U voiture !a plus éeonomiqne du monde. - Économie dans la eonsommation ele"
CONSUMMATION AUX 100 KM.
Handels- en NljeeiheidsM™^
i
mi
D u n n
n
n
en
van J.
Sfoveinta
Yper wensch.
3 November 1922'
:al taffl
■wezentlijkt words
J?
T 1/2 Istres d’ESSENCE
250 grammes d’HUILE
porte de Wleni*1»
Catalogue et démonstrations gratuits sur
voerende macht, of het Orgaan de
wordt geraadpleegd, en i
mer een maatregel goedkeurt,
genomen en hij wordt verworpei
als noodlottig voorkomt.
Zulke inrichting houdt ook f
wereldhandel,
met koopliedei
“SM
Ypres, le 27
Monsieur l’Éditeur,
Votre correspondant Warnêtonnoi^
tje semble mal renseigné, quanta
ments qui animent les Yprois, et P
notre Handelsbond vis-a-vis,A
de Ja ville de Warnêton. R ne^^s*|'
plaintes et doléances sans cesse t
pour enlever a Warnêton sa sUClCI'')röu«W
Le Comité du Handelsbond
les commentaires que la Rédac
indie,
«il«,
;n^de
o!
Ulf
deze gewesten onder opzicht van middels van
verkeer, in veel ongunstiger laag staan dan het
onze.
Al deze streken, zooeven hier opgesomd,
hebben geene rechtstreeksche verbinding bij
water en nochtans is dit het wichtigste punt
voor de uitbreiding eener nijverheid.
Wij bezitten eenen stroom, die bevaarbaar is
tot aan de fransche grens‘en van groot belang
dus voor de streek van Poperinghe, die geen
water bezit die ons in rechtstreeksche betrek
king stelt met Dixmuide, en met de Yperlee
tot aan Yper geraakt.
Verders hebben wij een uitgebreid net van
vaarten op Oostende, Brugge, Gent op
Veurne en Duinkerke, op Loo en Bergen in
Frankrijk en wij staan in rechtstreeksche
verbinding met het wichtig waternet van
België.
Wij trekken nochtans geene de minste partij
uit die gunstige laag en deze verbindingen
gaan voor deze streek, om zoo te zeggen
verloren.
De nijverheid kan er dus komen, omdat de
verkeermiddels gunstig en uitermate goed
geschikt zijn voor den invoer der ruwe waren,
die gewoonlijk zwaar zijn, kolen, steenen,
enz. en voor het uitvoeren derzelfde waren,
behoorlijk afgewerkt.
Welke nijverheid kan hieringericht worden
De vraag is veelvuldig en moet door man
nen van ’t vak opgelost worden.
Buiten de kleine nijverheid die kan bloeien
in steden zooals Nieuwpoort, Dixmuide,
Veurne, Poperinghe, Yper, en die zulke tal
rijke soorten bezit, dat men ze niet opsom
men kan, kan ook de groote nijverheid inge
richt worden
Waarom niet En zoo gij in betrek staat
door een behoorlijke waterloop met een
haven, kan alle nijverheid ingericht worden.
Eene ijzergieterij, bij voorbeeld, trekt zijn
erts van Spanje of Scandinavië, zijn kolen van
of uit Engeland of uit België.
Dergelijke fabrieken, welke in de nabijheid
uwer stad zouden ontstaan, zouden met vele
kans kunnen kampen met fabrieken van gelij
ken aard, die hunne ruwe waar moeten ver
voeren tot in de diepste hoeken van het land
de prijzen van vervoer staan natuurlijk veel
hooger bij de laatste.
Moet er nijverheid opgericht worden
Hier moet de vraag beslissend met ja beant
woord worden.
Omdat er hier nog een wichtig vraagstuk
van socialen aard bijkomt, dat zal moeten
kost wat kost, opgelost worden.
Ten koste van miljarden is de streek herop
gebouwd en er heerscht hier tegenwoordig
groote en drukke werkzaamheid, maar deze
werkzaamheid heeft iets kunstmatigs dat van
nu af reeds aan ’t dalen is en w ij vragen ons af
wat er in korte maanden zal gebeuren, als-
wanneer de heropbouwing van deze gewesten
een voltrokken feit zal heeten.
Wat zal de bevolking dan aanvangen
Indien wij geen ernstig oog in 't zeil houden,
zal die bevolking in groot getal naar den
vreemde uitwijken en zal er hier eene ernstige
crisis ontstaan. Eene uitwijking der werkende
klas.zouhitr allerlei treurige gevolgen hebben,
en daarom moet alle ernstige man het zijne
bijdragen om die mogelijkheid van crisis te
verijdelen. De eenige redplank voor ons,
blijft de inrichting der nijverheid, omdat zij in
staat is de bevolking hier te behouden.
De nijverheid zal dus beoogd worden door
heerschen, zonder eendracht enordre^
men tot niets. Dan de middels beu-
den bloei van de streek te bevorderen
middels ten uitvoer brengen.
Wat zal er onmiddellijk moeten beSnrol.
worden als middel
Te zoeken om de vervoermiddelen
betrekkingen met de andere deelen
land te verbeteren. Het eerste punt isvan
oude waterwegen te herstellen. De vaartvi
Yper naar den Yzer moet weldra komt
Daarin zal uw handelsbond den volledig
steun vinden van de andere bonden van gefe
de streek en de steun der vereenigde hand
laars van het Westland zal ongetwijfeld,
hooger aanhoord worden i
Wanneer den herstel der oude verbinding
bekomen is, zullen de bonden hunne oog
houden op de verbeteringen diezouden»
ten bekomen worden. Een dier noodzakelj
werken is de verbinding van Rousselarel
middel van eenen grooten vaart met Dixmuid
Men heeft willen de vaart van Roussela
maken op Brugge. Dit zou uit goedebn
door het Staatsbestuur als te kostelijk wi
verworpen worden, en men zou de vaart i
Handzaeme verbreeden en verdiepen ent
nieuwe vaart delven van Handzaeme naat
Mandei. En wat ons gewest aangaat kan
vaart Brugge-Rousselare geen nut bijbrenj
terwijl de vaart Dixmmde-Rousselare t
overgroot nut zou zijn. j
Dat is het eerste dat wij moeten betrat
ten. Indien wij zulks bekomen, zal de Leie
rechtstreeksche verbinding staan met Ni®
poort en geheel de nijverheidsstreek
Rousselare, Iseghem, Ingelmunster en
rijk, heeft dan als naatuurlijke havenNi®
poort. Dan zullen de kolen uit het Walend
gemakkelijk per water naar het Westla»
kunnen gebracht worden. Dan z:
nijverheid bevorderd worden.
Indien zulks kan ver\-
door de eendracht van onze verschi I
steden, zullen wij den bloei in ons ge’
gebracht hebben en ’t is hetgeene dat 1'
de bevolking van
Agents Concessionnaires G a a* «a g
in betrekking met den
in aanraking komen
verst afgelegene lande;
Australië, 't is zij die de inlichti
en den weg aanduidt.
Wat zal het eerste werk van
mer wezen de Ml
Eerst en vooral eendracht en
en ordre f
-erameu
endj
alle middels. Er zijn tegenwoordig verschillige
waalsche fabrieken, die ten gevolge van den
grooten afstand van alle water, en ook om at
in zekere afgelegene plaatsen, waar de bevol
king niet toeneemt, de werkkracht begint te
ontbreken, zoeken om hunne fabrieken te ver
plaatsen. Wij kennen zulke ondernemingen
en natuurlijk, zullen wij alles in het werk stel
len opdat zij zich hier zouden komen neder
zetten.
Indien de nijverheid dient uitgebreid te
worden, zal de handel dan natuurlijker wijze
volgen, de scheepvaart, waarop wij straks
zullen terugkomen, zal zich ook uitbreiden,
naarmate de nijverheid bloeit, handel en
scheepvaart zijn de natuurlijke volgelingen
van de nijverheid.
En nu wat moet er gedaan worden om dien
geest van onderneming in nijverheid, handel
en scheepvaart te vergrooten
Wij denken dat er onmiddellijk een dege
lijke maatregel moet getroffen worden, en ’t is
om dien maatregel te bespreken, dat wij met
veel genoegen aan het verzoek van eenige
uwer handelaars hebben voldaan, en van dezen
avond hier gekomen zijn, om het woord te
voeren in die richting.
Men klaagt alhier dikwijls putten in de
steenen, men verhoopt dat de brooden gebak
ken in onzen mond zullen vallen en men ver
waarloost het natuurlijke middel om zich
zelve te helpen.
Indien de kenspreuk Eendracht baart
macht in dit gewest verstaan werd, zou het
reeds lang zijn dat onze zustersteden van
Nieuwpoort, Dixmuide, Veurne, Yper en
Poperinghe, het voorbeeld der middeleeuwen
indachtig, eene hedendaagsche hanze zouden
gesticht hebben, maar wij weten dat, indien
onze bevolking groote hoedanigheden bezit,
zij ook aangetast is van twee groote kwalen,
die de afgunst en de geest van beknibbeling
zijn, die ook de middeleeuwsche hanze naar
het graf, hebben gevoerd. Die twee groote hin
derpalen tegen allen vooruitgang, moeten
voor goed uit den w*eg geweerd worden en
zij moeten de eenige kans die ons nog wordt
gegeven, om de streek herop te beuren, vast
nemen, en in alle eendracht eene inrichting in
’t leven roepen, die de handel, nijverheid en
scheepvaart kan bevorderen.
Er moet in het Westland, tusschen de ver
schillige steden, eene gewestelijke handelska-
mer gesticht worden met het doel de wichtige
vraagstukken van de toekomst te bespreken
en in den eersten zin op te lossen. Geen han-
delskamer die in lullepotterijen of drinkpartijen
vergaat, maar een ernstig iets dat geleid
worde, door mannen van kennis in handel en
nijverheid en scheepvaart, die niet zullen dul
den dat de inrichting diene tot springplank
voor eenen politieken kwakzalver.
Daar meen ik ligt de oplossing. Daar ligt
voor ons de manier om onze stem te doen
hooren, met de grootste kans aanhoord te
worden door de andere inrichtingen van dien
aard zoowel hier in Belgie, als in het buiten
land. En 't is levens het doelmatigste middel
om aanhoord te worden door de openbare
besturen, die zich over het lot dezer streek
moeten bekommeren.
De handelskamer van Antwerpen ,om een
voorbeeld aan te halen, is een der machtigste
en invloedrijkste inrichtingen van ’t land.
Geen wichtig vraagstuk rakende ’s landswel-
vaart wordt in Kamer of Senaat besproken,
geen maatregel wordt genomen door de uit
la Redactiona
Demandez aux propriétaires d’une automobile
Citroen, ce qu’ils en pensent. n
iroll'