WERELDGEBEU REN
- ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAO
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER.
^11 ST^ïrrT!
ïfffi II.'
Moeten de kleine gemeenten
verdwijnen
6e JAARGANG Nr 46
PRIJS 3 Fr.
ZATERDAG 17 OCTOBER 1953
HET PERSONEEL IS FLINK GEHUISVEST
STORT 30 Fr.
HET YPERSCH NIEUWS
JUK EN REDACTIE 34. BOTESSTRAAT YPER
Fostcheckrek. «1.71 (L. DUMORTIER, VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS
ABONNEMENTSPRIJS
1 JAAR: 1» tr. MAAND: 70 Ir.
Ü-. l-fl I i
Een beeld van een gebouwencomplex te I.eopoldstad in Belgisch Congo.
De 7-verdiepingen-hoge gebouwen, bevatten 140 appartementen waarin het
regeringspersoneel gehuisvest wordt.
Het gaat hier niet om een sensatiearti
kel. doch wel om enkele uittreksels van
de rede die door onze provinciegouver
neur. de h Ridder Pierre van Outryve
d'Ydewalle. uitgesproken werd op 1 Ok
tober 1953 ter gelegenheid van de gewone
zittiid van de provinciale raad.
Elk jaar spreekt de heer gouverneur
daar een rede uit en telkens beperkt de-
re toespraak zich niet tot een louter ver
welkomen van de provincieraadsleden
doch is het integendeel een rijkgedocu-
menteerde studie over een of ander pro
bleem dat onze provincie nauw aanbe
langt Dit jaar kwamen de kleine gemeen
ten en hun bestaansmogelijkheden aan
de beurt
Daaruit leren we dat op 31 Decem
ber 1947 in Westvlaanderen de gemeen
ten zich als volgt verdeelden
11 gemeenten met minder dan 300 inwo
ners.
15 gemeenten met 300 a 500 inwoners.
36 gemeenten met 501 1000 inwoners.
61 gemeenten met 1001 2000 inwoners.
35 gemeenten met 2001 3000 inwoners en
39 gemeenten met 3001 a 5000 inwoners.
Er zijn voorstanders van de afschaf
fing van de kleine gemeentenzegt de
gouverneur en hij vervolgtIn vele
kringen vindt men mensen die beweren
i dat de versmelting van kleine gemeen-
ten met grotere uit haar onmiddellijke
omgeving, of de samenvoeging van klei-
ne nevens elkander liggende gemeenten
administratief en sociaal heilzaam kan
wezen Hun argumentatie graviteert
doorgaans naar de geringheid van de
bevolking, de middelmatige oppervlak-
te het grillig karakter van de begren-
zing. vooral de moeilijkheden voor een
degelijk bestuur met een bizonder ge-
luid voor deze twee bewijsmiddelen de
oveTheidslasten en overheidsdiensten
moeten volstrekt evenrediger worden
verdeeld, de openbare gelden eisen voor-
uit en vooral een zuiniger beheer.
Wis en zeker hebben deze overwegin-
gen zin en zijn zij in eniger mate aan-
nemelijk voor zover men ze uit louter
bestuurlijk standpunt beschouwt. Staat
het evenwel zo beugelvast dat de sa-
mensmelting wegens de begrensdheid
»van het grondgebied of wegens schaarse
bevolking noodzakelijkerwijze en per se
een volmaakter bestuur zal veroorzaken
financieel sterker en met evenrediger
verdeelde lasten en diensten 7 Die in
gelijkblijvende verhouding staande ver-
deling vooruitstellen om de samensmel-
ting te verdedigen zonder rekening te
houden én met de rechten en de plich-
ten én met de afzonderlijke ongelijke
inkomsten en lasten, is onzes bedunkens
bezwaarlijk te rechtvaardigen, dewijl
elke gemeente, door de autonomie wel-
ke haar wettelijk is toegezegd, in een
eigen specifieke toestand verkeert en er
zich altijd in zal blijven bevinden.
Het probleem is geen bestuurlijke
werkelijkheid alleen. Dieper, veel die-
per moet men die quaestie inkijken. Op
haarzelf immers is de administratie geen
doel. wel middel dat dan nog met de
meeste omzichtigheid dient aangewend
Aan de hand van de geschiedenis be
schrijft de h Gouverneur vervolgens de
pogingen die na de Franse revolutie en
tijdens het Nederlands bewind, aange
wend werden om het wezen der kleine
gemeenten te wijzigen en ook hoe men
zich onmiddellijk na 1830 beijverd heeft
om de vroegere toestand te herstellen en
te bewaren, omdat de wetgevers van de
jaren 1830-36. ieder op zichzelf «behoor
den tot een gemeenschap waarvan zij de
polsslag elk uur aanvoelden als de klop
van hun eigen hart.
De natie is een vereniging van ge
meenten. die gemeenten diverse vereni
gingen van gezinnen.» betoogt de h. rid
der van Outryve d'Ydewalle en hij ver
volgt: «Niet de grondwet of de admi-
nistratie uitsluitend 'maar het maat-
schappelijk leven heeft van den beginne
af en in de loop van de dagen de ge-
meentenaren samengedrongen en ze tot
samenwonen en samenstrijden bestemd.
Promptwerkende administratieve dien.
sten. prachtig afgedekte wegen, flink
gedoceerd onderwijs, breed gegeven ar-
menhulp. angstvallig waakzame orde-
en rustbescherming. dat alles kan een
weldaad heten en een gemeentebestuur
kan zich inspannen om meer vrucht voor
het algemeen welvaren af te werpen.
Het kan zelfs om eender welke reden.
hopelijk in het belang van zijn ingeze
tenen., eigen bevoegdheid naar Staat of
Provincie overhevelen en op die wijze
s zijn administratieve taak op het nul-
punt ieegschudden Niemand zal er
evenwel toe geraken het plaatselijk ge-
meenschapsleven te loochenen en. bij
een ondersteld uitschakelen van de ge-
meentelijke administratie, die volks-
groepen over het hoofd te zien.
De gemeente is voor de massa niet het
gemeentehuis maar de thuis als een va-
derland in 't klein Uren zal de arbei-
der van huis wegtreinen naar het werk
dat zijn kroost onderhoudt, maar "s
avonds moet hij terug zijn bij de zij-
nen. bij zijn hoekje land. bij zijn vrien-
den. Interesse voelt hij er wel voor. dat
de militiedienst of het belastingskantoor
in zijn bereik ligt en dat de veldwach-
ter allerlei nuttigs en wetenswaardigs
van de steen afroept Maar dat is niet
dat samenleven hij. de gemeentenaar
hij zoekt de zijnen en de anderen uit
zijn omgevinghij beleeft met hen alle
kleine en grote gebeurtenissen deelt
vreugde en smart, sticht bonden en ver-
enigingen. loopt samen bij optocht en
kermis, vecht met zijn maten en ken-
nissen om een gemeenschappelijk niet
hij houdt van zijn toneelgild. looft zijn
fanfare, is zijn spaardersvereniging of
zijn vriendenkring trouw Elk jaar staat
hij rond zijn oorlogsgedenkteken dat
van zijn dorp. van zijn wijk en het
buurten alwaar alles van en op de ge-
meente met de lach en het hart wordt
besproken is hem even lief als de ar-
beid voor zijn dagelijks brood. Familie-
feesten bij zijn makker of in zijn wijk
viert hij van ver mede en het zou hem
zeer doen. moesten zijn bekenden niei
medeleven met zijn eerste-kommunie-
feest, zijn huwelijk, zijn zilveren brui-
loft, want alles noemt hij zijn. Zelfs al
sterft hij in een ander dorp of in het
buitenland hij wil rusten te eeuwigen
dage op het kerkhof, midden van hen
onder wie hij heeft geleefd en waar hij
nooit zal vergeten worden. Zei een offi-
cier van het Koreakorps niet dat de jon-
gens gretiger uitzagen naar het dorps-
nieuws uit een plaatselijke krant dan
naar de schokkende wereldgebeurtenis
van de waterstofbom De aalmoezenier.
die de seizoenarbeiders in het Franse
beschermt vertelt ons van die hunker
naar huis en intussen van het peiselijk
smaken van brief en nieuws van de
thuis en de straatbuurt Dat wijken of
gehuchten zich tot gemeente willen vor-
j men is een vaststelling te meer om aan
te tonen hoe de gemeente vérreikend en
- hoofdzakelijk, oneindig boven het be-
s stuur zelf een gemeenschap een bur-
gerstaat een midden, een sfeer is. waar
tegenover men bedachtzaam zal staan
Vervolgens stelt de heer gouverneur de
vraagIs het wenselijk kleine gemeen
ten van de kaart te vagen, alwaar de men
sen ze zelf hebben opgericht a Hierop
antwoordend meent hij dat deze maatregel
een ontwri<tfiting van de maatschappij
zou veroorzaken en de weg zou openstel
len voor mistevredenheid en onrust
De h- ridder van Outryve d'Ydewalle
stelt zich echter niet tevreden met over
wegingen alleen, want aan de hand van
cijfers, trekt hij het argument in twijfel
dat de afschaffing van kleine gemeenten
een beter bestuur in elk opzicht zal te
weegbrengen.
Aldus haalt hij het voorbeeld Blanken-
berge - Uitkerke aan Uitkerke zou ze
ker nadeel hebben in geval van naasting
bij Blankenberge omdat beider struc-
tuur sociaal-economisch en administra-
tief al te ongelijk isUitkerke heft 200
opcentimes op de grondbelasting met
een last van 86 45 fr. per inwoner. Blan-
kenberge 480 met 1 287 fr.Uitkerke
1 481 Ha groot met 141 706 m2 harde en
gewone wegbekleding. besteedt 279.871
fr. voor wegen en openbare werken
Blankenberge met 260 Ha. grondgebied
en 180 157 m2 bekleding verteert 3.134.324
fr.Uitkerke draagt eer. schuld van
98.268 fr.. Blankenberge 13.836 264 fr.
Uitkerke betaalt 273512 fr. admini-
stratiekosten Blankenberge 2.198.858 fr.;
de uitgaven voor personeel verschillen
al evenzeerUitkerke 302.862 fr. en
Blankenberge 4 172 326 fr.. administra-
tief en politiepersoneel saamgevoegd
Hetzelfde kan gezegd voor Middelkerke-
Wilskerke Anzegem - Gijzelbrechtegem
"Wulveringem - Vinkem en Hoogstade - St.
Rijkers, waaruit de h. gouverneur besluit
dat de samensmelting niet de ideale op
lossing is.
Doch hiermede alleen stelt hij zich niet
tevreden, want uit eigen ondervinding
weet hij dat er middelen bestaan om de
gemeenten rationeler in te richten Zie
hier welke hervormingen hij voorstelt
Een eerste mogelijke hervorming geldt
evenals de twee volgende, de kleine ge-
meenten Volgens de gemeentewet kan
de gouverneur, wanneer de plaats van
secretaris openvalt in een gemeente van
1.000 zielen of minder, de gemeenteraad
voorschrijven de titularis van het ambt
te kiezen onder de effectieve titularis-
sen van de naburige gemeenten waarvan
het bevolkingscijfer niet groter is dan
voornoemd getal. Deze wetsbepaling uit-
breiden tot gemeenten met een hoger
bevolkingscijfer of allerminst tot niet
naburige gemeenten met minder dan
1000 inwoners zou ontegensprekelijk be-
sparingen medebrengen.
Een tweede verbetering ware de vol-
gendehet Landelijk Wetboek bepaalt
dat twee of meer naburige gemeenten.
welker gezamenlijke bevolking de 5 000
inwoners niet overtreft, door de Gouver.
neur kunnen gemachtigd worden, na ad-
vies van de Procureur Generaal bij het
Hof van Beroep om een gemeenschap-
pelijke veldwachter aan te stellen Het
ware wenselijk, in het belang van de
gemeentelijke financiën en zelfs in dat
van de politie en van de £x>litiemannen
zelf. dat de gemeenten waarvan spraak
verplicht zouden kunnen worden de ge-
meenschappelijke veldwachter te heb-
ben Welk bestaan heeft een veldwach-
ter met een loon niet hoger dan de werk-
lozensteun 7 Een betere wedde zou nog
een bezuiniging zijn.
Een derde omvorming is de aanvul-
ling en de uitbreiding van het stelsel
van de gewestelijke ontvangers, in deze
zin dat die ontvangerijen werkdadig ge-
westelijk zouden zijn. De ontvanger mo-
ge dan zijn ambtszetel hebben in een
der gemeenten van zijn gebied, alwaar
zijn ondergeschikt personeel zou wer-
ken De functie van de gewestelijke
ontvanger is voor een ruim deel zuiver
materieel Thans bedient hij gemiddeld
vijf gemeenten Met een of meer bedien-
den voor het materieel of voorbereidend
werk. zou de ontvanger zelf algeheel
verantwoordelijk blijven voor de reken-
plichtigheid en zijn zending uitstrekken
over een ruimer gebied.
Een vierde verbetering ware het op-
richten van meer intercommunales of
het afsluiten van meer intercommunale
overeenkomsten <wet van 1 Maart 1922).
Wegennet, urbanisatie, riolering, drink-
waterbedeling, sociale diensten, kunnen
heel wat rationeler beheerd zijn. moes-
ten de gemeenten het intercommunalise-
ren in de hand werken Menige lande-
lijke gemeente moet de voordelen van
de moderne vooruitgang ontberen om-
dat het locaal bestuur geldelijk niet bij
machte is om de uitgaven te dragen.
Samenwerking met een verdelen van
uitgaven maar tegelijk met een rationa-
lisatie van beheer, verlaagt onbetwist-
baar de uitbatingskosten en schenkt aan
de gemeenschap welstand en comfort.
Men moet met de stroom kunnen mee-
varen. Is het zo aangenaam de centrale
macht te zien ingrijpen 7 Kunnen ge-
meenten niet aan landvlucht gaan lij-
den. omdat een bestuur het maatschap-
pelijk welvaren veronachtzaamt 7 i
Ook aan de werking van de meeste
Commissies van Openbare Onderstand
kan er veel geschaafd wordenzij im
mers betekenen een zware last voor som-
fzie vervolg onderaan volg kolom)
UITNODIGING VOOR BEGIN
NOVEMBER TE LUGANO
De Verenigde Staten, Groot-Brittannië
en Frankrijk hebben een nieuwe uitno
diging klaargemaakt, om aan de Sovjet
unie te sturen om een conferentie der
ministers van Buitenlandse Zaken over
de eenmaking van Duitsland en de onaf
hankelijkheid van Oostenrijk in de 2e
week van November te Lugano bij te
wonen.
Het voorstel der Westerse Grote Drie
is vervat in een nota. die naar Moskou
zal gestuurd worden.
De nota vormt het antwoord op de Rus
sische mededeling van 28 September
waarin het Kremlin de westerse uitnodi
ging tot een viermogendheden-conferentie
te Lugano te houden op 15 October, ne
geerde In plaats van deze conferentie
over Duitsland en Oostenrijk stelden de
Sovjets een vergadering der vier minis
ters van Buitenlandse Zaken over Duits
land voor en een tweede bijeenkomst der
vijf ministers communistisch China in
begrepen ter behandeling van alle an
dere pi oblemen
In de westerse nota wordt opgemerkt
dat het ru te laat is om op 15 October te
Lugtiro bijcei te komen. Na het Sovjet-
voorstel tot eer viermogendheden-confe
rentie :e hebben aangehaald, nodigen de
westerse mogendheden Rusland opnieuw
uit om h.'t Westen omstreeks 10 Novem
ber e ontr oeten De nota voorziet de op-
na ue v i hel vredesverdrag met Oosten
rijk op de agenda, vermits het voorstel
van de Russen, om deze kwestie langs
normale diplomatieke wegte regelen
nutteloos is na de vele jaren van vruch
teloos orderhandelen.
Wat he- verzoek van het Kremlin om
een conferentie der Grote Vijf betreft,
wachten de westerse mogendheden zich
in hun antwoord wel voor een directe
verwerping. Integendeel ze laten de deur
opjn voe.t zulk een conferentie, doch be
klemtonen dat er voor alles een tijd en
een plaats is en dat de Koreaanse
vrede.'conferentie eerst komt.
CHURCHILL RErKT MALENKOV
OPNIEUW DE HAND.
Tijdens een rede. uitgesproken op het
Congres der Britse conservatieve partij,
heeft Sir Winston Churchill verklaard
Groot-Brittannië. Europa en de lan
den van het Atlantisch Verbond hebben
er geen belang bij Rusland uit te spelen
tegcr. Duitsland of Duitsland tegen Rus
land mpar wel die beide landen het ge
voel te geven dat zij veilig naast elkander
kunnen leven
Over de buitenlandse politiek verklaar
de de Britse premier
Ik meen dat persoonlijke vriendschap
pelijke besprekingen onder de grootste
leiders van de betrokken landen goed zou
den kunnen doen en vrijwel geen kwaad
zouden stichten.
«Dit nederig, bescheiden plan dat aan-
geaiend werd als typisch voor het Britse
regeringsbeleid, verwekte overal een gro
te beroering en ofschoon wij onze trou
we bondgenoten er nog niet toe hebben
kunnen brengen, het te aanvaarden in de
door mij voorgestelde vorm. mag nie
mand zeggen dat het van de baan is.
Ik me -1 nog steeds dat de staatslie
den die deze naties leiden, in staat zou
den moete*1 zijn elkaar te ontmoeten zon
der te trachten een personage te spelen
voor de pen ba re mening die maar al te
gemakkelijk is op te hitsen en zonder ge
bruik te maken van regimenten deskun
digen ten einde te trachten en dat zou
hun zeker gelukken iets anders te doen
dan elkaar te verschueren en te beledi
gen
DE VERDELING VAN TRIEST.
Engeland en Amerika hebben beslist
hun troepen uit Triest terug te trekken en
de A-zor.c aan Italië over te dragen
Joegoslavië bekomt de B-zone
Zulks is echter geenszins naar de zin. De
meerderheid van de bevolking in de A-
zone is zeer zeker Italiaans, maar die
meerderheid is op min of meer kunstmati
ge wijze gevormd. De meerderheid in de
B-zon' is Slavisch maar de minderheid
is er toch al zeer lang gevestigd en ver
vult er sociaal beschouwd, een belang
rijke rol.
Beide landen hadden het grootste be
lang bij een rustige samenwerking. Er
wonen daar nu eenmaal vele Italianen
er. de haven is een belangrijke poort van
het Zuidslavische gebied.
Aanvankelijk hadden de Geallieerden er
aan gedacht, het hele gebied tot een af
zonderlijke staat onder UNO-controle
te maken Het ongelukkige voorbeeld van
Dantzig kon ze blijkbaar niet afschrikken.
Maar zij konden het toen niet eens wor
den over de benoeming van een gouver
neur-generaal. De Russen stelden een neu
trale Skandinaviër voor. van wie de drie
Westersen niet wilden weten. Tito droom-
mige gemeenten en niet zelden gebeurt
het dat hun bestuursuitgaven helemaal
onredelijk schijnen bij hetgeen aan wer
kelijke steun werd uitbetaald Ook hier
kan een intercommunale een gezonder toe
stand scheppen
Tot besluit zegt de h. gouverneurAl
deze beschouwingen. Dames en Heren.
zijn geen critiek Zij zijn veeleer een
wijzen naar betere mogelijkheden, een
hulp voor hen die zich al eens blind
Istaren of moedeloos tegen stroom en tij
opvaren.
Wat er ook van zij. daar is een pro-
bleem van de kleine gemeenten. De op-
lossing hiervan ligt niet zo zeer in haar
afschaffing. Zij kan opgespoord in de
heersende toestand zelf.
Laat ons overdenken, wikken en we-
gen. ten slotte rationaliseren. Zo zal
elke gemeente de thuis zijn en het va-
derland in 't klein.
de toen van een gewelddadige oplossing
en het conflict tussen Belgrado en Mos
kou vond mede zijn oorsprong in het feit.
dat de Russen toen op enige matiging aan-
drongen van de Zuidsla vische eisen
De voorlopige toestand bleef dus behou
den In 1948 begingen de Westerse Ge
allieerden echter de grote fout van het
hele gebied aan Italië te beloven Tito
stond toen nog in het Moskovietiscyie
kamp en de communisten waren vrij
sterk in Italië. Washington. Londen en
Parijs wilden nu stemmen winnen voor
de Gasperi door het Italiaanse nationalis
me te vleien.
Die list had wel succes. Maar als Tito
zich van de Sovjetunie afwendde, kwam
men tegenover nieuwe moeilijkheden te
staan. Het aan Rome gegeven woord moest
men inslikken. Men gaf goede raadla
ten beide landen proberen met elkaar
eer schikking te treffen. Maar deze goede
raid was nu werkelijk zeer goedkoop en
Rome noch Belgrado konden er wat mee
uitriciiter.
De zaak werd een chronische ziekte.
In Augustus jl. kwam het weer eens tot
een koortsige crisis. Tito hield een drei
gende rede Rome zond enige troepen
naar de grens. Tito hield een nog meer
dreigende rede. De Westerse Geallieerden
wisten geen raad. Pella. die zo pas een
wel wat wankel kabinet had opgesteld,
probeerde de zaak wat te consolideren
door weer eens te verklaren, dat het hele
gebied zoals na 1918. nu weer Italiaans
moest worden Algemene toejuichingen
van alle partijen. Maar nu de Westersen
Italië alleen laten, komt Pella weer in
moeilijkhedenhij zegt wel dat het een
eerste stap is naar de oplossing zoals het
Italiaans nationalisme zich die denkt,
maar dat gelooft eigenlijk niemand meer
en de communisten en Nenni-socialisten
zullen de regering nu weer gemakkelijk
overtroeven met nationalistische leuzen.
Men staat nu eigenlijk weer waar men
acht jaai geleden stond.
In een tot Groot-Brittannië en de Ver
enigde Staten gerichte nota. die ook aan
Italië werd medegedeeld, stelt de Zuid-
slavische regering de dringende bijeen
roeping voor van een conferentie van vier
nl. Groot-Brittannië. de Verenigde Staten,
Italië en Zuid-Slavië, en zulks wegens de
toestand die. volgens de regering van
Zuid-Slavië. het behoud van de inter
nationale vrede en de veiligheid kan in
gevaar brengen» indien de bondgenoten
hun besluit handhaven hun strijdkrachten
uit de A-zone van het vrijgebied Triëst
terug te trekken en de zone aan Italië toe
te kernen. In de nota. die tot de regerin
gen van Groot-Brittannië en de Verenig
de Staten werd gericht, en die een half
u p later aan de diplomatieke vertegen-
w.o:digers van Italië te Belgrado werd
medr gedeeld, verklaart de Zuidslavische
regering nader, dat zij het noodzakelijk
geoordeeld heeft de secretaris-generaal
van de UNO van de huidige toestand op
de hoogte te brengen
NAAR EEN VOORCONFERENTIE
TE PANMOENDJOM
in de UNO-kringen werd vernomen dat
John Foster Dulles, na overleg met de
ambassadeurs van de geallieerde mogend
heden positief zou antwoorden op de Chi
nese en de Noordkoreaanse mededelingen
waarbij gemeld werd dat de betrokken re
geringen voorstellen te Panmoendjom een
bijeenkomst te houden ter voorbereiding
van de politieke conferentie over Korea
Volgens goedingelichte communistische
kringen te Panmoendjom zou de door de
minister van buitenlandse zaken van
communistisch China voorgestelde bijeen
komst geen ander doel hebben dan de
bespreking van de datum en de plaats
van de politieke conferentie over Korea
en van de landen die er aan zullen deel
nemen.
Zij zullen echter onverzettelijk op het
standpunt blijven dat 7 Januari als uiter
ste datum van deze werkzaamheden zal
worden vastgesteld.
HET SUKKELGANGETJE NAAR
WERELDVREDE.
Eerst Duitsland bewapenen en dan een
garantie geven tegen de Duitse agressie is
een voorstel, dat de Russen niet interes
seert. En Dulles wil nog heel wat anders
Op ziin persconferentie heeft hij zich ak
koord verklaard met de opvatting van Se
nator Knowland die trouwens een zeer
machtig man is in de Amerikaanse poli
tiek. Knowland nu wil ook wel enige
veiligheidsgarantie geven aan Moskou,
maar dan moeten er eerst vrije verkiezin
gen plaats hebben niet alleen in Oost-
Duitsland. maar ook in Polen. Tsjecho-'
Slovakije. Roemenië. Bulgarije. Honga
rije. Litauen. Letland en Estland. Een
Frans blad resumeert de verklaringen van
Knowland met de woordengeen non-
agressiepact alvorens de sovjet-unie zich
binnen de grenzen van 1939 heeft terug
getrokken.
Dulles nu heeft gezegd het eigenlijk
wel eens te zijn met die gedachte Dat
het op die basis onmogelijk tot een ge
sprek met de Rus kan komen spreekt van
zelf. Het blijft sukkelen. De vrede is
voorlopig niet veel anders dan een the
ma voor rhetorische verklaringen en een
aanleiding tot het neerleggen van bloe
men op monumenten van Europeërs
uit vroeger eeuwen. De pacifisten van on
ze tijd schijnen zich van de werkelijke
vredesproblemen niet veel aan te trekken-
Zij zijn blijkbaar bang zich de vingeren
te verbranden SPECTATOR-
op Postcheckrekening 461.73
(L. Dumortier. leper) en C ont
vangt Het Ypersch Nieuws
elke Zaterdagmorgen vanaf
a. s. week tot einde Dee. 1953.