9
Wbite Star leper - B. S. Poperinge
a
2 3" Jaar, Nr 21
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 11 September 1942
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34. Boterstraat
Tel. 500 YPER
BEVOORRADINGSDIENST
ZONDAG 13 SEPTEMBER
Schoone en nuttige Kunst
VOETBAL
0
0
0
0
0
a
0
C. S4. Yper It.
8. K. Vlamertinge
Groot Athletiekfeest
HET YPERSCHE
\UONNEMENTSPRIJS
v -K-r Hflgieéen jaar36.00 fr.
nes maanden18.00 fr.
Alen kan inschrijven
m alle Belgische Postkanturen
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34. Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 22u
STAD 1EPER 3
Uitreiking der Helkkaarten
«nelkkaarten zullen worden uitgereikt op 1
Waeaadag 16, Donderdag 17 en Vrijdag 18 Septem
ber 1042, telkens van 9 tot 12 uur en van 14 tot i
10 WW. Men wordt dringend verzocht de rantsoen- j
kaarten mede te brengen en de kaarten af te halen
•p de vastgestelde dagen.
Aflevering van individueele machtigingen
tot bevoorrading voor Schoenwaren
kt den loop der maand September 1942, mogen de
gemeentediensten voor de bevoorrading en de rant-
•oemeering individueele machtigingen tot bevoorra
ding voor schoenen afleveren tot beloop van de hier-
•nder aangegeven percentages van het aantal inwo
ner» der gemeente:
A. Marsch- of werkschoenen voor mannen, vrou
we* en jongelingen boven de 16 jaar, 1 t.h. van het
bevolkingscijfer.
B. Schoenen voor kinderen beneden de 16 jaar
(mate* 22 tot 39), 1,5 t.h. van het bevolkingscijfer.
C. Lichte schoenen: 3 t.h. van het bevolkingscijfer.
o
Lichte Zomerschoenen
Bq de aflevering van een machtiging tot bevoor
rading voor lichte schoenen aan den verbruiker, is
deao verplicht aan den gemeentedienst voor de be
voorrading en de rantsoeneering vijf punten van zijn
Idoodorkaart af te geven.
Winterhulp - leper
Vischbedeeling
•p Maandag, 14 September, zal een bedeeling van
viaelt in pekel plaats hebben waarop enkel de door
Winterhulp ondersteunde gezinnen recht hebben.
Knnteoen: 1 kg. per lid van het gezin.
Pasgeld: 5 fr. per kg.
Winterhulpkaart en verpakking medebrengen.
BUKREGELING:
1) Personen ouder dan 60 jaar, zwangere vrouwen,
on gobrekkigen
Beginletters A tot en met D: van 9 u. tot 9,30 u.
Beginletters E tot en met J: van 9,30 u. tot 10 u.
Beginletters K tot en met R: van 10 u. tot 10,30 u.
Beginletters S tot en met V: van 10,30 u. tot 11 u.
Beginletters W tot en met Z: van 11 u. tot 11,30 u.
2) Andere personen:
Beginletter A tot en met H: van 14 u. tot 15 u.
Beginletters J tot en met U: van 15 u. tot 16 u.
Beginletters V tot en met Z: van 16 u. tot 16,45 u.
OORLOGSSCHADE
Bo uiterste termijn voor het indienen der aanvra-
em vaststelling en schatting van oorlogsschade
ia definitief vastgesteld op 31 December 1942.
Bf die oorlogsschade geleden hebben, worden drin
gend aangemaand gebruik te maken van de zitdagen
weBta zullen gehouden worden door een afgevaar
digde van het Provinciaal Commissariaat voor
'a Lands Wederopbouw, Dienst der oorlogsschade,
(vaar dagen en plaatsen zie plakbrieven en aankon-
«etagre n in 't Iepersche
Daar kunnen de geteisterde inwoners volstrekt
kteMoas alle inlichtingen en bijstand, alsook de noo-
dige formulieren verkrijgen tot het opmaken van hun
doaaier van oorlogsschade.
Wg raden onze medeburgers aan tijdig gebruik te
ai^i n van deze officieele en kostelooze zitdagen.
Ba aandacht der geteisterden wordt tevens erop
geveatigd dat alléén de personen welke daartoe een
Idpaanli 11 toelating van het Commissariaat-Generaal
Mkwwtien dossiers van oorlogsschade mogen opma-
Ibmr
Het Provinciaal Commissariaat
voor Lands Wederopbouw,
Dienst Oorlogsschade
K. B V. B. VOETBAL. 1942-1943
KAMPIOENSCHAP II GEW. REEKS B
Terrein Braggesteenweg.
Aftrap 14 I 2 uur. lnkomprijs 3 fr.
0
De kunst berust op een handelwijze van den geest,
welke dien der wetenschap totaal tegenover staat.
In de kunst ligt het bijzondere, het individueele en
concrete op den voorgrond, terwijl bij de wetenschap
de feiten zelve ondergeschikt zijn aan een algemeen
idee, zoodanig dat zij zich vertoont als een stelsel
van algemeene begrippen.
Het denkbeeld mag bij een kunstwerk niet ontbre
ken, maar het verschijnt daarin niet op zich zelf en
in zijn algemeenheid. De kunst individualiseert, ver
zinnelijkt, omkleedt met een lichaam. De wetenschap
daarentegen vertoont de algemeene, eeuwige zijde der
dingen.
De kunst onderscheidt zich als schoone of als nut
tigde kunst.
De goddelijke vorm der dingen maakt ze schoon.
Wil een zaak den vorm van het schoone hebben,
dan moet zij in het eindige de hoofdeigenschappen
der Godheid: de inwendige eenheid, tegenstelling en
verscheidenheid, de geheel- of alheid, de zelfstandig
heid en de harmonie afspiegelen.
Het gemoed beantwoordt aan de zachte toespraak
van het schoone met een gevoel van behagen, terwijl
de geest tegelijkertijd wordt opgewekt, omdat zijn
wezen dezelfde eigenschappen bevat.
Onvoorwaardelijk en zelfwerkzaam is dit gevoel
van behagen, omdat het gevoel voor het schoone t n
iederen onbedorven geest zuiver en belangloos is.
De liefde kan wel ontwaken, als het schoone zich
openbaart in een levend wezen, maar liefde'is niet
egoïstisch. Zij is eerder een verlangen naar vereeni-
ging, waarin een wezen zijn eigen persoonlijk bestaan
met het beminde voorwerp deelt.
Alle schoonheid heeft een volstrekte waarde in
zooverre zij het onvoorwaardelijke vertegenwoordigt.
Juist door dit volstrekt karakter getuigt het schoone
van zijn goddelijken oorsprong en het is voldoende
om in den geest het onvoorwaardelijk wezen, tegen
woordig in deze wijze van zijn, op te roepen. Om die
reden bezit de kunst, die het schoone tot voorwerp
heeft, dit absoluut karakter, zonder eenig bijzonder
doel buiten zich zelf.
Het is niet te verwonderen, dat men zich verzet
heeft en dat men zich verder zal verzetten tegen
de leer eener absolute kunst. Leven wij immers in
geen tijd, waarin oijna alle hoogere gewaarwordingen
dreigen te verdwijnen en waarin de gedachten van
de groote massa zich enkel bepalen bij eindige, bijzon
dere oogmerken die enkel eigen voordeel en inhalige
eigenbaat najagen. Maar het schoone en de fraaie
kunsten, die deelen in Gods onvoorwaardelijk wezen,
bezielen ons integendeel met een niet zelfzuchtig
gevoel, dat verre verwijderd is van elke gedachte
aan het nuttige. Zij verheffen den menseh in een
hoogere sfeer. Zij houden hem staande in het gevoel
van het oneindige, door hem God te doen kennen,
zelfs in eindige vormen en gedaanten.
Daarom bedenke men, dat het schoone altijd over
eenstemmen moet met het goede in 't algemeen en
het zedelijke in het bijzonder.
Er kan inderdaad geen wanklank zijn tusschen het
schoone en het goede, noch de zedelijkheid, omdat
alles in God wezenlijk harmonisch is. Wat kwaad en
zedeloos is, kan niet schoon zjjn. Wie de schoonheid
meent te ontdekken in handelingen, die op zich zelf
misdadig of zedeloos zijn, laat zich tot dwaling ver
leiden door het goede dat nog altijd met het kwade
gemengd is, gelijk soms het bittere met het zoet.
Reeds vroeger zagen we, dat er geen absoluut kwaad
is. Het kwaad zelfs bestaat niet zonder eenig inmeng-
sel van het goede, en het is alleen dit goede, dat
nog eenige schoonheid kan uitmaken in die verkeer
de handeling, doch het ware en zuiver goede bestaat
alleen in het volmaakt goede.
De kunst, die het schoone nastreeft, wordt evenals
de wetenschap verdeeld in eene goddelijke of gods
dienstige, geestelijke, natuurlijke en menscheljjke
kunst volgens de, verschillende orden der wezens en
des levens. Men heeft alzoo evenals in de wetenschap
eene kunst, die zich bijna uitsluitend inlaat met de
vertooning der werkelijkheid, in de gedaante van het
schoone. Een andere zoekt meer het ideale of denk
beeldige tot voorwerp. Een derde vereenigt het denk
beeldige en het werkelijke. Aan de wetenschap der
kunst is de taak opgedragen de theorie dezer ver
schillende soorten te ontwikkelen en te verbreiden.
Het zou echter een dwaling zijn de kunst van het
schoone als de eenige en geheele kunst te beschou
wen. Er zijn ook nuttig® kunsten naast de zoogezegde
fraaie en deze soort is niet minder noodzakelijk en
belangrijk voor het leven van den mensch. Om echter
wel te begrijpen waarin het nuttige bestaat, moet
men de rangorde der wezens kennen, om niet door
afbreking of omkeering dezer orde het doel voor
middel, of omgekeerd het middel voor doel te nemen.
De menschen vormen zich doorgaans een weinig juist
denkbeeld aangaande het nuttige. Niet zelden offeren
zij hoogere bedoeling op als middelen ten dienste
van ondergeschikte belangen. Wie de verhoudingen
niet kent tusschen alle wezens, kan bezwaarlijk een
Seizoen 1942-43
BE BBBBBaaE95BEIBSI
B K. B. V. B.
0
0
0
H
t=i
0
0
1
B
Zondag 1 Zt September 194S
om 10 uur
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
tegen
Ingang 2 fr. - Tribune 1 fr. opleg
3BBE1EIBEE1QHBQBB
Zondag 13 September 1942
te 14 1/2 our
Op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
voor Seniors, juniors en Scholieren
■net medewerking van Kortrijlc Sport, C. S. Brugge
en de beste athleten der streek.
Wedstrijd College - Middelbare School
voor den beker Brasserie Centrale
Algemeene ingang 2 Frank.
waar stelsel van het nuttige opbouwen en voltrekken.
Zulke kennis wordt niet verstrekt door een gewone
opmerkingsgave. Het eenvoudige gezonde verstand
schiet hier te kort. Alleen hij, die de natuur grondig
onderzoekt kan die kennis verwerven. Als algemee-
nen regel kan men aannemen, dat alle wezens, die
een eigen doel voor zich zelf hebben, niet behandeld
moeten worden als bloote werktuigen. Geen mensch
mag als zoodanig behandeld worden. De diensten, die
hij kan bewijzen, moet hij zelf vrijwillig doen.
Het hoofdgebied van het nuttige is de bewerk
tuigde en onbezielde natuur. De nuttige kunsten zijn
daar eerst van toepassing. De kunst moet zich dat
gedeelte der natuur toeeigenen en die kunst zal vor
deren naarmate de mensch zal vooruitgaan in d«.
kennis van de krachten der natuur en deze zal kun
nen besturen. Daardoor zal hij zich hoe langer hoe
meer van den bloot stoffelijken arbeid bevrijden.
Ook zijn de vorderingen dezer kunsten zoo verbazend
snel, dat de tijd zal aanbreken, dat de mensch slechts
het opzicht en verstandig bestuur zal behoeven op
zich te nemen van de werking, die op de natuurlijk»
voorwerpen door natuurkrachten zelf worden vol
bracht. Daarin ligt de beteekenis der kunst, dat zij
tot een meer verheven doel dienstbaar is en d»
menschheid in staat stelt om zich meer te wijden aan
de beoefening zijner hoogere vermogens.
Nog altijd is het grootste gedeelte der menschheid
overgeleverd aan stoffelijken arbeid, als het stof den
geest zou moeten dienen. De nuttige kunsten zullen
de hervorming inluiden van de stoffelijke betrekkin
gen der menschen. De maatschappelijke wetenschap
zal de schikkingen voorschrijven, die de hervorming
trapsgewijs en naar de wet van gestadigheid zal tot
stand brengen.
DAVIDSF0NDS - IEPER
Op Donderdag, 17 September e.k., om 20 uur:
Voordracht over Hoe leeren wij klassieke muziek
beluisteren en smaken met uitvoering van klassieke
stukken op klavier en pick-up door Mr. A. Ver-
mander, Leeraar in de Muziekgeschiedenis aan de
Muziekacademie te Roeselare.
Op Donderdag, 24 September e.k., om 20 uur:
Eerste der reeks Keurvoordrachten.
OnderwerpDe politieke inrichting van Portu
gal».
Spreker: Z. E. P. Lauwers O. P., Bestuurder der
Sociale Hoogeschool te Leuven.
De beide feestavonden gaan door in de feestzaal
van het Sint-Vincentiuskollege (ingang St. Jacobs-
straat) en zijn toegankelijk voor iedereen.
Toegangsprijs1 fr. voor leden. 3 fr. voor niet-
leden.
Geen enkel lid mag op de beide feestavonden afwe
zig zijn! Davidsfondere, steunt uwe organisatie en
het ideaal, dat ze nastreeft, door uwe aanwezigheid!
Het Bestuur.
N. B. Wie wenscht lid te worden van het Davi da-
fonds, gelieve zich te wenden tot den propaganda
leider van onze afdeelipg: M. Felix Verbeke, bediende,
Eigen Heerdstraat, 5, leper.
Lidgeld: Volksreeks: 25 fr. Toeslag boeken6,25
fr. Bandjes4 fr. Keurboeken18 fr. Jeugd
boeken: 18 fr. Muziekuitgaaf: 18 fr.