Zonder Honger belangrijk bericht j Openbare Werken V J t-, «I V V n d n 1, e li I d d e B t sl 1! U li d fa z; h w ei a. ej ir st n z\ in or.ze streek Tijdens ae bespreking van het budget van Openbare Werken voor 1949 heeft V oLksvertegenwocrdiger Hilaire Lxliaye, Vlaams secretaris van de Liberale linker Kamergrcep het standpunt van rijn partij inzake Openbare Werken uiteengezet Nadat hij eerst en vooral een lans ge broken had voor de bestrijding van de werkloosheid, laakte de heer Lahaye de slakkengang bij de voorbereidende wer ken tot het oprichten van Staatsscholen Vervolgens gaf hij een opsomming van de werken, zowel in het Vlaamse als in het Waalse landsgedeelte, die dringend zouden dienen uitgevoerd te worden, om vooral de nadruk te leggen op de slechte staat van ons wegennet. Om te eindigen had de heer Lahaye het over eigen streek, wat we hier tex- tueel laten volgen Ik wil besluiten met een paar sugges ties betreffende de nuttige werken in eigen streek- Bij vroegere besprekingen van de Be groting van Openbare Werken motiveerde ik omstandig mijn vraag het herstel van de vaart Ieper-Leie aan te vatten, wij zend niet enkel op de bate die daardoor zou afgeworpen worden voor leper en de grensarbeidersstreek maar ook voor de vaststaande voordelen die een waterweg Ieper-Leie voor gans Zuid-Vlaanderen zou brengen, hetgeen waarvoor mijn voor gangers Glorie en Nolf vroeger hebben gestreden. Het blijft als een paal boven water steken dat de 15 Km. vaart het nijverige Noord-Frankrijk, vanaf de Leie met de Noordzee verbindend een onbe twistbare impuls moest betekenen voor een nieuwe industriële bedrijvigheid in het Westland over het algemeen. Het herstel van deze vaart blijft op grond van oorlogsschade 1914-18 een recht matige eis. Het budget voor 1949 voorziet echter alweer niets terzake. We zijn niet de enigen om te beweren dat Westvlaanderen op toeristisch gebied talrijke buitengewone merkwaardigheden bezit. Onze Vlaamse kust en de heerlijke Vlaamse Bergen zijn nog steeds het ge liefkoosd oord van toeristen en vacantie- gangers uit binnen- en buitenland. Er moet echter op gewezen worden dat. én door de jongste oorlog én de ongunstige wisselkoers met Frankrijk, het toerisme aldaar zwaar getroffen werd. De slvchte staat van het wegennet in het gehele Westland heeft zeker ook een grote hand in de teleurgang van deze bedrijvigheid. Inderdaad zijn de banen Kortrijk-Ieper, Ieper-Veurne. Ieper-Poperinge. in zo 'n slechte staat dat wegens nalatigheid thans het herstel millioenen zou bedragen. We begrijpen ook nog altijd niet waarom het westelijk deel van onze Noordzeekust, van Adinkerke tot Nieuwpoort en ver der. zo stiefmoederlijk behanddld werd ten overstaan van het Oostelijk gedeelte waar de wegen door hun bouw. breedte en goede staat en onderhoud, modelba nen zijn. verbonden met het binnenland. Betalen alle autobezitters misschien niet dezelfde taks en is die taks misschien I niet hoog genoeg om de enen zowel als de anderen dezelfde verkeersgemakken aan te bieden Zijn de zes milliard taks daartoe onvoldoende Staatsbanen. noodbruggen. bruggen Komen. Oostvieteren. Rousbrugge. Veur- ne. enz. waarvoor ik in parlementaire vragen menigmaal tussenkwam. Iedereen die ooit met zijn wagen doorheen het Westland trekken moest, zal grif toe geven. dat wij op het gebied van ver keerswezen er het slechtst aan toe zijn. We durven vragen waarom Was het niet genoeg dat Benelux voor onze tabaksplanters en hoptelers de zege ning bracht, die ze er niet van ver wachtten Inderdaad zagen deze twee culturen de nationale markt overrompe len door vreemde producten Het neemt werkelijk de schijn alsof men dit lands gedeelte helemaal prijsgeven wil aan zijn noodlot- Maar ik heb reeds zozeer aangedron gen in vroegere tussenkomsten en in tal van parlementaire vragen, dat men te leper, en ook te Poperinge ervan over tuigd is geraakt, dat 's lands bestuur zich om het Westland niet meer bekommert. .toejuichingen). Je Convair Liner bij de Sabena in dienst Rome voortaan op drie uren vlucht van Brussel. Het aanschaffen van zes iweemotorige Convair-Liners door de Sabena vormt een oelangri.ke gebeurtenis in verband met de gedeeltelijke verjonging van de vloot van onze nationale luchtvaartmaatschappij. De Convair kan worden beschouwd als het meest moderne toestel met gemiddel de actieradius ter wereld, niet alleen om zijn geluidsvrije luchtdrukkajuit, zijn keerschroeven die toelaten sneller te da len en. éénmaal geland, achterwaarts te taxiën, zijn ultra-moderne en hoogst ge rieflijke zetels, zijn brede uitkijkvensters, maar ook omdat dit toestel een drievou dig voordeel biedthet vliegt sneller, het stijgt hoger, en het vervoert meer passagiers. Dit tweemotorig toestel ontwikkelt in derdaad een kruissnelheid van 460 km. per uurzijn hoogtegrens laat toe op zeer grote hoogte, en voor wat Europa betreft, boven de Alpen te vliegenverder kan het 40 passagiers vervoeren. Met de Convair bezit de Sabena thans het eerste handelsvliegtuig dat de stoot- I kracht der uitlaatgassen benut om de snel heid door de schroeven ontwikkeld te vergroten. Reeds werden honderd en twee i vliegtuigen van het type Convair Liner I in dienst gesteld op de bijzonderste lucht- I lijnen van Noord- en Zuid-Amerika. Aus- j tralie, enz. Ongetwijfeld zullen do Belgi- sche en de buitenlandse passagiers, die binnenkort per Convair reizen op het Sabena-luchtnet. dit toestel welkom he ten en er een nieuw bewijs in vinden van de bekommernis van de Belgische Luchtlijnen, zich te handhaven aan de i HET VPERSCH NIEUWSBiz 4 19-3- spits van de technische vooruitgang. 1 Deze belangrijke krachtinspanning, stre vende naar vernieuwing van de .ucht- vioot. welke ae aanschaffing van de zes Convair Liners betekent, gaat tevens ge paard met de geleidelijke toepassing van steeds lagere vervoersprijzen. Reeds werden aanmerkelijke tariefver minderingen toegepast op de -ijnen naar Parijs en Nizza. voor reizen met een duur van hoogstens 15 dagen Zopas nu heeft de Sabena ook de machtiging bekomen om de reizen naar Madrid. Milaan en Rome eveneens in haar programma van tariefverlaging op te nemen Wanneer men weet dat Milaan, thans op 5 1/2 uur van Brussel, weldra, dank zij de Convair-Liner. slechts op 2 uur vlucht van onze hoofdstad zal verwijderd zijn Nizza op 2 1/4 uur in plaats van 3 3/4 uur en Rome op 3 uur in plaats van 6 1/4 uur, dan is te begrijpen dat de Hand-lsdirec- teur van de Sabena het volgende ver klaarde «Buiten het normale reizigersverkeer, dat over het algemeen bevredigend blijft, valt te voorzien dat de Sabena op haar toeristische lijnen een stijging van het verkeer zal kennen die het seizoen 1949 tot een der beste zal maken die de maat schappij tot hiertoe gekend heeft. Het in dienst stellen van de Convair Liner op ons Europees luchtnet luidt in onze ontwikkeling een nieuw tijdperk in. dat even betekenisvol zal zijn als het in dienst stellen van de Douglas DC-6 toe stellen op onze intercontinentale lijnen, twee jaar geleden. Technische bijzonderheden over de Convair Liner Type Convair 240. genaamd Convair- Liner tweemotorig toestel met druk- kajuit. Bemanning: 5 personen (gezagvoerder, eerste officier, marconist, hofmeester, hofmeesteres). Aantal passagiers40. Afmetingen Spanwijdte 27.97 m. Leng te 22.76 m. Hoogte: 8.20 m. Doormeter van de cylindrische romp2.87 m. Inhoud der brandstoftanks3 785 1 Maximum gewicht bij de start18 300 kg Maximum gewicht bij de landing 17.500 kg. Ledig gewicht12 000 kg. Geheel intrekbaar neuswielonderstel met dubbele wielen stuurbaar neuswiel. Lengte van de rolbaan noodzakelijk voor de start1.235 m. Lengte van de rolbaan noodzakelijk voor de landing1.260 m. Motorgroeptwee motoren Pratt Whitney R-2800 CA-18. Vermogen bij de start: 2.435 PK. Vermogen op kruissnel heid op 4.900 m. hoogte1.215 PK SchroevenHamilton Standard Hydro- matic keerschroeven (drie bladen) met automatische instelling op vaanstand. Diameter3.99 m. Prestaties: Maximumsnelheid op 4 100 m. hoogte (1.700 PK per motor) 525 km. per uur. Kruissnelheid op 4.900 m. hoogte (1.215 PK per motor) 460 km. per uur. Vliegiengte bij normale kruissnelheid 1.675 km., wat gelijk is aan de afstand Brussel - Nizza - Brussel. Hoogtegrens 7.900 m. 1949 aan de automobilisten en andere weggebruikers sa van de verkeersongevallen kun nen vermeden worden, zo U de volgende bijzondere artikels van het ver*f ment goed in Uw geheugen wüt prenten en ten uitvoer brengen Art 31. Behoudens bijzondere n™" standigheden of tegenstrijdige voorschrif ten. moet de weggebruiker de hnkerbocht zo ruim mogelijk en de rechterbocht zo kort mogelijk nemen. 32, De weggebruikers die ei kaar inhalen of ontmoeten, laten elkaar wederkerig de helft van de rijweg vrij en zo nodig van de rijbaan, op voorwaarde dat de bermen voor de voertuigen toe gankelijk zijn Art- 33- Het voorsteken moet geschie den aan de linkerzijde van de voor te steken weggebruiker, die van de bewe ging verwittigd, deze moet vergemakke lijken door zo veel mogelijk rechts aan te houden en zich van iedere versnelling te onthouden. Art. 34. De weggebruiker die voor gestoken heeft- moet zijn reglementaire plaats weer innemen, zodra hij het doen kan zonder hinder voor de andere weg gebruikers. Art. 35. De bestuurder moet alvorens een in beweging zijnde of stilstaande weg gebruiker voor te steken, zich vergewis sen dat de baan aan zijn linkerzijde vrij is over een voldoende lengte om alle ge vaar voor ongevallen te vermijden. Art. 36. Voorbijsteken is verboden 1) In de omstandigheden waarin enig gevaar voor ongevallen bestaat 2) Op de plaatsen waar het uitzicht on voldoende is 3) In de onoverzichtelijke bochten 4) Op de splitsingen, aansluitingen en kruisingen 5) Bij het naderen van de top ener helling 6) Op de overwegen 7) Op de bruggen waarvan de zijbaan niet 6 meter breed is 8) Op de plaatsen voorzien van het teken nr 11 tabel II gevoegd bij dit reg lement (Ronde plaat, rode omlijsting, figuur twee autos de ene in het zwart, de andere in het rood) 9) Indien de voorbij te steken wegge bruiker zelf een ander aan het voorbij steken is. Art. 41. Het is verboden voertuigen of dieren te besturen, of daartoe uit te nodigen, aan te raden of te helpen, met een snelheid of op een wijze die gevaar voor het publiek of hinder voor het ver keer kan opleveren. (Vervolg-, a. s. week) Dit zijn inlichtingen welke U verschaft worden door het alhier alom bekrnde Ver zekeringskantoor O- ROBYN en Zoon, Pa terstraat 8, Telefoon 159, YPER. Op de ze burelen kan eenieder, cliënt of niet altijd nodige inlichtingen bekomen. Dit is immers reeds door eenieder bekend. KRISTEN VIIDDENSTANDSVERBONü Gewest leper Het Kristen Middenstandsverbonc u l I i volle stadium van uitwerking. In euT U volle beweging in de provincie Vlaanderen. e"- Tien gewesten met eigen statuten ;n ingericht, te wetenBrugge-ï0— leper, Kortrijk. Meenen. Oostende, p.>A rinpp. Roeselare-Izeeem Tien "Pt- den ingericht, te weten Brugge-Torfc, - nw^ ringe. Roeselare-Izegem. Tielt, Veu^T Diksmuide. Waregem. ""r-- De organisatie van de gewesten west worden ingericht 1) een dagelijks bureau dat weke'iw samenkomt en waarvan de voorzitter voorzittei is van het gewestelijk verbn* 2) een gewestelijk bestuur samengesteu uit de voorzitters der plaatselijke lingen en de voorzitters of afgevaardigde, der aangesloten beroepsverenigingen 3) de plaatselijke afdelingen met hi» eigen bestuur. Op Maandag 7 dezer werd overgega,, tot de samenstelling van het dagelnfc bestuur van het gewest leper. Werde aangesteld de H. H. Fernand Lefere uit Ieper tot Voorzitter; Jozef Rouseré uit leper tot eerste ondervoorzitterJulien uit Ieper tot tweede ondervoorzitter; fn Catry uit Ieper tot schatbewaarder; ger Minjauw uit Wervik tot secretaris. Het gewest Ieper omvat volgende af delingen: leper, Wervik, Passchendale Zonnebeke,Poelkapelle, Langemark, Be. selare, Boezinge, Zuidschote, Bikschote Geluveld. Komen, Waasten. Ploegsteert Houtem, Neerwaasten, Meesen. Voorme zele. Dikkebusch. Zillebeke, Brielen. Zand voorde. In de meeste dezer afdelingen bestaat reeds een plaatselijk bestuur en word: ijverig aan ledenwerving gedaan. M- fierheid mag het gewest Ieper onderlijnen dat het de eerste duizend leden zeer vlur benadert- Werkelijk dit is een buitengewoon succes. De zitdagen van het secretariaat wer den als volgt vastgesteld vanaf 1 April: leper, 't ZweerdGrote Markt 2 Iedere Maandag, Dinsdag. Donderdag ei Zaterdag voormiddag van 9 tot 12 u. Langemark, Boerenholle Maandaj van de maand van 14 tot 16 u. Passchendale, bij C. Lernout2e en (e Maandag van de maand van 14 tot 16 u Poelkapelle, 't Brabants Veulen 3t Maandag van de maand van 14 tot 16 u Beselare, De Weegbrug 3e Woens dag vai de maand vap 14 tot 16 u. Boezinge, 't Jagershof 2e Woensda; van de maand van 14 tot 16 u. Zonnebeke, bij Hoflack4e Woensda; van de maand van 14 tot 16 u. 'Wervik, St Polle en 3e Vrijdai van de maand van 9 tot 12 u. Komen, «Au Due de Brabant»; 2e e, 4e Vrijdag van de maand van 9 tot 121 De Middenstanders van het gewest I-pe hebben.begrepen dat hun uur geslagen ii Zl k"; éi al* e< r« u: H m gi re st h; d< b< ui ni lil <i( zi., fc< tr m tr Hij deed alles geheel instinctief. Een missprong en onverbiddelijk hadden de wielen van de geweldige Rolls Royce hem verpletterd. Maar hij deed deze missprong niet. Op het laatste moment slaagde hij er in, het gas te regelen en de rem men aan te trekken. Met een ruk stond de wagen stil. Met zijn motor stond hij vlak voor een boom. waar hij op af gereden was. Het lot heeft het vandaag niet goed met me voorbromde Weldon en wreef de blauwe plekken, die hij door zijn heldendaad opgelopen had... He... jongen, wat heb je rep hij tegen de knaap achter het stuur, die langzaam van zijn zitplaats gleed. Nu lag hij dwars in de wagen. Stil en onbeweeglijk. Hij is toch niet dood dacht Weldon met een plotseling gevoel van medelijden. Hij tilde het hoofd van de jongen op en trachtte de lederen kap wat losser te maken. Onwillekeurig viel hem op. hoe bij zonder mooi het gezicht van de jon gen was. Toen hij de leren kap afgedaan had, kwam er een golf blond haar van onder te voorschijn. Weldon uit te een kreet van verbazing. a Maar die jongen is een meisje dacht hij heel verward. Nu zag hij ook duidelijk onder de sportieve wollen mantel, dat het een vrouw was. Maar onverschillig of het een jongen dan wel een meisje is... zij of hij is in ieder geval bewuste loos... Hij schudde het hoofd van het meisje wat heen en weer en riep «He, word eens wakker!»... Maar hij', zij of het deed hem dat genoegen niet. De ogen bleven ge sloten en alleen de lange donkere wimpers trilden een beetje. De dodelijke bleekheid, die zich over het knappe gezicht uitbreidde, deed Weldon schrikken. Hopelijk was ze niet al te zwaar --wond Wanhopig keek Weldon om zich heen w ercld N/W»,? IIIIEIB raBiWTJPBMwwrTMmwMirnnMnionBamprMxiMo——nm—m—uiyh— Onuitgegeven Fantasieroman van allan HARVEY Er moest toch iets met haar ge beuren. En haar bleekheid zei hem ...zo snel mogelijk Voor een verlaten en verwaarloos de tuin zag Weldon een pomp staan. Vooruit, het doel heiligt de mid delen...!» bromde Weldon en vast besloten nam hij het meisje in zijn armen om haar naar de pomp te dragen. Ze is licht als een veertje en schoon als een nymph kon Walter niet nalaten zachtjes te zeggen. Maar ju;st toen hij met zijn lichte last over een greppel wilde springen, sloeg het meisje de ogen op. Het was merkwaardig, wat Wal ter's eerste gedachten waren Allemachtig, wat een prachtige ogen Maar meer tijd had hij niet voor zijn bewondering. De last in zijn arm werd plotseling buitengewoon levendig. Voor dat hij wist wat er eigenlijk gebeurde, schudden twee kracht: ge handen zijn schouders. Maar man, wat mankeert je Inderdaad wist Walter op dat mo ment op die vraag geen antwoord. Hij liet haar onmiddellijk op de grond glijden, terwijl ze hem met fonkelende ogen aankeek. Hoe kunt U mij in uw armen nemen Over de dubbele betekenis van de ze woorden moest Walter hardop lachen. Maar hierover werd het meisje nog veel verontwaardigder. Haar ogen spatten vonken U bent geen gentleman riep ze boos uit. Weldon was verrukt over haar tem perament. Hij rolde wat met zijn ogen en riep met een zogenaamd treurige stem «...Ik ben op een hard strobed ter wereld gekomen. Ik ben het kind van arme, maar eerlijke ouders... Zij voelde de spot, die er in deze woorden lag en werd rood. De wond aan haar voorhoofd deed pijn en onwillekeurig greep ze er naar. Ach riep Weldon verschrikt uit, toen hij zag, dat haar gelaat smartelijk vertrok. Maar ze weerde hem af. Dat is niet zo erg. Een of andere kwajongen heeft een steen naar me gegooid. Die trof me aan mijn slaap... ...Ik voelde, dat ik bewusteloos werd en daarom remde ik... Toen de wagen stilstond, moet ik helemaal bewusteloos geworden zijn. Waar schijnlijk hebt U me zo gevonden Weldon was een beetje verbaasd over deze voorstelling. Speelt ze nu comedie dacht hij een ogenblik. Maar toen hij in haar heldere open ogen keek, wist hij, dat ze niet jokte, maar dat in haar gedachten het ongeval zich zo afgespeeld had. Ze was er van overtuigd, dat ze de wagen nog zelf tot staan gebracht had. Ze had er geen vermoeden van, hoe nabij ze de dood geweest was. Net wilde Weldon haar de juiste toedracht van de zaak vertellen, toen hij zich bedacht. Waarom het haar vertellen Dan zou het er net op lijken, of hij bedankt wilde worden. «Ja, ik vond U bewuste.oos in de wagen. Ik wilde U naar de pomp dra gen om U met water bij te bren gen... H;j onderbrak zijn woorden, want hij zag, dat ze hem opeens spottend aankeek. Haar lippen krulden zich minach tend. Wie bent U eigenlijk vroeg ze. Ze keek nu naar zijn gescheurde en vuil uitziende klederen. Weldon kreeg een kleur. Maar ook nu overwon de humor bii hem. a Ach, ik zou een hele reeks be roepen kunnen opnoemen... allemaal mooie, fijne beroepen... Plotseling bukte ze en raapte wat op. Spottend zei ze ...Ja,... dat kan ik me voorstel len heel mooie, eerlijke beroe pen... Ze overhandigde hem zijn bos lo pers, die hij bij het springen over de greppel blijkbaar verloren had hoofd bl06d Ste6g ™eld°n naar het Djtmaa! was hij werkelijk om een antwoord verlegen. Drommelsriep hij uit i/ÜST'J V°°r U' zei het meis je spottend. Eigenlijk zei ze het tegen haar wii en onmiddellijk daarna ergerde ze zich over die woorden. Wat moest die man wel van haar denken Wat ging hij haar eigenlijk aan? Waarom stond ze hier eigenlijk nog met hem Dat begreep ze nu werkelijk niet op dat ogenblik. Weldon zag haar gedachtengant en een plotselinge vreugde kwam over hem. De humor overwon weet bij hem. «Ja... ik heb eigenlijk ook al vaak gedacht, dat het jammer van me is wanneer U misschien een betrekking voor me hebt?...» Ze werd vuurrood en ergerde zinb geweldig. Die vent wordt voortdurend bru taler dacht ze bij zich zelf. Ze trok een zeer hoogmoedig Se' zicht en trachtte hem met een ijz*8e blik te treffen. Maar toen die brutale man daar voor niet eens zijn ogen neer>- en vriendelijk glimlachend z;;" prachtige witte tanden liet zien, wsf" ze helemaal boos. Dank U Geen vacante be>r« king voor lichtschuwe beroepen»- Vlug keerde ze zich om en stap1 op haar auto toe. Glimlachend liep hij achter ha^ aan en verheugde zich over h elastische stap en over haar mon gezond lichaam, dat zich weer ge van het ongeval hersteld scheen hebben. De schreden van het meisje *e den steeds sneller. Ze wilde zo snel mogelijk van 1 mens vandaan Het is niets anders dan verie. heid bij mezei ze heel ee tegen zich zelf. Maar hoe is het mogelijk- da' man me verlegen maakt?1» Ze moest onwillekeurig want ze was gewend door de nen aanbeden te worden. «Maar hij is brutaal.--» 00 a teerde ze tenslotte. Maar ook dit oordeel bevreoW haar niet (Vervol de#

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1949 | | pagina 4