FÏLMWEREL D
VOOR...
JEAN VANDEPITTE
Het IJzeren Gordijn
Zeven diepe
Gedachten
UIT DE PROGRAMMA'S
Kleeft alles Te verkrijgen Drukkerij Dumortier
Een nieuwe film van Walt Disney
A,le prooien™ verMnd mef de
Eff.oente Organ^le of Connie Uwer Boekhoud,-r
Uw Fiscale Aangelegenheden
Raadpleeg ,.dlpk)mMr<|
Licenciaat
40.
in de
f'nantiele wetenschapp®'1
HET YPERSCH NIEUWSBlz 8 1S-1-1949
CINEMA OUD IEFEK:
MIJN LIEVE MOORDENAAR
met Dick Powell, Claire Trevor
en Anne Shirley.
Phillip Marlowe komt lelijk toegetakeld
een politie posthuis binnen, en vertelt
xijn geschiedenis. Hij meent dat hij be
schuldigd zal worden van een of meerdere
moorden van een ganse serie. Zijn ge
schiedenis begint bij een reus van een ont
slagen boef. genaamd Moose Malloy.
die hem betaalt voor het opzoeken van
zijn vroegere vriendin. Velma. Allereerst
gaan zij naar Florian's waar Velma acht
jaar geleden danste, maar zij vinden er
geen spoor van het meisje Later gaat
Marlowe alleen Mrs Florian opzoeken
die hem een valse foto van Velma geeft
■vaar zij zegt hem niet te weten waar het
meisje zich thans bevindt Zodra hij ver
trokken is voert zij een telefoongesprek.
Dit zal Marlowe meer werk brengen dan
hij in maanden gehad heeft, maar het
zal gevaarlijk werk worden Allereerst
vraagt Marriott hem om samen van een
paar helers een jaden collier terug te gaan
kopen Dit collier is gestolen van een rijke
dame. Mrs Grayle. Tijdens deze onder
neming valt hij in een diepe slaap, ter
wijl Marriott door een onbekend persoon
vermoord wordt. Hierna tracht de doch- wijzen.
ter van de rijke man. Ann Grayle. tus
senbeide te komen, teneinde haar vader
te beschermen Zij raken verliefd op el
kaar Marlowe ontsnapt aan een val door
Mrs. Grayle voor hem uitgezet, en zet
een reconstructie op touw in de villa van
de Grayle's. Hij heeft intussen ontdekt
dat Mrs Grayle de vermiste Velma is
Terwijl Moose op het teken wacht om
binnen te komen, teneinde zijn Velma
te herkennen, staat Mrs Grayle op het
punt om Marlowe en Ann dood te schie
ten. Voor zij echter kan vuren, valt zij
dood neer. getroffen door de kogels van
Marlowe's revolver, die zich in handen
van Mr Grayle. haar echtgenoot, bevindt.
Juist op dit ogenblik vliegt Moose naar
binnen, en Marlowe raakt verblind door
een revolverschot, wat men juist onder
zijn neus afvuurt. Hij is er van overtuigd
dat de politie minstens één van de moor
den in zijn schoenen zal schuiven, om
dat zij met zijn revolver zijn gepleegd
De politie echter lacht hem uitNadat
zijn verklaringen zijn opgenomen, wordt
hij door een politie sergeant naar een
taxi gebracht, en hij denkt dat hij door
de man naar huis gebracht wordt. Dan
echter ruikt hij een zoet parfum En Ann
herkennende, kust hij haar. En hij is van
mening dat het goed is om tegen zachte
schouders te rusten totdat zijn ogen hem
weer hun diensten zullen kunnen be-
Miirlowe (Dick Powell) heeft blijkbaar geen al te goed oog voor het vals-lieflijke
van Mrs Grayle en zal zich voor haar op zijn hoede stellen.
CINEMA FLORA
JORDAN DE WEERSPANNIGE
met Alan Ladd en Helen Walker.
Jordan, een sympathieke gangster,
wordt onder de wapens geroepen. Dit
soortelijk officieel gedoe is echter wei
nig naar zijn smaak en hij wou er maar
liever van ontslagen worden- Dit is ech
ter niet eenvoudig... want Uncle Sam
dweept er niet mede.
Zijn 'vertrek naar het leger is echter
een troef in het spel van Slip Moran. een
zijner medegangsters die cp die manier
de plaats aan het hoofd van de bende
zou kunnen innemen... doch Jordan geeft
zich hiervan heel goed rekenschap Hij
gebruikt alle middelen om een vrijstel
ling te bekomen, tot zelfs een oude bede
lares voor zijn arme moeder te laten
doorgaan. Alles is echter tevergeefs. Hij
wordt ingelijfd, zich eerder slecht dan
goed aan de tucht onderwerpend, speelt
hij met het geweer in plaats van het pis
tool en vindt intussen tijd om met een
canteen-hostessJill Evans te flirten
Maar voor een kerel van zijn kaliber is
dit alles echter suikerwater Hij meent
dan ook dat een vogel nu en dan moet
vliegen. Daar staat precies een auto...
waarom er geen gebruik van maken Ver
gaat hij echter niet een paar loense ke
rels brengen hem tot staan in het gedacht
zijnde met de eigenaar van de wagen
te doen te hebben. Ze hebben het op een
aktentas gemunt waarin zich plannen be
vinden voor een nieuwe tank.
Op het gepaste ogenblik komt een an
dere wagen opdagen en de bandieten rui
men de plaats... zonder de plannen. In
de nieuwe aangekomen wagen bevindt
zich Jill Evans. Lucky neemt de wagen
en Jill in zijn bezit en trekt er van door
ondanks de protesten van zijn passagier -
ster. In de stad gekomen verneemt üj
weidra dat zijn aanvallers kerels zijn van
zijn bende die voor rekening van de
Nazi's aan sabotage en spionnage doen
Een winstgevende zaak inziende,
komt Lucky met hen in bespreking -
maar hij wordt bedrogen en de aktentas
gaat in het bezit van zijn ex-collega's.
De actie bereikt zijn hoogtepunt wan
neer Jordan en JiU door de spionnen
worden gevangen, na echter de dckuroec-
ten eerst te hebben ontvreemd en ver
borgen. Om Lucky aan het spreken te
krijgen besluiten ze hem te pijnigen.
Zal hij spreken
Neen. want ditmaal worden de bedrie
gers bedrogen en de Politie, die op ver
nuftige wijze werd verwittigd doet een
goede vangst.
Jordan, door de omstandigheden een
goed vaderlander geworden, vervoegt zijn
regiment en trouwt meteen deze die met
hem de gevaarlijke avontuurtjes door
stond.
CINEMA «NORMANDIE» te POPERINGE, vertoont;
LE RIDEAU DE FER)
met Dana Andrews en Gene Tierney.
Een adembenemende spionnagegeschiedenis gebaseerd op werkelijke feiten.
VRIJDAG 14 JANUARI om 8 uur.
ZATERDAG 15 JANUARI om 8 uur.
ZONDAG 16 JANUARI om 2.30 u.. 5 u. en 8 uur.
MAANDAG 17 JANUARI om 8 uur.
DINSDAG 18 JANUARI om 8 uur.
WOENSDAG 19 JANUARI om 8 uur.
Kinderen toegelaten (1313)
KIEN WUXEI
DE ZANG VAN HET ZUIDEN
WALT DISNEY BEWERKT EEN
GROTE AMERIKAANSE KLASSIEKER
Geen enkele verzameling vertellingen,
behalve dan die van Esopus en van de
gebroeders Grimm. werden zo veelvuldig
gelezen en innig gesmaakt door ontelbare
jongeren als de onsterfelijke Vertellin
gen van John. het konijntje en zijn vrien
den
Gegroeid uit de rijke negro-Amerikaan-
se folklore scheppen deze vertellingen een
gans eigen wereld van geest, waardigheid
en levensbeschouwing. Joel Chandler Har-
ris ontdekte al deze kwaliteiten en dank
zij zijn briljant denken en zijn buiten
gewoon onderscheidingsvermogen wist hij
ze te reproduceren in de persoon van één
der grootste vertellers aller tijden Oom
Remus.
JOHN in l KONIJN i ii
VEROVERT DE WERELD.
In 1870 veroverden de vertellingen van
Oom Remus. geschreven door Joel Chan
dler Harris, de wereld. Ze werden ver
taald in wel een dozijn talen. De lotge
vallen van John. het konijntje, waren wel
dra zo populair in Azië en Europa als in
hun geboorteplaatsje Putnam in Georgie.
De litteraire succeswerken van dat tijd
vak, o. a. Kipling en Mark Twain, ble
ven ver in de schaduw van deze eenvou
dige vertellingen. Alle uitgaven waren in
een oogwenk uitverkocht In de loop der
jaren werd De vertellingen van Oom
Remus het meest gelezen boek. enkel
nog overtroffen door de Bijbel en de
«Pilgrim's Progress».
DE VERTELLINGEN VAN HARRIS
BUITENGEWOON GESCHIKT
VOOR DE FILM
Derhalve kan het helemaal geen ver
wondering baren dat. Walt Disney, op
zoek naar een goed onderwerp voor een
nieuwe tekenfilm, deze vertellingen, welke
nog zo levendig als jeugdherinnering in
hem huizen, koos. De avonturen van John
het konijntje, van Meester Vos. van de
goedzakkige Beer en al de andere, zijn zo
vol sentiment, blijdschap en menselijke
waarden dat ze tot het fijnste uit de we
reldlitteratuur behoren. Ze gaan zonder
enige hindernis over van de werkelijk
heid naar de fantasie, van het tragische
naar het komische. Ze bevatten kleur, le
ven en afwisseling, en zijn een aantrek
kelijkheid voor lieden van alle landen en
ouderdommen. Het lijkt wel haast of Joel
Chandler bij het schrijven ervan een
filmische visie had.
Bovendien lenen ze zich uiteraard bui
tengewoon voor een nieuw stijlprocédé
van Disneyhet mengen van getekende
en werkelijke personnages in één beeld
DE GEEST DER VERTELLINGEN
VAN OOM REMUS
WERD VOLLEDIG GEHANDHAAFD
IN DE CINEMATOGRAFISCHE VERSIE.
Om het zover te brengen waren er tijd.
begrijpen en vooral een subtiele tact ver
eist Walt Disney vertrok naar Atlanta
om er de woonplaats van Rerr.us zelf nml.
Putnam te trekken, om er te praten met
de familieleden van Harris, en om er het
geestelijk klimaat waarin het konijntje en
zijn lotgenoten konden leven, na te gaan
En hij zag ook al heel vlug de grote moei
lijkheid in om van deze fabelflguurtjes
werkelijke fllmverschijningen te maken
Men bezorgde hem nochtans een uitste
kend scenario naar de vertellingen van
Oom Remus En met toewijding zette Dis-
nev zich aan het werk om in zijn taal de
figuurtjes te scheppen met een zelfde gra
tie en evenveel bekoorlijkheid als zijn
voorganger het in woorden deed Disney's
medewerkers trokken naar Putnam Ze
maakten er schetsen, praatten er met de
bewoners, en stilaan kwamen ze in de
stemming die in deze streek zo treffend
heerst voor wie ze aanvoelen wiL
DE STUDIOMUSICI
VERZAMELEN VOLKSLIEDEREN.
Ook de leden van de muzikale équipe
trokken naar Putnam en noteerden er al
lerlei indrukken die hun dienstbaar zou
den zijn om aan de volksliederen, die in
de film voorkomen de gewenste toon te
geven. En zo was men dan eindelijk defi
nitief aan de film begonnen.
In de studios gaf men zich gans over
aan het moeilijk werk dat via proefnemin
gen- gissen en missen moest leiden tot een
volkomen getrouwe uitbeelding van de
karakters zoals die reeds lang in Disney
leefden Disney had bovendien voor zijn
film net de drie populairste verhalen ge
kozen The Laughing Place Story The
Tar Baby» «The Cornfield Story».
MENSEN' EN' DIEREN WERKEN SAMEN
OM EEN NIEUWE GROTE FILM VAN
DISNEY EEN ZO SCHITTEREND
MOGELIJK UITZICHT TE GEVEN.
De vertellingen handelen over allerlei
dieren maar daarbij komen dan nog de
lotgevallen van een jongetje, een meisje
en Oom Remus zelf. Ze zijn een integre
rend deel van het ganse verhaal
Deze geschiedenis speelt zich af op een
plantage van het Zuiden, in het mooie
kader van het einde der vorige eeuw. Het
is het ontroerend verhaal van een jon
gentje dat aan zich zelf wordt overgelaten
wanneer zijn vader, een combattief jour
nalist uit Atlanta te kiezen heeft tussen
zi;n familiale en politieke verantwoorde
lijkheden
OOM REMUS BEWIJST DE MACHT
VAN DE MYTHEN
Het jongentje en *ijn moeder blijven
op de plantage terwijl de vader voor zijn
politieke overtuiging gaat strijden Het
komt tot een meningsverschil tussen de
ouders, wat het jongentje van streek
brengt Wanneer daar nog de plagerijen
van de kinderen uit de buurt bijkomen,
besluit de knaap zijn ouderlijk huis te
ontvluchten. Maar daar verschijnt dan de
oude Oom Remus met zijn vertellingen
die zo boeiend als opvoedend zijn. Oom
Remut- bewijst hier hoe vertellingen, jiie
geworteld zijn in een zeer oude traditie,
vele dringende problemen van het heden
daagse leven kunnen oplossen.
DE MENSEN KUNNEN
UIT EEN CONTACT MET DE DIEREN
WAT LEREN.
Uiteindelijk worden het knaapje en de
ouders weer verenigd en zulks als ge
volg van een diepe levenswaarheid, die
John het konijntje en zijn gezellen op
prettige wijze duidelijk maken Wat Oom
Remus doet besluiten: Zo de mensen
niets leren van de dieren, komt zulks een
voudig omdat ze de oren niet openen.
Eeri fweede premielening
voor Wederopbouw
EEN' TRANCHE VAN 3.5 MILLIARD
De ministers hebben zich tijdens de
vergadering van de kabinetsraad van
Vrijdag principieel akkoord verklaard met
de uitschrijving van een lening ten bate
van de Zelfstandige Kas voor Oorlogs
schade. Het gaat om een tweede tranche
van 3,5 milliard in de vorm van een
premielening. Om de drie maanden za:
een premie van 5 millioen en van een
half millioen worden uitgetrokken.
Verwoeste Gewesten 1922
1 LOT VAN 250.000 FR.
Trekking van 10 Januari
De uitslagen van de 307e trekking van
de Verwoeste Gewesten 1922 luidt
250 000 fr. Reeks 113.913 nr 18
100 000 fr.Reeksen 58 200 nr 10
113.913 nr 4
De overige obligation van deze reek
sen alsook de reeks 114 369 zijn uitkeer-
baar met 312.50 en 300 fr.
Lening tot Wederopbouw
EEN PREMIE VAN EEN MILLIOEN
Zaterdag had de 58e trekking plaats
van de lening voor Wederopbouw
Zijn betaalbaar met
1.000 000 fr.reeks 295 nr 1000
Met 1000 fr. al de andere nummers
van die reeks.
ZONDAG
Niemand faalt in dit leven, die
een edel doel standvastig en met
al de vermogens zijner ziel na
streeft. Een vetkaars kan men niet
gooien door het zeil ener tent. maar
men kan ze wel schieten door een
eiken plank.
MAANDAG
De reuzen van het mensenge
slacht zijn mannen geweest van
concentratie, die mokerslagen heb
ben doen neerkomen op één punt.
zolang tot ze hun doel bereikten.
De voorspoedige mannen van onze
tijd zijn zij. die één vast onwrik
baar doel hebben.
DINSDAG
De moeilijkste taak voor een jon
gen of een meisje is misschien het
concentreren van alle aandacht op
de les van morgen; voor de stu
dent aan de hogeschool de voor
bereiding voor het eerstvolgend
examen, zonder zich te laten af
trekken door het voetbalveld, of
zijn b.ik te laten dwalen door de
kamer, of iets anders te doen dan
hetgeen zijn plicht is. In studie zo
wel als in zaken, moet men niet
alleen het ijzer smeden, terwijl het
heet is. maar er op slaan tot het
heet is.
WOENSDAG
Het grote vraagstuk van de dag
i- Len mensenkrachten in een per
soon te kunnen verenigen. De mo
derne maatschappij kroont de man
en de vrouw, die één zaak uitste
kend en beter dan iemand anders
.ent, al is het maar de kunst om
rapen te kweken Indien hij de
oeste rapen voortbrengt door al zijn
energie te richten op dat éne doel.
dan is hij de weldoener van zijn
geslacht en wordt als zodanig er
kend.
DONDERDAG
Het grote verschil tussen hen.
die slagen en niet slagen, bestaat
niet in de hoeveelheid werk. dat
do-r ieder van hen wordt verricht,
maar in de hoeveelheid verstandig
werk
VRIJDAG
Nocit is de wind de zeeman gun
stig. die niet weet. naar welke ha
ven zijn schip bestemd is.
ZATERDAG
Elk groot man is groot geword n
ieder voorspoedig man heeft zijn
v j.spoed gekregen, cmdat hij zijn
krachten binnen één kanaal heeft
gehouden.
't FILOSOOFKE
Verantwoordelijke uitgever
DUMORT1ER. 34 Boterstraat Yper
Elverdingestraat
1 I E P t n
<a*>