IEPERSCH KRONIEKSKE
ROOD KRUIS VAN BELGIË
WINTERHULP - KRONIEK
Weenerwalsen wordt een machtig
succes
Nog de Westlandsche
Hoogstudentenclub
Oproep tot bereidwillige Dames
en Jufvrouwen
HET YPERSCHK 10 - 4 - 1942
-
REIZEN IS PtÖL\NT O
Er was toch een tijd dat reizèA plezaWt was Toen
moest men geen puzzle- of kruiswoord raadselachtige
problemen uit het treinboek oplossen, men had dikwijls
een rechtstreeksche trein van de plaats waar men zich
bevond naar de plaats Waar men heen wilde. Toen
meest men ook niet zijn fels dagen vooraf bereiden,
want men'had treinen op elk uur van den dag Toen
moest men ook niet een uur'vooraf In den wagen gaan
zitten om zeker te zijn een plaatsje te hebben, of moest
men geen berekeningen maken die meer van de pro
fetiegaven dan van de wijsheid afhingen, om te weten
waar juist de trein zou stilhouden, zoodat ge recht vóór
een deur komt fben werd er niet geduwd gestooten en
ruzie gemaakt-onder sommige zeer beleefde en vrlende-
lijke-'menschen. want er was meestal meer dan plaats
genoeg.
Toen moestsiaen niet bevreesd zijn één twee. drie
uur later toe twkomen of men voorzien had. want alles
liep op wieltjes a en ops aansluiting werd niet lang
gewacht want er kwamen toch treinen genoeg achter.
Toen.. - f.
Maar de oorlog met zijn harde eischen heeft daar al
lemaal een stokje voor gestoken. Het verkeer is moeten,
op een minimum teruggebracht worden, en we moeten
eerlijk bekennen dat het een heele krachttoer is. met
de middelen waarover beschikt wordt, het treinverkeer
zóó te regelen, dat een reiziger'nog birvnen geij betrek
kelijk' klèlh aantal uren van jen eenen>lwriit. van het
land naar den anderen kant reizen kan Niet brommen
dus. Geacht-Publiek, maar toejuichen
DE MAZOUTJES
Maar er Ts iets dat ons Ieperlingen 'én Poperingé-
naars. niet al te enthousiast kan stemmen Het is de
kwestie van - dé mazoutjes
Eerstens zijn ze te klein. Eiken dag mceten er tame
lijk veel menschen rechtstaan op die treintjes bij
manier van spreken hoor want men kan het eigenlijk
geen trein meer noemen. De reizigers, die regelmatig
dit armzalig vervoermiddel moeten gebruiken, weten
eigenlijk nooit precies of ze er plaats op zullen vinden.
Vooral die welke "aan doorgangshalten moeten op
stappen en cge welke het laatste treintje moeten nemen
zijn te beklagen. Deze staan altijd voor de mogelijkheid
dat ze moéten overnachten waar ze zijn Het is in
derdaad reteds gebeurd dat er reizigers niet meer op
konden of eenvoudig moesten uitstappen om plaats
te maken voor anderen die nog verder moesten Er
gens overnachten in plaats van naar huis te gaan is
nooit plezant geweest en, gezien de vele bijkomende
moeilijkheden van dezen tijd. nu nog minder dan
vroeger Het is zooveel te erger daar gewoonlijk werk
lieden en bedienden het slachtoffer zijn en zij dan
's anderendaags, zonder naar huis geweest te zijn. op-
j nieuw aan den arbeid moeten.
MATERIAAL VAN TWEEDE KLAS.
Tweedens zijn ze hoogst ongemakkelijk voor de rei
zigers. Gansch het tuigje schokt en davert bij het rij
den dat Het een aard heeft Maar dit is misschien nog
het minste Doch ook de bagagenetten zijn te klein. En
dat is een niet te versmaden nadeel, vermits er nu
meer dan ooit veel handbagage meegedragen wordt.
Dit wordt dan op het platform geplaatst, waar dit
het uit- en instijgen belemmert. Het gebeurt zelfs dat
de deuren niet toe kunnen. Deze zijn bovendien alles
behalve practisch, al gaan ze nu nog automatisch open
en toe. Heeft men ons niet verteld dat. in de hardste
dagen van den winter, een mazoutje met open deu
ren heeft moeten rijden, doordat de sneeuw, die ergens
was tusschen geraakt, ze belemmerde te sluiten
Het gebrekaan W. C., aten 2- klasafdeellrïg, het ver
bod te rooken en zoo meer, zijn zooveel niet te ver
smaden bijkomende ongemakken, die het reizen tot een
erg onaangename zaak maken, zonder te spreken var.
de lastige voorwaarden waarin het personeel zijn dienst
moet vervullen-
DE UITZONDERING.
Van reizen, zooals van elke andere zaak, moet men
verstand hebben. In tegenstelling met wat soms beweerd
wordt, is het meerendeel van ons publiek, Inbegrepen
de eenvoudige werkman, hoffelijk genoeg op straat en
trein, zelfs soms zeer hoffelijk. Want we hebben gezien
dat ook de werklieden een dame kunnen helpen bij het
In- en uitstappen en hun plaats kunnen afstaan Maar
cp alle regels zijn uitzonderingen en, zooals bekend, be
vestigen de uitzonderingen den regel.
Het is nochtans voldoende zoo een uitzondering als
reisgezel te ontmoeten om uw uitstapje als een nooit
vergeetbaar pretje aan te teekenen.
Zoo'n uitzondering reist met verstand. Aan net loket
en bij het op- en afstappen is duwen zijn grootste spe
cialiteit. Niets is inde: daad aangenamer dan iemand u
voortdurend in den rug te voelen voortduwen. Prikkel
bare zenuwen mag men nochtans niet hebben.
Als de uitzondering geluk heeft, is dat echter vol
strekt niet noodig In dit geval staat hij .de eerste om
op te sffjgen. Zijn bekommernis is. bij deze uitzonder
lijke gelegenheid, niét de dames te laten voo-gaan, doch
zoo spoedig mogelijk binnen te springen, ten einde de
anderen te beletten buiten te komen. Zoo duurt het im
mers langer eer de trein vertrekt, en heen hij het ple
zierig gevoel andere menschen in den weg te staan.
Wanneer hij eindelijk de kans ziet binnen te geraken,
stormt hij voo-uit,'loopt eventueel een laatkomer'over
hoop. sleurt overjassen die links en rechts hangen mede,
trapt medereizigers op de teenen en werpt zijn valies
dan ergens op iemand anders bagage, vooral als het een
hoed is of iets waarvan hij niet weet of het breekbaar
is of niet.
IN DEN TREIN.
Plaatsen waarvan hij kan vermoeden dat ze reeds
bezet zijn, neemt hij bij voorkeur in.
Wanneer de treinwachter komt, is hij natuurlijk niet
in regelminstens moet hij een supplement hebben.
'Zoo kan hij ook dien mensch eens het plezier wonnen
zijn boeken te moeten uithalen, den afstand en- prijs te
berekenen en in den hotsebotsenden trein het ticketje
in te vullen. Betaling geschiedt met een zgo groo;-mö-
geüjk,briefje, want er is gebrek aarr pasmunt en negen
keer op tien berokkent dat den spoorwegbediende on
overkomelijke moeilijkheden.
Ind en de plaats tegenover hem vrij ls, legt hij na
tuurlijk de voeten daarop. Behalve dat hij riskeert een
boete op te loopen. zal de reiziger, die er later gaat op
zitten, zijn kleeren bevuilen.
Is de plaats niet open, dan steekt hij dadelijk pen
sigaret of pijp aan, vooral als het een dame is, en
zulks zonder oorlof te vragen. De rook wordt natuur
lijk delicaat in het gezicht van den medereiziger gebla
zen.
Ramen worden door hem altijd wijd open gezet zon
der te vragen aan de andere 'menschen, die zich in de
afdeeling bevinden, of ze er geen erg in hebben. Bij het
naar buiten leunen, stoort hij deze zooveel mogelijk.
Wij zouden de lijst van loBiD'gheden. die zulke uit
zonderingen maken, nog veel kunnen verlengen. Hun
midde'en om de andere menschen op de zenuwen te
werken schijnen onbeperkt. Gelukkig zijn het maar uit
zonderingen.
We zijn al-rnenigen keer verwondertLieweeiit over het
geduid>im4-ieji|:i^unM»"»'i^'W nS JJlAk, «elfs
waar reizigers de grootste oorzaak van moeilijkheden
waren
Maar ook in dit kader. dgt.ZPO, gpqdi^gngesqbpaven
staat bij het pijbliek, .zit de uitzondering,
Zoo vertelde ong een'lezer de vedgende .geschiedenis,
Door zijn bezigheden lang weerhouden iiüfnt hijpjri
acht minuten na zeventien uur in.èen station van Brus
sel aangedraafd om den trein te nemen.van zeventien
uur vijftien die oyèr Kortrijk tqi Róeseiare jrijdt.; (We
gelooven dat .hij nu afgeschaft is', men kan het eigenlijk
nópit zeker weten) Ongelukkiglijk is er aan hgt loket
eén reiziger die supplementen en zoo ipeer pioet hpbben,
zpödat hij. een. sprint van honden! meter moet némen
naar den.trein De zaalwachter laat hem door 'zonder zifc
ticket te knippen De tfein zit bomyol. In geen enkelen
derden klas wagon kan nog iemand bij. Hij loogt tot
vooraannergens mogelijkheid in te stappen Terug
naar achter. Het vertreksein wordt gegeven- Onge.yfiepd
springt in een tweede klas binnen Er is nog-Plaats np
het platform. De deur toe en weg js de volgeladen trein.
DE UITZONDERING DÖET ER BEN SCHEPJE BIJ.
Geprest als haringen in een ton, staan de menschen
reeds een tijdje in den schuddenden wagon op elkaar te
zien ais plots een deur opengaat': een hoofdwachtei'-
controleur, twee, eerste hoofdwachters én een wachter
verschijnen. «Kaartjes als 't u blieft» Is zooveel te be
talen. Meneer (we Weten niet jtrtsthneér hoeveel, maar
als we het goed voor hebben was--het hoven de twintig
frank). Onze verbaasde reiziger protesteertEr was
geen plaats meer in een derde-klas afdeeling. Dat
maakt niets: zooveei te betalen» «Maar ik dacht,
dat als er geen plaats meer is in derde -men ia' een.
tweede klas wagen mocht gaan Dat staat nergens
beschreven Betaalt tweede tot Zottegem geeft
een vriendelijk mensch als raad. die beter van de prij
zen op de hoogte schijnt. «Natuurlijk» antwoordt onze
vriend wat zou ik anders wel doen«Ge hebt dat
niet gezegd wedervoert onze kwaadwillige hoofdr,
wachter-controleur Wanneer de mensch, die nutteloos
krakeel wilde vermijden, zijn geld telt. ontdekt hij dat
hij niet genoeg meer bij zich heeft. Dat kan iedereen
overkomen. Maar de hoofdwachter-controleur, die reeds
in gansch zijn optreden genoeg blijk had gegeven van
kwaadwilligheid, meende dat andere menschen ook zoo
zijn. Als ge geen geld genoeg hebt, meneer, moet ik
u te Zottegem van den trein zetten Bij dat antwoord
stonden alle reizigers zoo verbaasd dat niemand wist
wat zeggen.
Alles gaat natuurlijk onder het motto van «zijn dienst
te doen» We meenen wel dat iemand, die zijn dienst
doen wil. eerst voorkomend is met het publiek, en dan
de reglementen bij de omstandigheden aanpast- En
vooral in zoo'n geval zijn er wellicht wat betere oplos
singen dan iemand eenvoudig zonder geld afzetten.
Mfjpr gelukkig zijn zulke menschen uitzonderingen en
diel persoon is juist een beroemdheid geworden door
zulke vriendelijke bejegeningen.
Best dat de reiziger, die zoo'n onaangename ontmoer
ting met hem had. daarna ter hulp werd gekomen door
een kennis die juist in denzelfden trein was
DE BLAUWERS.
Van den blauwer kan men zeggen dat hij de koning
van den trein is. Overal ziet men hem opstijgen, overal
ziet men hem afstappen. Geladen-als ezels komen ze
binnen aan kleine en groote stations Pakken, zakken,
manden van alle soort, grootte en kleur dragen ze mee
Het zwarte beest is de controleur en de rijkswachter.
Wanneer in de stations een gendarm verschijnt, wordt
het alarm geblazen en is het de vlucht vdn Egypte.
De controleur heeft, spijtig genoeg voor hem, geen
zichtbaar kenteeken Daarom wordt iedereen die er. zoo
wat controleurachtig uitziet, met onderzoekende Mik
ken bezien.
De eensgezindheid onder de blauwers is verbazing
wekkend. Ze vormen een gemeenschap, een kaste, een
soort corporatie zou ik zeggen. De eerste voordeelen van
deze samenhoorigheid zijn dat ze steeds door anderen
geholpen worden in het opsporen van gendarmen en
controleurs. Bovendien trekken ze in groepen en som
migen hebben zoo het trucje gevonden om een of twee
der staatsdienaars bezig te houden, ten einde de anderen
den tijd te gunnen er met den buit van onder te muizen
Maar !n een trein kunnen ze soms lastig zijn door
iedereen met 'hun kostelijke vrachtjes te storen. Weinig
treinen en blauwers erop... teekenen des tijds
AFDEELING YPER
WEEK VAN HET ROODE KRUIS 1942
Open brief aan de bevolking van de Stad Yper
Waarde Medeburgers,
Ter gelegenheid van de Roode - Kruisweek 1942.
loopende van 22 tot en met 29 Maart en die in het tee-
ken stond Hulp aan onze Krijgsgevangenen werd
beroep gedaan op uwen geldelijken steun, op uwe
milddadige medewerking. Dit beroep heeft bij u ge
hoor gevonden. Buiten en boven alle verwachting zijn
de resultaten van de uitgeschreven collecten. De som
van 6613,50 fr. werd door u in onze bussen gestort. Daar
door hebt gij bewezen dat onderlinge steun en soli
dariteit voor u geen ijdele woorden zijn. Gij hebt be-'
wezen dat vrijgevigheid en broederlijkheid in deze
benarde tijden door u als plicht aanzien worden. In een
woord gij hebt een daad gesteld van naastenliefde en
nationaliteitsgevoel zóódanig dat deze daad u ais voor
beeld stelt" in ons land en daarop moogt en moet ge te-
reoht fier gaan.
Ter gelegenheid van diezelfde Roode - Kruisweek
werd door ons een propaganda actie op touw gezet tot
het aanwerven van nieuwe leden. Hier ook zijn de re
sultaten buitengewoon prachtig. Meer dan 250 nieuwe
leden lieten zich inschrijven en kwamen onze gelederen
aldus gevoelig versterken.
Uit naam van onze krijgsgevangenen, uit naam van
onze oorlogsgekwetsten. bieden wij U, met onze gevoe
lens van hoogachting, onzen besten dank.
Het Bestuur van het Roode-Kruis, Afdeeling Yper.
In 't bijzonder danken we onze kranige groep am-
bulanciersters die zoo flink de collecten tot een goed
einde gebracht hebben.
Let wel De opname en de inschrijving van nieuwe
leden is niet gesloten.
Ter herinnering lees onderstaande, het is het tarief
van de jaarlijksehe bijdrage als lid van'het R K.
1) Werkend lid j^lO'fr.
2) Werkend lid met recht op het rrtaandelljksch tijd
schrift R. K. 25 fr. »-
3) Beschermend- lid. meer dan 25 fr., grens -onbepaald
4) Lid om het leven 200 fr.
Ons postchecknummer is 275106. Rood-Kruis, Yper.
2 i
t«- nnrken. mits ze zi JTl *tfroirw was. Hoe ATiü??
nog meer rijn <^jen jera^edajvuit verbeuren als
men zich bemoeit'met vreemden en met de, ^oen-
wijze van menschen, die hun geen zier aangaan.
Niet alleen zal zulke bemoeizucht tot niets^ldn-
den. maer-tt ^verbitteren en uw eigen stemming
bederver»»«Het verbitter*tevens de. Qidfcleri èn
geelt niet zelden aanleiding tot ruzie en twist
Gij kent voorzeker die andere oude volksvertel-
liri'g van den mandenmaker, die zoo maar. lang
zaam en treuzelig aan zijn werk zat. Op zekeren
voormiddag zei hij aan zijn vrouw. ter\vi$,,zjd
juist zijn werkhuis binnenkwam Kijk. Trieae
mijn eerste mand is al klaar 't Is wQl'^e
moeite, zei Trien, gaat weltiij4worden Dat
antwoord maakte den man Woedend?'. Hij greep
ten bundel teenen en voer op dg,,.«rouw los.
Gaat ge me na zeggen, bulderde'hij, en fat
soenlijk nazeggen, juist als ik Goddank, mijn
eerste mand is klaar Dat zég ik niet
snauwde Trien. Dan zal ik het u leefen, riep de
man,en hij ranselde haar geduchtig af meetje Yl-P-
genteenen. Een buurman hoorde de oorzaak van
de ruzie en wilde zich met de zaak.beippéien.
Maar al wat hij zei was olie op het vuur. Qok
ging hij heen en vertelde 't aan zijn vrouw. «Man.
demakerstrien had gelijk zeide deze laatste.
Wat. riep hij en van 't eene woord kwam het an
dere en ook een kranig vuist gevecht. Het wijf
liep de straat op en ginfe het vertellen aan haar
buurvrouw. Weldra wist gansch het dorp het en
alle vrouwen zeiden nu, dat mandenrhakerstriene
volkomen gelijk had. Doch voor de avond in
viel. had, huis, aan huis, elke vrouw kennis ge
maakt met de vuisten van haar man. en élke man
met de. nagels van zijn vrouw. J1
Mengen wij ons toch nooit in dingen die ons
niet aangaan ieeren we bemoeien verfoeien,
maar ook clappeyen vermeyen Wat onheilen
heeft dat ellendige kwaadspreken reeds gésticht
Het is waar, meestal gebeurt het ondoordacht en
uit domheid en weten de kwaadsprekers niet wat
zij doen. Nog schuldiger zijn zij, die naar de
kwaadsprekers luisteren. Als er geen gereede toe
hoorders waren, zouden er ook geen klappeien
zijn. Zoolang gij booze tongen niet vlucht? als gif--
tige slangen, doet gij uw evenmensCh onrecht
aan en kunt gij onmogelijk de naastenliefde be
oefenen. Moest ge door de omstandigheden ge
dwongen worden eene taal te aanhooren in 't na
deel van uwen naaste, dan is het uw plicht
deze in uw koninklijk hart te begraven.
f 0
De eerste aankondiging van de opvoering van «Wee
nerwalsen heeft reeds haar effect gemaakt bij de tal
rijke liefhebbers van schoon tooneel. De kaartenver-
koop is erriStig begonnen en alles laat verhopen dat de
eerste twee zalen gauw zullen uitverkocht zijn. Of er
meer dan deze twee vertoortingen zullen zijp is nog
niet te zeggen en daarom raden wij iedereen aan zich
tijdig de kaarten aan te schaffen, want... bet zou wel te
laat kunnen zijnDe repetities van de muziek zang
en orkest onder de kundige leiding <yan den heer
Van Overbeke gaan regelmatig hun gang. We spreken
er nog wel eens wat rader oyer in een volgende kroniek.
Wat is eigenlijk j« Weenerwalsen
Een strijd tusschen vader en zoon Johan Strauss, een
strijd om de schoonste melodieën.
Geheel deze operette ls een aaneenschakeling van
wonderbare muziek en g-acieuze balletten. In een mach
tig koor ruischt de schoone blauwe Donauin .een
spel van kleur en licht.
De atmosfeer van het stuk ademt vreugde en levens
blijheid. en is een verkwikkende verpootiilg vóór élk
van ons.
KOMT «WEENERWALSEN» ZIEN EN HOOREN
EEN AANGENAMER AVOND ZULT GE NOG NOOIT
HEBBEN BELEEFD i
Wij deelden reeds mede dat op het privaatfeeet van
dc Westlandsche Hoogstudentenclub een <rmhalidg «Jferd
gedaan die de som van 900 fr. ODb-acht. Wij -vernemen
thans nog dat het bestuur van de Westlandsche zoo
vriendelijk is geweest deze som aan te vullen tot 1000 fr.
en daarenboven uit eigen kas nog 100Q fr. ie schenken
aan Winterhulp Afdeeling leper.
Daarbij bleef het nog nietandermaal werd 1000 fr.
gestort aan de Universitaire Afdeeling van Wlntèrhulp
te Leuven.
Zouden wij ongevoelig kunnen blijven voor derge
lijke gestes 7 Hoegenaamd nietDaarom danken wij
dan ook van harte de «Westlandsche Hoogstudenten»
voor deze globale gift van 2100 fr. die aan Winterhulp
ten goede is gekomen en die een rechte blijk is van
volksche solidariteit.
0
De inrichting der maaltijden voor ondervoede kin
deren vergde heel veel bereidwilligheid. Vijf en twintig
Dames en Jufvrouwen hebben ons reeds sinds verschei
dene weken een toegewijde hulp geboden.
Vanaf Paschen zal het aantal maaltijden verdubbeld
worden het aantal helpsters moet ook met een dertig
tal stijgen
W e biedt zich verder aan om de Iepersche jeugd te
helpen
Inschrijvingen worden met dank aanvaard op het
Secretariaat. St Jacobsstraat. 16, iederen werkdag van
10 tot 12 uur. en dit tot en met 18 April.
OP DE LAATSTE MINUUT.
De uitzondering bestaat onder alle klassen van men
schen -Over het algemeen is het personeri van de Na
tionale Maatschappij der Belgische Spoorwegen vrien
delijk en tactvol, zelfs in den overtreffeiviea trap.
OPBRENGST VAN DE COLLECTEN R. K.
UITGESCHREVEN IN DE VOLGENDE GEMEENTEN
Becelaere 261 fr.
Boesinghe 375 fr.
Elverdinghe 160 fr Van harte, dank