a
s
23° Jaar, Nr 17
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 14 Oogst 1942
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT VPER
Uitgever
OUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 Y P E R
BEVOORRADINGSDIENST
Winterhulp - leper
Overtuiging - Geloof
0
01
VOETBAL
E
C. Yper i\.
F. O. Kt oe sela re
I
i
Nationale Landbouw- en Voedings
corporatie
Boerencorporatie leper
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
v «wr Belgiëéén jaar36.06 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkanturen
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34. Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
■MMMMMMMMMMUiViiWi
STA» IEPER
Uitreiking der Eierkaarten
De nieuwe eierkaarten zullen aan de rechthebbenden uit
gereikt worden op Donderdag 20. Vrijdag 21 Augustus,
telkens van 9 u. tot 12 u. en van 2 u. tot 3 u. 's namiddags
en op Zaterdag 22 Augustus, van 9 u. tot 12 uur.
De belanghebbenden die nog hun rantsoeneeringskaart niet
mochten ingebracht hebben op het bureel van den Bevoor-
radingsdienst, worden \erzoeht dit onverwijld te doen.
Aflevering van Rantsoeneeringszegels
Aflevering aan personen die zich te Iaat aanmelden
De aandacht van het publiek wordt op het volgende ge
vestigd
De betrokkenen moeten hun rantsoenzegels uiterlijk in
dea loop der eerste acht dagen van hat rantsoenaerings-
tijdperk afhalen. Geen enkele afwijking wordt aangenomen.
Degenen die zich aanmelden na den 20" dag of na den 10"
dag van de periode gedurende dewelke de zegels geldig zijn,
ontvangen slechts I 3 of 2/3 van een zegelblad. (Besluit van
1-3 40 Staatsblad van 4-5 difo).
o—
Maaltijden voor ondervoede Kinderen
Sinds 10 Augustus worden de maaltijden niet meer uitge
reikt in de zaal Concordia maar wel in de bovenzaal van
het Secretariaat van Winterhulp, St Jacobsstraat. 16.
Vischbedeeling
Op Maandag 17 Augustus zal een bedeeling van visch in
pekel plaats hebben waarop alle ondersteunden van Winter
hulp recht hebben.
Rantsoen 500 gr. per lid van het gezin.
Pasgeld 2 fr. per rantsoen.
Bereiding Rogge of kabeljauw wordt gedurende minstens
48 uur geweekt, daarna gereinigd, opnieuw enkele uren ge
weekt en dan, met bijvoeging van een kleine hoeveelheid
azijn gekookt.
UURREGELING
A) Personen ouder dan 60 jaar, zwangere vrouwen en ge-
brekkigen
Van 9.00 tot 9.30 u. Beginleiters A tot en met D.
9.30 tot 10.00 u. E tot en met L.
10.00 tot 10.30 u. M tot en met T.
10.30 tot 11.00 u. V tot en met Z
K| Alle andere ingeschrevenen
Van 11.00 tot 12.00 u. Beginletter» A tot en met D.
14.00 tot 15.00 u. E tol en met L.
15.00 tot 16.00 u. M tot en met T.
16.00 tot 17.00 u. V tot en met Z.
Deze uurregeling zal strikt toegepast worden het Is dus
«ven nutteloos vroeger als later te komen.
Wijziging aan het barema van den burgerlijken steun.
Volgens de verhooging van den Burgerlijken Steun, voor
zien door besluit van den I" Juli 1942, wordt de theoretische
wekelijksche steun voor een gemeente van 2° categorie, dus
voor leper, als volgt vastgesteld
Voor de gezinshoofden 91.fr.
Voor de echtgenoote huishoudster 36.65 fr.
Voor de kinderen ten laste, beneden de 15 jaar 26,25 fr.
Vermeerdering per Dljkomend persoon 36.65 fr.
De gezinshoofden kunnen gemakkelijk zelf uitrekenen
welke de wekelijksche steun voor hun gezin desgevallend zijn
zon.
Kunnen genieten van de voordeelen die Winterhulp biedt
1* Categorie: gezinnen waarvan het globale inkomen het
plafond van den burgerlijken steun niet overschrijdt.
Voorbeeld Het gezin bestaat uit 5 personen vader, moe
der, één kind ten laste ouder dan 15 jaar en 2 kinderen jon
ger dan 15 jaar
Het gezin mag een totaal wekelijksch inkomen hebben van
91 pl. 36,65 pl. 36.65 pl. 26.25 pl. 26.25 is 216 80 ff.
2* Categorie gezinnen waarvan het globale inkomen het
dabbele van het plafond van den burgerlijken steun niet over
schrijdt
VoorbeeldHet gezin bestaat uit 5 personen vader, groot
moeder, 2 kinderen ten laste ouder dan 15 jaar, één kind
jonger dan 15 jaar.
Het gezin mag een totaal wekelijksch inkomen hebben van:
2 x (91 pl. 36 65 pl. 36.65 pl. 36.65 pl 26 25is 454.40 fr.
3e Categorie Komen enkel in aanmerking kroostrpe ge
zinnen en gezinnen waarvan de «chtgenoote zwanger is.
Het globale Inkomen mag het driedubbele van den burgerlij
ken steun niet overschrijden.
Voorbeeld Het gezin bestaat uit 8 personen vader, moe
der, grootvader. 3 kinderen ten laste ouder dan 15 jaar,
2 kinderen jonger dan 15 jaar
Het gezin mag een totaal wekelijksch inkomen hebben van:
3 x (91.00 pl. 36 65 pl. 36.65 pl. 36 65 pl. 36.65 pl. 36.65
pl. 26 25 pl. 26.25)1*980.25 Ir
Merk wel Inschrijvingen en veranderingen van categorie
worden slecht* in het Secretariaat aangenomen, iederen
Maandag van 9 tot 12 uur.
Er onstaat overtuiging zoodra de gronden en rede
nen tot het aannemen der waarheid een beslissend
overwicht hebben. Het onderzoek heeft mij zoover
gebracht, dat ik mij van de waarheid overtuigd houd,
en toch is het mogelijk, dat mijn overtuiging geen
waarheid is. Zij is, even als de meening, een subjec
tief voor waar houden, dat wel voortspruit uit ons
eigen gevoel, doch tevens gegrond is op een verstan
dig en onpartijdig onderzoek dat mij dwong de waar
heid aan te nemen.
Een meening kan ontstaan uit de behoefte van iets
voor waar te houden waar wij bij het onderzoek in
twijfel gebracht werden. Bijgevolg kunnen wij onze
meening, of veranderen, of ons in dezelve bevestigend
gevoelen, wanneer wij de gronden voor of tegen
bespeuren, en er dus overtuiging plaats heeft. Die
meeningen zijn verreweg de beste, omdat ons eigen
gevoel door de rede bestuurd, gewaarborgd wordt
tegen den invloed van hartstochten of schadelijke
voorbeelden.
Een meening kan men te goeder trouw opvatten
uit louter navolging; men kan daarin ook naar de
stem der hartstochten luisteren of zich door hersen
schimmen of bedriegelijke vooruitzichten laten gelei
den. In het eerste geval vertrouwt men zich aan
vreemden; in het tweede aan onze ergste vijanden,
en in het derde aan valsche verleiders toe.
Spruit daarentegen onze meening uit overtuiging
voort, en wordt ze door haar bevestigd, dan heeft ze
haar steun en hare verantwoording in zichzelf. Op
den grond alleen kan zij eischen, dat men haar eer
biedige.
Wij kunnen vervolgens berusten in het geloof, een
voor waar houden, dat louter subjectief is. De gron
den zijn dan ontleend uit die behoefte onzer ziel,
welke alle waarschijnlijkheden, vermoedens, gissin
gen en meeningen voor ongenoegzaam verklaart, en
wat ze aanneemt, alleen als volstrekte waarheid wil
aannemen.
Moesten wij op de gedachte komen geene waarheid
te erkennen dan die op weten gegrond is, en alle
geloof en vertrouwen als waarheidsgronden totaal te
verbannen, wat zou er dan van ons worden?
Een schrander en vermaard schrijver drukt zich in
dezer voege uit: Dikwijls zweeft de gedachte mij
voor den geest, wat al verliezen wij zouden lijden,
moesten er geene treinen, autos of rijtuigen, ja, geen
vliegmachines meer bestaan. Het zou er dan maar
slecht uitzien met den koophandel, de gemeenschap
en den omgang der menschen onderling, en zelfs
van geheele werelddeelen. Wanneer ik het nog erger
maken wil, doe ik opeens niet alleen de boekdruk
kunst verdwenen, maar ook het schrijven, lezen en
alles wat eigenlijk gesproken letterkunst is, uit de
maatschappij verdwijnen. Hoe jammerlijk zou de
toestand der wereld zijn zonder boeken, zonder dag
bladen. Wil ik het leven nog ellendiger maken, dan
doe ik alle talen, alle woorden, alle klanken ophou
den, en stel mij het menschelijk geslacht voor als
een stom standbeeld zonder taal. Hoe verschrikkelijk
komt mij het menschdom voor zonder spraak! Maar
wil ik de ellende der wereld ten toppunt voeren, dan
geef ik haar, ja, wel alle posten, rijtuigen, schepen,
autos, treinen, schriften, boekdrukkunst, talen, kun
sten, handwerken, wetenschappen terug maar ik
ontneem haar het GELOOF, dan is zij in den staat
der hoogste ellende, en Ik herken de wereld niet meer!
Het geloof is alzoo een behoefte voor onze redelijke
natuur. Wordt zulks niet bewezen door een enkelen
oogopslag op onzen eigen levensloop?
Zoodra het kind niet meer door aanschouwen
weten kan, en toch gaarne weten wil, hoe en waarom
dit of dat zoo is, dan richt het zich tot zijn ouders
en vraagt het hun. Het gelooft wat ze zeggen en het
zal ook deze eenmaal aangenomen waarheid tot
grondslag leggen van zijn verder navragen.
Evenzoo gaat het met den leerling en den leer
meester. Deze kan niet alleen door aanschouwing en
ervaring leeren; integendeel, het geloof aan den
onderwijzer, en het geruste vertrouwen, dat alles wat
h(j zegt als waar mag aangenomen worden, ligt voor
het grootste gedeelte tot grondslag van zijn vorming.
Wat zou er van de zedelijke opvoeding geworden,
als bij den jongeling of het jonge meisje geen geloof
bestond aan de raadgevingen, waarschuwingen en
vermaningen hunner ouders en leermeesters
Waar ging het ook heen zonder geloof bij de be
oefening der wetenschappen? De aardrijkskunde zou
zich voor eenieder bij de plek van zijn woning bepa
len. De geschiedenis zou niet verder reiken dan zijn
eigen levenstijd. Meet-, wis- en sterrekunde, natuur-,
kruid- en scheikunde, kortom alle niet algemeen be
oefende wetenschappen zouden voor allen, die niet
zelf konden onderzoeken, haar nut verliezen en in
het niet verdwijnen. De zieke zou zich aan geen dok
ter of heelmeester, de verongelijkte zich niet aan
een rechtsgeleerde, de onkundige zich niet aan een
verlicht leeraar toevertrouwen.
Neem het geloof uit de kinderkamer, de scholen.
BRRElEliElBElElElElElËlElS E=3E
Zondag
16 Oogfit
om 14,30 uur
Q op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
PJ tegen
01
E1E1EIE1BE1E1E1EIB
Ingang 4 fr. - Tribune 1 fr. opleg
194» B
I
B
de staten en kerken: wat is dan de menschelijke
samenleving? De samenleving verdient dan dien
naam niet meer. Overal ontbreekt de band van ge
meenschap, welke alles samenbrengt, knoopt en
houdt. Wie tegen het geloof den mond opent, of de
pen scherpt, onderneemt den strijd met den Algebie
der der gansche wereld. Zoo iemand wil den band,
waarin en waardoor dat alles te samen gehecht is,
welke de Voorzienigheid zoo wijselijk, en reeds zoo
lang vóór hem, heeft gevlochten, welke menschen
met menschen, en menschen met God vereenigt,
met het pennemesje van zijn verstand voorsnijden,
zoo iemand scheurt het gansche menschdom vaneen.
Het geloof komt dus wel meer te stade dan men
denkt. Maar er blijft een moeilijkheid: wat kunnen,
wat mogen en wat moeten wij gelooven?
Het kunnen hangt altijd af van ieders vermogen.
Over het algemeen kunnen evenwel alle menschen
met gezonde zielsvermogens, denken en oordeelen,
omdat dit de algemeene eigenschap hunner mensche
lijke natuur is. Zij kunnen doen alles wat die alge
meene eigenschap hunner natuur medebrengt of daar
niet tegen strijdt. Zjj kunnen alzoo gelooven of voor
waar aannemen alles wat niet rechtstreeks met
hunne eigene ervaring, met hunne zelfbewustheid,
met htm algemeen natuurlijke gevoel, of met de uit
spraak der gezonde rede strijdig is.
Wij moeten slechts van ons weten volstrekt zeker
zijn. Wat mogen wij gelooven? Indien wij alles dade
lijk voor waar aannemen, wat we konden gelooven,
zouden wij al spoedig tot lichtgeloovigheid vervallen
en dat zoo dikwijls wij lichtvaardig en onnadenkend
zulke dingen voor waar aannamen, die om hunne
belangrijkheid of onwaarschijnlijkheid, een nader
onderzoek verdienden. Hebben wij geen grond of
reden om iets als onwaar te verwerpen, zoo mogen
wij gelooven.
Wij mogen evenzeer ons voor waar houden op
schorten, tot wij hiervoor een stelligen grond hebben
bekomen. In dat geval zullen wij al spoedig de nood
zakelijkheid bespeuren, dat we moeten gelooven.
Bij eenieder, die niet bevooroordeeld is, zal zulks
onwillekeurig het geval zjjn; hetzij die geloofsgrond
besta in de getuigenis van anderen, hetzij in het
noodzakelijk verband tusschen ons voor waar hou
den en deszelfs zedelijk of verstandelijk doel.
Het eerste noemt men geschiedkundige geloofwaar
digheid, terwijl het laatste algemeen als inwendig»
geloofwaardigheid genoemd wordt.
HOOFDGROEPEERING TUINBOUWPRODUCTEN
LeveringsplaatsIEPER, Bruggesteenweg, 58
O
Mededeelingen aan de Heeren Tuinbouwers van het
Leveringsgebied IEPER-POPERINGE.
A. Met deze wordt de aandacht der Tuinbouwers van
het gebied Ieper-Poperinge er op gevestigd, dat zij van
alle verdere verdeeling van stikstofmeststoffen zullen
geschrapt worden indien ze geen of weinig van hun
productie aan de bevoegde leveringscentrale afzetten,
zooals dit voorzien is bij besluit van 15 Juni 11. Artikel 3
a en b betreffende de marktordening van Groenten en
Fruit. m
B. De tuinbouwers uit dit zelfde gebied, welke gebeur
lijke bezwaren of klachten hebben te doen tegenover de
leveringsbevelen hun toegezonden door toedoen van de
Leveringsplaats leper, moeten deze schriftelijk overma
ken aan bovenstaand adres, waar het noodlge zal ge
daan worden, deze klachten grondig te onderzoeken.
C. De aanvoer door den voortbrenger kan geschieden
iederen dag der week. ZONDAG en MAANDAG uitge
zonderd. van 9 tot 11 30 uur. eveneens aan bovenstaand
adres.
dd. Directeur der Leveringsplaats leper.
C. BRAEM.
De landbouwers worden dringend verzocht de mest
stoffen-zegels te komen afhalen ten bureele Land
bouw Boterstraat. 13.
De P. S. der N. L. V. C.
C. GEERAEKD.