WINTERHULP - KRONIEK
IEPERSCH KRONIEKSKE
WINTERHULP - OPROEP
OORLOCSSCHADE
2 1
held. We kunnen ons vaderland met goed en
kwaad vóór alle landen ter wereld liefhebben,
wat zeker zeer prijzenswaardig is. Doch sluiten
wij. als het op beoordeelen aankomt, onze oogen
voor het goede, dat andere landen bezitten of
veroordeelen wij het, omdat wij het niet hebben,
dan doet ons vooroordeel uitspraak ten koste
van de waarheid. Deze vooringenomenheid daalt
met hare goede en kwade gevolgen tot in de
kleinste bijzonderheden af met de plaats waar
wij leven, met hetgeen wij hebben en met het
geen wij gewoon zijn te doen. Het kan loffelijk
zijn de stad waar men geboren is boven alle
andere gewesten van het vaderland te verkiezen
om zijn,erkentelijkheid te toonen voor hetgeen
die stad voor ons deed, doch het wordt een voor
oordeel als we met minachting neerzien op alles
wat uit andere steden en gewesten komt. Zoo
is het ook gelegen met ons eigen huis, onze
eigene bezittingen en betrekkingen, het staat ons
n;et vrij die van anderen onbepaald te veroor
deelen.
Hiertegenover staat het vooroordeel voor het
vreemde. Het is in zijn gevolgen nog beklagelij-
ker dan het vorige. Wie .ermede behept is, neigt
tot ontevredenheid en afkeuring van hetgeen
hijzelf heeft of gemakkelijk verkrijgen kan.
Daardoor berokkent hij zichzelf en anderen heel
wat nadeel. Waarom aan d^ voortbrengselen
van vreemde en uitlandsche fabrieken de voor
keur geven boven die in het eigen vaderland
vervaardigd?
Denk maar eens aan de mode en wat is er
grilliger en onbestendiger?
Hoe komt het, dat velen de grondige kennis
hunner moedertaal verwaarloozen om zich met
veel zorg en nauwlettendheid op de beoefening
van vreemde talen toe te leggen? Wij' herinneren
ons op school de minste bijzonderheden van de
Fransche omwenteling geleerd te hebben, terwijl
wij ons met een oppervlakkige kennis van den
Boerenkrijg en andere belangrijke tafereelen uit
de vaderlandsche geschiedenis moesten tevre
den stellen.
In dit alles speelt het vooroordeel voor het
vreemde een hoofdrol. Wij zeggen niet, dat
zulks alleen hiertoe aanspoort, doch onze neiging
tot vooringenomenheid en vooroordeel is zoo
licht oorzaak, dat wij een onpartijdig onderzoek
ten volle verzuimen. Wij miskennen, zonder het
te weten, de waarheid, die tusschen de twee
uitersten in ligt.
Dit moge volstaan om aan te toonen, hoe
schadelijk het vooroordeel is voor de waarheid
en hoezeer het zich uitbreidt tot in aangelegen
heden zelfs van het dagelijksche leven.
DE LAMOTJES AAN DE EER!
Wie had durven denken dat de fancy-fair in de
school van de Zusters van Maria die met zoo
weinig propaganda werd aangekondigd, zoo'n groot
succes zou geoogst hebben? Maar alles was in stilte
en goed voorbereid, zoodat er dan ook geen kans tot
mislukking meer overbleef. En dat het feestje goed
geklaagd is, zal het uiteindelijke resultaat dat we
binnen kort zullen mededeelen, bewijzen. Maar voor
deze week beperken we ons tot het vaststellen dat
er gedurende drie dagen een buitengewoon druk be
zoek was, dat er reeds 's Zondags veel belangstelling
was, dat 's Maandags de nieuwsgierigheid nog niet
geluwd was en het orkest Vervisch de feeststemming
er in hield, dat de sandwichen dubbel aangenaam
smaakten als thuis; dat, eindelijk den Dinsdag het
wreral «vollen bak was en het aangename zeer
fijntjes met het nuttige gepaard ging.
Dat succes en wat voor een! danken wij aan
dc goede Zusters van de Lamottenschool en aan hun
leerlingen, die geen moeite hebben ontzien om van
hun fancy-fair werkelijk iets interessants te maken.
En daarbij komen dan nog een heele reeks naarstige
werkers die dagen lang gewrocht hebben om even
eens alles in orde te brengen. Zij ook zijn den dank
van Winterhulp waardig; dat al deze goede men-
schen gelukkig zullen geweest zijn bij het zien van
zooveel belangstelling is zeker en dat reeds zal voor
htii een schoone belooning geweest zijn.
De niet-afgehaalde winnende nummers.
Hier volgt een lijst van de winnende nummers van
de tombola van de fancy-fair gehouden in de Lamot-
tfciischool De winnende prijzen kunnen in voormelde
school afgehaald
worden:
1*
Reeks:
639
529
1354
1253
197
3407
943
2425
1854
2722
1896
185
3212
2254
1973
3060
3611
1062
2361
1490
3713
2225
1319
2365
3644
1789
1152
3711
3645
695
3855
2910
1279
1586
1375
730
S0K5
3628
1520
1409
1587
2*
Reeks:
2246
569
3627
3096
3548
2383
3610
593
3570
%A">
3583
15^8
3358
2572
1088
3162
3078
1255
8S54
2543
3001
2366
1349
3005
1516
864
2325
8S67
2534
3710
2222
962
3513
3440
3504
3805
2636
21
3145
3398
1156
960
3245
3501
2878
892
1568
3429
1077
1854
2143
3096
2350
3'
Reeks:
1232
2214
3531
809
3126
48
1136
2298
56
2332
172
1788
2218
3597
449
2368
1135
160
209
2245
1173
3247
3569
1556
3496
1660
2225
8933
3275
1392
2572
4
3706
2436
2531
3562
8032
17
1908
3531
2525
1033
2561
206
1037
12
1321
930
1116
371
2402
3574
686
2194
1500
2498
420
2141
1956
3280
1155
392
2336
2372
1825
1105
1973
819
131
1744
3471
3964
1836
3579
2651
2608
3567
2835
2215
1209
3896
23.1
908
722
2437
1880
3114
3392
1801
1213
2524
2231
579
259
2950
3741
412
233
2301
1779
2846
3560
9
HET YPERSCHE 3 - 7 - 1942
DE TAFEL SPREEKT.
Welja, Geachte Lezer, het is nu eenmaal uitge
maakt dat alleen menschen kunnen spreken. Het
was niet noodig te wachten tot onze verlichte twin
tigste eeuw er zou zijn om dit te weten. Om te spre
ken moet men minstens verstand en een torig hebben.
Heeft men geen gezonde tong, dan kan men nog zijn
gedachten op andere wijzen uitdrukken, bij voorbeeld
door gebaren. Men zou het zelfs kunnen doen met
kloppen. Moest ik in dat geval zijn en ik zou de
gebarentaal niet machtig zijn, dan zou ik indien men
mij vroeg hoe lang reeds Het Ypersche verschijnt,
drie en twintig maal op een tafel kloppen. En op de
vraag in het hoeveelste oorlogsjaar we zijn, drie maal
kloppen. Moest men mij echter vragen hoelang Het
Ypersche nog zal verschijnen, dan zou ik bij mijzelf
zeggen dat ik het nog vele jaren wensch en op de
vraag hoelang de oorlog het zal uithouden, zou ik
denken dat ik hem morgen met veel plezier zou
widen begraven. Maar verder zou ik zoo stom blijven
als een tafel.
Pardon, Geachte Lezer, dat mag ik niet meer zeg
gen, want de tafel is voor sommige van onze acht
bare medeburgers een wezen van hoogeren rang dan
wij geworden.
DE ADEM DES LEVENS.
Een tafel heb ik altijd beschouwd als uit doode
stof gemaakt. Ik zag haar altijd op vier pooten staan.
Vele dieren staan ook op vier pooten, maar daarom
zgn ze nog geen tafel en zijn de tafels nog geen
dieren. Ik zag ook eens een tafel op drie pooten
staan. Dat beteekent niet dat ze een poot had inge
trokken. Het was eenvoudig de timmerman die een
poot te weinig had gemaakt. Nooit zag ik een tafel
op haar voorste of achterste pooten staan. Dus is
zc nog geen dier. Moest ze een dier zijn, dan zouden
we misschien kunnen gelooven dat ze kan leeren
spreken en dan zouden we zeggen de tafel spreekt
zooals we nu zeggen de papegaai spreekt Maar
dat kan ze niet. De achtbare medeburgers, die we
hoüger bedoelden, hebben nu de pooten van de tafel
klompen aangedaan. Waarom juist klompen weet ik
met. Misschien omdat de schoenen te schaarsch zijn.
Wellicht doen die achtbare medeburgers dat uit eer
bied, vermits de tafel nu iets heel eerbiedswaardigs
in hun gedachten is geworden.
In elk geval schijnt ze daar genoegen mede te
nemen, want omdat ze maar aan twee pooten een
klomp heeft, trekt ze de andere twee wat in (het
zijn bij toeval de twee die dwars over mekaar staan).
Als zij dan zoo goed gemutst is, gaat ze aan 't wag
gelen. Het schijnt dat waggelen ook een menscheljjke
eigenschap is, want ik zag al dikwijls menschen die
waggelden én die waren ook goed gemutst. Daarom
moeten vier personen er gaan rond zitten en die moe
ten zachtjes de handen op die tafel leggen als om ze te
bedaren
HET GOUDEN KALF.
Wanneer die bedaard-waggelende-mét-twee-pooten-
in-klompen-staande-tafel beurtelings met elk der
bloote pooten den grond raakt oh, natuurlijk zon
der dat de errond gezeten personen daar iets mede
te maken hebben, ze bewegen alleenlijk mee -is
dat telkenmale een klop en dat kloppen wil iets be
duiden. Dat komt van haar tafelverstand. Hiermede
komt de tafel op de hoogte van de menschen (figuur
lijk). Maar er is nog meer. De tafel kan beter dan
dc menschen. Zij kan voorspellingen doen, en wat
belangrijkst van al is, juist voorspellen wat de onder
vragers wenschen. Bovendien moet alles echt gebeu
ren, want de tafel heeft het gezegd.
Ik heb altijd gehoord dat de gave van voorzegging
een goddelijke eigenschap was. Ik laat het nu over
aan de tafeldienaars consequent te zijn. Mozes vol
gelingen keerden zich eens af van de tafelen der
wet om een gouden kalf te aanbidden. In onzen tijd
gebeurt het ook veel dat van die tafelen afgedwaald
wordt. Nu laat ons niet wanhopen, men komt terug
tot de... tafels. De tafelapostelen zullen nu veel meer
aandacht aan die goeie tafels moeten wijden die hun
wenschen zullen vervullen. Men zal ze nu veel schoo
ner moeten maken, in zeldzaam hout of in goud.
Ze zouden nu aan hun voorzeggende tafel kunnen
vragen hoeveel kaarsen ze moeten ontsteken, en wie
er belang bij heeft kan nu zoo de tafel beïnvloeden
dat zij veel klopt. De kaarsen zouden kunnen op de
talels van de zwarte markt gebracht worden en ik
wed dat geen Jood zou nalaten bekoord te worden
door de... gouden tafelzaakjes.
SECTES.
De nieuwe eeredienst heeft ook reeds zijn wijsgee-
ren, die het wezen van het voorwerp hunner ver
eering trachten te doorgronden. Dat komt door het
kloppen van het bloed verklaarde er mij één. In
eik geval verspreidt de tafelmanie zich geweldig.
Sommige kwartieren van onze stad zijn er ook spe
ciaal door aangedaan.
Maar niet overal zwaait hetzelfde geloof den scep-
tei. Op andere plaatsen gelooft men meer in ster
vende ouderlingen. Een drietal weken geleden ver
telde men dat een eenzame ouderling, vooraleer te
sterven, had gezegd dat de oorlog den 20" zou ge
ëindigd zijn (het was den 20 Juni, Lezer). Dat zijn
gesproken voorzeggingen. Er zijn ook geschrevene
die hun rondetje doen en den een of andere braven
he'lige worden toegeschreven.
Maar och kom, het volk moet zich toch met iets
bezighouden. Het smacht naar het einde van den
oorlog. Geduld oefenen gaat beter als men een be
paalden dag kent. Dan kan het de dagen, weken en
maanden aftellen. Daarom trachten sommige men
schen zich iets wijs te maken. Eigenlijk is het zoo
kwaad niet. Hoop doet leven en vervalt den eenen
datum, dan wordt er een anderen gevonden en de
groote kinderen slapen zoet.
Sommigen willen in de tafelprofetie een verband
zien met de radiesthesie. Er mag nochtans niet ver
geten worden dat met de radiesthesie nooit iets voor
speld werd. Als oningewjjden van meet af aan uit-
sp-.aken inzake wetenschap willen doen, loopt het
altijd mis.
EEN SCHAAKSPEL.
Wanneer de oorlog gedaan zal zijn? Niemand kan
hel weten, zelfs geen enkel staatshoofd. Kan men
vooraf zeggen wanneer een partij schaakspel zal ge
ëindigd zijn? En de oorlog is als een partij schaak
spel. Vreeselijk spel nochtans! De generaals bewegen
hun divisies en het komt erop aan het handigst te
manoeuvreeren, teneinde zooveel mogelijk plons van
den tegenstrever buiten gevecht te stellen en zelf het
meest te behouden. Die het eerst uitgeput is, gaat
verloren. Wanneer dat gebeurt kan men niet voor
zien. Alleen op het allerlaatste oogenblikje kan men
het vlugger zien aankomen. Maar dan zal het niet
interessant meer zjjn het te voorzeggen, want ieder
een zal weten dat het gauw gedaan zal zijn. Want
dit is het hoofddoel van onze oorlogsprofeten: zich
interessant maken. We hebben het in de tijdsruimte
van een jaar al dikwijls beleefd, dat dwaze personen
on3 komen zeggen; dien datum is de oorlog gedaan.
Als ze zoo voortdoen zal er toch wel eens een zijn
die het bij geluk juist heeft voorspeld. Wellicht zal
dat nog een tijdje duren. Die~mensch zal dan zeker
als zeer verstandig vereerd worden door zijn even
dwaze soortgenooten. Het is waar dat in het land
der blinden eenoog koning is. En wie onder de onnoo-
zelen het meest onnoozele geluk heeft, is het ook
(koning bedoel ik, maar onnoozel ook).
EEN BEETJE ERNST A. U. B.
Geef ons brood en spelen is altijd even actueel.
Geef het volk brood en het zal zich niet veel meer
om den oorlog bekommeren. Voor velen onzer volks-
genooten is de maag, slechts de hoogste bekommer
nis. Treurig verschijnsel. Het is dierlijk. De dieren
weten ook niet van meer dan eten. Een goed gevulde
eetbak is alles. Een dier ziet het liefst den meester
die daarvoor het best zorgt. Een paard in het cirkus
doet de schoonste sprongen voor een klontje suiker.
Vele van die maag-volksgenooten denken ook met de
maag als ze nog denken tenminste. Napoleon zegde
dat een leger met de maag marcheert. De met de
maag-denkende menschen zijn een variatie van de
met de maag-marcheerenden. Wie hun het meeste
profijt bezorgt is hun man. Eens die keuze gedaan,
worden ze blind voor alles. Gebreken bestaan niet
moer. De eene kant is gansch wit en de andere
gansch zwart.
Voor mijn part zou ik liever hebben dat mijn mede-
menschen wat ernstiger gedachten hadden over den
oorlog. Het blijkt mij zeer misplaatst zoo licht te
spreken en te oordeelen over gebeurtenissen, die voor
onze toekomst van zoo'n belang zijn. Van de uit
komst der gebeurtenissen, waarover we het verslag
eiken dag in ons dagblad lezen, zal het lot van ons
nageslacht, misschien voor honderden jaren, afhan
gen. Aan alle fronten staan duizende menschen in
het gevaar en vallen er dagelijks. In ons eigen land
zitten nog andere duizende menschen in de ellende.
En dan zijn er nog menschen die het gemakkelijk
nemen, den oorlog als een grapje opvatten en het
zich zoo gemakkelijk mogelijk maken, dikwijls ten
nadeele der andere.
Wat er dan dient gedaan te worden? De tweemaal
zeven werken van barmhartigheid beoefenen!
Fernand DE BRUYN.
Meer dan ooit is het ons eent heilige plicht alle
gezonde krachten uit de Iepersche bevolking aan te
zetten tot een onophoudende werking ten voordeele
van Winterhulp.
Alwie niet vrij wollig de oogen sluit vóór de droe
vige realiteit, begrijpt dat het lot van het grootste
gedeelte onzer medeburgers dag aan dag ernstiger
wordt.
Daarom dient eenieder zijn verantwoordelijkheid
te begrijpen. Dit gedaan zijnde, moet er konsekwent
gehandeld worden. Wie het kan, moet de activiteit
van het Plaatselijk Comité steunen.
Ten einde financieel sterker te staan dan in het
verleden, rekenen wij op de medewerking van allen
die het met het heil van onze bevolking goed meenen.
De afdeeling Propaganda heeft het besluit getrof
fen een Vlaamsche Kermis op touw te zetten. De
veieischte voetstappen tot het bekomen van de noo-
dige toelatingen zijn aangewend. Hoogst waarschijn
lijk grijpt het feest in de eerste dagen van Oogst
plaats.
Wg richten ons tot alle Ieperlingen en roepen hen
toe; komt medewerken!
Dergelijke organisatie vergt werk en tijd. Wij heb
ben nieuwe krachten van doen. Tot op heden werd
in Winterhulp-leper alles door dezelfde personen ge
realiseerd. Offervaardige Dames en Juffers hebben
ons nooit hare medewerking ontzegd. Tegenwoordig
echter zijn ze, door de vele bestaande vertakkingen
van ons Werk, overlast.
Haar voorbeeld weze voor U, Dames, Juffers, Hee-
ren en Jongelingen, een aansporing.
Leert Winterhulp van naderbij kennen door. er zelf
uwe beste krachten aan te schenken. Dan vallen uwe
vooroordeelen van zelf weg.
Vervoegt onze rangen. Talrijke plaatsen zijn nog
te begeven. Aan alle is ééne bezoldiging gehecht: de
vreugde uit de volbrachte plicht geput. Dit is thans
de eenige zekere goudbelegging.
Sommige personen werden door onze zorgen per
soonlijk verwittigd. Dit kunnen wij onmogelijk voor
eenieder doen. Daarom juist richten wij ons, langs
den weg van de pers om, tot allen die van goeden
wil zijn.
We verwachten, op Dinsdag 7 Juli te 18 uur In de
Raadzaal van het Stadhuis (1ste verdiep), de besten
onzer medeburgers. Daar en alsdan zullen de eerste
richtlijnen tot enge samenwerking besproken en ge
geven worden.
Laten wjj het eens te meer herhalen: komt mede
werken!
J. H. Boone,
Propagandaleider.
Belangrijk bericht aan de geteisterden van HOLLE-
BEKE. ZANDVOORDE. BOEZINGE en VLAMER-
TINGE.
Teneinde de geteisterden dezer gemeenten te helpen
bij het invullen en samenstellen van hun doss:er van
oorlogsschade zal er in deze gemeenten een afgevaar
digde van het Provinciaal Commissariaat voor Weder
opbouw zitdag houden op volgende dagen
Holiebeke derde en vierde Maandag, dus 2# en 27
Juli 1942.
Zandvoorde derde Dinsdag, dus 21 Juli 1942.
Boez-nge eerste, vierde en vijfde Woensdag, dm
1, 22 en 29 Juli 1942.
Vlamertinge eiken Vrijdag van 9 tot I uur.
Gelieve op deze dagen te komen, de formulie~en es
alle noodige inlichtingen worden er gratis verstrekt.