Fl. Vandevoortle I! PELZEN PELSMANTELS YPER GEMEENTERAADSZITTING VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER EN 31, BOTERSTRAAT DE OUDSTE FIRMA STEEDS DE JONGSTE MODELLEN Voor kwaliteit, goede smaak, onberispelijke afwerking, sedert 1922 aan de spits N. S. B. - NIEUWS AUTOLESSEN TE IEPER BIJ DE VUURKRUISEN CEREMONIEKOSTUMES fe huur 't Spinnewiel HET TPERSCH NIEUWS» Blz. 4 6-19-1951 (Vervolg voor art 5 te veranderen- Dit bevatte he; schepencollege onderzoekt ieder aan vraag en oe^nst er over binnen de maand wordt dan overgegaan tot de uitbetaling van de premie. Dit wordt veranderd als volgthet schepencollege onderzoekt ieder aanvraag en beslist er overde toelage wordt slechts uitbetaald op het ogenblik dat de aanvrager het huis betrekt Dat komt omdat we de laatste tijd daar mee een moeilijkheid gehad hebben. Mr MissiaenMr Burgemeester, ik ben daarmee akkoord, maar ik zou dan willen dat als de aanvrager zijn huis betrekt, de premie onmiddellijk betaald wordt. Mr Vanderghote Dat gebeurt dan on middellijk. Mr Missiaen De openbare besturen zijn soms niet al te vlug om te betalen en als de mensen hun huis betrekken, zijn de aannemers ook gaarne onmiddellijk be taald. Mr VanderghoteDat wordt ook altijd onmiddellijk uitbetaald- Als we 4-5 aan vragen te zamen hebben, gaan we tot de uitbetaling over. Deze wijzigingen worden daarop alge meen goedgekeurd 9. Aansluiting der gemeente bij Inel- gas Mr Vanderghote Het betreft hier de zaak van de aansluiting der gemeente bij Inelgas. Het is ons doel niet die zaak op te drijven en vandaag een beslissing te treffen, maar ik zou toch willen dat die zaak zou aan gang geraken. In de dagbla den en weekbladen zult ge er wel reeds het een en het ander over vernomen heb ben Ik zal u dat hier in enkele woorden schetsen Totnogtoe wordt de verdeling verzekerd door een maatschappij, die al de profijten opstrijkt, dat is het oud sys teem. Nu komt er een nieuwe maatschap pij. Inelgas. samengesteld uit 4 andere maatschappijen in de provincie, namelijk de Belgische Maatschappij voor Gas en Electriciteit in Westvlaanderen. Gazelec, de Naamloze Vennootschap Verlichting en de N. V. Gas en Electriciteit van Menen. Die maatschappijen hebben samengesmolten en zullen werken in het gebied waar ze de levering van electri citeit verzekeren, met het medezeggen schap van de gemeenten, die ook hun kliënten zijn. Volgens de statuten, die nog niet heel definitief zijn ik heb vernomen dat binnen 14 dagen de laatste retouche aan de standregelen zal gebracht worden en als de Bestendige Deputatie haar zegen zal gegeven hebben, zullen we kunnen deze zaak bespreken en een beslissing treffen. De gemeenten en steden zullen nu medezeggenschap hebben, dat is een andere manier van werken om de open bare verlichting te verzekeren. We kun nen de electriciteit aankopen, maar we kunnen de verdeling ook zelf inrichten. Deze Samenwerkende Maatschappij die zal gesticht worden, is een stap naar ver betering en naar zuiverder toestanden. Ik vraag dan ook dat die zaak zou onder zocht worden. Mr LahayeMr Burgemeester, in be trek met dit punt heeft het mij gespeten, dat het voor een eerste bespreking in openbare zitting werd gebracht. Ge zoudt dat veel beter in geheime zitting gezet hebben, om onze gedachten uiteen te zetten. Ik heb daar het bundel gezienwat opvalt en wat ik niet begrijp is. dat op 26 Juni 1951 de gouverneur medegedeeld heeft dat de bestendige deputatie die zaak onderzoektwe zijn nu reeds 28 Septem ber. dus 3 maanden later, en nog steeds heeft de Bestendige Deputatie die zaak in onderzoek. Ik zal me beperken omdat we in open bare zitting zijn. maar ik kan niet be grijpen dat zo 'n geval als dit. dat de financiën van de stad enorm bevoordeelt, op de lange baan geschoven wordt, om dat aan de basis een conflict ligt tussen de Westvlaamse Maatschappij en Gazelec. Ik zal hier geen namen noemen, maar als men reeds van twee zijden weet dat het ministerie van binnenlandse zaken dat goedkeurt en we reeds de openbare goed keuring hebben van de arrondissements commissarissen, die deze zaak grondig on derzocht hebben, is het ongehoord, dat we nog steeds moeten wachten, totdat het de heren van de bestendige deputatie zal behagen, die zaak gunstig te adviseren. Ze hebben daarin niet eens te beslissen, want dat berust bij het ministerie. Als uw raad beslist, dat het ons voordeel is, dan mag die zaak niet langer uitgesteld worden. (Mr Roegiers heeft inmiddels ook zijn plaats ingenomen). Mr Dehem Ik ben niet volledig akkoord met hetgeen Mr Lahaye komt te zeggen. Ik spreek hier niet om de bestendige de putatie te verdedigen, maar ik wil ook niet hebben dat hetgeen hier gezegd werd. een verkeerde allure zou verwekken. Ik houd er dan ook aan te verklaren dat er ten behoeve van die zaak door de Besten dige Deputatie zeer veel voordelen beko men zijn. zowel ten bate van de gemeen ten als van Inelgas. In plaats van iemand verdacht te maken, moet dat eerst aan gehaald worden. Mr LahayeIk heb niet gesproken van Mr Smissaert. Mr DehemWe zullen geen namen noe men. Mr LahayeMaar het is toch belache lijk dat ze een zaak die zo eenvoudig is. zo lang laten liggen. Mr MissiaenEr zijn andere zaken, die nog veel eenvoudiger zijn. die ze nog lan ger laten liggen. Mr YanderghoteJa. ongelukkiglijk. Ik stel voor op een avond bijeen te ko men om die zaak te onderzoeken. De statuten liggen ook ter beschikking. Mr MissiaenIk vraag alleen die sta tuten eens te mogen nagaan. Mr VanderghoteWe moeten ook het mechanisme daarvan onderzoeken. Mr MissiaenDat is het wat me inte resseert. We mogen niet vergeten dat we op het einde zijn van onze contracten met Gazelec. van blz. 1) Mr Lahaye: Ja. in 1962. Dat is nog 10 .aar en we mogen daarom geen zaak af wijzen. waar we alle voordeel uit Kunnen halen. 19. Mededelingen. Mr VanderghoteOp 17 September heb ben we een brief ontvangen van de Han del en Nijverheidskamer, waarbij ze hun verwondering uitdrukken nog geen ant woord ontvangen te hebben op hun vroe ger schrijven, waarin gevraagd werd hun motie voor het herstel van de vaart Ieper- Komen, bij het ministerie van openbare werken te steunen. Zij dringen dan ook aan op een beslissing in deze kwestie. Deze eerste brief dateerde van 25 Juni en we hebben daarop niet gereageerd, omdat we dat reeds zoveel malen ge stemd hebben en omdat onze sympathie genoeg gekend is te Brussel in deze zaak. Ik vraag dan ook of het toegelaten is aan de minister te laten weten, dat we die vraag steunen. Mr Missiaen: Niet in naam van de al gemeenheid Mr RobynLaat ons vragen of elk ge meenteraadslid daarmee akkoord gaat. Mr MissiaenIk ben niet er mee ak koord en als ze over 20 jaar naar mij geluisterd hadden zouden ze veel verder zijn gekomen. We leven toch zeker in de 20e eeuw Mr LahayeMr Missiaen. gij zijt daar altijd tegen gekant geweest, maar als de Handelskamer aandringt, moeten we dat ter stemming brengen. Mr RobynDat is hetgeen de Handels- kamer vraagt. Mr LahayeLaat ons dan die stemming uitlokken. Mr VanderghoteWie is er tegen Mr MissiaenTegen het hermaken IkOmdat we dat geld veel beter kun nen gebruiken. Ik ken die zaak, het is 25 jaar dat ik mij er mee bezig houd. Mr Lahaye: Welke is concreet de vraag gesteld door de Handelskamer Mr VanderghoteZij vragen ons hun motie te steunen. Mr LefereIk denk te mogen onderlij nen dat in 1951 die zaak zover gevorderd is. dat niemand van ons, door een bepaal de stelling in te nemen, nog zal trachten daaruit politiek voordeel te halen. Die zaak werd daarvoor reeds voorbijge streefd. Als ge de vraag stelt, zeg ik ja en als ze hem kunnen geven, dat ze hem dan a.u.b. geven, want het is een feit dat het thans voor de handel nadelig is. Voor de scheepsvracht is er 30 fr. per ton verschil voor onze stad, omdat ze die grote omweg moeten maken, en dat is een belangrijk iets. In princiep ben ik ook voor de .'aart en ik ben overtuigd dat Mr Missiaen er ook zou voor zijn, als de kost voor aan leg niet zo hoog was. Dat heb ik trouwens genoegzaam ondervonden uit private ge sprekken. die ik daarover met hem heb gevoerd. Ik ben dus akkoord die aspiraties te steunen. Er is zelfs beloofd geweest, de vaart 2 km. door te trekken, maar er is daar niets van gekomen. Mr MissiaenOmdat ze niet gewild hebben M RobynHelemaal niet. Mr Missiaen: Ik zeg dat de Handels kamer er tegen was om het station te verhogen, de spooroverwegen aan de Po- peringestr. enz... te veranderen... Mr Lefere Ik weet het niet. ik ben geen lid van de Handelskamer Het is niet zozeer door moties dat die vaart er zal komen, maar door iets prac- tisch te doen. Het is een feit dat als die vaart er zou geweest zijn. het beter zou geweest zijn voor handel en nijverheid in de stad, maar we mogen bij buiten staanders die legende niet laten doordrin gen dat zonder die vaart er hier geen nijverheid mogelijk is, want dat is ge vaarlijk. Mr LahayeMr Burgemeester, in deze gemeenteraad en erbuiten heb ik vroeger reeds gewezen op het belang van deze zaak. Dat is een oud liedje. Als ik in 1948 in de commissie van het ministerie van openbare werken zetelde, heb ik een amendement neergelegd, waarbij ik een eerste crediet vroeg, een princiepcrediet. om de studiewerken te bekostigen. In die commissie werd ik gesteund door Mr Stubbe. We hebben ons amendement toen ingetrokken, daar de toenmalige minister er op gewezen had dat er geen voldoen de credieten voorhanden waren en dat het volgend jaar in overweging zou geno- raen worden. Mr VanderghoteMet die beloften ge raakt men niet verder. Mr LahayeIk begrijp de Handelska mer en ik wens dat we ze uit alle macht zouden steunen. Als deze die er voor zijn, dit stemmen, en als die zaak weer zal voorgebracht worden, weet ik dat die steun zeer veel zal helpen. Mr MissiaenIk zal in de grond van de zaak niet gaanhet is 20 jaar dat men over die zaak spreekt, en ik heb on dervonden dat veel mensen, die in deze zaak stelling nemen, ze nooit grondig onderzocht hebben. Er zijn 16 sassen nodig op 30 km. Die sassen moeten onderhouden worden, jaar in. jaar uit, voor ieder sas is 1 man no dig. Als dat maar is voor 1 schip per dag. dan is het niet nodig. Voor 10 schepen Het water moet 80 m. hoog gebracht wor den heeft iemand er aan gedacht van waar het water zal komen, dat daarvoor nodig is Is die vaart er nodig om kolen aan te brengen Heeft de firma Picanol daarop gewacht Mr LefereNodig niet, maar voorde liger. Mr MissiaenGe zegt 30 fr. per ton maar moest men een autoweg aangelegd hebben van Waasten naar leper, dan zou het nog geen 5 fr. per ton meer gekost hebben om kolen van de Leie aan te voe ren. Mr VanderghoteIn de commissie heb ben we dat vroeger nog besproken. Mr MissiaenIk weet het. en ik heb geen enkel ingenieur gevonden, om aan die vaart te beginnen, niet voor het gra- (5370) 9I9IPIHHWHPI»! ven, maar voor de kosten van onderhoud. Is het dan mogelijk dat er ooit één minis ter, die deze zaak in aanmerking wil ne men. zal gevonden worden Laat ons dan naar iets anders zoeken. Er zijn geen nijverheden die nu nog kolen gebruiken, maar wel electriciteit. Voor grondstoffen dan Denkt niet dat ge hier ooit derge lijke nijverheden zult krijgen. Mr Lefere Er is hier toch een nieuwe kolenwerf. Dat is toch ook voor gans leper Mr MissiaenMet die baan van Waas ten. ware het goedkoop. In die voorwaar den laat ons iets zoeken dat ten minste uitvoerbaar is. Mr VanderghotePrincipieel ben ik er voor. Mr MissiaenGe kunt principieel voor iets zijn, dat in 20 jaar geen stap is voor uitgegaan. We mogen die toestand niet laten rekken. Dat is hier geen politiek laat ons liever zoeken naar iets dat mo gelijk is. iets dat ze in het ministerie kun nen onderzoeken, omdat het practisch is. Mr VanderghoteIk heb vroeger deel gemaakt, met U en Mr Vermeulen van die commissie en het eindbesluit was, dat er een meerderheid tegen de vaart was. Er was ook een voorstel voor verbetering van de kaai te leper en van de installa ties te Komen en daartussen een zware baan te trekken. Die zaak is echter in het doodboek geraakt. Mr LefereWare het niet wenselijk contact te nemen met de Handelskamer om een einde te stellen aan die zaak en omdat elk misverstand zou weggeruimd worden Mr MissiaenEr is toch niemand, die meent dat de vaart er niet komt, omdat ze veronderstellen dat ik er tegen ben Mr LahayeIs er een organisme dat beter op de hoogte is om te oordelen of die vaart er nodig is, dan de Handels kamer Als die mensen dat oordelen, moeten wij ze bijtreden of afslaan Zij stellen de vraag en wij moeten erop antwoorden. Als wij niet meer akkoord zijn, dan moeten we het hun zeggen. Daarom vraag ik de stemmingzullen wij stemmen, ja dan neen Mr LefereDat kan toch geen kwaad. Mr RobynDat gedacht is zeer goed. Een persoon van elke fractie zou kunnen met de Handelskamer bijeenkomen. Mr MissiaenIn de stadsschouwburg heb ik vroeger nog mijn standpunt ver dedigd en veel aanwezige ingenieurs moes ten mij gelijk geven. Mr LahayeMr Robyn. gij als onder voorzitter van de Handelskamer... Mr Robyn Schatbewaarder. Mr Lahaye Gij hebt ons eens gevraagd te komen om die zaak te onderzoeken. Mr Robyn: Ja, en we zijn zelfs geweest tot aan Nieuwpoort en Veurne. Mr Lahaye Wat heeft dat opgeleverd Mr RobynNiets. We zouden dat kunnen voorleggen aan de Handelskamer om bijeen te komen. Mr VanderghoteWe stemmen een mo tie en ze gaat naar Brusselwe hebben er reeds 20 jaar lang gestemd. Mr LahayeMoreel gezien is dat van het allergrootste gewicht. Mr LefereMaar er komt niets van te recht. Mr LahayeMr Missiaen, gij zijt daar altijd tegen geweest. Gij en onze voorgangers. Mr Vermeu len. zijn altijd daarover akkoord ge weest. Laat ons ook thans, katholieken en liberalen, daarvoor de hand geven. Mr MissiaenIk heb veel sympathie voor de Handelskamer, zij dragen al mijn sympathie weg, maar ik kan hen niet volgen, als ze tegen het gezond verstand werken. Als ze zouden zeggenlaat ons de treinen en de autobussen afschaffen en terugkeren naar het oude. naar de koetsen, denkt ge dat ik* ze dan zou steu nen (Algemeen gelach)- Mr LahayeUw vergelijking is wat bij het haar gegrepen. Mr Missiaen: Maar het komt op het zelfde neer. Mr RobynWe zullen daarover niet verder discussiëren, maar we zullen het voorleggen aan de Handelskamer. Mr LahayeMaar ik neem er akte van. Mr Burgemeester, dat gij die stemming geweigerd hebt. (Zie vervolg onderaan volg. kolom) Wij denken te moeten terugkeren op de verklaring door makker Wallecan in onze algemene vergadering afgelegd, betrekkelijk de verdiensten van de strijders 40-45. Hij gaf desaangaande een treffend voorbeeld. Hij onderhandelde onlangs met een strij der 40-45 en drukte zijn verwondering uit dat deze nog niet in het bezit was van de herinnerlngsmedallle en daarvoor nog niets had gedaan. Belanghebbende beweerde er geen echt op te hebben daar hij zijn verblijfplaats vervoegd had twee dagen voor de overgave. Bij toeval kende makker Wallecan de kommandant van zijn kompagnle en stelde zich met hem in betrekking. Het antwoord luidde dat betrokkene een uitmuntend sol daat was geweest, dat hij aan menige held haftige aktie had deelgenomen en zo hij naar huis was getrokken, dit enkel en al leen toe te schrijven was aan het feit dat gans het regiment uiteen werd geslagen. Hoeveel makkers 40-45 bevinden zich niet in dergelijk geval en verkeren in de me ning hun plicht niet te hebben volbracht. Eens en voor goed dient deze valse ge dachte uit de weg geruimd. Bovendien werd de eer van het ganse leger reeds herhaalde lijk hersteld in onze kongressen, algemene vergaderingen en tijdens onze betogingen. Daarom, rechthebbenden, aarzelt niet de eervolle onderscheiding aan te vragen waar op U aanspraak moogt maken. Een afgevaardigde van het bestuur is iedere Zondag ter beschikking in het ,okaal tussen 10 en 12 uur. HET BESTUUR. ZONDAG 7 OCTOBER om 10.30 uur stipt zullen de nieuwe praktische auto leergangen aanvangen in het plaatselijk leslokaal van café DE DRIE KONINGEN Grote Markt 3 IEPER Nieuwe leerlingen zullen nog ingeschreven worden vóór het aanvangen der lessen. Diploma en Rijbewijs worden na de leer gangen afgeleverd. Deze leergangen worden ingericht door de vermaarde Brugse Autoschool, de beste school omdat ze praktische lessen geeft op draaiende motoren. Aarzel niet langer en kom Zondag a.s. naar de eerste les. (5420) De openbare zitting wordt daarop te 18.15 uur geheven. De raad komt vervolgens in geheime zit ting bijeen, waar volgende punten behan deld worden 1. De heer Gillioen wordt aangeduid als gemeenteafgevaardigde bij de fiscale com missie voor een tijdperk van 3 jaar. 2. Het gemeentepersoneel bekomt een tweede voorschot, in afwachting van de herziening der wedden. 3. Het weddenbarema van politieinspec- teur wordt vastgesteld 4. De raad gaat over tot de bevordering van twee politieinspecteurs. 5. Een lichte wijziging wordt gebracht aan het statuut van 't gemeentepersoneel. 6. De plaats van politiecommissaris wordt open verklaard en de voorwaarden vastgesteld. 7. De nieuwe weddenbarema's voor het onderwijzend personeel worden vastge steld. 8. Stedelijke leerwerkplaatsde aan vraag wordt opnieuw gedaan voor het splitsen van het 2e en 3e studiejaar, we gens het groot aantal leerlingen. Een nieuwe leerkracht, verleden jaar aanvaard, wordt opnieuw benoemd. Het ontslag van een lerares wordt aan vaard en de plaats open verklaard. 9. Stedelijke Nijverheidsschoolde be voegdheid van 2 professoren wordt uit gebreid. 10- De raad past de wetgeving op de ancienniteitsvergoedingen aan oorlogsin validen 1940-45 toe op een speciaal geval. 11. De vaststelling van het kader van het werkliedenpersoneel wordt nader ge- specifieerd. 12. De raad gaat tenslotte over tot ver scheidene benoemingen bij het werklie denpersoneel. EERVOLLE ONDERSCHEIDINGEN Bij Koninklijk besluit werden Van Caene- ghem Maurice, ondervoorzitter, Waterkas teelstraat 42, benoemd tot Officier in de Kroonorde met Zwaarden Lins Henri, Lange Dreef 4. te Zonne- beke en Couvreur Maurice, Ieperstraat 52, te Wytschate, tot Ridders in de Kroon orde met Zwaarden. Claeys Prosper, Poperingesteenweg 59, tot Ridder in de Orde van Leopold II met Zwaarden. Aan deze vier verdienstelijke oud-front kameraden, die gans de oorlog 1914-1918. in de Vuurlinie stonden, bieden wij onze hartelijkste gelukwensen. GEEF ACHT Nu de 11 November feesten in aantocht zijn, mogen wij toch wel uit de school klappen, alhoewel wij geen naam zullen noemen. Zoals andere jaren, zullen wij, in trouwe kameraad schap. gezamenlijk deel nemen aan alle officiële plechtigheden. Daarna hebben wij ons banket, hetwelk dit jaar zal ge paard gaan met een uitzonderlijk hulde betoon. Dat onze leden hierbij zullen wil len van de partij zijn, hoeft niet eens ge zegd. Zeer talrijk zal de opkomst zijn en op algemene aanvraag, mogen wij reeds mededelen dat ook de leden van de ge zinnen onzer Vuurkruisen, hierbij zullen toegelaten zijn. Over dit huldebetoon wil len wij vooralsnog niet verder uitweiden. Op tijd en stond, wordt eenieder daarvan op de hoogte gebracht. Geef dus acht. dat 11 November 1951, voor ons, Vuur kruisen. dit jaar zijn dubbele betekenis heeft en van een overweldigend succes verzekerd is. EEN SIMPEL VRAAGJE Naar wij uit betrouwbare bron hebben vernomen, werd door het Provinciaal Comité van het N.W.O.S. aan onze afgevaardigden een schrijven gericht, nopens een vergissing die zou gebeurd zijn. Gezien daarover, over en weer wordt gepraat, zou het ons, oudstrijders, aangenaam zijn, daarover iets nader te vernemen. Dat het onze be stuursleden-afgevaardigden van het N W. O.S. niet schaadt, kunnen wij heel ge makkelijk begrijpente meer daar er eveneens spraak zou zijn. van veront schuldigingen aan hun adres, door het Provinciaal Comité, aangeboden. Zou het bestuur ons daarover op de hoogte kunnen brengen De goede zaak der oudstrijders zou er door kunnen ge diend worden. STRIJDERS 1940-1945 De kogel is door de kerk. Het voorlopig bestuur van de Ieperse afdeling der Nationale Fede ratie Strijders 1940-45 geplaatst onder het toezicht der Vuurkruisen. is gevormd en zal op de eerstkomende algemene ver gadering, ter goedkeuring aan de leden, worden voorgelegd. EN NU VOORUIT Het heerlijke ge- bouwen-komplex gaat thans zijn voltooi ing te gemoet. De fundamenten zijn ste vig aangelegd, vooral, als men weet. dat dit nieuw bestuur, dat uitsluitend uit Strij ders 1940-45 bestaat, onder het Ere-Voor- zitterschap van dhr Bernard Steverlynck, grootindustrieel, Capronstraat 17, en on der de leiding van een wakkere Voorzit ter, namelijk Joseph Soete, handelaar, Kalfvaartstraat 6, met als Onder-Voorzit ter Leon Balduck, Schoolhoofd te Noord- schote, en als Secretaris Valeer Pattyn, onderwijzer te Bikschote, heeft verzekerd al hun krachten te zullen inspannen om de bloeiende Ieperse Vuurkruisenbond te evenaren, op ieder gebied. Eenieder heeft reeds hand aan 't werk geslagen en als eerste mededeling, bren gen wij ter kennis dat ze van nu af aan. paraat staan om hun kameraden van 40-45 bij te staan, bij het opmaken der aan vragen voor de Strijderskaart. Zelfs niet- leden, mogen op hun bereidwilligheid re kenen en zijn even welkom voor voor noemde aanvragen. De Vuurkruisen. zeggen het nieuwe be stuur alle steun toe. en wensen hen goed heil. Zuidstr. 75 - ROESELARE - Tel. 718 Habit - Jacquet - Smoking Alle maten - Toebehoortem (5291)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1951 | | pagina 4