Acke-Cailliau Le Héros et le Soldat mmmmmmmmanm "k.K. IWWWWWWWWWWWWW» HET YPERSCH NIEUWS Bh. 4 29-11-1952 BIJ DE VUURKRUISEN FEDERAAL CONGRES Morgen Zon- j dag 30 November, trekt onze Voorzitter Maurice Quagbebeur samen met ons ijve rig bestuurlid Camiel Gantois naar het federaal congres te Brussel. Wij zijn er ■ran verzekerd dat ze daar goed werk zul len verrichten en desnoods de tanden zul len laten zien. want dit zal wellicht het bijzonderts federaal congres zijn hetwelk ooit heeft plaats gehad Zeer belangrijke punten staan op de dagorde, welke voor ons. Vuurkruisen en de weduwen van onze afgestorven kameraden de doorslag moe ten gever, en van de grootste betekenis zijn- Daarom zullen ze alles in het werk stellen om de schandelijke miskenning een einde te doen nemen, want het duurt reeds veel te lang. Het zal hun deugd doende zijn te weten dat wij in volle ver trouwen als één man achter hen staan Uw woord is het onze Strijd en strijd tot vervelens toe voor eenieder, voor de man uit de Vuurlinie vooral ook voor de weduwen van de man uit de Vuurlinie. De Nationale Federatie der Vuurkrui sen. sterker dan ooit. geniet van een nooit geëvenaard aanzien en onze Jeiders zijn vast besloten niet te zullen rusten, zolang al onze rechtmatige eisen niet zijn inge willigd. Aan ons. kameraden uit de Vuurlinie onze Voorzitter met zijn ijverig bestuur, die te Brussel ook hun woordje hebben mee te praten, te helpen en te steunen met de macht van onze massa leper wordt d&èr niet over het hoofd ge zien. integendeel, het bewijs werd reeds geleverd Daarom, vooruit met ons machtig Vuur- kruisenleger. in volle rechtvaardigheid door de met ons bloed verworven ver dienste. naar de uiteindelijke zegepraal DEZE VAN 1940-1945 LIDKA.ARTEN 1953 EN STRIJDERS- KAARTEN Morgen Zondag 30 Novem ber zetelt onze Voorzitter Jef Soete met enkele bestuursleden, ten einde over te gaan tot het uitreiken van de nieuwe lid- kaarten 1953 Terzelfdertijd zal hij opnieuw strijders- kaarten aan de leden overhandigen. In de laatste weken zijn reeds vele er van in het bezit gesteld geweest Gedurig komen nieuwe verzendingen toe en binnen kort zal eenieder voldoening bekomen hebben. Volgende leden worden verzocht zich in ons lokaal. Menenstraat nr 6 aan te bieden, op morgen Zondag 30 November tussen 10 en 12 uur. ten einde hun strij- derskaart uit handen van de Voorzitter in ontvangst te kunnen nemen, waarbij eveneens de nieuwe lidkaarten zullen overhandigd worden Liefhooghe Jeroom, leperBalduck Leon, Noordschote Parein Henri, leper Baron Marcel. DikkebusD'Ooghe Abel, leper; Berghe Michel. BrielenVerhae- ghe Adrien, DranouterPlatteau Abel, ZillebekeDehouck Neli, Oostvleteren Hessel Maurice, leperRambour André Elverdinge Bailleul Georges, Wytschate liaibgnffhalAftpbIeiLnV-I«Uzi<taj).vV'1tV, Decadt Jeroom, Dikkebus. Kameraden, wij verwachten U. DAMES! Wast in de Nieuwe WAS EN ZELFWASSERIJ Dikkebusstw. 130- IEPER Tel. 142 Automatisch of niet - Automatisch naar keus AANDACHT: Wij wassen Uw was, leveren het werk en al de produkten WINDDROOG voor 7.50 fr. het kilo- Ook Mangel en Kastklaar - Was. Doet een proef en U zult zeker kliënt blijven want Uw was zal hagelwit zijn. buiten gedroogd en niet gemengd met andere wasten <6837) N. C.. M'rMonctandsverbond WELGESLAAGD EERSTE GEWESTELIJK WINTERFEEST Op Zondag 16 November 1.1. beleefden we het optreden van het kunstgezelschap Elck wat wils uit Brugge, dat ons een zeer verzorgd programma ten beste gaf, in de zaal van de Hostellerie St Nicolas te leper. Eenieder was zeer voldaan over al het gepresteerde, gedurende ongeveer drie uur vertoning. Onze leden van het om liggende. die met hun gezinsgenoten tot leper waren gekomen, hebben dan ook hun verplaatsing niet beklaagd niettegen staande het minder goede weder. Ter gelegenheid van het verspreiden van een driedubbele propagandistische inlichtingskaart dat is nu reeds een maand geleden werd de vraag gesteld aan onze ledenof ze nog meer gewes telijke winterfeesten zouden begeren. (M;ts 40 fr. per persoon voor drie ont spanningsavonden). Deze vraag, die aan de hand van een afscheurbare kaart kon worden beantwoord, werd slechts door enkele leden ingestuurd. We drongen aan. de antwoorden binnen te sturen vóór 1 December. We herinneren onze leden aan deze vraag en verlenen hun nee één week uitstel voor het insturen van hun ant woord. Onnodig geld te storten, aange zien wij nog niet kunnen voorzien, dat er voldoende belangstelling zal zijn voor het inrichten van drie ontspanningsavonden tussen Nieuwjaar en Pasen. Kon. leperse Schaakkring CLUBKAMPIOENSCHAP 1952-1953 6c Ronde Dim dag 2 December te 20 uur le Kir. ?eDubrulle - Gits Jude - La conté Vandroemme - De Roo Dewilde - Baert Kaestecker - Grimonprez O 2e KlasseBollaert - Decorte Devacht Gh - Cornardt Vandenhoven - Grimonprez M Delahave - Duhameeuw Lemenu - Pyck Knockaertbye. 3e KlasseBaete - T*Jonck Baudewijn - Beernaer; Gantois N - Grimonprez A Devos - Mennens Christiaans L - De poorter Vandaele Ed.bye BLITZTORNOOI In het voorwoord van ons Jaarboek schreven weOm het nieuwe speelsei zoen aantrekkelijk te maken, heeft het bestuur weer iets nieuws bedacht, n-1- een bliztornooi. We hopen dat het in de smaak I van onze leden zal vallen Eerliik gesproken waren we er niet zo zeker van dat dit nieuw tornooi werke lijk onze spelers zou bevallen en zie. reeds van de eerste avond af is het blitz- tornooi de grote aantrekkelijkheid van het seizoen geworden. Nooit werd zo koort sig gespeeld en werd er zoveel plezier gemaakt als de avonden van de blitz Win naars en verliezers hebben even veel pret en van een succes gesproken hebben we hier de nagel op de kop getikt. Al dade lijk bleok dal de goede matchspelers ook goede blitzers zijn. op een paar uitzon deringen na Sommige partijen werden afgehandeld op minder dan een minuut tijd. het waren echter niet de interessant ste. maar daar waar de strijd om de tijd gaat (7 minuten) is de spanning niet te beschrijven. De gezichten worden rood. de lippen trillen, de handen beven en de klokken krijgen ervan, vooral als onze vriend Jean in tijdnood gedreven wordt. Ook de kelen komen er droog van en de blitztornooileider was zelfs verplicht zijn das los te trekken daar hij de ver stikkingsdood nabij was. Wat de uitslagen betreft van de eerste zes ronden zijn deze in 't algemeen nor maal te noemen. Dat er heel wat blunders gebeuren hoeft geen betoog, doch deze zul len stilaan verminderen als de routine er in komt. want voor de meesten was dit tornooi iets gans nieuws. Onder de gelukkigewinners mogen we zeker de Heer Jude vermelden, die twee verloren partijen op het nippertje wist te winnen door kolossale blunders van zijn tegenstrevers De jonge Heer Havegheer weert zich dapper, doch hij heeft tot nog toe zeer sterke spelers moe ter, ontmoeten zodat zijn puntenaantal niet !n overeenstemming is met zijn geleverde prestatiesmet een tikje geluk had de Heer Baert er moeten aan geloven. Dat de specialistenDr Dubrulle. Baert. Vandenhoven en Laconte zich onder scheidden zal wel niemand verwonderen. D<_ kalme Heer Vandroemme en Dr Du brulle in reeks A en de Heren Laconte. nen de groölste kanshebbers te rijn De prijs van zenuwachtigheid wordt met al gemene stemmen toegekend aan de Heer Gits Huidige rangschikking Reeks A 1. Baert. Vandroemme. 6 punten uit 6. 3. Dubrulle. 5 p. 'uit 5. 4 Dewilde. 4 p. uit 5. Devacht Gh., 4 p. uit 6. 6. Duhameeuw, 3.5 p. uit 5. T'Jonck. 3.5 p. uit 6. 8- Havegheer. 2 p. uit 5. 9 Gits. 1 p. uit 5. Devos, 1 p. uit 6. 11. Baudewijn. 0 p. uit 5. Depoorter en Gantois N 0 p. uit 6. Reeks B 1. Laconte en Jude, 5 p. uit 5. Bollaert en Deroo. 5 p. uit 6 5. Vandenhoven. 4 p. uit 5. 6. Pyck. 3.5 p- uit 6. 7. Mennens, 3 p. uit 6. 8. Beernaert. 1.5 p. uit 6. 9. Christiaen en Vandaele. 1 p. uit 6. 11. Lammens en Gantois J. (forfait) 0 p. uit 5. De eerste vijf van elke reeks spelen de finale. CEREMONIEKOSTUMES te huur 't Spinnewiel Zuidstr. 75 - ROESELAke - Tel. 718 Hahit - Jacquet - Smoking AUe maten - Toebehoorten (6969) Algemene Centrale der Openbare Diensten Afdeling leper Op Zaterdag 6 December e.k. om 20 uur geeft de afdeling leper in de gezellige /.aal van Hostellerie St Nicolas. De Stuers- straat te leper, een prachtig bal aan de geringe inkomprijs van 10 fr. De volledige opbrengst komt ten goede aan het Kerstfeest onzer kinderen. Met dit menslievend doel worden ook loten van 0.99 fr in omloop gebracht voor de trekking van een prachtige tombola met sir hoofdprijs een kofTieservies. alsook tal van nuttige prijzen. Trekking op ons aan staande Kerstfeest. De winnende nummers zulfen in verscheidene bladen kenbaar ge maakt worden. HET BESTUUR. Yperse Tafel Ten""'® Club Dames (YTTCD) Deze nieuwe en jeugdige Yperse dames club is flink van wal gestoken. Een en thousiaste schaar tafejtennis-beoefenaar- sters nam reeds deel aan de eerste trai ningen. die in de beste geest van gezel ligheid verliepen. Stippen wij terloops aan dat deze nieu we vereniging volledig onafhankelijk is van alle thans bestaande clubs en dat zij uitsluitend is voorbehouden aan dames en juffrouwen. Er wordt iedere Maandag avond getraind in de nieuwe zaal van hei Hotel Britannique. Er wordt eveneens gezorgd voor een flinke en degelijke oplei ding der leden die tot nog toe niet in staat waren zich te oefenen op gebied van ta feltennis. Voor allp inschrijvingen en nadere in lichtingen zich wenden tot de sekretares- se Juffrouw Hoflack. Grote Markt 7. leper. La pensee profonde du grand Bernard Shaw sur le métier militaire LE THEATRE NATIONAL DE BELGIQUE présente pour vous SAMEDI le 20 DECEMBRE 1952 20 heures précises au Théatre Communal d'Ypres de G. B. SHAW Un chef d'ceuvre de rosserie sans méchanceté. de cruauté souriante. Une succession d'éclats de rire... Avec les meilleurs comédiens du théatre beige d'ex- pression frangaise Raymond Gerome. André Gevrey. Yvette Etienne, Georgette Maxane, Catherine Fally, etc. La location s'ouvre le dimanche 30 novembre 1952 au Café Bcerenhol (Tél. 246). Prix des places 60, 50 et 30 frs avec réductjon de 50 sur le prix de toutes les places aux membres des Amis de la Langue Frangaisesur présentation de la carte-invitation. (7223) Aux Amis de la Langue Francaise Le Théótre National de Belgique présentera Ypres Le Héros et le Soldatde G. B. SHAW C'est le samedi. 20 décembre 1952 a 20 heures que le ThéStre National de Belgi que présentera a Ypres «Le Héros et le Soldatde G. B. SHAW. Cette pièce est avant tout une comédie haute en cou- leurs et follement dröle. Nous sommes en Bulgarie pendant )a guerre bulgare- serbe... L'héroïne de la pièce. une déli- cieuse jeune fille bulgare. Raïna. vient de se mettre au lit. fort angoissée car non seulement les troupes adverses se battent dans les faubourgs de la ville. mals encore le fiancé de Raïna. Je beau et chevaleres- que Serge, est officier dans la cavalerie bulgare. Sa fenêtre s'ouvre... entre un officier serbe fugitif. Que va faire Raïna Raïna Ainsi commence la pièce. l'une des plus amusantes qui soient. Car on s'en doute, ni Bernard Shaw, ni ses personnages ne preni:ent les choses au tragique. De cette situation exceptionnelle qu'est la présen- ce d'un officier serbe armé. botté, crotté. dans Ia chambre de Raïna. s'ensuit une cascade de quiproquos et de coups de théêtre Tout flnira bien puisque Raïna épousera son soldat de chocolatc'est dire l'officier serbe. ainsi surnommé - - •'••«uv uc iajui i ct ses cai - touchières non de cartouches mais de pralines... Quand au héros Je beau et bouillant Serge, ij se consolera en tombant dans les rêts de la charmante Louka. la ser- vante de Raïna. Sur ce sujet Shaw brode les plus ébouriffantes fantaisies. II par- sème son dialogue de paradoxes et de rosseries les plus réjouissantes. Le Héros et le Soldatsera interprêté par les meilleurs comédiens du théatre beige notamment André Gevrey (l'inou- bliable Inspecteur de Un Inspecteur vous demande») Raymond Geróme (qui vient d'effectuer une tournée aux Etats- Unis) Maurice Auzat. Yvette Etienne, Cathérine Fally. Georgette MAXANE, etc. Le Héros et le Soldatde J. B. Shaw sera l'un des spectacles les plus brillants d'une brillante saison... AttentionLa location de ce spectacle exceptionnel s'ouvrira au Café Boerenhol a Ypres (tél. 246) le dimanche 30 novem bre 1952. Prix des places 60, 50 ét 30 fr. avec réduction de 50 sur le prix de toutes les places aux membres des t Amis de la Langue Frangaise sur présentation de la carte-invitation. AANDACHT Verlangt U geen moeilijkheden met uw mazoutkachel of centrale ver warmingsapparaten. gebruikt alleen de Speciale Esso Mazout I Te verkrijgen bij Is. VANNIEUWENHÜYZB 4 Zosea Off. verdeler der Esso producten Kaai West 6 - IEPER - Tel. 253 Trouwe en spoedige bediening ten huize- (7053 DE WIELEWAAL De plaatselijke ornithologische vereni ging De Wielewaal, richt op Zaterdag 29 November te 20 uur in de zaal Het Zweerd een tweede winteravond in. Dhr E. Kesteloot handelt over «De ontwikke ling van het vliegvermogen in het dieren rijk». met lichtbeelden ter illustratie. Toegang voor de leden kosteloosvoor de r.iei-leden 5 fr. Op Zondag 7 Decemberuitstap naar df monding van de Ijzer te Nieuwpoort. Ook in de winter heeft de zee haar eigen be koorlijkheid De vele zee- en waadvogels zullen er de aandacht gaande houden. Practische wenkenVertrek te 13 uur op de Grote Markt. Gummilaarzen en verrekijker gewenst. Inlichtingen en inschrijvingen op het secretariaat Mk Frenchlaan 27. leper, of bij dhr. H. Moncarey. Grote Markt. Ieper. Prijs40 fr. Na 3 December worden geen inschrij vingen meer aanvaard. HET BESTUUR Verenigde inwoners der Statiewijk Op Maandag 24 November 1.1. ging in het Hotel Continental, voor een zeer tal rijke opkomst de protestvergadering door tegen het afschaffen van het autobussta tion op de R. Colaertplaats. Deze verga dering stond onder het voorzitterschap van de heer W. Grimmelprez en als spre ker trad meester Boone op. dewelke in een klare en zeer gesmaakte voordracht de volgende punten uiteenzette 1) Het afschaffen van het autobusstation op de R. Colaertplaats. 2) Het oprichten van een openbaar par- keerplein voor het hotel Skindies. 3) Het aanleggen van parkeerplaatsen (in tandvorm) omheen de Statiehof. Een afgevaardigde van de Markt liet op merken dat de inwoners van dit stadsge deelte nog nooit verzocht hebben om een autobusstation op de Markt te krijgen, doch wel een halte te bekomen van al de autobussen die er voorbij trekken. Daarna kwam schepen A. Dehem aan het woord en beloofde de aanwezigen dat de heren burgemeester en schepenen hun medewerking zullen verlenen tot het wel slagen der hierboven aangehaalde punten. Deze woorden werden op een groot ap plaus onthaald. Dan werd er overgegaan tot het samen stellen van een comiteit dat de belangen /lor 1 vardodixon in de verdere besprekingen en met het col lege van Burgemeester en Schepenen en zo nodig met de diverse vervoermaat schappijen. De samenstelling van het comiteit Voorzitter Dr W. GrimmelprezRaad- ?"vc rsMr Boone en P. Donek Leden Degeest R.. Vermeersch A. (Kruisstraat). A Parmentier (Malou- en Haigjaan). G. Maes (de Stuersstr.). Mevr. R Depoorter (omgeving Colaertplaats). E. Baete (Sta tiestraat) Fr. Decheiver (secretaris). Het is de wens van ieder Statiewijk- inwoner dat het werk van zijn vertegen woordigers vruchten moge dragen, want deze mensen streven slechts om hun bezit te mogen behouden Nog veertien dagen en we zwaaien af! Pardon, ik vergis ■rie. ik wil zeggen nog veertien volle da gen en de leperse revue-operette Lekt doa èkè anwordt opgevoerd door het toneelgezelschap «De Optimisten» op Za terdag 13 December (te 20 u.). Zondag 14 December (opgelet: te 18 u). en Maan dag 15 December (te 20 u.) Deze drie dagen worden werkelijk hoog dagen in de leperse toneelwereld Im mers alles laat voorzien dat de revue Lekt doa èkè analle voorgaande zal overtreffen Met volle ijver en optimis tische geestdrift wordt er gewroet. Re cente. merkwaardige gebeurtenissen van de laatst voorbije dagen krijgen nog in laatste instantie een plaatsje in de revue. Nieuwe decors worden met de meeste zorg en kennis ontworpen. Zelfs alle hui selijk werk heeft nu de plaats moeten ruimen voor dit der Optimisten. Eenieder werkt mede en wil zijn steentje bijbren gen tot het volledig welslagen van de revue Lekt dao èkè an Een volledig verhaal geven van het geen zal opgevoerd worden ware nutte loos. «Goeie waar prijst zich zelf» zegt! het spreekwoord, en ik denk wel dat het publiek weet wat de Optimisten zijn en wat ze op gebied van revue reeds ten to nele gebracht hebben. Met spanning wacht men nu de komen de dagen af. en die uitverkorenen de welke zich reeds een toegangskaart heb ben aangeschaft zien verlangend uit naar d? dag der opvoeringen. En hoe gelukkig voelt men zich dan niet. temidden van zijn stadsgenoten, in onze goed verwarmde stadsschouwburg, genie tend van een prachtig schouwspel, hande- .end over ziin eigen stad en opgevoerd jor Ieperlingen. Maandenlange arbeid, het uit de weg -uimen van tegenslagen, en veel moed. zijn er nodig geweest om een dergelijke revue in elkaar te steken zoals ze er nu uitziet. Niettegenstaande de Optimisten weten dat al hun werk in een paar uur tjes voorbij is, zullen ze «ich toch vol daan en gelukkig voelen als ze hun doel zullen bereikt hebben, namelijk hun stads genoten enkele gezonde ontspanningsavon den te hebben bezorgd. De Lekker. Oud-leperling overleden We vernemen het overlijden te Etter beek. op 66 jarige leeftijd, van de h- Jules Tasseel, broeder van de huidige hoofd commissaris van politie te Brussel, de h- Albert Tasseel. De h- Jules Tasseel. door en door Ieper- ling. telde in zijn geboortestad talrijke vrienden. Vooraleer naar Brussel geroe pen te worden om een functie te bekleden bij het Ministerie van Openbare Werken, was hij alhier verbonden aan de vroegere dienst van Bruggen en Wegen. Na de eer ste wereldoorlog werd hij ter stede secre taris van de Federatie der Geteisterden. in welke kwaliteit hij baanbrekend werk verrichtte en onschatbare diensten bewees aan zijn medeburgers. Hij was ook stich ter en commissaris van de leperse club te Poperinge. die in deze stad de Ieper lingen verenigde, door de oorlog uit hun haardstede verdreven. Beschikkend over een rake pen. was hij geruime tijd een gewaardeerd medewer ker van Het Ypersche Wij voelen dit verscheiden dan ook bij zonder pijnlijk aan en bieden aan Mejuf- fer Marguerite Tasseel en familie onze innige blijken van deelneming aan St Pieters Feestcomiteit leper Albort Pyncket is niet meer Dinsdag werd onder grote volkstoeloop onze alomgeachte schrijver Albert Pyn- cket ten grave gedragen. Een delegatie van postbedienden van Poperinge en an der omliggende gemeenten brachten even eens een laatste hulde aan hun betreurde vriend en collega. Op het kerkhof werd een lijkrede uit gesproken door onze Erevoorzitter. Heer Victor Vandenbossche. in naam van het bestuur Geachte Familie, Hier bij dat kille open graf, werd mij de droevige en pijnlijke taak opgelegd in naam van het St Pieters feestcomiteit een laatste groet te brengen aan onze dierbare en maar al te vroeg gestorven schrijver ALBERT. Mijn beste Albert en Secretaris. Als een donderslag viel Donderdag laatst in de avond die DROEVIGE MARE in ons midden ALBERT is dood. Niemand kon het geloven en toch was het werkelijk zo. We wisten allen van uw ziekte, maar elk van ons hoopte op uw spoedig herstelhet heeft echter zo niet mogen zijndaarom buigen we deemoedig het hoofd. Het is dan ook met een ware aandoening dat iuij hier staan rond uw dode overblijf selen. en wif nog niet kunnen beseffen dat Gij het wel zijt, onze geliefde SECRETARIS, die wij deze morgen te grave komen dragen Amper enige weken geleden waart U nog in vergadering in ons midden. Wij horen nog Uw verslagen na ieder feest of ver gadering, met in de puntjes afgewerkte voordragen. Wij horen nog Uw woorden van aanmoediging en opbeuring in onze oren. U waart een Vriend, een ware kame raad en we kunnen dus nog niet begrijpen, dat U hier geveld voor ons neerligt en wie U tn ons Comiteit zal vervangen. Nog maar pas waart U op St Pieters pa rochie komen rconen, of reeds meldet gij U aan om deel te nemen van het Feest comiteit. Want Uw leuze was DIENEN en door Uw onbaatzuchtigheid hebt U uw St Pietersvolk gediend, door mede te hel pen aan het oprichten der feesten, die een vermaardheid tot zelfs buiten stad verwier ven en nu er een pijnlijk iets op het feestcomiteit drukt, nu gij meer dan voor heen nodig waart, heeft die kille dood U van ons weggerukt. Nu gij van ons heengegaan zijt, mijn beste ALBERT, en wij Uw aanmoedigend woord niet meer zullen vernemen en bij iedere, bijeenkomst die leemte van U zullen aanvoelen, staan wij in een aanschijn naar U te staren. Weldra zal die kille aarde bedekken. Maar nooit of nooit zal Uw ge dachtenis uit ons midden verbannen wor den. Beste Familie, in Albert verliest U, we beseffen het maar al te goed, een beste Man en Vader, een goede Zoon, en wij een beste Kameraad. Mijn beste, goeie Albert, wij willen niet zijn bij het afscheid van uw graf. gelijk zij die geen hoop hebben, en zeggen U tot weerziens hierboven. Vaarwel. ALBERT, vaarwel. GRUNDIG RADIO goedkoopst en best Beluister hem bij TELEWfcST Stationstraat, 7 IEPER (7086)

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1952 | | pagina 4