h I I 1 Oorlogsschade Dommages de guerre «rooten I ncde'“l Emid th fr. fr. fr. fr. fr. Bij zijn intrede als minister verklaarde de heer 5655 1755 2225 4990 27.930 885 1595 16.465 1465 10.730 10.160 10.210 3075 2690 1665 1343 1750 1971 2530 4975 1000 3116 818 2450 1015 687 3447 483 113 389 1700 1100 Een verklaring van den Minister van Arbeid Het ligt in mijn bedoeling hier het werk van den heer Wauters, waaraan ik overigens mede- arbeidde, voort te zetten. Het komt er slechts op aan zekere genomen besluiten ten uitvoer te brengen. Het departement zal in denzelfden geest, als vroeger, bestuurd worden. Mijn toestand is slechts van voorloopigen aard vermits hij zal ophouden na de verkiezingen. Tot dan zal ik meêwerken aan het democratisch werk van het kabinet. Het werk van den heer Wauters maakte deel uit van het regeeringsprogramma. Zijn wetsvoorstellen werden in den ministerraad besproken. De belangrijke besluiten, door den heer Wauters getroffen, hadden de goedkeuring zijner collegas. Aan mij, aldus de heer Mahaim, de onderbro ken voortzetting van het begonnen werk te ver zekeren. Ik zou niet willen den schijn verwekken hier de rol te spelen van strooman der reaktie. N. B. Het is dus alsof Minister Wauters gebleven ware Keus van SCHEUR ALMANAKKEN Y per straat, 21, POPERINGHE. pris vos Mahaim het volgende Vanhove Pieter Hoornaert Victor Haelewyn Amand i; Beke Pierre Schoonaert Camille Liebberecht Marie Gemeente Z1LLEBEKE Derudder-Garreyn Jules fr. Forret Léonard Callens Léopold Gemeente ZUYDSCHOOTE Vandelannoote Charles Verhaeghe Alois Vandenberghe Charles Vulsteke Henri Van Exem Valère Glorie Achiel Verbrigghe Isidore Costenoble Henri Roose Jules Serroen Victor Snick Alois DISCOURS prononcé par M. VANDROMME, Président d'hon- neurdelaF.N.C. Ie jour de Toussaint, aucimetière d’Ypres, sur la tombe des soldats Beiges. Gemeente HOOGLEDE Bruggeman Alidor fr. We Dejonghe Richard Gemeente LANGEMARCK Six Eugénie, we Platteeuw Cleenwerk Emile Dekindt Marcel Decaestecker-Loyson Julien Dujardin Alphonse Gemeente OOST-NIEUWKERKE Ghekiere Jules Muylle Marie, we Depoorter Devolder Rosalie en kinders Dutry Joseph cause Nous aurions du subir les vexations de Baliemand exécré, ou, pour nous y sous- traire, ainsi qu’une race vaincue et maudite, nous disperser aux quatre coins du globe. Et qu’était la peine de nos exilés pendant la grande guerre, celle de nos concitoyens restés en territoire occupé, a cóté des souf- Frances sans nom et sans fin que nous auraient values une victoire allemande Maïs nous n’avons plus a craindre cette odieuse tutelle, nous sommes libres et c’est a vous, chers morts que nous le devons, a vous et a nos vaillants alliés qui ont laissé tant des leurs sur nos champs de bataille. Quelle immense dette de reconnaissance nous avons contractée envers vous Jamais nous ne pouvons la payer. Et que nous serions coupables de nous divi- ser et de perdre par nos dissentiments le prix de votre sang si généreusement versé 1 Mais non, chers héros, votre dévouement n’aura pas été inutile. De votre héroïsme naitra pour vos frères d’armes, pour tous les Beiges, une ère de paix et de prospérité. Nous savons que l’ennemi n’accepte pas la legon de cette guerre atroce et que, l’ayant perdue, il prépare contre no.us une nouvelle offensive. Une offensive d’ordre moral, aussi dange- reuse, plus dangereuse quoique moins meur- trière que l’autre et dans laquelle il ne se servira ni de canons, ni d’asphyxiants, mais de nos divisions... Opposons-nous done a ces assauts d’un autre genre, soyons Flamands, soyons Wal- lons, mais soyons avant tout Beiges. Au cours de notre histoire, les provinces Wallonngs et Flamandes ont eu une tendance continuelle a se rapprocher et elles ont abouti par la constitution de la Belgique. Pour ne pas détruire cette unité, il faut que nous mêmes restions unis 1 Chaque manifesta tion aiguë d’une race, en provoquant l’autre a l’exaspération... servirait l’ennemi. Nos héros ne le veulent pas. Leur coeur n’est pas mort, leur ombre nous surveille. Ils exigent et ils en ont bien le droit que nous ne rendions pas vain leur ultime sacrifice. Et il ne le sera pas, non Soyez sans appréhension, nobles victimes de la plus effroyable lutte qui fut. Nous reste- rons dignes de vous. Que vos coeurs soient apaisés. Vousqui, pournos droits, nos libertés, êtes entrés dans l’orgueil d’une mort sublime, dormez en paix 3o Oktober had onder - -p van volk de inhuldiging plaats van - Camille Vermès als burgemeester der -icente. Kooit zag men Meeuws Isidoor Lievens Félix Verholle Henri Baene Thérésia Gemeente HOLLEBEKE Pattyn Charles fr. de laatste zitting der Scheidsrechterlijke Kommis sies werd de schade, waarde 1914, als volgt Va$tgesteld voor de hiernavermelde geteisterden Dans la dernière séance des Commissions Arbitrales la valeur des dommages 1914 a été fixée comme iuit pour les personnes ci-dessous Gemeente BEVEREN bij ROESELAERE Verhuist Flavie, we Vanneste Victor fr. 18.570 1720 9500 6127 674 Gemeente G1TS Hr CAMILLE VERMÈS Vanclooster Hector C’est aujourd’hui la grande fête des morts, Votre fête a Vous, glorieuses victimes de la guerre. Au nom de la section Yproise de la Fédéra- tion Nationale des Combattants, je vous salue et je viens déposer sur vos tombes l’hommage de notre reconnaissance émue. C’est vous, chers et regrettés frèresd’armes, c’est votre héroïsme qui nous a sauvés de la barbarie teutonne c’est votre sacrifice qui a délivré la Belgique de l’asservissement. Quand en 1914 Baliemand viola notre terri toire, d’un seul geste vous avez armes pour le rejeter. Vous vous êtes battus pour un idéal, la Patrie, que vous ne vouliez pas souillée par un ennemi sans scrupules. Pour votre liberté, pour la notre, vous avez vécu plus de 4 ans une vie de misères, terrés dans la boue, exposés sans cesse aux rafales de mitraille des canons adverses. Que de fois, pendant vos longues veillées aux tranchées» vous avez dü songer a vos chères families, aux amis, regretter les agréa- bles et fugitives soirées passées dans leur intimité, a la faveur d’une permission Mais vousjr’accordiez a ces souvenirs qu’un moment, car le boche était la devant vous, et qui vous épiait. Méprisant la mort, vous ripostiez courageu- sement ases assauts multipliés et vos attaques impétueuses eurent finalement raison d’un en nemi supérieur en nombre. Après avoir tenu Benvahisseur en respect pendant de longs mois, vous l’avez enfin mis en déroute et vous nous avez épargné la dou- leur et la honte de la domination. Car, que serions-nous devenus sans votre bravoure, nobles défenseurs de notre sainte fr. 4755 22.650 5774 8176 Uit Hollebeke piechtige inhuldiging van als burgemeester der gemeente Hollebeke. Gemeente S* JAN Schacht Alois We Ampen-Blomme Marie-Elodie Stad YPER Zondag toeloop ■ffeei' Kooit zag men in Hollebeke zoo een welge- kt feest. Iedereen bracht het zijne bij om de eve]s te sieren en te bevlaggen. Triomfpoor- ten rezen in groot getal op in alle straten. Men Jad slechts de zoo talrijke opschriften te lezen m te bestatigen hoe de burgemeester van Iedereen verlangd werd, hoe hij geëerd, geacht L bemind is door zijne dorpgenooten. -gh dan de stoet Ongelooflijk is het hoe aien dit alles had kunnen samen brengen. Om lu. kwam een prachtige auto toe aan de Kor- Uvilde uiterste palen der gemeente. Onder vreugdeschot stapte de heer burgemeester af. pe E. H. Hinnekens, pastoor der parochie, druktehemde hand en verwelkomde hem; Kerk €n Staat gaan hand in hand. Een prachtige bloemtuil werd hem aangeboden door zijn neefje Julia Dumortier. Désiré Depuydt als oudste lid van den gemeenteraad las een wel gemeende welkomgroet. Het vermaarde mu- ziekvan Wervik hief daarna de Brabanconne Lan. Bloemruikers werden beurtelings aange boden door Broeder en Zusters, door de leden van den gemeenteraad, door Jufvrouw Van- lènbussche, dochter van een raadslid. In een voord het was indrukwekkend en de heer bur gemeester was zienlijk ontroerd. De schoone stoet kwam daarna in beweging. Jammer dat bet weder nu aan ’t pronken ging, daarin het voorbeeld volgende van eenige ingezetenen, klein in getal, die ’t feest niet medevierden. In de welingerichte stoet bemerkte men voorop een groep parchtige ruiters te peprd. Vooreerst al de peerden der gemeente waarbij verscheidene van Wytschaete. Verders be merkte men verschillige welgekozen praalwa gens, 2 juffers te paard die het fiere en vrome België verbeeldden, talrijke rijkversierde hee- ren-en damesrijwielen, de knechtjes en meis jes der scholen met vlaggen en eindelijk de leden van den gemeenteraad, de heer Burge meester, de leden van ’t weldadigheidsbureel, deE. H. Pastoor, de leden van den Kerkraad. Aan het verplaatste gemeentehuis gekomen verwelkomt de heer Secretaris zijn opper hoofd in eene vloeiende taal, toegejuicht door iedereen. De heer Burgemeester bedankt al de aanwezigen en belooft een Burgervader te zijn zoowel voor kleinen als grooten. Die belofte zal hij houden want heer Camille Vermès, ge steund door zijne vrienden, heeft geen twee i woorden. I Na de ontvangst in ’t gemeentehuis, wierd leen prachtig banket aangeboden waaronder redevoeringen uitgesproken werden door den E. H. Pastoor van Hollebeke, den heer E. Boussemaere, hoofdonderwijzer te Hou- them en den heer Jules Vermès, gewezen ge meentesecretaris. Om 81/2 ure had eene algemeene verlichting plaats tot bekroning van dit zoo welgelukt feest mi tot vereering van den alombeminden heer Burgemeester. Een ooggetuige.

Het Ypersche (1925-1929) | 1921 | | pagina 7