nsr
Biljart - Prijskamp
Ontshg van Ad'unct-Po'itieeommisssris
IEPERSCM KRONIEKSKE
STAD IEPER
CIRCUS-ME NAG ER IE
Alex. Libot
Zondag aanstaande 26 April
in het Lokaal VICTORIA PALACE
NIEUWE TREINEN
HET VPKKSCHE 24 4 -1942
u> ns beantwoorden a*n zekere gededlarv3er her
enen. Reeds zeer vroeg werd dit ([«dacht bij
alle slag van schrijvers uitgedrukt.
In de dertiende eeuw beeldde Albertus de Groo_
te een hoofd af met zeven gélocalisfeer^e Verin o-
gena, Pieter Montagnana volgt zijn spoor jn 1491.
Burton (1621) schreef Er zijn drié innerlijke
/uuuigetj. zoo genoemd omdat zij uit,den .sr^edéj
komen het gezond verstand, de fantasia e« de
rhemorie. Het eerste zou in het voorgedeelte jder
hersenen huizen^de verbeelding in het middenste
en het geheugen in het achterste gedeelte.
Zoo was tevens de denkwijze van Aristoteles en
Mj werd gedeeld met weinig wijzigingen door de
vijvefs dèr middeleeuwen.
Lavater bouwde zijn theorie op, al de verza
melde beginselen, die reeds door Pythagoras,
Aristoteles. Baco e. a. waren aangenomen en er
kend.
Volgt ns hem is geen deel des lichaam* onver-
t hill.g hals borst, spieren, handen, tot die dee-
lendie het minst bezield zijn, zooals haren of-
scn.ion in minderen graad. Al deze deelen zoowel
ils de meer bezielde en kenmerkende oog, mond,
neus. voorhoofd en kin spelen een gewichtige
rol. De opgeteekende regels zijn uit menigvuldige
waarnemingen opgemaakt en niet ontbloot ran
nauwkeurigheid. i -
Wij kunnen echter het gevoelen van Lavater
in wijsgeerige redenen niet bijtreden. Voorzeker
erkennen wij de overeenkomst, die er in het al
gemeen bestaat tusschen de vatbaarheden eh'Vèr.
mogens van den geest met de bewerktuiging der
verschillende lichaamsdeelen. Wij verliezen ech
ter niet uit het oog. dat deze overeenkomst dik
werf niet plaats heeft. Het lichaam heeft inder
daad zijn eigen leven het kan zijn vatbaarheden
en afzonderlijke verrichtingen op een zoo over-
heerschende wijze ontwikkelen, dat de invloed
van den geest op hetzelve nauwelijks merkbaar
is. Bovendien, daar de geest door zijn vrijwer-
kend vermogen de zedelijke macht kan verkrijgen
bij zijn handelingen alleen te zien op rechtvaar
digheid en plicht, kan de mensch als zedelijk we
zen, zeer verwijderd zijn van den toèstand, dien
gelijkvormige organische trekken kenmerken.
Ieder weet, tengevolge zijner inwendige bewust
heid en van de vrijheid, waarvan hij in élk oogen.
blik de proef kan nemen, dat deze of gene vorm
der lippen, van de kin of van den hals, hem niet
dwingt tot deze of gene daad wanneer men der
halve waarnemingen aldus in zedelijke beginsels
wil herscheppen, maakt men den vreèrhdsten mis
greep, door voor oorzaak te nemen wat alleen uit.
werksel is. 1 'J
Het is wel mogelijk, dat Lavater met ££n hui-
tengewone scherpzinnigheid en wdftrnemings-
geest begaafd zij geweest, toch is het hem niet
gelukt een wetenschappelijk stelsel te verwezen
lijken hoedanig ook zijn wonderlijk talent moge
geweest zijn. Zijn sterke intuitie, zijn èmphase en
declamatiën daargelaten, blijven er geen tien
regels over van zijn geschrijvel, dat niet dagelijks
door de ondervinding wordt tegengesproken.
Lavater's systeem heeft natuurlijk meer zin,
waar het er op aan komt door de bewegingen van
het lichaam en het gelaat, zooals tevens door het
gebarenspel, de innerlijke gevoelens te vertolken.
Maar het behoort tot de ongerijmdheden uit de
hand bijv. de sterkte der zielsvermogens te willen
bepalen.
Wij kunnen wel aannemen, dat men op het ge
laat, de oogen, den mond, het voorhoofd zekere
karakteristieke lijnen vermag te ondekken, die
wellicht een genie van een idioot onderscheiden,,
maar men mag zich in elk geval daarop niet ver
laten. De drank is vaak beter dan de flesch, die
hem bewaartlaat de gelaatkundigen maar raas
kallen over de heerschende harmonie vatj phy-
sieke en moreele schoonheid, wij houden hei Vóór
zeker, dat ondeugv en dwaasheid wel eens samen,
wonen in een schoon lichaam. Hoe dikwijls daa
rentegen hebben menschen, in dat opzicht door
Moeder natuur stiefmoederlijk bedeeld, bewijzen
geleverd van ware zielsgrootheidLavater ge
raakt nog meer uit het spoor, wanneer hij de
vrouwen naar het uiterlijke beoordeelt. Hij kan
al zijn waarnemingen dienaangaande niet aan het
papier toevertrouwen, zegt hijook is het verre
ha geen lof of liefelijkheid, die hij haaryporbe-
houdt. Zijn de.vrouwen dan minder geniasQQp
deugdzaam, omdat ze zwakker zijn en minder uit
gesproken organen bezitten? Zijn' ze daarom
meer te misprijzen Zulke vragen dient men niet
eens te beantwoorden. •*-
Wij willen het werk der gelaatkundigen niet
storen zoolang ze een loffelijk en nuttig doel na
streven, maar we zullen ze bekampen als ze be
weren, dat een persoon met bepaalde kenteekeneri
noodzakelijkerwijze een bandiet of een mporde-
naar is, dat zulks te lezen valt op zijn gelaat en
dat het onwrikbaar vaststaat. Dan kunnen en mo.
gen wij deze leer niet aannemen, die ons in de
armen van het onvermijdelijk noodlot werpt.
i
Op zijn verzoek is de heer Van Sevenant C-. ontslagen
uit zijr ambt van adjunct-politiecommissa.ls der s'.ad
Yper Hij is gemachtigd om den titel van zijn ambt
ee.shalve te voeren.
WAT JWJLT GE WORDEN?
Ik'herinner me nog steeds dat. toen ik klein was en
iemand mij vroeg wat ik zou worden, die vraagstaart
zóOVeel maal een verschillend antwoord kreeg als hij
de vraag stelde Zag ik een treinwachter (en dat zag ik
dikwijls, geloof mij dan zoii ik treinwachter worden
Snelde een auto mij langs de baan in vliegende vaart
voorbij, dan Zou ik chadffeur worden. Kwém een elec-
triekei ergens een herstelling doen in ons huis, dan
stond ik den man een heeïen namiddag op de handen te
zien en was ik weldra tot de overtuiging genomen dat
dit" het interessantste baantje was dat oo God? aarde
bestond Het schilderen vond ik al even aangenaam en
ik hèb nog steeds de herinnering aan een braven schil
der uit leper die verzot was op kleine jongens en mij
spoedig in de gelegenheid stelde mijn liefhebberij ro
beproeven, door mij een potje verf te bezorgen. Daar
mede bestreek ik dan alles wat ik had zoo overvloedig
dat ik het er achteraf met de nagels kon aftrekken.
Brave man 1 Onlangs stierf hij en ik ben groot ge
worden. fk glimlach om wat ik toen vertelde Sedert
dien is daar al veel gras overgegroeid en zijn al veel
gedachten en idealen door mijn hoofd gegaan, die met
de jaren ook wat ernstiger werden Maar die ionge ver
langens waren de. eerste bloemen, die in een tuin groei
den Ze sj. faken van den bodem waarin ze gegroeid
waren en van wat er later zou komen
IK WORD VLIEGER!
Het interesseert den lezer wellicht weinig vie en wat
il: ben wat ik al verlangd, gevoeld en gedroomd heb
En het is ook maar om hen te beduiden dat rre in hot
kind reeds den lateien mensch herkent dat ik deze
persoonlijke herinneringen vertel.
Door deze zelfkennis geleerd, ondervraag ik nu dik
wijls kleine jongens wat zult ge worden Kinderen
blijven steeds dezelfde. Men krijgt de meest uiteen-
loopende antwoorden en -hoe jonger ze zijn, hoe dikwij-
ler ze veranderen van gedacht.
Maar de meesten wilien toch iets met de techniek te
maken hebben Mekanieker, eiectrieker en zoo meer be
koren het veelvuldigst hun hartjes.
Enkelen tijd geleden hoorde ik een moede: een uur
aan een stuk over haar zoont e vertellen (moeders kun
nen dat!) En als ge hem vraagtWat zult ge worden,
dan antwoordt hijvlieger Vlieger worden We ken
nen er verscheidene die dat zeggen. En we moesten
glimlachen Want dit herinnerde ons veel.
Het vliegen is aan de orde van den dag In dertig
jaar heeft het de wereld stormenderhand ingenomen en
is, naar de vaststellingen van de huidige militaire ex-
perten, geworden een doorslaggevend wapen in den
modernen oorlog
Enkele tientallen jaren geleden waren er nog ln gansch
dé wereld eenige koene pioniers, die hier en daar ver
spreid proeven namen met vleugels, die ze zich van pa
pier en bamboehout hadden vervaardigd.
DE LUCHTVAART NOG STEEDS IN VOLLE ONT
WIKKELING.
Heden spreekt men van honderd, van duizend en tien
duizend vliegtuigen alsof het een kleintje ware
Ze stijgen tot tienduizend meter hoogte, bereiken
snelheden van zeshonderd kilometer per uur en leggen
in één vlucht afstanden van meer dan zesduizend kilo
meter af, Ze tillen verscheidene duizende kilos en vóór
den oorlog sprak men reeds van vliegtuigen die meer
dan honderd passagiers zouden vervoeren.
En dan die prachtige reeks van records op alle mante
ren, oceaan- en pool- en woestijnvluchten, de geschie
denis van de moeizaam tot stand gebrachte lu-chtlijnen.
Het kon niet anders of dat moest cp de jeugd haar
betooverende, uitwerking hebben. Daar kreeg ze nu in
eens genoeg gelegenheid tot techniek, avontuur en rei
zen. En die eeuwige schoonheid waarin de vlieger leeft.
Waarin is meer schoonheid dan in een elegant modern
vliegtuig, wiens motor op een vlak groen vliegveld staat
te draaien dan in de wolken die doorvlogen worden,
dan in het landschap dat steeds onder u voorbijschuift
De oorlog heeft daar den definitieven ^toot aan gegeven.
Reeds voordien was de luchtvaart tot een geweldig iets
uitgegroeid. Maar we zagen toen reeds hoe ze nog maar
in 't midden van den weg stond of nog niet We schre
ven het reeds vijf jaar geledendat het tot iets gewel
digs in de wereld zou uitgroeien, dat ten slotte gansch
de jeugd en alle menschen de grootste belangstelling
zou inboezemen- Al onze voorspellingen zijn waarheid
geworden.
ZICHZELF OVERTREFFEN.
Meer dan ooit staan de jongeren belangstellend tegen
over het vliegwezen. En ik herhaal hetwe staan nog-
maar halfweg.
De nieuwe tijdenhebben een nieuw geslacht ver
wekt Het harde geslacht dat moedig en, manhaftig Is,
waardig van de mannen die op vleugels van papier en
bamboe een bijna zekeren dood ingingen om een
grootsch ideaal te volgen. Dit geslacht heeft de stoutste
droomen. Het wil. zooals de schoonste menschen het
steeds gewild hebbenzichzelf overtreffen
Is het niet zichzelf overtreffen dat de mensch doet in
zijn verwezenlijkingen op luchtvaartgebied
De natuur gaf hem beenen, waarmede hij gedoemd
scheen voor eeuwig zich aan niet veel meer dan 5 km.
per uur voort te bewegen. Hij wist daar al spoedig iets
op te vinden. Eerst was het een boot. dan een slede
Spoedig werd het wiel uitgevonden en dan verschenen
karren. Daarbij werden de dieren van pas gebracht om
ze ervoor te spannen. En later verschenen de treinen
en dan de vliegtuigen.
Door de zwaartekracht scheen de mensch voor altijd
verplicht op de aarde te bijven. Na lang zoeken ge
lukte hij ook dien band te breken: eerst door ballons,
dan door bestuurbare ballons en eindelijk door de uit
vinding die hem het voorrecht der vogels gafhet vlieg
tuig.
Het schi'nt iets boven zijn natuur te zijn en toch Is
het zoo menscheliik. Het is de eeuwige dualiteit die in
hem leeft. Het materieele gedeelte in hem. zijn lichaam,
stelt paal en perk. Doch zijn ziel staat boven de materie
en weet deze te dwingendaardoor bestaan geen on
mogelijkheden meer.
NA DEN OORLOG.
Deze ove 'winningen op de materie blijven dan ook
niet enkel als parelen in de kroon van de menschen
die ze hebben verwezenlijkt, doch in de kroon van den
mensch tout court. We mogen er allen op bogen, omdat
het de menschelijke natuur is die ze mogelijk heeft ge
maakt en wij allen die natuur bezitten.
Het zou dan ook moeten zlin dat wij allen de gelegen
heid hebben ervan te genieten. Doch ook hierin is het
voordeel ervan dikwijls de ri'ken voo-behouden. Hoe-
velen van deze jongens, die wij reeds zoo dikwijls hoor
den zeggen ik zal vlieger worden zullen het werke
lijk kunnen worden Nu schijnen de kansen wel eenigs-
z!ns te verbeteren. Na den oorlog zullen wij waarsch'in-
lijk een eigen vliegwezen hebben en zeke- en vast krij
gen wij ons deel bli het uitbaten van de luchtlijnen die
Europa in al'e richtingen zullen doorkruisen. En dat zal
al heel wat anders zi'n dan vroeger. Niemand kan zich
er een juist gedacht van vormen hoe het vliegwezen er
in den komenden vrede zal uitzien. Daarvoor neemt
de militai-e kant van het vraagstuk thans aller aan
dacht in besiag, en blijft er geen tijd meer over om
haar organisatie voor dezen tiid oo touw te zetten.
Doch het is meer dan klaarblijkend dat ze ook dan een
veel grootere uitbreiding zal nemen dén dit vroeger het
geval was.
OP WAT WACHTEN WIJ
Vroeger moesten duizenden luchtvaartliefhebbers hun
u'ibm-c
«TU> <r
BEZOEKT DE MODERNE
ti;c 'too Mirn Jgfauj
met zijn prafchtig afwisselend -programma van
kunsttalent en plezier en waarin ook -zal optre
den de vermaarde leeuwentemmer
Kapitein J1M.
Verders onze echte CIRCUS-CLOWNS, die den
clrk, zullen doen daveren van het lachen niemand
zal zijn avond beklagen'!,",
Openingsvoorstelling: ZATERDAG 25 APRIL.
VerdersZondag, Maandag en Dinsdag, k
telkens te 19 uur.
Ook Zondagnamiddag, te 3 uur.
Voorstelling met volledig programma.
Voor verdere reklame gaat zien aan den circus
Het Bestuur Alex. LTBOT
dUWWWHHWIKHIIKHHWHUMfHHMI»
enthousiasme laten verloren gaan. Aan vliegen viel er
bij ons behoudens voor enkele uitverkorenen niet
te denken. Bij elk examen voor de militaire luchtvaart
speelde^hetzelfde tooneel zich af: honderden candlda-
ten dorigen mede voor een tiental pjaatsen. Het zweef
vliegen werd absoluut niet aangemoedigd ep om met
burgerlijke motorvliegtuigen te ylig-gen moest.mén rijk
zijn.
Doch als de best geschiktsten wel hun doel zullen be-
reiken. blijft het niettemin waar dat niet iedereen het
vliegen als beroep zal kunnen uitoefenen. Ook het aan
tal liefhebbers zal sterk toegenomen zijn. want de enor
me 'belangstelling, die de oorlogsgebeurtenissen,voor de
luchtvaart gewekt hebben, zal veel nieuwe roepingen
.uitgelokt hebben
Daarom zal het zweef- en burgerlijk motorvliegen een
groote uitbreiding nemen Waarom dan zouden wij
die den tijd en gelegenheid ertoe hebben, vermits we
niet meer aan dezen oorlog deelnemen, deze toekomstige
ontwikkeling niet voorbereiden
Vóór den oorlog had eens in onze stad een luchtvaart
tentoonstelling plaats. Er was zeer veel belangstelling,
men sprak er van clubs in te richten en men sprak zelfs
van eenvliegveld voor leper. Of daar allemaal vegl
van over gebleven is, weten we niet We denken eerder
van neen. En de oorlog heeft natuurlijk alles stilgelegd
Waarop wachten we nu We hebben tijd en gelegen
heid genoeg Natuurlijk kan er nog geen spraak, zijn van
werkelijk vliegen, zelfs zweefvliegen is nog niet toege
laten. Maar men kan reeds de belangstellenden groe-
peeren. Men kan reeds het luchtvaartprobleem bestu-
deeren. Ook haar techniek kan men aanleeren en waar
om zou men géén studies maken van de rol van het
luchtwapen in dezen oorlog
DE KLEINE LUCHTVAART.
Er is ook nog iets anders. In het jaar 1935 werd bij
ons een nieuwe liefhebberij ingebrachtde Kleine
Luchtvaart. Dit is het vervaardigen van kleine vlieg
tuigen die men daarna laat vliegen. Zeer ten onrechte
werd deze sport (want dat is ze werkelijk) door den
oningewijde als kinderspel beschouwd. We kunnen ten
stelligste verzekeren dat het alles behalve een spel is
'Ve hebben het persoonlijk gedurende verscheidene ja
ren beoefend en we weten heel goed dat er' zeer. veel
kennis en vaardigheid voor noodig is. Het waren overi
gens meestal groote menschen die er zich mede bezig
hielden Men moet ten volle vertrouwd zijn met de lueht-
vaarttechniek, die nu eenmaal dezelfde is voor groote en
kleine vliegtuigen.
Sommige liefhebbers brachten het tot buitengewone
resultaten. Weten de lezers dat dergelijke kleine vlieg
tuigen soms verscheidene uren vlogen, dat de naam en
het adres van den eigenaar er moest op geschreven wor
den voor het geval het niet meer kon gevolgd worden,
en dat dikwijls groote vliegtuigen hen volgden Som
mige vliegtuigen waren met een naphtamotor uitge
rust die tot 1/5 of 1/3 van een P. K. ontwikkelde- Wie
zulke kleine wonderen kon vervaardigen, was al een
knap technieker.
Waarom zou deze interessante sport niet weerom be
langstelling genieten Het Is een uitstekende voorbe
reiding op zweefvliegen en motorvliegen. Wie vat dat
aan De onderwijzers zijn daar speciaal op aangewe
zen. Is er iemand uit onze scholen die met een groep
grootere leerlingen de hand aan het werk slaat Dan
zal men kunnen spreken van actieve luchtvaartgezind
heid. -
Fernand DE BRUYN-
om 2 uur, GROOTE
VOOR PRACHT BEKER
Poperinghe-Yper (Club «Vermaak na Arbeid»)
De navermelde treinen, die uit hoofde van de vorst
afgeschaft werden, wrrten terug in gang gesteld sedert
MAANDAG 30 MAART 1942.
Trein 643 Brussel (Zuid) 12 50 Oostende 15.SI, rijdt
opnieuw alle dagen.
644: Oostende 11 00 Brussel (Zuid) 13.47 rijdt
onnieirw alle dagen.
611: Brussel (N.) 10.40 Gent (St Piet.) 12.47.
616: Gent (St Piet 1355 Brussel (N.) 1600.
660 WDenderleeuw 6.40 Brussel (Groendreef)
[7.38.
579 W: Brussel (Groendr.) 17.40 Aalst 19-48.
551Zotteeem 6.09 Korlriik 7.27.
560Tusschen Kortrijk 11.30 en Zottegem 12.53.
Een tweede reeks reizigerstreinen, die uit hoofde van
de vorst afgeschaft werden, werden terug fn gang ge
steld sedert MAANDAG 20 APRIL.
Trein 641Brussel (Zuid) 9.15 Gent (St Piet.) 10.05.
646: Gent (St Piet.) 17.00 Brussel (Zuid) 17.47.
580 W Roe«elare 6 40 Brosse' (Zuid) 8.45.
1512 W: Li'htervelde 17.12 Adinkerke 18.27.
1507 WAd'nVcrke 8 35 L'chtervelde 9.42.
1436 W Koririlk 16.30 Tourna! 17 35.
1441 W: Tournal 19 26 Kortrijk 2022.
De andere navermelde tr?'nen, die uit hoofde van
de vorst afgeschaft werden, evena's de tremen di©
voorkomen op het bericht van 25 Januari, blijven af
geschaft
Trein 1469 (Maandag) Koririlk 13 40 Roe«eiare 14.10.
1470 (Maandag) Roeselare 14.20 Kortrlik 14.50.
573 Brussel (Noord) 19 35 Zottegem 21.18.
560Zottegem 12.54 Brussel (Noord) 14.30.
N. d. R Noe andere 're'netv werd©» terug Jn d'enst
gesteld. Wij verm©'don slWn de w'Givmgen op de lij
nen die onze streek bijzonder aanbelangen.