i I i HET YPERSCHE LARÉGIOND’YPRES Supplément 1 -t^jvoeg^ei II L’éclairage a Ypres i Ri 1922 StacS ¥per Bixschote i BERGER CLUB YPROIS 1 Giften voor de Kleine Landgebruiken in de Verwoeste Streek Inhuldiging van den H' Alphonse Peene als Burgemeester 5. 1923. 6. Begroeting der stad voor ’t jaar 1928. 3e Année, N° 36 - 23 DECEMBRE 1922 van africhting voor allerhande Hotel 3e Jaargang, Nr 36 - 23 DECEMBER Zondag 1. 1., 17 December, van in den vroe gen morgen, was heel ’t dorp in rep en roer ieder gezin wedijverde om de dorpplaats ten schoonste op te smukken, tegen het feest van den namiddag. Men had gevreesd, gezien het winterjaargetijde, dat de regen en wind van den vorigen nacht zouden voortduren, en zóó het feest zijnen sier gingen ontnemen geluk kiglijk, ’t was goed weder wat koud, maar toch geen regen. Tegen den noen reeds waren alle huizen bevlagd en gepint; overal passende luimige en schoone opschriften triomphpoor- ten en kiosk bezet met groen van het weinige dat den oorlog in ’t Vrijbosch niet vernie tigd had gaven aan ons dorpje een waarlijk prachtig uitzicht. ff en 1 ure vormde zich de stoet, om den Heer Burgemeester uit zijn huis te gaan afha len vorenop een groep ruiters, in prachtige kostuum, uit de middeleeuwen dan een hon derd vijftigtal schoolkinderen, ieder een drie kleur in de hand het puike muziek van Lan- gemarek, klein in getal maar groot in verdien sten de reeks praalwagens overtroffen waar lijk aller verwachting niemand had gedacht dat Bixschote, er zóó een handje van had om onze plaatselijke ambachten, zóó schoon, zóó luimig te verbeelden. Eene bijzondere melding voor den motor wagen, verbeeldende den eierhandel, den han del in konijnen en pluimgedierte, waar op zeker oogenblik men eenen politieagent zag tusschenkomen, om koopman en boerin te doen overeenkomen over den prijs van eene hen ze was waarlijk te beklagen, niet- de boerin, maar wel de hen, die met gebonden pooten en kop omlaag, van de eene hand in de andere overging. Smids, timmerlieden en boeren, in ’t uitoe fenen van hun bedrijf, waren er ook op prach tige wijze verbeeld; eindelijk, de duivenwagen, die op ’t gepast oogenblik zijne deuren opende Dimanche 24 décembre, a 9 heures du matin, réunion au local Hótel Ypriana Première séance de dressage pour clnens de race de toutes categories. Zondag 24n December, om 9 ure ’s mor gens, vergadering in het lokaal Ypriana Eerste oefening rashonden SS. Nous avons décrit dans un précédent nu méro, la situation présente de notre ville, sous le rapport de l’éclairage. Nous devons a nos lecteurs quelques renseignements cueillis a bonne source, sur les nouvelles installations. Celles-ci ne sont que provisoires pour ce qui concerne la centrale de production établie au Quai-Est quand le courant a haute ten sion nous sera envoyé de Sweveghem, vers le mois d’octobre, la centrale démontera. Le contrat de l’ancien concessionnaire expi- rant le lr janvier au matin, son successeur doit, sous peine d’une amende sérieuse, être a même de fournir le courant tant de jour que de nuit, aux anciens abonnés et suffire dès le soir du ir janvier, a l’éclairage public. Malgréledélai,trèslimité, laissé au nouveau contractant póur monter sa centrale de pro duction, ses cabines de transformation et poser ses cables, (trois mois a peine) nous avons été heureux de pouvoir constater que les grosses difficultéssont actuellement surmontées et que la nouvelle installation sera en ordre de mar- che avant le jour auquel elle est appelée a entrer en fonctions. C.ci ne paraït que trés logique aux profa nes, mais les initiés, reconnaissent volontiers que pour aboutir a un tel résultat, un beau tour de force, inconnu dans les administrations de l’Etat, a dü être réalisé. Ce résultat remar- quable, nous le devons d’abord a l’énergie, a l’esprit débrouillard et plein d’initiative d’un chef, d’un petit ingénieur qui nous arrive d’un pays oü la loi des 8 heures n’est qu’un mythe. Les difficultés étaient d’autant plus grandes que les centres de fabrication surchargés de. commandes, ne pouvaient au début, garantir une date de livratson pour les matériaux et appareils devant entrer dans le mécanisme compliqué de notre nouvelle exploitation. On y est arrivé quand même et c’est certes la un succès bien mérité et a l’avantage de nos nou- veaux producteurs de lumière et de force motrice. Passons en revue le nouveau matériel déja en grande partieinstallé. La centrale contient sous son hangar bien conditionné, trois machi nes a vapeur et a condensation la plus petite de 80 chevaux, travaillera aux heures de basse tension, lesoir, elle sera aidée par une seconde toute neuve de 100 chevaux et une troisième de l35 chevaux, servira de reserve en cas de panne ou d’accident. Nous disposerons ainsi dès le début d’un nombre de KW double de maintenant. De cette centrale, le courant alternatif sera envoyé sous une tension de i5.ooo volts, aux cinq stations transformatrices qui le réduiront en courant a basse tension, 220 volts. Ces cabines desserviront chacune un cercle ayant 5oo mètres de rayon et leur emplacement a été choisi de telle facon que l’une d’elle puisse toujours suppléer aux ser vices de l’autre, sa voisine. Le ir janvier et en attendant que toutes les cabines soient équipées, les fils aériens seront maintenus en fonctions. Les lampes recevront done provisoirement le même voltage qu’a présent mais le courant de continu, devient alternatif. Les anciens compteurs étant blo- qués par ce courant, la C:e fera payer par lampe a un prix forfétaire en attendant que les nouveaux compteurs et les raccordements souterrains soient placés. La nouvelle concessionnaire ne devra appli que1’ les nouveaux tarifs de consommation qu’a partir du ir octobre 23, date a laquelle elle est tenue de nous fournir le courant par cables a haute tension, reliés a la grande cen trale de Sweveghem. Dès le mois de janvier, les nouveaux abon nés inscrits, ne seront plus raceordés aux fils aériens, leur raccordement se fera directement au cable. Quand tous les raccordements souterrains d’une même rue, seront établis, celle-ci sera débarrassée des fils et poteaux et son éclai- rage assuré par les lanternes au gaz. Au moment oü paraitront ces lignes, une ou deux des nouvelles machines sera en mar- che et alimentera déja une partie du réseau déconnecté a cette fin le Kalfvaart, la plaine d’Amour et la rue de Dixmude et aboutissan- tes seront reliés a la nouvelle centrale. Son rayon s’étendra de jour en jour, soulageant de plus en plus, son ainée qui ne s’en plaindra pas. Nos lampes donneront leur plein de lumière et Sissen a bout de critiques, se sau- vera de Zoutenaaie. Zitting van den Gemeenteraad op Zaterdag 23 December 1922, om 15 u. DAGORDE Processen-verbaal der zittingen van 2 en g December 1922. 2. Mededeelingen. 3. Gemeentewegenis Aankoop van grond. 4- Nijverheidsschool Rekening van ’t jaar 1920. Nijverheidsschool Begroeting voor Van vele zijden werden sedert den wapen stilstand giften van allerlei aard gezonden aan de beproefde landbouwers uit onze verwoeste streek. H. M. de Koningin zond honderden man den kiekens. Engeland, Canada, Zwitserland schonken vee, zaden en alaam. De Lithburg- sche boeren gaven eenige duizenden kilogram men zaaitarwe. Door het toedoen van den heer Minister van Landbouw, hebben er op dit oogenblik wederom belangrijke uitdeelïngen plaats tus- schen de kleine landgebruikers en de land- bouwwerklieden uit de omstreken van Yper en Dixmuide. Meer dan i5o geiten zijn aangekocht geworden, waarvan reeds een gedeelte ver deeld werd in het Ypersche. De dieren bestemd voor het Noorderlijk frontgedeelte,zullen bin nen eenige dagen aankomen. Bovendien zullen in den loop der maand Januari 7000 pakjes bevattende allerlei tuin zadenworden geschonken. Al dezeaankoopen geschieden bij middel van gelden ter beschik king gesteld van den heer Baron Ruzette dooi de landbouwers van Nieuw Zeeland en de uitdeelingen hebben plaats door de tusschen- komst van den Dienst voor landbouwherstel te Brugge. Dank deze milde gi ft, zal menige arme familie melk hebben voor kind, ouderling en zieke, zullen duizenden huisgezinnen een tuintje kunnen aanleggen, dat hun gedurende het geheele jaar 1928 de noodige groensels zal verschaffen. De heer Minister heeft tevens besloten dat een gedeelte dezer gelden zal besteed worden voor het inrichten, in de verwoeste gewesten, van tijdelijke leergangen in landbouwhuis- houdkunde en het bezorgen van boekwerken aan de landelijke vrouwenboekerijen van West-Vlaanderen. Waarlijk de Nieuw-Zeelandsqhe landbou wers mogen aanspraak maken op de diepe erkentelijkheid van de kleine landgebruikers in het oud frontgebied. I

Het Ypersche (1925-1929) | 1922 | | pagina 9