De gedachte
neemt verder vorm aan...
DE POLITIEKE TOESTAND
ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBIAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER.
e
Nr 22
PRIJS 3 Fr.
.9.
VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS
TRUMAN OVERVLIEGT DE GETEISTERDE GEBIEDEN
toekomstmogelijkheden
KOLONIALE LOTERIJ
HET YPERSCH NIEU Wb
BCSTUUK EN REDACTIE 14. BOTKSTRAAT. YPER
TM. PortcAeekrek. 4CL.TJ CL. DUMOKT1ES)
AKI 'N N LM F. NTS PK IJS
1 JAAR 135 fr. MAAND 76 fr.
We zouden het een loffelijke gewoonte kunnen noemen
van de Bank van Roeselare, de vooruitstrevende West-
Vlaamse finantiële instelling, om ter gelegenheid van
haar jaarlijkse algemene vergadering een verslag te pu
bliceren. Dit jaar werd de algemene vergadering op
3 Maart gehouden, wat meteen aanleiding was om de
traditie in ere te houden en met een rijkgedocumenteerde
uiteenzetting voor de dag te komen.
AANGEPAST
AAN DE OMSTANDIGHEDEN
Dat dit verslag het probleem der
werkverschaffing zou behandelen, viel
bijna te verwachten. Immers, de laat
ste tijd werden tal van initiatieven
genomen, vergaderingen gehouden,
oorzaken nagepluisd en mogelijke
oplossingen vooropgezet, om aan de
voor onze streek, structurele werk
loosheid te verhelpen. Naast algeme
ne beschouwingen heeft de bank de
zijde belicht, die voor haar wel het
meest interessant was en waarover
ze met onbetwistbare bevoegdheid
kon spreken, namelijk het financieel
aspect.
En juist omdat dit aspect een der
hoekstenen vormt, zoniet de hoek
steen, voor een oplossing van het
werkloosheidsprobleem, hebben wij
het nuttig geoordeeld ten gerieve
van onze lezers er sommige gedeel
ten van te publiceren.
ALLERHANDE OPLOSSINGEN
MOGELIJK
Nadat, het verslag, in de inleiding,
er terecht op wijst dat de Bank van
Roeselare de laatste jaren haar be
kommernis getoond heeft voor de
bestendige werkloosheid in de pro
vincie en tevens naar de passende
maatregelen ter bestrijding van die
kwaal heeft uitgezien, wordt de mo
gelijkheid van verplaatsing van de
arbeidskracht aangeraakt.
Alhoewel economisch zeker te ver
antwoorden, is het verslag van oor
deel dat deze oplossing, sociaal ge
zien, moet vermeden worden.
Toch dient de emigratie daarom a
priori niet verworpen te worden. Al
dus bieden Canada. Australië en
Zuid-Amerika nog rijke toekomst
mogelijkheden, waar ook onze kolo
nie, voor onze Vlaamse boerenjon
gens dan, nog een onontgonnen ge
bied is.
WERKVERSCHAFFING
IN EIGEN LAND
Deze mogelijkheden mogen ons
echter niet ontslaan een positieve
tewerkstellingspolitiek te voeren op
eigen bodem. Rationalisatie van de
productie door aanpassing aan de
technische vooruitgang, kan daarin
een grote rol spelen, zegt het ver
slag, dat tevens een soepeler kre-
dietpolitiek t.o.v. van de kleine en
middelmatige bedrijven bepleit.
Wat de nieuwe industrieën betreft
die tot stand kunnen komen, is het
vooral nodig zich op het vervaardi
gen van kwaliteitsproducten toe te
leggen, die over de ganse wereld
immer een gretig afzetgebied vinden.
Verder dient ons waternet uitge
breid en verbeterd te worden, wat
aan heel wat Werklozen werk kan
verschaffen.
RIJK EN ARM VLAANDEREN
Aan de hand van cijfers bewijst
het verslag vervolgens dat onze pro
vincie als geldschieter zeer in aan
zien staat. Daarvan echter komt
slechts een gering gedeelte aan eigen
streek ten goede, vermits onze gouw,
vat leningen op korte of half-lange
termijn betreft, eerder stiefmoeder
lijk behandeld wordt.
Na de toestand afgeschilderd te
hebben, zoals hij zich voordoet, zoekt
bank van Roeselare naar de mid
delen, om deze ongunstige economi
sche en fiscale structuur te wijzigen.
l-*°ch vooreerst waarschuwt het ver
slag
voor overdreven optimisme,
vermits hier een politiek van lange
adem dient gevoerd te worden.
at de financiële kant van het te
werkstellingsprobleem betreft, zegt
het
De privé-banken zullen zeker niet
overgaan tot een grondige herziening
en omstelling van hun credietpoli-
tiek tegenover de Vlaamse gewesten,
die de bevoorrechte positie van het
Zuiden in het gedrang zou brengen
of zou dienen gepaard te gaan met
een aanzienlijke toeneming van hun
werkmiddelen.
Trouwens, hoezeer die instellingen
in de welvaartsperiode van 1880 tot
1930 de financiële impuls hebben ge
geven tot oprichting van talrijke in
dustriële ondernemingen, en hoe on
misbaar hun wettelijk beperkte cre-
dietverschaffing voor het bedrijfs
leven naderhand ook moge gebleven
zijn, de rol die zij in het huidige in
dustrialisatieproces te vervullen heb
ben is eerder suppletief dan grond-
leggend. Waar de privé-bank zich
vroeger kon inlaten mét langlopen
de credieten of kapitaaldeelneming
dacht verdient.
is haar taak, op industrieel gebied
thans vrijwel beperkt tot de kort
lopende financiëring van het produc
tieproces.
Uitbreiding van bestaande bedrij
ven en a fortiori oprichting van nieu
we vergt, naast de beperkte zelf-
financiëring, uitrustingskapitalen die
in de huidige financiële structuur
moeten verkregen worden op de ka
pitaalmarkt of in de parastatale cre-
dietsector.
Een rechtstreeks beroep op de ka
pitaalmarkt blijkt evenwel onder de
tegenwoordige omstandigheden, voor
nieuwe en zelfs voor de meeste ge
vestigde bedrijven practisch uitge
sloten. Vandaar de noodzakelijkheid
van een tussenkomst vanwege parti
cipatie- of financiëringsmaatschap-
pijen die, naar gelang het geval, hun
medewerking kunnen verlenen door
deelneming in de kapitaalvorming
opname van obligataire leningen of
verstrekken van termijnerediet.
In principe moeten wij ons dan
ook verheugen dat een dergelijke
maatschappij dezer dagen in West
Vlaanderen werd opgericht. Wij kun
nen alleen maar betreuren dat men
gemeend heeft daarbij, voor een zo
karige inzet, de hulp te moeten in
roepen of aanvaarden van zekere
groepen, die hun proeven van toewij
ding aan de Vlaamse economie nog
maar matig geleverd hebben.
Wij verhelen niet dat wij liever
een dergelijke stichting hadden zien
groeien uit een brede concentratie
van alle eigene financiële krachten
waardoor de Vlaamse zeggingschap
integraal bleef en tevens de zeker
heid voorhanden was dat een volle
dig begrip zou worden betoond voor
de specifieke behoeften van onze ge
westen.
Elk initiatief, hoe bescheiden ook
is echter welkom, in zoverre het bij
dragen kan tot het lenigen van de
nood. met erkenning en eerbiediging
van de primauteit van het Vlaami
economisch belang.
Het zou echter naief zijn te me
nen dat hiermede de financiële kant
van het tewerkstellingsprobleem
opgelost of zelfs maar een oplossing
tegemoet gaat. De enorme kapitalen
die voor een industrialisatie van
enige omvang vereist z«in kunnen
bezwaarlijk uit dien hoeV alleen ko
men, en zeker niet tegen de uitzon
derlijk lage intrestvoet die onze be
drijfsleiders terecht moet aanmoe
digen.
De belangrijke bijdrage die West
Vlaanderen in het nationaal spaar-
vermogen levert gesteld tegenover
In hel gebied van de
Missouri deden zich zwa
re overstromingen voor.
President Truman over
vliegt de geteisterde ge
bieden om zich een
beeld te vormen van de
ramp.
TAAL EN SAMENHORIGHEID IN
BELGIE.
Het parlement is nog met verlof, zodat
Kamer en Senaat niet vergaderen en er
aldus alleen voorbereidende strijd en en
kele voorname stemmen te vermelden val
len.
Tijdens de jongste algemene vergade
ring van het Willemsfonds werd een rede
gehouden door Prof. Dr. Hans Van Wer-
veke. die sprak over Taal en Samen
horigheid in België
Daarover noteerde Het Laatste
Nieuws
t Spreker betoogde, dat met de ontwik
keling van de techniek in de laatste hal
ve eeuw en de daaruit voortvloeiende
nieuwe maatschappelijk-economische ver
houdingen. het steeds moeilijker gewor
den is aan de bestaande staatseenheden
te tornen. De Belgische staat moet dan
ook door Walen en Vlamingen als een
noodzakelijkheid worden aanvaard.
De oude formule, waardoor het Frans
het bindteken was. is echter onverenig
baar met de gelijkheid van de taalgemeen
schappen. die de basis is van de huidige
taalwetgeving. In feite heeft zij echter nog
niet afgedaan, en is het de Vlaming nog
steeds niet mogelijk zonder een grondige
kennis van het Frans tot een leidend ambl
in het land te geraken, terwijl de Frans
talige zelfs niet verplicht is een opper
vlakkige kennis van het Vlaams te be
zitten om hetzelfde te bereiken.
De ideale formule zou zijn. dat iedere
Belg het recht zou bezitten, ook voor de
de structurele arbeidsnood die reeds
jaren aansleept, vergen en wettigen
ongetwijfeld een tijdelijke tegemoet
koming van de Overheid.
Die tegemoetkoming wordt in de
eerste plaats verwacht van de Natio
nale Maatschappij voor Krediet aan
de Nijverheid en in de tweede plaats
de fiscale ontlasting.
Verder kan de Overheid op gebied
van openbare werken meer direct
optreden, door het aanleggen en ver
beteren der waterwegen, aanpassing
van het spoornet en van de verkeers
wegen.
Het verslag besluit dan ook zijn in
leidend betoog over de algemene
toestand, met beroep te doen op de
Overheid, tot het verwezenlijken van
deze plannen, die aan onze Vlaamse
gewesten, de hoop op een betere toe
komst zullen geven.
EEN TELEURSTELLING
Het hemdeke is altijd nader dan
het rokske zo zegt de volksmond en
hoe goed we ons ook mogen voor
doen, in ons hart blijven we allen
een beetje egoïsten.
Daarom zal men het ons willen
vergeven dat we, van ons eigen
standpunt uit, op dit verslag een aan
merking willen maken, een tekort
koming die ons een weinig heeft te
leurgesteld.
Waar er sprake was van waterwe
gen, hebben we hen'euwd uitgezien
naar één of andere vermelding over
onze vaart de vaart leper-Komen
En al wat we gevonden hebben, was
een vage zinspeling.
Waaneer er sprake is van water
wegen ian dient er toch we! tn de
eerste plaats gesprrken te worden
van de vaart Teper-Kcmen, omdat
ten eerste die vaart bestaat, dus niet
meer moet ontgonnen werden, doch
slechts bevaarbaar gemaakt en ten
tweede, die vaart moet aan een
streek ten goede komen, die zeker
wel om haar grote nood. aller aan
dacht verdient
gemeenschappelijke Belgische aangele
genheden, wat de actieve taalkennis be
treft. met zijn eigen moedertaal te vol
staan. maar hij zou daarenboven een vol
doende passieve kennis van de andere
landstaal moeten bezitten, om de leden
van de andere taalgroep in de gelegen
heid te stellen van hetzelfde recht ge
bruik te maken.
Een dergelijke ideale toestand is ech
ter voor de Vlamingen minder dan vroe
ger verwezenlijkt, omdat de kennis van
het Nederlands in de laatste jaren in
Wallonië verminderd is. Spreker is van
oordeel, dat een nationale politiek van
toenadering tussen beide landsdelen zou
moeten worden gevoerd, en dat elk van
de taalgroepen daartoe op haar wijze
haar bijdrage zou moeten leveren.
'ROF. G. EYSKENS,
GEWEZEN EERSTE-MINISTER
AAN HET WOORD.
De Vlaamse jongeren van de Christe
lijke Volkspartij hielden in het afgelopen
weekeinde een eerste ontmoetingsdag in
Brussel.
Ook Prof. G. Eyskens, gewezen Eerste-
Minister, nam er het woord. Aan De
Standaardontlenen we daarover het
volgende
Spreker wees vooreerst op het hoge
welvaartspeil, dat de Belgische gemeen
schap kenmerktde orthodoxe financiële
en monetaire politiek die sedert de be
vrijding gevolgd werd. is daar in niet
geringe mate mede de oorzaak van. In
dien Pinay thans in Frankrijk kans op
succes heeft, is dat te wijten aan zijn
orthodoxe monetaire maatregelen.
Maar. vervolgt prof. Eyskens. een con
junctuur-omslag is 'altijd mogelijk. Een
crisis zou thans werkloosheid betekenen
voor 600 tot 700.000 arbeidersDe ver
antwoordelijken moeten daarom waak
zaam en voorzichtig zijn.
België toch hangt haast totaal van het
internationale economische complex af.
Een zuiver liberalistische politiek is ge
heel ondenkbaar.
De regering staat thans voor twee
zware problemende hoge sociale wel
vaart. de lonen en andere voordelen moe
ten behouden blijven, en anderdeels moet
ook de concurrentiemogelijkheid van in
dustrie en export gevrijwaard blijven.
Dat dubbel oogmerk kan bereikt worden
via een opdrijving van de productiviteit.
Tot nog toe werden hier bevredigende
resultaten bereikt, maar om de inspan
ningen voort te zetten, moet eenieder
werkgever en werknemer, de situatie
klaar inzien en blijk geven van veel goe
de wil. Het mag b.v. niet dat steeds weer
beroep gedaan wordt op de Staat om
nieuwe uitgaven voor allerlei doeleinden
te dekkenMen vergete niet dat onze
militaire lasten straks 30 milliard zullen
kosten
De C V.P.-regering is er in geslaagd
's lands noden te financiëren zonder de
fiscale druk werkelijk te verzwaren. Dat
mag wel een wonder heten, al werd de
regering gediend door de omstandigheden.
Prof Eyskens gewaagt dan terloops
over de 24 maanden en herinnert aan de
goedkeuring door Eisenhower van onze
militaire politiek.»
SOCIALISTEN BEWEREN DAT ER
IN DE SCHOOT VAN DE C V P.
EEN CRISIS GROEIT.
In «Volksgazet» werd betoogd, dat er
In de schoot van de C.V.P. een crisis
groeit. We geven daarover het volgende
uittreksel uit dit socialistisch dagblad
Het ziet er naar uit dat er in de schoot
van de C.V.P. een crisis groeit zoals er
sinds de oorlog nog geen geweest is. De
oude Katholieke Staatspartij, die zich
sinds haar Kerstcongres 1945 gedeconfes-
sionaliseerd. volks en sociaal noemt, toetst
nu de werkelijkheid aan de doctrine. De
ganse arbeidersvleugel schaart zich rond
om de vakbeweging, wat het potentiële
gevaar voor scheuring in zich houdt.
Maar zover zien wij het voorlopig niet
komen. Als een werkelijk gevaar voor
politieke organische eenheid van de C.V P.
dreigt, zullen er nog andere stemmen
klinken. Monseigneur Van Roey kan dan
tussenbeide komen om de kudde intact
te houden. De geschiedenis heeft ons ge
leerd hoe gedwee alle opstandigen in
het katholieke kamp worden wanneer het
hoger belang van het hiernamaals dat
eeuwig is gesteld wordt tegenover de
aardse twisten die tijdelijk zijn.
Natuurlijk kunnen wij uiteraard geen
spijt gevoelen over een soortgelijke crisis
in de C.V.P. Wel kunnen wij er ons dub
bel over verheugen dat de twist zich af
speelt rondom een thema dat de sociale
oriëntatie voor de toekomst bepaalt. Dat
daarbij de christen-democratie erkent dat
onze principiële stellingen de juiste zijn
en zich er toe verbindt met ons samen
voor hun erkenning te ijveren is een zui
vere winstpost. Dat in die omstandigheden
het A.C.V. er van beschuldigd wordt de
C.V.P. te verraden is gemakkelijk te ver
klaren
Het wil ons voorkomen dat dit as
pect van het vraagstuk van oneindig meer
belang is dan de onmiddellijke materiële
eisen waarrond gestreden wordt.
HET GESCHIL OM HET BIJLOON.
De Eén-Meifeesten van de socialisten
stonden in het teken van hun huidige
politieke eisen
1 Verdere uitbetaling der 50 centiem
of 100 frank
2 Tegen de 24 maanden militaire
dienst
3 Inzet van de gemeenteverkiezingen
Officieel is er echter nog geen defini
tieve oplossing in zake het geschil om het
bijloon. zodat met staking gedreigd wordt.
Thans werd echter door de werkgevers
wel een zienswijze meegedeeld.
De afgevaardigden van de werkgevers
drukten de mening uit dat een oplossing
aanvaardbaar zou worden geacht, waar-
bi; in die bedrijven, waar een vermin
dering van het loon mag worden toege
past volgens de gemeenschappelijke ar
beidsovereenkomsten, na de daling van
het index-cijfer der kleinhandelsprijzen,
deze vermindering niet zou worden toe
gepast.
Deze bedrijven zijn toevallig dezelfde,
waar thans de bedrijvigheid verminderd
is De werkgevers zouden dus hetzelfde
'oon uitbetalen, maar de bijslag van 0.50
fr per uur of 100 fr per maand, thans
door de regering uitbetaald, zou weg
vallen.
Tn de meeste andere bedrijven, waar
de gemeenschappelijke arbeidsovereen
komst nog geen vermindering toelaat, on
danks de daling van het index-cijfer, zou
iri de nationale paritaire commissies wor
den onderhandeld over een premie of
een loonsverhoging, door de patroons uit
te betalen. Ook hier zou dus het bijloon
d:>or de Staat betaald, wegvallen.
Deze bedrijven zijn toevallig ook die
gene. waar thans grote bedrijvigheid
heerst, en die bijgevolg een bijkomende
uitgave kunnen dragen TIJL,
Trekking 6e schijf van Dinsdag 29 April
Eenheden
0
De biljetten waarvan
het nr eindigt op
winnen
0
200
fr.
6350
5 000
fr.
64550
100 000
fr
55060
40 000
fr
90160
40 000
fr.
20660
100 000
fr.
173870
1 000.000
fr
2280
2500
fr.
73001
40.000
fr.
142311
2 500 000
fr.
47821
20 000
fr.
65241
20.000
fr.
7641
2.500
fr.
66051
40 000
fr.
33281
20 000
fr.
57381
20.000
fr.
9791
2.500
fr.
09502
100 000
fr.
75822
20000
fr.
74532
100 000
fr.
7872
5 000
fr.
3203
0813
09023
3553
10763
96693
68993
5514
53634
53594
1315
91815
7915
59225
92635
4326~
51076
507
4137
69467
3567
9278"
7688
4788
398
258009
29
73539
8849
2.500 fr.
2.500 fr.
100.000 fr.
2.500 fr.
20 000 fr.
20-000 fr.
20.000 fr.
2 500~fr~
20 000 fr.
20 000 fr.
lO.OOÖTr.
20.000 fr.
10 000 fr.
40 000 fr.
20.000 fr.
2-500 ~fi\
20.000 fr.
fr.
fr.
fr.
fr.
1.000
5 000
20 000
5 000
5.000 fr"
5.000 fr
5000
1-000
fr-
fr.
1000.000 fr.
500 fr.
20.000 fr.
5 000 fr.