Une Circulaire Ministérielle
3e Année, N<' 6 - 27 MAI 1922
3e Jaargang, N° 6 - 27 MEI 1922
Vendeurs, Acheteurs
et Reconstruction
Rédaction, Administration et PublicitéRue d’Ypres, 21, POPERINGHE
Beheer, Opstel en Aankondigingen Yperstraat, 21, POPERINGHE
Les articles non signés sont refuses
Naamlooze artikels geweigerd
retraite
Roesfciare ^eehaven
Quels sont les propriétaires qui ven-
dent leurs fonds avec droit auxdommages
de guerre
R. Ceux qui, pour l’un motif ou
I’autre, ne peuvent pas reconstruire.
Que faut-il en conclure
R. Que loin de contrecarrer les ces
sions de droits, il faut les encouraqer.
La Palisse.
Quels sont ceux qui achètent
R. -- Ceux qui veulent reconstruire de
suite.
Que faut-il avant tout pour que notre
Région revive
R. Reconstruire.
Que, diable, Messieurs les profiteurs des
receptions de rois, de reines et de... Bolche-
vistes, vous croyez-voüs au dessus de la loi
Un coup de balai dans toutes cette pape-
rasserie s. v. p. ét qu’il n’en reste plus mème
le souvenir
La loi la loi la loi ou une pacifique
revolution 1
Abonnement 8 fr. par an Etranger 12 fr.
On peut s’abonner dans tous les bureaux de poste Beiges
Journal hebdomadaire
de 1’Arrondissement d’Ypres
Organe de 1’Association des Smistrés,
des Clubs Yprois, etc.
- - Weekblad - -
voor het Arrondissement Yper
Orgaan der Vereeniging der Geteisterden,
der Ypersche Clubs, enz.
Abonnement 8 fr. per jaar Buitenland 12 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Spéculat,
blir dans
années, la vie économique
nent r
malades
^°us croyons devoir protester centre de
pareils agissements sournois.
b’en faut-il que les sinistrés qui sont
par la perte de leurs chef de
Peut-on demander pour quel motif M.
Orban, directeur au Ministère des Affaires
Économiques, a donné sa démission
Est-il vrai, comme le disent les gens, qui
doivent cependant être bien informés, qu’il en
est sorti écceuré de voir les incompetences et
les incapacités y règner en maitres absolus
Peut-on espérer une réponse
binden over Nieuwpoort en Diksmuide heen,
wat vergen zou i° het wederbevaarbaar ma
ken van den Yzer tot Diksmuide 2° het gra
ven van een vaart metgroote sektie van D iksmuide
naar Roeselare.
Het zal niet veel moeite kosten de öntegen-
sprekelijke voordeelen van dit ontwerp én
voor de verwoeste streken én voor ’s Lands
geldkas zonneklaar aan eenieders verstand te
brengen.
Is Nieuwpoort niet de eenige natuurlijke
haven van België aan de Noordzee gelegen
Moet de Yzer dan toch niet weder bevaar
baar gemaakt worden ten minste tot ’t Fort
van Kriocke, plaats waar de vaart van Yper
met dezen wereldberoemd geworden water
loop in verbinding komt? Dit is alleszins een
uit te voeren werk, dat men wel wat uitstellen
kan, maar dat toch eens zal moeten voltooid
worden. En hoe eerder, hoe b ..ter
Evenmin zal men de bewering kunnen vol
houden dat men de herstelling van de vaart
van Yper naar den Yzer zoo maar altijd op de
lange baan zal kunnen blijven verschuiven
Alreeds werden in onze verwoeste streek
millioenen genoeg nutteloos uitgegeven, die
heden nog en in ’s Lands kas, en in de gekl-
koffers der bijzonderen aanwezig zijn zouden,
hadden de beurtschepen en kool- en zand-
vrachters van den beginne af Yper-Kaai kun
nen bereiken zooals vroeger dit het geval
was. Dit spelletje van geld met hamers te
breken moet en zal ophouden. Niet op den
rug der geteisterden, maar te hunnen dienste
en te hunnen voordeel dienen er besparingen
gedaan te worden.
Indien nu de sektie van Nieuwpoort tot
Diksmuide wat breeder en wat dieper uitge
graven werd, dan vroeger dit het geval was,
zou dit dan zooveel meer aan 's Landskas
komen te kosten, dat men er voor zou moeten
afschrikken Integendeel een groote besparing
zou het wezen, want Diksmuide ligt maar
17 km. van de zee af en is maar 22 km. van
Roeselare verwijderd, terwijl de afstand tus-
schen Brugge en Roeselare 32 km. bedraagt.
Men denke even na en men zal van zelf tot
het besluit komen dat het voor onze Regeering
voordeelt gei wezen zou 17 km. vaart te herstel
len en 22 km. nieuwe vaart bij te graven dan
32 km. ver een gansch nieuw kanaal van groote
sektie tot stand te moeten brengen, des te
meer daar men, met de herstellingswerken
hierboven bedoeld uit te voeren, twee vlie
gen meteen lap slaan zou». Roeselare, Dik
smuide en Yper zouden hierdoor met hetzelfde
werk, dezelfde kosten en dezelfde gelegenheid
17 km. nader van de zee gebracht worden.
Deze drie steden zouden hierdoor op denzelf-
den voet behandeld worden en de gansche
streek zou uit die noodzakelijke werken van
openbaar nut dezelfde onmetelijke voordeelen
trekken. De striktste eischen der gelijkheid en
der rechtvaardigheid zouden hier aldus meteen
de volledigste voldoening ontvangen.
dans la capitale Spéculateurs
nent remplacer nos morts,
Er wordt af en toe gesproken van Roeselare
te verbinden met de zee en alleman zal moeten
toegeven dat dit een zeer nuttig werk wezen
zou, dat onze provintie niets dan voordeel kan
bij brengen.
Het schijnt dat de Handelskamer van
Brugge en Roeselare zouden voorgestcld
hebben, als zijnde de meest gewenschte oplos
sing, de rechtstreeksche verbinding van Roe
selare met Zeebrugge.
Het zij ons toegelaten dit voorstel te bestrij
den als zijnde niet alleenlijk het minst goede,
maar daarl ij nog 1° een onrechtvaardig bevoor-
deeliging dier twee handelscentrums en 2° een met
mokers geldbrekerij van weergalooze lichtzinnigheid.
De millioenen hebben al genoeg gedanst en
de geteisterden zijn de eerste om den Heer
Theunis gelijk te geven, daar waar hij spaar
zaamheid aanpredikt zij zijn vooral verbit
terd als zij zien dat er nuttelodfe met ’s lands
duiten gezwendeld wordt op een onverklaar
baar en weerzinwekkende wispelturigheid,
terwijl zij maar altijd met een lamzakkig Jobs
geduld naar de uitbetaling hunner rechtmatige
schadevergoeding moeten staan wachten en
de uitvoering van groote werken van openbaar
nut zooals o. a. ’t bevaarbaar maken van
den Yzer en ’t herstellen van de vaart van
Yper naar den Yzer een levensvereischte
voor onze streek, ons zoo diep geteisterd
Westland maar altijd naar den achtergrond
wordt geschoven door en voor praal- en pracht
werken in ’t binnenland.
Het is nochtans niet genoeg iets te bestrij
den, men moet er iets anders in de plaats
kunnen voorstellen wij vinden slecht dat
Roeselare over Zeebrugge rechtstreeks met
de zee verbonden worde. Met welke andere
oplossing kunnen wij West-Vlaanders dan
voor den dag komen Wij vinden dat de
rechtvaardigste en de minstkostelijkste oplos
sing wezen zou Roeselare met de Zee tc ver-
dans le deuil
ménage, de mères et d’enfants, laissent a l’a-
andon des terrains dont, malgré eux, ils ne
sa\ ent plus faire usage eux-mémes
Le 20 janvier 1920, une circulaire ministé
rielle aux Commissaires de l’Etat disait no-
tamment
II importe, avant tont, d’accélcrer la re-
construction des villes et villages détruits.
Pour ce faire, il faut que dans le plus bref
délai possible, le plus grand nombre d’alloca-
tions provisionnelles soient liquidées au
profit des sinistrés. II est indispensable que
la plupart d’entre eux puissent, dans le cou-
rant de l’année 1920, commenccr la recon-
struction de leurs immeubles ou la remise en
état de leurs terres. Textuel).
Traduction en mai 1922
II faut ne pas instruirë les affaires dans les-
quelles des personnes sinistrées ont vendu
leurs terrains avec le droit aux indemnités. De
pareils achats constituent des actes de pure
spéculation
Alias la résurrection d’Ypres est un événe
ment déplorable.
Eh quoi 1 Spéculateurs ceux qui achètent
pour reconstituer la ville d’Ypres et sa région 1
Spéculateurs ceux qui risquent de venir s’éta-
klir dans une contrée oü, durant plusieurs
sera plus rude que
ceux qui vien-
nos vieux, nos
I'S
HET
LA RE j IO N
D'YPRES
YPERSCHE