STEVENS Cebr.
Albert SLOSSE - D1ERYCK
firma
OPEN BRIEF AAN DE HEER BEHOCNE
Minister van Openbare Werken
St MORITZ en de 5e Winter-Olympische Spelen
Een ongeëvenaarde keus VULPENNEN der beste merken
Een KWALI i Ei S Radio-toestel vindt U bij
PHILIPS
VRAAGT EEN DEMONSTRATIE
HET YPERSCH NIEUWS Blz- 4
WEEK VAN 4 TOT 10 JAN. 1948
NAAMDAGEN
Z.r.dag 4 Jan-: Angèle. Benedict-
Maandag 5 Jan.Simon Edward. Emi-
lie Gerlaeus
Dinsdag 6 Jan.Pieter Thomas.
Woensdag 7 Jan Lucien Hiïonius
Tiilo
Donderdag 8 Jan.Gudula Goeie. Rein-
hiide.
Vrijdag 9 Jan.Julianus. Basilis.
Zaterdag 10 Jan. Willem. Gregorius.
BIZONDERE DAGEN.
Maandag 5 Jan-Dertienavond. Drie
Koningenavond
Dinsdag 6 Jan.Driekoningendag. Berd-
zagersmesdag
Woensdag 7 Jan. H. Hilonius. vereerd
te Gits en te Izegem.
Vrijdag 9 Jan-St Julianus de Arme
mesdag voor reizigers en leidekkers.
MAANSTANDEN.
Laatste Kwartier3 Jan- te 12 u. 13 m.
Nieuwe Maan: 11 Jan te 8 u. 44 m.
VOLKSE WEERKUNDE
Het weder op de elfde nacht na de ge
boorte van Christus is voor het volkse bij
geloof zeer belangrijk. Vochtig en winde
rig wordt het een slecht jaarkoud en
droog, wordt het een vruchtbaar jaar.
Vriest het. dan houdt de vorst zes weken
aan.
Weet U wel. dat uit een volks meteoro
logisch oogpunt beschouwd, het weder ge
durende de twaalf eerste nachten vol
gende op Kerstnacht moet geobserveerd
worden want elk der nachten wijst het
weder aan voor de corresponderende
maanden van het jaar.
Driekoningen (6 Jan.) is voor de volkse
weerkunde van belangals het die dag
niet regent, zal het jaar zijn zoals de
twaalf vorige nachten het aangekondigd
hebben regent het wel dan kan men op
de waarnemingen geen staat maken.
De Handel- en Nijverheidskamer van Yper. zond aar. de Minister van Open
bare Werken een nrief waarvan wij hier5iet verveIg en slot geven:
STOORS
GORDIJNEN-
MATTEN
TAPIJTEN
Van de Peereboomplaats 27, IEPER
De Grootste Keus Meubelpapier.
DE LAAGSTE PRIJS.
Rouwversieringen. - Markiezen.
(40)
HERDENKDAGEN.
TIEN JAAR GELEDEN
4 Januari 1938
AMERIKA. De Staatskas laat de
openbare schuld van het land kennen zij
bedraagt 37 milliard dollar.
5 Januari 1938
BULGARIJE. Koning Boris vaardigt
het dekreet met de verkiezingsmodalitei
ten uitde stemming voor de mannen is
verplichtend, en voor de vrouwen facul
tatief.
FRANKRIJK. De ministers Chau-
temps. Delbos. Bonnet, de Tessan. Zay
en Chapsal worden door Zijn Heiligheid
de Paus gedekoreerd.
SPANJE De burgers worden ver
zocht Madrid te ontruimen.
ROEMENIE. De ministerraad vaar
digt een reeks anti-joodse besluiten uit
6 Januari 1938
FRANKRIJK. Ca mille Chautemps
doet een beroep op het land om mede te
helpen aan de ekonomische wederopstan
ding van het land.
GRIEKENLAND Arbeidersbatail-
lom -naar Duits model, worden door M.
Kodzias. burgemeester van Athene, op
gericht.
CHINA Te Shanghai richten de Ja
panners een censure in op alle cablo-
grammen naar het buitenland.
7 Januari 1938
FRANKRIJK. De Algemene Statis
tieken van Frankrijk publiceren de resul
taten van de telling op 8 Maart 1936 ge
houden de totale bevolking van het land
telt 41.508.118 inwoners, weze 80.000 meer
dan in 1911.
ENGELAND Neville Chamberlain
ontvangt de heer Van Zeeland.
YOEGOSLAVIE- Ondertekening van
een handelsakkoord met Italië.
8 Januari 1938
ITALIË De Duitse minister van
landbouw Darré. komt in Italië aan, om
er een tijdje te verblijven.
9 Januari 1938
GRIEKENLAND. Huwelijk van de
kroonprins Paul met de prinses Frederika
van Brunswick.
10 Januari 1938
AMERIKA. De Kamer van Volksver
tegenwoordigers verwerpt, met 208 tegen
188 stemmen het wetsvoorstel Ludlow,
waardoor een referendum moest beslis
sen over het wel dan niet deelnemen van
Amerika aan een toekomstige oorlog.
PALESTINA. De beroemde Engelse
oudheidkundige J. Starkey wordt door
Arabische toeristen vermoord.
NOORWEGEN. De onderhandelingen
tussen de Socialistische en de Kommunis-
tische Partijen, met het doel een Volks
front op te richten, mislukken.
PORTUGAL. De herinrichting, door
de regering, van de militaire kaders, ver
wekt bij de officieren een zekere op
schudding.
Waarde Heer Minister.
Door de Regering waarvan D deel uit
maakt, Heer Minister, worden bovenmense
lijke pogingen aangewend om enige dui-
zende vreemde arbeiders naar België te
lokken, ten einde voldoende arbeidskrach
ten beschikbaar te stellen voor de nijver
heid neemt nota Heer Minister, dat we
dit niet beknibbelen maar alleen het feit
vaststellen. Het ware toch belangwekkend
te weten hoeveel dit aan de Belgische Slaat
kost. want kosten moet dit voor de Staat,
alleen voor wat de huisvesting betreft, de
sociale lasten en verplichtingen nog daar
gelaten. Naar geschreven wordt koestert de
Regering grootse plannen, men gewaagt
van het bouwen van duizenden woningen
om die arbeiders te huisvesten, één mil
liard frank zou de Regering ervoor beschik
baar hebben.
We herhalen het. we beknibbelen niet,
stellen alleen het feit vast. Maar is het dan
niet bedroevend om te bestatlgen. Heer Mi
nister. dat alswanneer de Regering bereid
gevonden is zuikdanige offers te brengen
voor- vreemde arbeiders, diezelfde Regering
de grote geldelijke uitgaven inroept, om de
bevaarbaarheid van de vaart Ieper-Komen
niet te verwezenlijken, nochtans de be
vaarbaarheid van dit kanaal de enige mo
gelijkheid zijnde om industriëlen er toe te
bewegen nljverheidslnstelllngen op te rich
ten in het westelijk deel van Westvlaan-
deren, terwijl thans juist bij gebrek aan
plaatselijke nijverheid, 12.000 grensarbei
ders uit het Ieperse alleen, verplicht zijn
dagelijks met autobussen naar Frankrijk
heen en terug te reizen om aldaar hun
brood te verdienen met al de gevaren die
er aan verbonden zijn, zowel op zedelijk
en moreel als op financieel Vaderlandsge-
taied.
Heer Minister, ondervraagt de personen
die door hun ambt goed geplaatst zijn. om
te kunnen oordelen over de ontzettende
gevolgen, zowel op zedelijk als moreel ge
bied, van dit dagelijks heen en terug rei
zen met de autobussen, van mannen, vrou
wen, zelfs kinderen van 14, 15, 16 jaar
oud. en verbaasd zult U staan van wat U
te horen zult krijgen. Van familieleven is
er voor die arbeiders geen spraak, noch
tans die arbeiders zijn ook mensen die
behoefte hebben aan huiselijke rust, huise
lijk genot en huiselijke vrede, weet U,
Heer Minister, dat veel van die grensarbei
ders. huisvaders zijnde, slechts eenmaal
per week in de gelegenheid zijn met hun
kinderen omgang te hebben.
Zulke toestanden zijn dan ook de oor
zaak van losser familiebanden het ls wel
het aanstippen waard hoeveel gescheiden
huwelijken er te leper zijn, het aantal ls
merkelijk groter dan in gelijk welke an
dere stad van Westviaanderen. Langs alle
zijden worden er pogingen aangewend om
van ons volk een schoon en groot volk te
maken, waarop het land terecht trots en
fier kan zijn en de steun en sterkte ener
atie uitmaken ls het dan niet ergerend
dat we hier toestanden beleven, die aan
ons volk de mogelijkheid bieden zich in de
modder te werpen zodoende wil- en krach
teloos te worden.
Hoelang nog. Heer Minister
12.000 arbeiders uit het Ieperse alleen
reizen dagelijks met autobussen heen en
terug naar Frankrijk, om aldaar te arbei
den. Welk verlies en schadepost dit voor
onze arbeidersgezinnen uitmaakt, kunnen
we best door een kleine berekening aan
tonen.
De dagelijkse heen- en terugreis kost per
week en per arbeider 50 fr., voeg er even
veel bij voor uitgaven in Frankrijk, zodat
die dagelijkse heen- en terugreis aan iedere
arbeider 100 fr. per week kost of voor die
12.000 grensarbeiders samen EEN MIL-
LIOEN TWEE HONDERD DUIZEND frank.
In een Jaar worden de uitgaven van de
gezinnen van die 12.000 grensarbeiders be
last met een totale uitgave van ZESTIG
MILLIOEN frank, uitgave welke die gezin
nen noodgedwongen moeten verrichten, bij
gebrek aan de mogelijkheid ln eigen land
en streek tewerk gesteld te worden.
Voor de Staat zelf ls dit een schadepost,
daar de grote helft van dit bedrag bulten
het land gedraineerd wordt.
Begrijpelijk ia het. dat Iemand die da
gelijks ondervindt, dat er geen bestaans
mogelijkheid ls ln eigen land. noodgedwon
gen ln de vreemde Iedere dag moet gaan
arbeiden, wil hij ln zijn levensonderhoud
en in dit van vrouw en kinderen voorzien,
ten slotte van eigen land en volk vervreemt,
alle nationale waardigheid en fierheid ver
liest, de nationale belevenissen negeert, om
zo te zeggen bulten de gemeenschap staat
en leeft.
Om al die redenen van uit nationaal
oogpunt beschouwd, beamen we ten volle.
Heer Minister wat U ln Uw schrijven ver
klaart t Dat het wenselijk ware deze ar
beidskrachten ln eigen land te werk te
stellen.
Door de Staat worden er grote offers ge
bracht om vreemde arbeidskrachten ln Bel
gië te krijgen, ls het dan zoveel gevraagd.
Heer Minister, dat de Staat offers zou bren
gen om eigen landgenoten, eigen arbeids
krachten ln eigen land te werk te stellen
ls het dan geen Ironie, te lezen in het
antwoord op de parlementaire vraag, reeds
hoger aangeraakt, in betrek met de vaart
Ieper-Komen
Andere werken die belangrijker en
nuttiger zijn voor 's lands economie.
nopen er toe dit werk voor onbepaalde
tijd uit te stellen.
Volgens de diensten van Uw departe
ment, ln tegenstelling met Uw mening.
Heer Minister, zijn die 12.000 grensarbei
ders niet belangrijk en nuttig voor 's lands
economie.
Alswanneer we dit alles overschouwen,
dan blijkt het duidelijk dat alle pogingen
dienen aangewend, om de Industriëlen er
toe te bewegen, fabrieken op te richten ln
het westelijk gedeelte van Westviaanderen
dit kan maar wanneer het Leie- met het
IJzerbekken verbonden wordt door een wa
terweg, dus de vaart leper - Komen
een wegverbinding is van geen nut, zal aan
het doel niet beantwoorden, we menen dit
voldoende aangetoond te hebben.
Door de Regering wordt een tienjarig
plan opgemaakt voor het uitvoeren van
openbare werkennaar de pers mededeelt
zullen als uit te voeren grote werken ln
aanmerking komen o. a.
1) Het voltooien der Noord-Zuid verbin
ding. kosten 2 milliard 200 mlWoen
frank, zijn die werken Hun van zo
groot nut en belang voor 's lands eco
nomie Daar is nogal betwisting rond
Heer Minister.
2) 3et kanaal Brussel-Charleroi evenals
het kanaal Nlmy-Blaton, worden op
grote sectie gebracht. Zullen deze
werken geen grote uitgaven vergen
Dit brengen op grote sectie van 't ka
naal Brussel-Charleroi. Is dit wel nood
zakelijk, gezien belde steden verbonden
zijn door een uitstekende wegverbin
ding, die indien nodig, verbeterd kan
worden, aldus de uitgaven merkelijk
zal doen dalen.
3) Gebeurlijk zal een nieuwe weg aan
gelegd worden 0 ROUTE DE WALLO
NIË te noemen, die Doornik vla Ber
gen, Charleroi. Namen en Luik met
Venders zal verbinden. Zal het aan
leggen van die baan belangrijk en
nuttig zijn voor 's lands economie
Let wel. Heer Minister, dat we die argu
menten ais vraag stellen, die Uw diensten
nissen onze benen werpen om het bevaar
baar maken van de vaart Ieper-Komen als
niet mogelijk te verklaren.
Intussen bemerken we dat van al de
voorziene werken volgens het tienjaren
plan, maar weinig werken ln het Vlaamse
gedeelte van het land voorzien zijn, toch
wel, de autosnelweg Oostende-Gent zal vol
tooid worden, en daarmede basta.
Het maakt een pijnlijke Indruk. Heer
Minister, te bestatlgen dat mlUlarden ge
vonden worden, de uitgaven nooit te groot
zijn, om de economische bloei van andere
streken te bevorderen om aldaar voorspoed
en welstand aan de bevolking te bezorgen
terwijl voor het westelijk gedeelte van
Westviaanderen alles zo karig toegemeten
wordt.
U zelf. Heer Minister, zljt ervan over
tuigd dat voor het westelijk gedeelte van
Westviaanderen het noodzakelijk ls de ver
binding van het Leie- met het IJzerbekken
te verwezenlijken, wil ons gewest deel heb
ben aan de voorspoed en welvaart van het
land. Die verbinding kan slechts vruchten
dragen door het bevaarbaar maken van
de vaart Ieper-Komen.
U hebt nog maar opdracht" gegeven dit
probleem te onderzoeken, of daar komt men
reeds aandraven met Het kan niet, het
vergt te grote geldelijke uitgaven.Aan
dit gezegde zijn we reeds gewoon, zo
menigmaal hebben we het reeds gehoord,
het heropbouwen van de Ieperse Lakenhal
le. Het kan niet.reden, te grote uit
gaven. Het bouwen van een nieuw station
te leper, ln vervanging van de thans
bestaande barak. Het kan niet.het
vergt te grote uitgaven zodat het ons
niet verwondert. Heer Minister, hetzelfde
liedje te horen in betrek met de vaart
Ieper-Komen.
We krijgen hier zo stilaan de Indruk dat
we als tweede rang Belgen beschouwd wor
den, goed genoeg om belastingen te beta
len en voor het overige aan ons lot over
gelaten.
Waar zou men zulke toestanden dulden,
waar zou men zulke toestanden vinden
Heer Minister.
MllUoenen kunnen gevonden en uitge
geven wordefl om vreemde arbeiders ln Bel
gië te vestigen, maar geen geld ls er te
vinden om hier in het westelijk gedêelte
van westviaanderen. de mogelijkheid te
scheppen eigen landgenoten ln eigen land
te werk te stellen.
MlUlarden worden en zullen uitgegeven
worden voor het uitvoeren van openbare
werken ln andere delen van het land, al
leenlijk alswanneer het -t Ieperse betreft
ls er geen zaad ln het bakje. Heer Minister,
er ls een gezegde dat beweert dat Liefde
niet al van een kant kan komen of Lief
de vraagt wederliefdeIn de westelijke
hoek van Westviaanderen leeft er een werk
lustige. bedrijvige en nijverige bevolking,
met hart en ziel verknocht aan het Bel
gisch vaderland, met hand en tand werkt
en slaaft om te helpen bouwen aan de
grootheid, de voorspoed en rijkdom van
België, die zoals het verleden bewezen
heeft have en goed veil hebben om de
leefbaarheid van hun land te verzekeren.
Die bevolking verwacht dan ook van Bel
gië. te mogen delen, niet van de kruimels
die van de tafel vallen, maar van de brok
ken zo kwistig rondgestrooid ln de andere
delen van het land. Die bevolking, Heer
Minister. werklustig en ondernemend,
vraagt dan ook dezelfde wapens ter hand
gesteld te worden als de andere gewesten
van ons land om aldus welstand en voor
spoed aan ons gewest te bezorgen.
We zijn niet afgunstig van onze gebu-
ren, we vragen geen voorrechten. Heer Mi
nister. we vragen alleen wat bülljk en
rechtvaardig ls, een waterweg, de onmisbare
economische verbindingsmogelijkheid met
de nljverheldsgebieden. Die waterweg zal
het uitgangspunt zijn. van de bloei van
ons gewest en zal ons ln staat stellen mede
te werken tot het verstevigen van -s lands
roem.
Heer Minister, we danken U omdat ge
de zaak van de verbinding van het Leie
met het IJzerbekken ter studie hebt doen
nemen en verontschuldigen ons om de
soms wat vrije taal van dit schrijven, maar
wees ervan overtuigd dat we enkel gedre
ven werden door de bekommernis van onze
streek en het welzijn van de bevolking.
We hebben het spijtig gevonden. Heer
Minister, toen U over enkele weken het
Ieperse met een bezoek vereerde, het ons
niet mogelijk werd U persoonlijk te ont
moeten om over dit zo belangrijk probleem
van gedachten te wisselen, maar we hopen
en drukken de wens uit dat geen beslissing
genomen zal worden, zonder dat we ge
raadpleegd worden, nog meer. we vragen.
U. Heer Minister, dat een afvaardiging van
het comité dat zich met het vraagstuk van
de Leie- en IJzerverbindlng bezig houdt,
samen met een afv ardiglng van de Han
del en Nijverheidskamer van het Arrondis
sement leper, door U zou ontvangen wor
den om gebeurUjk door onderlinge bespre
king U ervan te overtuigen, dat alleen het
bevaarbaar maken van het kanaal Ieper-
Komen. kan verwezenlijken wat door U
beoogd wordt, namelijk het vestigen van
nijverheden ln het Ieperse.
WU aanvaarden, we bidden er U om. Heer
Minister, de verzekering onzer gevoelens
van dankbaarheid en hoogachting.
leper, de 15 December 1947.
Namens de Handel en Nijverheidskamer
voor het Arrondissement leper.
De Algemene Secretaris. De Voorzitter.
Edw. Toussaert. E. Glissoux.
imom
St Moritz. een der voornaamste sport
centra van Europa, is een modern stadje
op meer dan 1800 m hoogte in het prach
tige Engadine-dal gelegen, te midden van
de breedste en heerlijkste valleien van de
Graubunder-Alpen.
Het landschap biedt u een onoverti offen
schouwspel aan. met de omringende ber
gen in hun kap van eeuwige sneeuw, de
azuren hemel, het teergroen der bossen
en het donkergroen van de wilde meren
van het Boven-Engadinedal. Het klimaat
van St Moritz houdt de faam van het
stadje hoogheel het jaar door is het
gelijk droog en levendig. In de Zomer ver
frissend en in de Winter warm. Er valt
bijna geen regen en de overheersende
westenwinden zijn zacht en gematigd.
Het stadje zelf biedt alles aan wat de
moderne mens zo al kan verlangencon-
fortabele zelfs luxueusè hotels, eerste
rangswinkels. afwisselende en talrijke
amusementsgelegenheden, concerten, to
neelvoorstellingen en wat dies meer. Maar
St Moritz is eigenlijk toch wat anders.
St Moritz heeft twee gezichten, die el
kaar echter harmonieus aanvullenin de
Zomer is het kuur- en sportstadin de
Winter sport- en kuurstad- Dat wil zeg
gen dat in de Zomer de badstad de voor
rang heeft en in de Winter de sport. In
de Winter heerst er leven en vreugde in
St Moritz. door de sport en het heerlijk
klimaat. Dan is St Moritz de stad van de
zon van de warme, deugddoende zon, die
u in minder dan geen tijd bruinbrandt.
St Moritz is de ideale plaats voor de Win
tersporten en daarom juist werd het uit
verkoren om in 1948 de 5e Winter-Olym
pische Spelen te organiseren.
Het wordt op het einde dezer maand,
wanneer de Winterspelen aanvangen, ze
ker een echte rushnaar St Moritz,
omdat er wat heerlijks te zien zal zijn
en ten tweede omdat, zelfs zonder zijn
Olympische Spelen. St Moritz enig gele
gen is- Is het dan te verwonderen dat het
stadje de wieg is geweest voor de Winter
sport St Moritz heeft in een normale
Winter 4 tot 5 maanden sneeuw Een der
oudste sporten in deze streek is de bob.
waarvan de eerste wedstrijden werden
gehouden omstreeks 1889 In 1884 had
men een piste geopend, die van Creta-
Ruri tussen St Moritz en het aanpalende
dorpje Celerina. Dat was natuurlijk geen
sport zoals men ze thans kan bewonde
ren nu beschikt men over twee pisten,
respectievelijk van 1600 m. en 1213 m. Op
de eerste behaalde de Engelsman pt
rer in 1937 een gemiddelde snelheid
106 km. per uur! De Olympische",/"
strijden van 1948 zullen er buitengesttl—
belangrijk zijn. want de teams van d °r
C A uari F.niïPlflnH van
S. A., van Engeland, van België en
Zwitserland hebben er zich al ducht',"-
entraineerd. 1 s ge-
Na de bob is het schaatsen stellig g.
oudste sport; de eerste rink werd f-
huldigd in de Engadine in 1877.
daaropvolgend kwam de curling in
(Curling is een 'spel waarbij men «el
zware platte, bol, van boven voorzien v
een handvat, op een bepaalde wijze
naar de regels van het spel op het e
moet doen glijden). Ongeveer 10 jaa- u
ter was het de beurt aan de ijshockey st
toen met 11 spelers gespeeld werd te»!
6 nu. Voor deze drie sporten heeft St M
ritz een prachtig ijsstadion.
Omstreeks 1858 verscheen de skitn r
hier op het toneel en nog steeds houd,
St Moritz zijn faam op dat gebied hoor
Om twee redenener zijn hier
opene en bosvrije hlllingen (de noorde
lijke hellingen) en talrijke inrichtinget.
maken het de liefhebber gemakkelijk zij,
geliefkoosde sport zonder vermoeienis
beoefenen. Er zijn namelijk niet minde-
dan 3 kabelbanen (naar Corviglia en c,
Piz Nair) en 3 skiliften (naar Kandoor
en Piz Nair) die de skiërs naar de hoo°u
voeren in zeer korte tijd. Daar heeft M
dan maar te kiezen welke weg 'nr ze
nemen om zich naar beneden te 'iate-
glijden
En ten slotte is er dan nog de Olym-
pische schansdat is de plaats waar dt
skispringers aan 't werk zullen gaar.
waar zij als vogels boven het donkere ba
zullen schijnen te zweven, en waar spror
gen van 70 m. helemaal geen zeldzaair
heid zijn Verleden jaar werd het wereld
record van 72 m. dat de Noor Signum:
Ruud sedert 1934 bezat, door de jong-
Schjelderup neergehaald
Zondag laatst 28 December had er et:
algemene repetitie plaats, maar op he
ogenblik dat wij deze regelen schrijve:
hebben wij nog geen resultaten er vat
gelezen.
Wie echter Zwitserland op zijn best
zien en ook wil genieten van zon en
en lucht, van het grootse schouwspel
de 5e Winter-Olympische Spelen,
nog tijdig zijn verlof aan en zijn pas
Hij komt dan nog stellig op tijd in S;
Moritz aan VIATOE
PARKER, WATERMAN. MOORE. SWAN, LE TIGRE. BERMON'D. ter Drukkerij DUMORTIER. 34. Boterstr. IEPER
(Cliché Zwitserse SpoorWt*1
EEN SKILIFT IN DE ALPEN.
undenpeerebocmpl. 7 Ieperstraat
IEPER P0PEBI>'gE
209 u
EIGEN LABORATORIA.
GESPECIALISEERD PERSO>EEL
OFFICIËLE PRIJZEN.
GEMAK VAN BETALING.