DE KORTRIJKSCHE VERZEKERING Agentschap IEPER der BANK van R0ESELARE 2 IEPERSCH KRONIEKSKE KON ING OIDIPUS BOUWVERGUNNING Voor de Krijgsgevangenen op :ti 4UGU§TU§ 194» op G E O P E M D Mr dei* Diksmuidestraai. Winterhulp - leper Verwoeste Gewesten 1923 Lotenleening 1932 LET OP Gij die roerende of onroerende goederen bezit. BRAND - LEVEN - ONGEVALLEN - Bijkantoor IEPER, Patersstraat, Nr 8. HOOFD - OPZIENER Omer ROBYN - TEMPERMAN. HET YPERSCHE 28-8-1942 GOEDE VERHOUDINGEN. Dat iedereen zfjn medemenschen noodig heeft, is reeds genoegzaam gebleken uit onze twee voorgaan de kronieken. Hieruit volgt nu dat, vermits andere menschen naast ons leven, we met hen moeten reke ning houden. We moeten maken dat het leven in deze omstandigheden mogelijk is. Dat moeten we eerst en vooral doen uit welbegrepen eigenbelang. En dit zal voor velen wel de meest doorslaande reden zün: vermits we niet weg kunnen zonder die men schen, moeten we ermede trachten in zulke verhou ding te leven dat ze steeds bereid zullen zqn ons diensten te bewijzen. Een goede verstandhouding zal ons het meeste nut opbrengen. Er is ook een negatief motief: niet alleen kunnen goede betrekkingen ons veel nut bezorgen, doch het tegenovergestelde kan ons veel last bezorgen. Een derde reden waarom we trachten op goeden voet met een zeker aantal menschen te leven, is juist die behoefte aan wat vriendelijkheid, wat medevoelen, wat warmte, en deze behoefte is er dan nog niet steeds op gesteld te ontvangen, maar ook te geven. En eindelijk komt daar ook de naastenliefde bij te pas. Hier gaat het niet meer om gevoelens. De beweegreden, die ons hierbij aanzet het onze even- menschen aangenaam te maken, is van hoogere orde. Ze steunt ofwel op het verstand ofwel op het geloof en meestal op beide. WELLEVENDHEID. Hetgene we doen uit de vier bovengenaamde be weegredenen, wordt aangeduid met een veel omvat tend woord: de wellevendheid. De wellevendheid steunt op het verstand, op berekening zelfs. Dit in tegenstelling met de liefde in haar algemeene breede beteekenis en waarin ook de vriendschap vervat is. Deze steunt op het gevoelen. De liefde, in de betee kenis waarin wij ze gewoonlijk gebruiken, is een complex van verscheidene dingen. Dat het gevoel er een groote rol in speelt, zal wel geen lezer betwij felen. Meer, het zal wel verwonderen als we schrijven dat verstand en wil er van even groot gewicht zijn. Hierover uitwijden kunnen we hier niet, hoe nuttig het ook weze, want dat er op dit gebied een ver schrikkelijke verwarring bestaat, is een feit. We wil den er echter alleen op wjjzen dat deze twee zaken niets te maken hebben met het hooger omschreven verlangen ln goede verstandhouding met onze even- menschen te leven. Ze zijn iets gansch verschillends. Alleen de wellevendheid heeft hier haar woord te zeggen. Nochtans valt het gevoel niet heelemaal uit de wellevendheid te schakelen. Doch ze speelt hier een gansch andere rol. Hier is ze niet zooveel de oorzaak, doch is een toetssteen. Hier zegt ze niet waarom doch hoe In de wellevendheid immers is het een groote kwestie van aan te voelen wat past en niet past. TACT. Wellevend zijn is niet gemakkelijk. Het gevoelen, dat erin op de hooger beschreven manier bestaat, kan er niet uit weggeschakeld worden zonder dat het grootelijks zijn waarde verliest. In de wellevend heid spreekt het verstand en het gevoel. Men kan er niet een der elementen uit wegschakelen. Wel begre pen wellevendheid eischt bovendien dat we iets voe len voor den evenmensch. Waar het gevoel bij som mige menschen in de wellevendheid de delicate rol speelt die haar toekomt, noemt men ze tact. Men kan perfect de regels der wellevendheid onderhouden en toch onaangenaam zijn aan de menschen waar mede men omgaat, dus toch onwellevend zijn. De tact is er weg, de tact die zegt wat past en de tact is er niet omdat het gevoel er niet is. Meestal wordt in dit geval gezondigd door over drijving. De regels der wellevendheid worden toege past op een manier die storend is voor de 'anderen. Ofwel gebeurt dit wanneer de personen, waartus- schen die verkeerde wellevendheid bestaat, een ver schillende opvoeding hebben genoten, ofwel doordat een van beiden niet werkelijk wellevend is en de regels op een belachelijke manier toepast. Het eerste geval: bij eenvoudige menschen gedraagt men zich niet alsof men op officieel bezoek ware bij den eersten minister. Men tracht zich op hun hoogte te stellen en ze zullen het tien keeren liever hebben. Meestal zeggen ze dit: We moeten niet weten van al die zotte complimenten». Wellevend zijn is een handigheid. EGOÏSME. In het begin van onze bijdrage wezen wij erop dat wellevendheid eigenlijk steunt op berekening. Dus weeral egoïsme. Het is een feit dat alles wat de mensch doet, uit egoïsme gedaan wordt. Als we 50 franken voor Winterhulp storten, dan is het egoïsme. De zusters in de hospitalen, die haar heele leven opofferen voor de zieken, zijn egoïsten. Want deze menschen weten dat ze daarmede verdiensten ver zamelen die haar een belooning zullen bezorgen welke eenmaal al hetgene, waaraan ze thans verzaken, zal vergelden en overtreffen, én in waarde én in duur. Thans reeds voelen ze zich gelukkig bij die gedachte, maar ook op een andere manier: ze weten en ze voelen zich edeler mensch dan of ze aan haar roe ping niet hadden beantwoord en die laf ontloopen. Ze gevoelen zich misschien maar eenvoudig: mensch. Maar dit reeds geeft een geluk dat niet te vergelijken valt met al het andere, want het is het gevoel een geest te hebben dat boven de materie uit kan stijgen en deze vertrappen. Op Zondag 3» Ooget 194» om 15 uur, in den Stadsschouwburg, opvoering van door den Koninklijken Nederlandscben Schouwburg van Gent. onder regie van Staf Hruggen. Prjjzen der plaatsen: 25, 20, 15, 10 en 5 fr. Plaatsbespreking ter Café Astrid Vanden Pee- reboomplaats, leper. Wie iets geeft voor een weldadig doel, weet daarbij dat hij andere menschen gelukkig zal maken die het misschien niet zijn, of dat hij ze gelukkiger zal ma ken dan ze zijn en die gedachte maakt hem blij. Sommige doen het voor de oogen der menschen. Wat zullen die en die denken als ik weiger iets te geven? Als ze in dit geval een reden kunnen vinden die zegt ik weiger niet iets te geven voor de armen, maar ik wil aan dit bepaald werk niet geven om die reden, en dit schijnbaar op een even edel gevoel berust, zul len ze er gretig naar grijpen. Andere menschen den ken er aan als ze iets geven hoe ze hoog in aanzien zullen staan als ze veel geven. .„EN ALTRUÏSME. Alles wat de menschen doen wordt dus gedaan uit egoïsme. Maar er is egoïsme en egoisme. Er is hoo ger en lager egoïsme. Hoe schoon is het als iemand een liefdadigheidswerk steunt, omdat hij zich geluk kig voelt bij de gedachte dat daardoor arme men schen geholpen worden. Veel beter is het dan iemand, die handelt voor het menschelijk opzicht. Bij de eerste klas menschen behooren die welke naamloos een be drag storten en deze voldoening voor zichzelf houdt. De held, die zijn leven opoffert voor zijn vaderland of voor een ideaal, is ook een egoïst, maar van welk edel gehalte! Hij is gelukkig bij de gedachte dat, wanneer hij op het kerkhof onder een stil kruisje begraven ligt, zijn volk zal gered zijn en opnieuw gelukkig en in vrede zal leven. Altruïsme is ten slotte egoïsme. De slanke berg piek is boven uit zwaren steen juist zooals onder. Maar aan den voet is ze log. De spits nochtans is fiin tn steekt in de wolken. Altruïsme is een veredeld egoïsme Fernand DE BRUYN. Gevolg aan de verordening van 5 Oogst 1942 hou dende verbod, bouwwerken uit te voeren, uitgevaar digd door den militairen Bevelhebber, moet op ge vaar van strenge straffen', eene bijzondere toelating bekomen worden van den Chef van het Militair Be stuur, voor het oprichten van nieuwe gebouwen, zoo mede het voortwerken aan alle, reeds voor het ver schijnen van deze verordening aangevangen gebou wen, verbouwingen of andere dergelijke bouwwerken. Alwie de schriftelijke toelating niet bekomen heeft, voor 12-9-1942 is verplicht de werken stil te leggen. Aanvragen voor voortzetting van bouwwerken moeten bij het Stadsbestuur ingediend worden die deze voor onderzoek zal overmaken. In het Staatsblad van 21» dezer verschenen ver schillende besluiten, uitgaande van het Ministerie van Financiën en welke tot doel hebben het lot onzer krijgsgevangenen te verzachten. Een eerste besluit, gedagteekend van 25 April 11., bepaalt dat met ingang van 1 Juli 1941 het wedde- regime wordt toegepast op alle soldij trekkende mili tairen die krijgsgevangen zijn. In een tweede besluit van 3 Augustus worden de maatregelen van toepassing van dit besluit aange geven. Worden, voor wat het genot van het wedde- stelsel betreft, met de krijgsgevangenen gelijkgesteld: de soldij trekkende militairen die, na 31 Mei 1940, ten minste 13 maand onafgebroken verblijf ter verple ging in een hospitaal tellen, of wier ononderbroken verblijf in gevangenschap gevoegd bij het ononder broken verblijf in een hospitaal een totaal van min stens 13 maand beloopt, gerekend van 1 Juni 1940 af. Een derde besluit handelt over de voorschotten op wedden welke, op hun verzoek, de echtgenooten of de rechthebbenden van de militieplichtige, onder de wapens wederopgeroepen of gehandhaafde militairen van lageren rang die op 1 Juli 1941 krijgsgevangen waren en nog niet zijn vrijgelaten, maandelijks en met ingang van 1 October 1942 genieten kunnen. En een vierde besluit van 20 April bepaalt nog dat, vanaf 1 Januari 1942, ieder krijgsgevangene bij zijn terugkeer in zijn haardstede een rustverlof van drie maand geniet, met ingang van den eersten der maand die volgt op deze waarin hij naar België terugkeerde. Tijdens dit verlof zal hij beschouwd worden als ln dienst zijnde, dit wat betreft de bezoldiging en het toekennen der geneeskundige zorgen en geneesmid delen, Deze belangrijke bepaling vindt in een besluit van 8 Augustus de noodige uitvoeringsmaatregelen. Ten slotte werd nog besloten in de hoofdplaats van elke provincie en in de hoofdplaatsen der arron dissementen, waar de omstandigheden het rechtvaar digen, een Huis van den Krijgsgevangene op te rich ten, waar de diensten van verscheidene organismen zullen gegroepeerd worden en de krijgsgevangenen en hun gezinnen al de inlichtingen zullen kunnen bekomen die zij noodig hebben. wordt bet De leiding heeft M. Emile DEZEGHER, bijgestaan door M. Albert OSSIEUR. -ï- Telefoon ?öl Kantoren open van O u. tot 1u. en van Si u. tot uur. >%llo Bankoperatiön Verhuring van Brandkasten. Vischbedeeling Op Maandag 31 Augustus ea Dinsdag 1 September zat er •en badeeling van visch in pekel plaats hebben waarop alle ingezetenen der stad, geboren tusscben I September 1882 en I Aug. 1939 recht hebben. (Ondarateunden van Winter hulp uitgezonderd). Rantsoen naar willekeur t/2 kgr. of I kgr. Pasgeld 10 fr. per kgr. Rantsoeneeringskaart en noodige verpakking medebren gen I UURREGELING Maandag 31 Augustus Beginletters A tot en met C van 9 tot 10 uur D tot en met Dem van 10 tot 11 uur Dem tot en met Dz van II tot 12 uur E tot en met I van 14 tot 15 uur J tot en met N van 15 tot 16 uur O tot en met U van 16 tot 17 uur Dinsdag 1 September Beginletters V tot en met Vem van 9 tot 10 uur Vem tot en met Vz van 10 tot 11 uur W tot en met Z van 11 tot 12 uur Bedeeling van Eieren Op Dinsdag 1 September, zal er een bedeeilng van eieren plaats hebben waarop de ondarsteonde personen, geboren tusschen 1 September 1912 en 1 September 1928 recht heb ben. Rantsoen één ei per rechthebbende. Pasgeld: 1,60 frank. Winterhulpkaart medebrengen UURREGELING Beginletters A tot en met D van 14 tot 15 uur E tot en met U van 15 tot 16 uur V tot en met Z vau 16 tot 17 uur Bedeeling van Pastei Op Woensdag, 2 Augustus, zal er een bedeeiing van pastei plaats hebben. Rechthebbenden alle ondersteunden van Winterhulp, vanaf 3 jaar. Rantsoen 250 gram per rechthebbende. Zegels 3 zegels Nr 9 of 4 zegels Nr 10. Pasgeld 4 fr. per rantsoen. Winterhulpkaart en verpakking medebrengen I UURREGELING Beginletters A tot en met D van 9 tat 10 uur. E tot en met J van 10 tot II uur. K tot en met O van II tot 12 uur. P tot en met U van 14 tot 15 uur. V tot en met Z van 15 tot 16 uur. Maaltijden voor Ondervoede Kinderen De aandacht der belanghebbenden wordt gevestigd op vol gende punten 1) De maaltijden hebben plaats op volgende dagen Houders van groene kaartjes Donderdag en Vrijdag. Houders van blauwe kaartjes Dinsdag en Woensdag. 2) De maaltijden beginnen te 12.15 a. zeer stipt na dat uur zallen de kinderen, onder geen enkel voorwendsel, nog binnen gelaten worden. Trekking van 20 Augustus 1942 2 loten van 100.000 ff.Reeks 379.803 Nr 4reeks 232.431 Nr 5. 3 loten van 50.000 fr.: Reeks 265.699 Nr 3; reeks 373-lftl Nr 1 en reeks 391 921 Nr 5 3 loten van 25.000 fr. Reeks 379 803 Nr 4 r. 265 669 Nr 3: reeks 373.181 Nr 1. 15 loten van 10.000 fr. Reeks 343 904 Nr 2reeks 056 800 Nr 1 reeks 290.422 Nr 2 reeks 343 549 Nr 2 reeks 228.971 Nr 5; reeks 350988 Nr 5; reeks 113178 Nr 5; reeks 384.135 Nr 5; reeks 283 167 Nr 2; reeka 020.848 Nr 3 reeks 379 838 Nr 1 Teeks 301.026 Nr 1 reeks 383.732 Nr 5 reeks 251675 Nr 5 reeks 062 906 Nr 4. Trekking van 25 Augustus 1942 Een lot van 50.000 fr. is toegekend aan serie 201.983 Elf loten van 25 000 fr. zijn toegekend aan de vol gende series 104 251 120.139 139 015 148 934 168725 206 447 228 582 248.227 248 277 257.265 265812 Het is U zeker bekend hoe de prijs van om het even welke soort goederen gestegen is, zoowel van gebouwen als andere soorten goed. Hebt U dan ook eens aan uwe verzekering ge dacht Is de dekking wel groot genoeg Zoo niet vraagt eens inlichtingen in vertrouwen bij de VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ N. V.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 2