GRAND BAZAR Arthur Saert KWALITEIT STE V ENS Cebroeders RADIO-TOESTELLEN OPEN BRIEF AAN DE HEER BEHOCNE Minister van Openbare Werken VOOR UW NIEUWJAARGESCHENKEN wendt U tot 14 Boterstraat IEPER Tel. 463 BRUSSEL E. DE PONTHIERE vindt U steeds bij de firma Vandenpeereboompiaats 7 IEPER - Tel. 249 Enkel toestellen van eerste hoedanigheid met volledige waarborg. Gemak van betaling ELECTRISCHE CUISINIEREN... IJSKASTEN FRIGIDAIRE MOTOREN... STOFZUIGERS... ENZ:. HET YPEKSCH N'lEl'H - Blz. 4 WEEK VAX 21 TOT 27 DEC. 1M7 NAAMDAGEN. Zondag 21 December Thomas. Thomis, Domis Doom. Canisius. Maandag 22 December: Virginia Flo ras Zeno Demetrius Honoratus. Floras Dinsdag 23 DecemberVictoria, Servu- lus Schyrion. Ischyrion. Woensdag 24 DecemberIrmina Del- phina. Adam Eva. Yef. Donderdag 25 DecemberEugenia. Vrijdag 26 December: Stefaan. Steven. Stevin Stees Stefke Zosimus. Zaterdag' 27 DecemberJan. Johan. Hannes Hans Fabiola. BIZONDERE DAGEN. 22 DecemberDe Winter begint te 17 43 u. De dagen langen, maar strangen. 24 DecemberDe jongetjes, die vandaag geboren worden heet men Adam. en de meisjes Eva 25 December Kerstdag Eerste dag van 't jaar. van 1313 tot 1575. De eerste van de twaalf heilige nachten Eerste van de twaalf nieuw-teldagen. van de 12 lot- dagen. van de 12 merkeldagen. waaraan het lot het luk van de 12 toekomende maanden te merken was. naar het oud wangeloof. 26 DecemberTweede Kerstdag. Kerst- broodkoningdag VOLKSE WEERKUNDE. 21 Dec. St. Thomas. In sommige stre ken van Vlaanderen wordt beweerd, dat er op een goed appeljaar mag gerekend worden als het op die dag waait. 24 Dec Van 24 December tot 22 Janu ari vriest het gewoonlijk het meest. 25 Dec Een zeer verspreid geloof in ons land is. dat het weder slecht zal zijn met Pasen als het mooi weer is met Kerst mis. en omgekeerd Geeft Kerstmis warme zonneschijn, Dan zal er te Pasen nog houtvuur zijn. Vliegen op Kerstdag de muggen rond. Dan dekt op Pasen het ijs de grond Als Kerstmis'groen is. Kan men met Pasen zijn pels aandoen. 26 Dec. Gewoonlijk de koudste dag van December. Op Sint Stefaan. sneeuw op de baan Vuil om te gaan. koud om te staan. HERDENKDAGEN. 21 December 1375Overlijden te Certaldo, in Italië, van de Italiaanse dichter Giovanni Boccacio. Hij werd in 1313 te Pa rijs geboren, alwaar hij hoogleraar was. voor de verklaring van Dante. Hij is de vader van het klassiek Italiaans proza. Zijn beroemdste werk. zowat in alle Europese talen, vertaald. is: «II Decamarone (Tiendagenwerk)een reeks van 100 meestal grof-zinnelijke verhalen, die hij in tien dagen door een vro lijk gezelschap van 7 jonge mannen en 3 jonge vrouwen, tijdens de pest van 1348. op een villa bij Florence, laat vertellen. 22 December 1579De gewapende ambachten vallen het stadhuis te Leuven aan. Hun dekens dringen er binnen, grijpen de wethouders aan en werpen ze door de vensters De slachtoffers worden door de woedende menigte op pijken opgevangen. Zestien pa triciërs ondergingen deze vreselijke dood 23 December 1907 In Frankrijk worden voor het eerst de stem van de bizonderste lyrische artisten op fonoplaten vastgelegd 24 December 1524 Dood van Vasco da Gama. Portugees ontdekkingsreiziger, in 1469, te Si- nés geboren. Hij ontdekte in 1498 de zeeweg naar Oost-Indië om de Zuidpunt van Afrika, stichtte de kolonies Mozambique. Sofala en Co chin. Hij werd in 1524 stafhouder van Portugees Indië. 25 December 800Karei de Grote wordt op Kerstdag ten jare 800 als Keizer van het Wes ten gekroond. Zijn toenmalig rijk omvattede Nederlanden. Duits land tot aan de Rijn. het Noorder- 'deel van Italië. Frankrijk en het Noorden van Spanje. Karei de Gro te wordt niet alleen geroemd als dapper oorlogsheld, maar ook als kundig wetgever en regeerder. Ten einde gemakkelijk en wel te bestu ren. verdeelde hij zijn rijk in gou wen, aan wier hoofd hij graven en hertogen plaatste Meivelden wer den gehouden, dit zijn vergaderin gen waar edelen, priesters en vrij en door de Keizer bijeen geroepen werden om over nieuwe en oude wetten te handelen. - 26 December 1898Heer en Mevrouw Curie zetten voor de Franse Akademie van Weten schappen de uitvinding uiteen der eigenschappen van radium Het ra dium is een zilverwit, glanzend, in de lucht snel zwart wordend, radio- aktief element. Het meeste radium wordt geleverd door België (fa briek van Ooien), de Verenigde Sta ten en Tsjecho-Slowakije 27 December 1828Willem I. Koning der Nederlanden, doet het College van Tielt sluiten. Dit gesticht telde toen 300 studen ten. die aldus gedwongen waren hun studies in de vreemde voort te zet ten. Deze maatregel en een reeks andere onderdrukkingswetten van de Hollandse vorst, hadden als ge volg dat het Belgische volk zich te gen hem verzette, en dat in 1830 de opstand der Belgen met sukses te gen de Hollanders losbrak. De Handel- en Xijverheidskamer van Yper. heeft aan de Heer Minister van Openbare Werken, volgend schrijven gericht MSMMOIK Waarde Heer Minister In het lepers weekblad c VRIJ van 25 Oktober 1947. werd een brief afgedrukt gericht tot de Heer Secretaris - Gene raal van Uw departement, in betrek met de vaart leper - Komen In dit schrijven stellen we vast 1) Dat er bij U. Heer Minister, van verschillende zijden aangedrongen werd eên betere verbinding tot stand te bren gen. van het Leie- met het Yzerbekken. door het graven van een kanaal van leper naar Komen. 2) In geval het graven van dergelijk kb naai een te grote geldelijke last zou meebrengen voor de Staat zou de wens uitgedrukt geweest ïfjn het bestaande kanaal van den Yzer te verlengen tot aan het station van de Stad leper, met als verlenging een betere wegverbinding van leper naar de Leie. 3) U erkent in dit schrijven. Heer Mi nister. dat het absoluut noodzakelijk is. willen er zich nieuwe nijverheden vesti gen te leper en omstreken, dat de ver binding van Het Leie- met het Yzerbek ken tot stand komede thans bestaande rijksweg leper - Komen onvoldoende is U weet dat industriële groepen ter plaats gekomen zijn. maar terugdeinzen hier nijverheden te vestigen gezien het ontoe- reikénd verkeer 4) In zelfde schrijven stelt U vast. dat 12.000 grensarbeiders uit de streek, dage lijks met autobussen naar Frankrijk heen en terug reizen. U drukt de wens uit dat hef wenselijk ware deze arbeidskrachten in eigen land te werk te stellen. Het slot van Uw schrijven. Heer Mi nister. is een aansporing tot de Heer Se cretaris Generaal dit probleem grondig te onderzoeken, zodat hij ten gepaste tij de concrete voorstellen kan doen. Het verheugt ons. Heer Minister, vast te stellen dat het Ministerie van Open bare Werken terug belangstelling toont voor het probleem van de verbinding van het Leie- met het Yzerbekken. die van zo vitaal belang is voor gans het weste lijk gedeelte van de provincie Westvlaan- deren. Het weze ons nochtans toegelaten. Heer Minister. U te doen opmerken, dat U in Uw schrijven van een gans verkeerd standpunt vertrekt. Het kanaal van leper naar Komen moet niet meer gegraven worden Het bestaat. Dit kanaal moet enkel en alleen bevaarbaar gemaakt wor den Kort samenvattend willen we de his toriek geven van het ontstaan van de vaart Ieper-Komen. In 1860 werd door de toenmalige Re- gering besloten over te gaan tot het gra- ven van drie vaarten in de provincie West-Vlaanderen. teneinde de toen heersende werkloosheid te bestrijden. De eerste van die drie vaarten werd gegraven van Kortrijk naar Bossuyt. al- dus de Leie met de Schelde verbindend de tweede had tot doel Roeselare in ver- binding te stellen met het waternet van de Leieen de derde, de vaart Ieper- Komen zou de doorgang van de Leie naar de Yzer bewerkstelligen. De twee eerste vaarten werden in dienst genomen, met als gevolg dat de steden Kortrijk en Roeselare evenals beide arrondissementen hun bevolking zagen aangroeien, en voorspoed, rijk- dom en welstand hun deel werden. De vaart Ieper-Komen kon nooit voor de scheepvaart geopend worden, wat een ramp betekende voor het Ieperse. daar de ganse streek aldus onttrokken bleef van de materiële vooruitgang die de andere Belgische gouwen deed bloeien. Cijfers en getallen zouden we kunnen aanhalen om dit te bewijzen maar in het kader van dit schrijven zou dit ons te ver brengen. <i Heer Minister, het bevaarbaar maken van de vaart Ieper-Komen. is een le- venskwestie, die een ganse streek met een werklustige en nijverige bevolking ten goede moet komen, we bedoelen hier de streek gaande van Nieuwpoort over Diksmuide naar leper tot Komen We komen daar verder op terug. De opwerping die doorgaans gemaakt wordt in Ministeriële kringen in be trek met het bevaarbaar maken van de vaart, en waarop U ook zinspeelt in Uw schrijven. Heer Minister isDe grote geldelijke uitgaven die het bevaarbaar maken van de vaart met zich zou mee brengen Iedereen weet dat koken geld kost. 't spreekt dus vanzelfs dat het be vaarbaar maken van de vaart Ieper-Ko men. uitgaven zou vergen maar het is wel het aanstippen waard dat toevoegde en bekwame technici nogal van mening verschillen nopens het bedrag, nodig om de bevaarbaarheid van de vaart werke lijkheid te maken terwijl de enen spre ken van 250 tot 300 millioen frank zet ten anderen de som. misschien wel in op dracht van het Ministerie, van 600 milli oen frank vooruit In een studie over de vaart Ieper-Ko men in 1938 uitgegeven, werd er een ra ming gemaakt van de voorziene kosten voor het bevaarbaar maken van de vaart, deze raming bedroeg de som van 72.860 400 fr vermenigvuldigen we die som door het coefficient 4. dan verkrijgen we het be drag van 291.441 600 fr laten we breed zi n. en er een 50 tal millioenen"bijvoe gen voor onvoorziene gevallen, dan zou het bevaarbaar maken van de vaart Iepzr- Komen. een uitgave vergen van ongeveer 350 millioen fr. O We moeten U doen opmerken. Heer Mi nister. dat .op gans de lengte van de vaart die 15.540 meter bedraagt, de grond reeds eigendom is van de staat de bedding er bestaat, nog veel van het bestaande met selwerk briiikbaar is en de oevers op vele plaatsen in goede staat zijn Nu we aangetoond hebben dat om de verbinding van het Leie- met het Yzer bekken te verwezenlijken, het niet meer nodig is een kanaal te graven van leper naar Komen, daar dit kanaal reeds be staat. zijn we overtuigd. Heer Minister, dat U onze mening zuit delenhet ka naal Ieper-Komen bevaarbaar maken te meer dat de technische moeilijkheden waarmee vroeger te kampen viel volle dig uit de weg kunnen geruimd worden het graven van het Albertkanaal en van de tunnels onder de' Schelde bewezen dit voldoendehet is ook een enige moge lijke verbinding die ons voldoening kan schenken en aan het doel beantwoorden, het. vestigen van nijverheden in het wes telijk gedeelte van West-Vlaanderen Met verwondering hebben we kennis genomen. Heer Minister, dat het voorstel gedaan werd. het bestaande kanaal van de Yzef te verlengen tot aan het station van leper, om dan verder een betere weg verbinding tussen leper en Komen tot stand te brengendie betere wegverbe- tering zou dan met zich meebrengen het dempen van de bestaande vaart Ieper- Komen. Die zulk voorstel doet heeft niet het minste benul van de toestanden en no den van de streek, tenware eigen belan gen verdedigd worden en er naar ge streefd wordt voor immer de mogelijk heid te ontnemen van het vestigen van nieuwe nijverheden in ons gewest. Het verwezenlijken van dit project zou grote geldelijke uitgaven vergen die we terecht als geldverspillingen zouden mo gen bestempelen Millioenen heeft de staat uitgegeven (huidige waarde) om de vaart Ieper-Komen te graven, nu zouden er millioenen besteed worden om diezelfde vaart te dempen Heer Minister, we zijn ervan overtuigd dat U zo met het geld van de belastings betalers niet zult laten omspringen, te meer daar dit de oplossing van het pro bleem niet zou meebrengen. Sedert ja ren is leper verbonden met de Leie door een goede rijksweg, namelijk de baan Ieper-Waasten-Komen. de nijverheids instellingen langs deze baan opgericht zijn nog te zoeken. De enige goede verbinding van het Leie- met het Yzerbekken is de bestaan de vaart Ieper-Komen bevaarbaar maken, alleen die verbinding kan resultaat ople veren Iedere andere oplossing is veroor deeld tot onvruchtbaarheid Ganse generaties hebben op de bres gestaan om de verbinding Leie-Yzer door het bevaarbaar maken van de vaart Ieper- Komen werkelijkheid te maken, de hui dige generatie zal aan haar plicht niet te kort komen, ijveren en kloppen, totdat doven zullen horen en voldoening schen ken. omdat we overtuigd zijn Heer Mi nister. dat alleen die oplossing welstand, rijkdom en voorspoed aan het gewest kan schenken. U zijt ervan overtuigd Heer Minister, dat het absoluut noodzakelijk is. de ver binding van het Leie- met het Yzerbek ken te bewerkstelligen, willen er zich nieuwe nijverheden komen vestigen in het Ieperse Waterwegen zijn een rijkdom voor het land en de streek waar die gelegen zijn zie naar Kortrijk en Roeselare. zie naar het lang vergeten Limburg, waar dank zij het Albertkanaal talrijke nieuwe nij verheidsinstellingen als paddestoelen uit de grond rijzen, werk en brood aan de bevolking verschaffen. Zoals U het te recht doet opmerken, zijn reeds meerdere industriëlen ter plaats geweest, om de mogelijkheid te onderzoeken in het Ieper se fabrieken op te richten, maar het niet aandurven bij gebrek aan een goe de waterweg. Dat men niet kome bewe ren dat we reeds het kanaal van de Yzer hebben, dan stellen we seffens de vraag hoeveel dagen in het jaar is dit kanaal bevaarbaar Zonder te gewagen van de grote omweg die de schepen moeten ver richten om b v. aiover Diksmuide. Nieuw poort. Plasschendale Brugge. Gent. Kor trijk de Leie te bevaren en het Hene gouwse te bereiken waarmede onze streek drukke handelsbetrekkingen on derhoudt. (V ervolgt Plaatsgebrek belet ons deze brief deze week in zijn geheel over te drukken. Registers voor de verkoop van ALCO HOL GELEIBRIEVEN (passavants) zijn steeds te verkrijgen ter DRUKKERIJ DUMORTIER 34, Boterstraat YPER zult er ook een overgrote keus vinden in KINDERWAGENS. PLOOIW AGENS, PARKEN. KINDERSTOELEN. aan de voordeligste prijzen. (41) Ons Brabants land. ons land dat op dat nedergaat. het heuvelt zacht als boe zems doen van Rubens" vrouwen en ma tronen het heuvelt geestig en geestdrif tig. onverdroten heuvelt Brabant op en neer en op en neer en altoos, altoos, al toos weer waar dorpen staan, waar wa ters gaan. met bomenlaan en vijvers aan Zo schrijft vol geestdrift Johan De Maeght. in een klinkende ode aan zijn ge boortestreek Brabant. En in het hart van dat schone Brabant ligt Brussel, de hoofdstad van ons land. Zouden we een beter onderwerp voor een eerste kroniek kunnen vinden dan deze welke spreekt over de ziel. het hart. de slagader van ons mooie land Ik geloof het niet Brussel, dat ijverige en bedrijvige mie rennest. is zo veelzijdig bevat zovele schoonheden en eigenaardigheden dat het onmogelijk is alles er over te vertellen, nog in geen vijftig kronieken. Maar wat zeker isBrussel lokt altijd, Brussel lokt iedereen, ook natuurlijk de toerist. En welk aspect van deze agglomeratie van meer dan één millioen inwoners is dan wel het interessantste Dat hangt natuur lijk af van de smaak en van de belang stelling van de bezoeker. Brussel is een kunststad, misschien meer van burgerlijke gebouwen dan van religieuse. Toch zijn deze laatste niet te versmaden, maar de burgerlijke architec tuur wint het door haar indrukwekken de schoonheid en grootsheid. Brussel telt stellig de meeste musea van het land en ook daardoor verdient zij de naam van hoofdstad Brussel is een historische stad. maar naast de oude geschiedenis, die in haar talrijke gebouwen te lezen is, is er ook de moderne geschiedenishet aan schijn van een stad wijzigt ziclj. voortdu rend en is aldus levende geschiedenis. Zijn de werken van de Noord-Zuid-ver - bindingdaar geen typisch voorbeeld van Om dat alles te genieten moet men meer tijd hebben dan wat overblijft, nadat men op een Woensdag aan de Beurs zijn za ken heeft gedaan, moet men meer dan de tijd hebben die ons rest tussen twee trei nen die ons naar Luik of Antwerpen brengt. Om werkelijk van Brussel te ge nieten moet men speciaal naar Brussel gaan en de korte afstanden tussen de tal rijke bezienswaardigheden te voet aflo pen de grotere met de snelle, conforta- bele Brusselse trams... Richt uw schreden dan naar het rijkste schrijn van bouwkunst en beeldhouwkunst van ons landde enig-schone Brusselse Markt, met haar gothisch Stadhuis, haar kanten toren, haar Broodhuis en de tien- 31, De Stuersstr., IEPER Leder- en Rokersartikelen. Aankomst der wereldberoemde N'aaimarhienen SINGER. Herstellingen. Toebehoorten. (21) "tallen gildenuizeneen schouwspel cat misschien nergens ter wereld wordt 'ge ëvenaard. staat u daar te wachten Ge trekt dan verder de lage stad uit en doo- drukke. óude straten bereikt ge de impo sante Sinter Goedele-kerk. die ge bezoekt al was het maar om de pracht harer glas ramen te bewonderen- En dan staat ge dicht bij het park. het Parlementsgebouw, net Koninklijk Paleis, de Koninklijke Plaats, rustig ingesloten tussen hoge aris tocratische gebouwen uit de verleden eeuw. Ginds, aan het einde van de Re- gentiestraat koepelt hoog het Gerechts hof boven 'de silhouetten van de Zavel kerk. En zo kan uw tocht voortgaan langs oud en nieuw, langs drukke straten en stille buurten, waar steeds iets te bespeu ren en te genieten valt. Voor vele dagjesmensen begint Brussel aan een der stations en eindigt het aan het andere: van Noord- tot Zuidstation met als hoofdschotel de Nieuwstraat. Niet dat wij onze lezeressen voor de gek willen houden met van de Nieuwstraat te spre ken. maar wij kunnen er alleen op wij zen dat Brussel wel met de Nieuwstraat mag eindigen of beginnen, maar dat men dan Brussel niet gezien heeft. Er is in derdaad nog zqveel te ziende drukke boulevards, de zo interessante passages de aristocratische Naamse straat die traag naar de hoge stad en de buurt van de Naamse Poort kruipt. Wilt ge het echte Brusselse volksleven zien in zijn menig vuldige uitingen, ga dan op een Zondag morgen naar.de «Oude Markt» op het officiële Kaatsbalplein in het Marollen- kwartier en drentel door de Hoogstraat en de Blaesstraat. of loop maar eens ver loren in de roezemoezige wijk Van de Ste. Katharina-kerk en de Vlaamse Poort Daar bruist het volle Brusselse volksleven meer dan in welke wij'k of voorstad En zo uw verlof nog niet ten einde i- wandel dan naar de Louisapoort en de Louisalaan. in de richting van het Ter Kamerenbos hebt ge tijd. vergeet dan de Oude Ter Kamerenabdij niet te be zoeken om verder door te dringen tot in het Zoniënbos. Een vacantiedag aldaar of verder-op naar Waterloo, naar Wo- luwe en Tervuren, ofwel in de noordwes telijke richting naar Laken toe, of naar het ZuidenLinkebeek en Beersel. een vacantiedag aldaar wordt een der heer lijkste genoegens die het Brabants land u kan aanbieden. Maar ook nu. in de Winter, biedt Brus sel u veel schoons aan ga er heen en uw dagen zullen u veel te kort schijnen. VIATOR MEDICALE CORSETTEN. BREUKBANDEN. ORTHOPEDISCHE TOESTELLEN in Ieder en duraluminium. KUNSTLEDEMATEN. LUXE CORSETTEN en BUSTEHOUDERS OP MAAT. 13, De Montstr. (Paterstr.) YPER (74) V oor alles wat de elektriciteit betreft is de firma STEN ENS Gebroeders het aangewezen adres. (14)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1947 | | pagina 4