FILMWERELD De Wonderdoktoor DE BESTE VULPENNEN Drukkerij Dumortier UIT DE PROGRAMMA'S VULPENNEN met GOUDEN pen vanaf 75 fr. ter worden verkocht ter 34, Boterstraat. 34 - IEPER HET ÏTERSCH MEITTS Bte. 8 CINEMA OI R IEPER NEW YORK FOLIES - MY GAL SAL met Rita Hay worth en Victor Mature Paul Dresser, een jonge toondichter, zou graag, beroemd worden Op het ogenblik begeleidt hij op een banjo een kwakzalver op de foor doch deze bedriegt hem en laat hem over aan de razernij van het publiek Hij wordt bij een foorkramer op genomen en door Mae Collins verzorgd Hij blijft bij die troep als pianist-toon dichter Op zekere dag drijven enkele music-hall artisten. die van een feest te rugkomen met hem de spot- Om Paul. die nogal opvliegend is te bedaren, no digen zij hem op een van hun vertonin gen uit. Paul neemt de uitnodiging aan gaat met Mae naar de voorstelling en maakt er herrie, maar hij wordt uit de zaal gezet. De jonge man is nochtans vast besloten zijn kans te wagen, en deze vertoont zich /(vanneer hij een van zijn liedjes door een grote New Yorkse uitgever hoort spe len Hij stelt zich voor en verneemt dat het lied door Sally Elliott voorgedragen werd. Sally is het die hem belachelijk maakte. De uitgever neemt optie op al zijn nieuwe liederen en bewerkt een bijeen komst met Sally en haar manager Fred. De ontmoeting is eerder stormachtig, maar om handelsredenen verlaten zij elkaar in vrede. Weldra is Paul bekend en Sally kan zich slechts verheugen op het succes dat zij met zijn liederen oogst- Onvermijdelijk ontstaat er tussen schrijver en zangeres een zekere verstandhouding Maar de mooie Gravin Rossini toont voor Paul een zeer levehdige belangstel ling Dit staat Sally niet erg aan. en wan neer zij verneemt dat Paul een uitnodi ging aangenomen heeft, wordt zij hevig jaloers. Zij dringt in Paul's kamer en ver scheurt zijn kleren Deze wreekt zich en komt op zijn beurt haar kleren verscheu ren. maar hij wordt door de politie op Sally's kamer aangetroffen Mits belofte van haar laatste lied vlug te eindigen, redt Sally hem uit deze hachelijke toe stand. Door een list lokt de Gravin Paul weer tot haar. en verbeten en ontgoocheld, ver trekt Sally op rondreis. Paul is wanhopig omdat hij haar die hij lief heeft, verlo ren waant. Sally maakt in San Francisco veel op hef. Men legt haar een nieuw lied voor My Gal Sal waarvan de muziek haaj erg aanstaat. Zij weet echter niet dat de toondichter Paul Dresser is. Het lied wordt een groot succes vanaf de eerste vertoning. Wanneer zij in haar loge weer keert. vindt Sally er de schrijver en zij omhelzen elkaar... nu zijn ze voor altijd verenigd. STEEDS GOEDKOPER Drukkerij DUMORTIER Boterstraat, 34. IEPER CINEMA OUD IEPER KAPITEIN ANGEL met George Raft, Claire Trevor en Signe Hasso Kapitein Johnny Angel (George Raft) van de Isabel Putnamvindt zijn va der's schip, de Emmaline Quincyop drift in de golf van Mexico Zich aan boord begevende, bespeurt hij geen teken van leven, maar alles wijst er op dat er een formidabele vechtpartij aan boord heeft plaats gehad Hij neemt het schip op sleeptouw naar New Orleans voor een onderzoek Gusty Gustafson de eigenaar van de stoomvaartmaatschappij, blijkt zich van het geval niets aan te trekken- Gusty heeft zijn zaken in handen gegeven van Miss Drumm. zijn secretaresse en vroegere kin derjuffrouw. en brengt zijn tijd zoek met te trachten zijn vrouw los te maken van Sam Jewell, de eigenaar van een nacht club. Johnny onderzoekt de verlaten schuit, en ontdekt dat er een vrouw aan boord is geweest. Met de hulp van Celestial O'Brien, een philosofische taxi-chauffeur, volgt hij de geheimzinnige vrouw tot aan een goedkoop hotel, waar zij hem ech ter weet te ontsnappen. Hij geeft het echter niet op, en na een serie avonturen komt hij te weten dat zij Paulette Girard heet. en wint haar ver trouwen. Zij vertelt hem dat haar vader, een agent van de Vrije Fransen, in Casa blanca is vermoord geworden, kort nadat hij een bedrag van vijf millioen dollars van het Vrije Franse Fonds, aan boord van de Emmaline Quincy had gebracht, en dat zij met de hulp van Captain Ange zou trachten het goud aan de rechtmatige eigenaars terug te bezorgen. Aar. boord had een geheimzinnige ver stekeling een opstand uitgelokt terwijl het schip zich in de buurt van New Orleans bevond. De kapitein en het grootste ge deelte van de equipage werd gedood en het goud overgebracht naar een schip van Sam Jewell, waarna ook de handlangers werden vermoord, terwijl Paulette werd achtergelaten in een donkere cabine van het schip. In de veronderstelling dat Lilah er meer van af weet. maakt Johnny haar het hof. maar Gusty komt tussenbeide Jewell lokt Paulette in zijn kantoor en tracht haar te vermoorden maar Johnny arriveert op tijd om haar te redden Lilah biedt aan om samen met Johnny de buit te delen. Hij doet alsof hij hiermede accoord gaat. maar wanneer Lilah hem naar de plaats brengt waar het geld verborgen is. wordt hij daar opgewacht door Jewell, die hem wil vermoorden. Bijna slaagt de nachtclubeigenaar hier- l in maar op het laatste ogenblik wordt hij doodgeschoten door Gusty, die een mes steek heeft opgelopen Hij vertelt hun dat hij de mysterieuze verstekeling was en dat hij het geld wilde gebruiken om Lilah terug te winnen, maar dat Lilah hem juist trachtte te vermoorden. Gusty staat op het punt om zowel Johnny als Lilah te doden, als hij op zijn beurt wordt dood geschoten door Miss Drumm. die hen ge volgd was. En Johnny en Paulette kun nen de nodige maatregelen treffen om het goud aan de Vrije Franse autoriteiten over te dragen. CINEMA FLORA GRONDSTROOM met Katharine Hepburn. Robert Taylor en Robert Mitohum. Ann Hamilton, dochter van Prof. Hami] ton stelt meer belang in het laboratoria van haar vader dan wel in de jonge dok ter Bangs. Zekere dag brengt de jonjl industrieel Alan Garroway een bozoe. aan prof Hamilton en ontmoet Ann is het begin van een plotselinge liefc- Enkele weken later zijn de jonge liede getrouwd Het is een zeer gelukkig huwelijk, doco het verleden van haar man vercntrus- Ann. Alan had een broeder. Michael dh verdween omdat hij indertijd de gemeen, schappelijke onderneming .stal. Alan lie- zijn broer ontsnappen en dienst neme- bij het leger. Bepaalde dingen wijzen e- op dat Alan niet de waarheid vertelt Tijdens een verblijf te San Francisco ontmoet Ann een meisje. Sylvia Burton die indertijd smoorlijk verliefd was op Michael, liefde die niet beantwoord werd Michael wordt beschreven als een recht- schapen man die door Alan zou vermoord zijn geworden uit 'jaloersheid. Ann be- sluit de waarheid te achterhalen. Tijdens een afwezigheid van haar eer.;- genoot bezoekt zij een eigendom van de Garroways. Zij ontdekt een huis, dat haa: bevalt, met een vriendelijk en gecultiveerd cachet. Bij haar terugkomst wordt Ar,;-, door Alan uitgescholden voor bespiedster De echtgenoten zijn thans vijanden ge worden. Enkele tijd later gaan zij samen naar Virginia naar het huis waar Alan en zijn broer hun jeugd hebben doorgebracht Hier duikt Michael op, die zijn broeder beschuldigt een oude bediende der firm, te hebben vermoord om in het bezit te geraken van een uitvinding. Alan kan het niet ontkennen, doch kan er niet toe be sluiten de vrouw te verliezen welke hi boven alles lief heeft. Een duivels plan komt in zijn geest op... doch de Voor zienigheid waakt en geeft aan dit drama een onverwacht slot. ONS FEUILLETON 27 door Jos. JANSSEN Als ik hem dit 'n keer mocht ver tellen... En in de handen wrijvend gaat Manten z'n huis weer in. Juist komt de kleine dove het trap je van de voutekamer af. Hewel, informeert Manten, wat zegt de Dokt oor Mismoedig haalt het ventje de schouders op. «Niet veel meer aan te doene, zegt ie. Waarschijnijk de trommel gesprongen. Zo «Ie raadt mij aan van bij 'n specialiteit te gaan. Hier is 't adres Naar 'n specialiteit gaan Heeft de doktoor u dat gekomman- deerd vraagt Manten. Zulk 'n kwakzalver uit de stad. bromt het ventje verderdoor, nee daar en ga 'k niet naartoe. Daar bij als Dokus Geeraert of doktoor Steven mij niet kunnen helpen, waar om zou 'k toens nog naar 'n specia liteit moeten gaan Da's waar. man.beaamt Manten. Van mijn centen gaat menere de specialiteit geen sjampagne zui pen. Dat doe 'k liever zelve.» Lachend geeft Manten toe, dat ie daar meer dan gelijk in heeft. i'k Ga nog 'n keer zelve pro beren. zucht het dove ventje. Al die doktoors Ze zijn niet meer weerd de ene dan de andere... En in zichzelf brommende trekt ie de deur uit. 'n Ogenblik bekijkt Manten het adreskaartje, dat het kerel'tje op de tafel achtergelaten heeft. Kerdjie vloekt ie dan. Zo 'n ezel Steven heeft z'n witte jas uitge trokken en gaat nu z'n handen was sen aan de kleine lavabo. Er is heel wat veranderd in Man ten Boone's voute, sedert de jonge doktoor er z'n werkkamer van ge maakt heeft. Vroeger trof men er de oude pronk- kast aan met het kruisbeeld onder glazen stolp en de onvermijdelijke boeketten kunstbloemen aan weers zijden. Aan de muur 'n paar ingelijste borduurwerken van Thea. 'n God ziet mij boven 'n donker oog en 'n Onze Lieve Vrouw met 'n bloemen krans om end om. In de andere hoek de hoge oude kleerkast met Manten en Thea's beste kleren. Te midden, de ronde tafel met er omheen de blinkende, half nieuwer wetse gaatjesstoelen. Veel van dit alles heeft nu voor Steven de plaats moeten ruimen. Hier staat nu z'n kast met instru menten daar z'n kleine apotheek. Bij 't venster 'n onderzoektafel. Verder de kleine bibliotheek. In de hoek 'n windscherm, waar achter de zieken zich kunnen ont kleden. Ten slotte Steven's grote werktafel en daar 'n oude lavabo. Aan de vensters strakgespannen gordijntjes, waardoor evenwel het licht volop binnenvallen kan. Alles eenvoudighet hoogstnodige. Manten heeft er zelfs goed voor ge zorgd, dat instrumentenkast en apo theek achter lange gordijnen verbor gen werden. De zieken hebben al die dingen niet nodig te zien. zegt kozijn Manten, anders worden ze nog benauwd. Het is hem alleen te doen om het volk niet te laten vermoeden, dat het met 'n echte doktoor te (doen heeft. Want dat verzwijgt het olijk boertje natuurlijk zorgvuldig. Onwillekeurig kijkt Steven in de spiegel voor hem, terwijl ie z'n han den duchtig afspoelt. Z'n ogen staan 'n beetje vermoeid. Het was ook weer zo 'n zware dag voer hem. The;ff is bezig met de gebruikte in strumenten bijeen te pakken om ze in kokend water te steriliseren. Nu ze kozijn Steven aan 't werk gezien heeft, even edelmoedig voor de armste van de zieken, als voor de rijkste, even bezorgd en even liefde vol voor iedereen, nu is ze de afstand gaan meten tussen het vuile kwak- zalvergedoe van 'n Dokus en van zo veel ander aflezers en genezers en het ernstige werk van de jonge dok toor. En met hart en ziel helpt ze hem nu bij z'n zware taak. In de uren, dat de vermoeidheid over hem komt, of dat de moed hem begeeft, hij is ook niet onfaalbaar, niet almachtig, dan weet zij hem met 'n hartelijk, doorvoeld woord op te beuren en aan te moedigen. Langzamerhand is ze voor Steven onmisbaar geworden. Geen echte zie kendienster zou met zóveel toewij ding uren aan 'n stuk aan de zijde van de jonge doktoor kunnen staan, zonder ooit te klagen of te zuchten. In dit paar maanden is ze met z'n praktijk zo vertrouwd geraakt, dat ze hem nu 'n aantal kleine werkjes uit de handen kan nemen. Met 'n zacht woord weet ze, waar 't moet, de zieken tot rust en ver trouwen te brengen. Stil als n liefdezuster doet ze haar werk, dag in, dag uit, .zonder opkijken. En na de zware dagtaak weet ze dan nog tijd te vinden om Steven's werkkamer in orde te houden, z'n instrumenten schoon te maken en te zorgen dat niemand iets ontbreekt. Verslonden in z'n werk let Steven niet altijd op haar. Z'n gedachten zijn slechts op z'n taak geconcen treerd. Maar toch moet ie tussendoor even bewonderend naar z'n kranig nichtje opkijken en haar met 'n knikje aan moedigen. Terwijl ie z'n handen afdroogt kijkt ie even naar haar om. Het dunkt hem. dat ze r n beetje bleek uitziet, dat haar ogen zo diep liggen vandaag. Moe, nichtje vraagt ie bezorgd. Thea lacht even «Ik, moe Welnee Als t nodig is, Thea, dan neemt ge maar iemand bij om u te helpen in 't huishouden, hoor. Ge moogt u niet overwerken. «Ik en ben geen stadsmamzel. kozijn. Meiskes van te lande gelijk ik kunnen tegen 'n duwtje. Dat is waar. lacht ie. Maar tè veel is tè veel. Intijds zeg gen, hé. als t u te lastig wordt «Wees gerust, Steven. n Ogenblik kijken zijn ogen in haar ogen. En het is, of ze elkaar zóveel te vertellen hebben, dat ze niet vertellen kunnen. Ze buigt haar hoofd over haar werk Hij haalt even diep adem. gaat dan traag de deur uit. In de huisplekke is kozijn Manten bezig met z'n papieren op te bergen en 'n beetje orde te brengen «in 't menage Wiesten, roept ie naar z'n knecht, pak de bezem en keert de vloer 'n keer uit, hé 't Is hier pre- j cies 'n verkenskot. Steven daalt het voutetrapje af. Met de hand strijkt ie langzaam over z'n voorhoofd. 'n Zware dag geweest, hé ko zijn vraagt Manten. 'k Ben opM'n kop draait ervan Traagzaam kuiert. Steven tot in het deurgat, snuift behaaglijk de frisse buitenlucht op, doet 'n paar stappen de boomgaard in. 'n Verschil bij in Brussel, he° spot Manten, die mede naar buiten gegaan is. Daar draaide uw kop van de grote honger. En hier I Steven zuchtJa, de zaken gaan goed. Manten heeft z'n pijp gestopt en aangestoken, terwijl de jonge dok- toor 'n sigaret opstak. Beklaagt ge 't nu nog. dat ge naar mijn wijze raad geluisterd I hebt Mistroostig haalt Steven de schou ders op't Zou prachtig zijn- i als ik niet altijd die komedie moest spelen. Manten kijkt op, bijt even op de tanden Komedie spelen Kome die spelen roept ie uit. Maar geheel 't leven is 'n komediespel De wereld is 'n schouwtoneel. Elk speelt zijn rolle en krijgt zijn j paart. Lachend kijkt Steven kozijn Man- ten aan. Dat kereltje heeft waremï*1 op alles 'n antwoord. «We krijgen te naaste maan-- verkiezingen voor de Kamers, bè Kunt ge u 'n groter komedies!* j voorstellen dan dat Verantwoordelijke uitgever L. DUMORTIER. 34 Boterstraai-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 8