Direction Commerciak, 4, rue dn Gouvernement, C
1
BRIQUET'ERIE-S
ril
L.V-
Handsis- en Nijverheidsbond van Yper
I
oh par mille, sur wagon
VeMe de briqiies' msx Enlreprrnesirs par fours complets
m. H
doo^l
<2
Boesinghevaart
De
het pro-
verlichting in sorri-
A
Oil
Algemeene vergadering van
Zaterdag ln Septembre 1923
:ds verms’
landcrijW1
AntW. Die werken zijn tegenwoordig in
aanbesteding gelegd. Men zal ze aanvangen
met Januari aanstaande. Intusschen zullen
de gaten met gravier gevuld worden.
M. Sobry demande d’adresser au ministère
le veen des habitants de voir mettre une toi-
ture sur la caserne. (II est pénible pour le
public de voir l’Etat gacher aussi stüpidement
son argent. N. d. 1. R.)
M. Delhem. Il serait encore mieux de voir
1’État déblayer l’Esplanade.
M. Van Alleynnes appuie les deux voeux.
M. Van der Mersch et demandons ep
même temps la mise en état de la route de
Menin, la plus nécessaire de toutes nos routes
et en ce moment la plus mauvaise.
Ce triple voeu est adniis a l’unanimité.
La séance publique-est levée a 4,20 heures.
dood werk
meerwaarde wordt verz
Voorde herleving-
van het Vpersche
Société Anonyme Capital Fr. 2.500.000
CHANTIERS A WARNÊTON
S’adresser soit- au Siège Social, a Bruxelles
soit aux Chantiers directement, soit a ia
Op de laatste Algemeene Vergadering van
den Handels- en Nijverheidsbond werd op
klachten der leden nopens het afleveren dei
geleibrieven ol passavants besloten voetstap
pen aan te wenden bij den heei Ontvanger
der belastingen om verbetering te bekomen
aan dien toestand.
De Heeren Toussaert en J. 1 ahon weiden
door het Bestuur belast een onderhoud te
vragen aan bovengemelden ambtenaar.
Een bevredigenden uitslag werd bekomen en
de Heer Ontvanger heeft de toelating gege
ven des Zaterdags van af 10 ure de geleibrie
ven rechtstreeks aan te bieden aan het winket
waar zij seffens zullen onderteekend worden.
Zoodoende zal er een kostbaren tijd gewon
nen worden door de handelaars die soms een,
zelfs twee uren moesten wachten om hunne
beurt te bekomen.
De Handels-en Nijverheidsbond neemt de
gelegenheid te baat om aan de belanghebbende
te herinneren dat de geleibrieven moeten
behoorlijk ingevuld worden, bijzonderlijk het
tijdstip waarop het vervoer geschiedt en het
uur van vertrek der koopwaren mogen niet
vergeten worden. Het Bestuur.
10 ure
Royale-23
EUP^
Benevens de Heeren Vermeulen, Tahon,
Glissöux, Bagein, Notebaert en Declercq,
Bestuurleden, zijn een dertigtal leden aan
wezig.
De Heer Vermeulen, Voorzitter, opent de
vergadering en geeft het woord aan den
sekretaris om verslag uit te brengen over de
laatste algemeene vergadering. Dit wordt
zonder opmerkingen goedgekeurd.
Lezing wordt daarna gegeven van
test aan den heer Colaert, besloten in de
voorgaande vergadering, alsook van een ant
woord van Het Nieuws van den D g» op
ons schrijven, dit naar gemeld blad gezonden
in antwoord op een artikel in dit blad ver
schenen over de vaartkwestie.
Hierover zegt de Heer Voorzitter geschre
ven te hebben naar den Heer ingenieur
Deraedt om nieuws over die zaak te verne
men, maar hem is daarover nog geen ant
woord geworden.
Op de vraag van den Heer Voorzitter of
er leden voorstellen te doen hebben, doet een
lid opmerken dat er te Namen vergrootings-
werken zullen uitgevoerd worden aan eene
Weldadigheidsschuol van den Staat en hier
in Yperluat men alles in puinen liggen alhoe
wel het maar recht ware dat die school hier
terug zou herbouwd zijn. Daarover zou de
aandacht van dé'bevoegde overheid moeten
getrokken worden. Een ander lid vraagt ook
'dat men voor hét herbouwen van ’t tribunaal
ook nog zou aandringen.
Klachten worden dan gedaan over verschil-
lige wantoestanden
1) Over het sluiten op Dins- en Vi ij.lagen
van het bureel dér belastingen alsook over de
afschaffing van de vóorkeurtoer aan'de passa-
vants in gemeld bureel.
2) Over het gebrek aan
mige straten.
3) Over de onregelmatigheid waarmede de
brievenbussen gelicht worden en den te
grooten afstand tusschen dé verschilligé brie
venbussen. 1 -
4) Over het niet naleven door de genieente-
overheid van het onlangs gestemd reglement
op de openbare vermakelijkheden.
5) Over het niet takseeren van de vreemde
leurders.
De vergadering werd hierop Om
geheven
Si^ge Social Bruxelles, Eue
TOUQUET SLYPE (Nl
Het is -met een waar genoegen dat wij volgend
artikel in Het Nieuws van den Dag gelezen
hebben en wij twijfelen er niet aan dat de steun
ons aldus door dit veelgelezen blad gegeven
grootelijks zal melehelpen om den herstel van
onze vaart te bespoedigen. Wij hebben in vroe
gere omstandigheden ondervonden wat de 'waar
de van dezen steun beteekent.
De herstellingen
In den laatsten tijd hebben wij verscheidene
malen kunnen wijzen op den (linken vooruit
gang van den heropbouw in het voormalig
front van West-Vlaanderen. Een nieuw land
is daar uit de oorlogspuinen opgerezen. De
Vlaamsche Westhoek is weer te wege een der
bedrijvigste streken te worden van België,
zoo op nijverheids- als op landbouwgebied.
In dit laatste opzicht zijn schier de stoutste
verwachtingen overtroffen. De West-Vlaam-
sche landerijen, die zoo grondig door den
oorlog verwoest werden, zijn weer in vollen
groei en bloei, en terecht mocht onlangs
Z. M. Koning Albert verklaren Wanneer
men den staat van verwoesting der West-
Vjlaamsche frontstreek gezien heeft, waar zelfs
de bebouwbare grond verdelgd was, dan is
men verbaasd den oogst te zien bloeien in
die landschappen, waar de slag woedde en de
dood hoogtij vierde.
Ook de huizenherbouw heeft eene hooge^
vlucht genomen, en de'herstelling onzer lan
derijen, gein .-enten en steden, heeft ook in
West-Vlaanderen de nijverheid doen terug-
keeren. Dat is bijzonder het geval in de streek
van Yper. Het Ypersche heeft vast van heel
de frontstreek de hardnekkigste en taaiste
werking ontplooit om zijn yoorooi logschen
bloei weer nabij’te komen.
De stad Yper en de omliggende gemeenten
zijn met vasten voet de baan der geheele
herleving opgetreden.
De vaart Yper-Yser
Maaide kroon kan op het werk niet gezet
worden zonderde herstelling van Yper’s bron
ader, de vaart van Yper naarT/^
Boesinghevaart», zooalsmend
waterweg noemt. Dit kanaal 1°°^
woest, en dat is zeer jammed
redenen van zeer gewichtige Vel’
veel getwist geworden over het r’ E'
vaart moest hersteld worden vóórd 7
de landerijen, of na den heropbL e'
betreurd worden dat de socialistisch1
ter Anseele, die als hoofd van het 1
ment van Openbare Werken de vaat?
ling in zijne bevoegdheid had de
van dit werk niet heeft doorgedrev
eerste jaren na den wapenstilstand D'
ken waren voor het Ypersche z00 La’
dig als de herbouw der sluizen en der f
van den Yser te Nieuwpoort.
Uitweg naar de zee
Beide werken moesten zelfs gepaard
gaan zijn, want de vaart van Ypernaar
Yser brengt het Ypersche in rechtstreeks
verbinding met den uitweg naar de zee
gekanaliseerden Yser van af Noords^
over Dixmude naar de haven van Niei
poort. De vaart van Yper brengt het Y[
sche ook in verbinding met de vaart
Veurne en met de haven van Duinker
Anderzijds kan Yper langs de fioesinghevi
rechtstreeks een uitweg bekomen naar 0
tende, (vaart van Nieuwpoort naar Plassch
daele) naar Brugge en Zeebrugge (va
van Oostende naar Brugge): naar debat
van Heyst naar de Hoilandschehavent
Sluis en verder naar heel het binnenlai
langs de verschillende waterwegen dien;
onze kust, de Schelde en de Maas loopt
Men begrijpt dus voor den ekonomiscl
heropbouw der streek het groot belangt!
Boesinghevaart.
De voordeelen
Ware deze vaart onmiddellijk na denvt
penstilstand heraangelegd geworden, danzt
het herbouwingswerk talrijke miljoenen mi
der uitgaven gevergd hebben, daardeto
voerder bou .vmaterialen beterkoop en sot
Ier had kunnen gebeuren van daar ook, b
terkoop der materialen, met het gevolg 1
de wederbelegging zulke hooge vennenif.
digers niet zóu gekend hebben. Meer and»
redenen pleitten voor de onmiddellijke t
voering der Boesinghevaart. Die redenen!*
ven nu nog bestaan, en de nood aan der»
in kwestie is thans des te dringender?
worden, daar zij de hoofdvereischte is11
den ekonomischen bloei en tot de gedijio»1
de vruchtbaarmaking van het ree'
lijkte steden-, gemeenten- en
in West-Vlaanderen.
De nijverheden in het Ypersche wac®
voor hu men in- en uitvoer op de Boesin,
vaart. De trafiek op dien waterweg
tuurlijk grootere bedrijvigheid en 1-
st tnd meebrengen voor Yper e 1 al deg®1
ten en dorpen op den oevfer dei vaa
bedrijvigheid is er noo lig, want
den heropbouw zou een -
het riiet zijne 1
door handel en nijverheid.
Dit zou beter hoeven beseft te
het ministerie van Openbare Weike11-
grijpen dat M. Ruzette, bij de 0
van dit socialistisch ministerie van
eene zware taak op zijne schouders^
laden. Maar, wanneer wij Z'en
krachtdadigheid en noeste werking
te de landbouwherstelling heelt
f
i
i I
DEMANDEZ PRIX ET CONDITIONS DE VENTE
- r zal fj
meer 'd
-111$
it. P*
htft werk’1