Onze Vaart Distinction Nos trains ’t ontbijt uur, en nog word - Hoe y a que Verbindingsdok, i,.(Oostkaai) Antwerpen Telefoon 117.55 Telegraphisch adres Omégamo-Antwerpen Coden a.-b. c. 5th. Ed. bentley’s Mijnheer de Uitgever, Ik ontving verleden week de hierbijgevoegde kaart Agence Maritime OMÉGA Samenwerkende Venno tschap Nous avons déja annoncé que pendant la prochaine saison d’Eté, tous les jours un nouveau train, partant d’Ostende a 9,46 h., arriverait a Ypres par Cortemarck a 11.06 h., Le Moniteur nous renseigne la nomina tion au grade de Chevalier de 1’Ordre de Léopold de M. Edmond SUBER, Directeur de l’école moyenne de Poperinghe, comme consécration d’une longue carrière toute de dévouement et de sacrifice. Durant de nombreuses années M. Suber a exercéses fonctions a l’école moyenne d’Ypres ou ses qualités de professeur lui valurent 1’estime de ses chefs et collègues, 1’amour et le respect de ses élèves, la considération des parents et de la population d’Ypres. La guerre finie, les vrais mérites ayant requ une juste reconnaissance, M. Suber fut appelé a la direction de l’école moyenne d’Ypres, réinstituée a Poperinghe et devenue il y a peu de semaines école moyenne de Poperinghe. Cet établissement d’instruction a pris immé- diatement un développement inespéré et une reputation incontestée sous 1’habile direction de son chef expérimenté, aussi dévoué que consciencieux a qui nous sommes heureux de présenter nos plus vives et sincères félicita- tions. Is het niet pijnlijk dat deze beurtdienst nog tot Yper niet kan komen en dat wij, handelaars, nog alles per ijzerweg moeten doen zenden en gij weet hoe kostelijk dat nu is, zooveel te meer dat het voor ons moeilijk is steeds een volle wagon koopwaren te doen zenden, ’t En is ook niet te verwonderen dat wij met veel moeite kunnen concurreeren tegen de vreemde handelaars en voornamelijk tegen deze van Roeselare, waar alles met de vaart aankomt. Wanneer zullen onze Senatoren en Volks vertegenwoordigers eens hunne oogen open xloen en krachtdadig de belangen van den handel verdedigen Wij, handelaars, die met zooveel moed en volharding ons hier terug vestigden, verdienen -eene betere behandeling. Of zal men nog eens wachten tot den voor avond van eene stemming om ons voldoening te geven Een Pionier; et que l’après-midi ce train repartirait d’Ypres a i5.2O h. et, passant cette fois par Roulers et Bruges, rentrerait a Ostende a 17.02 h. D’autres changements encore sont annon cés sur la même ligne Ostende-Ypres. 1) Le train (33o8) quittant Ostende a 18.40b. au lieu de n’aller que jusque Cortemarck, continuera sur Ypres oü il arrivera a 20.3g h. Les habitants d’en dega Cortemarck pourront done rester a Ostende jusque 18.40 h., et ce sera déjp. mieux. 2) Le premier train d’Ypres pour Ostende quitte maintenant notre ville a 4.39 h. pour arriver a Ostende a 7,4 h. C’est un peu tót... et en même temps trés lent. Ce train sera supprimé. Par contre un autre train quittera Ypres vers 6.3o h. et arrivera a Ostende a 8.20 h. Ce sera, encore une fois, mieux, beau- coup mieux. 3) Le train qui partait a 18.4 b. d’Ostende pour Ypres sera supprimé, sans doute paree qu’il ferait double emploi avec le nouveau train de 18.40 h. Par contre un train rouveau partira d’Ostende a 16.22 h., donnera corres- pondance a Thourout au train de 17.25 h. vers Courtrai, a Cortemarck au train de 17-56 h. vers Adinkerke, et arrivera a Ypres vers 18.20 h. Si ce train est maint;enu après la saison aussi, il rendra de grands services. 4) Enfin un train nouveau sera organisé et quittera Ypres a 19.20 h. pour s’arrêter a Cortemarck. II n’ira pas au dela. Nous ne savons s’il y arrivera en temps pour donner correspondanceal’exprès quittantCortemarck a 20.16 h. pour Adinkerke. Tout cela constituera done un incontestable progrès. Hélas, tant qu’il n’y aura pas moyen de faire en moins de temps les 58 malheureux kilomètres qui séparent Ostende des habitants du chef-lieu du sud de la Province, ceux-ci grogneront avec raison. Et cependant entre Ypres et Ostende, il y a un tel besoin de communications rapides pendant la saison des touristes francais et anglais, qu’il est inconcevable que l’administration n’organise •aucun train exprès ou semi-exprès au départ d’Ypres. A propos de trains, nos lecteurs appren- dront avec plaisir que, avec La Panne du moins, un nouveau progrès est déja réalisé. Depuis quelque temps, au train qui, venant •de Courtrai, quitte Ypres a 7.27 h. du matin pour Poperinghe, un wagon spécial, conte- een verlaten kerkhof geen onderscheid meer van graven, enkel nog eenige rechtstaande kruisjes een Christusbeeld, dat er hoog boven uitsteekt, en verder verbrijzelde zer ken, woekerplanten en gras. Dat is al wat er nog te zien is. Weemoedig gestemd door het zien van zulke schennis, komen wij terug en denken onze vermoeide ledematen uit te strekken, toen er order komt Arend, tot aan den molen gaan een kilometer ver) met zes man en deze overlevèren aan sergeant Duval om munitie te gaan halen. Vooruit dan maar, Lenoir, Kierpoos, Meirelbeke, Rogier, Verbeek en Ballings. Allen zijn daar, 't Is schemerdonker en ’t gaat tamelijk goed om ons een weg te banen tusschen granaatkuilen en prikkeldraad door. Eer wij echter ter plaats komen is ’t pikdon ker geworden. Geen maan, geen sterren. En ik moet alleen terug, zonder richtingspunt, zonder gebaanden weg, niets Wij hebben omwegen gemaakt, rondgedraaid, gewacht maar ik denk toch de goede richting te hebben onthouden en begeef mij op weg. Eerst gaat het goed. Maar weldra begin ik gehinderd te worden door den draad. Verder struikel ik over een stuk hout en kom hals over kopin een granaatkuil terecht, ’t Wordt lastig, maar ik houd den moed hoog en strom pel voort. Die duisternis is verschrikkelijk. Hoe verder ik kom, hoe meer ik in dien war boel van staken, prikkeldraad en putten ver sukkel. Dat duurt nu reeds een nant des compartiments des trois classes, se trouve mis en tête. Ce wagon est a Poperinghe rattaché au train qui quitte immédiatement, a 7.49 h., pour Adinkerke. Les voyageurs de la ligne Courtrai-Poperinghe n’ont done plus a changer a Poperinghe et ne risquent plus d’y manquer le train. Ils se rendent directe- ment a Adinkerke sans avoir a se déranger en cours de route. De même au retour, le train quittant Adinkerke a 18.5g h. a une voiture qui se rattaché au train de Poperinghe a Ypres oü il arrive a 20.47 h. Il y a done désormais une communication directe, quoiqu’encore un peu lente, avec notre jolie plage favorite de La Panne. Cela vaut déja infiniment plus que le tram Nos remerciments bien-sincères a 1’Admi nistration des chemins de fer et spécialement a ceux de ses chefs dont les savantes combi- naisons nous valent ces progrès. Nous sommes certains du reste qu’ils ne s’arrêteront pas en si bon chemin. Ne pourrait-on pas, le dimanche, ajouter dès maintenant une seconde voiture au train d’Ypres-Adinkerke et retour RegeSmaïige Beurtdienst tusschen Antwerpen. Gent. Brugge. Oostende. Nieuwpoort. Veurne. Dixfnuide. Yper. Met tusschenplaatsen en vice-versa. Wekelijksche afvaart - Vertrek iederen Zaterdag avond Vaste aanlegplaats in de Noorderdokken Kaai, nr 14, (Kattendijkdok. De avond valt in. De mannen, die nu hun- ie legerplaats naar eigen smaak en noodwen- ligheid hebben gereed gemaakt, trekken meest dien ter rust. Vooraleer hetzelfde te doen, noodigt Peet nij uit om eene cigaret te rookefi en nog eene deine wandeling te doen. Wij vinden daar .gedaan..... groote heeren nemen later.... opidatze langer slapen I -- Ik zal u even bij de ooren moeten grij pen, Rosse Omdat ik de waarheid spreek, zeggen ze ook weer in 't fransch .le vérité que... que... Qui blesse, Rosse Ah zoo maar Bleske is weg -Zwijg spotter Rake' uw vuur wat op. Ik heb maar fransch geleerd bij den troep, sergeant Sergeant Ja, Versteen. Zijn er hier geen winkels ’t Zal moeilijk zijn om vinden. Waarom Zie eens naar mijn schoenen, ze gapen ’k Zal vragen aan den luitenant of er geen middel is om er te doen halen, hoor En mijn broek is déchiré roept Lenoir van een eind verder. - ’k zal alles straks komen opschrijven.... Jef, de koffie is klaar. Haal alles uit de scha praai en wij kunnen beginnen 1 Verder gaat de dag aldus in volkomen rust voorbij en zoo herstellen wij de verloren krachten. ik niets van onze legerplaats gewaar. Mijne handen zijn ten bloede gereten, mijne kleede- ren zijn nat en gescheurd, het zweet parelt op mijn voorhoofd. Zou ik dan de verkeerde richting zijn opge gaan Nogmaals rondgedraaid, getracht mij alles weer voor den geest te roepen en de goede richting te vinden, en dan weer met nieuwen moed op weg Geen middel een beter pad te vinden. Ik kan geen stap verzetten zonder meer en meer verward te geraken in dat ijzeren net. Almeteens, op honderd meters voor mij Boem boem boem Drie kanon schoten achtereen, Ik ben dus tot bij de artil lerie verdwaald! En, ik herinner mij de bat terij te hebben hooren schieten van waar wij liggen dat moet dus rechts van onze leger plaats zijn, maar minstens op 800 meters ervan af. Ik ben nu twee uren aan ’t ronddolen in dien donkeren nacht, en nog bijna even ver van mijn doel af als toen ik vertrok Moedeloos, afgemat, nat en met bloedbe- smeurde handen, zet ik mij neer op den rand van een put. Maar nauwelijks ben ik daar gezeten of fuut fuut fuut komen de granaten af, barsten met een korten slag rond-mij open en verspreiden een reuk die mij de keel toenijpt: Gas!... Dat moet er nog bijkomen. Rap mijn masker voorgezet, en dan op handen en voeten verder- ’t Zweet loopt mij met groote druppels langs de wan gen en in den hals en de granaten vallen gedurig rond (Vervolgt). Zee- en Binnenvaart - Bevrachtingen Verzendingen in alle richtingen

Het Ypersche (1925-1929) | 1923 | | pagina 13