WERELDGEBEUREN
DE POLITIEKE TOESTAND
ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER.
2e JAARCANC Nr 8
PRIJS 2 Fr.
ZATERDAG 29 JANUARI 1949
VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS
HET YPERSCH NIEUWS
UfcSTL lB KN REDACTIE 34. BOTERSTRAAT, YPER
5oo Postcheckrek.461.73 (L. DUMORTIER)
T ijl jarige iUürjuc uuniiniTi DCclt «.>jii ccr&U! duwku^iv Zijn
rader rertelt met trots dat het ventje al predikte toen hij drie Jaar oud was. Hier
boven sien we de kleine als predikant. Dit gebeurt natuurlijk niet in ons land. wel
in Amerika
Mooie benaming om de gewone bur
ger aan te duiden, de middelmatige
mens, die zich in geen opzichten doet
opmerken en waartoe de meesten van
ons wel zullen behoren. Want velen
beschouwen de man van de straat
als iets dat slechts bij een ander past
en veelal vergeten zij dat ook hun
persoontje een deel van dit grote
lichaam uitmaakt, dat het kruim van
een land vormt.
Deze man van de straat heeft soms
de meest wispelturige buien en zijn
karakter laat zich nooit doorgronden,
««at wat door hem de ene dag voor
goed en waar wordt aanvaard, wordt
de volgende dag in dezelfde mate
vertrapt en vergruisd. Zijn oordeel
is niet gebouwd op loutere en nuch
tere beredenering, maar is veeleer
het kind van de omstandigheden,
waarin het gevoel ook een goed
woordje komt meepraten.
Hij laat zich gemakkelijk uit zijn
evenwicht slaan, doch geeft zich ook
nooit ten volle verloren, want waar
hij gevallen is, zal hij misschien niet
meer opstaan, maar van een andere
zijde komt hij plots flink en gezond
en met vernieuwde krachten opda
gen, zodat men zich verbaasd afvraagt
hoe het wel mogelijk is. Hij heeft een
onverwoestbaar leven en geniet van
een telkens zich hernieuwende jeugd.
En zo ik hij soms tot de meest fan
tastische dingen in staat.
Hij kan nukkig en lastig zijn als
het kleinste kind, om een weinig daar
na scherp als een rechter een oordeel
te vellen, en daarop de meest onge
loofwaardige zaken overal voor goe
de munt te verkondigen.
Dat men op de man van de straat
geen kerk zou mogen bouwen, zal
men de laatste tijd in de Verenigde
•Staten in afdoende mate ondervon
den hebben. Een instituut, het Gal-
lup-instituut, houdt zich daar bezig
met het peilen van de openbare me
ning. het optekenen van de gedachte
de de man van de straat er over iets
op nahoudt. Dit instituut had door
een jarenlange ondervinding bijna
naet zekerheid durven beweren dat
bet de man van de straat ten volle
•-cende en zo durfde het ook aan, in
belangrijke zaken, zijn mening na te
aan en als juist te verkondigen. Wel
nu. bij de laatste presidentsverkiezin
gen werd met zekerheid uitgemaakt
cat Truman niet de minste kans van
s agen had. want de man van de straat
v.-as er overal mee eens. Doch nu de
u i ia gen gekend zijn. zouden we wel
kunnen twijfelen aan de degelijkhe d
van dit merkwaardig instituut. Of de
werkwijze in dit geval dan volledig
verkeerd was Neen, dat geloven we
niet, doch veeleer vinden we er op
nieuw een bewijs in van de onstand
vastigheid van de man van de straat.
En bij het bepalen van zijn opinie
z:in er zoveel niet te voorziene om-
stand. gheden. dat men het in beslis
sende gevallen als onbegonnen werk
mag beschouwen.
De man van de straat mogen we
echter nog een betere zijde van de
medaille noemen, want deze heeft ook
nog een minder goede zijde en dat is
Jan Publiekdie nauw met hem
verwant is.
Waar de eerste zich niet alleen be
paalt bij het louter waarnemen, ver
genoegt de tweede er zich mee, zélf
nooit iets te doen, doch meestal de
fouten bij anderen na te gaan en met
de vinger te wijzen.
Jan Publiek is een rechter zonder,
hart, een rechter die voor anderen
geen erbarmen kent en zich bijna
nooit de moeite getroost zelf te to
nen hoe het moét. Hij stelt zich te
vreden met langs het lijntje te staan
en de anderen waar te nemen, daar
bij liever zelf in de schaduw blij
vend.
Gaan we even naar een of ander
sportgebeuren of andere manifesta
tie, dan vinden wij er Jan Publiek
present, want dit is zijn uitverkoren
terrein. Hier kan hij ongestoord op
de anderen afgeven en wee hem die
niet van zijn gunst geniet. Want wat
deze dan ook doet, het moge nog zo
goed en schitterend zijn, lijkt hem
slechts normaal, en de minste ver
zwakking wordt terug als een gre
tige springplank aanvaard om op het
gekozen slachtoffer af te geven. En
zo bepaalt hij zich in grote mate al
leen bij het afbreken.
Doch wanneer we eerlijk willen zijn
tegenover ons zelf, wanneer wij er
eens openlijk voor willen uitkomen
maken wij soms ook geen deel uit
van dit Jan Publiek Zijn we soms
ook niet vlug om te zeggen We
zouden dit en we zouden dat... zon
der er aan te denken dat het met
goede voornemens alleen niet tot da
den komt
We zegden het reeds bij de inlei
ding ook wij zijn een deel van dit
publiek, van de man van de straat.
Een klein en nietig deeltje wellicht,
doch dan moeten wij er steeds aan
denken, dat het grote lichaam alleen
door al die kleine deeltjes in stand
wordt gehouden. Onze houding zal
wellicht niet dadelijk van invloed
zijn, maar zij zal misschien ook nog
anderen aanzetten om als wij te doen.
zodat tenslotte onze invloed toch ge
voeld wordt en men op zeker ogen-
olik er door gedwongen wordt er re
kening mee te houden.
De man van de straat heeft een
spelturïg karakter, doch wanneer
-j er ons alleen bij bepalen dit vast
te stellen, heeft het geen waarde.
ij moeten eerst en vooral nagaan
wat ons aandeel in dat geheel is en
wat we moeten doen om het voor dat
geheel renderend te maken.
Het t men zegt moet ons niet al
tijd op sleeptouw nemen, maar wij
moeten soms ook luisteren naar wat
ons verstand ons zegt en wat we door
i nuchtere beredenering zelf kunnen
I uitvinden.
NIEMAND WIL EEN" NIEUWE OORLOG VERENIGDE STATEN
HECHTEN MEER BELANG AAN DADEN DAN AAN WOORDEN
DE STRLJD IN CHINA BUNA GEËINDIGD .AZIATISCHE
CONFERENTIE OVER INDONESIË AFGELOPEN EUROPESE
BESPREKINGEN ZONDER RESULTAAT SKANDINAVISCHE
VERDEDIGINGSPLANNEN NAAR EEN OPLOSSING VAN j
HET VRAAGSTUK DER SCHELDE-RUNVERBINDING
ABONNEMENTSPRIJS
EEN JAAR 100 FR.
President Truman wordt thans terecht
de «sterkste man van de wereld» genoemd.
Inderdaad er is nu wel nergens een gro
ter machtsconcentratie dan in de handen
van Truman, die gedurende de vier eerst
komende jaren verder de Amerikaanse
wereldpolitiek zal leiden. Wanneer Tru
man spreekt, dan luistert de wereld. Wat
hij verklaart en officieel verkondigt heeft
betekenis. Telkens wanneer zijn woorden
optimistisch zijn, gaat er een opluchting
doorheen de wereld. Ook nu weer, nu hij
na een maaltijd die hem te Washington
werd aangeboden door de senatoren en
afgevaardigden van de staat Missouri,
verklaardeDe koude oorlog met Rus
land mag niet leiden tot een gewapend
conflict. Niemand wil een nieuwe oorlog
en zo iedereen voor de vrede ijvert, moet
er niet noodzakelijk een nieuwe oorlog
komen
Mag hieruit nu afgeleid worden, dat Pre
sident Truman plots schoon weer met Rus
land wil spelen en zijn vroegere kamp te
gen het communisme wil vergeten Geens
zins. Want tegelijk met hoger geciteerde
verklaring voegde president Truman er on
middellijk aan toe Rusland is geen ech
te kommunistische staat, maar een zui
vere dictatuur. In een echte kommunis
tische staat is iedereen nagenoeg gelijk
en zijn de winsten en voordelen nagenoeg
gelijk verdeeld, wat niet het geval is in
de Sovjet-Unie waar een dictator het ge
zag uitoefent en waar het volk slechts een
zeer klein gedeelte van de winsten ont
vangt
Ook de Amerikaanse onderminister van
Buitenlandse zaken, Robert Lovett, maak
te het nu weer duidelijk, dat Amerika er
niet aan denkt de kop in de schoot te leg
gen. alhoewel het vreaelievende oogmer
ken wilDe Verenigde Staten, zo ver
klaarde hij. zouden een daadwerkelijk be
wijs van een vredesoffensief, uitgaande
van de Kommunistische leiders toejuichen.
Echter geeft Amerika de voorkeur aan da
den boven woorden, indien de Russen en
hun kommunistische medestanders de be
trekkingen willen verbeteren.
Hoe men de zaken nu ook draait en
keert, steeds blijft de slotsom nu wordt
meer over vrede dan over oorlog gespro
kén. en dat is alvast een verheugend te
ken van goede wil. Als men veel over iets
praat, dan betekent dit toch allicht dat het
dicht ter harte ligt. men er veel aan
denkt, het wenstÉn waar een wil is, is
allicht een wegWe staan er aldus nu
reeds heel wat beter voor. dan enkele
weken en maanden geleden.
En hoe staan de zaken nu in China
De Chinese regering heeft besloten de
strijd tegen de kommunistische invallers
te staken en onderhandelingen te openen
voor het sluiten van een vredesovereen
komst. De kommunistische leiders hebben
vredesonderhandelingen met de regering
van Nanking aanvaard aan te knopen
Aldus achten waarnemers, bij de natio
nalisten. dat Peiping de zetel zal worden
voor algemene vredesbesprekingen.
Wat .gewordt er dan van Tsjang Kai
Sjek Hij is nu als president van de re
publiek en als leider der Chinese natio
nalisten afgetreden en zal op rust naar
zijn geboortedorp terugkeren.
Hoe is de toestand in Indonesië
Dr. Drees beweert dat er zonder bui
tenlandse inmenging een goede oplossing
mogelijk is. en daarom verzoekt de Ne
derlandse regering thans dat de Veilig
heidsraad het Indonesisch geval een tijdje
met rust zou willen laten De Aziatische
Conferentie over Indonesië, die door de
Indische minister-president Pandit Nehroe
was bijeengeroepen heeft haar werkzaam
heden beëindigd na een besloten verga
dering. die ongeveer drie uur duurde. Men
kwam er tot de conclusie, dat de mili
taire actie van de Nederlandse regering,
die op 18 December begon, een flagrante
schending is van het Handvest der Ver
enigde Naties, waarbij de inspanningen
van de Veiligheidsraad en van de Com
missie van Goede Diensten, met het oog I
op een vredelievende regeling, zijn over I
het hoofd gezien. Voorts werd in de re
solutie gewezen op het gevaar, dat de
voortzetting van de vijandelijkheden in
Zuid-Az.t' met zich brengt. Aldus kan
men hier nog steeds over tegenstrijdige op
vattingen spreken, die ons inziens nog niet
dadelijk zullen bijgelegd worden, te meer
daar de Nederlandse regering reeds zeer
duidelijk aan de Veiligheidsraad heeft te
verstaan gegeven dat zij niet van plan is
haar eigen inzichten zonder meer pri.s te
geven, en dat de ganse Indonesische kwes
tie tenslotte een zaak van innerlijke poli
tiek is. waarmede het buitenland absoluut
niets te maken heeft. De Nederlandse
regering heeft dan ook nog niet besloten
de geïnterneerde republikeinse leiders vrij
te laten
Na afloop van de tweede vergadering
der studiekommissie voor de Europese
Unie kan de indruk als volgt worden sa
mengevat Engeland meent dat er geen
fundamentele meningsverschillen bestaan.
Frankrijk noemt de besprekingen een mis
lukking en België verklaart dat de be
sprekingen zeer vriendschappelijk gehou
den werden. Eenieder is het eens over
het beoogde doel, d.i. een organiek statuut
geven aan de Europese samenwerking, hoe
wel er meningsverschillen bestaan nopens
dë te gebruiken middelen. De Britten blij
ven zich houden aan hun stelling, dat de
Europese toenadering vooral onder de re
geringen moet worden voortgezet, zij wil-
•cn een diplomatieke conferentie. Frank
rijk en de Beneluxlanden menen dat de
Europese samenwerking eveneens op par
lementair gebied moet geschieden en dat
de publieke opinie moet kunnen tot uiting
komen De moeilijkheid bestaat aldus in
het vinden van een formule om de beide
standpunten met elkaar te verzoenen. E;
zijn daarenboven nog enkele meningsver
schillen van technische aard. Doch dit is
onvermijdelijk en niet erg Daartegenover
staat, dat het wederzijds vertrouwen, dat
de besprekingen kenmerkt zeer bemoedi
gend mag genoemd worden. De Belgische
indruk, dat de besprekingen in familie
kring worden gevoerd, vormt in elk ge
val een schril kontrast met de vergade
ringen in de UNO
Men weet dat er nu ook verdedigings
plannen van Scandinavië besproken wor
den. Nu wordt er echter op gewezen, dat
meningsverschillen toj uiting komen over
de wijze waarop Zweden, Denemarken
en Noorwegen contact dienen te nemen
met de Verenigde Staten en Groot-Brit-
tannië met het oog op de aanstaande
onderhandelingen over het Noord-Atlan
tisch verdedigingspact. waartoe Noorwe
gen en Denemarken officieus verzocht zi n
Zweden verlangt echter de vorming vun
een Scandinavisch verdedigingsblok, dat
neutraal blijft, doch zou pogen wapens
te kopen in de Verenigde Staten en Groot-
Brittannië. De Noren van hun kant wen
sen. dat de ondertekenaars van het Noord-
Atlantische pact de verbintenis aangaan
Scandinavië militaire hulp te verstrekken
zo één der drie landen is aangevallen. In
eik geval momenteel is men het er in de
Scandinavische landen nog niet over eens
hoe er tot een gezamenlijk akkoord kan
gekomen worden.
Tenslotte kunnen we in dit wekelijks
internationaal politiek overzicht nog een
woordje zeggen over de kwestie van de
Schelde-Rijnverbinding, die ons land bi
zonder aanbelangt In Belgische haven
kringen verwacht men er zich aan, dat
bij de besprekingen tussen de ministers
van de Beneluxlanden, half Februari e. k
deze kwestie zal besproken worden.
Samenvattend, kunnen we zeggen dat
deze week in het teken van vredebetrach-
tingen staat, en dat het dreigend oorlogs
gevaar meer en meer afdrijft. Er is dus
uiteindelijk wel verheugend nieuws. Moge
het aldus blijven. SPECTATOR
NOG STEEDS HET KONINGSPROBLEEM POLITIEKE GE
VOLGEN VAN DE VOLKSTELLING HET VRAAGSTUK DER
WERKLOOSHEID VESTIGT DE AANDACHT OP VERSCHEIDENE
SOCIALE VRAAGSTUKKEN EN CONFLICTEN DE BOUW
POLITIEK VAN DE REGERING SCHERPE INTERPELL ATIF
OVER DE REPRESSIEPOLITIEK MINISTER ETSKENS VFR
DEDIGDE ZIJN POLITIEK.
Eerste-minister Spaak is op 25 Januari
vijftig jaar oud geworden Bij deze heug
lijke gelegenheid werd hij door de socia
listische partij in het bijzonder en door
de regeringsleden en politiekers behal
ve door de kommunisten in het alge
meen gevierd en geloofd Hij had echter
geen rustige verjaardag, want op dezelfde
dag moest hij reeds naar Londen vertrek
ken om er met de ministers van het Pact
van Vi;f over uiterst gewichtige vraag
stukken te onderhandelen.
Zou hij daar ook over onze Konings
kwestie spreken Wij weten het niet en
geloven het ook niet- Immers, dit is ten-
slotte toch een vraagstuk van innerlijke
aangelegenheid, waarin het buitenland he;
liefst niets moet mee te praten hebben
Wat er ook over zij. het is een feit, dat
dit probleem de jongste dagen weer eens
kopje bovensteekt in de pers en in onze
landelijke politieke kringen. Dit komt wei
hcht doordat het voorstel Devèze thans in
de Kamerkommissie verworpen werd Het
wetsvoorstel Devèze beoogde het instellen
tan een nationale kommissie voor het on
derzoek naar de wenselijkheid van het
r.ernemen door Koning Leopold van de
wette.ke prerogatieven. Wel liet de mi
nister van Justitie schriftelijk de instel-
Kravchenko, de Russische schrijver va»
het thans veel gelezen boek Ik verkoos
de Vrijheid» is thans te Parijs in proces
tegen het Kommunistische blad Lettres
Frangaisesdat hem als leugenaar sa
Amerikaans agent belasterde. Hierbovep
Kravchenk© met zijn advokaak
ling van een grondwettelijke kommissie
aankondigen, die een onderzoek zal in
stellen naar de toepassing van de grond
wettelijke grondbeginselen met betrekking
tot de prerogatieven van de Koning en de
betrekkingen tussen de grondwettelijke
machten.
In verband daarmede schrijft de heer
Julius Hoste, eigenaar van HET LAAT
STE NIEUWS o. m.Wanneer de mi
nisters aan de Koning de raad gaven te
vertrekken, dan was het een grondwette-
lijxe plicht naar hen te luisteren, omdat
het staatshoofd moet gedekt zijn door de
verantwoordelijkheid van de ministers, en
net voor België natuurlijk bedenkelijk
moest worden, wanneer er bij een voort
zetting van de strijd een onderbreking
kwam in de bestendigheid van onze vrije
instellingen. Als opperbevelhebber echter
was de Koning van mening, dat hij bij het
leger moest blijven Wie zal er zich trou
wens niet herinneren, hoé de Koning door
de overgrote meerderheid van de bevol
king op de handen gedragen werd, omdat
hij gebleven was Juist daarin steekt
het dilemma van het ganse probleem de
voortvluchtigen naar Engeland en de so
cialisten vooral veroordelen de Koning, de
Vlamingen, die in de grijptang der Duitse
overweldigers gezeten hebben bewonderen
de Koning, omdat hij de moed had tussen
zijn soldaten en volk te blijven. Men mag
er zich dan ook aan verwachten, dat dit
probleem nog heel wat inkt zal doen vloei
en alvorens het opgelost wordt. Als onpar
tijdige verslaggever vermelden wij alleen
de huidige standpunten. De toekomst al
leen zal uitwijzen wie het halen zal.
Daar is nu echter een andere kwestie
die ons land beroert en voor ernstige po-
litieke moeilijkheden plaatst, namelijk de
politieke gevolgen van de jongste volkstel
ling. Naar de Brusselse medewerker van
La Métropolemeldt, heeft men thans
nagegaan hoe het parlement er zou uit
zien indien met dè jongste volkstelling
werd rekening gehouden. Volgens de stem
men, die bij de vorige verkiezingen wer
den uitgebracht, zou de christelijke volks
partij in de Kamers zes zetels winnen en
er twee verliezen in de Senaat Wat meer
is. de Vlaamse meerderheid zou dan over
wegend zijn, zowel in Kamer als in Se
naat. zodat de Walen nu reeds ontevreden
stemmen laten opklinken en dringend ver
zoeken al het mogelijke te doen om de
Walen evenveel zetels als de Vlamingen in
Kamer en Senaat te geven. Wat hierop
zou neerkomen, dat een Waalse stem meer
waard zou zijn dan een Vlaamse. Iets wat
in een démokratisch land niet mogelijk
kan genoemd worden. En toch dreigen er
zich nu moeilijkheden tussen de Walen en
de Vlamingen voor te doen. De eerste we
ken mogen we ons dan ook aan scherpe
standpunten over deze kwestie verwach
ten.
Niet alleen de Socialisten, de Liberalen,
de Kommunisten, maar ook de C. V P
heeft thans het vraagstuk der werkloos
heid onderzocht. Uit dat onderzoek blijkt
dat. in strijd met wat dikwijls beweerd
wordt de huidige werkloosheid niet aan
één enkele oorzaak te wijten is. namelijk
de betalingsmoeilijkheden waarmede on
ze buitenlandse waarnemers te kampen
hebben. Het bestuur stelt daarom ook de
volgende middelen ter bestrijding der
werkloosheid in ons land voorregeling
van het probleem van de vreemde arbei
ders onmiddellijke toepassing van een
woningbouwpolitiek, uitvoering van open
bare werken tot bevordering van 's lands
ekonomische wederuitrustinguitoefening
van een strenge controle op de uitvoering
van de handelsakkoorden en het geven
van een nieuwe oriëntatie aan onze bui
tenlandse handelaanwending van de mo
gelijkheden geboden door het plan Mar
shall in functie van de huidige werkloos
heid.
(Vervolg op blz 2)