een der hoogtepunten, nl. wanneer boer Koerdsen zijn zoon Geert een slag in het aange zicht geeft, niet gelachen hebben. Indien men er aan denkt dat Geert zich zoo maar moet laten slaan omdat hij de waa held zegt. dan is dat niet zóó belachelijk. Het stuk boeit van het begin tot het einde. Aanstonds wordt men gewaar dat er iets erg zal gebeuren. Net zooa'.s in De Vlaschaard van Streuveis, staat hier de boer tegenover zijn zoon. Het oude wil zich niet dtor 'het nieuwe la'en verdringen. De zoon. die het werke lijke 'even ziet. weet zijn wil door te drijven om recht te bekomen. H j wil Slmon. de ondergang van het do.-p. bestrijden en vindt op zijn weg zijn eigen vader. Tus- scfien belden staat de moeder, die haar zoon tenvojle be groot. maar ook haar man moet gehoorzamen Den ;s er nog Geerts vrouw. In haar heeft hij zijn liefde tot de bruine aa de overped. agen. Zij is voor hem als die Sarde zelf. Hij houdt van beide omdat ze zijn leven zijn.' Hij heeft de aarde lief cmdat hij daar het zaad kan weroen. dat k ernen zal en het gouden graan zal voort brengen. i Tenslotte komt het hoogtepuntGeert wordt door S mor. geschoten. Dan komt ook de boer los. H:j g ijpt zijn geweer en zal zijn zoon weken. De stervende Geert heeft nog één wensch te mogen :usten jn de bruine aarde. Alle spelers verdieren lof. ze leefden werkelijk in hun rolvooral de heeren Ve beke. Deroninck en Ver- meersch Gerard, alsook Juffrouw Brackez en Mevrouw M. Desramault hebben prachtig hun man (of... vrouw) ges'aan. De loshe'd waarmede J. Deconlnck optreedt is op vallend. Ik denk vee'eer dat hij zich in een boeren- keuken ergens :n V'aande-en dacht, dan wel in een sehouwburg. Dat was peen spel. het was werkelijk leven. .Tn'fr Magda B ackez was de Vlaamsrhe boerin, vol mctelkden vror hen die lijden en verla'en zijn. De d'chter van Drie'uik ve-dien' alle lof wat hij ons heeft gegeven als de zoon die recht wil. dn- alleen de waarhe d kan d'enen. d e de b:uine aa-de l'ef heeft, is s'of om men'g uur nog na te der ken en in te z'en dat er In lener werke'l'k nog menschen zijn die voo- de kunst nog iets ten bes'e hebben We hebben hem van veel ziiden kunnen bek'iken a's l'efhebberde zoon. als oovl'esende kerel. In bewondering voor zlin geliefde, als boer. als stevende maar vooral als symbool van re"M en waa.he'd. Gre'a. z'in ver'oofde en late- zlin vrouw (Mevr. M. Des-amault) ve-d:ent ook een b'izonder woordie. Haar d-oeffieid om Wil'em. haar vreugde a's ve loofde, haar angst om het wepb'liven van Geeri. en haar woede op Si"1 on. wa 'en kunstvol weergegeven. Doe", de koe er (Hr Vermee sch Ge-a-d) mag ook een o'uimnie onstr iken Heeft oo't ie-^ard 'anders een koe'e- zóó m°es'erl'jk dom uitgebeeld Ik geloof van rie». De heer Lesaee Leo was de man d:e door het ver lies van z:in vrouw veel had pe'eden er voo- w'e het zwaar was een dcchte- te hebben a's Mia 'Mevr. Le- sage). Be^en mo«en pe'oofd evenals Me'. Dee'e-cq als Jo de boerenmeid Indien a*'e dorpsonderw1ize-s er maar zoo s'erht teren moes*°n üutnr»n als Krebhel, dan zou he* on het dorp wel dlkwi'ls kerm's z'jn onder de jeued. Vermeerseh Albert bracht het er goed af als d° man d«® z'in brood moet verdienen b:j iemand d'en hij niet l'jden ken De ande-pc kunnen samen vernoemd worden, gezien ze maa- erke'e oogenb'ikken op het tooneel waren. Hetgeen ze -*e*en was gced gedaan, dat heeft ook Gie- len onde vonden Wa' bre-et de Winterhuloeroeo voor de toekomst? Een deve'tik stuk. da' spreekt van ze'f. Van de spe'ers wee* 'k b'' vop baa* dn' ze hun er 'Ul'ei s'aan. maar wat de rol van het publiek zal zijn Dat is wat anders... KATTEFEEST. Zoo komt er toch iets van feestelijkheden terecht ter gelegenheid van 't KattefeestEr komt immers een foorHet zal zeker niet zijn zooals de leperlmgen dat gewoon wa.en Maar toch, ongemerkt zal het nu niet heelemaal voorbijgaan. En de jeugd zal er niet om treu ren dat er minder is dan vóór den oorlog, maar met genoegen de gelegenheden te baat nemen die er zijn. Dat goede nieuws had zich ten andere reeds spoedig in haar milieu's verspreid vóór iemand anders er iets van wist. Zoo zal, vóór het schaatsen heelemaal vergeten is, een andere aantrekkelijkheid weer voor nieuw ver maak zorgen. LEVEN EN PHILOSOPHEEREN. Reeds de derde maand van het jaar De tijd vliegt snel. gebruikt hem wel, zegt 't oude en wijze rijmpje. En het leventje gaat zijn gang. Slapen, we.-ken en eten. De dag gaat vcorb.j als een rook. De melkboer en de bakker die komt. en de loopjes naar den winkel. De discussies over schoenen, kolen en brood en af en toe eens de gazet die ons spreekt van geweldige dingen, die ver van ons gebeuren en die menigeen moe hebben ge maakt, omdat er e»ken dag zulke zaken gebeuren en nog geen verbetering in ons eigen bestaan hebben ge bracht. Want men mag wel met de belangwekkendste dingen op allerlei geb.ed voor den dag komen, het staat vast dat ze de menschen niet zoo erg interesseeren of dat anders het geval was. Iedereen is eiken dag te. veel bekommerd met allerlei zaxen, die in gewone omstandigheden meestal heei banaal wa.en, maar nu uitgegroeid zijn tot vraagstukken van groote beteekenis In ons leVen. Het essent.eelste is toch altijd van eerst te léven en daarna kunnen we phtlosopheeren. Zet al de beeldhouwwerken van Michelangelo en de schilde rt, en van Rubens voor .emand a.s die mensch den dag van morgen niet verzeke.d is, zal hij ze waa.sch.jnlijk geen blik gunnen, of het moet een kunstliefhebber van groot formaat zijn. DE TOEKOMST TE GEMOET. Maar het eerste wat we moeten vermijden is onzen moed te laten zinken. Wanneer dit gebeurt, is het de eerste oorzaak van alle ongelukken. Veel liever alles met een licht ha:t aanpakken, zoo mogelijk met een giinuach op de lippen. Met een beetje moed de moeilijk- heten b.j den kop vastpakken en ze niet kwader zien dan ze zijn, is al veel gewonnen. Het ergste is nu al voorbij. We loopen met rassche schreden naar den vrede en den normalen tijd. De zwartkijkers, die tegen klippen en be.gen het tegenovergestelde beweren, ve.d.enen meer medelijden-dan een straf. Want meestal zijn het wat al te gemakkelijk ontmoedigde menschen die den hamer laten vallen. Wat baat ontmoediging We moe ten erdoor en we gaan erdoor. Daar valt nu niet aan te tornen. Als leden van eenzelfde volk geven we elkaar de hand en zoo gaat het nog veel beter. Want dit is een plicht die niet uit het oog mag verlo. en worden elkander helpen. Alle haat, alle oneenigheden en alle twisten moeten uit den weg geru.md worden. Wat hij ook zij. als iemand den grond onder zijn voeten zijn land kan noemen., is hij onzen broer. Hand in hand gaan we naar betere tijden. BETERE TIJDEN. Beteie tijden, ja. maar dan niet alleen betere tijden dan nu. maar betere tijden dan vroeger. Een ideale maatschappij is natuurlijk onmogelijk. De ideale mensch moet nog geboren worden, laat staan dat iedereen het zou zijn. Maar geweldige gebeurtenissen zooals we heb ben meegemaakt en nog meemaken, werpen zoo eens alles overhoop, en het is maar met het omkee en van alles dat de vu-ligheid ook te voorschijn komt. Daarbij heeft dat ons veel doen nadenken. Or.ze gedachten, zienswijzen en meeningen hebben een geweid-ge evo- iuüe ondergaan. We hebben ons leven van vóór den oorlog met andere oogen leeren bekijken, en wie teen niet zag dat er veel moest ve anderen, ziet het ten minste nu. Deze veranderingen, die moeten doorgevoerd worden, zijn zoo geweldig dat we van een ware revo lutie kunnen spreken. Een revolutie in v.ede, een natio nale revolutie kunnen we zeggen. En vermits dit woord ons aan Frankrijk doet denken, kunnen we maar z.jn nieuwe leuze erbij van pas brengen Travail. Familie, Pa trie DE ARBEID. Wij ook moeten terug naar den arbeid. De arbeid die weistand brengt aan de massa en die het kunnen van ons volk tot uiting brengt, de arbéid die ons ge meenschappelijk bezit rijker maakt en ons een voor name plaats onder de volkeren moet bezo gen. W'j moeten opnieuw eerbied leeren hebben voor den arbeid. Arbeiden op gelijk welk gebied is het nuttigste en het edelste wat we kunnen doen. Door arbeid be halen we een overwinning op onze lagere natuur die zich ertegen verzet. Aile groote figuren uit de wereldgeschiedenis, en de hedendaagsche groote menschen die later in de geschle- den.sboeken een voorname plaats zullen hebben; ve. - heeriljkten of verheerlijken den arbeid. Christus zelf heeft ons het voorbeeld gegeven door als arbeiderszoon op de wereld te komen en als arbe.der het groots.e deel van zijn leven door te brengen. We moeten opnieuw ee.bled leeren hebben voor den arbeider. Daarmede hedoelen we we onderlijnen dit nog eens den arbeider*'in de breedste beteeRêrfla van het woord, maar vooral den handarbeider, omdat hij vóór dén oorlog min of meer geminacht werd. De ar beider is de kern van onze maatschappij. We moeten veel meer belangstelling voor hem heb ben Hoe gaarne spreek dk met handarbeiders., onder vraag ik hen over hun werk. over hun verdienste, over hun maatschappelijken toestandof de vrouw en de kinderen het goed hebben, hoe ze wonen, of ze gemak kelijk rondkomen. En als ik hun verlaat, druk ik hun dan gaarne de hand met een aanmoedigend t Dag vriend We moeten den arbeider naar zijn waarde behande len. DE FAMILIE. Ook de familie was bij ons In verval geraakt In Frankrijk was het nog erger gesteld. Daardoor ging het zoo geweldig vlug den berg af. En daarom heeft het als tweede woocd in zijn leus geschreven: Familie. Maar niet enkel bij onze zu'derburen, doch eveneens bij ons, in .Vlaanderen waar het er steeds op dit gebied zoo goed had gestaan, kwam het kwaad invreten. De gemak- en genotzucht vierde vóór flen oorlog hoog tij en we meenden dat het steeds zoo zou blijven voort duren. Deze illusie is plots als een broze spiegel aan stukken geslagen. Het was een plotseling koud stortbad- En nu zijn we ontnuchterd. Nu gaan we terug naar het sterkere, hét hardere leven. Hardheid is ons noodig. In de hardheid zullen we sterkere menschen worden en zullen we met meer moed onze plichten leeren ver vullen v We moeten terug naar de familie die de cel is van de maatschappij. HET VADERLAND. We moeten ook terug naar het Vaderland. De belan gen van hef vaderland moeten alles primeeren. Vóór den oorlog werden te veel ondergeschikte .belangen en zelfs schadelijke instellingen gediend. Er was te veel partijpolitiek, er moesten te veel vriendjes tevreden gesteld worden, en te veel personen, die verantwoorde lijke posten bekleedden, lieten zich gemakkelijk de zakken vullen. Het belang van de gemeenschapwerd daaraan ondergeschikt. Moet het dan verwonderen dat we op een of andere manier naar de failliet renden We moeten ons Vaderland leeren kennen om er te meer van te houden. Wè moeten zijn schoone geschiede nis bestudeeren, we moeten het bezoeken, zijn kunst leeren kennen, zijn groote figuren bestudeeren en de duizende facetten van zijn leven beschouwen. Eerst dan zullen we e.- leeren van houden en de be langen ervan vóór alles stellen. Fernand DE BRUYN. OP ZONDAG 8 MAART 1942, te 17 uur In de feestzaal van het St VIncentius College, Ingang St Jacobstraat OPVOERING VANt Klucht in 3 Bedrijven. door P. GERDAS Kaarten te verkrijgen en te nummeren in St Maar- tenspatronaat, Lange Meerschst aat, op Zondag ln eh 8" Maart, telkens van 11 tot 12 uur. Op 15 Maart, te 15 u. en 19 uur, zal het gezelschap RITA COUCKE optreden met het bekende blijspel «DE DAMES MET DE GROENE HOEDJES». In de hoofdrollenJan Cle-ex (K. N. S Brussel), Tiliy Gryson (K. N. S.), Cl. Van Outryve (K. N. S.). Roger Van Cauwenbergh en andere. Ik denk het nuttig de aandacht van mijne medebur gers te vestigen op het fe:t dat het aan de particulieren toegelaten is met landbouwers overeenkomsten te sluiten voor het aan.eggen van een voo. raad late aardappelen voor een tijdperk van ACHT MAANDEN te beginnen met de MAAND NOVEMBER 1942 van ten hoogste 120 Kilogram per persoon deel uitmakend van hun gezin. Daar in 1941 tal onzer medeburgers in de onmogelijk heid waren dergelijke overeenkomst te sluiten, heb ik oesioten dat de personen, den 1941 desaangaand: geen vrije overeenkomst hebben gesloten cf zieh nu in de onmogelijkheid bevinden dergelijke overeenkomst te sluiten, z ch mogen aanmelden op het LANDBOUW- BUREEL BEVOORRADINGSDIENST, BOTERSTRAAT, :en eir.de door de bem.ddeling van bewusten dienst dergel.jke overeenkomst te kunnen, treffen. De formulie. en zullen, mits voorlegging van de rant- soeneeringskaarten van het gezin en betaling der som van één frank stuk, in vijfvoud op het Bureel van den Landbouwd enst moe en afgehaald en er. behoorlijk door het gezinshoofd onderteekend, terug besteld wor den. Het is nochtans wenschelijk, ten einde de moeilijk heden der bevoorrading op te lossen, dat een'eder zich van nu af aan inspanne om op eigen initiatief met eenen bepaalden landbouwer een contract af te sluiten. De datum vanaf denwelken de formulieren ter be schikking der bevolking zullen kunnen gesteld worden, zal zoo spoedig moge'ijk bekend gemaakt worden. Yper. den 19 Februari 1942. De Burgemeester, J. Vanderghote. Ksinl goed vorunrmtl - Oi-miken 1"» Kou»

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 2