MEUBELE We J. Myffe-Markey Zonen GEMEENTERAADSZITTING VAN VRIJDAG 29 JULI 1949 Autobuslijn IEPER POPERINGE - WATOU - ROESBRUCGE OOSTCAPPEL en Nieuwe 1949 Koopt in het Huis Zonnebekestw. 129, IEPER (Rechtover de Cité Ligy Grote keus in KOSTELOZE THUISBESTELLING - VERZORGD WERK Gemak van betaling in 6, 9 of 12 maandstortingen Autobusdienst IEPER - KEMMEL - NIEUWKERKE Nieuwe uurregeling vanaf 25 Juli 1949 SEAU ai STORT 40 Fr. «HET TPEBSCH NIEUWSBU. Te 18.10 uur opent de heer Dehetn. eerste schepen, de openbare vergadering Hij verontschuldigt de heer burgemees ter die weerhouden werd op een belang rijke vergadering van Westtoerisme. te Brugge waar zijn aanwezigheid vereist was. Hij heeft eveneens een brief ont vangen van de heer Lefere, die op reis is De heer Lahaye is insgelijks veront schuldigd Is afwezigde beer Michiel. 1) Proces-verbaal der sitting van M Juni 1M9- De heer stadssecretaris A. Versailles geeft lezing van het proces-verbaal der vorige zitting, dat zonder bemerkingen algemeen wordt goedgekeurd. 2) Stadskas proces-verbaal van on derzoek. Dit onderzoek dateert van 30 Juni 1949 In kas was er: 3-343 768.82 fr. Er moest zijnde ontvangsten voor 1949 of 9.125 049 93 fr.. min de uitgaven voor 1949 of 6.701.285.42 fr.. wat een overschot laat van 2 423.764.51 fr. Daarbij dient nog het kasgeld van 920.000 fr. gevoegd, wat als eindresultaat geeft 3 343.764.51 fr. Er is dus een boni van 4.31 fr. 3j C. O. O. vervreemding van grond te Yper en te Zillebeke. Deze grond heeft een oppervlakte van 3 a 15 ca. en is gelegen op het grond gebied van leper en Zillebeke. Het sche pencollege stelt voor een gunstig advies te verlenen aan de vraag van de C. O. O Dit gebeurt dan ook met algemene stemmen, min onthouding van de heren Capoen en Missiaen. leden van de C. O- O. 4) C. O. O. rekening 1948 goed keuring. Mr Dehem Ge zult wellicht gezien heb ben dat er voor dat punt twee elementen zi.'n of liever twee onderdelenten eer ste de rekening 1948. en ten tweede het jaarverslag over 1948. Wat de rekening betreft hebben we voor de gewone dienst als inkomsten 10.978 700,86 fr.. en voor uitgaven 10148 368.07 fr.. wat een boni laat van 830.332.79 fr. Voor de buitengewone dienst hebben we in ontvangsten: 614.347.95 fr.. en in uitgaven423.703.60 fr.. wat eveneens een boni laat van 190.644.35 fr. Samen genomen is er dus een boni van 1.020 977.14 fr. Met algemene stemmen, min de ont houding van de h.h. Capoen en Missiaen. goedgekeurd. Mr Dehem In hetzelfde dossier treffen we eveneens het jaarverslag over 1948 aan We zullen dat hier niet bespreken, maar het is toch wel interessant vast te stellen, dat voor de eerste maal de uit bating van het hospitaal en moederhuis sluit met een overschot van 291.920 fr. We moeten dan ook de leden van de C. O. O. gelukwensen voor h%t werk dat ze aan de dag leggen. 5) Basculestraat hcrstellingswerkeu goedkeuring van ontwerp en bestek. Mr DehemGe zult ongetwijfeld het schrijven gelezen hebben van de heer Ingenieur Defrance. over de herstellings werken aan de Basculestraat. De kosten voor deze werken bedra gen: 253 802.20 fr. Wat nu de toelagen betreft, voor bur gerlijke werken zijn er geen toelagen voorzien. De toestand in de Basculestraat is echter van zulkdanige aard. dat uitstel onmogelijk is. Als we toch een subsidie zullen vragen, kan het nog een paar jaar duren voor we antwoord hebben. Het schepencollege stelt dus voor. gezien we toch op geen toelagen zullen moeten re kenen. dit ontwerp goed te keuren. Met algemene stemmen aanvaard. 6) Lakenhalle a) vaststelling bedrag der oorlogsschade 1940-45. b) herstelling oorlogsschade 1940-45 goedkeuring van ontwerp en bestek. Mr DehemDit punt bevat twee delen ten eerstede vaststelling van het bedrag der oorlogsschade 1940-45 en ten tweede de goedkeuring van het ontwerp en be stek voor de herstelling dezer oorlogs schade. Voor het eerste deel zijn er drie pro cessen-verbaal. Een eerste dagtekenend van 19 Juni 1940. dat de schade vaststelt veroorzaakt tijdens de Meidagen van 1940. Een twee de dagtekenend van 12 December 1946 dat de schade van tijdens de bezetting vaststelt en een aanvullend proces-verbaal van 26 Juni 1949. Het eerste stelt een schade vast van 89 790,44 fr.het tweede 52 311.63 fr. en het derde 92.141.40 fr.. dit alles waarde 1949. wel te verstaan. Met algemene stemmen wordt dit goed gekeurd. Mr Dehem geeft daarna lezing van de overwegingen van het schepencollege, be treffende het herstel van deze oorlogs schade. waarbij voorgesteld wordt deze werken toe te vertrouwen aan dezelfde aannemer, die het herstel doet van de Oostervleugel der Halle. namelijk Van dekerckhove Gebroeders uit Ingelmun- ster, gezien de besparing die daaruit voortvloeit. De kosten daarvan zullen 588.736.20 fr bedragen. De heer Dehem voegt er nog aan toe dat deze beslissing de goedkeuring weg draagt van het ministerie van weder- opbouw. Mr BouseréEr werd dus geen aan besteding gedaan Mr DehemNeen. want dat maakt deel uit van onze beslissingdeze aannemer heeft nu reeds zijn stellingen en zi;n werkvolk ter plaatse, zodat dit alleen reeds een grote besparing uitmaakt Deze beslissing gemene stemmen wordt daarop goedgekeurd- 7) Mededelingen. Mr BoegiersVoor ongeveer 1 jaar heb ik gevraagd dat de hof die tegen- ever de zwemkom ligt zou verwijderd werden- Wij zijn nu te midden het toe ristisch seizoen en nog altijd staan de aardappelen en groenten daar wat nu juist geen mooie aanblik biedt. Waarom werd dat niet verwijderd Mr Muliec: Ge hebt voor deze zaak aangedrongen in Februari of Maart en dan hebben we de gebruiker van deze hof gezegd dat hij vanaf Juli geen recht meer op deze grond zou hebben... Mr RoegiersVan welk jaar Mr MuiierVan dit jaar. Hij maakt er nu geen gebruik meer van. Rond Oktober zullen we met de nieuwe aanplantingen beginnen. Mr Boegiers: Ik heb horen zeggen dat de Harmonie der Oudstrijders een toe lage waarvan ik ten andere het bedrag ken zou gevraagd hebben en dat dit door het schepencollege geweigerd werd. Ik moet zeggen dat ik daarover zeer ver ontwaardigd ben. Ik zou bet verstaan dat men een toelage zou weigeren aan een politieke groepering, maar toch niet aan de oudstrijders, waar men aan geen politiek doet en waar geen enkele poli tieke gedachte wordt uitgeoefend Ik zou dan ook vragen deze toestand te her zien en een toelage te verlenen van. laat ns zeggen X frank (De heer burgemeester J. Vanderghote is ondertussen zijn plaats komen inne men). Mr Vanderghote(tot de h Dehem) Antwoordt gij maar Mr DehemHet ging over de toelage aan het muziek van de oudstrijders, dit door het schepencollege geweigerd werd Mr Vanderghote: We hebben deze toe- age geweigerd, ten eerste omdat ze niet voorzien was in de begroting, en ter. tweede omdat het geen gebruik is eer. toelage te verlenen en omdat het onmoge lijk is. Het is ten andere een princiep dat dooi de gemeenteraad erkend werd. geen toe lagen te geven. Wij hebben vroeger ook ooit een toelage voorzien voor het socia- .istisch of liberaal muziek. Wij kunner dit jaar de begroting daarvoor toch niet nerzien. Mr BobynWe hebben ten andere bi. deze beslissing voorzien eventueel toeko mend jaar daarop terug te komen. Mr Vanderghote Nu. als de vergadering daarmee akkoord is. mij goed r maai wij willen hier geen precedent scheppen Mr RoegiersIk heb nog een voorstel Dp de Markt van leper, zou ik twee ver hoogde barmen, twee terre-pleins willen zien aanleggen. Ge zult misschien terugschrikken vooi de kosten, maar die zijn zo groot niet n moeilijkheden zullen er niet zijn. 't Zou ongeveer zijn zoals in Kortrijk, waar dit terre-plein een grote verbetering betekenl voor het verkeer. Thans vliegen de voer tuigen hier door de markt zoals wilder en moet men zich opzijsmijten voor dt voituren. Met die terre-pleins zou dat ge daan zijn. De verhogingen zouden kun nen gemaakt worden in beton... Mr Vanderghote Ah neen Mr Roegiers Waarom niet Mr VanderghoteVoor het uitzicht Als het nog gleis ware. Mr RoegiersZoals ge wilt. Ge zoud daarvoor kunnen een plan doen maken.. Mr VanderghoteDat bestaat. Mr RoegiersHet binnenste zou in a kunnen aangelegd worden. Dit zou eei kolossale verbetering zijn. We zoudei meteen twee parkeerplaatsen kunnen aan eggen. Als ge een bestek wilt vragen aai de stadsarchitect zult ge zien dat de kos ten niet zo hoog zijn. Mr RobynGe zult dat toch zeker nie met as doenge wilt toch wel zeggei met macadam Mr Roegiers Neen met asse en de kas eistenen die van de markt zouden kc men zouden kunnen gebruikt worden or. bv. de Pennestraat te herstellen. Mr VanderghoteOp het eerste zich lijkt dat gemakkelijk, maar we zoudei voor veel moeilijkheden komen te staar Uw ontwerp strekt er toe het kruise: ever de markt te belettenik moet ech ter zeggen dat dit door de wegcode toe gelaten is. Het is wellicht een persoonlij! gedacht, maar ik zou dat nooit durvei in as aanleggen. In Kortrijk werd dat we gedaan, maar daar is het voor een vee kleinere oppervlakte. Met de wind zot- die as rondvliegen en bij het inslaan var palen voor de kramen of het graver voor een cirkus. zou dat na enkele tijd op een echte vuilnishoop gelijken. Wat we zouden kunnen doen is boord stenen leggen aan de hoeken voor par keerplaatsen, maar aan de Diksmuide- straat en Nieuwwerk zouden we dan eer t cul-de-sachebben. Ook langs de Hal len zou het hinderend zijn voor de voet ganger* Er kan daarvoor geen ideale oplossing geyerden worden, want destijds ik ge loof in 1935 werd er ook reeds naar gezocht. Mr Sevs (zich tot Mr Roegiers wen dend) Het is toch voor gans de markt dat ge dat voorstelt Mr RoegiersJa. in twee delen. Laai er een plan van maken. Mr VanderghoteHet is niet alleen ge noeg een plan uit te steken, ge zoudt ook nog de straat moeten verbreden. Mr RoegiersIk vraag nu. dit punt op de dagorde van de volgende vergade ring te laten komen. Ik zou intussen een klein plan laten maken door een ar chitect. dat we dan zouden bespreken Mr Dehem: Ik zou dan vragen dit plan ee-i 14-ta' dagen vóór de zitting aan het schepencollege mede te delen, om het te kunnen onderzoeken en er over te kun nen discussiëren. Mr CapoenAls het maar is om kas seien uit te breken en nieuwe slechte we gen aan te leggen, moogt ge dat gerust zo met al- laten. Mr Roegiers In Kortrijk gaat het wel. leper. Markt leper. Station N. M B S Brielen. Dorp £.ierdinge. Dorp Poperinge. Station N M. B S Poperinge. Station NMBS Poperinge. Markt Poperinge. 't Hoge Watou. St Jan Watou. Station Watou. Markt Proven. Dorp Proven. Molenwal doesbrugge. Markt Beveren. Weg op Oostcappel Beveren. Grens Beveren. Stelplaats Beveren. Station Leisele. Station Houtem. Doorn Houlem. Dorp Wulveringem. Dorp Vulveringem. Station Bulskamp. Dorp eurne. Voorstad eurne. Station N M B S 4 6-8-1949 - (i) (2) (3) V- A V. 8 20 825 830 835 8.47 705 735 849 1050 708 737 853 10.52 7.13 739 8.58 10.57 903 11.02 907 11.06 9.09 11.08 721 7.47 9 22 1121 728 7.54 927 11.26 7-30 756 9.29 9.40 1128 932 9.42 9.35 11.10 11.15 11.20 11.25 11.37 1139 11.43 11 48 11 53 1157 11.59 1212 12.17 1219 12.23 12.25 V 6 35 6.40 650 6.54 6.58 7.05 708 7.16 725 A. 7 30 946 9.50 9.59 1005 10.08 1014 10.17 10.24 1031 1035 1230 1232 12.36 12.40 12.49 12.55 12.58 13.04 13.07 1314 13.21 1325 14.45 14.50 14.55 15.00 1512 15.14 1518 1523 1528 1532 1534 1547 1552 15.54 15.58 1600 1605 16.07 16.11 16.15 1624 16.30 16.33 16.39 1642 16.49 16.56 17.00 (1) 17.15 1720 1725 17.30 17.42 17.44 17.47 17.52 17.57 18.01 18.03 18.16 18.21 1823 (2) 1730 17.35 17.40 17.45 1757 17.59 18 03 18.08 18.13 18.17 18.19 1832 1837 18.39 <1> (2) (J, (1) 1915 19.45 19 19 19.49 1924 19.54 1929 19.59 19.33 20.03 19 37 20.07 19 49 20.19 19.54 20.24 19.56 20 26 20.10 2*1 v 19 58 20.28 2013 21M 20.00 20.38 2146 2168 2114 21 is 2123 212J 21 39 21.44 20 17 215« 2021 20.30 20.36 20.38 20.44 20.47 20.54 21.01 21.05 (1) (2) Veurne. Station N M. B S. V. /eurne. Voorstad Sulskamp. Dorp iVulveringem. Station Vulveringem. Dorp Houtem. Dorp Houtem. Doorn Leisele. Station 3» veren. Station Beveren, Stelplaats 620 Beveren. Grens Oostcappel 3everen. IWeg op Oostcappel 6.22 tcesbrugge. Markt 624 731 7.56 'roven. Molenwal 6.30 7.34 7.59 'roven. Dorp 6.35 740 8.05 Vatou. Markt 6.47 7.52 8.17 Vatou, Station 649 7.54 8.19 Vatou. St Jan 653 800 825 'operinge. 't Hoge 6.58 805 830 'operinge. Markt 7.03 8.12 8.37 'operinge. Station N. M. B S- A. 7 06 815 8.40 (3) 8.40 8.44 851 858 9.01 907 9.10 9.16 9.25 929 933 935 11.30 1134 11.41 11.48 11.51 11.57 12.00 12.06 12.15 12.19 (1) (2) (1) (2) (2) 15.0518.15 1509 15.16 15.23 1526 15.32 15.35 15.41 15.50 15.54 18.19 18.26 18.33 1836 18.42 18.45 18.51 19.00 19.04 (1) 1910 19.14 19.21 19.28 19.31 19.37 19.40 19.46 19.55 1959 (1) (1) 21.10 21.14 21.21 2128 2131 2137 21.40 21 46 21.55 21.59 'operinge, Station N. M.B. S. V. 7 08 llverdinge. Dorp 7.20 3rielen, Dorp 7.25 cper. Station N. M. B. S. 7 30 eper. Markt A 7.35 tilstanden op vraagBulskamp KapelHoutem tatie. De Klijtte. BlokkeWatou Drie Koningen, 9.40 9.43 946 9.52 957 10.10 10.12 10.16 10.21 10.26 10.2 9 10.3 0 10.42 - 10.47 10.52 10.57 Elzentap De Speute, 11.30 11.37 11.43 11.52 11.59 lof van Commerce Elverdinge Steentje Molen, Engels Kerkhof. 1) Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen. (2) Rijdt niet op Zon- 1230 16.08 16.08 20.05 12.23 12.33 15.58 16.11 16.11 19.08 20.03 20.08 22 03 12.25 12.36 16.00 16.14 16.14 18.25 18.45 19.10 20.05 20.11 22 05 12.42 16.20 16.20 18.31 18.51 20.17 12.47 1625 16.25 18.36 18.55 20.22 13.00 16.38 18.48 19.07 20.35 13.02 16 40 18.50 19 09 20 37 13.06 16.44 18.54 19.14 20 41 13.11 16 33 16.49 18.59 19.19 20.46 13.16r 16.38 16.54 19.04 19.24 20.51 13.19 1641 16.57 19.07 19.27 20.54 13.20 16.42 16.59 13.32 16 54 17.11 13.37 16 59 17.16 13.42 17.04 17.21 13.47 17.09 1725 LeiseleMolentjeProven Weg op Krombeke, De Landing Molendreef. De ZandputtenPoperingeVoorstad. De Appel en Feestdagen. (3) Rijdt alleen 's Vrijdags. Mr RouseréDe markt is er ook veel .leiner, en het is dan alleen maar 'n klein .eel ervan. Mr RoegiersIk houd toch aan mijn .edacht. Mr RobynDat ge aan uw gedacht oudt, zullen we u niet betwisten, maar je kunnen niet lichtzinnig op deze zaken ïgaan. Mr RoegiersIk vraag daarom ook een ;lan te maken. Mr RobynMaar gij spreekt reeds van en architect aan te stellen, en een be- tek te laten opmaken... Mr Vanderghote: Als het regent, zul- en zich daar al spoedig grote plassen ormen. Mr SeysHet enige wat zou kunnen .edaan worden is alles uitgraven en een rag te leggen om dan de stenen opnieuw e plaatsen. Maar begint eens met een aar duizend meter in brikkeljon te leg en. En dan de bordurenmet een paar onderd duizend frank zult ge er niet omenwellicht zou het wel een half lillioen kosten. Mr RobynGe zoudt het niet betalen iet een millioen Mr SeysZou ik mogen vragen hoe- eel aanvragen voor de toelage tot het ouwen van een goedkope woning, tot- :gtoe toegestaan werden Mr VanderghoteZes. Mr DehemDeze week nog waren er wee. Mr Seys: Op welke basis werd die toe- ge toegestaan. Mr Dehem4.000 fr. als hoofdpremie. 1 2.000 fr. per kind ten laste. Mr Vanderghote: Wel te verstaan als - d(' premie van Staat en Provincie ont- angen hebben. Mr Witdouck: Ik heb daar zoëven ge- alpen de goedkeuring te stemmen voor werken aan de Basculestraat. Hoelang ïl het nog duren vooraleer met die wer- n zal begonnen worden? Want er zijn daar inwoners die de rootste putten zelf zouden willen vul- nik wist toen echter nog niets ït plan van herstel af. Mr Vanderghote: Men zal daarmee - eerste dagen aanvangen. Mr Muiier: De aanvraag kan binnen I dagen terug zijn. zodat we binnen drie eken daarmee zullen beginnen. In uw eigen belang, voor DE BESTE KWALITEIT DE VOORDELIGSTE PRIJZEN DE TROUWSTE BEDIENING van in De zitting wordt daarop te 1850 eheven. De raad gaat itting. nu over tot de geheime Bij hoogdringendheid wordt in geheime t ing een punt op de dagorde gep'aatst, amelijk het ontslag van de heer Gee- ardvn Karei, als professor in natuur- unde en maatschappijleer aan de Ste- alijke Nijverheidsschool. Dit ontslag wordt aanvaard en eeh 'laats van leraar wordt open verklaard SLAAPKAMERS vanaf 5.750 fr. tot 17.750 fr. EETPLAATSEN vanaf 7.500 fr. tot 11.150 fr. v OLLEDIGE KEUKENS vanaf 3.175 fr. of 275 fr. per maand. KEUKENBUFFETTEN - KLEERKASTEN - TAFELS - STOELEN - MATRASSEN - ZETELS en ALLE KLEINMEUBELEN Schone keus in IJZEREN BEDDEN (1970) leper. Markt leper. Station N. M B S. V oormezele. Krommenelst Voormezele, Dorp Kemmel, Vierstraat Kemmel, Dorp Kemmel, Lindenhoek Dranouter, Hooghof Dranouter. Zwijnebak Nieuwkerke. Plaats Nieuwkerke. Belgische Tol Nieuwkerke. Seau Grens (4) (4) V. 6.10 745 8.30 11.00 12.05 14.00 1600 1830 6.13 7.48 8.33 1104 12.08 14.03 1603 18.33 6.20 7.53 840 11.11 12 15 14.10 16.10 1840 623 7.55 843 11.14 12.18 14.13 16.13 1843 6.27 8.00 8.47 11.19 12.22 14.17 16.17 18.47 A. 6.34 8.05 854 1125 12.29 14.24 16.24 18.54 6.37 8.57 12.32 14.27 1627 1857 6.40 9.00 12.35 14.30 1630 19.00 6.42 9.02 12.37 14.32 16.32 1902 647 9.07 12.42 14.37 16.37 19.07 A. 6.51 9.11 12.46 14.41 1641 19.11 6.54 9.14 1250 14.44 16-44 19.14 2010 20-13 20-20 20.23 20# 20-34 2037 20.40 20.42 20.47 Aansluiting naar Rijsel 7.15 Aansluiting naar Arntentières 7.15 (2) (2) 9.25 9.25 13.20 13.20 1610 16.10 19.25 (1) 1930 <2) Aansluiting uit Rijsel Aansluiting uit Armentières 645 (2) op postcheckrebening 461.73 (L. Dumortier. leper) en U ont vangt c Het Tpersch Nieuws elke Zaterdag morgen vanaf a. s. week tot einde Dec. 1949. Nieuwkerke. Seau Nieuwkerke. Belgische Tol Nieuwkerke. Plaats Dranouter. Zwijnebak Dranouter. Hooghof Kemmel. Lindenhoek Kemmel Dorp Kemmel. Vierstraat Voormezele. Dorp Voormezele. Krommenelst leper. Station N. M. B S- leper. Markt (4) Stilstanden walle Kasteel W eg op Belle, Broekdreef. V. 6.56 6.59 7.03 7.07 7.09 7.12 A. 7.15 7.22 7.27 7.30 7.37 A. 7.40 8.45 (4) 12.50 1250 15.50 1550 9.16 13.00 14.45 17.00 9.19 1303 1448 1703 9.23 1307 14.52 17.07 927 1311 14.56 17.11 9.29 13.13 14.58 17.13 932 13.16 15.01 1716 8.05 9.35 11.30 13.19 15.04 1719 8 10 9.42 1135 13.26 15.11 17.26 8.15 947 11.40 13.31 15.16 17.31 8.17 9.50 11.42 1334 15.19 17.34 8.22 9.57 11.47 13.41 15.26 1741 8.25 10.00 11.50 13.44 15.29 17.44 1900 19.00 19.16 19.19 19.23 1937 1939 19.32 1935 19.42 1947 1930 1957 2000 (1) 2033 2039 21-01 2134 2102 2114 211' 2122 2139 21-32 op vraag: leper: Kruisstraat. Oefeningsplein; Voormezele: rcuwenj; Kemmel: MelkerijNieuwkerke: Weg op WulverS öl 3lIeen °P Zon" en Mestdagen (2) R.jdt niet op Zon- en Feestdagen. Rijdt alleen 's Zaterdags. (4)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1949 | | pagina 4