FILMWERELD ROTOND ROULEAU mh ANNE VERNON Wè TILDATHAMAR UIT DE PROGRAMMA'S De BESTE VULPENVEN koopt men ter Drukkerij DUMORTIER, 34 Boterstraat, leper HET YPEBSCH NIEUWSBlz 7 ï-8-1952 ('[S'KMA OUD IEPEB HET VERVLOEKT ZEILSCHIP met Dana Andrews. pat Bannon. een zeevisser van de En gelse Kust. werft leden aan om zijn be manning aan te vullen. Alles is in orde Lan boord en het schip wacht slechts op zijn bevel om van wal te steken, doch hij is ongerusthij voelt dat er iets troe bel in de lucht hangt. Te Gloucester heeft hij twee mannen aangeworven die elkaar niet verdragen kunnen. Ze beweren alle twee Denen te zijn en de ene zegt van de andere dat hij een nazi spion is. Te meer. hij heeft aangenomen een meisje aan boord te nemen. Margaret MacLean. die haar vader vervoegen wil in het klei ne dorp Trabo op Newfoundland. Hij weet niets omtrent haar, tenzij dat zij heel mooi is en dat zij hem bevalt. Hij vaart nochtans uit. bezorgd en wantrou wend. Een eerste incident bevestigt zijn achterdocht. De derde dag van de reis is de radio buiten dienst. Het apparaat werd gesaboteerd. En dan komt plotseling het vervloekt zeilschip te voorschijn. Wanneer zij het aan de horizon bemerken is het als om ringd door een rood licht en hevige ka nonschoten weerklinken in de verte. Vei ligheidshalve wachten zij het einde van het onweer af en. de kalmte weergeko- men, naderen zij de zeiler. Hij voert de Deense vlag en schijnt verlaten te zijn. Een motorbootje wordt te water gelaten en Bannon met zijn eerste maat. Galeb. en de Denen Conrad en Holger nemeh er plaats in om zich naar het zeilschip te begeven. Er heerst een vreemde stilte aan boord van het vervloekt zeilschip. Het bovengebouw en de romp zijn be genadigd. Op het dek vinden zij een lijk en. in de longroom. een gekwetst officier die zich voorstelt als kapitein Skalder, kommandant van het schip. Hij legt sim pel uit dat zijn manschappen hem ver laten hebben wanneer Duitse duikboten zijn schip bestookt hebben. I Dit is niet onmogelijk maar het ver- naai van de man klinkt vals- Weldra wordt de achterdocht van Bannon beves- t tigd. Wanneer hij de zeiler op sleeptouw neemt naar de haven van Trabo bemerkt hij vreemde seinen die uitgezonden wor den van uit de luiken van zijn schip- s Anderdaags, met behulp van Conrad wiens rechtschapenheid en trouw niet meer te betwisten zijn ontdekt hij in het ruim van het op sleeptouw genomen schip torpedo's die daar verborgen zijn en dezelfde avond wordt Holger betrapt wanneer hij in de radiokajuit in verbin- ding is met een onbekende zender. Het geval is duidelijk. Het vervloekt zeilschip bevoorraadt de Duitse onderzee boten en rekent op Bannon om hem tot Trabo te s.epen deze haven is een bij zonder goede basis voor hem. Pat Ban non ziet de plannen van de kommandant van de zeiler in maar gewaagt van niets. Hij aanvaardt de strijd. Hij werpt het anker in de haven van Trabo. laat de bemanning van zijn schip aan wal gaan en. met de hulp van kom mandant MacLean. de vader van Marga ret bewapent hij de vissers van het ei- land en geeft onderrichtingen om weer- stand te bieden aan de vijand. Duitse zeelieden die zich tot dan schuil gehou den hebben in het luik van het zeilschip maken zich gereed om het dorp in te ne men. Er is geen teken van leven en de Duitsers achten zich reeds gewonnen, doch de bewoners van het eiland wachten hen op en zijn vast besloten de vijand te verdrijven. De strijd breekt los en de Duitsers zijn weldra omsingeld en wor den gevangen genomen of gedood. Van wapens voorzien hebben de zeelieden van Bannon en de vissers niet veel moeite om de zeiler buit te maken. De boot. ge laden met ontploffingsstoffen. wordt wel dra in de grond geboord. I Pat Bannon heeft zijn heel leven voor zich om Margaret te doen vergeten dat hij haar op zeker ogenblik er van ver dacht heeft in dienst te zijn van de vijand. Dana Andrews en Carla Balenda in een toneeltje van de film Het vervloekt zeilschip CINEMA OUD IEPEB: DE MAN VAN JAMAICA met Pierre Brasseur, Vera Norman en Marcelle Geniat. In extremisgered bij de douane van Tanger door de onschuldige mede plichtigheid van Vicky Blanchard, vindt Jacques Mervel de man van Jamaïka enige weken later het jonge meisje weer onder de trekken van de verpleeg ster van Mevr. Mileris, een oude gebrek- kigp dame. dewelke niemand anders is vatlens veranderd zijn. de ernst niet vermoedt, wordt Vicky op de weg door Jacques vervoegd, dewelke in volle nacht verdwijnt met de lading oudhedenvan Mevr. Mileris Hel meisje begrijpt dan de rol welke men haar heeft doen spelenmaar het doet niets. Zij bemint Jacques. Hij ook bemint haar. maar tijdens een tocht, wel ke hij uit liefde voor Vicky als de laat ste beschouwt, wordt hij door melaats heid besmet. Hij wil haar de waarheid verbergen en vertrekt opnieuw naar Tan ger en doet haar geloven dat zijn ge- CINEMA COLISEUM MASSACRE EN DENTELLES met Raymond Rouleau en Anne Vernon. Georges Masse, een journalist, is naar Venetië vertrokken met de belofte voor een sensationele reportage te zorgen. Doch op de redactie zijn na enkele weken echts onkostenrekemngen toegekomen. De directeur zendt dan ook de photograaf P'tit Louis naar de stad der Dogen, om Masse op de rechte weg terug te brengen. Georges heeft aldaar intussen kennis gemaakt met Nora Cpssidi. de nicht van een rijke ingezetene van de stad. gehuwd met Clara. Hij maakt ook kennis met Theresa Larsen en wordt dezelfde avond, bij vergissing, bijna door Nora gedood. Hij komt dan nog in contact met Sophocle Zelos een meester-aftruggelaar. en met Saddley. een zwarte Hercuul. die naast de humor een grote voorliefde voor vuur wapens vertoont Van dan af worden beide persmensen in een dolle rondedans meegesleept, waar de gebeurtenissen zich in snel tempo op volgen Nora wordt ontvoerd. Clara wordt gedood, een nachtclub vliegt in de lucht, dit alles in het teken van een strijd tus sen valsmunters en geldsmokkelaars. Masse, die een onverwachte dader ont dekt heeft staat op het punt een vroeg tijdig einde te kennen, als de gerechts- machine in werking treedt, onder de trek ken van de bekoorlijke Theresa. Voor de eerste maal begroet Masse de politie met een ongewone tederheid, die hem ten andere onverdeeld teruggeschon ken wordt en aldus kent de sensationele reportage een gelukkig slot. John Kitzmiller, als Saddley de doder die gevoel voor humor heeft- Raymond Rouleau, journalist en verleider. De mooie Tilda Thamar, de rijke vrouw met de eigenaardige voorliefdes. Bernard La Jarrige. de trouwe persfotograaf. CINEMA COLISEUM: PARIJS MOCHT HET NIET WETEN met Jban Simmons en Dirk Bogarde. Parijs 5 Mei 1889. De Lichtstad staat aan de vooravond van de opening van de Wereldtentoonstelling. Parijs is over-1 zijn van deze gebeurtenis. Zij hebben ka- stroomd met vreemdelingen en in grootse feeststemming. Vicky Barton en haar broer John arri veren in Parijs om eveneens getuige te dar. zijn mededingster in de wapensmok kel. P-'oct mof een opdracht waarvan zij Maar Vicky heeft begrepen, en offert alles op om zich aan de zieke te kunnen wijden. Een renderende aankondiging plaats! men in HET YPERSCH NIEUWS CINEMA CAPITOLE: TRIPOLI met John Payne en Maureen O'Hara. Tripoli heeft zich het bewind toegeëigend, en zijn macht over land en zee uitge spreid. Hij wil de Amerikanen verplich se zee op te varen, en zijn piraten aar zelen niet de schepen, die zich hieraan willen onttrekken, aan te vallen. De Ame rikanen leggen een blokkade voor de ha ven van Tripoli, maar stellen vast dat dit een langdurige en ondoelmatige operatie zal worden. De U-SA. besluiten dan een kleine troep, onder bevel van luitenant O'Ban- non uit te sturen om de verbannen pasja Hamet te helpen. O'Bannon krijgt op dracht met Hamet een leger op te rich- mers gereserveerd in Hotel de la Li- cornewaar zij van harte verwelkomd worden door de eigenaars. Madame Hervé en haar broer Narcisse. John voelt zich niet al te best en is van plan die avond vroeg naar bed te gaan. maar door herhaaldelijk zeuren van zijn zuster gaan zij samen naar de Moulin Rouge, 's Avonds keren zij terug naar het hotel en alvorens naar bed te gaan be sluit John nog een borrel te drinken in het hotel, waar hij een jonge Engelse schilder ontmoet. George Hathaway, die geld van hem leent. De volggnde morgen loopt Vicky, nog in extase van de vorige avond, haar broer te zoeken, maar tot haar grote ontstel tenis komt zij tot de ontdekking, dat haar broer spoorloos is verdwenen alsmede zijn kamer, die plotseling een badkamer blijkt te zijn geworden. Zij is wanhopig en raakt in 'n paniekstemming wanneer een ieder in het hotel ontkent dat zij met haar broer de vorige dag in het hotel is aangekomen. Vicky gaat naar de Britse consul, die haar de raad geeft de politie van dit mysterie op de hoogte te stellen. Daar eenieder ontkent haar broer ge zien te hebben, beginnen zij aan haar verstand te twijfelen en men haalt Vicky over naar Engeland terug te keren. Zij ontvangt een brief van George Hathaway, met het geleende geld van haar broer. Wanneer men Vicky naar het station brengt, weet zij uit de trein te ontsnappen en begeeft zich naar het ate lier van George. Deze weet zeker dat zij met haar broer is gekomen, daar hij zelf met hem heeft gesproken. Samen be ginnen zij het mysterie op te lossen. Na lang zoeken gelukt het hen inderdaad te ontdekken, waarom Johnny zo spoor loos was verdwenen. "1 I Tl f|U" I ten. dat met de hulp der Amerikaanse zeemacht de haven van Derna, een be langrijke strategische positie der Liby- sche kust. zal trachten in te nemen. De pasja neemt het aanbod aan. en de De broer van de rechtmatige pasja van Amerikaanse schepen krijgen bevel zich in een baai nabij Derna te groeperen en er de aanval af te wachten. O'Bannon heeft met talrijke moeilijkheden te kam- ten tolrecht te beulen om de Middelland- l*11 om z'in leger aan te werven onder de zeer uiteenlopende bevolking bestaan de uit Turken, Egyptenaars en Arabiërs. Wanneer» Sheila, dochter van een voor malig minister van Hamet, er zich gaat mee bemoeien wordt zijn Uak nog inge wikkelder. Sheila is verblind door Ha rriet's ontzaglijke rijkdommen, en zij stelt alles in het werk om hem tot een huwelijk over te halen. Het nakend vertrek van Hamet stuurt haar plannen natuurlijk in (zie vervolg volg. blz.y

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1952 | | pagina 7