DE KORTRIJKSCHE
VERZEKERING
Agentschap IEPER der BANK van R0ESELARE
2
IEPERSCH KRONIEKSKE
KON ING OIDIPUS
BOUWVERGUNNING
Voor de Krijgsgevangenen
op :ti
4UGU§TU§ 194»
op
G E O P E M D
Mr dei* Diksmuidestraai.
Winterhulp - leper
Verwoeste Gewesten 1923
Lotenleening 1932
LET OP
Gij die roerende of onroerende
goederen bezit.
BRAND - LEVEN
- ONGEVALLEN -
Bijkantoor IEPER, Patersstraat, Nr 8.
HOOFD - OPZIENER
Omer ROBYN - TEMPERMAN.
HET YPERSCHE 28-8-1942
GOEDE VERHOUDINGEN.
Dat iedereen zfjn medemenschen noodig heeft, is
reeds genoegzaam gebleken uit onze twee voorgaan
de kronieken. Hieruit volgt nu dat, vermits andere
menschen naast ons leven, we met hen moeten reke
ning houden. We moeten maken dat het leven in
deze omstandigheden mogelijk is. Dat moeten we
eerst en vooral doen uit welbegrepen eigenbelang.
En dit zal voor velen wel de meest doorslaande reden
zün: vermits we niet weg kunnen zonder die men
schen, moeten we ermede trachten in zulke verhou
ding te leven dat ze steeds bereid zullen zqn ons
diensten te bewijzen. Een goede verstandhouding zal
ons het meeste nut opbrengen.
Er is ook een negatief motief: niet alleen kunnen
goede betrekkingen ons veel nut bezorgen, doch het
tegenovergestelde kan ons veel last bezorgen. Een
derde reden waarom we trachten op goeden voet
met een zeker aantal menschen te leven, is juist die
behoefte aan wat vriendelijkheid, wat medevoelen,
wat warmte, en deze behoefte is er dan nog niet
steeds op gesteld te ontvangen, maar ook te geven.
En eindelijk komt daar ook de naastenliefde bij
te pas. Hier gaat het niet meer om gevoelens. De
beweegreden, die ons hierbij aanzet het onze even-
menschen aangenaam te maken, is van hoogere orde.
Ze steunt ofwel op het verstand ofwel op het geloof
en meestal op beide.
WELLEVENDHEID.
Hetgene we doen uit de vier bovengenaamde be
weegredenen, wordt aangeduid met een veel omvat
tend woord: de wellevendheid. De wellevendheid
steunt op het verstand, op berekening zelfs. Dit in
tegenstelling met de liefde in haar algemeene breede
beteekenis en waarin ook de vriendschap vervat is.
Deze steunt op het gevoelen. De liefde, in de betee
kenis waarin wij ze gewoonlijk gebruiken, is een
complex van verscheidene dingen. Dat het gevoel
er een groote rol in speelt, zal wel geen lezer betwij
felen. Meer, het zal wel verwonderen als we schrijven
dat verstand en wil er van even groot gewicht zijn.
Hierover uitwijden kunnen we hier niet, hoe nuttig
het ook weze, want dat er op dit gebied een ver
schrikkelijke verwarring bestaat, is een feit. We wil
den er echter alleen op wjjzen dat deze twee zaken
niets te maken hebben met het hooger omschreven
verlangen ln goede verstandhouding met onze even-
menschen te leven. Ze zijn iets gansch verschillends.
Alleen de wellevendheid heeft hier haar woord te
zeggen. Nochtans valt het gevoel niet heelemaal uit
de wellevendheid te schakelen. Doch ze speelt hier
een gansch andere rol. Hier is ze niet zooveel de
oorzaak, doch is een toetssteen. Hier zegt ze niet
waarom doch hoe In de wellevendheid immers
is het een groote kwestie van aan te voelen wat
past en niet past.
TACT.
Wellevend zijn is niet gemakkelijk. Het gevoelen,
dat erin op de hooger beschreven manier bestaat,
kan er niet uit weggeschakeld worden zonder dat
het grootelijks zijn waarde verliest. In de wellevend
heid spreekt het verstand en het gevoel. Men kan er
niet een der elementen uit wegschakelen. Wel begre
pen wellevendheid eischt bovendien dat we iets voe
len voor den evenmensch. Waar het gevoel bij som
mige menschen in de wellevendheid de delicate rol
speelt die haar toekomt, noemt men ze tact. Men
kan perfect de regels der wellevendheid onderhouden
en toch onaangenaam zijn aan de menschen waar
mede men omgaat, dus toch onwellevend zijn. De
tact is er weg, de tact die zegt wat past en de tact
is er niet omdat het gevoel er niet is.
Meestal wordt in dit geval gezondigd door over
drijving. De regels der wellevendheid worden toege
past op een manier die storend is voor de 'anderen.
Ofwel gebeurt dit wanneer de personen, waartus-
schen die verkeerde wellevendheid bestaat, een ver
schillende opvoeding hebben genoten, ofwel doordat
een van beiden niet werkelijk wellevend is en de
regels op een belachelijke manier toepast. Het eerste
geval: bij eenvoudige menschen gedraagt men zich
niet alsof men op officieel bezoek ware bij den eersten
minister. Men tracht zich op hun hoogte te stellen
en ze zullen het tien keeren liever hebben. Meestal
zeggen ze dit: We moeten niet weten van al die
zotte complimenten».
Wellevend zijn is een handigheid.
EGOÏSME.
In het begin van onze bijdrage wezen wij erop dat
wellevendheid eigenlijk steunt op berekening. Dus
weeral egoïsme. Het is een feit dat alles wat de
mensch doet, uit egoïsme gedaan wordt. Als we 50
franken voor Winterhulp storten, dan is het egoïsme.
De zusters in de hospitalen, die haar heele leven
opofferen voor de zieken, zijn egoïsten. Want deze
menschen weten dat ze daarmede verdiensten ver
zamelen die haar een belooning zullen bezorgen welke
eenmaal al hetgene, waaraan ze thans verzaken, zal
vergelden en overtreffen, én in waarde én in duur.
Thans reeds voelen ze zich gelukkig bij die gedachte,
maar ook op een andere manier: ze weten en ze
voelen zich edeler mensch dan of ze aan haar roe
ping niet hadden beantwoord en die laf ontloopen.
Ze gevoelen zich misschien maar eenvoudig: mensch.
Maar dit reeds geeft een geluk dat niet te vergelijken
valt met al het andere, want het is het gevoel een
geest te hebben dat boven de materie uit kan stijgen
en deze vertrappen.
Op Zondag 3» Ooget 194»
om 15 uur, in den Stadsschouwburg,
opvoering van
door den Koninklijken Nederlandscben Schouwburg
van Gent. onder regie van Staf Hruggen.
Prjjzen der plaatsen: 25, 20, 15, 10 en 5 fr.
Plaatsbespreking ter Café Astrid Vanden Pee-
reboomplaats, leper.
Wie iets geeft voor een weldadig doel, weet daarbij
dat hij andere menschen gelukkig zal maken die het
misschien niet zijn, of dat hij ze gelukkiger zal ma
ken dan ze zijn en die gedachte maakt hem blij.
Sommige doen het voor de oogen der menschen. Wat
zullen die en die denken als ik weiger iets te geven?
Als ze in dit geval een reden kunnen vinden die zegt
ik weiger niet iets te geven voor de armen, maar
ik wil aan dit bepaald werk niet geven om die reden,
en dit schijnbaar op een even edel gevoel berust, zul
len ze er gretig naar grijpen. Andere menschen den
ken er aan als ze iets geven hoe ze hoog in aanzien
zullen staan als ze veel geven.
.„EN ALTRUÏSME.
Alles wat de menschen doen wordt dus gedaan uit
egoïsme. Maar er is egoïsme en egoisme. Er is hoo
ger en lager egoïsme. Hoe schoon is het als iemand
een liefdadigheidswerk steunt, omdat hij zich geluk
kig voelt bij de gedachte dat daardoor arme men
schen geholpen worden. Veel beter is het dan iemand,
die handelt voor het menschelijk opzicht. Bij de eerste
klas menschen behooren die welke naamloos een be
drag storten en deze voldoening voor zichzelf houdt.
De held, die zijn leven opoffert voor zijn vaderland
of voor een ideaal, is ook een egoïst, maar van welk
edel gehalte! Hij is gelukkig bij de gedachte dat,
wanneer hij op het kerkhof onder een stil kruisje
begraven ligt, zijn volk zal gered zijn en opnieuw
gelukkig en in vrede zal leven.
Altruïsme is ten slotte egoïsme. De slanke berg
piek is boven uit zwaren steen juist zooals onder.
Maar aan den voet is ze log. De spits nochtans is
fiin tn steekt in de wolken. Altruïsme is een veredeld
egoïsme
Fernand DE BRUYN.
Gevolg aan de verordening van 5 Oogst 1942 hou
dende verbod, bouwwerken uit te voeren, uitgevaar
digd door den militairen Bevelhebber, moet op ge
vaar van strenge straffen', eene bijzondere toelating
bekomen worden van den Chef van het Militair Be
stuur, voor het oprichten van nieuwe gebouwen, zoo
mede het voortwerken aan alle, reeds voor het ver
schijnen van deze verordening aangevangen gebou
wen, verbouwingen of andere dergelijke bouwwerken.
Alwie de schriftelijke toelating niet bekomen heeft,
voor 12-9-1942 is verplicht de werken stil te leggen.
Aanvragen voor voortzetting van bouwwerken
moeten bij het Stadsbestuur ingediend worden die
deze voor onderzoek zal overmaken.
In het Staatsblad van 21» dezer verschenen ver
schillende besluiten, uitgaande van het Ministerie van
Financiën en welke tot doel hebben het lot onzer
krijgsgevangenen te verzachten.
Een eerste besluit, gedagteekend van 25 April 11.,
bepaalt dat met ingang van 1 Juli 1941 het wedde-
regime wordt toegepast op alle soldij trekkende mili
tairen die krijgsgevangen zijn.
In een tweede besluit van 3 Augustus worden de
maatregelen van toepassing van dit besluit aange
geven. Worden, voor wat het genot van het wedde-
stelsel betreft, met de krijgsgevangenen gelijkgesteld:
de soldij trekkende militairen die, na 31 Mei 1940, ten
minste 13 maand onafgebroken verblijf ter verple
ging in een hospitaal tellen, of wier ononderbroken
verblijf in gevangenschap gevoegd bij het ononder
broken verblijf in een hospitaal een totaal van min
stens 13 maand beloopt, gerekend van 1 Juni 1940 af.
Een derde besluit handelt over de voorschotten op
wedden welke, op hun verzoek, de echtgenooten of
de rechthebbenden van de militieplichtige, onder de
wapens wederopgeroepen of gehandhaafde militairen
van lageren rang die op 1 Juli 1941 krijgsgevangen
waren en nog niet zijn vrijgelaten, maandelijks en
met ingang van 1 October 1942 genieten kunnen.
En een vierde besluit van 20 April bepaalt nog dat,
vanaf 1 Januari 1942, ieder krijgsgevangene bij zijn
terugkeer in zijn haardstede een rustverlof van drie
maand geniet, met ingang van den eersten der maand
die volgt op deze waarin hij naar België terugkeerde.
Tijdens dit verlof zal hij beschouwd worden als ln
dienst zijnde, dit wat betreft de bezoldiging en het
toekennen der geneeskundige zorgen en geneesmid
delen, Deze belangrijke bepaling vindt in een besluit
van 8 Augustus de noodige uitvoeringsmaatregelen.
Ten slotte werd nog besloten in de hoofdplaats
van elke provincie en in de hoofdplaatsen der arron
dissementen, waar de omstandigheden het rechtvaar
digen, een Huis van den Krijgsgevangene op te rich
ten, waar de diensten van verscheidene organismen
zullen gegroepeerd worden en de krijgsgevangenen
en hun gezinnen al de inlichtingen zullen kunnen
bekomen die zij noodig hebben.
wordt bet
De leiding heeft M. Emile DEZEGHER, bijgestaan door M. Albert OSSIEUR.
-ï- Telefoon ?öl
Kantoren open van O u. tot 1u. en van Si u. tot uur.
>%llo Bankoperatiön Verhuring van Brandkasten.
Vischbedeeling
Op Maandag 31 Augustus ea Dinsdag 1 September zat er
•en badeeling van visch in pekel plaats hebben waarop alle
ingezetenen der stad, geboren tusscben I September 1882
en I Aug. 1939 recht hebben. (Ondarateunden van Winter
hulp uitgezonderd).
Rantsoen naar willekeur t/2 kgr. of I kgr.
Pasgeld 10 fr. per kgr.
Rantsoeneeringskaart en noodige verpakking medebren
gen I
UURREGELING
Maandag 31 Augustus
Beginletters A tot en met C van 9 tot 10 uur
D tot en met Dem van 10 tot 11 uur
Dem tot en met Dz van II tot 12 uur
E tot en met I van 14 tot 15 uur
J tot en met N van 15 tot 16 uur
O tot en met U van 16 tot 17 uur
Dinsdag 1 September
Beginletters V tot en met Vem van 9 tot 10 uur
Vem tot en met Vz van 10 tot 11 uur
W tot en met Z van 11 tot 12 uur
Bedeeling van Eieren
Op Dinsdag 1 September, zal er een bedeeilng van eieren
plaats hebben waarop de ondarsteonde personen, geboren
tusschen 1 September 1912 en 1 September 1928 recht heb
ben.
Rantsoen één ei per rechthebbende.
Pasgeld: 1,60 frank.
Winterhulpkaart medebrengen
UURREGELING
Beginletters A tot en met D van 14 tot 15 uur
E tot en met U van 15 tot 16 uur
V tot en met Z vau 16 tot 17 uur
Bedeeling van Pastei
Op Woensdag, 2 Augustus, zal er een bedeeiing van pastei
plaats hebben.
Rechthebbenden alle ondersteunden van Winterhulp,
vanaf 3 jaar.
Rantsoen 250 gram per rechthebbende.
Zegels 3 zegels Nr 9 of 4 zegels Nr 10.
Pasgeld 4 fr. per rantsoen.
Winterhulpkaart en verpakking medebrengen I
UURREGELING
Beginletters A tot en met D van 9 tat 10 uur.
E tot en met J van 10 tot II uur.
K tot en met O van II tot 12 uur.
P tot en met U van 14 tot 15 uur.
V tot en met Z van 15 tot 16 uur.
Maaltijden voor Ondervoede Kinderen
De aandacht der belanghebbenden wordt gevestigd op vol
gende punten
1) De maaltijden hebben plaats op volgende dagen
Houders van groene kaartjes Donderdag en Vrijdag.
Houders van blauwe kaartjes Dinsdag en Woensdag.
2) De maaltijden beginnen te 12.15 a. zeer stipt na dat
uur zallen de kinderen, onder geen enkel voorwendsel, nog
binnen gelaten worden.
Trekking van 20 Augustus 1942
2 loten van 100.000 ff.Reeks 379.803 Nr 4reeks
232.431 Nr 5.
3 loten van 50.000 fr.: Reeks 265.699 Nr 3; reeks 373-lftl
Nr 1 en reeks 391 921 Nr 5
3 loten van 25.000 fr. Reeks 379 803 Nr 4 r. 265 669
Nr 3: reeks 373.181 Nr 1.
15 loten van 10.000 fr. Reeks 343 904 Nr 2reeks
056 800 Nr 1 reeks 290.422 Nr 2 reeks 343 549 Nr 2
reeks 228.971 Nr 5; reeks 350988 Nr 5; reeks 113178
Nr 5; reeks 384.135 Nr 5; reeks 283 167 Nr 2; reeka
020.848 Nr 3 reeks 379 838 Nr 1 Teeks 301.026 Nr 1
reeks 383.732 Nr 5 reeks 251675 Nr 5 reeks 062 906
Nr 4.
Trekking van 25 Augustus 1942
Een lot van 50.000 fr. is toegekend aan serie 201.983
Elf loten van 25 000 fr. zijn toegekend aan de vol
gende series
104 251 120.139 139 015 148 934 168725
206 447 228 582 248.227 248 277 257.265
265812
Het is U zeker bekend hoe de prijs van om het
even welke soort goederen gestegen is, zoowel
van gebouwen als andere soorten goed.
Hebt U dan ook eens aan uwe verzekering ge
dacht Is de dekking wel groot genoeg Zoo niet
vraagt eens inlichtingen in vertrouwen bij de
VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ N. V.