BRISTOL HOTEL MUSIC-HALL GALA IEPERSCH KRONIEKSKE STAD YPER CROOTE en onuitgegeven attracties Benoeming van Burgemeester Het vermaarde orkest JEAN - ROGER HET YPERSCHF 22 - 5 1M2 Moeder natuur pns bedeeld heeft. Het is echter verre na niet bewezén, daft iede# Miensch, naar de behoefte zijner maatschappelijke betrekkingen, van dat natuurlijk vermogen, zonder hulp of leiding, een goed gebruik zal maken. Integendeel velen dwalen bij het beoefeneij der wetenschap pen en ook bij de belangen van het dagelijksèhe leven kunnen zij de waarheid niet op prijs stel len Daarom zal meer gezét denken niet voor on nuttig en overbodig kunnen beschouwd worden. De natuur leert ons het gebruik van armen en beenen, maar toch oefenen wij ons in het dansen en schermen, omdat die oefening dé ledematen ontwikkelt en hun meer vaardigheid schenkt. Met welk recht onthouden wij aan onze redelijke zielsvermogens deze ontwikkeling en deze vaar digheid, die wel beschouwd, in een beschaafde op voeding een niet minder belangrijke rol spelen dan onze armen en beenen Goed redeneeren is een oefening van het ver stand. Rede en verstand zijn onderscheiden. Ten opzichte van de rede kan men alleen zeggen, dat een schepsel tot redelijke of tot <3e niet-rede- lijke behoort, dat iemand gezonde rede heeft-ef niet heeft. Zoodra het vermogen, dat tot redenee ren vereischt wordt, met min of meer vlugheid, juistheid en klaarheid werkzaam is, noemen wij het verstand. Den aanleg om zijn voorstellingen dienstbaar te maken tot de kennis der waarheid geeft men den naam van gezonde rede. Zoolang deze door geen in onze natuur liggende oorzaken wordt ver. stoord of onderdrukt, wordt zij gezond verstand geheeten. r'. Onder onze voorstellingen moeten wij verstaan deels de aanschouwingen, die onze ziel door de zinnen of het ervaringsvermogen van zekere voor werpen en toestanden heeft, deels de begrippen, die, na voorafgaande beschouwing, alleen 'door ons verstand worden gevormd. Een aanschouwing is dus, b. v. die van marte laar, hetzij ik hem in werkelijkheid zie met mijn oogen, hetzij ik mij hem voorstel door mijn vèr- beeldingskracht. Een begrip daarentegen is de voorstelling van martelaar en martelaarschap als voorstellingen, die ik niet door mijn zintuig maar alleen door mijn verstand vormen kan. Hieruit blijkt, dat onze ziel aanschouwingen heeft en dat ons verstand begrippen vormt. De kennis van al onze voorstellingen behoort dus tot de eigenschappen der ziel en wel bepaaldelijk tot het lager of tot het hoogere kenvermogen, naar mate het ons met de zinnelijke voorstellingen be. kend maakt of voorstellingen van het verstand leert kennen. Deze verklaringen waren noodig om te begrij pen wat men door denken verstaat. De oorlogsjaren zijn de geschikte tijd om ons m de studie te bekwamen. Daarom moest men ze ten nutte maken voor zelfonderricht, liever dan zijn tijd te verliezen met kletspraatjes te vertel len of ernaar te luisteren. De studie is een bron van geluk en welstand en biedt zelfs den grijs aard het voordeel zijn hooge jaren te doen ver geten. Maar ook voor zelfstudie zijn zekere vinger wijzingen noodig. Wij willen vooral practisch werk leveren en een leerplan blootleggen, dat onafhankelijk staat van officieele programs, die meestal het eigen initiatief dooden. De opvoedkunde is aan de orde van den dag- Velen gewagen ook in de nieuwe orde van een betere opvatting van het onderwijs. Dat kan ge lukken, als men wat minder de zielkundige fac toren verwaarloost. Na den schooltijd kennen onze jongens en meisjes een groot aantal woor den, die hun de voorstellingen kunnen vergemak, kelijken. Maar doorgaans verstaan zij de kunst niet ideeën te ontdekken. Het weze voor goed gezegdliet onderwijs is niet bij machte ons ideeën te geven. De ideeën komen slechts in den geest door het verstand onze geest ziet ze (naar het Grieksche werkwoord id e i n). Het onderwijs kan er slechts aanleiding toe geven. Wie veel leest en vooral de boeken van goede schrijvers doorbladert, kan misschien hunne mooie taal tot de zijne maken, maar hij heeft nog geene nieuwe ideeën ontdekthet is slechts een naprater en gelijkt den kopist, die enkel in staat is te kopieeren zonder ooit een zelfstandig en oorspronkelijk schilderwerk voort te bren gen. Met onze zintuigen en met ons geheugen kun nen wij wel is waar vele materialen bijeenbren gen en deze samen verbinden door onze ver beeldingskracht, maar het is en blijft loutere illusie. In plaats van de zintuigen te onthechten van het verstand, bewijst men door deze werk wijze slechts meer afhankelijkheid van .deze lagere vermogens. Plato scheen dit goed te weten, wanneer hij het volgende opschrift boven zijn schoollokaal plaatste Alleen geometers hebben hier vrijen toe gang». De termen zijn raak want het is niet mogelijk de geometrie met, t de zintuigen te fyepefeoen Hier zijn helper inzicht en loèredeneeting noodig. De opvoeding en de zelfstudie moet ons vrij mak^n van de heerschappij onzer zintuigen. Het wood educatie, afgeleid van het latijnschc- edu cere, beteekent leiden uit (het rijk der zinnen). Het onderricht moet de ideeen loeren verken nen. Wie zijn verstand niet doof werken, wrrdt nooit geleerd de leenspreuken van het geheu gen zijn een ijdele wetenschap. GKLOOF EN BIJGELOOF Waar 't geloof wijkt, gaat 't ongeloof vooruit, zegt men, en 't is juist. De behoefte aan iets te gelooven ligt zóó diep in den mensch dat, wanneer het geloof in God vervalt, nummer 13. het brood dat op den bollen kant ligt. de draaiende stoel, de ekster, en heel de santé boetiek in de plaats komen. Ge moet maar rond u zien. dat kunt ge vaststellen bij de menschen die naast u leven Ze houden er een heele lijst op na op een Vrijdag reizen, 's morgens een spin. eksters in paar getal of raven aan zijn linkerkant, zien brengt ongeluk. Voor den eene brengt 13 ongeluk, voor den andere geluk. Geen mensch nochtans, die deze dwaze zaken tot de zijne heeft gemaakt, zou met dertien aan tafel wil len zitten. Maar sommigen dragen het cijfer 13 op de borst. Het vat met peper of zout omstooten brengt ruzie, een wit glas breken voorspelt geluk, gebeurt het echter met porselein dan gaat dit den dood van eèn vriend vooraf Opent ge uw regenscherm binnenshuis, dan zult ge spoedig een smartelijke scheiding beleven Gaat ge onder een ladder door. dan zult ge een onaangenaam heid hebben, een ontgoocheling. Of nogdoet een wensch terwijl ge een vallende ster ziet en hij zal verwezenlijkt worden. DE KETTING. Wij ontvingen eens in onze brievenbus een papiertje als volgt opgesteld KETTING VAN LOURDES GELUK EN GEZONDHEID. Iemand heeft het mij gestuurd. Op mijn beurt stuur ik het u. want hij mag niet ophouden. Schrijf het vier maal af en geef het aan vijf personen wien ge geluk en gezondheid wenscht. Het moet binnen de 48 uur ver zonden worden. De ketting van Lourdes werd door een persoon van Lourdes gemaakt die onmiddellijk gelukkig Is gewor den- De personen, die den ketting doen ophouden, zullen nooit gelukkig zijn. Maar die welke hem voortzetten, zullen binnen de twee dagen een onverwacht geluk hebben. Ge moogt het rechtstreeks aan een persoon sturen dien ge verkozen hebt Maar ge moogt het noch weg werpen noch verbranden. Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Gij die zooveel mi rakels hebt gedaan, geef ons het geluk en vooral den vrede Onze Lieve Vrouw van Lourdes. bid voor ons Deze periodieke dwaasheid maakt altijd indruk op bevreesde geesten Niettegenstaande al de bedreigingen tegen wie hem verbreekt, heb ik het briefje in 'het vuur geworpen. En sedertdien hebben de gelukkige dagen zich afgewisseld met de minder aangename zooals het altijd geweest was. DWAASHEDEN. Een Fransch blad rekende eens uit dat de Staatskas daardoor beroofd werd van een formidabel bedrag Veronderstel immers, dat de ketting rondgaat zonder onderbreking tot zijn twintigste verzending. Weet ge welk fabelachtig bedrag in de Staatskas zou terecht komen? Niet minder dan 95.367.181.640.625 frank! Maar door deze ketting te verbreken, heb ik terzelf- dertijd de bron van al deze nieuwe dwaasheden uitge droogd Sedert het begin van dén oorlog zien we een offensief van papiertjes die in onze brievenbussen terechtkomen: onder verscheidene vormen zien we de ketting van gebeden die moeten afgeschreven en aan drie, vier of zes personen verzonden worden in de 48 uren (sommige op 12 exemplaren Dat het gaat om de ketting van Lourdes. van Sint An- tonius. van de vijf wonden, van het Heilig Hart van den Heiligen Jozef of welke titel hij ook moge hebben, het is steeds een categoriek ultimatumschrijf af en ver zend indien ge door een onverwacht geluk wilt be gunstigd worden. In het tegenovergesteld geval, zult ge het ongeluk over u zien nederkomen en alle tegenslagen u beproeven, evenals uwe familie. Zelfde bedreiging indien ge e-mede spot of het verbrandt Het resultaat ervan is dat zekere personen niet weten wat aanvangen met het compromitteerende briefje... En die menschen moeten voorgelicht worden om hen te beletten met dergelijke dwaasheden hun tijd te ver liezen. Want het zijn dwaasheden, die nooit de goedkeuring van de kerk ontvingen wel integendeel en die men maar in het vuur moet werpen zoohaast men ze ont vangen heeft, zonder zijn tijd te verliezen met ze te lezen en vooral zonder zich te ontstellen bij de voor spelde ongelukken. ZONDERLINGE WETENSCHAP. Wanneer men al deze gekheden van het menschdom ziet. is men verbaasd dat dezelfde menschen beweren modern te zijn en gelukkig ln die verlichte twintigste eeuw te leven. Maar nu doet het tegenovergestelde zich ook wel voordat wetenschap met waarzeggerij en C° verward of als dusdanig beschouwd wordt We zullen de bijge- loovlgheid nu maar laten waar ze Is. en een wetenschap bespreken die soms van voornoemde verwarring lijdt het Is de radiesthesie. Volgens Pastoor Mennet, een vooraanstaand Zwit- LAPIERF'S ZAAL, D'HONDTSTRAAT ZONDAG 24 MEI VANAF 18 UUR TOT 23 UUR Gezien den bijval en op aanvraag van bet pu bliek zal M. Waelday het genoegen hebben u nog maals zijn vermaard jazz-orkest te laten hoorei». Verandering van progxamma. Rhytme Vroolijkheid Levendigheid 1 Prijzen der plaatsen 12, 8 en 6 frank Plaatsbespreking in het Café des troisSa voyards rechtover de hallen. sersch Radiesthesist. steunt ze op de volgende principes 1. Alle iichamen zonder uitzondering zenden vóortdu-1 rend golvingen of stralen uit. 2 Het menschelijk lichaam dat in de invloedsfeer dringt is de zetel van zenuwreacties, die langs de had den wegvloeien. 3. Indien men'een daartoe geschikt toestel in de hand houdt, een stokje of een slinger, kan deze onzicht bare strooming waargenomen worden door bewegingen welke ze dat voorwerp doet ondergaan DE INSTRUMENTEN EN HUN GEBRUIK. De toestellen, welke de radiesthesisten gebruiken. zij«i zeer eenvóudig de slinger, het stokje, en de wandel stokslinger. De slinger ls een lichaam dat aan een draad, een plooibaar stokje of een kettlngje vastgehecht is. Hij is gewoonlijk vervaardigd uit- cristal. ivoor, hout. mar mer. glas of metaal. Vorm. gewicht en kleur verschillen volgens de goesting van den proefnemer. Deze 'houdt hem tusschen duim eh wijsvinger en onder den invloed der golvingen maakt hij drie soorten bewegingen: de slingeringen de ronde draaiingen en de ellipsen De wichelroede bestaat uit twee stokjes aan de uit einden verbonden. Men gebruikt soms baleinen of haze-, laar De radiesthesist houdt het stokje horizontaalde stokjes houdt hij met de volle hand ln de verlenging van zijn voorarm met de handpalm naar boven. De positieve invloeden trekken het stokje aan, de negatieve stooten het af. De wandelstokslinger laat toe op zeer groote afstanden bronnen en erts te ontdekken Hij is gemaakt uit rood koper, verzilverd en gebogen Hij is niet langer cian ee» gewonen wandelstok Op het uiteinde van het handvat wordt een slinger bevestigd. Terwijl de onderzoeker hem naar den horizont uitsteekt, draait hij op zichzelf. Wanneer hij zich in de uitstralingen van een bron of erts bevindt, balanceert de wandelstok 'lichtjes van bo ven naar beneden en de slinger oeweegt. HET NUT. De radiesthesie vergt jaren arbeid en onderzoekingen, eer men de zoo gegeerde handigheid verkrijgt Ze kan van onschatbaar nut zijn in de aardkundeom de bronnen, holten, spleten enz te ontdekken in de landbouwkundeom de ziekten der boom en. op te zoeken in de dierkunde om de ziekten der dieren, het ge slacht en de waarde van een reisduif op te zoeken in de mineralogievoor de opzoeking van de verschei dene ertsen en petroleum en ook in de geneeskunde. Het is zelfs mogelijk met den sltngei verdwenen per sonen of dieren op te zoeken, te weten of ze leven of niet en zelfs waar ze zijn. Wij kennen een vriend wiens ouders gedurende den oorlog naar Frankrijk gevlucht waren. Daar hij geen enkele nieuwstijding ontving, raadpleegde hij een ra diesthesist die. bij middel van een foto der vluchtelin gen. hun tegenwoordigheid kon vaststellen te Pau. waar bij hij zelfs voegde dat zijn zuster lichtjes ziek was. Enkele dagen nadien werd dit bevestigd door een brie* We zouden tientallen voorbeelden kunnen geven van overtuigende resultaten der Radiesthesie, voor zoover natuurlijk de onderzoekers de noodige kennis en onder vinding hebben. WETENSCHAP EN KWAKZALVERIJ. We kunnen nog aanhalen wat de heer Georges Discry, Voorzitter van de Academie der Radiesthesistische we tenschappen van België, en die in 1939 voorzitter was van het Internationaal Congres van Radiesthesisten. schreef Te veel menschen denken dat het volstaat een slinger in de hand te houden om alles te weten. Men mag niet vergeten dat. zooals elke andere wetenschap, de radiesthesie een pracüjk van verscheidene jaren vergt. Te veel kwakzalvers op zoek naar een nieuwe weten schap maken er misb-uik van om het meest mogelijk geld uit de 'goedgeloovigheid van het volk te trekken. Alleen de Academie van Radiesthesistisehe Weten schappen en het Internationaal Centrum van weten schappelijke studies in de radiesthesie zijn bevoegd de personen aan te duiden die ernstige opzoekingen kun nen doen. Overigens bewijzen enkele namen van perso naliteiten die er lid van zi n genoegzaam haar waarde: d'Arsonval, Georges Claude. Dr Carrel, wijlen Branlj enz. Wetenschap en geloof kunnen onderscheiden van kwakzalverij en bijgeloof is een goede gave. Fernand DE BRUTN. Wordt aangeduid om het ambt van burgemeester waar te nemen te Moorslede, de heer Lauwe-s. O -A., in vervanging van den heer Van den Bulcke. H., aan wien bij besluit van 12 Mei 1942 ontslag uit zijn ambt verleend werd. bestaande uit 9 muzikanten speelt in OP MAANDAG Vö ÜIEI (Vd« Sinxendag) vannf CS u. Sleedt» Ferule Keu* «Irnnken

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 2