Zonder Honger
belangrijk bericht
j
Openbare Werken
V
J
t-,
«I
V
V
n
d
n
1,
e
li
I
d
d
e
B
t
sl
1!
U
li
d
fa
z;
h
w
ei
a.
ej
ir
st
n
z\
in or.ze streek
Tijdens ae bespreking van het budget
van Openbare Werken voor 1949 heeft
V oLksvertegenwocrdiger Hilaire Lxliaye,
Vlaams secretaris van de Liberale linker
Kamergrcep het standpunt van rijn partij
inzake Openbare Werken uiteengezet
Nadat hij eerst en vooral een lans ge
broken had voor de bestrijding van de
werkloosheid, laakte de heer Lahaye de
slakkengang bij de voorbereidende wer
ken tot het oprichten van Staatsscholen
Vervolgens gaf hij een opsomming van
de werken, zowel in het Vlaamse als in
het Waalse landsgedeelte, die dringend
zouden dienen uitgevoerd te worden, om
vooral de nadruk te leggen op de slechte
staat van ons wegennet.
Om te eindigen had de heer Lahaye
het over eigen streek, wat we hier tex-
tueel laten volgen
Ik wil besluiten met een paar sugges
ties betreffende de nuttige werken in
eigen streek-
Bij vroegere besprekingen van de Be
groting van Openbare Werken motiveerde
ik omstandig mijn vraag het herstel van
de vaart Ieper-Leie aan te vatten, wij
zend niet enkel op de bate die daardoor
zou afgeworpen worden voor leper en de
grensarbeidersstreek maar ook voor de
vaststaande voordelen die een waterweg
Ieper-Leie voor gans Zuid-Vlaanderen
zou brengen, hetgeen waarvoor mijn voor
gangers Glorie en Nolf vroeger hebben
gestreden. Het blijft als een paal boven
water steken dat de 15 Km. vaart het
nijverige Noord-Frankrijk, vanaf de Leie
met de Noordzee verbindend een onbe
twistbare impuls moest betekenen voor
een nieuwe industriële bedrijvigheid in
het Westland over het algemeen.
Het herstel van deze vaart blijft op
grond van oorlogsschade 1914-18 een recht
matige eis. Het budget voor 1949 voorziet
echter alweer niets terzake.
We zijn niet de enigen om te beweren
dat Westvlaanderen op toeristisch gebied
talrijke buitengewone merkwaardigheden
bezit. Onze Vlaamse kust en de heerlijke
Vlaamse Bergen zijn nog steeds het ge
liefkoosd oord van toeristen en vacantie-
gangers uit binnen- en buitenland. Er
moet echter op gewezen worden dat. én
door de jongste oorlog én de ongunstige
wisselkoers met Frankrijk, het toerisme
aldaar zwaar getroffen werd. De slvchte
staat van het wegennet in het gehele
Westland heeft zeker ook een grote hand
in de teleurgang van deze bedrijvigheid.
Inderdaad zijn de banen Kortrijk-Ieper,
Ieper-Veurne. Ieper-Poperinge. in zo 'n
slechte staat dat wegens nalatigheid thans
het herstel millioenen zou bedragen. We
begrijpen ook nog altijd niet waarom het
westelijk deel van onze Noordzeekust,
van Adinkerke tot Nieuwpoort en ver
der. zo stiefmoederlijk behanddld werd
ten overstaan van het Oostelijk gedeelte
waar de wegen door hun bouw. breedte
en goede staat en onderhoud, modelba
nen zijn. verbonden met het binnenland.
Betalen alle autobezitters misschien niet
dezelfde taks en is die taks misschien I
niet hoog genoeg om de enen zowel als
de anderen dezelfde verkeersgemakken
aan te bieden Zijn de zes milliard taks
daartoe onvoldoende
Staatsbanen. noodbruggen. bruggen
Komen. Oostvieteren. Rousbrugge. Veur-
ne. enz. waarvoor ik in parlementaire
vragen menigmaal tussenkwam. Iedereen
die ooit met zijn wagen doorheen het
Westland trekken moest, zal grif toe
geven. dat wij op het gebied van ver
keerswezen er het slechtst aan toe zijn.
We durven vragen waarom Was het
niet genoeg dat Benelux voor onze
tabaksplanters en hoptelers de zege
ning bracht, die ze er niet van ver
wachtten Inderdaad zagen deze twee
culturen de nationale markt overrompe
len door vreemde producten Het neemt
werkelijk de schijn alsof men dit lands
gedeelte helemaal prijsgeven wil aan zijn
noodlot-
Maar ik heb reeds zozeer aangedron
gen in vroegere tussenkomsten en in tal
van parlementaire vragen, dat men te
leper, en ook te Poperinge ervan over
tuigd is geraakt, dat 's lands bestuur zich
om het Westland niet meer bekommert.
.toejuichingen).
Je Convair Liner
bij de Sabena in dienst
Rome voortaan op drie uren vlucht
van Brussel.
Het aanschaffen van zes iweemotorige
Convair-Liners door de Sabena vormt een
oelangri.ke gebeurtenis in verband met
de gedeeltelijke verjonging van de vloot
van onze nationale luchtvaartmaatschappij.
De Convair kan worden beschouwd als
het meest moderne toestel met gemiddel
de actieradius ter wereld, niet alleen om
zijn geluidsvrije luchtdrukkajuit, zijn
keerschroeven die toelaten sneller te da
len en. éénmaal geland, achterwaarts te
taxiën, zijn ultra-moderne en hoogst ge
rieflijke zetels, zijn brede uitkijkvensters,
maar ook omdat dit toestel een drievou
dig voordeel biedthet vliegt sneller,
het stijgt hoger, en het vervoert meer
passagiers.
Dit tweemotorig toestel ontwikkelt in
derdaad een kruissnelheid van 460 km.
per uurzijn hoogtegrens laat toe op zeer
grote hoogte, en voor wat Europa betreft,
boven de Alpen te vliegenverder kan
het 40 passagiers vervoeren.
Met de Convair bezit de Sabena thans
het eerste handelsvliegtuig dat de stoot-
I kracht der uitlaatgassen benut om de snel
heid door de schroeven ontwikkeld te
vergroten. Reeds werden honderd en twee
i vliegtuigen van het type Convair Liner
I in dienst gesteld op de bijzonderste lucht-
I lijnen van Noord- en Zuid-Amerika. Aus-
j tralie, enz. Ongetwijfeld zullen do Belgi-
sche en de buitenlandse passagiers, die
binnenkort per Convair reizen op het
Sabena-luchtnet. dit toestel welkom he
ten en er een nieuw bewijs in vinden
van de bekommernis van de Belgische
Luchtlijnen, zich te handhaven aan de
i HET VPERSCH NIEUWSBiz 4 19-3-
spits van de technische vooruitgang. 1
Deze belangrijke krachtinspanning, stre
vende naar vernieuwing van de .ucht-
vioot. welke ae aanschaffing van de zes
Convair Liners betekent, gaat tevens ge
paard met de geleidelijke toepassing van
steeds lagere vervoersprijzen.
Reeds werden aanmerkelijke tariefver
minderingen toegepast op de -ijnen naar
Parijs en Nizza. voor reizen met een duur
van hoogstens 15 dagen Zopas nu heeft
de Sabena ook de machtiging bekomen
om de reizen naar Madrid. Milaan en
Rome eveneens in haar programma van
tariefverlaging op te nemen
Wanneer men weet dat Milaan, thans op
5 1/2 uur van Brussel, weldra, dank zij
de Convair-Liner. slechts op 2 uur vlucht
van onze hoofdstad zal verwijderd zijn
Nizza op 2 1/4 uur in plaats van 3 3/4 uur
en Rome op 3 uur in plaats van 6 1/4 uur,
dan is te begrijpen dat de Hand-lsdirec-
teur van de Sabena het volgende ver
klaarde
«Buiten het normale reizigersverkeer,
dat over het algemeen bevredigend blijft,
valt te voorzien dat de Sabena op haar
toeristische lijnen een stijging van het
verkeer zal kennen die het seizoen 1949
tot een der beste zal maken die de maat
schappij tot hiertoe gekend heeft.
Het in dienst stellen van de Convair
Liner op ons Europees luchtnet luidt in
onze ontwikkeling een nieuw tijdperk in.
dat even betekenisvol zal zijn als het in
dienst stellen van de Douglas DC-6 toe
stellen op onze intercontinentale lijnen,
twee jaar geleden.
Technische bijzonderheden
over de Convair Liner
Type Convair 240. genaamd Convair-
Liner tweemotorig toestel met druk-
kajuit.
Bemanning: 5 personen (gezagvoerder,
eerste officier, marconist, hofmeester,
hofmeesteres).
Aantal passagiers40.
Afmetingen Spanwijdte 27.97 m. Leng
te 22.76 m. Hoogte: 8.20 m. Doormeter
van de cylindrische romp2.87 m.
Inhoud der brandstoftanks3 785 1
Maximum gewicht bij de start18 300 kg
Maximum gewicht bij de landing
17.500 kg.
Ledig gewicht12 000 kg.
Geheel intrekbaar neuswielonderstel met
dubbele wielen stuurbaar neuswiel.
Lengte van de rolbaan noodzakelijk
voor de start1.235 m.
Lengte van de rolbaan noodzakelijk
voor de landing1.260 m.
Motorgroeptwee motoren Pratt
Whitney R-2800 CA-18. Vermogen bij de
start: 2.435 PK. Vermogen op kruissnel
heid op 4.900 m. hoogte1.215 PK
SchroevenHamilton Standard Hydro-
matic keerschroeven (drie bladen) met
automatische instelling op vaanstand.
Diameter3.99 m.
Prestaties: Maximumsnelheid op 4 100
m. hoogte (1.700 PK per motor) 525 km.
per uur. Kruissnelheid op 4.900 m. hoogte
(1.215 PK per motor) 460 km. per uur.
Vliegiengte bij normale kruissnelheid
1.675 km., wat gelijk is aan de afstand
Brussel - Nizza - Brussel. Hoogtegrens
7.900 m.
1949
aan de automobilisten
en andere weggebruikers
sa van de verkeersongevallen kun
nen vermeden worden, zo U de volgende
bijzondere artikels van het ver*f
ment goed in Uw geheugen wüt prenten
en ten uitvoer brengen
Art 31. Behoudens bijzondere n™"
standigheden of tegenstrijdige voorschrif
ten. moet de weggebruiker de hnkerbocht
zo ruim mogelijk en de rechterbocht zo
kort mogelijk nemen.
32, De weggebruikers die ei
kaar inhalen of ontmoeten, laten elkaar
wederkerig de helft van de rijweg vrij en
zo nodig van de rijbaan, op voorwaarde
dat de bermen voor de voertuigen toe
gankelijk zijn
Art- 33- Het voorsteken moet geschie
den aan de linkerzijde van de voor te
steken weggebruiker, die van de bewe
ging verwittigd, deze moet vergemakke
lijken door zo veel mogelijk rechts aan
te houden en zich van iedere versnelling
te onthouden.
Art. 34. De weggebruiker die voor
gestoken heeft- moet zijn reglementaire
plaats weer innemen, zodra hij het doen
kan zonder hinder voor de andere weg
gebruikers.
Art. 35. De bestuurder moet alvorens
een in beweging zijnde of stilstaande weg
gebruiker voor te steken, zich vergewis
sen dat de baan aan zijn linkerzijde vrij
is over een voldoende lengte om alle ge
vaar voor ongevallen te vermijden.
Art. 36. Voorbijsteken is verboden
1) In de omstandigheden waarin enig
gevaar voor ongevallen bestaat
2) Op de plaatsen waar het uitzicht on
voldoende is
3) In de onoverzichtelijke bochten
4) Op de splitsingen, aansluitingen en
kruisingen
5) Bij het naderen van de top ener
helling
6) Op de overwegen
7) Op de bruggen waarvan de zijbaan
niet 6 meter breed is
8) Op de plaatsen voorzien van het
teken nr 11 tabel II gevoegd bij dit reg
lement (Ronde plaat, rode omlijsting,
figuur twee autos de ene in het zwart, de
andere in het rood)
9) Indien de voorbij te steken wegge
bruiker zelf een ander aan het voorbij
steken is.
Art. 41. Het is verboden voertuigen
of dieren te besturen, of daartoe uit te
nodigen, aan te raden of te helpen, met
een snelheid of op een wijze die gevaar
voor het publiek of hinder voor het ver
keer kan opleveren.
(Vervolg-, a. s. week)
Dit zijn inlichtingen welke U verschaft
worden door het alhier alom bekrnde Ver
zekeringskantoor O- ROBYN en Zoon, Pa
terstraat 8, Telefoon 159, YPER. Op de
ze burelen kan eenieder, cliënt of niet
altijd nodige inlichtingen bekomen. Dit
is immers reeds door eenieder bekend.
KRISTEN
VIIDDENSTANDSVERBONü
Gewest leper
Het Kristen Middenstandsverbonc u
l
I
i
volle stadium van uitwerking. In euT U
volle beweging in de provincie
Vlaanderen. e"-
Tien gewesten met eigen statuten
;n ingericht, te wetenBrugge-ï0—
leper, Kortrijk. Meenen. Oostende, p.>A
rinpp. Roeselare-Izeeem Tien "Pt-
den ingericht, te weten Brugge-Torfc,
- nw^
ringe. Roeselare-Izegem. Tielt, Veu^T
Diksmuide. Waregem. ""r--
De organisatie van de gewesten
west worden ingericht
1) een dagelijks bureau dat weke'iw
samenkomt en waarvan de voorzitter
voorzittei is van het gewestelijk verbn*
2) een gewestelijk bestuur samengesteu
uit de voorzitters der plaatselijke
lingen en de voorzitters of afgevaardigde,
der aangesloten beroepsverenigingen
3) de plaatselijke afdelingen met hi»
eigen bestuur.
Op Maandag 7 dezer werd overgega,,
tot de samenstelling van het dagelnfc
bestuur van het gewest leper. Werde
aangesteld
de H. H. Fernand Lefere uit Ieper tot
Voorzitter; Jozef Rouseré uit leper tot
eerste ondervoorzitterJulien
uit Ieper tot tweede ondervoorzitter; fn
Catry uit Ieper tot schatbewaarder;
ger Minjauw uit Wervik tot secretaris.
Het gewest Ieper omvat volgende af
delingen: leper, Wervik, Passchendale
Zonnebeke,Poelkapelle, Langemark, Be.
selare, Boezinge, Zuidschote, Bikschote
Geluveld. Komen, Waasten. Ploegsteert
Houtem, Neerwaasten, Meesen. Voorme
zele. Dikkebusch. Zillebeke, Brielen. Zand
voorde.
In de meeste dezer afdelingen bestaat
reeds een plaatselijk bestuur en word:
ijverig aan ledenwerving gedaan. M-
fierheid mag het gewest Ieper onderlijnen
dat het de eerste duizend leden zeer vlur
benadert-
Werkelijk dit is een buitengewoon
succes.
De zitdagen van het secretariaat wer
den als volgt vastgesteld vanaf 1 April:
leper, 't ZweerdGrote Markt 2
Iedere Maandag, Dinsdag. Donderdag ei
Zaterdag voormiddag van 9 tot 12 u.
Langemark, Boerenholle Maandaj
van de maand van 14 tot 16 u.
Passchendale, bij C. Lernout2e en (e
Maandag van de maand van 14 tot 16 u
Poelkapelle, 't Brabants Veulen 3t
Maandag van de maand van 14 tot 16 u
Beselare, De Weegbrug 3e Woens
dag vai de maand vap 14 tot 16 u.
Boezinge, 't Jagershof 2e Woensda;
van de maand van 14 tot 16 u.
Zonnebeke, bij Hoflack4e Woensda;
van de maand van 14 tot 16 u.
'Wervik, St Polle en 3e Vrijdai
van de maand van 9 tot 12 u.
Komen, «Au Due de Brabant»; 2e e,
4e Vrijdag van de maand van 9 tot 121
De Middenstanders van het gewest I-pe
hebben.begrepen dat hun uur geslagen ii
Zl
k";
éi
al*
e<
r«
u:
H
m
gi
re
st
h;
d<
b<
ui
ni
lil
<i(
zi.,
fc<
tr
m
tr
Hij deed alles geheel instinctief.
Een missprong en onverbiddelijk
hadden de wielen van de geweldige
Rolls Royce hem verpletterd.
Maar hij deed deze missprong niet.
Op het laatste moment slaagde hij
er in, het gas te regelen en de rem
men aan te trekken. Met een ruk
stond de wagen stil. Met zijn motor
stond hij vlak voor een boom. waar
hij op af gereden was.
Het lot heeft het vandaag niet
goed met me voorbromde Weldon
en wreef de blauwe plekken, die hij
door zijn heldendaad opgelopen had...
He... jongen, wat heb je rep
hij tegen de knaap achter het stuur,
die langzaam van zijn zitplaats
gleed.
Nu lag hij dwars in de wagen.
Stil en onbeweeglijk.
Hij is toch niet dood dacht
Weldon met een plotseling gevoel van
medelijden.
Hij tilde het hoofd van de jongen
op en trachtte de lederen kap wat
losser te maken.
Onwillekeurig viel hem op. hoe bij
zonder mooi het gezicht van de jon
gen was.
Toen hij de leren kap afgedaan
had, kwam er een golf blond haar
van onder te voorschijn. Weldon uit
te een kreet van verbazing.
a Maar die jongen is een meisje
dacht hij heel verward.
Nu zag hij ook duidelijk onder
de sportieve wollen mantel, dat het
een vrouw was.
Maar onverschillig of het een
jongen dan wel een meisje is... zij
of hij is in ieder geval bewuste
loos...
Hij schudde het hoofd van het
meisje wat heen en weer en riep
«He, word eens wakker!»...
Maar hij', zij of het deed hem dat
genoegen niet. De ogen bleven ge
sloten en alleen de lange donkere
wimpers trilden een beetje.
De dodelijke bleekheid, die zich
over het knappe gezicht uitbreidde,
deed Weldon schrikken.
Hopelijk was ze niet al te zwaar
--wond
Wanhopig keek Weldon om zich
heen
w ercld
N/W»,? IIIIEIB raBiWTJPBMwwrTMmwMirnnMnionBamprMxiMo——nm—m—uiyh—
Onuitgegeven Fantasieroman
van allan HARVEY
Er moest toch iets met haar ge
beuren.
En haar bleekheid zei hem ...zo
snel mogelijk
Voor een verlaten en verwaarloos
de tuin zag Weldon een pomp staan.
Vooruit, het doel heiligt de mid
delen...!» bromde Weldon en vast
besloten nam hij het meisje in zijn
armen om haar naar de pomp te
dragen.
Ze is licht als een veertje en
schoon als een nymph kon Walter
niet nalaten zachtjes te zeggen. Maar
ju;st toen hij met zijn lichte last
over een greppel wilde springen,
sloeg het meisje de ogen op.
Het was merkwaardig, wat Wal
ter's eerste gedachten waren
Allemachtig, wat een prachtige
ogen
Maar meer tijd had hij niet voor
zijn bewondering.
De last in zijn arm werd plotseling
buitengewoon levendig.
Voor dat hij wist wat er eigenlijk
gebeurde, schudden twee kracht: ge
handen zijn schouders.
Maar man, wat mankeert je
Inderdaad wist Walter op dat mo
ment op die vraag geen antwoord.
Hij liet haar onmiddellijk op de
grond glijden, terwijl ze hem met
fonkelende ogen aankeek.
Hoe kunt U mij in uw armen
nemen
Over de dubbele betekenis van de
ze woorden moest Walter hardop
lachen.
Maar hierover werd het meisje nog
veel verontwaardigder.
Haar ogen spatten vonken
U bent geen gentleman riep
ze boos uit.
Weldon was verrukt over haar tem
perament.
Hij rolde wat met zijn ogen en
riep met een zogenaamd treurige
stem
«...Ik ben op een hard strobed ter
wereld gekomen. Ik ben het kind
van arme, maar eerlijke ouders...
Zij voelde de spot, die er in deze
woorden lag en werd rood.
De wond aan haar voorhoofd deed
pijn en onwillekeurig greep ze er
naar.
Ach riep Weldon verschrikt
uit, toen hij zag, dat haar gelaat
smartelijk vertrok.
Maar ze weerde hem af.
Dat is niet zo erg. Een of andere
kwajongen heeft een steen naar me
gegooid. Die trof me aan mijn slaap...
...Ik voelde, dat ik bewusteloos
werd en daarom remde ik... Toen de
wagen stilstond, moet ik helemaal
bewusteloos geworden zijn. Waar
schijnlijk hebt U me zo gevonden
Weldon was een beetje verbaasd
over deze voorstelling.
Speelt ze nu comedie dacht
hij een ogenblik.
Maar toen hij in haar heldere
open ogen keek, wist hij, dat ze niet
jokte, maar dat in haar gedachten
het ongeval zich zo afgespeeld had.
Ze was er van overtuigd, dat ze
de wagen nog zelf tot staan gebracht
had. Ze had er geen vermoeden van,
hoe nabij ze de dood geweest was.
Net wilde Weldon haar de juiste
toedracht van de zaak vertellen, toen
hij zich bedacht. Waarom het haar
vertellen Dan zou het er net op
lijken, of hij bedankt wilde worden.
«Ja, ik vond U bewuste.oos in de
wagen. Ik wilde U naar de pomp dra
gen om U met water bij te bren
gen...
H;j onderbrak zijn woorden, want
hij zag, dat ze hem opeens spottend
aankeek.
Haar lippen krulden zich minach
tend.
Wie bent U eigenlijk vroeg ze.
Ze keek nu naar zijn gescheurde
en vuil uitziende klederen.
Weldon kreeg een kleur.
Maar ook nu overwon de humor
bii hem.
a Ach, ik zou een hele reeks be
roepen kunnen opnoemen... allemaal
mooie, fijne beroepen...
Plotseling bukte ze en raapte
wat op.
Spottend zei ze
...Ja,... dat kan ik me voorstel
len heel mooie, eerlijke beroe
pen...
Ze overhandigde hem zijn bos lo
pers, die hij bij het springen over de
greppel blijkbaar verloren had
hoofd bl06d Ste6g ™eld°n naar het
Djtmaa! was hij werkelijk om een
antwoord verlegen.
Drommelsriep hij uit
i/ÜST'J V°°r U' zei het meis
je spottend.
Eigenlijk zei ze het tegen haar wii
en onmiddellijk daarna ergerde ze
zich over die woorden.
Wat moest die man wel van haar
denken
Wat ging hij haar eigenlijk aan?
Waarom stond ze hier eigenlijk
nog met hem
Dat begreep ze nu werkelijk niet
op dat ogenblik.
Weldon zag haar gedachtengant
en een plotselinge vreugde kwam
over hem. De humor overwon weet
bij hem.
«Ja... ik heb eigenlijk ook al vaak
gedacht, dat het jammer van me is
wanneer U misschien een betrekking
voor me hebt?...»
Ze werd vuurrood en ergerde zinb
geweldig.
Die vent wordt voortdurend bru
taler dacht ze bij zich zelf.
Ze trok een zeer hoogmoedig Se'
zicht en trachtte hem met een ijz*8e
blik te treffen.
Maar toen die brutale man daar
voor niet eens zijn ogen neer>-
en vriendelijk glimlachend z;;"
prachtige witte tanden liet zien, wsf"
ze helemaal boos.
Dank U Geen vacante be>r«
king voor lichtschuwe beroepen»-
Vlug keerde ze zich om en stap1
op haar auto toe.
Glimlachend liep hij achter ha^
aan en verheugde zich over h
elastische stap en over haar mon
gezond lichaam, dat zich weer ge
van het ongeval hersteld scheen
hebben.
De schreden van het meisje *e
den steeds sneller.
Ze wilde zo snel mogelijk van 1
mens vandaan
Het is niets anders dan verie.
heid bij mezei ze heel ee
tegen zich zelf.
Maar hoe is het mogelijk- da'
man me verlegen maakt?1»
Ze moest onwillekeurig
want ze was gewend door de
nen aanbeden te worden.
«Maar hij is brutaal.--» 00 a
teerde ze tenslotte.
Maar ook dit oordeel bevreoW
haar niet (Vervol
de#