HET VRAAGSTUK YPER
WERELDGEBEUREN
Tombola der Handelsfoor
ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER.
4e JAARGANG Nr 18
PRIJS 3 Fr.
ZATERDAG 7 APRIL 1951
VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS
UITSLAG DER TREKKING
HET YPERSCH NIEUWS
lïSTl'UR EN REDACTIE 34, BOTERSTRAAT, YPER
lei- 500 Postcheekrek. 461.73 (L. DUMOBTTER
ABONNEMENTSPRIJS
1 JAAR 125 fr. 6 MAAND 65 fr. 3 MAAND 35 fr
Het Ypersch Nieuws gaf in zijn
nummer van 10 Maart onder de titel
Een merkwaardig verslag een uit
treksel van het Jaarverslag van de
Bank van Roeselare ten voordele van
het herstel van de vaart Yper-Komen.
Wij vinden het gepast bij deze ge
legenheid een bevoegd oordeel uit
Kortrijk in herinnering te brengen.
Ten overstaan van de bedenkelijke
toestand in onze streek, benoemde
de regering Van Zeeland in 1935 de
Heer Joseph De Meyer. Ingenieur te
Kortrijk tot bijzondere commissaris,
belast met een grondig onderzoek en
met het bestuderen van de mogelijke
redmiddelen. Het verslag verscheen
in 1936 en de Heer De Meyer begon
met onze streek te aanzien als een
geheel met Yper als centrum, waarbij
hij besloot dat de eerste plicht daar-
»in bestond Yper leefbaar te maken.
Daarom moet te Yper een toestand
«geschapen worden die voordelig is
voor de vestiging der nijverheid ten
einde de stroom naar de bevoorde-
ligde streken te stremmen en zelfs,
indien mogelijk, een tegenvloed te
veroorzaken
De Heer De Meyer zag in het her
stel van de vaart Yper-Komen, het
laatste overblijfsel der oorlogsvernie
lingen, het middel om dit doel te be
reiken.
«Niet alleenlijk het belang van
Yper en van de grensarbeiders-
streek ware door deze waterweg ge-
diend, hij is van levensbelang voor
«Westvlaanderen niet alleenlijk door
het onmiddellijk werk dat jaren-
lang aan een talrijke en beschik-
bare arbeidskracht zou geschonken
worden, maar ook en vooral omdat
in de streek, welke de vaart door-
trekt, ten allen tijde een aanzien-
lijk overschot van arbeidskrachten
te vinden is. Wij zijn er van over-
tuigd dat gans het economisch leven
«van het westelijk gedeelte van
Westvlaanderen, in de 25 eerstvol-
«gende jaren op grondige wijze kan
veranderd worden door de syste-
matische valorisatie van het water-
net van Nieuwpoort naar het zui-
den en verder Als transietkanaal
«zal de vaart Yper-Komen dus een
belangrijke rol te vervullen hebben.
Op haar oevers zullen zich eveneens
fabrieken vestigen
Laat ons er bij voegen dat de vaart
Yper-Komen de schakel zal worden
voer de verbinding der waterwegen
in het westen van België, hetgeen
van groot belang is voor de scheep
vaart en de handel.
Een bevoegd oordeel uit Roeselare
en een bevoegd oordeel uit Kortrijk,
twee naburige steden die bij onder
vinding de weldaden kennen van een
goede waterweg
In ons schrijven van 17 Maart,
zegden wij dat Yper thans langs de
vaart Yper-IJzer gebrekkig verbon
den is met het Belgische waternet.
Een voorbeeldde afstand Yper-
Doornik langs de waterweg, 't is te
zeggen de verbinding met het Walen
land, bedraagt thans 196 km. 423.
terwijl hij langs Komen slechts
81 km 088 bedraagt. Voeg daarbij het
onzeker waterpeil van de IJzerin
de winter gaat het nog tamelijk maar
net de lente moet het waterpeil ver
laagd worden om de broeken droog
te trekken en meer dan eens gebeurt
het dat als gevolg daarvan de IJzer
zijn normaal peil niet meer bereikt
en er soms wel 50 cm. onder blijft.
De scheepvaart en de handel moeten
dan hun plan trekken en hier of daar
de schepen lichten. Men doet ons op-
Herken dat de trekgrachten. die het
water van de broeken in de IJzer
lossen, vervuild zijn en grotendeels
oorzaak zijn dat deze lossing op na
delige wijze veel te lang moet duren.
Moesten deze grachten goed onder
houden worden en indien er een
Pompinstallatie werd geplaatst om dit
overtollig water in de IJzer te ster-
ten. dan ware dit vraagstuk op een
voordelige wijze opgelost, in deze zin
dat dit overtollige water zou helpen
net normaal peil in de IJzer te be
houden. Tevens ware een jaarlijks
konflict tussen de scheepvaart en de
landbouw voor goed van de baan.
Wanneer men daarbij nog de wa-
terschaarste in de IJzer bij droge zo
mers, in aanmerking neemt, kan men
zich een beeld vormen van de moei
lijkheden waarmede de scheepvaart
en aldus ook de handel hier te kam
pen heeft. Het moet dan ook niet
verwonderen dat onze handelaars ge
durende ettelijke zomermaanden ver
plicht zijn hun waren te Roeselare te
laten aankomen, alwaar door het
pompen van Leiewater steeds een
normaal peil behouden wordt, willen
ze op de markt der mededinging hun
plaats behouden.
Er valt nog meer te zeggen over
de IJzer. Wij zullen er ons bij be
perken de aandacht te vestigen op de
gevaarlijke ligging van de brug van
Schoorbakke, vooral wanneer de
stroom zwelt bij het lossen van wa
ter. Het ongeluk van verleden jaar,
dat zo nadelig was voor de scheep
vaart, heeft het genoegzaam bewe
zen.
Dat niettegenstaande alles de
scheepvaart hier toch belangrijk
wordt, staaft ten volle onze bewijs
voering hoezeer handel en nijverheid
zich hier zouden ontwikkelen, moest
de verbinding met de Leie ten allen
tijde een normale scheepvaart moge
lijk maken. Ter inlichting van de
lezers van Het Ypersch Nieuws
geven wij hieronder de jaarlijkse
tonnemaat voor de haven van Yper
moest Steenstrate erbijgevoegd
worden, dan waren deze cijfers nog
belangrijker wat betreft aanvoer
en afvoer vanaf 18 Maart 1933, da
tum waarop de scheepvaart opnieuw
mogelijk werd.
In 1933 7.913 ton.
In 1934 25.592 ton.
In 1935 25.817 ton.
In 1936 67.507 ton.
In 1937 57.827 ton.
In 1938 54.682 ton.
In 1939 61.125 ton.
In 1940 21.000 ton.
In 1941 65.886 ton.
In 1942 30.094 ton.
In 1943 19.273 ton.
In 1944 19.157 ton.
In 1945 24.263 ton.
In 1946 19.552 ton.
In 1947 8.533 ton.
In 1948 9.322 ton.
In 1949 27.582 ton.
In 1950 49.164 ton.
Laat ons tenslotte nog een kleine
vergelijking maken tussen de vaart
Yper-IJzer en Yper-Leie. De eerste
werd in 1633 gegraven, toen er nog
geen moderne nijverheid bestond de
oevers lenen zich moeilijk tot het
vestigen van nijverheid en de vaart
is voor een voornaam deel in een
weinig bevolkte streek gelegen. De
tweede echter is op een lengte van
meer dan tien kilometer van goed
bebouwbare oevers voorzien, terwijl
zij bovendien nog door verscheide
ne belangrijke steenwegen gekruist
wordt. Verder loopt zij omtrent voor
de helft van haar doortocht evenwij
dig met de spoorweg Yper-Komen,
door een streek dichtbevolkt met
grensarbeiders, om uit te monden in
de Leie waar het waterpeil steeds
voldoende is en waar een belangrijke
scheepvaart plaats heeft. Wanneer
ieder schip bij het naderen van Yper
zijn Leiewater zou medebrengen, zou
aldus altijd in de vaart Yper-IJzer
een goed peil behouden worden.
Eens te meer zou de Leie de naam
van Gouden Rivier verdienen en haar
zegen brengen in een streek, die in
11914 voor het vaderland geofferd
j werd en die nog steeds aan haar
wonden staat te lijden.
Df> Yperlingen van nu zouden dan
eindelijk getuige zijn van de verwe-
I zenlijking van een ideaal, waarvoor
zovel en van hun voorvaderen gestre
den hebben. Hector VERMEULEN.
ONZE EERSTE-MINISTER IN DE U.S.A.
Bij zijn aankomst te New-York wordt de h. I'holien verwelkomd. Van links naar
rechts: de eerste-minister, Mevr. Pholien. baron Silvercruys, ambassadeur van België
in de Verenigde Staten en de h. Murphv, de Amerikaanse ambassadeur in België.
DE VIER PLAATSVERVANGERS
TE PARUS.
De kloof tussen het Westerse en het
Russische standpunt is nog steeds actueel.
Er worden steeds nieuwe voorstellen ge
daan. nu eens door de Russen, dan weer
door de Westersen. doch van eigenlijke
toenadering kan nog steeds niet gespro
ken worden En toch hebben wij nog
steeds de indruk, dat de Vier Plaatsver
vangers het uiteindelijk toch nog op een
akkoordje zullen gooien, waardoor de ei
genlijke conferentie der Vier Groten zal
kunnen plaats vinden. Maar... de waar
heid biijft. dat elk der twee grote we-
reldgroepen zi,n eigen standpunt vastbe
raden zal blijven verdedigen en dat de
kloof tussen het Westen en het Oosten
nog jarenlang zal blijven bestaan. Een
nieuwe wereldoorlog zal nog niet zo vlug
ontbranden, doch «Wereldvrede» blijft
vooralsnog ook nog een mooie droom, die
helaas de eerste jaren nog geen realiteit
zal worden
DE TOESTAND IN KOREA.
Generaal Mac Arthur bracht, deze
week. zijn 15e bezoek aan het Koreaanse
front. In een communiqué werd nadien
de bijzondere nadruk gelegd op de aan
wezigheid van een sterke Chinese troe
penmacht-
De generaal schetste vervolgens de toe
stand en wees. in het nadeel van de com
munisten op de kwetsbaarheid van hun
verbindingswegen en de beperkte ravitail-
leringsmogelijkheden, doch deze kwets
baarheid heeft de communisten niet belet
aanzienlijke strijdkrachten te concentre
ren op het front en achter het front en
te Tokio is men van oordeel dat. nu het
mooie seizoen nadert, de verschrikkelijke
handicap van de winter voor de commu
nisten zal achter de rug zijn.
Het overschrijden van de 38e breedte
graad door de UNO-troepen blijft echter
een zeer delikaat probleem. Immers het
brengt het gevaar mee dat Moskou de
Aziatische volken nog meer zal opzwepen
tegen het Westen, onder voorwendsel een
Westerse inval te dwarsbomen
Het tot staan brengen van de Westerse
strijdkrachten in de omgeving van de 38e
breedtegraad kan anderzijds tot gevolg
hebben dat zij vai^ uit Noord-Korea en
China voortdurend zouden bestookt wor
den. zonder mogelijkheid zich hiertegen
te weren.
Naar verluidt verwacht men dat de
troepen van de Verenigde Naties zouden
trachten een frontlijn te bezetten, even
boven de 38e breedtegraad, op een plaats
waar het Koreaanse schiereiland slechts
150 km. breed is.
De vraag blijft, of de Chinezen zich
hierbij zullen neerleggen, en anderzijds
hoe de landen, die aan het verzet tegen
de communistische aanvalspolitiek op Ko
rea deelnemen, over het verder verloop
van de krijgsverrichtingen oordelen.
DE PAN-AMFRIKAANSE CONFERENTIE
De in voltallige vergadering samenge
komen ministers van Buitenlandse Zaken
der 21 Amerikaanse republieken hebben
Maandagnamiddag de verklaring van
Washington» goedgekeurd waarmede de
ze naties zich verbinden verenigd te blij
ven tegen de communistische bedreiging.
De ministers van Buitenlandse Zaken
der 21 Amerikaanse republieken hebben
uiting gegeven aan
1. Hun vast besluit om in de huidige
omstandigheden en bij iedere agressie
geestelijk en stoffelijk verenigd te blijven
2 Hun vertrouwen in de doeltreffend
heid van de grondbeginselen die de basis
vormen van de bestaande inter-Ameri- 1
kaanse overeenkomsten voer de handha- I
ving van de vrede in het Westelijk Half-
rond. en voor de vreedzame oplossing van
de conflicten, verbetering van de levens
voorwaarden en de eerbiediging van de
fundamentele vrijheden
3. Hun overtuiging dat de UNO het
beste middel is om de vrede en de veilig
heid in de wereld te handhaven.
EEN TEGENVALLER VOOR TRUMAN.
Met 49 tegen 43 stemmen heeft de Ame
rikaanse Senaat een resolutie goedgekeurd
waarin bepaald wordt, dat President
Truman niet meer dan vier divisies naar
Europa mag sturen zonder voorafgaande
geodkeuring van het Congres.
Er dient opgemerkt te worden, dat uit
de wijze van stemmen in de Senaat ge
bleken is dat de beslissing hoegenaamd
niet volgens partijen geschiedde- Republi
keinen en democraten hebben voor of te
gen de resolutie gestemd.
Amerikaanse regeringskringen zijn van
oordeel dat. al is de beslissing van de Se
naat bijzonder spijtig omdat zij genomen
is enkele uren na Auriol's toespraak in
het Congres zij ondanks alles niet mag
beschouwd worden als een uitspraak die
verder reikt dan een gebaar van voor
zichtigheid. Voorts wordt de verzekering
gegeven dat het Congres geenszins zal
aarzelen machtiging te verlenen om de
r.odige troepencontingenten naar Europa
te zenden. Amerikaanse regeringskringen
betreuren echter dat de beslissing van de
Senaat te betekenen heeft dat er tot nader
bevel slechts zes Amerikaanse divisies
naar Europa zullen worden gezonden het
geen natuurlijk een kostbare aanwijzing
is voor een eventuele aanrander
ROND DE OOST-MIDDELLANDSE ZEE
IS EEN VUURHAARD AAN T SMEULEN
We hebben reeds vroeger gewezen op
het gevaar, dat uit het Nabije Oosten
dreigt.
De politieke moord op de minister-pre
sident van Iran of Perzië. heeft er een
hevige opschudding te weeg gebracht,
omdat wordt gevreesd dat de Sovjet-Unie
andermaal gaat beproeven zoniet de pe-
troleuminstallaties van Azerbeidsjan te
bezetten dan toch de nationalistische krin
gen van Teheran te bewerken om de ver
gunningen verleend aan Engeland voor
de uitbating der pétroleumputten niet te
vernieuwen of in haar bepalingen te be
perken. De Turkse Republiek ziet dan ook
angstig toe op de ontwikkeling van de
toestand omdat men zich daar reken
schap geeft dat het uiterst moeilijk zal
zijn onafhankelijk te blijven en het stel
sel van collectieve veiligheid zoals Groot-
Brittannië dit voorziet voor het Nabije
Oosten in werkelijkheid om te zetten De
vernieuwing van het Engels-Iraans-Turks
verdedigingsverdrag van 1939 met steun
van Amerika en met inschakeling van
Turkije en Griekenland in 't kader van
het Noord-Atlantisch Pact zou misschien
nog bijtijds de grote veiligheidsgordel
worden voor de handhaving van de vrede
in 't Nabije Oosten. Een ander twistpunt
blijft inmiddels de spanning tussen Egypte
en Engeland inzake de regeling van 't be
stuur in Soedan en vooral de herziening
van het Verdrag van 1936 inzake het sta
tuut van 't Suez-kanaal. de grote zeeweg
waarvan Londen nooit zal afzien zonder
afdoende veiligheidsmaatregelen te trefVe j
ten einde zijn verkeersroute met 't Verre
Oosten te waarborgen.
DE FRANSE PRESIDENT
EN DE BELGISCHE EERSTE-MINISTER
IN DE VERENIGDE STATEN.
Het is werkelijk kenschetsend voor de
dagbladpers, dat heel wat meer plaats
voorbehouden wordt in onze Belgische
kranten aan het bezoek van President
Auriol aan Trumah. dan aan het verblijf
van onze Eerste-Minister aldaar.
Ons komt het voor. dat het gelijktijdig
verblijf van deze beide heren te Washing
ton van buitengewone betekenis is, die
eenter voor de man in de straat geheim
wordt gehouden. Hoofddoel zal echter
wel zijnde collectieve veiligheid en de
collectieve welvaart als hoofddoel nastre
ven. SPECTATOR.
1)
Een Fiets
rood
11159
36)
2 bladen Unalit
rood
11125
2)
Serie kommen
groen
3429
37)
Voettapijt
3)
Versierstuk (Hond)
geel
848
en doos boenwas
groen
5233
4)
Elektrisch strijkijzer geel
485
38)
Buiten- en binnenband,
5)
Twee zetels
rood
11113
slijkhouder
groen
0112
6)
Boekentas
groen
1530
39)
Bloembak
groen
3938
7)
Twee autolampen
geel
463
40)
Toiletkas
groen
0740
8)
Rooktafel
geel
474
41)
Doos zeep en spons
groen
4899
9)
Melkpot (electrisch)
groen
3743
42)
Sjaal
groen
6003
10)
Koffieservies
geel
661
43)
3 flesjes rode wijn
11)
Lampadaire
geel
646
en flesje witte wijn
groen
3390
12)
Handtas
geel
317
44)
Fles rode wijn
13)
Kapstok
rood
11130
en doos Cacao
groen
6002
14)
Verwarmingstoestel
rood
00035
45)
Vaas
groen
5847
15)
Pick-up
geel
297
46)
Neocide met doos
16)
Velozadel en
en doos boenwas
rood
06444
twee binnenbanden
groen
5538
47)
Neogide. Cessarol
17)
Fles Vin de Liqueur
en bon voor de was
groen
1112
en doos Cacao
rood
10029
48)
Doos cacao, bon voor de was
18)
Lampadaire
geel
723
en Helvetia-apparaat
groen
1646
19)
Keukenpendule
geel
630
49)
Fles rode wijn
20)
Stofzuiger
rood
03555
en fles witte wijn
groen
6001
21)
Voetmat met
50)
Reisdeken
geel
306
Helvetia-apparaat
groen
5530
51)
2 dozen olie Renault
22>
Fles Moezelwijn
en doos boenwas
geel
562
en doos Cacao
geel
276
52)
2 bloembakken
groen
5315
23)
Klak
geel
319
53)
Fles wijn
24)
Zijden halsdoek
geel
735
en doos cacao
rood
11152
25)
Zetel
rood
05972
54)
Electr. lamp voor naaimachine
26)
3 flesjes rode wijn
en Helvetia-apparaat
rood
10166
en flesje witte wijn
rood
10444
55)
Autoband
geel
375
27)
Pijp
geel
754
56)
Broodmandje
28)
Fles Porto en
en doos cacao
rood
10182
fles Moezelwijn
geel
327
57)
Fles rode wijn
29)
Zijden halsdoek
groen
0219
en fles witte wijn
rood
11050
30)
Spiegel
geel
631
58)
Kolenemmer
geel
325
31)
3 flesjes rode wijn
59)
Kaarttapijt
en flesje witte wijn
rood
10728
en Helvetia-apparaat
rood
01324
32)
Dagbladhouder
rood
10606
60)
Radio-toestel
groen
1788
33)
Klak
geel
1115
61)
2 dozen olie Renault
34)
Borduurwerk, schaar
en doos boenwas
rood
10331
en Helvetia-apparaat geel
409
62)
Nachtlamp
groen
4547
35)
Doos met 12 koffielepels
en suikertang
geel
1111
(zie vervolg volg
blz.i