WETCN/CHAPPE DE KORTRIJKSCHE VERZEKERING IEPERSCH KRONIEKSKE Invoering van het Rijbewijs LET OP Cij die roerende of onroerende goederen bezit. BRAND - LEVEN - ONGEVALLEN - Bijkantoor IEPER, Patersstraat, Nr 8. Omer ROBYN - TEMPERMAN. Lichtdempingsdienst 2 LEVEN. Ziedaar een woord dat men veel hoort. Een woord dat te pas en te onpas gebruikt wordt. Een woord dat boo oud is als de straat. Het komt voor in zoo veel spreuken. Dagelijks wordt ermede gezwetst. Op school hadden wij met een groep kameraden een slagwoord tot het onze gemaakt: So 1st das Leben Zoo is het leven! De oorsprong van zjjn populariteit had het natuurlek te danken aan een goede grap over een leeraar. Anders kan nu niets populair worden onder de studeerende jeugd. Zoo is het leven, het werd onze lijfspreuk, die we bij ons droegen als vroeger de strijders een kort zwaard aan hun zy. Kwam er ons iets onaangenaams voor, dat we niet konden vermijden: kap: zoo is het leven, en we spraken er niet meer over. Het leven, daardoor bedoelden we de omstandig heden waarmede we moeten rekening houden, die onze handelingen gedurende ons bestaan in een be paalde richting stuwen en waartegen we niets ver mogen. Een stroom zal wel zijn eigen weg kiezen, maar ligt beneden zijn oorsprong een lange vallei, dan weten we zeker dat hij daar zal invloeien en ze volgen. Hij mag nog zooveel klotsen tegen de heuvels Mnks en rechts, erover komt hij niet. En in de breede laan kan men op zooveel manieren van het eene punt naar het andere gaan. Men kan langs de gevels loopen, op den linker kant, maar ook rechts en zelfs in het midden. Men kan per tram gaan, per auto of per fiets, maar door de straat moet men, want over de huizen kan men niet. COO IS HET LEVEN OOK GOED! Zoo wordt ook ons bestaan begrensd door onaf wendbare omstandigheden en binnen bepaalde soms nauwe grenzen gedreven. Hoeveel menschen zouden er niet zijn die rich voorgenomen hadden dit jaar een groote reis te ma ken en door den oorlog thuis vastgeklonken ritten. Zoo is het leven. Het zijn de omstandigheden die onverhoeds voor ons oprijzen en zeggen: halt. Die omstandigheden zijn soms internationale toestanden, maar ze kunnen ook van socialen, economischen en familialen aard zijn. Dikwijls zijn het de gebreken van anderen en de onze die er hun toontje in mee ringen. Maar die toestanden werken niet altijd negatief. Heel dikwijls beïnvloeden ze ons leven in ons voor deel. Ais wij, jonge studenten, zegden zoo is het leven», dan was het altijd met een tikje weemoed. Ik herinner me nog hoe ik, bij ons uiteengaan, op een foto van me, die ik aan een studiemakker gaf, ons fameuze gezegde schreef. Ik voorzag genoeg dat, eens we niet meer samengebonden zouden zijn door dezelfde studies, we ver uiteen zouden gaan. En alzoo is het ook gegaan. Ik zag hem nooit meer. Ik weet wel dat hij nog steeds in hetzelfde land leeft als ik, en dat zijn huis wel zoo ver niet afstaat van het mijne, maar van hemzelf heb ik alleen nog de herinnering aan zijn vriendelijken glim lach. Doch zooveel andere goeie vrienden heb ik onder- tusschen leeren kennen en dikwijls op een eigenaar dige manier. Zoovele zijn bijgebleven. Andere ben ik plots op onverwarh's manier genaderd, en er zijn ook sommige die ik terug vond. Dit is toch ook door de omstandigheden gekomen. Waarom zouden wij dan ook niet met een vroolijken lach zeggen Ja. zoo is het leven! LEVEN, EEN MOEILIJKE KUNST. Het leven... een groote kunst! Een kunst die we moeten leeren al doen. Maar elke proef telt voor goed. We kunnen het niet eerst eens beproeven. Neen, ook de proef telt, en we zullen ze niet wegvagen. Het is alsof een kunstschilder of een schrijver, of een muriekcomponlst niet meer zou kunnen vernie tigen wat hij vroeger maakte en dat volgens alles wat hij al geschilderd, geschreven of gecomponeerd heeft, zijn waarde zou beoordeeld worden. Hoevele kunstenaars hebben niet werken die ze in hun oner varen tijd hebben voortgebracht, met woede in de vlammen geworpen hoevelen zijn niet beschaamd voor voortbrengsels die de wereld gezien en veroor deeld heeft. Doch in 't leven gaat het niet zoo. Men werpt rijn vroegere daden niet In het vuur. Ze tellen meê. Men Urti ze verfoeien, verschoppen, verstooten, veroor- deelen, maar ze uit zijn leven wisschen gaat niet. Het ware gemakkelijk konden we alleen het goede overhouden en al het mindere uit ons leven weg vagen. Doch neen, ons voorgaande leven volgt ons. Het Is een ketting met goede en slechte schakels. We voegen er eiken dag bij, maar de slechte slepen we meê en ze volgen ons altijd. Niet zooals bij een schrijver, wiens talent gemeten wordt naar het beste dat hij in de kunst presteerde, worden we gemeten. In ons leven wordt het slechte op de tegenover hangende schaal gelegd. Alleen wordt ons verontschuldigd dat wij jong en onervaren fouten hebben gedaan. Ik zeg niet dat het vergeten wordt, doch er wordt gerekend met onze Jeugd van toen. Doch wat niet verontschuldigd wordt, Is dat we geen profijt trekken uit de opgedane lessen. LEEREN BIJ ZIJN FOUTEN. De wijsheid van een volk steekt in zijn spreek woorden. Daarom haal ik er gaarne aan. Eene luidt: Een gek leert bij zijn eigen dwaasheden, een wijze bi) andermans Dat is wel waar. Doch het zou een verdrietige mensch zijn, dei niet bij zijn eigen dwaas beden zou leeren. Want wie is zoo wijs dat hij er geene begaat. Ik zou eerder zeggen dat men wijs wordt langs den weg der dwaasheden. Wellicht be ginnen we allen min of meer als gekken en eindigen we als wflzen. Maar de eene is langer gek dan den andere en sommigen blijven het altijd. Het eerste is normaal en het tweede niet. c Historia DocetDe geschiedenis leert. Ook de geschiedenis van ons leven en die van anderen. De kunst van leven ls altijd beter te leven. Ons leven moet een stijgende lijn zijn. Als we eiken dag een beetje hooger stijgen dan dm vorige, bereiken we wel de hoogste toppen. Zor gen we maar dat we niet blijven staan... of er af tuimelen en alles moeten herbeginnen. We moeten vandaag trachten goed te leven, maar ook de mogelijkheid scheppen morgen te leven. Comme on fait son lit, on se couche ook toepasselijk. Men slaapt zooals men zijn Helpen we ook anderen gemakkelijker te gaan. Het gebod van de naastenliefde heb lk een zeer interessant boek gelezen. Een boek vol wijsheid en waaruit zeer veel dingen zouden kunnen besproken worden. Het was gansch doordrongen van de naastenliefde en de schrijver wees er op dat van al Gods geboden die van de naastenliefde het eerste is. NAASTENLIEFDE EN LASTER. Een reden heeft dit zeker. De menschen zondigen er eiken dag tegen, en wie dit gebod onderhoudt, vergeet ook de andere niet. Wie zijn zoon lief heeft, spaart de roede niet. Men zou ook kunnen zeggen: Wie zijn stad lief heeft, spaart de roede nietDaarom is het dat we zoo dikwijls te velde trekken tegen de gebreken die in ons midden nestelen. Slaan waar moet geslagen wor den, altjjd maar voort, dat doen we. Al gaat een nagel nog zoo moeilijk in, als men er blijft op klop pen, dan dringt hij toch door. Ik schreef het reeds meermalen: de grootste kwaal in onze stad is de kwaadsprekerij. Dat het tegen de naastenliefde ingaat, hoef ik toch niet te betoogen. Waarom in Gods naam overal uw medeburgers gaan bekladden waar er dan nog heel dikwijls geen speldekop waarheid in de gezegden steekt! Is er daar nu zooveel plezier aan? En als het nu waar is, welk voordeel kan dat nog bijbren gen? Is het al niet treurig genoeg met de feiten, vertoont de wereld nog geen krankheden genoeg? Laat ons dan erover zwijgen en alleen de schoone kanten bezien. Want het belangt ons toch ook wel een beetje aan als onze huidige maatschappij, ons land en onze stad er proper uitzien. Wie zijn neus schendt, schendt zijn gezicht. De kwaadsprekerij, dat is werkelijk een erg kwaad. Geven zjj, die gedurig hun medemenschen bekladden, er zich dan geen rekenschap van dat ze zelf een zeer laakbare daad begaan? Moesten alle eerlijke menschen eens beginnen te spreken over de laste raars, dan zouden deze rich misschien een beetje meer schamen. Dan zou er niet zooveel laster zijn. Maar dat doen ze niet... omdat ze nu geen lasteraars zijn. ELKEEN VEGE VOOR ZIJN DEUR. Een fransch gezegde luidt: La charité bien ordonnée commence par soi-mêmeLaat ons ook met ons zelf beginnen in het heelen van kwalen. In 't vlaamsch zegt men Elkeen vege vóór zijn deur Zoo komt gansch het straatje schoon. Meestal ook komt de laster terug op het hoofd terecht waaruit hjj kwam. Menige losse tong heeft dit ondervonden. Dan hebben ze heel dikwijls niets gezegd... Maar dan zijn er ook soms getuigen. En Bainville zegde dat men de gevolgen wil van zijn daden. Laster pleit weinig ten voordeele van wie hem verkoopt. Als men Kardinaal Mercieris woorden goed verstaat, begrijpt men genoeg: «De neiging het goede bij de anderen te zien is het kenmerk van een goed hart De neiging het kwade bij zijn evenmensch te zien is het kenmerk van een slechte inborst. Een vreemd spreekwoord zegt ook: als het brandt bij uw gebuur, blusch dan hg uzelf en een ander: Wanneer men in een glazen huis woont, moet men geen steenen gooien op ëen andermans dak Want al dikwijls gebeurt het dat de lasteraar zelf de han den niet zuiver heeft. Daarbij het feit dat iemand lastert zegt genoeg. Dikwijls ook wordt gelasterd uit jaoerschheid. Maar dat is een onderwerp dat al even het bespre ken waard is als dit en we wijden daar een volgende kroniek aan. Als men bedenkt dat door de kwaadsprekerij zoo veel ongeluk gezaaid wordt dat niet zou moeten bestaan, dan denkt men ook aan het fransche woord, waarmede ik wil besluiten: Que d'heureux on ferait du bonheur qui se perdHoeveel menschen zou men gelukkig maken met het geluk dat verloren gaat! Fernand DE BRUYN. In uitvoering van artikel 13 van het besluit van 1 December 1940, betreffende de invoering van het rijbewijs voor de bestuurders van motorvoertuigen, werd, in datum van 1 September 1942, een nieuw besluit genomen waarbij de datum van het in wer king treden van eerstgenoemd besluit op 15 October 1942 bepaald wordt. Vanaf dezen datum dus zal niemand een motor voertuig mogen besturen, tenzij hij houder is van een door den Dienst van het Wegverkeer afgeleverd rijbewijs. Stedelijk Slachthuis van leper MAAND AUGUSTUS 1942 GMlacht 43 stieren 30 ossen 37 vaarzen 35 koeien 1 nuchter k«lf 35 vette kalveren 8 schapen 3 varkens 2 geiten 3 paarden. Te ramen 197 dieren. Het is U zeker bekend hoe de prijs van om het even welke soort goederen gestegen is, zoowel van gebouwen als andere soorten goed. Hebt U dan ook eens aan uwe verzekering ge dacht Is de dekking wel groot genoeg Zoo nie* vraagt eens inlichtingen in vertrouwen bij de VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ N. V. HOOFD - OPZIENER VARIA. 1) EEN CIJFERKUNST JE. Neem een willekeurig getal, b.v.: 57428 laat het laatste cijfer weg, daarna de laatste twee cijfers, dan de laatste drie cijfers en tel de aldu» bekomen getallen op. Zoo: 5742 574 57 5 «378 Vermerkgruldig deze som met «378 X 67402 Maak de som der cijfers van het ooraproaketyk: getal: 5 7 4 2 8 26. Tel deze som bij het vorig product: 57402 26 57428 En ge bekomt weer het oorspronkelijk getal! Probeer nu zelf eens met een ander getal, het aantal cijfers doet er niet toe. 2) De HOOGSTE en de LAAGSTE TEMPERATUUR. Sinds jaren is men in de meteorologische institute» op zoek naar de hoogste en de laagste temperatuur op aarde. Men heeft thans kunnen vaststellen dat deze temperaturen 113° C. uiteenloopen, namelijk van 70 graden onder het vriespunt, die in Siberië, het poolgebied en in Noord-Amerika zijn gemeten, tot 63 graden hitte in de schaduw in Obbia (Italiaansch Samoliland). 3) SYNTHETISCHE BENZINE. In de Duitsche Leuna Werke wordt synthetische benzine vervaardigd, die in alle gevallen de gewone benzine kan vervangen. Als brandstof wordt steen kool of bruinkool gebruikt, die belde evenals de aard olie, waaruit de gewone benzine wordt gewonnen, uit een mengsel van koolwaterstoffen bestaan. Alleen bevatten de koolwaterstoffen uit de aardolie naar verhouding meer waterstofatomen. Wil men uit steenkool dus benzine winnen, zoo moet men de kool waterstoffen waaruit de eerstgenoemde stof bestaat, met waterstofatomen verrijken. Om dit te bereiken maalt men de steenkool fijn, vermengt ze met teer en brengt het mengsel samen met waterstof in een oven, onder een druk van meer dan 200 atmosphere» en een temperatuur van 400 graden. De koolwater stoffen splitsen zich dan in eenvoudiger verbindingen, welke met de waterstof de synthetische benzine vor men. Wel gaat de winning er van met groote technische moeilijkheden gepaard, maar uit iedere 3 1/2 ton verwerkte steenkool bekomt men ongeveer 1 ton synthetische benzine. 4) EEN SLOT DAT MET EEN LICHTSTRAAL GEOPEND WORDT. Te Neuilly (Frankrijk) werd een slot gebreveteerd, dat alleen kan werken wanneer men op een bepaald punt het Ucht van een electrische zaklamp doet val len. Voor elk slot is een andere lamp bestemd, en het getal combinaties is practisch onbegrensd. Het is nog moeilijker de sleutellamp na te bootsen dan een gewoon veiligheidslot. 5) MOET DE MENSCH DRINKEN. De mensch scheidt dagelijks gemiddeld 300 gram water meer uit dan hij door het watergehalte der spijzen en door drinken inneemt. Ons lichaam ont neemt aan de vaste bestanddeelen der spijzen de waterstof, verbindt daarmee de zuurstof der lucht en vervaardigt aldus zelf water (dat, zoals bekend, uit 2 deelen waterstof en 1 deel zuurstof bestaat). Uit 100 gram suiker, waar geen water in is, kan ons lichaam 55 gram water maken en uit 100 'gram vet zelfs 118 gram. Bovendien bestaan de meeste spijzen nog gedeeltelijk uit gereed water. Om zich daarvan te overtuigen, behoeft men slechts een der hieronder vermelde stoffen (en nog veel andere) vol doende, te verwarmenmen zal het water ln den vorm van damp zien ontsnappen. Ziehier het watergehalte van enkele spijzen op 1000 deelen: Lever bevat 707 deelen Eiwit 841 Eierdooier 523 Varkensvleesch 707 Zalm 769 Rijst 92 Erwten (rijpe) 145 Aardbeziën 874 Aardappels 727 Salade 940 Het zal den lezer dan ook niet verwonderen al» wij zeggen dat het 70 t.h. van het totaal lichaamsge wicht water is. Wij komen dan ook bi) zorgzame voeding met be trekkelijk weinig vloeistofopname toe. Dorst ls hoofd zakelijk naar 't opnemen van zout terug te voeren. L. B. (Afdeeling leper) Laatste waarschuwing voor onvoldoende llchtdemplng. Desmjter Juliette, Capronstraat, 2. Het Kadsr.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 2