Une Circulaire Ministérielle 3e Année, N<' 6 - 27 MAI 1922 3e Jaargang, N° 6 - 27 MEI 1922 Vendeurs, Acheteurs et Reconstruction Rédaction, Administration et PublicitéRue d’Ypres, 21, POPERINGHE Beheer, Opstel en Aankondigingen Yperstraat, 21, POPERINGHE Les articles non signés sont refuses Naamlooze artikels geweigerd retraite Roesfciare ^eehaven Quels sont les propriétaires qui ven- dent leurs fonds avec droit auxdommages de guerre R. Ceux qui, pour l’un motif ou I’autre, ne peuvent pas reconstruire. Que faut-il en conclure R. Que loin de contrecarrer les ces sions de droits, il faut les encouraqer. La Palisse. Quels sont ceux qui achètent R. -- Ceux qui veulent reconstruire de suite. Que faut-il avant tout pour que notre Région revive R. Reconstruire. Que, diable, Messieurs les profiteurs des receptions de rois, de reines et de... Bolche- vistes, vous croyez-voüs au dessus de la loi Un coup de balai dans toutes cette pape- rasserie s. v. p. ét qu’il n’en reste plus mème le souvenir La loi la loi la loi ou une pacifique revolution 1 Abonnement 8 fr. par an Etranger 12 fr. On peut s’abonner dans tous les bureaux de poste Beiges Journal hebdomadaire de 1’Arrondissement d’Ypres Organe de 1’Association des Smistrés, des Clubs Yprois, etc. - - Weekblad - - voor het Arrondissement Yper Orgaan der Vereeniging der Geteisterden, der Ypersche Clubs, enz. Abonnement 8 fr. per jaar Buitenland 12 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Spéculat, blir dans années, la vie économique nent r malades ^°us croyons devoir protester centre de pareils agissements sournois. b’en faut-il que les sinistrés qui sont par la perte de leurs chef de Peut-on demander pour quel motif M. Orban, directeur au Ministère des Affaires Économiques, a donné sa démission Est-il vrai, comme le disent les gens, qui doivent cependant être bien informés, qu’il en est sorti écceuré de voir les incompetences et les incapacités y règner en maitres absolus Peut-on espérer une réponse binden over Nieuwpoort en Diksmuide heen, wat vergen zou i° het wederbevaarbaar ma ken van den Yzer tot Diksmuide 2° het gra ven van een vaart metgroote sektie van D iksmuide naar Roeselare. Het zal niet veel moeite kosten de öntegen- sprekelijke voordeelen van dit ontwerp én voor de verwoeste streken én voor ’s Lands geldkas zonneklaar aan eenieders verstand te brengen. Is Nieuwpoort niet de eenige natuurlijke haven van België aan de Noordzee gelegen Moet de Yzer dan toch niet weder bevaar baar gemaakt worden ten minste tot ’t Fort van Kriocke, plaats waar de vaart van Yper met dezen wereldberoemd geworden water loop in verbinding komt? Dit is alleszins een uit te voeren werk, dat men wel wat uitstellen kan, maar dat toch eens zal moeten voltooid worden. En hoe eerder, hoe b ..ter Evenmin zal men de bewering kunnen vol houden dat men de herstelling van de vaart van Yper naar den Yzer zoo maar altijd op de lange baan zal kunnen blijven verschuiven Alreeds werden in onze verwoeste streek millioenen genoeg nutteloos uitgegeven, die heden nog en in ’s Lands kas, en in de gekl- koffers der bijzonderen aanwezig zijn zouden, hadden de beurtschepen en kool- en zand- vrachters van den beginne af Yper-Kaai kun nen bereiken zooals vroeger dit het geval was. Dit spelletje van geld met hamers te breken moet en zal ophouden. Niet op den rug der geteisterden, maar te hunnen dienste en te hunnen voordeel dienen er besparingen gedaan te worden. Indien nu de sektie van Nieuwpoort tot Diksmuide wat breeder en wat dieper uitge graven werd, dan vroeger dit het geval was, zou dit dan zooveel meer aan 's Landskas komen te kosten, dat men er voor zou moeten afschrikken Integendeel een groote besparing zou het wezen, want Diksmuide ligt maar 17 km. van de zee af en is maar 22 km. van Roeselare verwijderd, terwijl de afstand tus- schen Brugge en Roeselare 32 km. bedraagt. Men denke even na en men zal van zelf tot het besluit komen dat het voor onze Regeering voordeelt gei wezen zou 17 km. vaart te herstel len en 22 km. nieuwe vaart bij te graven dan 32 km. ver een gansch nieuw kanaal van groote sektie tot stand te moeten brengen, des te meer daar men, met de herstellingswerken hierboven bedoeld uit te voeren, twee vlie gen meteen lap slaan zou». Roeselare, Dik smuide en Yper zouden hierdoor met hetzelfde werk, dezelfde kosten en dezelfde gelegenheid 17 km. nader van de zee gebracht worden. Deze drie steden zouden hierdoor op denzelf- den voet behandeld worden en de gansche streek zou uit die noodzakelijke werken van openbaar nut dezelfde onmetelijke voordeelen trekken. De striktste eischen der gelijkheid en der rechtvaardigheid zouden hier aldus meteen de volledigste voldoening ontvangen. dans la capitale Spéculateurs nent remplacer nos morts, Er wordt af en toe gesproken van Roeselare te verbinden met de zee en alleman zal moeten toegeven dat dit een zeer nuttig werk wezen zou, dat onze provintie niets dan voordeel kan bij brengen. Het schijnt dat de Handelskamer van Brugge en Roeselare zouden voorgestcld hebben, als zijnde de meest gewenschte oplos sing, de rechtstreeksche verbinding van Roe selare met Zeebrugge. Het zij ons toegelaten dit voorstel te bestrij den als zijnde niet alleenlijk het minst goede, maar daarl ij nog 1° een onrechtvaardig bevoor- deeliging dier twee handelscentrums en 2° een met mokers geldbrekerij van weergalooze lichtzinnigheid. De millioenen hebben al genoeg gedanst en de geteisterden zijn de eerste om den Heer Theunis gelijk te geven, daar waar hij spaar zaamheid aanpredikt zij zijn vooral verbit terd als zij zien dat er nuttelodfe met ’s lands duiten gezwendeld wordt op een onverklaar baar en weerzinwekkende wispelturigheid, terwijl zij maar altijd met een lamzakkig Jobs geduld naar de uitbetaling hunner rechtmatige schadevergoeding moeten staan wachten en de uitvoering van groote werken van openbaar nut zooals o. a. ’t bevaarbaar maken van den Yzer en ’t herstellen van de vaart van Yper naar den Yzer een levensvereischte voor onze streek, ons zoo diep geteisterd Westland maar altijd naar den achtergrond wordt geschoven door en voor praal- en pracht werken in ’t binnenland. Het is nochtans niet genoeg iets te bestrij den, men moet er iets anders in de plaats kunnen voorstellen wij vinden slecht dat Roeselare over Zeebrugge rechtstreeks met de zee verbonden worde. Met welke andere oplossing kunnen wij West-Vlaanders dan voor den dag komen Wij vinden dat de rechtvaardigste en de minstkostelijkste oplos sing wezen zou Roeselare met de Zee tc ver- dans le deuil ménage, de mères et d’enfants, laissent a l’a- andon des terrains dont, malgré eux, ils ne sa\ ent plus faire usage eux-mémes Le 20 janvier 1920, une circulaire ministé rielle aux Commissaires de l’Etat disait no- tamment II importe, avant tont, d’accélcrer la re- construction des villes et villages détruits. Pour ce faire, il faut que dans le plus bref délai possible, le plus grand nombre d’alloca- tions provisionnelles soient liquidées au profit des sinistrés. II est indispensable que la plupart d’entre eux puissent, dans le cou- rant de l’année 1920, commenccr la recon- struction de leurs immeubles ou la remise en état de leurs terres. Textuel). Traduction en mai 1922 II faut ne pas instruirë les affaires dans les- quelles des personnes sinistrées ont vendu leurs terrains avec le droit aux indemnités. De pareils achats constituent des actes de pure spéculation Alias la résurrection d’Ypres est un événe ment déplorable. Eh quoi 1 Spéculateurs ceux qui achètent pour reconstituer la ville d’Ypres et sa région 1 Spéculateurs ceux qui risquent de venir s’éta- klir dans une contrée oü, durant plusieurs sera plus rude que ceux qui vien- nos vieux, nos I'S HET LA RE j IO N D'YPRES YPERSCHE

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1922 | | pagina 17