Huide aan M. Boe?eboom geeft I de voord niat- M. VOORDECKERS. Tot nu toe heeft men steeds gezorgd voor alles wat den landbouwer omringt, thans zou er meer moeten gedaan worden voor het onderwijs van den landbou wer en zijne familie. M. Geuten. Reeds lang is dit aan den Heer Minister gevraagd geweest. Alle scholen zijn hier vernield en de opvoeding der kinderen heeft tijdens den oorlogverwaarloosdgeweest. Maar nooit heeft men daarover antwoord bekomen. MVoordeckers.Hier dient onderscheid gemaakt te worden tusschen de lagere scholen die afhangen van het Ministerie van Kunsten en Wetenschappen en de beroepschölen die onder beheer vallen van het Ministerie van Landbouw. M. Deleu. In den 4n graad is er nu min dan vroeger in den 3n graad belang gehecht aan het landbouwonderwijs, dat vervangen wordt door den handenarbeid, het beroepson derwijs. Het ware wenschelijk dat er meer zou aangedrongen worden voor het lager land bouwonderwijs. M. BrUTSAERT is verheugd te hebben ver nomen dat naar 't schijnt er eene beslissing is om in de steden de 4' graad bijzonder voor te behouden voor de nijverheid en in de dorpen voor het landbouwonderwijs. M. Vermeulen, vraagt indien het niet mo gelijk ware nu het goedkoope tarief van vóél den oorlog voor het vervoer van kalk terug te bekomen van het Ministerie van Spoorwegen. Daarna komt M. Caenepeel voor en in groote trekken een juist en klaar overzicht van de werking van den Dienst, en brengt eene warme hulde aan den Heer Bestuurder M. Boereboom, die met zooveel zorg zich van zijne moeilijke taak heeft gekweten ter voldoe ning van alle geteisterden. In naam van al de landbouwers der verwoeste streek schenkt hij aan M. Boereboom een prachtig bronzen kunstbeeld, een maaier voorstellende. Hieronder zijne rede Monsieur le Directeur, La date inoubliable du 11 novembre 1918 mettait done fin a la terrible guerre dont noüs fümes en ce pays les plus grandes victimes et nous tous sinistrés de cette région d’Ypres exilés a ce moment nous assistions aux élans si naturels de joie et d’allégresse de ceux qui nous donnaient l’hospitalité. Et pourtant cette joie que nous partagions ne dura pas longtemps, car nos pensees allè- rent immédiatement vers le pays aimé, jadis si riant si fertile qui martyrise depuis quatre a ns, n’était plus qu’un cadavre horrible- ment mutilé. Alors que d’autres pouvaient rentrer chez eux et, a cóté de champs fertiles retrouver même la demeure familiale, nous sentions profondément toute l’étendue de nos malheurs. Car 1’exil devait longtemps encore se prolonger pour beaucoup d’entre nou§. Nos terres si fécondes d’antan, dépourvues non seulement de leurs nombreuses habitations mais aussi de leurs riches plantations, sem- blaient même avoir perdu a tout jamais leur noble titre de terres nourricières. Nous ne pouvons oublier en effet que certaines compé- tences condamhaient impitoyablement notre région a ne plus sortir de son état chaotique. Il fallait done renoncer a y revoir nos terres fertiles puisque deux solutions seules étaient possibles ou reculer de quelques siècles pour y refaire les anciennes régions boisées ou aboutira une région de landes propices a l’éle- vage du mouton. Ce pessimisme était d’ailleurs partagé par nos cultivateurs qui pris de nostalgie revenaient malgré tout revoir le sol ou ils avaient tant d’années joui des fruits de leur travail ardu source de la richesse publique. Et ceux-la même qui revenaient heureux et enthousiastes retournaient après quelques jours courbés sous 1’impression déprimante de la dure réalité et s’écriaient terrifiés par l’éten- due du désastre il n’y a plus rien a faire Et comment se fait-il done,..Messieurs, que dans la durée de quelques mois cette région chaotique a repris 1’aspect d’une terre a nou veau fertile et féconde Comment se fait-il que les nombreux tou- ’■istes qui croyaient venir voir un sal boule- versé ces kilomètres de champs livrés aux roseaux et aux orties, y retrouvent a leur grande stupéfaction les belles moissons de jadis et croient au miracle Quelle est done la cause de ce fait merveilleux qu’on se plait a appeler le Miracle des Flandres Certes le courage traditionnel de nos popu lations rurales est bien connu mais que pourraient les courages les plus héroïques sans 1’effort d’initiative hardie de certains hommes d’élite Jevois avec plaisir, Monsieurle Directeur, que tous les regards se portent spontanément vers vous. Le Ministre Ruzette s’inspirant de tout son amour pour sa chère Flandre meur- trie choisit le Right man dont la rare com- pétence serait a hauteur de sa tache immense. Cette tache, Monsieur le Directeur, vous l’avez assumée avec la foi qui transporte les montagnes. Sur ce vaste champ d’action, s’étendant de la mer a la frontière, tout était a créer avec, pourtant, des moyens restraints et un person nel fort réduit et au milieu de difficultés sans nombre. Votre premier souci fut de procurer aux premiers pionniers un grand nombre de chevaux et mulets provenant des ar méés V. Aanmoedigingen (M. L. I'oordeckers). In West-Vlaanderen, zegt M. Voordeckers, werden 126.000 Ha. grond door ’t oorlogsge weld verwoest. En nochtans, ’t verwoeste Westland zou en moest herleven, dank de taaie wilskracht van den Westvlaamschen landbouwer, aangewak- kerd door verschillende aanmoedigingsmid- delen. Eerst II. M. Koningin Elisabeth doet in 't voorjaar 1919 en later in 1920-1921 beste leg hoenders afzenden. Reeds van Mei 1919, ingevolge de onder richtingen van den Heer Minister van Land bouw, Baron Ruzette, richten de Staatsland- bouwkundigen en het Landbouwverbond van Poperinghe, landbouwprijskampen in voor de landbouwers die grond vereffenen en bezaaien. Op 1“ December 1919 zijn er inde omschrij- v’ng Veurne, Dixmuide, Yper, 22.167 Ha. hersteld waarvoor het Landbouwverbond van Popéringhe 2.935.735 fr. iremie betaalde. Van 1 December 1919 tot I Juni 1020 wor- 'dener, in hoogervermeldeomschrijving 17.868 a. zaai- en weiland hersteld. Daarvoor krijgen de landbouwers als Seldpremie 3.297.000 fr. en als Premie in natuur 27 wagons graszaad. 3 wagons voederbeetzaad. 32.000 fruitboomen. 1920 worden 4490 Ha. aardappelen aan- .000 fr. toelage in geld ol ia van 7.5oo Ir. uit door een groep edelmoedige landbouwers uit Limburg afgezonden. Voorde aardappelenteelt in 1921, wordt er eene geldpremie uitbetaald van 1.012.491.991’1-. Voor de rogge en tarweteelt 1921-1922, is de toelage nog niet uitbetaald. In 1922 worden er 45.5oo kgr. klaverzaad uitgedeeld voor eene waarde van 280.975 fr. Voor de terugbetaling der vervoerkosten van kalk werd tot heden eene som uitgegeven van 14.159,85 fr. Ook uit den vreemde komen verschillige gifterrtoe De« Royal Agricultural Society» van Enge land zendt achtereenvolgens 868 runddieren der rassen :Dairy Shorthorn, Ayrshire, Devon, Red Polled en Guernesay 657 zwijnen derrassen Yorkshire en Berckshire 1478 schapen Hamshire, Dartmoor, Oxford, Devon en Mentsheep; 4o5 geiten van gewone rassen 2033 hennen en 7600 broedeieren' en het noodige hulpgeld in 1921 voor ’t be zaaien van 6.000 moestuinen. Een Comiteit van Canadeesche landbouwers zendt 15.000 kleine landbouwwerktuigen rakels, spaden, vorken, sikkels, handzagen en bijltjes. De firma L. Johnson uit Boston (Engeland) zendt een hoeveelheid hofbouwzaden, die toereikend is om 7000 moestuinen van 2 aren aan te leggen. Twee Zwitzersche Landbouwvereenigin- gen zenden een lot van 5o runddieren en een lot van 3oo geiten. Niet alleen ontvangt de geteisterde land bouwer aanmoedigingen tot den herstel van gronden, veestapel, maar ook tot den herop bouw zijner hofstede. Het Ministerie van Landbouw staat voor de landelijke bijgebouwen (schuur, stallingen) premiën toe ten bedrage van nagenoeg vier millioen fr. In December 191.9 Jiyjp.oft Graaf Ch. de Broqueville, Minister van Ekonomische Za ken, eene premie aan eiken landman voor het ■optimmeren of herstellen zijner landelijke woning. In Februari 1921 houdt M. Van de Vyvere, Minister van Ekonomische Zaken, eraan dat het besluit van M. de Broqueville wordt uitgevoerd en verleent eene toelage van 2.344.804,67 fr. Op voorstel van den Heer Mini fier van Landbouw, wordt een Prijs kamp voor hoevenheropbouw ingericht. ^7,aI1 het min of meer verdwijnen van den -Vus en der navetten ,->n den aard van den ondergrond en de ,-He van de bouwlaag 3c) van den aard der onkruiden. Voor het schatten der minderwaarde der verstroomde gronden wordt rekening gehou den niet jo) den duur der overstroomingen .,0) den aard der overstroomde wateren ,oét water, ziltwater of zuiver zeewater.. pc uitbetaling der vergoedingen bepaald in voltooiïngscontracten geschiedt zooals - delandbouwherstellingscontracten, naar- jte de uitvoering der werken. Aantal der tot heden gesloten voltooiïngs- contracten 632. Aantal contracten ter goedkeuring voorge zegd i5oo Aantal der tot heden ingediende aanvragen ongeveer 10.000. AL VaNDROMME. Het is een groot gevaar de minderwaarde der landen vast te stellen per sektor. Het ware beter een basis te aan veerden van 3o der herstelkosten met een minimum van 3oo fr. en een maximum van 1200 fr. per hectaar. M. Boereboom. Dit stelsel is zoo aan genomen geweest om de schattingsmiddelen te vergemakkelijken. Moest de minderwaarde afzonderlijk van ieder perceel land door des kundigen vastgesteld worden, kan dit nog ge makkelijk vijfjaar aanslepen. En wat is voor- deeliger voor den boer seffens betaald te worden dan binnen driejaar vijf franken meer Ie verkrijgen. Eens dat een eindvonnis door de Rechtbank van oorlogsschade is uitgesprokenkan er geen kontrakt meer gesloten zijn. Van nu af zullen er geen herstellingskontrakten meer gesloten worden, niets anders dan voltooiïngskontrak- ten, die tcrzelvertijd de herstelling en vol tooiing zullen begrijpen. De opruiming der pui non van gebouwen en de draineering blijft overgelaten aan de Recht bank van oorlogsschade. Dit laatste wordt alleen in de kontrakten vermeld als memorie. In r* Want mits i.o85. natuur. n 1920-1921 wordt er zaairogge uitgedeeld JOr 4-790 Ha. ter waarde van 673.5oo fr. en 'aaitarwe voor 6.768 Ha. ter waarde van *•260.000 fr. ^en Herfst 1920 deelt de Dienst voor -r°pbouw te Brugge (Bestuurder M. L. ereboom) 9.000 kgr. tarwegraan ter waarde

Het Ypersche (1925-1929) | 1922 | | pagina 5