BRISTOL HOTEL
MUSIC-HALL GALA
IEPERSCH KRONIEKSKE
STAD YPER
CROOTE
en onuitgegeven attracties
Benoeming van Burgemeester
Het vermaarde orkest JEAN - ROGER
HET YPERSCHF 22 - 5 1M2
Moeder natuur pns bedeeld heeft. Het is echter
verre na niet bewezén, daft iede# Miensch, naar de
behoefte zijner maatschappelijke betrekkingen,
van dat natuurlijk vermogen, zonder hulp of
leiding, een goed gebruik zal maken. Integendeel
velen dwalen bij het beoefeneij der wetenschap
pen en ook bij de belangen van het dagelijksèhe
leven kunnen zij de waarheid niet op prijs stel
len Daarom zal meer gezét denken niet voor on
nuttig en overbodig kunnen beschouwd worden.
De natuur leert ons het gebruik van armen en
beenen, maar toch oefenen wij ons in het dansen
en schermen, omdat die oefening dé ledematen
ontwikkelt en hun meer vaardigheid schenkt.
Met welk recht onthouden wij aan onze redelijke
zielsvermogens deze ontwikkeling en deze vaar
digheid, die wel beschouwd, in een beschaafde op
voeding een niet minder belangrijke rol spelen
dan onze armen en beenen
Goed redeneeren is een oefening van het ver
stand. Rede en verstand zijn onderscheiden. Ten
opzichte van de rede kan men alleen zeggen, dat
een schepsel tot redelijke of tot <3e niet-rede-
lijke behoort, dat iemand gezonde rede heeft-ef
niet heeft. Zoodra het vermogen, dat tot redenee
ren vereischt wordt, met min of meer vlugheid,
juistheid en klaarheid werkzaam is, noemen wij
het verstand.
Den aanleg om zijn voorstellingen dienstbaar
te maken tot de kennis der waarheid geeft men
den naam van gezonde rede. Zoolang deze door
geen in onze natuur liggende oorzaken wordt ver.
stoord of onderdrukt, wordt zij gezond verstand
geheeten. r'.
Onder onze voorstellingen moeten wij verstaan
deels de aanschouwingen, die onze ziel door de
zinnen of het ervaringsvermogen van zekere voor
werpen en toestanden heeft, deels de begrippen,
die, na voorafgaande beschouwing, alleen 'door
ons verstand worden gevormd.
Een aanschouwing is dus, b. v. die van marte
laar, hetzij ik hem in werkelijkheid zie met mijn
oogen, hetzij ik mij hem voorstel door mijn vèr-
beeldingskracht. Een begrip daarentegen is de
voorstelling van martelaar en martelaarschap als
voorstellingen, die ik niet door mijn zintuig maar
alleen door mijn verstand vormen kan.
Hieruit blijkt, dat onze ziel aanschouwingen
heeft en dat ons verstand begrippen vormt. De
kennis van al onze voorstellingen behoort dus tot
de eigenschappen der ziel en wel bepaaldelijk tot
het lager of tot het hoogere kenvermogen, naar
mate het ons met de zinnelijke voorstellingen be.
kend maakt of voorstellingen van het verstand
leert kennen.
Deze verklaringen waren noodig om te begrij
pen wat men door denken verstaat.
De oorlogsjaren zijn de geschikte tijd om ons
m de studie te bekwamen. Daarom moest men ze
ten nutte maken voor zelfonderricht, liever dan
zijn tijd te verliezen met kletspraatjes te vertel
len of ernaar te luisteren. De studie is een bron
van geluk en welstand en biedt zelfs den grijs
aard het voordeel zijn hooge jaren te doen ver
geten.
Maar ook voor zelfstudie zijn zekere vinger
wijzingen noodig. Wij willen vooral practisch
werk leveren en een leerplan blootleggen, dat
onafhankelijk staat van officieele programs, die
meestal het eigen initiatief dooden.
De opvoedkunde is aan de orde van den dag-
Velen gewagen ook in de nieuwe orde van een
betere opvatting van het onderwijs. Dat kan ge
lukken, als men wat minder de zielkundige fac
toren verwaarloost. Na den schooltijd kennen
onze jongens en meisjes een groot aantal woor
den, die hun de voorstellingen kunnen vergemak,
kelijken. Maar doorgaans verstaan zij de kunst
niet ideeën te ontdekken.
Het weze voor goed gezegdliet onderwijs is
niet bij machte ons ideeën te geven. De ideeën
komen slechts in den geest door het verstand
onze geest ziet ze (naar het Grieksche werkwoord
id e i n). Het onderwijs kan er slechts aanleiding
toe geven.
Wie veel leest en vooral de boeken van goede
schrijvers doorbladert, kan misschien hunne
mooie taal tot de zijne maken, maar hij heeft
nog geene nieuwe ideeën ontdekthet is slechts
een naprater en gelijkt den kopist, die enkel in
staat is te kopieeren zonder ooit een zelfstandig
en oorspronkelijk schilderwerk voort te bren
gen.
Met onze zintuigen en met ons geheugen kun
nen wij wel is waar vele materialen bijeenbren
gen en deze samen verbinden door onze ver
beeldingskracht, maar het is en blijft loutere
illusie. In plaats van de zintuigen te onthechten
van het verstand, bewijst men door deze werk
wijze slechts meer afhankelijkheid van .deze
lagere vermogens.
Plato scheen dit goed te weten, wanneer hij
het volgende opschrift boven zijn schoollokaal
plaatste
Alleen geometers hebben hier vrijen toe
gang».
De termen zijn raak want het is niet mogelijk
de geometrie met, t de zintuigen te fyepefeoen
Hier zijn helper inzicht en loèredeneeting noodig.
De opvoeding en de zelfstudie moet ons vrij
mak^n van de heerschappij onzer zintuigen. Het
wood educatie, afgeleid van het latijnschc-
edu cere, beteekent leiden uit (het rijk der
zinnen).
Het onderricht moet de ideeen loeren verken
nen. Wie zijn verstand niet doof werken, wrrdt
nooit geleerd de leenspreuken van het geheu
gen zijn een ijdele wetenschap.
GKLOOF EN BIJGELOOF
Waar 't geloof wijkt, gaat 't ongeloof vooruit, zegt
men, en 't is juist. De behoefte aan iets te gelooven ligt
zóó diep in den mensch dat, wanneer het geloof in God
vervalt, nummer 13. het brood dat op den bollen kant
ligt. de draaiende stoel, de ekster, en heel de santé
boetiek in de plaats komen. Ge moet maar rond u zien.
dat kunt ge vaststellen bij de menschen die naast u
leven
Ze houden er een heele lijst op na op een Vrijdag
reizen, 's morgens een spin. eksters in paar getal of
raven aan zijn linkerkant, zien brengt ongeluk.
Voor den eene brengt 13 ongeluk, voor den andere
geluk. Geen mensch nochtans, die deze dwaze zaken tot
de zijne heeft gemaakt, zou met dertien aan tafel wil
len zitten. Maar sommigen dragen het cijfer 13 op de
borst.
Het vat met peper of zout omstooten brengt ruzie,
een wit glas breken voorspelt geluk, gebeurt het echter
met porselein dan gaat dit den dood van eèn vriend
vooraf Opent ge uw regenscherm binnenshuis, dan zult
ge spoedig een smartelijke scheiding beleven Gaat ge
onder een ladder door. dan zult ge een onaangenaam
heid hebben, een ontgoocheling. Of nogdoet een
wensch terwijl ge een vallende ster ziet en hij zal
verwezenlijkt worden.
DE KETTING.
Wij ontvingen eens in onze brievenbus een papiertje
als volgt opgesteld
KETTING VAN LOURDES
GELUK EN GEZONDHEID.
Iemand heeft het mij gestuurd. Op mijn beurt stuur
ik het u. want hij mag niet ophouden. Schrijf het vier
maal af en geef het aan vijf personen wien ge geluk en
gezondheid wenscht. Het moet binnen de 48 uur ver
zonden worden.
De ketting van Lourdes werd door een persoon van
Lourdes gemaakt die onmiddellijk gelukkig Is gewor
den-
De personen, die den ketting doen ophouden, zullen
nooit gelukkig zijn. Maar die welke hem voortzetten,
zullen binnen de twee dagen een onverwacht geluk
hebben.
Ge moogt het rechtstreeks aan een persoon sturen
dien ge verkozen hebt Maar ge moogt het noch weg
werpen noch verbranden.
Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Gij die zooveel mi
rakels hebt gedaan, geef ons het geluk en vooral den
vrede
Onze Lieve Vrouw van Lourdes. bid voor ons
Deze periodieke dwaasheid maakt altijd indruk op
bevreesde geesten Niettegenstaande al de bedreigingen
tegen wie hem verbreekt, heb ik het briefje in 'het vuur
geworpen. En sedertdien hebben de gelukkige dagen
zich afgewisseld met de minder aangename zooals het
altijd geweest was.
DWAASHEDEN.
Een Fransch blad rekende eens uit dat de Staatskas
daardoor beroofd werd van een formidabel bedrag
Veronderstel immers, dat de ketting rondgaat zonder
onderbreking tot zijn twintigste verzending. Weet ge
welk fabelachtig bedrag in de Staatskas zou terecht
komen? Niet minder dan 95.367.181.640.625 frank!
Maar door deze ketting te verbreken, heb ik terzelf-
dertijd de bron van al deze nieuwe dwaasheden uitge
droogd
Sedert het begin van dén oorlog zien we een offensief
van papiertjes die in onze brievenbussen terechtkomen:
onder verscheidene vormen zien we de ketting van
gebeden die moeten afgeschreven en aan drie, vier of
zes personen verzonden worden in de 48 uren (sommige
op 12 exemplaren
Dat het gaat om de ketting van Lourdes. van Sint An-
tonius. van de vijf wonden, van het Heilig Hart van den
Heiligen Jozef of welke titel hij ook moge hebben, het
is steeds een categoriek ultimatumschrijf af en ver
zend indien ge door een onverwacht geluk wilt be
gunstigd worden. In het tegenovergesteld geval, zult ge
het ongeluk over u zien nederkomen en alle tegenslagen
u beproeven, evenals uwe familie. Zelfde bedreiging
indien ge e-mede spot of het verbrandt
Het resultaat ervan is dat zekere personen niet weten
wat aanvangen met het compromitteerende briefje...
En die menschen moeten voorgelicht worden om hen
te beletten met dergelijke dwaasheden hun tijd te ver
liezen.
Want het zijn dwaasheden, die nooit de goedkeuring
van de kerk ontvingen wel integendeel en die men
maar in het vuur moet werpen zoohaast men ze ont
vangen heeft, zonder zijn tijd te verliezen met ze te
lezen en vooral zonder zich te ontstellen bij de voor
spelde ongelukken.
ZONDERLINGE WETENSCHAP.
Wanneer men al deze gekheden van het menschdom
ziet. is men verbaasd dat dezelfde menschen beweren
modern te zijn en gelukkig ln die verlichte twintigste
eeuw te leven.
Maar nu doet het tegenovergestelde zich ook wel
voordat wetenschap met waarzeggerij en C° verward
of als dusdanig beschouwd wordt We zullen de bijge-
loovlgheid nu maar laten waar ze Is. en een wetenschap
bespreken die soms van voornoemde verwarring lijdt
het Is de radiesthesie.
Volgens Pastoor Mennet, een vooraanstaand Zwit-
LAPIERF'S ZAAL, D'HONDTSTRAAT
ZONDAG 24 MEI VANAF 18 UUR TOT 23 UUR
Gezien den bijval en op aanvraag van bet pu
bliek zal M. Waelday het genoegen hebben u nog
maals zijn vermaard jazz-orkest te laten hoorei».
Verandering van progxamma.
Rhytme Vroolijkheid Levendigheid 1
Prijzen der plaatsen 12, 8 en 6 frank
Plaatsbespreking in het Café des troisSa
voyards rechtover de hallen.
sersch Radiesthesist. steunt ze op de volgende principes
1. Alle iichamen zonder uitzondering zenden vóortdu-1
rend golvingen of stralen uit.
2 Het menschelijk lichaam dat in de invloedsfeer
dringt is de zetel van zenuwreacties, die langs de had
den wegvloeien.
3. Indien men'een daartoe geschikt toestel in de
hand houdt, een stokje of een slinger, kan deze onzicht
bare strooming waargenomen worden door bewegingen
welke ze dat voorwerp doet ondergaan
DE INSTRUMENTEN EN HUN GEBRUIK.
De toestellen, welke de radiesthesisten gebruiken. zij«i
zeer eenvóudig de slinger, het stokje, en de wandel
stokslinger.
De slinger ls een lichaam dat aan een draad, een
plooibaar stokje of een kettlngje vastgehecht is. Hij
is gewoonlijk vervaardigd uit- cristal. ivoor, hout. mar
mer. glas of metaal. Vorm. gewicht en kleur verschillen
volgens de goesting van den proefnemer. Deze 'houdt
hem tusschen duim eh wijsvinger en onder den invloed
der golvingen maakt hij drie soorten bewegingen: de
slingeringen de ronde draaiingen en de ellipsen
De wichelroede bestaat uit twee stokjes aan de uit
einden verbonden. Men gebruikt soms baleinen of haze-,
laar De radiesthesist houdt het stokje horizontaalde
stokjes houdt hij met de volle hand ln de verlenging
van zijn voorarm met de handpalm naar boven. De
positieve invloeden trekken het stokje aan, de negatieve
stooten het af.
De wandelstokslinger laat toe op zeer groote afstanden
bronnen en erts te ontdekken Hij is gemaakt uit rood
koper, verzilverd en gebogen Hij is niet langer cian ee»
gewonen wandelstok Op het uiteinde van het handvat
wordt een slinger bevestigd. Terwijl de onderzoeker
hem naar den horizont uitsteekt, draait hij op zichzelf.
Wanneer hij zich in de uitstralingen van een bron of
erts bevindt, balanceert de wandelstok 'lichtjes van bo
ven naar beneden en de slinger oeweegt.
HET NUT.
De radiesthesie vergt jaren arbeid en onderzoekingen,
eer men de zoo gegeerde handigheid verkrijgt
Ze kan van onschatbaar nut zijn
in de aardkundeom de bronnen, holten, spleten enz
te ontdekken
in de landbouwkundeom de ziekten der boom en. op
te zoeken
in de dierkunde om de ziekten der dieren, het ge
slacht en de waarde van een reisduif op te zoeken
in de mineralogievoor de opzoeking van de verschei
dene ertsen en petroleum
en ook in de geneeskunde.
Het is zelfs mogelijk met den sltngei verdwenen per
sonen of dieren op te zoeken, te weten of ze leven of
niet en zelfs waar ze zijn.
Wij kennen een vriend wiens ouders gedurende den
oorlog naar Frankrijk gevlucht waren. Daar hij geen
enkele nieuwstijding ontving, raadpleegde hij een ra
diesthesist die. bij middel van een foto der vluchtelin
gen. hun tegenwoordigheid kon vaststellen te Pau. waar
bij hij zelfs voegde dat zijn zuster lichtjes ziek was.
Enkele dagen nadien werd dit bevestigd door een brie*
We zouden tientallen voorbeelden kunnen geven van
overtuigende resultaten der Radiesthesie, voor zoover
natuurlijk de onderzoekers de noodige kennis en onder
vinding hebben.
WETENSCHAP EN KWAKZALVERIJ.
We kunnen nog aanhalen wat de heer Georges Discry,
Voorzitter van de Academie der Radiesthesistische we
tenschappen van België, en die in 1939 voorzitter was
van het Internationaal Congres van Radiesthesisten.
schreef
Te veel menschen denken dat het volstaat een
slinger in de hand te houden om alles te weten. Men
mag niet vergeten dat. zooals elke andere wetenschap,
de radiesthesie een pracüjk van verscheidene jaren
vergt.
Te veel kwakzalvers op zoek naar een nieuwe weten
schap maken er misb-uik van om het meest mogelijk
geld uit de 'goedgeloovigheid van het volk te trekken.
Alleen de Academie van Radiesthesistisehe Weten
schappen en het Internationaal Centrum van weten
schappelijke studies in de radiesthesie zijn bevoegd de
personen aan te duiden die ernstige opzoekingen kun
nen doen. Overigens bewijzen enkele namen van perso
naliteiten die er lid van zi n genoegzaam haar waarde:
d'Arsonval, Georges Claude. Dr Carrel, wijlen Branlj
enz.
Wetenschap en geloof kunnen onderscheiden van
kwakzalverij en bijgeloof is een goede gave.
Fernand DE BRUTN.
Wordt aangeduid om het ambt van burgemeester
waar te nemen te Moorslede, de heer Lauwe-s. O -A.,
in vervanging van den heer Van den Bulcke. H., aan
wien bij besluit van 12 Mei 1942 ontslag uit zijn ambt
verleend werd.
bestaande uit 9 muzikanten
speelt in
OP MAANDAG Vö ÜIEI (Vd« Sinxendag) vannf CS u.
Sleedt» Ferule Keu* «Irnnken