Van krantenjongen tot multimiljonnair Jules Mylle-Markey Cr Zonen WERELDGEBEUREN DE POLITIEKE TOESTAND Bijvoegsel aan HET YPERSCH NIEUWS 27-3-48 met woorden, die doen verkopen Wanneer men over rek lame spreekt denken velen automatisch aan Amerika er. het door grote bluf Van kranten jongen tot multimiljonnair Nochtans is hierbij de illusie meer de vader der gedachte dan een logische be redenering. Want. alhoewel Amerika als momentele kampioen in zake reklame mag aanzien worden, heeft het deze kunst geenszins in pacht en is het evenmin er de uitvinder van. Eerstens is het miljoonair worden in Amerika even zo moeilijk als om in het even welk ander land en tweedens. wer den systemen om zijns gelijken tot eigen voordeel te beïnvloeden reeds toegepast in tijden, die teruglopen tot ver vóór onze tijdrekening. Toen gold het de aankondiging van ere diensten en volksfeesten of de verkoop van slaven en vrouwen, nu van potten en pan nen. film of sigaret. Slechts de middelen, en nadien de technische vooruitgang, brachten verandering in 't spel, doch geenszins in het doel. Het doel was en is nog rteeds hetzelfdezijn waar aan de man brengen Met de uitvinding der drukkunst nam de ontwikkeling der gebruikte methodes en middelen echter zulk een versnelde pas. dat men gewag kan maken van een totale ommekeer Het begrip mensen- beïnvloeden op zakelijk terreinkreeg een meer bepaalde en omschreven vorm en werd al groeiende een erkende kunst, welke men ten huidigen dage als publi citeit bestempelt. De sleutel van het geheim, waarom Amerika zulke grote faam geniet, ligt ver scholen in het feit. dat de Amerikaanse zakenlui met een weergaloze durf en ge dreven door een dynamische onderne mingslust de risico's van allerhande proe ven op reklamegebied op zich namen. Ge leidelijk vormde dit door ervaring een kunde, die de flaters, eigen aan ieder be gin. uitschakelden. Terecht kan nu Amerika, aan de zeer conservatief aangelegde zakenwereld van het oude Europa zeggen: «Wat U nog moet leren, zijn wij reeds vergeten Geprikkeld door de. vanuit Amerika naar hier overgewaaide verhalen over de verbluffende tovermacht der reklame en de fantastische resultaten, die sommige methoden behaald hadden, daarbij nog gedreven door geldzucht, vervielen de laatste tijd vele Europese zakenlieden in een verafgoding van Amerikaanse metho den en pasten deze te pas en te onpas in eigen land toe. Helaas, meestal tot hun grote schade. BegrijpelijkerwijzeWant, 't is niet om dat de meester-chirurg zegt hoe en aan wijst waar moet gevild en afgesneden worden, dat de leerling meteen in staat zal zijn een gelijkaardige heelkundige bewerking met sukses uit te voeren. Zulks is eveneens het geval met de reklame. In dit verkoopmiddel, waar de suggestie een overwegende rol speelt, dient ieder woordje gewikt en gewogen, ieder lijntje en beeld zijn reden van be staan en functie te hebben, want het ge heel moet elk effekt. die het op de lezer zal hebben, voorzien. Het moet de nieuws gierigheid opwekken, het vertrouwen win nen. elke weerstand uitschakelen en uit eindelijk voeren tot een besluitde aan koop zelf. Wanneer men nagaat hoe wispelturig de stemming en hoe wisselvallig het oor deel der mensen is. hoeft het geen betoog meer hoe uiterst delikaat zulk werkje is. Bij de lektuur van Amerikaanse boeken over reklame. doet men er goed aan steeds te bedenken, dat deze geschreven werden door Amerikanen voor Amerikanen. De daarin verkondigde systemen zijn gezien vanuit Amerikaans standpunt, dus is al les specifiek van A tot Z Amerikaans. Al dus zijn ze ook slechts op Amerikaans terrein toepasselijk. j Alhoewel alle mensen op de wereld wel met dezelfde bacillen van goed en kwaad begiftigd werden en dientengevolge on geveer door dezelfde drijfveren geleid worden is het niettemin een feit. dat de Amerikaanse levenswijze en opvattingen op velerlei gebied met de onze verschil len zoals de dag met de nacht. Hieruit volgt, dat systemen, die nu in Amerika met sukses' bekroond worden, hier veel kans hebben om op een gewel dig fiasko uit te lopen. De vraag is nuIndien het niet op z'n Amerikaans gaat, hoe dan wel Het antwoord hierop is zo maar niet °p één. twee. drie gezegd Nochtans gaan we. zo goed als dit in deze beperkte ruim te gaat. trachten U waar voor geld te ge ven. Dit op doktersmanier, namelijk met U vooreerst iets openhartigs op te biech ten. Evenals de dokter U geen recept kan voorschrijven dat als assufantie-kontrakt voor een honderdjarig leven kan gelden, ben ik niet in staat U een systeem uiteen te zetten, dat U slechts blindelings te vol gen hebt. om een ticket voor het rijk van 't gouden kalf te bekomen. Wat de dokter wel kan, is U met ze kerheid zaken opnoemen, die Uw leven erg kunnen verkorten, zelfs uw levens- kaarske op slag kunnen uitblazen. Hij zou slechts de last der keuze hebben strop, revolver of vergift- 't Heeft echter geen zin, want afgezien van waanzinni gen. vergrijpt een mens zich zelden aan vergift. Dit is helaas op reklaamgebied niet hetzelfde. Daar is zulke waarschu wing van zeer groot nut. zelfs noodwendig, want in 't reklamewezen gebruikt men 't vergift alsof 't champagne ware. Vergift in zake publiciteitEentonig heid. barnumbluf. leugen, banaliteit, psy chologische en 1001 andere fouten, die de verkoop- en overtuigingskracht onzer re klame kortwieken, zelfs uw zaak. naam en prestige naar beneden halen, in plaats van hogerop te voeren. De volgende lijnen kunnen U geen bre vet in zake onfeilbaarheid bezorgen of zullen U niet op slag tot reklame-expert bevorderen. Daartoe behoeft heel wat meer Nochtans is er voor ieder hande laar menige goede leiddraad en voordelige vingerwijzing uit te putten. Een ding dient men bijzonder en steeds voor ogen te houdenIn reklame telt slechts het doel en dit doel heetver kopen Goede publiciteit is deze welke inslaagt bij diegenen waarvoor ze bestemd is. Elke andere mening is praat van stuurlui aan wal. Nopens taal en stijl zijn volgende pun ten in acht te nemen Indien U een artikel wilt verkopen, dat voor de massa bestemd is. gebruikt dan geen stijl waarvoor de minder ontwik kelden een woordenboek moeten inkijken om de betekenis van een of ander stad huiswoord op te zoeken. Stadhuiswoorden klinken soms wel ge leerd doch meestal belachelijk. De man uit de straat verstaat ze niet. de intel- lektueel imponeert' ge er niet mede. Ver kopen doen ze in geen geval. Wees steeds tegemoetkomend, doch nooit onderdanig. Instinktmatig weigert een mens achting, geloof en sympathie aai^ al wat kruiperij is, lijkt of doet Wees realistisch wanneer U dit goed afgaat, doch nooit schunnig. Gewaagde uitdrukkingen verwekken soms wel onge zonde nieuwsgierigheid, echter meestal weerzin, nooit kooplust. Raak nooit geen punten aan. die aan stoot kunnen geven aan iemands over tuiging of geloof. Politiek is in publici teit uit den boze. Slechts naïvelingen en pseudo-wereldhervormers verwarren poli tiek met zaken. Wees steeds bondig. Langdradigheid ver veelt en wekt wantrouwen. Vertel eerst welk genoegen, nut of voor deel uw artikel verschaffen kan en dan de rest. Gebruik zoveel mogelijk korte zinnen en laat elke zin een volledige gedachte ver tolken. Vertel nooit geen leugens, doch smuk de waarheid steeds in haar mooiste Zon dagskleedje op. De naakte waarheid is te hard. De mensen verdragen ze nietop de koop toe wensen ze haar niet. Gebruik veel, doch slechts de gepaste werkwoorden. Ze weerspiegelen het leven- digst een toestand, beeld of handeling Wees steeds optimist- Pessimisme ver wekt antipathie, in 't gunstigste geval slechts medelijden Schrijf nietEen lelijke tint verdwijnt door het gebruik van X Y Z, doch Door 't gebruik van X Y Z verovert U een heerlijke tint. 't Betekent hetzelfde, doch 't is aange namer om lezen en verkoopt beter Vragende zinnen zijn niet suggestief, daarom bezitten ze voor geen cent ver koopkracht. Uitroepende zinnen zijn iets., minder slecht. Ze bezitten nochtans zelden ver koopkracht- Zijn ze daarbij nog pessimis tisch dan is 't resultaat beslist nul. Slechts de bevestigende zin is sugges tief en bezit verkoopkracht. Schrijf steeds in de tegenwoordige tijd Bezoekt gedurende de Handelsfoor onze stand in de VLEESHALLE Slaapkamers Eetplaatsen Keukens Grote keus in Buffetten Kleerkasten Tafels Stoelen Zetels IJzeren Bedden Beka eermatrassen Matrassen in wol, kapok, flocon JBedspreien Dekens enz enz... VERZORGD WERK VOORDELIGE PRIJZEN Recht over de Cité-Ligy. 129, Zonnebekesteenweg, 129 I E P E R (431) De humor is een scherp doch tevens een uiterst delikaat wapen, dat slechts door een vaardige hand met sukses kan gehanteerd worden. Men vergeet al te licht dat het niet volstaat van kosteloos moppen te tappen, indien men met ver kopen van artikelen z'n kost moet ver dienen Humor wordt een waarborg voor een zekere fiasco, wanneer ze gebruikt wordt in reklame voor hygiënische appa raten. kunstledematen, begrafenisonder nemingen. produkten ter bestrijding van ongedierte e. d zelfs bij meetkundige, beroeps- of andere artikelen, waarbij automatisch het begrip nauwkeurigheid, gevaar of verantwoordelijkheid een psy chologische faktor wordt of kan worden, is ïiumor volstrekt af te raden Wat betreft de galgenhumor, die som migen in een vlaag van geestelijke over spanning opstellen... hoeft dit een betoog En de prijstaktiek Wees steeds over tuigd van de goede kwaliteit van uw ar tikel en de billijkheid van de gevraagde prijs. Noem hem daarom steeds kordaat Bij grote bedragen mag men hem wel zo danig voorstellen, dat de uitgave licht om dragen klinkt en in ieders bereik ligt. Spitsvondigheden echter, die slechts een valstrik zijn en de prijs lager voorstellen dan hij in werkelijkheid zal moeten be taald worden, zijn te vermijden. Deze methode rendeert zelden of nooit, is be slist nooit blijvend. De lage-prijstaktiek is eveneens zeer zelden winstgevend en op de koop toe zeer. zeer delikaat. daar maar al te ge makkelijk de reflex teweeg gebracht wordt, dat het aangeboden artikel slechts rommel is. minstens van bedenkelijke kwaliteit. Origineel en gek doen zijn twee. 't Eer ste verwekt nieuwsgierigheid, die tot ko pen kan leiden 't tweede brengt slechts lachlust teweeg. Excentriciteiten oogsten meestal korte resultaten en lange fakturen. Woorden verliezen elke verkoopkracht en geloofwaardigheid wanneer ze te dikwijls in een zelfde kader gebruikt worden Ik noem hier enkele, die geen het min ste effekt meer hebben in de reklame en nochtans nog zeer veelvuldig als gang bare munt gebruikt worden Best gekend of oudst gekend huis der stad Bijzonder dit bestgekend klinkt, door net feit dat U reklame maakt, reeds zeer twijfelachtig- Goedkoopste huis der stad De beste manier om bij de lezer de ge dachte te verwekken, dat dit ook het huis is waar de grootste rommel van de min derwaardigste kwaliteit verkocht wordt. Beste kwaliteit, laagste prijzen Gelooft niemand, daar het veel te schoon klinkt om waar te zijn. Overtuigingskracht nul. Verkoopskracht nul. komma nul. Reuze afslag! Wordt met voorliefde in koeien van let ters bovenop een aankondiging geplaatst Reuze... banaliteit zonder de minste ver koopkracht. De aankondiging van een afslag moet steeds gepaard gaan met opgave van een geloofswaardige reden. Einde seizoenSoldenen dergelijke slagwoorden. Hebben uit oorzaak van hun overdadig gebruik reeds lang elke be trouwbaarheid ingeboet. Onverslijtbaar! Onovertrefbaar! Sen sationeel Deze versleten woorden kunnen gemak kelijk door eenvoudige woorden overtrof fen worden, die absoluut niet sensationeel, maar doeltreffend klinken. Men kan trouwens als 'n axioma aan nemen. dat elk woord, dat niet een ver bloemd doch een vals beeld van het aan geprezen artikel weergeeft in de publi citeit een tegenwerkende reflexe ontlokt. Het nadeel voortspruitenduit het ge bruik van leugens in de reklame is zo groot, dat het in Amerika aanleiding gaf tot het oprichten van een bond Truth in Publicity(Waarheid in de reklame) Nopens de publicitaire waarde van Vlaamse kranten ten overstaan van Fran se en Amerikaanse heerst een algemeen aanvaard doch niettemin totaal vals oor deel. Want rekening houdende met alle faktoren. die hierbij een rol spelen, kan men zelfs zeggen, dat menige Vlaamse krant een groter rendement geeft dan om 't even welke andere gazet. Het antwoord hierop kan immers niet anders klinken dan zoals dit. dat ik eens aan een teleurgestelde adverteerder zond. die mij dezelfde klacht mededeelde, zelfs gestaafd met cijfers en voorbeeldenDe krant verhuurt U een ruimte. Aan U van ze goed of slecht te gebruiken. Indien U een slechte opstelling doorgeeft, met een futloze tekst, is het enkel aan U te wij ten. in geval het resultaat teleurstellend is. immers al plaatste U dezelfde aan kondiging in het meest gelezen blad ter wereld, dan nog zou het resultaat juist hetzelfde zijn zegge en schrijvenul In de reklame heeft het minste onder deel zijn belang De illustratie, letter- lijning. ruimteverdeling enz... zijn alle faktoren. die nauwgezet moeten ingestu deerd worden Slechts één enkele fout en de klant ontglipt U. en met hem de cen ten Besluitend kan men zeggenDe reklame is een jacht naar sympathie en vertrou wen waarbij de kliënt de rol vervult van wild. Dit wild is uiterst schichtig en schiet bij 't minste vals gerucht op de loop. Dit verklaart ook duidelijk hoe dwaas het is van in Vlaanderen op jacht te wil len gaan met dezelfde lokvogels, die op Franse. Amerikaanse of 't zij om 't even welk ander terein goede vangsten waar borgen. 't Zijn Zondagsjagers, die van een kale reis zullen terug komen En. evengoed als sommige Amerikaanse geldmagnaten zal hij. die inziet, dat Vlaams wild. zoals elk ander, zijn eigen aard heeft en zijn eigen manier van rea geren. eensdaags kunnen zeggenVan krantenjongen tot multimiljonnair met woorden, die verkopen. J. J JONS (Copyright by Omnium-Press). Woensdag. 24 Maart 1948. DE NEGERS GELOVEN AAN EEN NIEUWE OORLOG. Zojuist kregen we een brief uit Afrika te lezen, waarin de aandacht op het los barsten van de vulkaan gevestigd wordt, en wat de negers in verband met deze losbarsting vertellen. Het bericht is wei nig bemoedigend- We laten het hier ech ter toch volgen, eerstens omdat het steeds interessant is te weten wat anderen den ken. en tweedens omdat er ook bij ons nog steeds veel goedgelovige mensen te vinden zijn. Wat wordt er nu in deze brief verteld Er wordt hier in het centrum van Afrika verteld, dat iedere maal als die vul kaan in werking treedt, er twee jaar later in Europa een oorlog uitbreekt. De ne gers steunen zich op het volgende li In 1912 is de Nyragongo in werking getreden en in 1914 was het oorlog 2) In 1938 is hij weer in werking ge gaan en in 1940 was het weer oorlog 3> Het wereldgebeuren is in 1948 plots andermaal geweldig gespannen, eenieder vreest een derde wereldconflict, en... daar begint nu in 1948 deze vulkaan opnieuw los te barsten, zodat het geen twijfel lijdt, dat in 1950 de defde wereldoorlog zal losbranden We houden er bizonder aan. uitdruk kelijk te verklaren, dat het bovenstaande berichl geen lolletjeis. doch ons wer kelijk in alle ernst uit Costermansville werd opgestuurdDe brief bereikte ons vandaag zelf BELANGRIJKE ONTDEKKING OP HET GEBIED DER ATOOMENERGIE. Dc universiteit te Berkeley (Califor- nië) bevestigt dat de mogelijkheid is ont dekt kunstmatige mesons te scheppen De meson is het cement, dat de samen stellende elementen van de atoomkern bijeenhoudt. De meson was reed^ waar genomen. o. m. in de cosmische stralen. Het belang van de te Berkeley gedane ontdekking is gelegen in het feit dat, nu het middel is gevonden kunstmatig me sons te vervaardigen, de geleerden ho pen de wijze te ontdekken waarop het kan vrijgemaakt worden. Hierdoor zou een %porme energie worden voortge bracht Men legt evenwel de nadruk op het feit dat men nog generlei praktische toepassing op het oog heeft. Naar men meent zou een cyclotron, in staat onder één millioen electronen-volt te function- neren nodig zijn om de studie betreffende de meson uit te breiden. Op dit ogen blik bestaat er echter geen enkel appa raat met dit vermogen, en de bouw er van zou, verondersteld dat de technische moeilijkheden opgelost konden worden, millioencn dollars kosten. MISVERSTANDEN DIENEN OPGEHELDERD. Alhoewel we persoonlijk nog steeds onze vroegere uitgedrukte mening toegedaan zijn. dat er in de eerste jaren praktisch geen oorlog kan komen, mag geenszins ui* het oog worden verloren dat een lompe onvoorzichtigheid wel degelijk een plotse geweldige oorlogsbrand kan ontsteken, zodat we momenteel zowat op een vul- Kaan leven Het verdient dan ook aanbeveling wat de eerste-minister SMUTS in de Zuid- Afrikaanse Senaat verklaarde. Hij meent dat de twee wereldmogendheden, Amerika en Ruslano. hun misverstanden zouden moeten ophelderen. Daarom zouden deze twee mogendheden tot elkaar moeten spreken van man tot man. Want we wen sen niet in de afgrond van een derde wereldoorlog meegesleurd te worden. De heer Smuts wees er op. dat geen enkele mogendheid Rusland's positie kent. en Rusland evenzeer over de Westerse lan den i i het duister tast. Hij verzekerde dat de SovjtL- wellicht menen zich te moeten verdedigen tegen het Westen, zoals het Westen de mening is toegedaan zich te moeten te weer stellen tegen het kommu- nisme. Indien er verzekeringen moeten worden gegeven aan Rusland, laten w|j ze geven. Indien Rusland verzekeringen te geven heeft aan het Westen, laat het die geven, besloot de maarschalk. KUSSEN VERSCHERPEN GRENSTOEZICHT. De Duitse bladen melden thans dat de Russen aanzienlijk hun grenswacht ver- sterxt hebben, om de vlucht van de Duit sers uit de Sovjet naar de Britse en Ame rikaanse gebieden tegen te gaan. Deze berichten gaan vergezeld van betrouwba re inlichtingen, dat de Russen en de Duit se kemmunisten een groot aantal niet- kommunisten in het sovjetgebied hebben aangehouden. Volgens een bericht in het met Franse vergunning verschijnende blad «Kuro-r» uit het door de Russen bezette Maagdenburg, bestaat de verscherpte grenscontrole o. m uit een keten van po litieposten. primitieve blokhuizen, uitkijk torens en aarden hutten IN HET NOORS LEGER ZIJN ALLE VERGUNNINGEN VOOR PASEN INGETROKKEN. De Noorse regering heeft besloten een gedeelte van het krediet van honderd mil lioen kronen, dat verleden week door het «Storting» is goedgekeurd, voor de uit breiding van de landsverdediging te be steden aar bijkomende opleidingsscholen voor officieren en soldaten van de drie wapens. Anderzijds zullen de Paasver- gunningen worden afgeschaft, daar de internationale toestand te zeer gespan nen is. DE RUSSISCHE EISEN TEN OPZICHTE VAN FINLAND. De Sovjet-Unie heeft bekendgemaakt, dat zij van Finland een vergoeding wenst voor de dividenden en intresten van de ondernemingen, die aan de Duitsers heb ben toebehoord en die vorig jaar aan de USSR zijn afgestaan. Het betreft hier achterstallen voor de jaren 1945-1947 voor een bedrag van 140 millioen Finse mar ken. De juridische deskundigen van de Fin se regering zijn van oordeel, dat moei lijk zal kunnen ingegaan worden op de eisen van de Russen, daar d« sommen waarvan sprake is. aan Finse aandeelhou ders zijn uitgekeerd voor de afstand van deze ondernemingen aan de Sovjet-Unie. De verdere eisen van Rusland tegenover Finland, namelijk een ekonomische en militaire overeenkomst, zijn nog steeds In bespreking. Toen de Finse afvaardiging die naar Moskou vertrok, veor het voe ren van besprekingen, op het station van Helsinki, door een grote menigte uitge leide werd gedaan, hieven duizenden Finnen het nationaal lied aan, als blijk van hun Finse fierheid en eis om zelfstan dig en onafhankelijk van Rusland te blij ven DE VERENIGDE STATEN GEVEN HET PALESTIJNS DELINGSPLAN OP. Thans heeft de Amerikaanse afvaardi ging in de U N. O. bekend gemaakt, dat de Verenigde Staten er van afzien het delingsplan voor Palestina door te zetten. EN TRIEST?... Triest, de grote havenstad aan de Adria- tische Zee. is sedert ongeveer honderd jaar een internationale twistappel. Thans werd het plan vooropgesteld ér een onafhanke lijk gouvernement van te maken, onder het beheer van een gouverneur, die door de UNO zou worden aangesteld. De jong ste berichten wijzen er echter op dat Triest terug aan Italië zou gegeven wor den. om allerlei onoverkomelijke moei lijkheden te weren. SPECTATOR. Woensdag, 24 Maart 1948. ONS LAND EN DE VREDE. De heer J. Hoste. Bestuurder-Eigenaar van Het Laatste Nieuws sprak te Brus sel, voor leden van het Willemsfonds, over Ons Land en de VredeSpreker her innerde aan de geschiedkundige ontwik keling van onze gewesten en wees op hun gevaarlijke aardrijkskundige ligging, wan neer internationale geschillen ontstaan. In 1830 werd ons land de neutraliteit op gelegd. Na 1918 werden we van die ver plichte neutraliteit ontheven en stelde België, zoals de meeste kleine naties, zijn vertrouwen in de ontwikkeling van de Volkenbond. De Volkenbond was echter een mislukking en de Organisatie van de Verenigde Naties, die talrijke verwach tingen had opgewekt, kon tot nu toe haar doel niet bereiken De wijze waarop Sov jet-Rusland het veto-recht heeft gebruikt om zich te verzetten tegen een interna tionaal toezicht op de geheime wapens en een onderzoek in Griekenland, heeft de onzekerheid doen toenemen. Bovendien heeft de voogdij, die Sovjet-Rusland over de landen van Oostelijk Europa en zo pas over Tsjechoslowakije gevestigd heeft, de verdeeldheid in de wereld nog doen toenemen. De toenadering tussen België. Nederland en Luxemburg kan geenszins opgevat worden als een politiek, die de vorming van grote blokken heeft willen aanmoe digen. Zij staat in het teken van de drang naar een algemene vredehet finantieel akkoord tussen België en Nederland werd te Londen gesloten in 1943 en de tolover- eenkomst. waarvan de grondslag in 1944 werd gelegd, werd steeds opgevat als een middel om het internationaal ruilverkeer te doen toenemen. Regionale overeenkom sten in dienst van de vrede worden trou wens uitdrukkelijk voorzien in de stand- reeelen van de Verenigde Naties. Spreker wees vervolgens op de steun van de Verenigde Staten en onderlijnde het feit dat ook op de medewerking van Sov jet-Rusland beroep werd gedaan, maar dat van die zijde slechts tegenkanting kwam. Tepslotte begroette de heer Hoste het Westerse Pact. dat een verdragende historische betekenis zal hebben. MAX BUSET, VOORZITTER DER B.S.P., GELOOFT NIET IN EEN OORLOG. De Voorzitter van de Belgische Socialis tische Partij, liet een artikel van zijn hand in Volksgazetverschijnen, waar uit we de volgende passus lichtenIk geef toe dat de internationale toestand al les behalve geruststellend is. De gevaren, beter nog de risico's, zijn al te zeer in het oog springend. Het is niet moeilijk de gevaarlijke centra op een kaart te situe ren Italië. Duitsland, in mindere mate Griekenland. Oostenrijk. Turkije, en ver van ons verwijderd. Mantsoerije en China. En toch, niettegenstaande al wat er ver teld wordt, geloof ik niet in een oorlog ik geloof niet in een nakende oorlog, een derde conflict, dat door sommigen reeds als onvermijdelijk beschouwd wordt... Want het Amerika met verantwoordelijk heidszin. hoezeer de taal van sommige van zijn kranten en politici ook moge uiteenlopen, tracht voor alles het econo misch herstel van Europa en het Verre Oosten, noodzakelijke voorwaarden voor de eigen welvaart, te bewerken. En het reafistische Rusland, niettegenstaande de overdreven propaganda, nuttig geacht voor de diplomatie, heeft verschillende tien tallen jaren rust nodig, om de verschrik kelijke oorlogswonden te helen, en om het pad van zijn ekonomie voort te be klimmen. We maken een moeilijke ti d door Dat is nog geen reden om de duivel op te roepen. (vervolg volgende bladzijde)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 9