BONS DU TRÉSOR
HET YPERSCHE LARÉGIOND'YPRES
Bijvoegsel Supplément
5 de la RESTAURATION MONËTAIRE
La Banque de Courtrai,
La Banque de Courtrai
Tout es opé rat ions de banque.
Les plaintes deviennent de plus en plus
vives a Ypres au sujet de la fagon dont
parfois certains employés du téléphone
servent (ou desservent) les clients de l'ad-
ministration.
Cette attitude est assez incompréhen-
sible. Si la fonction n'est peut-être pas
toujours amusante, elle n'est du moins
pas obligatoire.
Déclarations-Passavant
/..laargang, N' 18. 20 OOGST 1921
2" Année, N° 18. - 20 AOUT 1921
ne nieuwe schikkingen
der wet op de oorlogsschade
Zoolang wij den oorspfonkelijken tekst niet
bezitten der wijzigingen door de Kamers aan-
eerd, is het ons onmogelijk de juiste veranderin
gen te kunnen aanduiden die, aan de vorige wet,
gedaan werden.
De Senaat heeft voor de uitgewekenen hun recht
blijven behouden aan de intresten sedert de uitwij
king. De Kamers hadden dat recht werkelijk afge
schaft met te bepalen dat de vluchtelingen geen
recht er aan zouden hebben indien zij, binst hun
ballingschap, de hulp van vreemde komiteiten of
vreemde landen ontvangen hadden Dus, alleen
de rijkste der vluchtelingen en deze die te oud
waren om soldaat te worden en nochtans jong en
gezond genoeg om te werken, konden van die
intresten genieten. Welke onrechtvaardigheid De
Kommissie van den Senaat had zich daartegen ge
steld, en, de Minister er aan verzakend, werd de
;erst bestaande bepaling behouden. Daarmeê is
;ene der grootste onrechtvaardigheden van het pro
jet Jaspar verdwenen.
Twee belangrijke veranderingen moeten hier
vermeld worden.
Voor wat de meubels (meubles meublants) aan
gaat, de rechtbank moet, aan den geteisterde, die
het herbeleg zijner meubels niet begeert, eene bij
gevoegde vergoeding toestaan van de helft van het
geen hij zou bekomen hebben in geval van feitelijk
herbeleg.
Onze lezers zullen seffens de gewichtigheid van
dien artikel begrijpen.
Eenige maanden geleden, hebben de bonden van
ons arrondissement gevraagd geweest hun gedacht
over zulk een voorstel uit te drukken. Men zal
rich waarschijnlijk herinneren dat, in eene maan-
delijksche vergadering der afgevaardigden, onzen
voorzitter, M. Butaye, een gunstig advies over
dat punt verdedigde. Zijne zienswijze werd fel tegen-
[esprokenen in de volgende vergadering bestatigde
men dat meestal onze plaatselijke bonden weigerden
lat voorstel goed te keuren. Dat ongunstig advies
werd aan de Nationale Federatie kenbaar gemaakt.
andere gewesten was men meestendeels van
een andere meening. Dit ziet er uit alsof hét hier
maar eene van die kwestiën was zonder andere ge-
vichtigheid dan op financieel opzicht. Wat er van
vele geteisterden zouden geerne gebruik er van
naken, maar helaas zij zijn de betaling niet
'erzekerd Verre van daar, zoo als wij het verder
•uilen bewijzen. Dus,een artikeltje der wet dat niets
nhoudt
Voor alle andere vergoedingen, mag de recht
bank, maar alleen bij eenparigheid van stemmen,
ian deze geteisterden de toelating geven van te her
zeggen waar, hoe en wanneer hij het goeddunken
:a' in België en, in dit geval zal de betaalde ver
zading niet hooger mogen beloopen dan de helft
'an hetgene zou toegekend zijn in geval van dade-
ijk herbeleg.
Dit zou kunnen in onze vernielde gewesten aller
zotste gevolgen hebben. Vele eigenaars van
wizen, bij voorbeeld, in plaats van te herbouwen
■uilen vragen om eene driebubbele vergoeding toe
pend te worden en daarmeê zullen zij een huis
°°pen in de niet vernielde gewesten. In onze ste-
Jen en dorpen zouden daardoor vele ongebouwde
plaatsen blijven bestaan, de nijverheid en de terug-
eerder bevolking zouden veel te lijden hebben,
are het niet dat die toelating de toestemming van
ale drie de leden van de rechtbank vereischt in
Plaats
van de meerderheid van hen. Het is inder-
jad te voorzien dat zulke toelatingen niet dik-
^ls zullen toegekend worden. En nog eens de
^el(erlleid der datum van de betaling van zulk-
'g vonnis is van aard de toepassing van die
«we schikking te belemmeren, of beter, gansch
te jwt brengen..
e Senaat, juist zooals de Kamers, heeft geheel
geredetwist over het bedrag der coëfficiënten
van herbeleg van meubels,van koopwaren in stock,
grondstoffen, enz. De uitslag ervan is dat de
coëfficiënten voor de koopwaren en grondstoffen
van nu af zullen vastgesteld zijn door een tafereel in
de wet ingeschreven. De besprekingen zijn zoo
duister geweest in onze Hooge Kamers als in de
Lagere, en wij zullen aan; andere en betere de taak
overlaten van uit te leggen wat er juist beslist is
geweest. Wij verstaan geheel dat boeltje niet, en
eene derde lezing heeft ons geen klaarte maar een
geweldige hoofdpijn bijgebracht.
De wettige coëfficiënten voor herbeleg van
meubels zijn afgeschaft. De rechtbanken zijn we
derom vrij.
Men ziet dat, tot hier toe, het voor ons
gouvernement al te zamen de moeite niet waard
was van een nieuwe wet te maken. Maar hier ligt
de knoop het gouvernement wilde zich het recht
behouden om in het vervolg de datum der
betalingen te bepalen. Dit schrikkelijk voorstel, die
de eeuwige dood van onze streek moest bijbrengen
werd door de Kamers verworpen, dank de tegen-
strijding van onze gewestelijke Kamerleden en van
den heer Mechelynck, van Gent, voorzitter der
Kommissie. In den Senaat, heeft de Minister aan
gedrongen omdat het ministerieel voorstel toch zou
aanveerd worden, maar terzelvertijd stemde hij toe
tot eene verbetering die het gevaar van het oor
spronkelijk voorstel wel verminderde. Alzoo ge
wijzigd zegt dien artikel 53 dat een Koninklijk
besluit zal bepalen, wanneer en, hoe detijtels zullen
betaald worden derwijze dat de gelden in handen
der geteisterden in tijds zullen gesteld worden,
opdat zij het herbeleg zouden kunnen uitvoeren
binnen, de tijdstippen door het vonnis opgesteld.
Natuurlijk is die verplichting van den Minister
min of meer voldoende voor degenen die herbe-
leggen. Met goede ministers, gelijk M. Van de
Vyvere wel schijnt te zijn, moeten wij misschien
niet veel vreezen, alhoewel zijne bureelmannen
somtijds schijnen niet veel rekening te houden van
zijne gedachtenmaar krijgen wij nieuwe Jaspars,
dan ware het gevaar groot.
Tot nu toe waren al de tijtels betaalbaar in
1925. De nieuwe wet laat het bestuur toe dien
termijn onbepaaldelijk op te schorsen, en dat is
slecht, zeer slecht, bijzonderlijk voor deze die niet
kunnen herbeleggen. Dit is de vernietiging der twee
voordeelen waarvan wij hooger gesproken hebben.
Tot heden toe, deze die herbélegden genoten
van de interesten op dat herbeleg, gerekend van
len Januari 1920. Van nu af, beginnen de renten
maar te loopen van den dag aangesteld door de
rechtbank voor de betaling van de tijtels. Dit be
duidt een groot verlies van interesten voor ons
allen, herbeleggers. In de praktijd zullen er zich
oneindig vele moeilijkheden en betwistingen voor
doen voor het uitrekenen dier renten.
Wij willen dit kortbondig overzicht der wet
niet sluiten zonder eene melding te maken van
een gansch nieuwe schikking die in de wet inge-
lascht geweest is op ,het voorstel van den heer
Senator Croquet
50bis. De rechtbank zal ten tijtel van
loon, aan den geteisterde, de helft der gelden
toekennen dat deze zal gespaard hebben in het uit
voeren van zijn herbeleg, de staat van het overige
ontlast zijnde.
Dit is een zeer eigenaardig voorstel. Bij voor
beeld, de rechtbank geeft u, voor het herbeleg te
doen van uwe meubels, eene bijgevoegde som van
10.000 fr. Door allerlei baatjes en gespaarzaam-
heden gelukt gij er in u te herstellen met 7000 fr.
uit te betalen boven de weerde van 1914. Er schiet
dus 3000 fr. gespaard geld over. Hewel de
rechtbank mag u geschenk doen van de helft
ervan, dus 1500 fr.
Zulks werd met het beste inzicht gestemd en om
eenieder tot spaarzaamheid aan te wakkeren. (Jam
mer genoeg dat de Staat het voorbeeld van het
tegenovergestelde geeft). Maar dat bewijst dat de
Senators, juist gelijk het grootste getal Kamerleden,
niet de minste kennis hebben van de wijze waarop
de wetten op de oorlogsschade noodzakelijk moe
ten toegepast worden. De vergoedingen zijn uitbe
taald bij sneeden, en het gebruik der laatste snêe
is buiten het kontrool der rechtbank... Indien dus
de geteisterde erin gelukt is geheel zijne laatste
sneedeniet te moeten verbruiken, zal het overschot
voor hem alleen zijn. En dat is maar rechtvaardig.
Dat bijvoegsel aan art. 53, die schijnt voordeehg
te zijn aan sommige geteisterden, is dus zonder
feitelijke toepassing. Un beau geste niets
anders.
Volgens wij vernemen, is de wet nog niet
gestemd Inderdaad, den tekst gestemd door de
Kamers is niet letterlijk denzelfden tekst als deze
door den Senaat gestemd. Eenige enkele verbete
ringen van redaktie en van bepaling zijn door den
minister bijgebracht geweest sedert de stemming
door den Senaat. Dit behelsde geene verandering
aan de wet, maar toch moet dit goedgekeurd wor
den door den Senaat.
Onze Senators vergaderen maar eerst in Septem
ber Vele dingen kannen das nog gebeuren, en het
verfoeid pro jet Jaspar alreeds onkenbaar ge
worden, is nog geen wet.
porte a la connaissance des détenteurs de Bons du
Trésor 5 de la Restauration Monetaire rembour-
sablesle ler décembre 1921, désireux d'obtenir le
remboursement de leurstitres, que ceux-ci doivent,
en conformité de la loi du 30 juillet 1921 être dé-
posés du 10 au 24 aout 1921a l'effet d'être revê-
tus d'une estampille spéciale.
Le Ministre des Finances est autorisé a créér, a
concurrence du capital nominal nécessaire pour
l'échange de la Restauration Monétaire qui n'au-
rait pas été. déposée dans le délai fixé, des Bons
du Trésor portant intérêt a cinq pour cent 1'an a
partir du lr décembre 1921 et remboursables le
lr décembre 1926.
Les détenteurs auront droit, lors de l'échange,
au paiement
1°) d'une prime en espèces représentant cinq
pour cent du capital nominal des Bons de Ia Res
tauration échangés
2°) du coupon de l'échéance du lr décembre
1921 afférent a ces Bons.
a YPRES
fait les opératioris de renouvellement et d'échange
SANS PR A IS.
EchangedeMonnaiesEtrangères
Encaissement de Coupons (edMO lldlb
Téléphone
au bureau de ce journal