De gedachte neemt verder vorm aan... DE POLITIEKE TOESTAND ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBIAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER. e Nr 22 PRIJS 3 Fr. .9. VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS TRUMAN OVERVLIEGT DE GETEISTERDE GEBIEDEN toekomstmogelijkheden KOLONIALE LOTERIJ HET YPERSCH NIEU Wb BCSTUUK EN REDACTIE 14. BOTKSTRAAT. YPER TM. PortcAeekrek. 4CL.TJ CL. DUMOKT1ES) AKI 'N N LM F. NTS PK IJS 1 JAAR 135 fr. MAAND 76 fr. We zouden het een loffelijke gewoonte kunnen noemen van de Bank van Roeselare, de vooruitstrevende West- Vlaamse finantiële instelling, om ter gelegenheid van haar jaarlijkse algemene vergadering een verslag te pu bliceren. Dit jaar werd de algemene vergadering op 3 Maart gehouden, wat meteen aanleiding was om de traditie in ere te houden en met een rijkgedocumenteerde uiteenzetting voor de dag te komen. AANGEPAST AAN DE OMSTANDIGHEDEN Dat dit verslag het probleem der werkverschaffing zou behandelen, viel bijna te verwachten. Immers, de laat ste tijd werden tal van initiatieven genomen, vergaderingen gehouden, oorzaken nagepluisd en mogelijke oplossingen vooropgezet, om aan de voor onze streek, structurele werk loosheid te verhelpen. Naast algeme ne beschouwingen heeft de bank de zijde belicht, die voor haar wel het meest interessant was en waarover ze met onbetwistbare bevoegdheid kon spreken, namelijk het financieel aspect. En juist omdat dit aspect een der hoekstenen vormt, zoniet de hoek steen, voor een oplossing van het werkloosheidsprobleem, hebben wij het nuttig geoordeeld ten gerieve van onze lezers er sommige gedeel ten van te publiceren. ALLERHANDE OPLOSSINGEN MOGELIJK Nadat, het verslag, in de inleiding, er terecht op wijst dat de Bank van Roeselare de laatste jaren haar be kommernis getoond heeft voor de bestendige werkloosheid in de pro vincie en tevens naar de passende maatregelen ter bestrijding van die kwaal heeft uitgezien, wordt de mo gelijkheid van verplaatsing van de arbeidskracht aangeraakt. Alhoewel economisch zeker te ver antwoorden, is het verslag van oor deel dat deze oplossing, sociaal ge zien, moet vermeden worden. Toch dient de emigratie daarom a priori niet verworpen te worden. Al dus bieden Canada. Australië en Zuid-Amerika nog rijke toekomst mogelijkheden, waar ook onze kolo nie, voor onze Vlaamse boerenjon gens dan, nog een onontgonnen ge bied is. WERKVERSCHAFFING IN EIGEN LAND Deze mogelijkheden mogen ons echter niet ontslaan een positieve tewerkstellingspolitiek te voeren op eigen bodem. Rationalisatie van de productie door aanpassing aan de technische vooruitgang, kan daarin een grote rol spelen, zegt het ver slag, dat tevens een soepeler kre- dietpolitiek t.o.v. van de kleine en middelmatige bedrijven bepleit. Wat de nieuwe industrieën betreft die tot stand kunnen komen, is het vooral nodig zich op het vervaardi gen van kwaliteitsproducten toe te leggen, die over de ganse wereld immer een gretig afzetgebied vinden. Verder dient ons waternet uitge breid en verbeterd te worden, wat aan heel wat Werklozen werk kan verschaffen. RIJK EN ARM VLAANDEREN Aan de hand van cijfers bewijst het verslag vervolgens dat onze pro vincie als geldschieter zeer in aan zien staat. Daarvan echter komt slechts een gering gedeelte aan eigen streek ten goede, vermits onze gouw, vat leningen op korte of half-lange termijn betreft, eerder stiefmoeder lijk behandeld wordt. Na de toestand afgeschilderd te hebben, zoals hij zich voordoet, zoekt bank van Roeselare naar de mid delen, om deze ongunstige economi sche en fiscale structuur te wijzigen. l-*°ch vooreerst waarschuwt het ver slag voor overdreven optimisme, vermits hier een politiek van lange adem dient gevoerd te worden. at de financiële kant van het te werkstellingsprobleem betreft, zegt het De privé-banken zullen zeker niet overgaan tot een grondige herziening en omstelling van hun credietpoli- tiek tegenover de Vlaamse gewesten, die de bevoorrechte positie van het Zuiden in het gedrang zou brengen of zou dienen gepaard te gaan met een aanzienlijke toeneming van hun werkmiddelen. Trouwens, hoezeer die instellingen in de welvaartsperiode van 1880 tot 1930 de financiële impuls hebben ge geven tot oprichting van talrijke in dustriële ondernemingen, en hoe on misbaar hun wettelijk beperkte cre- dietverschaffing voor het bedrijfs leven naderhand ook moge gebleven zijn, de rol die zij in het huidige in dustrialisatieproces te vervullen heb ben is eerder suppletief dan grond- leggend. Waar de privé-bank zich vroeger kon inlaten mét langlopen de credieten of kapitaaldeelneming dacht verdient. is haar taak, op industrieel gebied thans vrijwel beperkt tot de kort lopende financiëring van het produc tieproces. Uitbreiding van bestaande bedrij ven en a fortiori oprichting van nieu we vergt, naast de beperkte zelf- financiëring, uitrustingskapitalen die in de huidige financiële structuur moeten verkregen worden op de ka pitaalmarkt of in de parastatale cre- dietsector. Een rechtstreeks beroep op de ka pitaalmarkt blijkt evenwel onder de tegenwoordige omstandigheden, voor nieuwe en zelfs voor de meeste ge vestigde bedrijven practisch uitge sloten. Vandaar de noodzakelijkheid van een tussenkomst vanwege parti cipatie- of financiëringsmaatschap- pijen die, naar gelang het geval, hun medewerking kunnen verlenen door deelneming in de kapitaalvorming opname van obligataire leningen of verstrekken van termijnerediet. In principe moeten wij ons dan ook verheugen dat een dergelijke maatschappij dezer dagen in West Vlaanderen werd opgericht. Wij kun nen alleen maar betreuren dat men gemeend heeft daarbij, voor een zo karige inzet, de hulp te moeten in roepen of aanvaarden van zekere groepen, die hun proeven van toewij ding aan de Vlaamse economie nog maar matig geleverd hebben. Wij verhelen niet dat wij liever een dergelijke stichting hadden zien groeien uit een brede concentratie van alle eigene financiële krachten waardoor de Vlaamse zeggingschap integraal bleef en tevens de zeker heid voorhanden was dat een volle dig begrip zou worden betoond voor de specifieke behoeften van onze ge westen. Elk initiatief, hoe bescheiden ook is echter welkom, in zoverre het bij dragen kan tot het lenigen van de nood. met erkenning en eerbiediging van de primauteit van het Vlaami economisch belang. Het zou echter naief zijn te me nen dat hiermede de financiële kant van het tewerkstellingsprobleem opgelost of zelfs maar een oplossing tegemoet gaat. De enorme kapitalen die voor een industrialisatie van enige omvang vereist z«in kunnen bezwaarlijk uit dien hoeV alleen ko men, en zeker niet tegen de uitzon derlijk lage intrestvoet die onze be drijfsleiders terecht moet aanmoe digen. De belangrijke bijdrage die West Vlaanderen in het nationaal spaar- vermogen levert gesteld tegenover In hel gebied van de Missouri deden zich zwa re overstromingen voor. President Truman over vliegt de geteisterde ge bieden om zich een beeld te vormen van de ramp. TAAL EN SAMENHORIGHEID IN BELGIE. Het parlement is nog met verlof, zodat Kamer en Senaat niet vergaderen en er aldus alleen voorbereidende strijd en en kele voorname stemmen te vermelden val len. Tijdens de jongste algemene vergade ring van het Willemsfonds werd een rede gehouden door Prof. Dr. Hans Van Wer- veke. die sprak over Taal en Samen horigheid in België Daarover noteerde Het Laatste Nieuws t Spreker betoogde, dat met de ontwik keling van de techniek in de laatste hal ve eeuw en de daaruit voortvloeiende nieuwe maatschappelijk-economische ver houdingen. het steeds moeilijker gewor den is aan de bestaande staatseenheden te tornen. De Belgische staat moet dan ook door Walen en Vlamingen als een noodzakelijkheid worden aanvaard. De oude formule, waardoor het Frans het bindteken was. is echter onverenig baar met de gelijkheid van de taalgemeen schappen. die de basis is van de huidige taalwetgeving. In feite heeft zij echter nog niet afgedaan, en is het de Vlaming nog steeds niet mogelijk zonder een grondige kennis van het Frans tot een leidend ambl in het land te geraken, terwijl de Frans talige zelfs niet verplicht is een opper vlakkige kennis van het Vlaams te be zitten om hetzelfde te bereiken. De ideale formule zou zijn. dat iedere Belg het recht zou bezitten, ook voor de de structurele arbeidsnood die reeds jaren aansleept, vergen en wettigen ongetwijfeld een tijdelijke tegemoet koming van de Overheid. Die tegemoetkoming wordt in de eerste plaats verwacht van de Natio nale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid en in de tweede plaats de fiscale ontlasting. Verder kan de Overheid op gebied van openbare werken meer direct optreden, door het aanleggen en ver beteren der waterwegen, aanpassing van het spoornet en van de verkeers wegen. Het verslag besluit dan ook zijn in leidend betoog over de algemene toestand, met beroep te doen op de Overheid, tot het verwezenlijken van deze plannen, die aan onze Vlaamse gewesten, de hoop op een betere toe komst zullen geven. EEN TELEURSTELLING Het hemdeke is altijd nader dan het rokske zo zegt de volksmond en hoe goed we ons ook mogen voor doen, in ons hart blijven we allen een beetje egoïsten. Daarom zal men het ons willen vergeven dat we, van ons eigen standpunt uit, op dit verslag een aan merking willen maken, een tekort koming die ons een weinig heeft te leurgesteld. Waar er sprake was van waterwe gen, hebben we hen'euwd uitgezien naar één of andere vermelding over onze vaart de vaart leper-Komen En al wat we gevonden hebben, was een vage zinspeling. Waaneer er sprake is van water wegen ian dient er toch we! tn de eerste plaats gesprrken te worden van de vaart Teper-Kcmen, omdat ten eerste die vaart bestaat, dus niet meer moet ontgonnen werden, doch slechts bevaarbaar gemaakt en ten tweede, die vaart moet aan een streek ten goede komen, die zeker wel om haar grote nood. aller aan dacht verdient gemeenschappelijke Belgische aangele genheden, wat de actieve taalkennis be treft. met zijn eigen moedertaal te vol staan. maar hij zou daarenboven een vol doende passieve kennis van de andere landstaal moeten bezitten, om de leden van de andere taalgroep in de gelegen heid te stellen van hetzelfde recht ge bruik te maken. Een dergelijke ideale toestand is ech ter voor de Vlamingen minder dan vroe ger verwezenlijkt, omdat de kennis van het Nederlands in de laatste jaren in Wallonië verminderd is. Spreker is van oordeel, dat een nationale politiek van toenadering tussen beide landsdelen zou moeten worden gevoerd, en dat elk van de taalgroepen daartoe op haar wijze haar bijdrage zou moeten leveren. 'ROF. G. EYSKENS, GEWEZEN EERSTE-MINISTER AAN HET WOORD. De Vlaamse jongeren van de Christe lijke Volkspartij hielden in het afgelopen weekeinde een eerste ontmoetingsdag in Brussel. Ook Prof. G. Eyskens, gewezen Eerste- Minister, nam er het woord. Aan De Standaardontlenen we daarover het volgende Spreker wees vooreerst op het hoge welvaartspeil, dat de Belgische gemeen schap kenmerktde orthodoxe financiële en monetaire politiek die sedert de be vrijding gevolgd werd. is daar in niet geringe mate mede de oorzaak van. In dien Pinay thans in Frankrijk kans op succes heeft, is dat te wijten aan zijn orthodoxe monetaire maatregelen. Maar. vervolgt prof. Eyskens. een con junctuur-omslag is 'altijd mogelijk. Een crisis zou thans werkloosheid betekenen voor 600 tot 700.000 arbeidersDe ver antwoordelijken moeten daarom waak zaam en voorzichtig zijn. België toch hangt haast totaal van het internationale economische complex af. Een zuiver liberalistische politiek is ge heel ondenkbaar. De regering staat thans voor twee zware problemende hoge sociale wel vaart. de lonen en andere voordelen moe ten behouden blijven, en anderdeels moet ook de concurrentiemogelijkheid van in dustrie en export gevrijwaard blijven. Dat dubbel oogmerk kan bereikt worden via een opdrijving van de productiviteit. Tot nog toe werden hier bevredigende resultaten bereikt, maar om de inspan ningen voort te zetten, moet eenieder werkgever en werknemer, de situatie klaar inzien en blijk geven van veel goe de wil. Het mag b.v. niet dat steeds weer beroep gedaan wordt op de Staat om nieuwe uitgaven voor allerlei doeleinden te dekkenMen vergete niet dat onze militaire lasten straks 30 milliard zullen kosten De C V.P.-regering is er in geslaagd 's lands noden te financiëren zonder de fiscale druk werkelijk te verzwaren. Dat mag wel een wonder heten, al werd de regering gediend door de omstandigheden. Prof Eyskens gewaagt dan terloops over de 24 maanden en herinnert aan de goedkeuring door Eisenhower van onze militaire politiek.» SOCIALISTEN BEWEREN DAT ER IN DE SCHOOT VAN DE C V P. EEN CRISIS GROEIT. In «Volksgazet» werd betoogd, dat er In de schoot van de C.V.P. een crisis groeit. We geven daarover het volgende uittreksel uit dit socialistisch dagblad Het ziet er naar uit dat er in de schoot van de C.V.P. een crisis groeit zoals er sinds de oorlog nog geen geweest is. De oude Katholieke Staatspartij, die zich sinds haar Kerstcongres 1945 gedeconfes- sionaliseerd. volks en sociaal noemt, toetst nu de werkelijkheid aan de doctrine. De ganse arbeidersvleugel schaart zich rond om de vakbeweging, wat het potentiële gevaar voor scheuring in zich houdt. Maar zover zien wij het voorlopig niet komen. Als een werkelijk gevaar voor politieke organische eenheid van de C.V P. dreigt, zullen er nog andere stemmen klinken. Monseigneur Van Roey kan dan tussenbeide komen om de kudde intact te houden. De geschiedenis heeft ons ge leerd hoe gedwee alle opstandigen in het katholieke kamp worden wanneer het hoger belang van het hiernamaals dat eeuwig is gesteld wordt tegenover de aardse twisten die tijdelijk zijn. Natuurlijk kunnen wij uiteraard geen spijt gevoelen over een soortgelijke crisis in de C.V.P. Wel kunnen wij er ons dub bel over verheugen dat de twist zich af speelt rondom een thema dat de sociale oriëntatie voor de toekomst bepaalt. Dat daarbij de christen-democratie erkent dat onze principiële stellingen de juiste zijn en zich er toe verbindt met ons samen voor hun erkenning te ijveren is een zui vere winstpost. Dat in die omstandigheden het A.C.V. er van beschuldigd wordt de C.V.P. te verraden is gemakkelijk te ver klaren Het wil ons voorkomen dat dit as pect van het vraagstuk van oneindig meer belang is dan de onmiddellijke materiële eisen waarrond gestreden wordt. HET GESCHIL OM HET BIJLOON. De Eén-Meifeesten van de socialisten stonden in het teken van hun huidige politieke eisen 1 Verdere uitbetaling der 50 centiem of 100 frank 2 Tegen de 24 maanden militaire dienst 3 Inzet van de gemeenteverkiezingen Officieel is er echter nog geen defini tieve oplossing in zake het geschil om het bijloon. zodat met staking gedreigd wordt. Thans werd echter door de werkgevers wel een zienswijze meegedeeld. De afgevaardigden van de werkgevers drukten de mening uit dat een oplossing aanvaardbaar zou worden geacht, waar- bi; in die bedrijven, waar een vermin dering van het loon mag worden toege past volgens de gemeenschappelijke ar beidsovereenkomsten, na de daling van het index-cijfer der kleinhandelsprijzen, deze vermindering niet zou worden toe gepast. Deze bedrijven zijn toevallig dezelfde, waar thans de bedrijvigheid verminderd is De werkgevers zouden dus hetzelfde 'oon uitbetalen, maar de bijslag van 0.50 fr per uur of 100 fr per maand, thans door de regering uitbetaald, zou weg vallen. Tn de meeste andere bedrijven, waar de gemeenschappelijke arbeidsovereen komst nog geen vermindering toelaat, on danks de daling van het index-cijfer, zou iri de nationale paritaire commissies wor den onderhandeld over een premie of een loonsverhoging, door de patroons uit te betalen. Ook hier zou dus het bijloon d:>or de Staat betaald, wegvallen. Deze bedrijven zijn toevallig ook die gene. waar thans grote bedrijvigheid heerst, en die bijgevolg een bijkomende uitgave kunnen dragen TIJL, Trekking 6e schijf van Dinsdag 29 April Eenheden 0 De biljetten waarvan het nr eindigt op winnen 0 200 fr. 6350 5 000 fr. 64550 100 000 fr 55060 40 000 fr 90160 40 000 fr. 20660 100 000 fr. 173870 1 000.000 fr 2280 2500 fr. 73001 40.000 fr. 142311 2 500 000 fr. 47821 20 000 fr. 65241 20.000 fr. 7641 2.500 fr. 66051 40 000 fr. 33281 20 000 fr. 57381 20.000 fr. 9791 2.500 fr. 09502 100 000 fr. 75822 20000 fr. 74532 100 000 fr. 7872 5 000 fr. 3203 0813 09023 3553 10763 96693 68993 5514 53634 53594 1315 91815 7915 59225 92635 4326~ 51076 507 4137 69467 3567 9278" 7688 4788 398 258009 29 73539 8849 2.500 fr. 2.500 fr. 100.000 fr. 2.500 fr. 20 000 fr. 20-000 fr. 20.000 fr. 2 500~fr~ 20 000 fr. 20 000 fr. lO.OOÖTr. 20.000 fr. 10 000 fr. 40 000 fr. 20.000 fr. 2-500 ~fi\ 20.000 fr. fr. fr. fr. fr. 1.000 5 000 20 000 5 000 5.000 fr" 5.000 fr 5000 1-000 fr- fr. 1000.000 fr. 500 fr. 20.000 fr. 5 000 fr.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1952 | | pagina 1