STEVENS Cebr. Albert SLOSSE - D1ERYCK firma OPEN BRIEF AAN DE HEER BEHOCNE Minister van Openbare Werken St MORITZ en de 5e Winter-Olympische Spelen Een ongeëvenaarde keus VULPENNEN der beste merken Een KWALI i Ei S Radio-toestel vindt U bij PHILIPS VRAAGT EEN DEMONSTRATIE HET YPERSCH NIEUWS Blz- 4 WEEK VAN 4 TOT 10 JAN. 1948 NAAMDAGEN Z.r.dag 4 Jan-: Angèle. Benedict- Maandag 5 Jan.Simon Edward. Emi- lie Gerlaeus Dinsdag 6 Jan.Pieter Thomas. Woensdag 7 Jan Lucien Hiïonius Tiilo Donderdag 8 Jan.Gudula Goeie. Rein- hiide. Vrijdag 9 Jan.Julianus. Basilis. Zaterdag 10 Jan. Willem. Gregorius. BIZONDERE DAGEN. Maandag 5 Jan-Dertienavond. Drie Koningenavond Dinsdag 6 Jan.Driekoningendag. Berd- zagersmesdag Woensdag 7 Jan. H. Hilonius. vereerd te Gits en te Izegem. Vrijdag 9 Jan-St Julianus de Arme mesdag voor reizigers en leidekkers. MAANSTANDEN. Laatste Kwartier3 Jan- te 12 u. 13 m. Nieuwe Maan: 11 Jan te 8 u. 44 m. VOLKSE WEERKUNDE Het weder op de elfde nacht na de ge boorte van Christus is voor het volkse bij geloof zeer belangrijk. Vochtig en winde rig wordt het een slecht jaarkoud en droog, wordt het een vruchtbaar jaar. Vriest het. dan houdt de vorst zes weken aan. Weet U wel. dat uit een volks meteoro logisch oogpunt beschouwd, het weder ge durende de twaalf eerste nachten vol gende op Kerstnacht moet geobserveerd worden want elk der nachten wijst het weder aan voor de corresponderende maanden van het jaar. Driekoningen (6 Jan.) is voor de volkse weerkunde van belangals het die dag niet regent, zal het jaar zijn zoals de twaalf vorige nachten het aangekondigd hebben regent het wel dan kan men op de waarnemingen geen staat maken. De Handel- en Nijverheidskamer van Yper. zond aar. de Minister van Open bare Werken een nrief waarvan wij hier5iet verveIg en slot geven: STOORS GORDIJNEN- MATTEN TAPIJTEN Van de Peereboomplaats 27, IEPER De Grootste Keus Meubelpapier. DE LAAGSTE PRIJS. Rouwversieringen. - Markiezen. (40) HERDENKDAGEN. TIEN JAAR GELEDEN 4 Januari 1938 AMERIKA. De Staatskas laat de openbare schuld van het land kennen zij bedraagt 37 milliard dollar. 5 Januari 1938 BULGARIJE. Koning Boris vaardigt het dekreet met de verkiezingsmodalitei ten uitde stemming voor de mannen is verplichtend, en voor de vrouwen facul tatief. FRANKRIJK. De ministers Chau- temps. Delbos. Bonnet, de Tessan. Zay en Chapsal worden door Zijn Heiligheid de Paus gedekoreerd. SPANJE De burgers worden ver zocht Madrid te ontruimen. ROEMENIE. De ministerraad vaar digt een reeks anti-joodse besluiten uit 6 Januari 1938 FRANKRIJK. Ca mille Chautemps doet een beroep op het land om mede te helpen aan de ekonomische wederopstan ding van het land. GRIEKENLAND Arbeidersbatail- lom -naar Duits model, worden door M. Kodzias. burgemeester van Athene, op gericht. CHINA Te Shanghai richten de Ja panners een censure in op alle cablo- grammen naar het buitenland. 7 Januari 1938 FRANKRIJK. De Algemene Statis tieken van Frankrijk publiceren de resul taten van de telling op 8 Maart 1936 ge houden de totale bevolking van het land telt 41.508.118 inwoners, weze 80.000 meer dan in 1911. ENGELAND Neville Chamberlain ontvangt de heer Van Zeeland. YOEGOSLAVIE- Ondertekening van een handelsakkoord met Italië. 8 Januari 1938 ITALIË De Duitse minister van landbouw Darré. komt in Italië aan, om er een tijdje te verblijven. 9 Januari 1938 GRIEKENLAND. Huwelijk van de kroonprins Paul met de prinses Frederika van Brunswick. 10 Januari 1938 AMERIKA. De Kamer van Volksver tegenwoordigers verwerpt, met 208 tegen 188 stemmen het wetsvoorstel Ludlow, waardoor een referendum moest beslis sen over het wel dan niet deelnemen van Amerika aan een toekomstige oorlog. PALESTINA. De beroemde Engelse oudheidkundige J. Starkey wordt door Arabische toeristen vermoord. NOORWEGEN. De onderhandelingen tussen de Socialistische en de Kommunis- tische Partijen, met het doel een Volks front op te richten, mislukken. PORTUGAL. De herinrichting, door de regering, van de militaire kaders, ver wekt bij de officieren een zekere op schudding. Waarde Heer Minister. Door de Regering waarvan D deel uit maakt, Heer Minister, worden bovenmense lijke pogingen aangewend om enige dui- zende vreemde arbeiders naar België te lokken, ten einde voldoende arbeidskrach ten beschikbaar te stellen voor de nijver heid neemt nota Heer Minister, dat we dit niet beknibbelen maar alleen het feit vaststellen. Het ware toch belangwekkend te weten hoeveel dit aan de Belgische Slaat kost. want kosten moet dit voor de Staat, alleen voor wat de huisvesting betreft, de sociale lasten en verplichtingen nog daar gelaten. Naar geschreven wordt koestert de Regering grootse plannen, men gewaagt van het bouwen van duizenden woningen om die arbeiders te huisvesten, één mil liard frank zou de Regering ervoor beschik baar hebben. We herhalen het. we beknibbelen niet, stellen alleen het feit vast. Maar is het dan niet bedroevend om te bestatlgen. Heer Mi nister. dat alswanneer de Regering bereid gevonden is zuikdanige offers te brengen voor- vreemde arbeiders, diezelfde Regering de grote geldelijke uitgaven inroept, om de bevaarbaarheid van de vaart Ieper-Komen niet te verwezenlijken, nochtans de be vaarbaarheid van dit kanaal de enige mo gelijkheid zijnde om industriëlen er toe te bewegen nljverheidslnstelllngen op te rich ten in het westelijk deel van Westvlaan- deren, terwijl thans juist bij gebrek aan plaatselijke nijverheid, 12.000 grensarbei ders uit het Ieperse alleen, verplicht zijn dagelijks met autobussen naar Frankrijk heen en terug te reizen om aldaar hun brood te verdienen met al de gevaren die er aan verbonden zijn, zowel op zedelijk en moreel als op financieel Vaderlandsge- taied. Heer Minister, ondervraagt de personen die door hun ambt goed geplaatst zijn. om te kunnen oordelen over de ontzettende gevolgen, zowel op zedelijk als moreel ge bied, van dit dagelijks heen en terug rei zen met de autobussen, van mannen, vrou wen, zelfs kinderen van 14, 15, 16 jaar oud. en verbaasd zult U staan van wat U te horen zult krijgen. Van familieleven is er voor die arbeiders geen spraak, noch tans die arbeiders zijn ook mensen die behoefte hebben aan huiselijke rust, huise lijk genot en huiselijke vrede, weet U, Heer Minister, dat veel van die grensarbei ders. huisvaders zijnde, slechts eenmaal per week in de gelegenheid zijn met hun kinderen omgang te hebben. Zulke toestanden zijn dan ook de oor zaak van losser familiebanden het ls wel het aanstippen waard hoeveel gescheiden huwelijken er te leper zijn, het aantal ls merkelijk groter dan in gelijk welke an dere stad van Westviaanderen. Langs alle zijden worden er pogingen aangewend om van ons volk een schoon en groot volk te maken, waarop het land terecht trots en fier kan zijn en de steun en sterkte ener atie uitmaken ls het dan niet ergerend dat we hier toestanden beleven, die aan ons volk de mogelijkheid bieden zich in de modder te werpen zodoende wil- en krach teloos te worden. Hoelang nog. Heer Minister 12.000 arbeiders uit het Ieperse alleen reizen dagelijks met autobussen heen en terug naar Frankrijk, om aldaar te arbei den. Welk verlies en schadepost dit voor onze arbeidersgezinnen uitmaakt, kunnen we best door een kleine berekening aan tonen. De dagelijkse heen- en terugreis kost per week en per arbeider 50 fr., voeg er even veel bij voor uitgaven in Frankrijk, zodat die dagelijkse heen- en terugreis aan iedere arbeider 100 fr. per week kost of voor die 12.000 grensarbeiders samen EEN MIL- LIOEN TWEE HONDERD DUIZEND frank. In een Jaar worden de uitgaven van de gezinnen van die 12.000 grensarbeiders be last met een totale uitgave van ZESTIG MILLIOEN frank, uitgave welke die gezin nen noodgedwongen moeten verrichten, bij gebrek aan de mogelijkheid ln eigen land en streek tewerk gesteld te worden. Voor de Staat zelf ls dit een schadepost, daar de grote helft van dit bedrag bulten het land gedraineerd wordt. Begrijpelijk ia het. dat Iemand die da gelijks ondervindt, dat er geen bestaans mogelijkheid ls ln eigen land. noodgedwon gen ln de vreemde Iedere dag moet gaan arbeiden, wil hij ln zijn levensonderhoud en in dit van vrouw en kinderen voorzien, ten slotte van eigen land en volk vervreemt, alle nationale waardigheid en fierheid ver liest, de nationale belevenissen negeert, om zo te zeggen bulten de gemeenschap staat en leeft. Om al die redenen van uit nationaal oogpunt beschouwd, beamen we ten volle. Heer Minister wat U ln Uw schrijven ver klaart t Dat het wenselijk ware deze ar beidskrachten ln eigen land te werk te stellen. Door de Staat worden er grote offers ge bracht om vreemde arbeidskrachten ln Bel gië te krijgen, ls het dan zoveel gevraagd. Heer Minister, dat de Staat offers zou bren gen om eigen landgenoten, eigen arbeids krachten ln eigen land te werk te stellen ls het dan geen Ironie, te lezen in het antwoord op de parlementaire vraag, reeds hoger aangeraakt, in betrek met de vaart Ieper-Komen Andere werken die belangrijker en nuttiger zijn voor 's lands economie. nopen er toe dit werk voor onbepaalde tijd uit te stellen. Volgens de diensten van Uw departe ment, ln tegenstelling met Uw mening. Heer Minister, zijn die 12.000 grensarbei ders niet belangrijk en nuttig voor 's lands economie. Alswanneer we dit alles overschouwen, dan blijkt het duidelijk dat alle pogingen dienen aangewend, om de Industriëlen er toe te bewegen, fabrieken op te richten ln het westelijk gedeelte van Westviaanderen dit kan maar wanneer het Leie- met het IJzerbekken verbonden wordt door een wa terweg, dus de vaart leper - Komen een wegverbinding is van geen nut, zal aan het doel niet beantwoorden, we menen dit voldoende aangetoond te hebben. Door de Regering wordt een tienjarig plan opgemaakt voor het uitvoeren van openbare werkennaar de pers mededeelt zullen als uit te voeren grote werken ln aanmerking komen o. a. 1) Het voltooien der Noord-Zuid verbin ding. kosten 2 milliard 200 mlWoen frank, zijn die werken Hun van zo groot nut en belang voor 's lands eco nomie Daar is nogal betwisting rond Heer Minister. 2) 3et kanaal Brussel-Charleroi evenals het kanaal Nlmy-Blaton, worden op grote sectie gebracht. Zullen deze werken geen grote uitgaven vergen Dit brengen op grote sectie van 't ka naal Brussel-Charleroi. Is dit wel nood zakelijk, gezien belde steden verbonden zijn door een uitstekende wegverbin ding, die indien nodig, verbeterd kan worden, aldus de uitgaven merkelijk zal doen dalen. 3) Gebeurlijk zal een nieuwe weg aan gelegd worden 0 ROUTE DE WALLO NIË te noemen, die Doornik vla Ber gen, Charleroi. Namen en Luik met Venders zal verbinden. Zal het aan leggen van die baan belangrijk en nuttig zijn voor 's lands economie Let wel. Heer Minister, dat we die argu menten ais vraag stellen, die Uw diensten nissen onze benen werpen om het bevaar baar maken van de vaart Ieper-Komen als niet mogelijk te verklaren. Intussen bemerken we dat van al de voorziene werken volgens het tienjaren plan, maar weinig werken ln het Vlaamse gedeelte van het land voorzien zijn, toch wel, de autosnelweg Oostende-Gent zal vol tooid worden, en daarmede basta. Het maakt een pijnlijke Indruk. Heer Minister, te bestatlgen dat mlUlarden ge vonden worden, de uitgaven nooit te groot zijn, om de economische bloei van andere streken te bevorderen om aldaar voorspoed en welstand aan de bevolking te bezorgen terwijl voor het westelijk gedeelte van Westviaanderen alles zo karig toegemeten wordt. U zelf. Heer Minister, zljt ervan over tuigd dat voor het westelijk gedeelte van Westviaanderen het noodzakelijk ls de ver binding van het Leie- met het IJzerbekken te verwezenlijken, wil ons gewest deel heb ben aan de voorspoed en welvaart van het land. Die verbinding kan slechts vruchten dragen door het bevaarbaar maken van de vaart Ieper-Komen. U hebt nog maar opdracht" gegeven dit probleem te onderzoeken, of daar komt men reeds aandraven met Het kan niet, het vergt te grote geldelijke uitgaven.Aan dit gezegde zijn we reeds gewoon, zo menigmaal hebben we het reeds gehoord, het heropbouwen van de Ieperse Lakenhal le. Het kan niet.reden, te grote uit gaven. Het bouwen van een nieuw station te leper, ln vervanging van de thans bestaande barak. Het kan niet.het vergt te grote uitgaven zodat het ons niet verwondert. Heer Minister, hetzelfde liedje te horen in betrek met de vaart Ieper-Komen. We krijgen hier zo stilaan de Indruk dat we als tweede rang Belgen beschouwd wor den, goed genoeg om belastingen te beta len en voor het overige aan ons lot over gelaten. Waar zou men zulke toestanden dulden, waar zou men zulke toestanden vinden Heer Minister. MllUoenen kunnen gevonden en uitge geven wordefl om vreemde arbeiders ln Bel gië te vestigen, maar geen geld ls er te vinden om hier in het westelijk gedêelte van westviaanderen. de mogelijkheid te scheppen eigen landgenoten ln eigen land te werk te stellen. MlUlarden worden en zullen uitgegeven worden voor het uitvoeren van openbare werken ln andere delen van het land, al leenlijk alswanneer het -t Ieperse betreft ls er geen zaad ln het bakje. Heer Minister, er ls een gezegde dat beweert dat Liefde niet al van een kant kan komen of Lief de vraagt wederliefdeIn de westelijke hoek van Westviaanderen leeft er een werk lustige. bedrijvige en nijverige bevolking, met hart en ziel verknocht aan het Bel gisch vaderland, met hand en tand werkt en slaaft om te helpen bouwen aan de grootheid, de voorspoed en rijkdom van België, die zoals het verleden bewezen heeft have en goed veil hebben om de leefbaarheid van hun land te verzekeren. Die bevolking verwacht dan ook van Bel gië. te mogen delen, niet van de kruimels die van de tafel vallen, maar van de brok ken zo kwistig rondgestrooid ln de andere delen van het land. Die bevolking, Heer Minister. werklustig en ondernemend, vraagt dan ook dezelfde wapens ter hand gesteld te worden als de andere gewesten van ons land om aldus welstand en voor spoed aan ons gewest te bezorgen. We zijn niet afgunstig van onze gebu- ren, we vragen geen voorrechten. Heer Mi nister. we vragen alleen wat bülljk en rechtvaardig ls, een waterweg, de onmisbare economische verbindingsmogelijkheid met de nljverheldsgebieden. Die waterweg zal het uitgangspunt zijn. van de bloei van ons gewest en zal ons ln staat stellen mede te werken tot het verstevigen van -s lands roem. Heer Minister, we danken U omdat ge de zaak van de verbinding van het Leie met het IJzerbekken ter studie hebt doen nemen en verontschuldigen ons om de soms wat vrije taal van dit schrijven, maar wees ervan overtuigd dat we enkel gedre ven werden door de bekommernis van onze streek en het welzijn van de bevolking. We hebben het spijtig gevonden. Heer Minister, toen U over enkele weken het Ieperse met een bezoek vereerde, het ons niet mogelijk werd U persoonlijk te ont moeten om over dit zo belangrijk probleem van gedachten te wisselen, maar we hopen en drukken de wens uit dat geen beslissing genomen zal worden, zonder dat we ge raadpleegd worden, nog meer. we vragen. U. Heer Minister, dat een afvaardiging van het comité dat zich met het vraagstuk van de Leie- en IJzerverbindlng bezig houdt, samen met een afv ardiglng van de Han del en Nijverheidskamer van het Arrondis sement leper, door U zou ontvangen wor den om gebeurUjk door onderlinge bespre king U ervan te overtuigen, dat alleen het bevaarbaar maken van het kanaal Ieper- Komen. kan verwezenlijken wat door U beoogd wordt, namelijk het vestigen van nijverheden ln het Ieperse. WU aanvaarden, we bidden er U om. Heer Minister, de verzekering onzer gevoelens van dankbaarheid en hoogachting. leper, de 15 December 1947. Namens de Handel en Nijverheidskamer voor het Arrondissement leper. De Algemene Secretaris. De Voorzitter. Edw. Toussaert. E. Glissoux. imom St Moritz. een der voornaamste sport centra van Europa, is een modern stadje op meer dan 1800 m hoogte in het prach tige Engadine-dal gelegen, te midden van de breedste en heerlijkste valleien van de Graubunder-Alpen. Het landschap biedt u een onoverti offen schouwspel aan. met de omringende ber gen in hun kap van eeuwige sneeuw, de azuren hemel, het teergroen der bossen en het donkergroen van de wilde meren van het Boven-Engadinedal. Het klimaat van St Moritz houdt de faam van het stadje hoogheel het jaar door is het gelijk droog en levendig. In de Zomer ver frissend en in de Winter warm. Er valt bijna geen regen en de overheersende westenwinden zijn zacht en gematigd. Het stadje zelf biedt alles aan wat de moderne mens zo al kan verlangencon- fortabele zelfs luxueusè hotels, eerste rangswinkels. afwisselende en talrijke amusementsgelegenheden, concerten, to neelvoorstellingen en wat dies meer. Maar St Moritz is eigenlijk toch wat anders. St Moritz heeft twee gezichten, die el kaar echter harmonieus aanvullenin de Zomer is het kuur- en sportstadin de Winter sport- en kuurstad- Dat wil zeg gen dat in de Zomer de badstad de voor rang heeft en in de Winter de sport. In de Winter heerst er leven en vreugde in St Moritz. door de sport en het heerlijk klimaat. Dan is St Moritz de stad van de zon van de warme, deugddoende zon, die u in minder dan geen tijd bruinbrandt. St Moritz is de ideale plaats voor de Win tersporten en daarom juist werd het uit verkoren om in 1948 de 5e Winter-Olym pische Spelen te organiseren. Het wordt op het einde dezer maand, wanneer de Winterspelen aanvangen, ze ker een echte rushnaar St Moritz, omdat er wat heerlijks te zien zal zijn en ten tweede omdat, zelfs zonder zijn Olympische Spelen. St Moritz enig gele gen is- Is het dan te verwonderen dat het stadje de wieg is geweest voor de Winter sport St Moritz heeft in een normale Winter 4 tot 5 maanden sneeuw Een der oudste sporten in deze streek is de bob. waarvan de eerste wedstrijden werden gehouden omstreeks 1889 In 1884 had men een piste geopend, die van Creta- Ruri tussen St Moritz en het aanpalende dorpje Celerina. Dat was natuurlijk geen sport zoals men ze thans kan bewonde ren nu beschikt men over twee pisten, respectievelijk van 1600 m. en 1213 m. Op de eerste behaalde de Engelsman pt rer in 1937 een gemiddelde snelheid 106 km. per uur! De Olympische",/" strijden van 1948 zullen er buitengesttl— belangrijk zijn. want de teams van d °r C A uari F.niïPlflnH van S. A., van Engeland, van België en Zwitserland hebben er zich al ducht',"- entraineerd. 1 s ge- Na de bob is het schaatsen stellig g. oudste sport; de eerste rink werd f- huldigd in de Engadine in 1877. daaropvolgend kwam de curling in (Curling is een 'spel waarbij men «el zware platte, bol, van boven voorzien v een handvat, op een bepaalde wijze naar de regels van het spel op het e moet doen glijden). Ongeveer 10 jaa- u ter was het de beurt aan de ijshockey st toen met 11 spelers gespeeld werd te»! 6 nu. Voor deze drie sporten heeft St M ritz een prachtig ijsstadion. Omstreeks 1858 verscheen de skitn r hier op het toneel en nog steeds houd, St Moritz zijn faam op dat gebied hoor Om twee redenener zijn hier opene en bosvrije hlllingen (de noorde lijke hellingen) en talrijke inrichtinget. maken het de liefhebber gemakkelijk zij, geliefkoosde sport zonder vermoeienis beoefenen. Er zijn namelijk niet minde- dan 3 kabelbanen (naar Corviglia en c, Piz Nair) en 3 skiliften (naar Kandoor en Piz Nair) die de skiërs naar de hoo°u voeren in zeer korte tijd. Daar heeft M dan maar te kiezen welke weg 'nr ze nemen om zich naar beneden te 'iate- glijden En ten slotte is er dan nog de Olym- pische schansdat is de plaats waar dt skispringers aan 't werk zullen gaar. waar zij als vogels boven het donkere ba zullen schijnen te zweven, en waar spror gen van 70 m. helemaal geen zeldzaair heid zijn Verleden jaar werd het wereld record van 72 m. dat de Noor Signum: Ruud sedert 1934 bezat, door de jong- Schjelderup neergehaald Zondag laatst 28 December had er et: algemene repetitie plaats, maar op he ogenblik dat wij deze regelen schrijve: hebben wij nog geen resultaten er vat gelezen. Wie echter Zwitserland op zijn best zien en ook wil genieten van zon en en lucht, van het grootse schouwspel de 5e Winter-Olympische Spelen, nog tijdig zijn verlof aan en zijn pas Hij komt dan nog stellig op tijd in S; Moritz aan VIATOE PARKER, WATERMAN. MOORE. SWAN, LE TIGRE. BERMON'D. ter Drukkerij DUMORTIER. 34. Boterstr. IEPER (Cliché Zwitserse SpoorWt*1 EEN SKILIFT IN DE ALPEN. undenpeerebocmpl. 7 Ieperstraat IEPER P0PEBI>'gE 209 u EIGEN LABORATORIA. GESPECIALISEERD PERSO>EEL OFFICIËLE PRIJZEN. GEMAK VAN BETALING.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 4