Het herstel
der vaart Yper-Komen
Voorkomen is beter dan Genezen
DE POLITIEKE TOESTAND
WERELDGEBEUREN
ONAFHANKELIJK NtEUWS- EN AANKONDIGtNGSBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER.
le JAARGANG Nr 31
PRIjS 2 Fr.
ZATERDAG 10 JULI 1948
VERSCHIJNT ELKE WEEK S ZATERDAGS
abonnementsprijs
een jaar 100 fr.
STORT 47 Fr.
HET YPERSCH NIEUWS
BESTUl'R EN REDACTIE: 34. BOTERSTRAAT, YPER
Td 3M Postcheckrek. 461.73 (L. DUMORT1KR
Wij gaven in ons nummer van ver
leden week. uit het Beknopt Verslag
de verklaring weer van de Heer Be-
hogne. Minister van Openbare Wer
ken. betreffende het herstel der vaart
Yper - Komen herstel tot aan de
goederenstatie van Yper».
Wij gaven tevens een beknopt ver
slag van het bezoek van de Waalse
Economische Raad bij de Heer Spaak,
eerste Minister, en onze lezers zullen
daardoor vernomen hebben dat
Betreffende de waterwegen, het
tienjarig plan der regering de aan
leg voorziet van een dubbele kana- 1
lenring voor binnenschepen van
1350 ton. de ene vertrekkende uit
Antwerpen en gaande over Brussel,
Charleroi, Namen en Luik en terug
naar Antwerpen de tweede gaande
»van Antwerpen, Charleroi, Doornik,
Gent en terug naar Antwerpen. Ook
de aanleg van de zogenaamde baan
Wallonië werd door de afgevaardig-
den met vreugde begroet.
Wat die werken zullen kosten
wordt niet gemeld. Maar men hoeft
slechts te zien wat alleenlijk de wer
ken aan de vaart Brussel-Charleroi
zullen bedragen, om zich een beeld
te geven van de fabelachtige sommen
welke zullen van doen zijn om dit
tienjarenplan uit te voeren.
Volgens de Heer Santilman, Hoofd
ingenieur. Bestuurder bij het Minis
terie van Openbare Werken, die de
waterwegen der koolstreek onder zijn
gebied heeft, zal de aanpassing der
vaart Brussel-Charleroi 3 miljard 750
miljoen kosten en verscheidene jaren
duren. Reeds op 31 December 1947
had een eerste aanbesteding plaats
met een bedrag van 105 miljoen voor
het aanvangen der werken bij Char
leroi waar de monding der vaart zal
veranderd worden. De vaart Char-
leroi-Brussel telt talrijke sassen en
voor het vak Charleroi-Seneffe. waar
thans elf sassen bestaan, werden drie
voorstellen ter Studie gelegd. Men
weet nog niet hetwelk zal aangeno
men worden. Het eerste projekt voor
ziet de vervanging door twee hijs
toestellen van 33 meter valhet twee
de projekt herleidt het getal sassen
tot vier met elk een val van 20 meter,
terwijl het derde een sas van 8,25
meter voorziet en een hijstoestel van
55 meter, hetgeen een rekord-hoogte
voor Europa zou zijn.
Op het kanaal Charleroi-Brussel be
vindt zich de tunnel van Godarville,
die zal vervangené worden door een
gracht van 2.500 meter lengte. Alle
bruggen zullen vast zijn. Te Damp-
remy bij Charleroi wordt een haven
gegraven van 1.800 meter lang en
55 meter breed.
Ongetwijfeld moet een dergelijk
werk veel bijdragen tot de bloei van
geheel de streek van Charleroi.
Wij zijn niet afgunstig en zoeken
niet afgunst te verwekken, maar als
wij dat lezen en onze eigen toestand
overdenken, dan bestatigen wij dat
er in ons land twee soorten van Bel
gen zijn en dat wij thans beho
ren tot de soort, voor wie niets ge
daan wordt.
In 1935 werd in het Ministerie van
Openbare Werken het herstel der
vaart Yper-Komen als mogelijk aan
zien, en de Heer Minister Hendrik
Deman besloot de werken te doen
uitvoeren. Hij zond daarom de Heer
Ingenieur Merlin naar Yper. De pro
jecten werden gemaakt, maar dan
werd de Heer Merlot Minister van
Openbare Werken. Op 23 Juli 1937
verschenen in het Staatsblad de be
noemingen van twee commissies, de
ene voor de vaart van Charleroi, de
andere voor de vaart Yper-Kor|en.
In de commissie voor Yper werden
de besluiten genomen met vier stem
men tegen vier. Het herstel werd er
dus niet verworpen
En thans worden de werken aan
het kanaal van Charleroi begonnen
en de Heer Minister Behogne, die
zeer slecht ingelicht is, begrijpt onze
toestand niet.
Nochtans zouden de ingenieurs van
Bruggen en Wegen, die de gracht
van Godarville zullen doen delven, ze
ker ook wel bevoegd zijn om die van
Hollebeke, die minder lang is, te
doen herstellen. En deze die de hijs
toestellen en sassen van Charleroi
zullen maken, zouden ook hier sassen
kunnen herstellen of maken, of mist
onze streek thans de gepaste atmos-,
feer Of zouden wij ook luidruchtige
vergaderingen moeten houden en
dreigen met scheiding?...
Wij hopen van neen, wij hopen dat
de Heer Behogne ons weldra zal be
grijpen en ons zal teruggeven wat de
Heer Merlot ons jaren geleden ont
nam...
Er is niets dat de mensen liever
behouden en waarvoor zij minder
zorg dragen dan hun eigen leven.
heeft de Franse schrijver La Bruyère
ergens geschreven.
En dat deze gedachte waar is kun
nen we bij onszelf zo dikwijls on
dervinden. Niet zozeer als we nog
jong zijn. maar wel als we een zekere
leeftijd die van het verstand, zou
den we haast zeggen bereikt heb
ben.
Zolang we jong zijn en nog niet
moeten afrekenen hebben met kwa
len en ongemakken, denken we er
niet of weinig aan onze gezondheid
te vrijwaren. En toch zijn dan soms
reeds ongelukkig genoeg de kie
men in ons lichaam aanwezig van
de latere ongemakken.
Daarom moeten wij er naar stre
ven om die ziekten en die kwalen te
voorkomen. Dat is veel gemakkelij
ker dan ze later te moeten genezen,
wel te verstaan als zulks dan nog
mogelijk is.
De hygiëne of de gezondheidsleer
streeft er naar onze algemene gezond
heidstoestand te verbeteren en te ver
hogen. Met dit doel bestudeert zij de
schadelijke invloeden welke door al
lerlei uitwendige factoren op het
lichaam van de mens worden uitge
oefend en die zijn weerstandsvermo
gen verminderen. Zijn deze schade
lijke invloeden ontdekt en gekend.
dan worden de middelen aangeduid
om ze uit te schakelen en aldus ziek
ten te voorkomen.
Hoeveel mensen zorgen b.v. niet
in het minst voor hun voedingWij
zouden heel wat vraagjes kunnen
stellen, waarop velen onder ons ont
kennend zouden moeten antwoorden
En nochtans zijn deze tekortkomin
gen allemaal rechtstreekse oorzaken
van latere ongemakken en ziekten
Is uw voedsel steeds gepast voor uw
leeftijd Als een machine versleten
is, dan kan ze niet meer hetzelfde
werk doen als een nieuwewaarom
zoudt gij. die reeds de rijpe leeftijd
hebt bereikt, dan nog willen eten
wat uw maag niet meer kan ver
teren
Eet gij voldoende voor het werk
dat ge moet doen eet ge regelmatig
is uw voedsel afgewisseld, is het voed
zaam genoeg, licht verteerbaar, rijk
aan vitamines Op hoeveel dezer
vraagjes moeten wij ontkennend ant
woorden, waar ze nochtans een be
vestigend antwoord eisen.
Hebt ge er al aan gedacht hoe dik
wijls wij besmette waren eten Be
smet b.v. door onvoldoende verpak
king of door langdurige uitstalling in
een stoffige atmosfeer. Denk maar
even aan de fruituitstallingen langs
de openbare weg
Abraham Lincoln, eens de presi
dent van de Verenigde Staten van
Amerika, schreef eens. toen hij reeds
een hoge leeftijd had bereikt, het vol
gende neer Maak je geen zorgen
gebruik drie stevige maaltijden per
dag, verteer goed uw spijzen, neem
beweging, ga langzaam te werk,
kalmpjes aan. Mogelijks zijn er in
uw geval nog nadere zaken nodig
om je gelukkig te maken, maar deze,
geloof ik, zullen u een flink handje
helpen.
Genoeg over de voedingEvenveel
vragen zouden wij moeten stellen
wat uw kleding betreft. Gij zult u
inderdaad kleden volgens het weer
van de dag en van het seizoen en
vooral ook tegen het weer dat straks
zal komen. Draag degelijke schoe
nen, beste dames, dan zult ge later
niet moeten klagen over eksterogen
en wat weet ik al. Bind u niet aan
de. mode. ten koste van uw huidige
of latere gezondheid.
Niet alléén goede voeding en een
gezonde kleding moet men nastreven
lucht en licht moeten zoveel moge
lijk hun gunstige invloed op uw
gestel uitoefenen. Eerst echter de
negatieve invloeden werenZo ver
mogelijk van fabrieken en andere
ongezonde plaatsen niet onnodig of
langer dan nodig in lokalen vertoe
ven waar een ongezonde atmosfeer
heerst b.v. bioskoop en toneel
zalen en dan de positieve midde
len aanwenden diep ademen, zuivere
lucht ademen, hoe zuiverder de
lucht die ge inademt, hoe beter het
bloed wordt gezuiverd. Een normaal
mens in rust ademt 18 tot 20 maal
per minuuteen geoefend athleet kan
dit aantal doen dalen tot 10 maal en
minder. Maar één ademteug van deze
laatste heeft een driedubbele waarde
tegenóver die wan de eerste.
Daarom zal men zich oefenen in
het ademhalen dan zal men niet de
ondervinding opdoen van de man die
de tram ziet vertrekken en die hem
toch nog wil achterhalen. Hij schiet
als een pijl uit de boog vooruit en...
wint de wedren. Maar doodop valt
hij neer op de bank, snakt naar
adem, het gelaat bleek en de bezwij
ming nabij. Het duurt lang eer hij
zijn normale kleur terugkrijgt en
zijn ademhaling zich normaliseert.
Leer dus ademen, laat de lucht
haar werking doen in uw longen
laat de zon haar heilzame invloed op
uw lichaam uitoefenen, ga naar de
zee, de bossen en de bergen Want
zo ge de deur sluit voor de zon, dan
moet ge ze openzetten voor de dok
ter
Ook de zindelijkheid is een voor
name factor van gezondheid. Schuw
de emmer water niet. zo leerden we
in een gedichtje, toen we nog klein
waren. De lucht die we inademen
zuivert het bloed, maar ook de po
riën en de zweetkanalen helpen in
grote mate mee om allerlei schade
lijke vochten uit het lichaam te ver
wijderen. Strijd onverpoosd tegen
alles wat de poriën verstoppen kan.
Houd ze vrij door het wassen En
vooral geen valse schaamte, om meer
intieme delen van het menselijk
lichaam te wassen, want men zweet
er meer dan elders. Weet verder dat
vuile handen een voortdurend gevaar
opleveren voor besmetting.
De zindelijkheid is een der 'voor
naamste verweermiddelen tegen de
gruwelijke ziekte, die de tering heet.
Verzorg daarom uw lichaam, zulks
kan u slechts ten goede komen en
terzelfdertijd zorgt ge ook. onrecht
streeks, voor de gezondheid van an
deren, want een vuil mens is niet
alleen een gevaar voor zichzelf, hij
is een openbaar gevaar.Zo schreef
eens de- grote opvoedkundige Jules
Payot. REBA.
Woensdag, 7 Juli 1948.
DE KONINGSKWESTIE.
i. Het Laatste Nieuws» wijst er ander
maal op. dat er aan de Koningskwestie
noodzakelijk een oplossing moet gegeven
worden Het Brusselse gematigd liberale
dagblad schrijft daarover o m Het is
opvallend, dat men aan regeringszijde
zoveel mogelijk de koningskwestie wil
begraven alhoewel de openbare mening,
in haar groter meerderheid, van oordeel
is. dat deze kwestie op grondwettelijke
wijze moet opgelost worden.
Het nationaal comité van de christe
lijke volkspartij heeft verleden week
een motie aangenomen waarin gewezen
wordt op de noodzakelijkheid, dat de re
gering zou beraadslagen over de brief van
de Koning en dat zij haar standpunt zou
bekend maken. Sedertdien is de cabinets-
raad bijeengekomen en heeft blijkbaar
over een aantal zaken beraadslaagd, maar
niet over de koningskwestie, wat niet
belet, dat de regeringsbladen pleidooien
laten verschijnen, waarin betoogd wordt,
dat de regering haar plicht volbrengt.
Waarheidshalve dient echter gezegd dat
het Nationaal Comité van de christelijke
volkspartij zich wel degelijk uitgesproken
heeft, zeer duidelijk, los van alle dubbel
zinnige houding voor een gezonde volks
raadpleging. Na zijn jongste vergadering
werd toch de volgende mededeling be
kendgemaakt Het is van oordeel, dat
de boodschap van de Koning gelegen
komt en blijk geeft van een verheven
inzicht en een edelmoedigheid, die door
alle Belgen op prijs zullen gesteld wor
den.
Het stelt vast. dat door het uitblijven
van een oplossing in de Koningskwestie
de hoogste belangen van het land in het
gedrang kunnen gebracht worden
Het is van oordeel, dat het noodzake
lijk is, dat de regering beraadslage over
de inhoud van deze boodschap en haar
standpunt mededele.
Het comité is er van overtuigd, dat
een volksraadpleging, bij de wet inge-
ricnt, geen enkel grondwettelijk bezwaar
oplevert en doet beroep op de bevolking,
de partijen en het parlement, om. in een
geest van verzoening en nationale samen
horigheid. een dergelijke raadpleging te
bevorderen.
Maar het is even waar dat de socia
listische leiders van het land halsstarrig
weigeren een antwoord te geven op de
jongste boodschap van de Koning. Zij
blijven bij hun vroeger ingenomen be
sluit De huidige regering vindt geen
oplossing in de koningskwestie, een volks
raadpleging houden druist in tegen de
socialistische opvattingen en alle ministe
riële overweging in deze zin betekent
onwederroepelijk de val van de huidige
regering, en de inzet tot een strijd met
open messenop leven en dood
Ziedaar de werkelijke stand der ko
ningskwestie
De vraag is echter of het standpunt
van de C. V. P., thans door de overgrote
meerderheid der Vlaamse liberalen groep
oud-minister Hoste gedeeld, het uitein
delijk toch niet zullen halen op de socia
listische leiders, om aldus ten slotte een
wet te stemmen, waardoor een grondwet
telijke algemene volksraadpleging zal kun
nen gehouden worden, waardoor alle
civieke meerderjarige mannen en vrou
wen hun ja of neen voor een even
tuele terugkeer van de Vorst zullen kun
nen uitbrengen.
STRUCTUURHERVORMINGEN.
Het Vlaams Economisch Verbond ver
zet zich. in een memorandum, tegen de
verphchte mededeling aan de .onderne
mingsraad van inUchtingen of bescheiden
waarvan de bekendmaking door een of
andere onbescheidenheid nadeel zou be
rokkenen aan de onderneming, bijvoor
beeld betreffende fabricage procédé's.
overeenkomsten met derden, finantiële
verrichtingen, enz...
Het Verbond acht in dezen de onder
nemingen niet voldoende beschermd door
de bepalingen van het wetboek van straf
recht.
Ook acht het Verbond het niet aan
nemelijk. dat de werknemersafgevaar
digden in de bedrijfsraad. die geen fi
nancieel risico dragen m de onderne
ming, aanspraak zouden hebben op rui
mere inlichtingen nopens de bedrijfsuit-
komsten en het financieel beheer der
onderneming dan de aandeelhouders op
de algemene vergaderingen.
Het neemt ook geen genoegen met het
feit. dat de aard en de omvang van de
te verstrekken inlichtingen zou bepaald
worden bij Koninklijk Besluit, vermits
dit. naar gelang de ideologische opvat
tingen van de regering, een zeer ge
vaarlijk wapen kan worden voor de
ondernemingen. Ook het optreden van
de bedrijfsrevisoren voor het echt ver
klaren van de verslagen en bescheiden
is ongewenst, aangezien de ondernemin
gen verplicht zijn ieder jaar de balans
van winst- en verliesrekeningen voor te
leggen, en deze laatste moet nagezien
worden door de commissaris van de ven
nootschap die zich bij het nazicht door
deskundigen kan laten bijstaan.
DE ECONOMISCHE TOESTAND
IN BELGIE.
Het is steeds interessant een gezagheb
bende en werkelijk bevoegde stem te ho
ren over de toestand van ons eigen land.
Thans heeft de Britse regering een ver
slag uitgegeven, dat handelt over de eco
nomische toestand in België en opgesteld
werd door de heer E. James Joint.
Brits handelsraad te Brussel.
Nadat de h. Joint een overzicht heeft
gegeven van de oorlogsjaren in België en
hun invloed op handel en nijverheid,
komt hij tot de vaststelling, dat moeilijk
kan voorzien worden, hóe de economi
sche toestand van België zich in de na-oor-
logse tijden verder zal ontwikkelen.' De
internationale toestand is hiervoor nog
te onzeker. Ook zal de verwezenlijking
van de Benelux-unie nieuwe mogelijkhe
den scheppen.
Gezien zijn uitgebreide betrekkingen
en belangen in het buitenland, zou Bel
gië niet ontsnappen aan de gevolgen van
een ontwrichting van de wereldhandel.
De h. Joint, wiens verslag loopt tot
October 1947, verklaart verder, dat reeds
zekere nijverheidstakken de weerslag
voelen van de invoerbeperkingen in an
dere landen Hij meent dat men de prij
zen verder zal moeten drukken, ook met
het oog op de uitvoer.
Wat de betrekkingen met Groot-Brit-
tannië betreft, zegt het verslag, dat de.
wederkerige handel stand gehouden heeft
in de loop der jaren, alhoewel de Britse
en Belgische nijverheden in vele gevallen
mededingers zijn.
De normale handel ondergaat thans
invloeden, die onafhankelijk zijn van
vraag en aanbod. 'Zo zijn er bij voorbeeld
de gevolgen van de nationale en inter
nationale planning en de verschillen
de handelsovereenkomsten, welke België
afgesloten heeft.
De h. Joint besluit als volgt: Om een
oplossing te vinden voor de huidige
moeilijkheden en gezamenlijk de handel
in stand te houden, zal er geen land
meer bereid zijn, dan België
TIJL.
op postcheckrekenmg 461.73
(L. Dumortier, leper) en U ont
vangt «Het Ypersch Nieuws»
elke Zaterdag morgen vanaf
a. s. week tot einde Dec. 1948.
Woensdag, 7 Juli 1948.
ALGEMEEN BEROERDE TOESTAND SOKOLOVSKY WEIGERT
VERBINDINGSWEGEN VOOR BERLUN TE HEROPENEN HON-
GERBLOKKADE VAN DE DUITSE HOOFDSTAD VERSCHERPT
ONDER GEVAARLIJKE LUCHTMANOEUVERS TITO EN ZUID-
SLAVISCHE COMMUNISTEN BLUVEN IN DE BAN VAN DE
KOMINFORM CRISIS IN DE BALKAN NEEMT EEN GEVAAR-
LUKE WENDING AAN - IN GRIEKENLAND ZOUDEN DE PAR
TISAN EN-EENHEDEN ZICH OVERGEVEN GEEN KLAARTE IN
®!L P^E®JH^SE KWESTÏE WESTEUROPESE LANDEN VRA-
iBESCHERMING EERSTE MINISTER
ONMIDDELLIJKE VERWEZENLIJKING VAN EEN
EUROPEES RAADGEVEND LICHAAM.
We kunnen ons niet langer meer met
illusies paaien noch aan struisvogel-poli
tiek doen we dienen koelbloedig en vast
beraden zonder het hoofd één moment
te verliezen, de algemeen beroerde toe
stand onder ogen te zien en er ons van
heden af op voor te bereiden. Wiet lan
ger talmt doet zichzelf in de doekjes
Inderdaadhet wordt vreselijk ernst
Nemen we even. ter overtuiging, zeer
zakelijk en onvooringenomen de jongste
wereldgebeurtenissen onder de ogen
Daar is vooreerst de hoogst gevaar
lijke steeds scherper dreigende kwestie
te Berlijn, tussen de Westerse mogend
heden en Rusland. De stbpzetting van alle
spoorverkeer is volgens de Sovjetoverheid
het gevolg van noodzakelijke herstellings
werken aan de lijn Berlijn-Helmstedt.
Het gevolg van deze waarheid of politie
ke leugen is evenwel, dat de bevolking
der Berlijnse Westerse zone hongert, dat
de Geallieerden zich verplicht zien de
met honger geblokkeerde bevolking per
vliegtuigen te bevoorraden en dat in geen
geval Rusland aan deze voedselbevoor-
rading ook maar één handje helpt uit
steken. Wel integendeelin Berlijn ne
men de Russen nog steeds nieuwe maat
regelen. waardoor de afzondering der
Westerse sectoren zo volledig mogelijk
gemaakt wordt. Zo hebben ze nu aange
kondigd. dat de dienst van 15 tramlijnen
gestaakt zal worden- Toevalligerwijze
of is het opzettelijk lopen de meeste
van deze lijnen door de Westerse sec
toren Wat erger is: Britse en Ameri
kaanse piloten werden gewaarschuwd
dat Russische gevechtsvliegtuigen in gro
te hoeveelheden in de omtrek van de ge
allieerde luchtcorridor patrouilleerden en
(Zie vervolg blz. 2)