i.nrgang. N° H SEPTEMBER 1920 lre Année, N° 21 II SEPTEMBRE 1920 - - Weekblad - - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres Orgaan der Vereeniging der Geteisterden, der Ypersche Clubs, enz. heer Opstel en Aankondigingen Yperstraat, 21, POPERINGHE Abonnement tot 31 December 1920 3.50 Voor 't buitenland 5.00 Organe de l'Association des Sinistrés, des Clubs Yprois, etc. Rédaction, Administration et Publicité Rue d'Ypres, 21, POPERINGHE Abonnement jusqu'au 31 décembre 1920. 3.SO Pour l'étranger 5.00 Quand aurons-nous, pour les arrondisseinents Fumes et d'Ypres, uil Ministère de la Region vastée, résidant chez nous, et réunissant tous pouvoirs administratifs quelconques. Tant que nous n'aurons pas notre ministère écial rien ne marcbera chez nous, et nous ne irtirons pas du gacliis actuel. Federatie der Geteisterden van de verwoeste streek De eerste maandelijksche vergadering der af vaardigden van de maatschappijen van ge isterden zal plaats hebben te Yper, den Zon- ag 12 September toekomende, om elf uren, HOTEL VICTORIA, Meenciiscne poort. De gemeenten waar dergelijke maatschap- Ten nog niet bestaan, worden verzocht zich Idaar voorloopig te doen vertegenwoordigen oor afgezanten der gemeenteoverheden. :édératïon des sinistrés de Ia Region dévastée La première réunion mensuelle des délégués es sociétés de sinistrés aura lieu a Ypres, le limanche 12 Septembre prochain, a onze heu- es, a l'HOTEL VICTORIA, Porte de Menin. Les communes, oü n'existe pas encore de so- iété de sinistrés, sont priées de s'y faire provi- oirement représenter par un délégué de l'auto- ité communale. Ypersche Ciub„ Poperinghe INLICHTINGSBUREEL Élken Zondag, van 11 tot 12 ure, worden kos tloos inlichtingen gegeven tot het opmaken er aanvragen tot het bekomen van schadever- oedingen. Zich te wenden in 't lokaal bij den heer Lo- eau, Groote Markt, Poperinghe. Bezoek van Minister Jaspar Le Ministre a la cooperative d'Ypres Nous avons re§u quelques renseignements pré cis au sujet de l'entretien qui eut lieu entre M. le ministre Jaspar et M. Masschelin, vice-président de la Cooperative d'Ypres, le jeudi 2 septembre dérnier. A la demande du ministre, au sujet des travaux de la société, M. Masschelein répondit que jusqu'a présent la Coopérative avait examiné et adressé a la Fédération pour demandes d'avances, 850 dos siers sur lesquels 452 avaient obtenu satisfaction; de sorte que plus de la. moitié attendent encore une décision. M. le ministre, étonné, demanda combien de temps s'écoulait avant l'octroi des avances. La réponse fut Certains dossiers (pro- bablement ceux qui ont le dessus du paquet) re- viennent au bout de six a buit semaines, les autres peuvdnt attendre, trois quatre et même, comme il est déja arrivé, cinq mois! Le vice-président de la Coopérative demanda alors pourquoi on devait attendre si longtemps l'envoi d'argent sous le système qu'on appelle maintenant nouveau régime Sous l'ancien ré gime, l'argent était adressé a la Coopérative, qui le répartissait suivant les besoins des sinistrés et après justification des remplois. Actuellement, les sinistrés regoivent avis de l'octroi de l'avance et de l'envoi des fonds, mais ils doivent attendre souvent cinq ou six semaines l'argent promis. Un troisième point de la conversation fut l'aug- mentation nouvelle des formalités a remplir, par suite de l'obligation de- fournir un extrait officiel des actes de l'ëtat civil, tandis qu'on se contentait jusqu'ici de la copie du livret de mariage. Le mi nistre répondit que cette nouvelle exigence prove- nait de la Trésorerie, et qu'on ne saurait passer outre M. le ministre expliqua ensuite comment il en- tendait encourager l'initiative privée en octroyant des avances pouvant atteindre 3,000 francs par immeuble construit. Même pour les immeubles de plus grande importance, il pourrait faire des grou- psments, et alors un juge unique serait désigné qui, sur avis des cooperatives, pourrait rendre des j ugements. Le ministre promit d'intervenir auprès de la Fédération et surtout des bureaux pour activer l'examen des dossiers. II trouvait en effet excessif qu'il fallut attendre plusieurs mois pour obtenir une avance. De même, il promit que, sous le nou veau régime l'envoi d'argent suivrait désormais de suite la reception de l'avis. Espérons que les actes suivront les promesses de M. le ministre. Beloogingert La Fédération des cooperatives Dans notre dernier numéro, M. A. V..., d'Ypres, se (plaignait de ce que la Fédération des Coopéra- tives ne lui pay ai t pas le crédit alloué. De guerre las, il avait recount aux grands moyens et avait télégraphié directement au ministre. M. Jaspar, précisément, s'apprêtait a venir a Ypres... Trois ou quatre jours après, M. A. Y... recevait SON cheque et pouvait continuer la, reconstruction de sa maison. On dirait vraiment que tous ces Bruxellois le font exprès pour exaspérer les sinistrés. Ce qu'on s'y fiche de nous dans tous ces bureaux ce n'est pas a dire. HET YPERSCHE Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Naamlooze artikels geweigerd LA REGION D'YPRES On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges Les articles non signés sont refusés Minister Jaspar was Donderdag te Yper, Vrijdag 'as hij te Poperinghe, Meessen en Wervick. s Avonds 'as hij wederom 't huis. Hij was haastig, zeer haastig... Wij hebben bitter weinig vernomen over hetgeen hij tdaan heeft. Overal heeft hij gezegd dat alles nu veel :ier ging gaan, dat er geld was en dat de geteisterden agelijk hadden niet zoo tevreden te zijn, als hij zelf was, 'V enz. Volgens men ons verzekert, heeft hij aan het gemeen- estuur van Yper beloofd dat de plans binnen de 8 da- in zouden goedgekeurd zijn. Officieel. Hij was zelve ■Wonderd dat het nog niet gedaan was. Serieus Er zullen weinig veranderingen gedaan worden aan de Y ''inrichtingen. Maar het Zaalhof zal in een c'te modèle herbouwd worden. (God spare ons van - esthetieke huizekotjes van de Kalfvaart. Almachtige °nrierm U onzer en... hang dien architect op). an den heer voorzitter der Coöperatief van Yper heeft 'nister Jaspar beloofd dat de zaken, van nu voorts, door - ederatie te Brussel rapper zullen onderzocht worden 1 at de betalingen regelmatiger zullen geschieden... n eene algemeene vergadering van Staatscommissaris- n te Poperinghe zou hij uitleggingen gegeven hebben over een nieuw stelsel van Rechtbank van Schadevergoe ding Sommige kamers zullen ingericht worden en zullen bestaan uit oenen enkelen rechter, zonder bijzitters. Na tuurlijk moeten de zaken alzoo spoediger beslist worden. Die enkele rechter zal zich ter plaats begeven, de gemeen teoverheden bijeenroepen, de scheidsrechters, de coöpe ratief, de Staatscommissaris, de belanghebbenden der ge meente, en alzoo zal hij, in 2 minuten tijds, zijn vonnis kunnen uitspreken, met goed oordeel der zaak... (Is dat niet duizendmaal beter dan dat Rechtbank-personeel per gemeente welke al de geteisterden vragen De minis ter weet toch beter dan wij hetgeen wij noodig hebben) Wij moeten immers bekennen dat zekere commissarissen ons ronduit verklaard hebben dat zij dat nieuw boeltje niet goed verstaan. Het schijnt dat M. Jaspar te Wytschaete een ploeg van een vijftigtal werklieden afgedankt en weggezonden heeft, omdat zij geen werk verrichten. (Hij heeft toch eindelijk iets gezien dat iedereen sedert maanden en maan den bewondert) Te Wervick heeft hij een gedeelte der gebouwen van het gewezen klooster van den heiligen Paulus aangenomen om er het personeel van den plaatselijken kamer der Rechtbank van Oorlogsschade te herbergen. Wij weten geen andere bijzonderheden van dat minis terieel bezoek. Op eersten Oogst laatstleden nam, ter gelegenheid der Tuindagfeesten, te Yper de grootste betooging plaats die men sedert menige tientallen van jaren in onze streek bewonderd had. Zonder voorafgaande propaganda, op den enkelen op roep van ons pas verschenen weekblad Het Ypersche, vergaderden vijftien duizend man, allen geteisterden van het arrondissement Yper, om krachtdadig aan 's lands bestuur te kennen te geven dat ons volk moede is van bespot en gefopt te worden door de Brusselsche minis- teriën. De betooging was deftig, kalm en vol beteekenis voor de toekomst. Op Maandag 30 Oogst greep er een der gelijke betooging plaats te Diksmuide. Zij was ook in drukwekkend. Toen M. De Groote, koninklijke Hoog- Commissaris het woord wilde nemen om het bestuur te verdedigen, wierd hij tegengesproken en uitgefloten. Maar de betooging eindigde in de beste orde. Zondag aanstaande, 1 2 September, zal er, onder het beleid der volksvertegenwoordigers der streek, ook te Oos tende eene betooging der geteisterden plaats hebben. Wij wenschen onze Oostendsche vrienden, uit ganscher harte, den besten uitslag, zoo goed, als 't zijn kan, als dezen dien wij te Yper hadden. Den zelfden dag zullen te Yper afgevaardigden van al de geteisterde gemeenten van 't Ypersche bijeenkomen om de middels te beramen ten einde de belangen, ja zelf het bestaan van onze streek te verdedigen. Overal is men dus bezig Dat het bestuur ons aan- hoore

Het Ypersche (1925-1929) | 1920 | | pagina 1