Direction Commerciak, 4, rue dn Gouvernement, C 1 BRIQUET'ERIE-S ril L.V- Handsis- en Nijverheidsbond van Yper I oh par mille, sur wagon VeMe de briqiies' msx Enlreprrnesirs par fours complets m. H doo^l <2 Boesinghevaart De het pro- verlichting in sorri- A Oil Algemeene vergadering van Zaterdag ln Septembre 1923 :ds verms’ landcrijW1 AntW. Die werken zijn tegenwoordig in aanbesteding gelegd. Men zal ze aanvangen met Januari aanstaande. Intusschen zullen de gaten met gravier gevuld worden. M. Sobry demande d’adresser au ministère le veen des habitants de voir mettre une toi- ture sur la caserne. (II est pénible pour le public de voir l’Etat gacher aussi stüpidement son argent. N. d. 1. R.) M. Delhem. Il serait encore mieux de voir 1’État déblayer l’Esplanade. M. Van Alleynnes appuie les deux voeux. M. Van der Mersch et demandons ep même temps la mise en état de la route de Menin, la plus nécessaire de toutes nos routes et en ce moment la plus mauvaise. Ce triple voeu est adniis a l’unanimité. La séance publique-est levée a 4,20 heures. dood werk meerwaarde wordt verz Voorde herleving- van het Vpersche Société Anonyme Capital Fr. 2.500.000 CHANTIERS A WARNÊTON S’adresser soit- au Siège Social, a Bruxelles soit aux Chantiers directement, soit a ia Op de laatste Algemeene Vergadering van den Handels- en Nijverheidsbond werd op klachten der leden nopens het afleveren dei geleibrieven ol passavants besloten voetstap pen aan te wenden bij den heei Ontvanger der belastingen om verbetering te bekomen aan dien toestand. De Heeren Toussaert en J. 1 ahon weiden door het Bestuur belast een onderhoud te vragen aan bovengemelden ambtenaar. Een bevredigenden uitslag werd bekomen en de Heer Ontvanger heeft de toelating gege ven des Zaterdags van af 10 ure de geleibrie ven rechtstreeks aan te bieden aan het winket waar zij seffens zullen onderteekend worden. Zoodoende zal er een kostbaren tijd gewon nen worden door de handelaars die soms een, zelfs twee uren moesten wachten om hunne beurt te bekomen. De Handels-en Nijverheidsbond neemt de gelegenheid te baat om aan de belanghebbende te herinneren dat de geleibrieven moeten behoorlijk ingevuld worden, bijzonderlijk het tijdstip waarop het vervoer geschiedt en het uur van vertrek der koopwaren mogen niet vergeten worden. Het Bestuur. 10 ure Royale-23 EUP^ Benevens de Heeren Vermeulen, Tahon, Glissöux, Bagein, Notebaert en Declercq, Bestuurleden, zijn een dertigtal leden aan wezig. De Heer Vermeulen, Voorzitter, opent de vergadering en geeft het woord aan den sekretaris om verslag uit te brengen over de laatste algemeene vergadering. Dit wordt zonder opmerkingen goedgekeurd. Lezing wordt daarna gegeven van test aan den heer Colaert, besloten in de voorgaande vergadering, alsook van een ant woord van Het Nieuws van den D g» op ons schrijven, dit naar gemeld blad gezonden in antwoord op een artikel in dit blad ver schenen over de vaartkwestie. Hierover zegt de Heer Voorzitter geschre ven te hebben naar den Heer ingenieur Deraedt om nieuws over die zaak te verne men, maar hem is daarover nog geen ant woord geworden. Op de vraag van den Heer Voorzitter of er leden voorstellen te doen hebben, doet een lid opmerken dat er te Namen vergrootings- werken zullen uitgevoerd worden aan eene Weldadigheidsschuol van den Staat en hier in Yperluat men alles in puinen liggen alhoe wel het maar recht ware dat die school hier terug zou herbouwd zijn. Daarover zou de aandacht van dé'bevoegde overheid moeten getrokken worden. Een ander lid vraagt ook 'dat men voor hét herbouwen van ’t tribunaal ook nog zou aandringen. Klachten worden dan gedaan over verschil- lige wantoestanden 1) Over het sluiten op Dins- en Vi ij.lagen van het bureel dér belastingen alsook over de afschaffing van de vóorkeurtoer aan'de passa- vants in gemeld bureel. 2) Over het gebrek aan mige straten. 3) Over de onregelmatigheid waarmede de brievenbussen gelicht worden en den te grooten afstand tusschen dé verschilligé brie venbussen. 1 - 4) Over het niet naleven door de genieente- overheid van het onlangs gestemd reglement op de openbare vermakelijkheden. 5) Over het niet takseeren van de vreemde leurders. De vergadering werd hierop Om geheven Si^ge Social Bruxelles, Eue TOUQUET SLYPE (Nl Het is -met een waar genoegen dat wij volgend artikel in Het Nieuws van den Dag gelezen hebben en wij twijfelen er niet aan dat de steun ons aldus door dit veelgelezen blad gegeven grootelijks zal melehelpen om den herstel van onze vaart te bespoedigen. Wij hebben in vroe gere omstandigheden ondervonden wat de 'waar de van dezen steun beteekent. De herstellingen In den laatsten tijd hebben wij verscheidene malen kunnen wijzen op den (linken vooruit gang van den heropbouw in het voormalig front van West-Vlaanderen. Een nieuw land is daar uit de oorlogspuinen opgerezen. De Vlaamsche Westhoek is weer te wege een der bedrijvigste streken te worden van België, zoo op nijverheids- als op landbouwgebied. In dit laatste opzicht zijn schier de stoutste verwachtingen overtroffen. De West-Vlaam- sche landerijen, die zoo grondig door den oorlog verwoest werden, zijn weer in vollen groei en bloei, en terecht mocht onlangs Z. M. Koning Albert verklaren Wanneer men den staat van verwoesting der West- Vjlaamsche frontstreek gezien heeft, waar zelfs de bebouwbare grond verdelgd was, dan is men verbaasd den oogst te zien bloeien in die landschappen, waar de slag woedde en de dood hoogtij vierde. Ook de huizenherbouw heeft eene hooge^ vlucht genomen, en de'herstelling onzer lan derijen, gein .-enten en steden, heeft ook in West-Vlaanderen de nijverheid doen terug- keeren. Dat is bijzonder het geval in de streek van Yper. Het Ypersche heeft vast van heel de frontstreek de hardnekkigste en taaiste werking ontplooit om zijn yoorooi logschen bloei weer nabij’te komen. De stad Yper en de omliggende gemeenten zijn met vasten voet de baan der geheele herleving opgetreden. De vaart Yper-Yser Maaide kroon kan op het werk niet gezet worden zonderde herstelling van Yper’s bron ader, de vaart van Yper naarT/^ Boesinghevaart», zooalsmend waterweg noemt. Dit kanaal 1°°^ woest, en dat is zeer jammed redenen van zeer gewichtige Vel’ veel getwist geworden over het r’ E' vaart moest hersteld worden vóórd 7 de landerijen, of na den heropbL e' betreurd worden dat de socialistisch1 ter Anseele, die als hoofd van het 1 ment van Openbare Werken de vaat? ling in zijne bevoegdheid had de van dit werk niet heeft doorgedrev eerste jaren na den wapenstilstand D' ken waren voor het Ypersche z00 La’ dig als de herbouw der sluizen en der f van den Yser te Nieuwpoort. Uitweg naar de zee Beide werken moesten zelfs gepaard gaan zijn, want de vaart van Ypernaar Yser brengt het Ypersche in rechtstreeks verbinding met den uitweg naar de zee gekanaliseerden Yser van af Noords^ over Dixmude naar de haven van Niei poort. De vaart van Yper brengt het Y[ sche ook in verbinding met de vaart Veurne en met de haven van Duinker Anderzijds kan Yper langs de fioesinghevi rechtstreeks een uitweg bekomen naar 0 tende, (vaart van Nieuwpoort naar Plassch daele) naar Brugge en Zeebrugge (va van Oostende naar Brugge): naar debat van Heyst naar de Hoilandschehavent Sluis en verder naar heel het binnenlai langs de verschillende waterwegen dien; onze kust, de Schelde en de Maas loopt Men begrijpt dus voor den ekonomiscl heropbouw der streek het groot belangt! Boesinghevaart. De voordeelen Ware deze vaart onmiddellijk na denvt penstilstand heraangelegd geworden, danzt het herbouwingswerk talrijke miljoenen mi der uitgaven gevergd hebben, daardeto voerder bou .vmaterialen beterkoop en sot Ier had kunnen gebeuren van daar ook, b terkoop der materialen, met het gevolg 1 de wederbelegging zulke hooge vennenif. digers niet zóu gekend hebben. Meer and» redenen pleitten voor de onmiddellijke t voering der Boesinghevaart. Die redenen!* ven nu nog bestaan, en de nood aan der» in kwestie is thans des te dringender? worden, daar zij de hoofdvereischte is11 den ekonomischen bloei en tot de gedijio»1 de vruchtbaarmaking van het ree' lijkte steden-, gemeenten- en in West-Vlaanderen. De nijverheden in het Ypersche wac® voor hu men in- en uitvoer op de Boesin, vaart. De trafiek op dien waterweg tuurlijk grootere bedrijvigheid en 1- st tnd meebrengen voor Yper e 1 al deg®1 ten en dorpen op den oevfer dei vaa bedrijvigheid is er noo lig, want den heropbouw zou een - het riiet zijne 1 door handel en nijverheid. Dit zou beter hoeven beseft te het ministerie van Openbare Weike11- grijpen dat M. Ruzette, bij de 0 van dit socialistisch ministerie van eene zware taak op zijne schouders^ laden. Maar, wanneer wij Z'en krachtdadigheid en noeste werking te de landbouwherstelling heelt f i i I DEMANDEZ PRIX ET CONDITIONS DE VENTE - r zal fj meer 'd -111$ it. P* htft werk’1

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1923 | | pagina 4