Jerome Struye eraardbestelling van onzen Stadsgenoot i comprenions, Qroote Keus Kerkboeken vaw Fer-sste Communie i Discours de M. Janne sf k? C’est la première ibis que, depuis 1’ar- Maandag aanstaande, 3 April, om 2 uur ’s namiddags, zal de teraardbestel ling plaats hebben in Sl Jacobskerk van twee onzer stads gen ooien Adjudant Tïllo CALLEWAERT en Adjudant HALLAERT beiden gesneuveld op ’t Veld van Eere te Hand- zaeme den 1” October 1918. te verkrijgen ten bureele van dit blad. bezoedelt en doodigt al wat raakt, de verge telheid waarmede ik deze stad reeds bedekt dacht, deze stad-martelares waar alles de oorlog en zijne verwoestingen herinnert, maar waar geen enkele Steen onze dooden herinnert. Ook de plicht van ons allen, makkers, is van vóór dit gapend graf, laatste ruststede van eenen onzer wapenbroeders, vóór deze be traande familie, rechtte eischen voor de onzen, voor onze weduwen en bejaarde ouders wier voogden wij zijn. Want dat woord recht, in zijne zóó dikwerf verminderde beteekenis, wij, wij moeten het niet laten onteeren. Herinneren wij ons dat het recht in ons ontredderd land het vergcteir offer is van onze 3o.oöo dooden het zijn onze' verminkten, die de ham! reiken het zijn onze weduwen, onze weezen, onze bejaarde ouders, diesterven van ellende het zijn oud-strijdèrs, uit hunne woning verbannen, zonder verblijf plaats op straat geworpen het is het houten I kruis voor 3o.ooo van de onzen en de eere- teekens uitgedeeld aan hen, die ’t- land niet verdedigd hebben bet zijn de in vrijheid gelaten woekeraars en leveraars van den vijand het zijn alle zaken van die soort, welke de faam onzes Vaderlands bevlekken. Ziedaar het recht overgebracht in de plooien onzer overwinnende vaandels met al wat het als aanstootelijk en Walgelijk bevat. Maar het ware, het gezonde, het eenige recht dat wij begrijpen zal het zich dan nimmer oprichten uit die grafkuilen, die .wij met jaloerschheid bedekken bij middel onzer liefde van wapen broeders zal het zich dan nimmer oprichten uit die grafkuilen onder de gedaante van een zwerm gordels om deze te geeselen, die onze glorierijke dooden ontaarden en tot winstge vend maken het lijden en den nood van hen, die zij alleen hebben gelaten in het land. Wat ons betreft, oud-strijdéxs, onze heilige zending van bescherming bewust ten opzichte van U, beste betraande Ouders, rekent op ons en weest verzekerd van onzen steun. Deze voogdij zullen wij U tceder maken, en wij zullen U het pijnlijk verlies dat U komt te ondergaan en dat U heden beweent, gemak kelijker doen onderstaan. Dat recht, dat wij voor U willen, zullen wij U doen geworden, moesten .onze 3o.ooo dooden uit hun graf oprijzen om ons bij te staan zelfs indien onze weduwen, onze weezen, onze rechtheb benden, onze verminkten, wij zelf, de opstan delingen, ons moesten oprichten in een gevoe len van rechtvaardige wraakneming. En U, beste makker Struye, rustin vrede. Glorierijk gevallen voor de heilige zaak des Vaderlands, uwe naam, herhaald aan de kin deren onzer scholen, zal zinnebeeld blijven van plicht uw voorbeeld van verzaking zal voor ons aanspoorder zijn om gedurende de vrede ons, nationaal werk voort te zetten, begonnen en uitgeoefend in den oorlog. Rust in vrede, held zoo groot als eenvoudig, de uwen zijn onder onze bescherming, van ons, uwe gezellen van ellende en roem het is een eed die ik U in hunnen naam afleg. Een eed, aan eenen doode gedaan, is onschendbaar het is U zeggen dat wij hem nooit zullen laten voorschrijven. Makker Struye rust in vrede. ne se dressera-t-elle done jamais de ces tombes quenous couvrons jalou- sement de notre amour de frères d’armes ne se dressera-t-elle done jamais de ces tombes sous la forme, d’une nuée de ceinturons pour flageller cëux qui trafiquent de nos morts glo- rieux et spéculent des souffrances et de la dé- tresse de ceux qu’ils ont laissés seals au pays. Quant anous, ancienscombattants, conscients de notre mission sacrée de protection vis-a- vis de vous, chérs parents éplorés, comptez sur nous et soyez assures de notre appui. Cette tutelle nous saurons vous la rendre douce et saurons vous faire supporter plus fa- cilement la perte cruelle que vous avez faite et que vous pleurez a'ujourd’hui. Cette justice que nous voulons póur vous, nous saurons. vous la faire rendre, hos 3o.coo morts dussent- ils sortir de leur tombe pour nous appuyer quand bien même nos veuves, nos orphelins, nos ayants-droit, nos mutilés, nous mèmes, les révoltés, nous dussions nous dresser dans ■un sentiment de légitime vengeance. Et toi, Cher Caniarade Struye, dors en paix. Tombé glorieusement pour la sainte cause de la Patrie, ton nom répété aux enfants de nos écoles restera synonyme de devoir ton exémple d’abnégation sera pour nous un excitant a continuer dans la paix notre travail national commencé et eftectué pendant la guerre. Dors en paix, héros grand autaht que simple Les tiens sont .sous notre protection, a nous tes compagnons de misère et degloire c’est un serment qu’en leur nom je te fais. Un serment fait a un mort est sacré c’est te dire que jamais nous ne le laisserons prescrire. Camarade Struye dors en paix. J A N N E Président de la F. N. C., Bruxelles. Struye Jerome, enfant d’Ypres la Glorieuse, rtr.é au service en juin igi5 fit la campagne I l3e Régiment d’Artillerie en septembre ji8 les clairons de la victoire menaient enfin isnotres a 1’assaut pour ladélivrance de notre ays envahi et pressure. Malheureusement, ce :une homme de vingt-deux ans ne devait plus rvoir les siens, et au moment oil, de toutes arts, notre armee poursuivait l’épée dans les bus, 1’ennemi enfin abattu, Struye Jéróme imbait on brave le 29 septembre h Kippe- [erckem. Fils unique il était mort en héros, iort au champ d’honneur. Mesdames, Messieurs, Chers Camarades, iluons bien bas ces morts dont le sacrifice iblime a la cause du Droit et de la Liberté permis que nous restions ce que nous som- les des Beiges. Ils tombèrent a 1’ombre de os trois couleurs et sous l’égide de notre evise L’union fait la force paree que ous savions tons, quand nous nous battions i-bas, que seule l’union de toutes nos éner- ies, de toutes nos troupes nous donnerait la irce de bouter dehors ceux qui persécutaient t presSuraient nos femmes et enfants restés u pays. Ne 1’oublions pas 1 car déja 1’oubli ’étend sur le sacrifice consent! par nos morts oubli, pieuvre aux tentacules nombreuses, ui étreint tout ce qu’elle approche, qui ouille et tue tout ce qu’elle touche 1’oubli ont j’ai cru cette ville déja couverte, cette ille martyre oil tout rappelle la guerre et ses estructions, maisou aucune pierrene rappelle os morts. Aussi notre devoir a tous, camara- ies, est-il devant cette tombe ouverte ou vient ujourd’hui dormir son dernier sommeil un le nos frères d’armes, devant cette familie plorée, de réclamer justice pour les nötres, iour nos veuves et nos vieux parents dont ious sommes les tuteurs. Car ce mot justice au sens si souvent atro- •hié, nous ne devons pas, nous, le laisser e postituer. Souvenons-nous que la justice Ians notre pays désemparé, c’est le sacrifice mblié de nos 3o.ooo morts ce sont nos muti- és quitendent lamain, ce sont nos veuves, ios orphelins, nos vieux parents qui crèvent le misère ce sont des combattants expulsés le leur logement, jetés sur la rue sans gite et •ans logis c’est la croix de bois pour 3o.ooo les nótres et les décorations distribuées a :eux qui n’ont pas défendu le pays ce sont es trafiquants et les fournisseurs de 1’ennemi aissés en liberté ce sont toutes choses de ce jenre dont se ternit la imputation de notre >atrie. Voila la justice rapportée dans les plis le nosdrapeauxvictorieux dans tout ce qu’elle mntient de revoltant et de repugnant. Mais a vraie, la saine, la seule justice que nous Maandag 20 Maart 1.1. had, op het kerkhof an Yper, onder een grooten toeloop van vrien- en en kennissen, de teraardbestelling plaats an Jeróme Struyp, zoon van Emiel en harailde Vanden Abeele. Namens de Invali. lenbond werd door den eer Caenepeel, voorzitter, eene li jkrede uit- esprpken en een andere door den heer Janne, [gemeene voorzitter van den N. S. B., wij jn gelukkig deze laatste hier in de twee den te kunnen mededeelcn (bij gebrek aan laats moesten wij die eene week verschui- en). Lijkrede van den heer Janne Mevrouwen, Mijnheeren, Beste Makkers, Het is de eerste maal, sedert den wapen stilstand, dat ik de eer heb, op dezen edelen en glorierijken grond van Vlaanderen, de wederbegrafenis bij te wonen van een zijner kinderen, gevallen voor het Vaderland. Ook is het met eene hevige aandoening dat ik in naam mijner makkers vereenigd in den Natio- nalen Strijdersbond, dien jongen held terug gebracht in den geboortegrond, de hulde opdraag van onzen eerbied en onze broeder lijke genegenheid en zijne familie de verzeke ring aanbied van onze hulp, zoowel zedelijke als stoffelijke. Struye Jérome, kind van Ieperen-de-Roem- rijke, ingelijfd in Juni igi5, deed den oorlog mede bij het l3e regiment geschut; in Septem ber 1918 voerden eindelijk de klaroenen der overwinning de onzen tot de bestorming voor de verlossing van ons overweldigd en uitgebuit land. Ongelukkiglijk, die jongeling van twee en twintig jaren moest de zijnen niet meer terug zien en op t’ oogenblik dat ons leger langs alle zijden, den sabel in de lenden, den vijand vervolgde eindelijk neergeveld, viel Struye als dappere den 2Qn September, te Kippe- Merckem. Eenige zoon, hij was gestorven als held, gestorven op het veld van eer. Mevrouwen, Mijnheeren en beste Makkers, groeten wij heel waardig deze dooden wiens grootsche offer aan de zaak van het Recht en van de Vrijheid toegelaten heeft dat wij ble ven wat we zijn Belgen. Zij vielen in de schaduw onzer drie kleuren en ouder het borstschild onzer leus Eendracht baart macht; omdat wij allen wisten-, toen wij ginder streden, dat alleen de vereeniging van al onze wilskrachten, van al onze troepen ons de macht zou geven om diegenen buiten te zetten, welke onze vrouwen en kinders, in bezet Bel gië gebleven, kwelden en uitbuitten. Vergeten wij het niet M'ant reeds strekt de vergetel heid zich uit over het ingewilligde offer onzer dooden. E?e vergetelheid, welke met hare talrijke voelsprieten, wurgt al wat nadert, die i I X A /-L ntwii a listice, j’ai l’honneur d’assister sur cette able et glorieuse terre des Flandres a la réin- umation de 1’un de ses enfants tombé pour la u atrie. Aussi, est-ce avec une émotion intense ue, au nom de mes camarades groupés dans Fédération Nationale des Combattants, rpporte a cë jeune héros, ramené dans la are natale, 1’hommage de notre respect et de atre affection fraternelle, et a sa familie 1’as- irance de notre appui tant moral que materiel.

Het Ypersche (1925-1929) | 1922 | | pagina 5