BONS DU TRÉSOR HET YPERSCHE LARÉGIOND'YPRES Bijvoegsel Supplément 5 de la RESTAURATION MONËTAIRE La Banque de Courtrai, La Banque de Courtrai Tout es opé rat ions de banque. Les plaintes deviennent de plus en plus vives a Ypres au sujet de la fagon dont parfois certains employés du téléphone servent (ou desservent) les clients de l'ad- ministration. Cette attitude est assez incompréhen- sible. Si la fonction n'est peut-être pas toujours amusante, elle n'est du moins pas obligatoire. Déclarations-Passavant /..laargang, N' 18. 20 OOGST 1921 2" Année, N° 18. - 20 AOUT 1921 ne nieuwe schikkingen der wet op de oorlogsschade Zoolang wij den oorspfonkelijken tekst niet bezitten der wijzigingen door de Kamers aan- eerd, is het ons onmogelijk de juiste veranderin gen te kunnen aanduiden die, aan de vorige wet, gedaan werden. De Senaat heeft voor de uitgewekenen hun recht blijven behouden aan de intresten sedert de uitwij king. De Kamers hadden dat recht werkelijk afge schaft met te bepalen dat de vluchtelingen geen recht er aan zouden hebben indien zij, binst hun ballingschap, de hulp van vreemde komiteiten of vreemde landen ontvangen hadden Dus, alleen de rijkste der vluchtelingen en deze die te oud waren om soldaat te worden en nochtans jong en gezond genoeg om te werken, konden van die intresten genieten. Welke onrechtvaardigheid De Kommissie van den Senaat had zich daartegen ge steld, en, de Minister er aan verzakend, werd de ;erst bestaande bepaling behouden. Daarmeê is ;ene der grootste onrechtvaardigheden van het pro jet Jaspar verdwenen. Twee belangrijke veranderingen moeten hier vermeld worden. Voor wat de meubels (meubles meublants) aan gaat, de rechtbank moet, aan den geteisterde, die het herbeleg zijner meubels niet begeert, eene bij gevoegde vergoeding toestaan van de helft van het geen hij zou bekomen hebben in geval van feitelijk herbeleg. Onze lezers zullen seffens de gewichtigheid van dien artikel begrijpen. Eenige maanden geleden, hebben de bonden van ons arrondissement gevraagd geweest hun gedacht over zulk een voorstel uit te drukken. Men zal rich waarschijnlijk herinneren dat, in eene maan- delijksche vergadering der afgevaardigden, onzen voorzitter, M. Butaye, een gunstig advies over dat punt verdedigde. Zijne zienswijze werd fel tegen- [esprokenen in de volgende vergadering bestatigde men dat meestal onze plaatselijke bonden weigerden lat voorstel goed te keuren. Dat ongunstig advies werd aan de Nationale Federatie kenbaar gemaakt. andere gewesten was men meestendeels van een andere meening. Dit ziet er uit alsof hét hier maar eene van die kwestiën was zonder andere ge- vichtigheid dan op financieel opzicht. Wat er van vele geteisterden zouden geerne gebruik er van naken, maar helaas zij zijn de betaling niet 'erzekerd Verre van daar, zoo als wij het verder •uilen bewijzen. Dus,een artikeltje der wet dat niets nhoudt Voor alle andere vergoedingen, mag de recht bank, maar alleen bij eenparigheid van stemmen, ian deze geteisterden de toelating geven van te her zeggen waar, hoe en wanneer hij het goeddunken :a' in België en, in dit geval zal de betaalde ver zading niet hooger mogen beloopen dan de helft 'an hetgene zou toegekend zijn in geval van dade- ijk herbeleg. Dit zou kunnen in onze vernielde gewesten aller zotste gevolgen hebben. Vele eigenaars van wizen, bij voorbeeld, in plaats van te herbouwen ■uilen vragen om eene driebubbele vergoeding toe pend te worden en daarmeê zullen zij een huis °°pen in de niet vernielde gewesten. In onze ste- Jen en dorpen zouden daardoor vele ongebouwde plaatsen blijven bestaan, de nijverheid en de terug- eerder bevolking zouden veel te lijden hebben, are het niet dat die toelating de toestemming van ale drie de leden van de rechtbank vereischt in Plaats van de meerderheid van hen. Het is inder- jad te voorzien dat zulke toelatingen niet dik- ^ls zullen toegekend worden. En nog eens de ^el(erlleid der datum van de betaling van zulk- 'g vonnis is van aard de toepassing van die «we schikking te belemmeren, of beter, gansch te jwt brengen.. e Senaat, juist zooals de Kamers, heeft geheel geredetwist over het bedrag der coëfficiënten van herbeleg van meubels,van koopwaren in stock, grondstoffen, enz. De uitslag ervan is dat de coëfficiënten voor de koopwaren en grondstoffen van nu af zullen vastgesteld zijn door een tafereel in de wet ingeschreven. De besprekingen zijn zoo duister geweest in onze Hooge Kamers als in de Lagere, en wij zullen aan; andere en betere de taak overlaten van uit te leggen wat er juist beslist is geweest. Wij verstaan geheel dat boeltje niet, en eene derde lezing heeft ons geen klaarte maar een geweldige hoofdpijn bijgebracht. De wettige coëfficiënten voor herbeleg van meubels zijn afgeschaft. De rechtbanken zijn we derom vrij. Men ziet dat, tot hier toe, het voor ons gouvernement al te zamen de moeite niet waard was van een nieuwe wet te maken. Maar hier ligt de knoop het gouvernement wilde zich het recht behouden om in het vervolg de datum der betalingen te bepalen. Dit schrikkelijk voorstel, die de eeuwige dood van onze streek moest bijbrengen werd door de Kamers verworpen, dank de tegen- strijding van onze gewestelijke Kamerleden en van den heer Mechelynck, van Gent, voorzitter der Kommissie. In den Senaat, heeft de Minister aan gedrongen omdat het ministerieel voorstel toch zou aanveerd worden, maar terzelvertijd stemde hij toe tot eene verbetering die het gevaar van het oor spronkelijk voorstel wel verminderde. Alzoo ge wijzigd zegt dien artikel 53 dat een Koninklijk besluit zal bepalen, wanneer en, hoe detijtels zullen betaald worden derwijze dat de gelden in handen der geteisterden in tijds zullen gesteld worden, opdat zij het herbeleg zouden kunnen uitvoeren binnen, de tijdstippen door het vonnis opgesteld. Natuurlijk is die verplichting van den Minister min of meer voldoende voor degenen die herbe- leggen. Met goede ministers, gelijk M. Van de Vyvere wel schijnt te zijn, moeten wij misschien niet veel vreezen, alhoewel zijne bureelmannen somtijds schijnen niet veel rekening te houden van zijne gedachtenmaar krijgen wij nieuwe Jaspars, dan ware het gevaar groot. Tot nu toe waren al de tijtels betaalbaar in 1925. De nieuwe wet laat het bestuur toe dien termijn onbepaaldelijk op te schorsen, en dat is slecht, zeer slecht, bijzonderlijk voor deze die niet kunnen herbeleggen. Dit is de vernietiging der twee voordeelen waarvan wij hooger gesproken hebben. Tot heden toe, deze die herbélegden genoten van de interesten op dat herbeleg, gerekend van len Januari 1920. Van nu af, beginnen de renten maar te loopen van den dag aangesteld door de rechtbank voor de betaling van de tijtels. Dit be duidt een groot verlies van interesten voor ons allen, herbeleggers. In de praktijd zullen er zich oneindig vele moeilijkheden en betwistingen voor doen voor het uitrekenen dier renten. Wij willen dit kortbondig overzicht der wet niet sluiten zonder eene melding te maken van een gansch nieuwe schikking die in de wet inge- lascht geweest is op ,het voorstel van den heer Senator Croquet 50bis. De rechtbank zal ten tijtel van loon, aan den geteisterde, de helft der gelden toekennen dat deze zal gespaard hebben in het uit voeren van zijn herbeleg, de staat van het overige ontlast zijnde. Dit is een zeer eigenaardig voorstel. Bij voor beeld, de rechtbank geeft u, voor het herbeleg te doen van uwe meubels, eene bijgevoegde som van 10.000 fr. Door allerlei baatjes en gespaarzaam- heden gelukt gij er in u te herstellen met 7000 fr. uit te betalen boven de weerde van 1914. Er schiet dus 3000 fr. gespaard geld over. Hewel de rechtbank mag u geschenk doen van de helft ervan, dus 1500 fr. Zulks werd met het beste inzicht gestemd en om eenieder tot spaarzaamheid aan te wakkeren. (Jam mer genoeg dat de Staat het voorbeeld van het tegenovergestelde geeft). Maar dat bewijst dat de Senators, juist gelijk het grootste getal Kamerleden, niet de minste kennis hebben van de wijze waarop de wetten op de oorlogsschade noodzakelijk moe ten toegepast worden. De vergoedingen zijn uitbe taald bij sneeden, en het gebruik der laatste snêe is buiten het kontrool der rechtbank... Indien dus de geteisterde erin gelukt is geheel zijne laatste sneedeniet te moeten verbruiken, zal het overschot voor hem alleen zijn. En dat is maar rechtvaardig. Dat bijvoegsel aan art. 53, die schijnt voordeehg te zijn aan sommige geteisterden, is dus zonder feitelijke toepassing. Un beau geste niets anders. Volgens wij vernemen, is de wet nog niet gestemd Inderdaad, den tekst gestemd door de Kamers is niet letterlijk denzelfden tekst als deze door den Senaat gestemd. Eenige enkele verbete ringen van redaktie en van bepaling zijn door den minister bijgebracht geweest sedert de stemming door den Senaat. Dit behelsde geene verandering aan de wet, maar toch moet dit goedgekeurd wor den door den Senaat. Onze Senators vergaderen maar eerst in Septem ber Vele dingen kannen das nog gebeuren, en het verfoeid pro jet Jaspar alreeds onkenbaar ge worden, is nog geen wet. porte a la connaissance des détenteurs de Bons du Trésor 5 de la Restauration Monetaire rembour- sablesle ler décembre 1921, désireux d'obtenir le remboursement de leurstitres, que ceux-ci doivent, en conformité de la loi du 30 juillet 1921 être dé- posés du 10 au 24 aout 1921a l'effet d'être revê- tus d'une estampille spéciale. Le Ministre des Finances est autorisé a créér, a concurrence du capital nominal nécessaire pour l'échange de la Restauration Monétaire qui n'au- rait pas été. déposée dans le délai fixé, des Bons du Trésor portant intérêt a cinq pour cent 1'an a partir du lr décembre 1921 et remboursables le lr décembre 1926. Les détenteurs auront droit, lors de l'échange, au paiement 1°) d'une prime en espèces représentant cinq pour cent du capital nominal des Bons de Ia Res tauration échangés 2°) du coupon de l'échéance du lr décembre 1921 afférent a ces Bons. a YPRES fait les opératioris de renouvellement et d'échange SANS PR A IS. EchangedeMonnaiesEtrangères Encaissement de Coupons (edMO lldlb Téléphone au bureau de ce journal

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1921 | | pagina 3