WERELDGEBEU REN - ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAO VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER. ^11 ST^ïrrT! ïfffi II.' Moeten de kleine gemeenten verdwijnen 6e JAARGANG Nr 46 PRIJS 3 Fr. ZATERDAG 17 OCTOBER 1953 HET PERSONEEL IS FLINK GEHUISVEST STORT 30 Fr. HET YPERSCH NIEUWS JUK EN REDACTIE 34. BOTESSTRAAT YPER Fostcheckrek. «1.71 (L. DUMORTIER, VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS ABONNEMENTSPRIJS 1 JAAR: 1» tr. MAAND: 70 Ir. Ü-. l-fl I i Een beeld van een gebouwencomplex te I.eopoldstad in Belgisch Congo. De 7-verdiepingen-hoge gebouwen, bevatten 140 appartementen waarin het regeringspersoneel gehuisvest wordt. Het gaat hier niet om een sensatiearti kel. doch wel om enkele uittreksels van de rede die door onze provinciegouver neur. de h Ridder Pierre van Outryve d'Ydewalle. uitgesproken werd op 1 Ok tober 1953 ter gelegenheid van de gewone zittiid van de provinciale raad. Elk jaar spreekt de heer gouverneur daar een rede uit en telkens beperkt de- re toespraak zich niet tot een louter ver welkomen van de provincieraadsleden doch is het integendeel een rijkgedocu- menteerde studie over een of ander pro bleem dat onze provincie nauw aanbe langt Dit jaar kwamen de kleine gemeen ten en hun bestaansmogelijkheden aan de beurt Daaruit leren we dat op 31 Decem ber 1947 in Westvlaanderen de gemeen ten zich als volgt verdeelden 11 gemeenten met minder dan 300 inwo ners. 15 gemeenten met 300 a 500 inwoners. 36 gemeenten met 501 1000 inwoners. 61 gemeenten met 1001 2000 inwoners. 35 gemeenten met 2001 3000 inwoners en 39 gemeenten met 3001 a 5000 inwoners. Er zijn voorstanders van de afschaf fing van de kleine gemeentenzegt de gouverneur en hij vervolgtIn vele kringen vindt men mensen die beweren i dat de versmelting van kleine gemeen- ten met grotere uit haar onmiddellijke omgeving, of de samenvoeging van klei- ne nevens elkander liggende gemeenten administratief en sociaal heilzaam kan wezen Hun argumentatie graviteert doorgaans naar de geringheid van de bevolking, de middelmatige oppervlak- te het grillig karakter van de begren- zing. vooral de moeilijkheden voor een degelijk bestuur met een bizonder ge- luid voor deze twee bewijsmiddelen de oveTheidslasten en overheidsdiensten moeten volstrekt evenrediger worden verdeeld, de openbare gelden eisen voor- uit en vooral een zuiniger beheer. Wis en zeker hebben deze overwegin- gen zin en zijn zij in eniger mate aan- nemelijk voor zover men ze uit louter bestuurlijk standpunt beschouwt. Staat het evenwel zo beugelvast dat de sa- mensmelting wegens de begrensdheid »van het grondgebied of wegens schaarse bevolking noodzakelijkerwijze en per se een volmaakter bestuur zal veroorzaken financieel sterker en met evenrediger verdeelde lasten en diensten 7 Die in gelijkblijvende verhouding staande ver- deling vooruitstellen om de samensmel- ting te verdedigen zonder rekening te houden én met de rechten en de plich- ten én met de afzonderlijke ongelijke inkomsten en lasten, is onzes bedunkens bezwaarlijk te rechtvaardigen, dewijl elke gemeente, door de autonomie wel- ke haar wettelijk is toegezegd, in een eigen specifieke toestand verkeert en er zich altijd in zal blijven bevinden. Het probleem is geen bestuurlijke werkelijkheid alleen. Dieper, veel die- per moet men die quaestie inkijken. Op haarzelf immers is de administratie geen doel. wel middel dat dan nog met de meeste omzichtigheid dient aangewend Aan de hand van de geschiedenis be schrijft de h Gouverneur vervolgens de pogingen die na de Franse revolutie en tijdens het Nederlands bewind, aange wend werden om het wezen der kleine gemeenten te wijzigen en ook hoe men zich onmiddellijk na 1830 beijverd heeft om de vroegere toestand te herstellen en te bewaren, omdat de wetgevers van de jaren 1830-36. ieder op zichzelf «behoor den tot een gemeenschap waarvan zij de polsslag elk uur aanvoelden als de klop van hun eigen hart. De natie is een vereniging van ge meenten. die gemeenten diverse vereni gingen van gezinnen.» betoogt de h. rid der van Outryve d'Ydewalle en hij ver volgt: «Niet de grondwet of de admi- nistratie uitsluitend 'maar het maat- schappelijk leven heeft van den beginne af en in de loop van de dagen de ge- meentenaren samengedrongen en ze tot samenwonen en samenstrijden bestemd. Promptwerkende administratieve dien. sten. prachtig afgedekte wegen, flink gedoceerd onderwijs, breed gegeven ar- menhulp. angstvallig waakzame orde- en rustbescherming. dat alles kan een weldaad heten en een gemeentebestuur kan zich inspannen om meer vrucht voor het algemeen welvaren af te werpen. Het kan zelfs om eender welke reden. hopelijk in het belang van zijn ingeze tenen., eigen bevoegdheid naar Staat of Provincie overhevelen en op die wijze s zijn administratieve taak op het nul- punt ieegschudden Niemand zal er evenwel toe geraken het plaatselijk ge- meenschapsleven te loochenen en. bij een ondersteld uitschakelen van de ge- meentelijke administratie, die volks- groepen over het hoofd te zien. De gemeente is voor de massa niet het gemeentehuis maar de thuis als een va- derland in 't klein Uren zal de arbei- der van huis wegtreinen naar het werk dat zijn kroost onderhoudt, maar "s avonds moet hij terug zijn bij de zij- nen. bij zijn hoekje land. bij zijn vrien- den. Interesse voelt hij er wel voor. dat de militiedienst of het belastingskantoor in zijn bereik ligt en dat de veldwach- ter allerlei nuttigs en wetenswaardigs van de steen afroept Maar dat is niet dat samenleven hij. de gemeentenaar hij zoekt de zijnen en de anderen uit zijn omgevinghij beleeft met hen alle kleine en grote gebeurtenissen deelt vreugde en smart, sticht bonden en ver- enigingen. loopt samen bij optocht en kermis, vecht met zijn maten en ken- nissen om een gemeenschappelijk niet hij houdt van zijn toneelgild. looft zijn fanfare, is zijn spaardersvereniging of zijn vriendenkring trouw Elk jaar staat hij rond zijn oorlogsgedenkteken dat van zijn dorp. van zijn wijk en het buurten alwaar alles van en op de ge- meente met de lach en het hart wordt besproken is hem even lief als de ar- beid voor zijn dagelijks brood. Familie- feesten bij zijn makker of in zijn wijk viert hij van ver mede en het zou hem zeer doen. moesten zijn bekenden niei medeleven met zijn eerste-kommunie- feest, zijn huwelijk, zijn zilveren brui- loft, want alles noemt hij zijn. Zelfs al sterft hij in een ander dorp of in het buitenland hij wil rusten te eeuwigen dage op het kerkhof, midden van hen onder wie hij heeft geleefd en waar hij nooit zal vergeten worden. Zei een offi- cier van het Koreakorps niet dat de jon- gens gretiger uitzagen naar het dorps- nieuws uit een plaatselijke krant dan naar de schokkende wereldgebeurtenis van de waterstofbom De aalmoezenier. die de seizoenarbeiders in het Franse beschermt vertelt ons van die hunker naar huis en intussen van het peiselijk smaken van brief en nieuws van de thuis en de straatbuurt Dat wijken of gehuchten zich tot gemeente willen vor- j men is een vaststelling te meer om aan te tonen hoe de gemeente vérreikend en - hoofdzakelijk, oneindig boven het be- s stuur zelf een gemeenschap een bur- gerstaat een midden, een sfeer is. waar tegenover men bedachtzaam zal staan Vervolgens stelt de heer gouverneur de vraagIs het wenselijk kleine gemeen ten van de kaart te vagen, alwaar de men sen ze zelf hebben opgericht a Hierop antwoordend meent hij dat deze maatregel een ontwri<tfiting van de maatschappij zou veroorzaken en de weg zou openstel len voor mistevredenheid en onrust De h- ridder van Outryve d'Ydewalle stelt zich echter niet tevreden met over wegingen alleen, want aan de hand van cijfers, trekt hij het argument in twijfel dat de afschaffing van kleine gemeenten een beter bestuur in elk opzicht zal te weegbrengen. Aldus haalt hij het voorbeeld Blanken- berge - Uitkerke aan Uitkerke zou ze ker nadeel hebben in geval van naasting bij Blankenberge omdat beider struc- tuur sociaal-economisch en administra- tief al te ongelijk isUitkerke heft 200 opcentimes op de grondbelasting met een last van 86 45 fr. per inwoner. Blan- kenberge 480 met 1 287 fr.Uitkerke 1 481 Ha groot met 141 706 m2 harde en gewone wegbekleding. besteedt 279.871 fr. voor wegen en openbare werken Blankenberge met 260 Ha. grondgebied en 180 157 m2 bekleding verteert 3.134.324 fr.Uitkerke draagt eer. schuld van 98.268 fr.. Blankenberge 13.836 264 fr. Uitkerke betaalt 273512 fr. admini- stratiekosten Blankenberge 2.198.858 fr.; de uitgaven voor personeel verschillen al evenzeerUitkerke 302.862 fr. en Blankenberge 4 172 326 fr.. administra- tief en politiepersoneel saamgevoegd Hetzelfde kan gezegd voor Middelkerke- Wilskerke Anzegem - Gijzelbrechtegem "Wulveringem - Vinkem en Hoogstade - St. Rijkers, waaruit de h. gouverneur besluit dat de samensmelting niet de ideale op lossing is. Doch hiermede alleen stelt hij zich niet tevreden, want uit eigen ondervinding weet hij dat er middelen bestaan om de gemeenten rationeler in te richten Zie hier welke hervormingen hij voorstelt Een eerste mogelijke hervorming geldt evenals de twee volgende, de kleine ge- meenten Volgens de gemeentewet kan de gouverneur, wanneer de plaats van secretaris openvalt in een gemeente van 1.000 zielen of minder, de gemeenteraad voorschrijven de titularis van het ambt te kiezen onder de effectieve titularis- sen van de naburige gemeenten waarvan het bevolkingscijfer niet groter is dan voornoemd getal. Deze wetsbepaling uit- breiden tot gemeenten met een hoger bevolkingscijfer of allerminst tot niet naburige gemeenten met minder dan 1000 inwoners zou ontegensprekelijk be- sparingen medebrengen. Een tweede verbetering ware de vol- gendehet Landelijk Wetboek bepaalt dat twee of meer naburige gemeenten. welker gezamenlijke bevolking de 5 000 inwoners niet overtreft, door de Gouver. neur kunnen gemachtigd worden, na ad- vies van de Procureur Generaal bij het Hof van Beroep om een gemeenschap- pelijke veldwachter aan te stellen Het ware wenselijk, in het belang van de gemeentelijke financiën en zelfs in dat van de politie en van de £x>litiemannen zelf. dat de gemeenten waarvan spraak verplicht zouden kunnen worden de ge- meenschappelijke veldwachter te heb- ben Welk bestaan heeft een veldwach- ter met een loon niet hoger dan de werk- lozensteun 7 Een betere wedde zou nog een bezuiniging zijn. Een derde omvorming is de aanvul- ling en de uitbreiding van het stelsel van de gewestelijke ontvangers, in deze zin dat die ontvangerijen werkdadig ge- westelijk zouden zijn. De ontvanger mo- ge dan zijn ambtszetel hebben in een der gemeenten van zijn gebied, alwaar zijn ondergeschikt personeel zou wer- ken De functie van de gewestelijke ontvanger is voor een ruim deel zuiver materieel Thans bedient hij gemiddeld vijf gemeenten Met een of meer bedien- den voor het materieel of voorbereidend werk. zou de ontvanger zelf algeheel verantwoordelijk blijven voor de reken- plichtigheid en zijn zending uitstrekken over een ruimer gebied. Een vierde verbetering ware het op- richten van meer intercommunales of het afsluiten van meer intercommunale overeenkomsten <wet van 1 Maart 1922). Wegennet, urbanisatie, riolering, drink- waterbedeling, sociale diensten, kunnen heel wat rationeler beheerd zijn. moes- ten de gemeenten het intercommunalise- ren in de hand werken Menige lande- lijke gemeente moet de voordelen van de moderne vooruitgang ontberen om- dat het locaal bestuur geldelijk niet bij machte is om de uitgaven te dragen. Samenwerking met een verdelen van uitgaven maar tegelijk met een rationa- lisatie van beheer, verlaagt onbetwist- baar de uitbatingskosten en schenkt aan de gemeenschap welstand en comfort. Men moet met de stroom kunnen mee- varen. Is het zo aangenaam de centrale macht te zien ingrijpen 7 Kunnen ge- meenten niet aan landvlucht gaan lij- den. omdat een bestuur het maatschap- pelijk welvaren veronachtzaamt 7 i Ook aan de werking van de meeste Commissies van Openbare Onderstand kan er veel geschaafd wordenzij im mers betekenen een zware last voor som- fzie vervolg onderaan volg kolom) UITNODIGING VOOR BEGIN NOVEMBER TE LUGANO De Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk hebben een nieuwe uitno diging klaargemaakt, om aan de Sovjet unie te sturen om een conferentie der ministers van Buitenlandse Zaken over de eenmaking van Duitsland en de onaf hankelijkheid van Oostenrijk in de 2e week van November te Lugano bij te wonen. Het voorstel der Westerse Grote Drie is vervat in een nota. die naar Moskou zal gestuurd worden. De nota vormt het antwoord op de Rus sische mededeling van 28 September waarin het Kremlin de westerse uitnodi ging tot een viermogendheden-conferentie te Lugano te houden op 15 October, ne geerde In plaats van deze conferentie over Duitsland en Oostenrijk stelden de Sovjets een vergadering der vier minis ters van Buitenlandse Zaken over Duits land voor en een tweede bijeenkomst der vijf ministers communistisch China in begrepen ter behandeling van alle an dere pi oblemen In de westerse nota wordt opgemerkt dat het ru te laat is om op 15 October te Lugtiro bijcei te komen. Na het Sovjet- voorstel tot eer viermogendheden-confe rentie :e hebben aangehaald, nodigen de westerse mogendheden Rusland opnieuw uit om h.'t Westen omstreeks 10 Novem ber e ontr oeten De nota voorziet de op- na ue v i hel vredesverdrag met Oosten rijk op de agenda, vermits het voorstel van de Russen, om deze kwestie langs normale diplomatieke wegte regelen nutteloos is na de vele jaren van vruch teloos orderhandelen. Wat he- verzoek van het Kremlin om een conferentie der Grote Vijf betreft, wachten de westerse mogendheden zich in hun antwoord wel voor een directe verwerping. Integendeel ze laten de deur opjn voe.t zulk een conferentie, doch be klemtonen dat er voor alles een tijd en een plaats is en dat de Koreaanse vrede.'conferentie eerst komt. CHURCHILL RErKT MALENKOV OPNIEUW DE HAND. Tijdens een rede. uitgesproken op het Congres der Britse conservatieve partij, heeft Sir Winston Churchill verklaard Groot-Brittannië. Europa en de lan den van het Atlantisch Verbond hebben er geen belang bij Rusland uit te spelen tegcr. Duitsland of Duitsland tegen Rus land mpar wel die beide landen het ge voel te geven dat zij veilig naast elkander kunnen leven Over de buitenlandse politiek verklaar de de Britse premier Ik meen dat persoonlijke vriendschap pelijke besprekingen onder de grootste leiders van de betrokken landen goed zou den kunnen doen en vrijwel geen kwaad zouden stichten. «Dit nederig, bescheiden plan dat aan- geaiend werd als typisch voor het Britse regeringsbeleid, verwekte overal een gro te beroering en ofschoon wij onze trou we bondgenoten er nog niet toe hebben kunnen brengen, het te aanvaarden in de door mij voorgestelde vorm. mag nie mand zeggen dat het van de baan is. Ik me -1 nog steeds dat de staatslie den die deze naties leiden, in staat zou den moete*1 zijn elkaar te ontmoeten zon der te trachten een personage te spelen voor de pen ba re mening die maar al te gemakkelijk is op te hitsen en zonder ge bruik te maken van regimenten deskun digen ten einde te trachten en dat zou hun zeker gelukken iets anders te doen dan elkaar te verschueren en te beledi gen DE VERDELING VAN TRIEST. Engeland en Amerika hebben beslist hun troepen uit Triest terug te trekken en de A-zor.c aan Italië over te dragen Joegoslavië bekomt de B-zone Zulks is echter geenszins naar de zin. De meerderheid van de bevolking in de A- zone is zeer zeker Italiaans, maar die meerderheid is op min of meer kunstmati ge wijze gevormd. De meerderheid in de B-zon' is Slavisch maar de minderheid is er toch al zeer lang gevestigd en ver vult er sociaal beschouwd, een belang rijke rol. Beide landen hadden het grootste be lang bij een rustige samenwerking. Er wonen daar nu eenmaal vele Italianen er. de haven is een belangrijke poort van het Zuidslavische gebied. Aanvankelijk hadden de Geallieerden er aan gedacht, het hele gebied tot een af zonderlijke staat onder UNO-controle te maken Het ongelukkige voorbeeld van Dantzig kon ze blijkbaar niet afschrikken. Maar zij konden het toen niet eens wor den over de benoeming van een gouver neur-generaal. De Russen stelden een neu trale Skandinaviër voor. van wie de drie Westersen niet wilden weten. Tito droom- mige gemeenten en niet zelden gebeurt het dat hun bestuursuitgaven helemaal onredelijk schijnen bij hetgeen aan wer kelijke steun werd uitbetaald Ook hier kan een intercommunale een gezonder toe stand scheppen Tot besluit zegt de h. gouverneurAl deze beschouwingen. Dames en Heren. zijn geen critiek Zij zijn veeleer een wijzen naar betere mogelijkheden, een hulp voor hen die zich al eens blind Istaren of moedeloos tegen stroom en tij opvaren. Wat er ook van zij. daar is een pro- bleem van de kleine gemeenten. De op- lossing hiervan ligt niet zo zeer in haar afschaffing. Zij kan opgespoord in de heersende toestand zelf. Laat ons overdenken, wikken en we- gen. ten slotte rationaliseren. Zo zal elke gemeente de thuis zijn en het va- derland in 't klein. de toen van een gewelddadige oplossing en het conflict tussen Belgrado en Mos kou vond mede zijn oorsprong in het feit. dat de Russen toen op enige matiging aan- drongen van de Zuidsla vische eisen De voorlopige toestand bleef dus behou den In 1948 begingen de Westerse Ge allieerden echter de grote fout van het hele gebied aan Italië te beloven Tito stond toen nog in het Moskovietiscyie kamp en de communisten waren vrij sterk in Italië. Washington. Londen en Parijs wilden nu stemmen winnen voor de Gasperi door het Italiaanse nationalis me te vleien. Die list had wel succes. Maar als Tito zich van de Sovjetunie afwendde, kwam men tegenover nieuwe moeilijkheden te staan. Het aan Rome gegeven woord moest men inslikken. Men gaf goede raadla ten beide landen proberen met elkaar eer schikking te treffen. Maar deze goede raid was nu werkelijk zeer goedkoop en Rome noch Belgrado konden er wat mee uitriciiter. De zaak werd een chronische ziekte. In Augustus jl. kwam het weer eens tot een koortsige crisis. Tito hield een drei gende rede Rome zond enige troepen naar de grens. Tito hield een nog meer dreigende rede. De Westerse Geallieerden wisten geen raad. Pella. die zo pas een wel wat wankel kabinet had opgesteld, probeerde de zaak wat te consolideren door weer eens te verklaren, dat het hele gebied zoals na 1918. nu weer Italiaans moest worden Algemene toejuichingen van alle partijen. Maar nu de Westersen Italië alleen laten, komt Pella weer in moeilijkhedenhij zegt wel dat het een eerste stap is naar de oplossing zoals het Italiaans nationalisme zich die denkt, maar dat gelooft eigenlijk niemand meer en de communisten en Nenni-socialisten zullen de regering nu weer gemakkelijk overtroeven met nationalistische leuzen. Men staat nu eigenlijk weer waar men acht jaai geleden stond. In een tot Groot-Brittannië en de Ver enigde Staten gerichte nota. die ook aan Italië werd medegedeeld, stelt de Zuid- slavische regering de dringende bijeen roeping voor van een conferentie van vier nl. Groot-Brittannië. de Verenigde Staten, Italië en Zuid-Slavië, en zulks wegens de toestand die. volgens de regering van Zuid-Slavië. het behoud van de inter nationale vrede en de veiligheid kan in gevaar brengen» indien de bondgenoten hun besluit handhaven hun strijdkrachten uit de A-zone van het vrijgebied Triëst terug te trekken en de zone aan Italië toe te kernen. In de nota. die tot de regerin gen van Groot-Brittannië en de Verenig de Staten werd gericht, en die een half u p later aan de diplomatieke vertegen- w.o:digers van Italië te Belgrado werd medr gedeeld, verklaart de Zuidslavische regering nader, dat zij het noodzakelijk geoordeeld heeft de secretaris-generaal van de UNO van de huidige toestand op de hoogte te brengen NAAR EEN VOORCONFERENTIE TE PANMOENDJOM in de UNO-kringen werd vernomen dat John Foster Dulles, na overleg met de ambassadeurs van de geallieerde mogend heden positief zou antwoorden op de Chi nese en de Noordkoreaanse mededelingen waarbij gemeld werd dat de betrokken re geringen voorstellen te Panmoendjom een bijeenkomst te houden ter voorbereiding van de politieke conferentie over Korea Volgens goedingelichte communistische kringen te Panmoendjom zou de door de minister van buitenlandse zaken van communistisch China voorgestelde bijeen komst geen ander doel hebben dan de bespreking van de datum en de plaats van de politieke conferentie over Korea en van de landen die er aan zullen deel nemen. Zij zullen echter onverzettelijk op het standpunt blijven dat 7 Januari als uiter ste datum van deze werkzaamheden zal worden vastgesteld. HET SUKKELGANGETJE NAAR WERELDVREDE. Eerst Duitsland bewapenen en dan een garantie geven tegen de Duitse agressie is een voorstel, dat de Russen niet interes seert. En Dulles wil nog heel wat anders Op ziin persconferentie heeft hij zich ak koord verklaard met de opvatting van Se nator Knowland die trouwens een zeer machtig man is in de Amerikaanse poli tiek. Knowland nu wil ook wel enige veiligheidsgarantie geven aan Moskou, maar dan moeten er eerst vrije verkiezin gen plaats hebben niet alleen in Oost- Duitsland. maar ook in Polen. Tsjecho-' Slovakije. Roemenië. Bulgarije. Honga rije. Litauen. Letland en Estland. Een Frans blad resumeert de verklaringen van Knowland met de woordengeen non- agressiepact alvorens de sovjet-unie zich binnen de grenzen van 1939 heeft terug getrokken. Dulles nu heeft gezegd het eigenlijk wel eens te zijn met die gedachte Dat het op die basis onmogelijk tot een ge sprek met de Rus kan komen spreekt van zelf. Het blijft sukkelen. De vrede is voorlopig niet veel anders dan een the ma voor rhetorische verklaringen en een aanleiding tot het neerleggen van bloe men op monumenten van Europeërs uit vroeger eeuwen. De pacifisten van on ze tijd schijnen zich van de werkelijke vredesproblemen niet veel aan te trekken- Zij zijn blijkbaar bang zich de vingeren te verbranden SPECTATOR- op Postcheckrekening 461.73 (L. Dumortier. leper) en C ont vangt Het Ypersch Nieuws elke Zaterdagmorgen vanaf a. s. week tot einde Dee. 1953.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1953 | | pagina 1