WINTERHULP - KRONIEK IEPERSCH KRONIEKSKE WINTERHULP - OPROEP OORLOCSSCHADE 2 1 held. We kunnen ons vaderland met goed en kwaad vóór alle landen ter wereld liefhebben, wat zeker zeer prijzenswaardig is. Doch sluiten wij. als het op beoordeelen aankomt, onze oogen voor het goede, dat andere landen bezitten of veroordeelen wij het, omdat wij het niet hebben, dan doet ons vooroordeel uitspraak ten koste van de waarheid. Deze vooringenomenheid daalt met hare goede en kwade gevolgen tot in de kleinste bijzonderheden af met de plaats waar wij leven, met hetgeen wij hebben en met het geen wij gewoon zijn te doen. Het kan loffelijk zijn de stad waar men geboren is boven alle andere gewesten van het vaderland te verkiezen om zijn,erkentelijkheid te toonen voor hetgeen die stad voor ons deed, doch het wordt een voor oordeel als we met minachting neerzien op alles wat uit andere steden en gewesten komt. Zoo is het ook gelegen met ons eigen huis, onze eigene bezittingen en betrekkingen, het staat ons n;et vrij die van anderen onbepaald te veroor deelen. Hiertegenover staat het vooroordeel voor het vreemde. Het is in zijn gevolgen nog beklagelij- ker dan het vorige. Wie .ermede behept is, neigt tot ontevredenheid en afkeuring van hetgeen hijzelf heeft of gemakkelijk verkrijgen kan. Daardoor berokkent hij zichzelf en anderen heel wat nadeel. Waarom aan d^ voortbrengselen van vreemde en uitlandsche fabrieken de voor keur geven boven die in het eigen vaderland vervaardigd? Denk maar eens aan de mode en wat is er grilliger en onbestendiger? Hoe komt het, dat velen de grondige kennis hunner moedertaal verwaarloozen om zich met veel zorg en nauwlettendheid op de beoefening van vreemde talen toe te leggen? Wij' herinneren ons op school de minste bijzonderheden van de Fransche omwenteling geleerd te hebben, terwijl wij ons met een oppervlakkige kennis van den Boerenkrijg en andere belangrijke tafereelen uit de vaderlandsche geschiedenis moesten tevre den stellen. In dit alles speelt het vooroordeel voor het vreemde een hoofdrol. Wij zeggen niet, dat zulks alleen hiertoe aanspoort, doch onze neiging tot vooringenomenheid en vooroordeel is zoo licht oorzaak, dat wij een onpartijdig onderzoek ten volle verzuimen. Wij miskennen, zonder het te weten, de waarheid, die tusschen de twee uitersten in ligt. Dit moge volstaan om aan te toonen, hoe schadelijk het vooroordeel is voor de waarheid en hoezeer het zich uitbreidt tot in aangelegen heden zelfs van het dagelijksche leven. DE LAMOTJES AAN DE EER! Wie had durven denken dat de fancy-fair in de school van de Zusters van Maria die met zoo weinig propaganda werd aangekondigd, zoo'n groot succes zou geoogst hebben? Maar alles was in stilte en goed voorbereid, zoodat er dan ook geen kans tot mislukking meer overbleef. En dat het feestje goed geklaagd is, zal het uiteindelijke resultaat dat we binnen kort zullen mededeelen, bewijzen. Maar voor deze week beperken we ons tot het vaststellen dat er gedurende drie dagen een buitengewoon druk be zoek was, dat er reeds 's Zondags veel belangstelling was, dat 's Maandags de nieuwsgierigheid nog niet geluwd was en het orkest Vervisch de feeststemming er in hield, dat de sandwichen dubbel aangenaam smaakten als thuis; dat, eindelijk den Dinsdag het wreral «vollen bak was en het aangename zeer fijntjes met het nuttige gepaard ging. Dat succes en wat voor een! danken wij aan dc goede Zusters van de Lamottenschool en aan hun leerlingen, die geen moeite hebben ontzien om van hun fancy-fair werkelijk iets interessants te maken. En daarbij komen dan nog een heele reeks naarstige werkers die dagen lang gewrocht hebben om even eens alles in orde te brengen. Zij ook zijn den dank van Winterhulp waardig; dat al deze goede men- schen gelukkig zullen geweest zijn bij het zien van zooveel belangstelling is zeker en dat reeds zal voor htii een schoone belooning geweest zijn. De niet-afgehaalde winnende nummers. Hier volgt een lijst van de winnende nummers van de tombola van de fancy-fair gehouden in de Lamot- tfciischool De winnende prijzen kunnen in voormelde school afgehaald worden: 1* Reeks: 639 529 1354 1253 197 3407 943 2425 1854 2722 1896 185 3212 2254 1973 3060 3611 1062 2361 1490 3713 2225 1319 2365 3644 1789 1152 3711 3645 695 3855 2910 1279 1586 1375 730 S0K5 3628 1520 1409 1587 2* Reeks: 2246 569 3627 3096 3548 2383 3610 593 3570 %A"> 3583 15^8 3358 2572 1088 3162 3078 1255 8S54 2543 3001 2366 1349 3005 1516 864 2325 8S67 2534 3710 2222 962 3513 3440 3504 3805 2636 21 3145 3398 1156 960 3245 3501 2878 892 1568 3429 1077 1854 2143 3096 2350 3' Reeks: 1232 2214 3531 809 3126 48 1136 2298 56 2332 172 1788 2218 3597 449 2368 1135 160 209 2245 1173 3247 3569 1556 3496 1660 2225 8933 3275 1392 2572 4 3706 2436 2531 3562 8032 17 1908 3531 2525 1033 2561 206 1037 12 1321 930 1116 371 2402 3574 686 2194 1500 2498 420 2141 1956 3280 1155 392 2336 2372 1825 1105 1973 819 131 1744 3471 3964 1836 3579 2651 2608 3567 2835 2215 1209 3896 23.1 908 722 2437 1880 3114 3392 1801 1213 2524 2231 579 259 2950 3741 412 233 2301 1779 2846 3560 9 HET YPERSCHE 3 - 7 - 1942 DE TAFEL SPREEKT. Welja, Geachte Lezer, het is nu eenmaal uitge maakt dat alleen menschen kunnen spreken. Het was niet noodig te wachten tot onze verlichte twin tigste eeuw er zou zijn om dit te weten. Om te spre ken moet men minstens verstand en een torig hebben. Heeft men geen gezonde tong, dan kan men nog zijn gedachten op andere wijzen uitdrukken, bij voorbeeld door gebaren. Men zou het zelfs kunnen doen met kloppen. Moest ik in dat geval zijn en ik zou de gebarentaal niet machtig zijn, dan zou ik indien men mij vroeg hoe lang reeds Het Ypersche verschijnt, drie en twintig maal op een tafel kloppen. En op de vraag in het hoeveelste oorlogsjaar we zijn, drie maal kloppen. Moest men mij echter vragen hoelang Het Ypersche nog zal verschijnen, dan zou ik bij mijzelf zeggen dat ik het nog vele jaren wensch en op de vraag hoelang de oorlog het zal uithouden, zou ik denken dat ik hem morgen met veel plezier zou widen begraven. Maar verder zou ik zoo stom blijven als een tafel. Pardon, Geachte Lezer, dat mag ik niet meer zeg gen, want de tafel is voor sommige van onze acht bare medeburgers een wezen van hoogeren rang dan wij geworden. DE ADEM DES LEVENS. Een tafel heb ik altijd beschouwd als uit doode stof gemaakt. Ik zag haar altijd op vier pooten staan. Vele dieren staan ook op vier pooten, maar daarom zgn ze nog geen tafel en zijn de tafels nog geen dieren. Ik zag ook eens een tafel op drie pooten staan. Dat beteekent niet dat ze een poot had inge trokken. Het was eenvoudig de timmerman die een poot te weinig had gemaakt. Nooit zag ik een tafel op haar voorste of achterste pooten staan. Dus is zc nog geen dier. Moest ze een dier zijn, dan zouden we misschien kunnen gelooven dat ze kan leeren spreken en dan zouden we zeggen de tafel spreekt zooals we nu zeggen de papegaai spreekt Maar dat kan ze niet. De achtbare medeburgers, die we hoüger bedoelden, hebben nu de pooten van de tafel klompen aangedaan. Waarom juist klompen weet ik met. Misschien omdat de schoenen te schaarsch zijn. Wellicht doen die achtbare medeburgers dat uit eer bied, vermits de tafel nu iets heel eerbiedswaardigs in hun gedachten is geworden. In elk geval schijnt ze daar genoegen mede te nemen, want omdat ze maar aan twee pooten een klomp heeft, trekt ze de andere twee wat in (het zijn bij toeval de twee die dwars over mekaar staan). Als zij dan zoo goed gemutst is, gaat ze aan 't wag gelen. Het schijnt dat waggelen ook een menscheljjke eigenschap is, want ik zag al dikwijls menschen die waggelden én die waren ook goed gemutst. Daarom moeten vier personen er gaan rond zitten en die moe ten zachtjes de handen op die tafel leggen als om ze te bedaren HET GOUDEN KALF. Wanneer die bedaard-waggelende-mét-twee-pooten- in-klompen-staande-tafel beurtelings met elk der bloote pooten den grond raakt oh, natuurlijk zon der dat de errond gezeten personen daar iets mede te maken hebben, ze bewegen alleenlijk mee -is dat telkenmale een klop en dat kloppen wil iets be duiden. Dat komt van haar tafelverstand. Hiermede komt de tafel op de hoogte van de menschen (figuur lijk). Maar er is nog meer. De tafel kan beter dan dc menschen. Zij kan voorspellingen doen, en wat belangrijkst van al is, juist voorspellen wat de onder vragers wenschen. Bovendien moet alles echt gebeu ren, want de tafel heeft het gezegd. Ik heb altijd gehoord dat de gave van voorzegging een goddelijke eigenschap was. Ik laat het nu over aan de tafeldienaars consequent te zijn. Mozes vol gelingen keerden zich eens af van de tafelen der wet om een gouden kalf te aanbidden. In onzen tijd gebeurt het ook veel dat van die tafelen afgedwaald wordt. Nu laat ons niet wanhopen, men komt terug tot de... tafels. De tafelapostelen zullen nu veel meer aandacht aan die goeie tafels moeten wijden die hun wenschen zullen vervullen. Men zal ze nu veel schoo ner moeten maken, in zeldzaam hout of in goud. Ze zouden nu aan hun voorzeggende tafel kunnen vragen hoeveel kaarsen ze moeten ontsteken, en wie er belang bij heeft kan nu zoo de tafel beïnvloeden dat zij veel klopt. De kaarsen zouden kunnen op de talels van de zwarte markt gebracht worden en ik wed dat geen Jood zou nalaten bekoord te worden door de... gouden tafelzaakjes. SECTES. De nieuwe eeredienst heeft ook reeds zijn wijsgee- ren, die het wezen van het voorwerp hunner ver eering trachten te doorgronden. Dat komt door het kloppen van het bloed verklaarde er mij één. In eik geval verspreidt de tafelmanie zich geweldig. Sommige kwartieren van onze stad zijn er ook spe ciaal door aangedaan. Maar niet overal zwaait hetzelfde geloof den scep- tei. Op andere plaatsen gelooft men meer in ster vende ouderlingen. Een drietal weken geleden ver telde men dat een eenzame ouderling, vooraleer te sterven, had gezegd dat de oorlog den 20" zou ge ëindigd zijn (het was den 20 Juni, Lezer). Dat zijn gesproken voorzeggingen. Er zijn ook geschrevene die hun rondetje doen en den een of andere braven he'lige worden toegeschreven. Maar och kom, het volk moet zich toch met iets bezighouden. Het smacht naar het einde van den oorlog. Geduld oefenen gaat beter als men een be paalden dag kent. Dan kan het de dagen, weken en maanden aftellen. Daarom trachten sommige men schen zich iets wijs te maken. Eigenlijk is het zoo kwaad niet. Hoop doet leven en vervalt den eenen datum, dan wordt er een anderen gevonden en de groote kinderen slapen zoet. Sommigen willen in de tafelprofetie een verband zien met de radiesthesie. Er mag nochtans niet ver geten worden dat met de radiesthesie nooit iets voor speld werd. Als oningewjjden van meet af aan uit- sp-.aken inzake wetenschap willen doen, loopt het altijd mis. EEN SCHAAKSPEL. Wanneer de oorlog gedaan zal zijn? Niemand kan hel weten, zelfs geen enkel staatshoofd. Kan men vooraf zeggen wanneer een partij schaakspel zal ge ëindigd zijn? En de oorlog is als een partij schaak spel. Vreeselijk spel nochtans! De generaals bewegen hun divisies en het komt erop aan het handigst te manoeuvreeren, teneinde zooveel mogelijk plons van den tegenstrever buiten gevecht te stellen en zelf het meest te behouden. Die het eerst uitgeput is, gaat verloren. Wanneer dat gebeurt kan men niet voor zien. Alleen op het allerlaatste oogenblikje kan men het vlugger zien aankomen. Maar dan zal het niet interessant meer zjjn het te voorzeggen, want ieder een zal weten dat het gauw gedaan zal zijn. Want dit is het hoofddoel van onze oorlogsprofeten: zich interessant maken. We hebben het in de tijdsruimte van een jaar al dikwijls beleefd, dat dwaze personen on3 komen zeggen; dien datum is de oorlog gedaan. Als ze zoo voortdoen zal er toch wel eens een zijn die het bij geluk juist heeft voorspeld. Wellicht zal dat nog een tijdje duren. Die~mensch zal dan zeker als zeer verstandig vereerd worden door zijn even dwaze soortgenooten. Het is waar dat in het land der blinden eenoog koning is. En wie onder de onnoo- zelen het meest onnoozele geluk heeft, is het ook (koning bedoel ik, maar onnoozel ook). EEN BEETJE ERNST A. U. B. Geef ons brood en spelen is altijd even actueel. Geef het volk brood en het zal zich niet veel meer om den oorlog bekommeren. Voor velen onzer volks- genooten is de maag, slechts de hoogste bekommer nis. Treurig verschijnsel. Het is dierlijk. De dieren weten ook niet van meer dan eten. Een goed gevulde eetbak is alles. Een dier ziet het liefst den meester die daarvoor het best zorgt. Een paard in het cirkus doet de schoonste sprongen voor een klontje suiker. Vele van die maag-volksgenooten denken ook met de maag als ze nog denken tenminste. Napoleon zegde dat een leger met de maag marcheert. De met de maag-denkende menschen zijn een variatie van de met de maag-marcheerenden. Wie hun het meeste profijt bezorgt is hun man. Eens die keuze gedaan, worden ze blind voor alles. Gebreken bestaan niet moer. De eene kant is gansch wit en de andere gansch zwart. Voor mijn part zou ik liever hebben dat mijn mede- menschen wat ernstiger gedachten hadden over den oorlog. Het blijkt mij zeer misplaatst zoo licht te spreken en te oordeelen over gebeurtenissen, die voor onze toekomst van zoo'n belang zijn. Van de uit komst der gebeurtenissen, waarover we het verslag eiken dag in ons dagblad lezen, zal het lot van ons nageslacht, misschien voor honderden jaren, afhan gen. Aan alle fronten staan duizende menschen in het gevaar en vallen er dagelijks. In ons eigen land zitten nog andere duizende menschen in de ellende. En dan zijn er nog menschen die het gemakkelijk nemen, den oorlog als een grapje opvatten en het zich zoo gemakkelijk mogelijk maken, dikwijls ten nadeele der andere. Wat er dan dient gedaan te worden? De tweemaal zeven werken van barmhartigheid beoefenen! Fernand DE BRUYN. Meer dan ooit is het ons eent heilige plicht alle gezonde krachten uit de Iepersche bevolking aan te zetten tot een onophoudende werking ten voordeele van Winterhulp. Alwie niet vrij wollig de oogen sluit vóór de droe vige realiteit, begrijpt dat het lot van het grootste gedeelte onzer medeburgers dag aan dag ernstiger wordt. Daarom dient eenieder zijn verantwoordelijkheid te begrijpen. Dit gedaan zijnde, moet er konsekwent gehandeld worden. Wie het kan, moet de activiteit van het Plaatselijk Comité steunen. Ten einde financieel sterker te staan dan in het verleden, rekenen wij op de medewerking van allen die het met het heil van onze bevolking goed meenen. De afdeeling Propaganda heeft het besluit getrof fen een Vlaamsche Kermis op touw te zetten. De veieischte voetstappen tot het bekomen van de noo- dige toelatingen zijn aangewend. Hoogst waarschijn lijk grijpt het feest in de eerste dagen van Oogst plaats. Wg richten ons tot alle Ieperlingen en roepen hen toe; komt medewerken! Dergelijke organisatie vergt werk en tijd. Wij heb ben nieuwe krachten van doen. Tot op heden werd in Winterhulp-leper alles door dezelfde personen ge realiseerd. Offervaardige Dames en Juffers hebben ons nooit hare medewerking ontzegd. Tegenwoordig echter zijn ze, door de vele bestaande vertakkingen van ons Werk, overlast. Haar voorbeeld weze voor U, Dames, Juffers, Hee- ren en Jongelingen, een aansporing. Leert Winterhulp van naderbij kennen door. er zelf uwe beste krachten aan te schenken. Dan vallen uwe vooroordeelen van zelf weg. Vervoegt onze rangen. Talrijke plaatsen zijn nog te begeven. Aan alle is ééne bezoldiging gehecht: de vreugde uit de volbrachte plicht geput. Dit is thans de eenige zekere goudbelegging. Sommige personen werden door onze zorgen per soonlijk verwittigd. Dit kunnen wij onmogelijk voor eenieder doen. Daarom juist richten wij ons, langs den weg van de pers om, tot allen die van goeden wil zijn. We verwachten, op Dinsdag 7 Juli te 18 uur In de Raadzaal van het Stadhuis (1ste verdiep), de besten onzer medeburgers. Daar en alsdan zullen de eerste richtlijnen tot enge samenwerking besproken en ge geven worden. Laten wjj het eens te meer herhalen: komt mede werken! J. H. Boone, Propagandaleider. Belangrijk bericht aan de geteisterden van HOLLE- BEKE. ZANDVOORDE. BOEZINGE en VLAMER- TINGE. Teneinde de geteisterden dezer gemeenten te helpen bij het invullen en samenstellen van hun doss:er van oorlogsschade zal er in deze gemeenten een afgevaar digde van het Provinciaal Commissariaat voor Weder opbouw zitdag houden op volgende dagen Holiebeke derde en vierde Maandag, dus 2# en 27 Juli 1942. Zandvoorde derde Dinsdag, dus 21 Juli 1942. Boez-nge eerste, vierde en vijfde Woensdag, dm 1, 22 en 29 Juli 1942. Vlamertinge eiken Vrijdag van 9 tot I uur. Gelieve op deze dagen te komen, de formulie~en es alle noodige inlichtingen worden er gratis verstrekt.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 2