FILMWERELD
De Wonderdoktoor
DE BESTE VULPENNEN
Drukkerij Dumortier
UIT DE PROGRAMMA'S
VULPENNEN met GOUDEN
pen vanaf 75 fr. ter
worden verkocht ter
34, Boterstraat. 34 - IEPER
HET ÏTERSCH MEITTS Bte. 8
CINEMA OI R IEPER
NEW YORK FOLIES - MY GAL SAL
met Rita Hay worth en Victor Mature
Paul Dresser, een jonge toondichter, zou
graag, beroemd worden Op het ogenblik
begeleidt hij op een banjo een kwakzalver
op de foor doch deze bedriegt hem en
laat hem over aan de razernij van het
publiek Hij wordt bij een foorkramer op
genomen en door Mae Collins verzorgd
Hij blijft bij die troep als pianist-toon
dichter Op zekere dag drijven enkele
music-hall artisten. die van een feest te
rugkomen met hem de spot- Om Paul.
die nogal opvliegend is te bedaren, no
digen zij hem op een van hun vertonin
gen uit. Paul neemt de uitnodiging aan
gaat met Mae naar de voorstelling en
maakt er herrie, maar hij wordt uit de
zaal gezet.
De jonge man is nochtans vast besloten
zijn kans te wagen, en deze vertoont zich
/(vanneer hij een van zijn liedjes door
een grote New Yorkse uitgever hoort spe
len Hij stelt zich voor en verneemt dat
het lied door Sally Elliott voorgedragen
werd. Sally is het die hem belachelijk
maakte. De uitgever neemt optie op al zijn
nieuwe liederen en bewerkt een bijeen
komst met Sally en haar manager Fred.
De ontmoeting is eerder stormachtig, maar
om handelsredenen verlaten zij elkaar in
vrede.
Weldra is Paul bekend en Sally kan zich
slechts verheugen op het succes dat zij
met zijn liederen oogst- Onvermijdelijk
ontstaat er tussen schrijver en zangeres
een zekere verstandhouding
Maar de mooie Gravin Rossini toont
voor Paul een zeer levehdige belangstel
ling Dit staat Sally niet erg aan. en wan
neer zij verneemt dat Paul een uitnodi
ging aangenomen heeft, wordt zij hevig
jaloers. Zij dringt in Paul's kamer en ver
scheurt zijn kleren Deze wreekt zich en
komt op zijn beurt haar kleren verscheu
ren. maar hij wordt door de politie op
Sally's kamer aangetroffen Mits belofte
van haar laatste lied vlug te eindigen,
redt Sally hem uit deze hachelijke toe
stand.
Door een list lokt de Gravin Paul weer
tot haar. en verbeten en ontgoocheld, ver
trekt Sally op rondreis. Paul is wanhopig
omdat hij haar die hij lief heeft, verlo
ren waant.
Sally maakt in San Francisco veel op
hef. Men legt haar een nieuw lied voor
My Gal Sal waarvan de muziek haaj
erg aanstaat. Zij weet echter niet dat de
toondichter Paul Dresser is. Het lied
wordt een groot succes vanaf de eerste
vertoning. Wanneer zij in haar loge weer
keert. vindt Sally er de schrijver en zij
omhelzen elkaar... nu zijn ze voor altijd
verenigd.
STEEDS GOEDKOPER
Drukkerij DUMORTIER
Boterstraat, 34. IEPER
CINEMA OUD IEPER
KAPITEIN ANGEL
met George Raft, Claire Trevor
en Signe Hasso
Kapitein Johnny Angel (George Raft)
van de Isabel Putnamvindt zijn va
der's schip, de Emmaline Quincyop
drift in de golf van Mexico Zich aan boord
begevende, bespeurt hij geen teken van
leven, maar alles wijst er op dat er een
formidabele vechtpartij aan boord heeft
plaats gehad Hij neemt het schip op
sleeptouw naar New Orleans voor een
onderzoek
Gusty Gustafson de eigenaar van de
stoomvaartmaatschappij, blijkt zich van
het geval niets aan te trekken- Gusty heeft
zijn zaken in handen gegeven van Miss
Drumm. zijn secretaresse en vroegere kin
derjuffrouw. en brengt zijn tijd zoek met
te trachten zijn vrouw los te maken van
Sam Jewell, de eigenaar van een nacht
club.
Johnny onderzoekt de verlaten schuit,
en ontdekt dat er een vrouw aan boord
is geweest. Met de hulp van Celestial
O'Brien, een philosofische taxi-chauffeur,
volgt hij de geheimzinnige vrouw tot aan
een goedkoop hotel, waar zij hem ech
ter weet te ontsnappen.
Hij geeft het echter niet op, en na een
serie avonturen komt hij te weten dat zij
Paulette Girard heet. en wint haar ver
trouwen. Zij vertelt hem dat haar vader,
een agent van de Vrije Fransen, in Casa
blanca is vermoord geworden, kort nadat
hij een bedrag van vijf millioen dollars van
het Vrije Franse Fonds, aan boord van
de Emmaline Quincy had gebracht, en
dat zij met de hulp van Captain Ange
zou trachten het goud aan de rechtmatige
eigenaars terug te bezorgen.
Aar. boord had een geheimzinnige ver
stekeling een opstand uitgelokt terwijl het
schip zich in de buurt van New Orleans
bevond. De kapitein en het grootste ge
deelte van de equipage werd gedood en
het goud overgebracht naar een schip van
Sam Jewell, waarna ook de handlangers
werden vermoord, terwijl Paulette werd
achtergelaten in een donkere cabine van
het schip.
In de veronderstelling dat Lilah er meer
van af weet. maakt Johnny haar het hof.
maar Gusty komt tussenbeide Jewell lokt
Paulette in zijn kantoor en tracht haar
te vermoorden maar Johnny arriveert op
tijd om haar te redden Lilah biedt aan
om samen met Johnny de buit te delen.
Hij doet alsof hij hiermede accoord gaat.
maar wanneer Lilah hem naar de plaats
brengt waar het geld verborgen is. wordt
hij daar opgewacht door Jewell, die hem
wil vermoorden.
Bijna slaagt de nachtclubeigenaar hier-
l in maar op het laatste ogenblik wordt
hij doodgeschoten door Gusty, die een mes
steek heeft opgelopen Hij vertelt hun dat
hij de mysterieuze verstekeling was en
dat hij het geld wilde gebruiken om Lilah
terug te winnen, maar dat Lilah hem juist
trachtte te vermoorden. Gusty staat op
het punt om zowel Johnny als Lilah te
doden, als hij op zijn beurt wordt dood
geschoten door Miss Drumm. die hen ge
volgd was. En Johnny en Paulette kun
nen de nodige maatregelen treffen om het
goud aan de Vrije Franse autoriteiten
over te dragen.
CINEMA FLORA
GRONDSTROOM
met Katharine Hepburn. Robert Taylor
en Robert Mitohum.
Ann Hamilton, dochter van Prof. Hami]
ton stelt meer belang in het laboratoria
van haar vader dan wel in de jonge dok
ter Bangs. Zekere dag brengt de jonjl
industrieel Alan Garroway een bozoe.
aan prof Hamilton en ontmoet Ann
is het begin van een plotselinge liefc-
Enkele weken later zijn de jonge liede
getrouwd
Het is een zeer gelukkig huwelijk, doco
het verleden van haar man vercntrus-
Ann. Alan had een broeder. Michael dh
verdween omdat hij indertijd de gemeen,
schappelijke onderneming .stal. Alan lie-
zijn broer ontsnappen en dienst neme-
bij het leger. Bepaalde dingen wijzen e-
op dat Alan niet de waarheid vertelt
Tijdens een verblijf te San Francisco
ontmoet Ann een meisje. Sylvia Burton
die indertijd smoorlijk verliefd was op
Michael, liefde die niet beantwoord werd
Michael wordt beschreven als een recht-
schapen man die door Alan zou vermoord
zijn geworden uit 'jaloersheid. Ann be-
sluit de waarheid te achterhalen.
Tijdens een afwezigheid van haar eer.;-
genoot bezoekt zij een eigendom van de
Garroways. Zij ontdekt een huis, dat haa:
bevalt, met een vriendelijk en gecultiveerd
cachet. Bij haar terugkomst wordt Ar,;-,
door Alan uitgescholden voor bespiedster
De echtgenoten zijn thans vijanden ge
worden.
Enkele tijd later gaan zij samen naar
Virginia naar het huis waar Alan en zijn
broer hun jeugd hebben doorgebracht
Hier duikt Michael op, die zijn broeder
beschuldigt een oude bediende der firm,
te hebben vermoord om in het bezit te
geraken van een uitvinding. Alan kan het
niet ontkennen, doch kan er niet toe be
sluiten de vrouw te verliezen welke hi
boven alles lief heeft. Een duivels plan
komt in zijn geest op... doch de Voor
zienigheid waakt en geeft aan dit drama
een onverwacht slot.
ONS FEUILLETON
27
door Jos. JANSSEN
Als ik hem dit 'n keer mocht ver
tellen...
En in de handen wrijvend gaat
Manten z'n huis weer in.
Juist komt de kleine dove het trap
je van de voutekamer af.
Hewel, informeert Manten,
wat zegt de Dokt oor
Mismoedig haalt het ventje de
schouders op.
«Niet veel meer aan te doene,
zegt ie. Waarschijnijk de trommel
gesprongen.
Zo
«Ie raadt mij aan van bij 'n
specialiteit te gaan. Hier is 't adres
Naar 'n specialiteit gaan
Heeft de doktoor u dat gekomman-
deerd vraagt Manten.
Zulk 'n kwakzalver uit de stad.
bromt het ventje verderdoor,
nee daar en ga 'k niet naartoe. Daar
bij als Dokus Geeraert of doktoor
Steven mij niet kunnen helpen, waar
om zou 'k toens nog naar 'n specia
liteit moeten gaan
Da's waar. man.beaamt
Manten.
Van mijn centen gaat menere
de specialiteit geen sjampagne zui
pen. Dat doe 'k liever zelve.»
Lachend geeft Manten toe, dat ie
daar meer dan gelijk in heeft.
i'k Ga nog 'n keer zelve pro
beren. zucht het dove ventje.
Al die doktoors Ze zijn niet meer
weerd de ene dan de andere...
En in zichzelf brommende trekt ie
de deur uit.
'n Ogenblik bekijkt Manten het
adreskaartje, dat het kerel'tje op de
tafel achtergelaten heeft.
Kerdjie vloekt ie dan.
Zo 'n ezel
Steven heeft z'n witte jas uitge
trokken en gaat nu z'n handen was
sen aan de kleine lavabo.
Er is heel wat veranderd in Man
ten Boone's voute, sedert de jonge
doktoor er z'n werkkamer van ge
maakt heeft.
Vroeger trof men er de oude pronk-
kast aan met het kruisbeeld onder
glazen stolp en de onvermijdelijke
boeketten kunstbloemen aan weers
zijden. Aan de muur 'n paar ingelijste
borduurwerken van Thea. 'n God
ziet mij boven 'n donker oog en 'n
Onze Lieve Vrouw met 'n bloemen
krans om end om.
In de andere hoek de hoge oude
kleerkast met Manten en Thea's beste
kleren.
Te midden, de ronde tafel met er
omheen de blinkende, half nieuwer
wetse gaatjesstoelen.
Veel van dit alles heeft nu voor
Steven de plaats moeten ruimen.
Hier staat nu z'n kast met instru
menten daar z'n kleine apotheek.
Bij 't venster 'n onderzoektafel.
Verder de kleine bibliotheek.
In de hoek 'n windscherm, waar
achter de zieken zich kunnen ont
kleden.
Ten slotte Steven's grote werktafel
en daar 'n oude lavabo.
Aan de vensters strakgespannen
gordijntjes, waardoor evenwel het
licht volop binnenvallen kan.
Alles eenvoudighet hoogstnodige.
Manten heeft er zelfs goed voor ge
zorgd, dat instrumentenkast en apo
theek achter lange gordijnen verbor
gen werden.
De zieken hebben al die dingen
niet nodig te zien. zegt kozijn
Manten, anders worden ze nog
benauwd.
Het is hem alleen te doen om het
volk niet te laten vermoeden, dat het
met 'n echte doktoor te (doen heeft.
Want dat verzwijgt het olijk boertje
natuurlijk zorgvuldig.
Onwillekeurig kijkt Steven in de
spiegel voor hem, terwijl ie z'n han
den duchtig afspoelt. Z'n ogen staan
'n beetje vermoeid.
Het was ook weer zo 'n zware dag
voer hem.
The;ff is bezig met de gebruikte in
strumenten bijeen te pakken om ze
in kokend water te steriliseren.
Nu ze kozijn Steven aan 't werk
gezien heeft, even edelmoedig voor
de armste van de zieken, als voor de
rijkste, even bezorgd en even liefde
vol voor iedereen, nu is ze de afstand
gaan meten tussen het vuile kwak-
zalvergedoe van 'n Dokus en van zo
veel ander aflezers en genezers en
het ernstige werk van de jonge dok
toor. En met hart en ziel helpt ze
hem nu bij z'n zware taak.
In de uren, dat de vermoeidheid
over hem komt, of dat de moed hem
begeeft, hij is ook niet onfaalbaar,
niet almachtig, dan weet zij hem
met 'n hartelijk, doorvoeld woord op
te beuren en aan te moedigen.
Langzamerhand is ze voor Steven
onmisbaar geworden. Geen echte zie
kendienster zou met zóveel toewij
ding uren aan 'n stuk aan de zijde
van de jonge doktoor kunnen staan,
zonder ooit te klagen of te zuchten.
In dit paar maanden is ze met z'n
praktijk zo vertrouwd geraakt, dat ze
hem nu 'n aantal kleine werkjes uit
de handen kan nemen.
Met 'n zacht woord weet ze, waar
't moet, de zieken tot rust en ver
trouwen te brengen.
Stil als n liefdezuster doet ze haar
werk, dag in, dag uit, .zonder opkijken.
En na de zware dagtaak weet ze
dan nog tijd te vinden om Steven's
werkkamer in orde te houden, z'n
instrumenten schoon te maken en te
zorgen dat niemand iets ontbreekt.
Verslonden in z'n werk let Steven
niet altijd op haar. Z'n gedachten
zijn slechts op z'n taak geconcen
treerd.
Maar toch moet ie tussendoor even
bewonderend naar z'n kranig nichtje
opkijken en haar met 'n knikje aan
moedigen.
Terwijl ie z'n handen afdroogt kijkt
ie even naar haar om. Het dunkt hem.
dat ze r n beetje bleek uitziet, dat
haar ogen zo diep liggen vandaag.
Moe, nichtje vraagt ie
bezorgd.
Thea lacht even «Ik, moe
Welnee
Als t nodig is, Thea, dan neemt
ge maar iemand bij om u te helpen
in 't huishouden, hoor. Ge moogt u
niet overwerken.
«Ik en ben geen stadsmamzel.
kozijn. Meiskes van te lande gelijk
ik kunnen tegen 'n duwtje.
Dat is waar. lacht ie.
Maar tè veel is tè veel. Intijds zeg
gen, hé. als t u te lastig wordt
«Wees gerust, Steven.
n Ogenblik kijken zijn ogen in
haar ogen. En het is, of ze elkaar
zóveel te vertellen hebben, dat ze niet
vertellen kunnen.
Ze buigt haar hoofd over haar werk
Hij haalt even diep adem. gaat dan
traag de deur uit.
In de huisplekke is kozijn Manten
bezig met z'n papieren op te bergen
en 'n beetje orde te brengen «in
't menage
Wiesten, roept ie naar z'n
knecht, pak de bezem en keert de
vloer 'n keer uit, hé 't Is hier pre- j
cies 'n verkenskot.
Steven daalt het voutetrapje af.
Met de hand strijkt ie langzaam over
z'n voorhoofd.
'n Zware dag geweest, hé ko
zijn vraagt Manten.
'k Ben opM'n kop draait
ervan
Traagzaam kuiert. Steven tot in het
deurgat, snuift behaaglijk de frisse
buitenlucht op, doet 'n paar stappen
de boomgaard in.
'n Verschil bij in Brussel, he°
spot Manten, die mede naar buiten
gegaan is. Daar draaide uw kop
van de grote honger. En hier I
Steven zuchtJa, de zaken
gaan goed.
Manten heeft z'n pijp gestopt en
aangestoken, terwijl de jonge dok-
toor 'n sigaret opstak.
Beklaagt ge 't nu nog. dat ge
naar mijn wijze raad geluisterd I
hebt
Mistroostig haalt Steven de schou
ders op't Zou prachtig zijn- i
als ik niet altijd die komedie moest
spelen.
Manten kijkt op, bijt even op de
tanden Komedie spelen Kome
die spelen roept ie uit. Maar
geheel 't leven is 'n komediespel
De wereld is 'n schouwtoneel.
Elk speelt zijn rolle en krijgt zijn j
paart.
Lachend kijkt Steven kozijn Man-
ten aan. Dat kereltje heeft waremï*1
op alles 'n antwoord.
«We krijgen te naaste maan--
verkiezingen voor de Kamers, bè
Kunt ge u 'n groter komedies!* j
voorstellen dan dat
Verantwoordelijke uitgever
L. DUMORTIER. 34 Boterstraai-