U voiture !a plus éeonomiqne du monde. - Économie dans la eonsommation ele" CONSUMMATION AUX 100 KM. Handels- en NljeeiheidsM™^ i mi D u n n n n en van J. Sfoveinta Yper wensch. 3 November 1922' :al taffl ■wezentlijkt words J? T 1/2 Istres d’ESSENCE 250 grammes d’HUILE porte de Wleni*1» Catalogue et démonstrations gratuits sur voerende macht, of het Orgaan de wordt geraadpleegd, en i mer een maatregel goedkeurt, genomen en hij wordt verworpei als noodlottig voorkomt. Zulke inrichting houdt ook f wereldhandel, met koopliedei “SM Ypres, le 27 Monsieur l’Éditeur, Votre correspondant Warnêtonnoi^ tje semble mal renseigné, quanta ments qui animent les Yprois, et P notre Handelsbond vis-a-vis,A de Ja ville de Warnêton. R ne^^s*|' plaintes et doléances sans cesse t pour enlever a Warnêton sa sUClCI'')röu«W Le Comité du Handelsbond les commentaires que la Rédac indie, «il«, ;n^de o! Ulf deze gewesten onder opzicht van middels van verkeer, in veel ongunstiger laag staan dan het onze. Al deze streken, zooeven hier opgesomd, hebben geene rechtstreeksche verbinding bij water en nochtans is dit het wichtigste punt voor de uitbreiding eener nijverheid. Wij bezitten eenen stroom, die bevaarbaar is tot aan de fransche grens‘en van groot belang dus voor de streek van Poperinghe, die geen water bezit die ons in rechtstreeksche betrek king stelt met Dixmuide, en met de Yperlee tot aan Yper geraakt. Verders hebben wij een uitgebreid net van vaarten op Oostende, Brugge, Gent op Veurne en Duinkerke, op Loo en Bergen in Frankrijk en wij staan in rechtstreeksche verbinding met het wichtig waternet van België. Wij trekken nochtans geene de minste partij uit die gunstige laag en deze verbindingen gaan voor deze streek, om zoo te zeggen verloren. De nijverheid kan er dus komen, omdat de verkeermiddels gunstig en uitermate goed geschikt zijn voor den invoer der ruwe waren, die gewoonlijk zwaar zijn, kolen, steenen, enz. en voor het uitvoeren derzelfde waren, behoorlijk afgewerkt. Welke nijverheid kan hieringericht worden De vraag is veelvuldig en moet door man nen van ’t vak opgelost worden. Buiten de kleine nijverheid die kan bloeien in steden zooals Nieuwpoort, Dixmuide, Veurne, Poperinghe, Yper, en die zulke tal rijke soorten bezit, dat men ze niet opsom men kan, kan ook de groote nijverheid inge richt worden Waarom niet En zoo gij in betrek staat door een behoorlijke waterloop met een haven, kan alle nijverheid ingericht worden. Eene ijzergieterij, bij voorbeeld, trekt zijn erts van Spanje of Scandinavië, zijn kolen van of uit Engeland of uit België. Dergelijke fabrieken, welke in de nabijheid uwer stad zouden ontstaan, zouden met vele kans kunnen kampen met fabrieken van gelij ken aard, die hunne ruwe waar moeten ver voeren tot in de diepste hoeken van het land de prijzen van vervoer staan natuurlijk veel hooger bij de laatste. Moet er nijverheid opgericht worden Hier moet de vraag beslissend met ja beant woord worden. Omdat er hier nog een wichtig vraagstuk van socialen aard bijkomt, dat zal moeten kost wat kost, opgelost worden. Ten koste van miljarden is de streek herop gebouwd en er heerscht hier tegenwoordig groote en drukke werkzaamheid, maar deze werkzaamheid heeft iets kunstmatigs dat van nu af reeds aan ’t dalen is en w ij vragen ons af wat er in korte maanden zal gebeuren, als- wanneer de heropbouwing van deze gewesten een voltrokken feit zal heeten. Wat zal de bevolking dan aanvangen Indien wij geen ernstig oog in 't zeil houden, zal die bevolking in groot getal naar den vreemde uitwijken en zal er hier eene ernstige crisis ontstaan. Eene uitwijking der werkende klas.zouhitr allerlei treurige gevolgen hebben, en daarom moet alle ernstige man het zijne bijdragen om die mogelijkheid van crisis te verijdelen. De eenige redplank voor ons, blijft de inrichting der nijverheid, omdat zij in staat is de bevolking hier te behouden. De nijverheid zal dus beoogd worden door heerschen, zonder eendracht enordre^ men tot niets. Dan de middels beu- den bloei van de streek te bevorderen middels ten uitvoer brengen. Wat zal er onmiddellijk moeten beSnrol. worden als middel Te zoeken om de vervoermiddelen betrekkingen met de andere deelen land te verbeteren. Het eerste punt isvan oude waterwegen te herstellen. De vaartvi Yper naar den Yzer moet weldra komt Daarin zal uw handelsbond den volledig steun vinden van de andere bonden van gefe de streek en de steun der vereenigde hand laars van het Westland zal ongetwijfeld, hooger aanhoord worden i Wanneer den herstel der oude verbinding bekomen is, zullen de bonden hunne oog houden op de verbeteringen diezouden» ten bekomen worden. Een dier noodzakelj werken is de verbinding van Rousselarel middel van eenen grooten vaart met Dixmuid Men heeft willen de vaart van Roussela maken op Brugge. Dit zou uit goedebn door het Staatsbestuur als te kostelijk wi verworpen worden, en men zou de vaart i Handzaeme verbreeden en verdiepen ent nieuwe vaart delven van Handzaeme naat Mandei. En wat ons gewest aangaat kan vaart Brugge-Rousselare geen nut bijbrenj terwijl de vaart Dixmmde-Rousselare t overgroot nut zou zijn. j Dat is het eerste dat wij moeten betrat ten. Indien wij zulks bekomen, zal de Leie rechtstreeksche verbinding staan met Ni® poort en geheel de nijverheidsstreek Rousselare, Iseghem, Ingelmunster en rijk, heeft dan als naatuurlijke havenNi® poort. Dan zullen de kolen uit het Walend gemakkelijk per water naar het Westla» kunnen gebracht worden. Dan z: nijverheid bevorderd worden. Indien zulks kan ver\- door de eendracht van onze verschi I steden, zullen wij den bloei in ons ge’ gebracht hebben en ’t is hetgeene dat 1' de bevolking van Agents Concessionnaires G a a* «a g in betrekking met den in aanraking komen verst afgelegene lande; Australië, 't is zij die de inlichti en den weg aanduidt. Wat zal het eerste werk van mer wezen de Ml Eerst en vooral eendracht en en ordre f -erameu endj alle middels. Er zijn tegenwoordig verschillige waalsche fabrieken, die ten gevolge van den grooten afstand van alle water, en ook om at in zekere afgelegene plaatsen, waar de bevol king niet toeneemt, de werkkracht begint te ontbreken, zoeken om hunne fabrieken te ver plaatsen. Wij kennen zulke ondernemingen en natuurlijk, zullen wij alles in het werk stel len opdat zij zich hier zouden komen neder zetten. Indien de nijverheid dient uitgebreid te worden, zal de handel dan natuurlijker wijze volgen, de scheepvaart, waarop wij straks zullen terugkomen, zal zich ook uitbreiden, naarmate de nijverheid bloeit, handel en scheepvaart zijn de natuurlijke volgelingen van de nijverheid. En nu wat moet er gedaan worden om dien geest van onderneming in nijverheid, handel en scheepvaart te vergrooten Wij denken dat er onmiddellijk een dege lijke maatregel moet getroffen worden, en ’t is om dien maatregel te bespreken, dat wij met veel genoegen aan het verzoek van eenige uwer handelaars hebben voldaan, en van dezen avond hier gekomen zijn, om het woord te voeren in die richting. Men klaagt alhier dikwijls putten in de steenen, men verhoopt dat de brooden gebak ken in onzen mond zullen vallen en men ver waarloost het natuurlijke middel om zich zelve te helpen. Indien de kenspreuk Eendracht baart macht in dit gewest verstaan werd, zou het reeds lang zijn dat onze zustersteden van Nieuwpoort, Dixmuide, Veurne, Yper en Poperinghe, het voorbeeld der middeleeuwen indachtig, eene hedendaagsche hanze zouden gesticht hebben, maar wij weten dat, indien onze bevolking groote hoedanigheden bezit, zij ook aangetast is van twee groote kwalen, die de afgunst en de geest van beknibbeling zijn, die ook de middeleeuwsche hanze naar het graf, hebben gevoerd. Die twee groote hin derpalen tegen allen vooruitgang, moeten voor goed uit den w*eg geweerd worden en zij moeten de eenige kans die ons nog wordt gegeven, om de streek herop te beuren, vast nemen, en in alle eendracht eene inrichting in ’t leven roepen, die de handel, nijverheid en scheepvaart kan bevorderen. Er moet in het Westland, tusschen de ver schillige steden, eene gewestelijke handelska- mer gesticht worden met het doel de wichtige vraagstukken van de toekomst te bespreken en in den eersten zin op te lossen. Geen han- delskamer die in lullepotterijen of drinkpartijen vergaat, maar een ernstig iets dat geleid worde, door mannen van kennis in handel en nijverheid en scheepvaart, die niet zullen dul den dat de inrichting diene tot springplank voor eenen politieken kwakzalver. Daar meen ik ligt de oplossing. Daar ligt voor ons de manier om onze stem te doen hooren, met de grootste kans aanhoord te worden door de andere inrichtingen van dien aard zoowel hier in Belgie, als in het buiten land. En 't is levens het doelmatigste middel om aanhoord te worden door de openbare besturen, die zich over het lot dezer streek moeten bekommeren. De handelskamer van Antwerpen ,om een voorbeeld aan te halen, is een der machtigste en invloedrijkste inrichtingen van ’t land. Geen wichtig vraagstuk rakende ’s landswel- vaart wordt in Kamer of Senaat besproken, geen maatregel wordt genomen door de uit la Redactiona Demandez aux propriétaires d’une automobile Citroen, ce qu’ils en pensent. n iroll'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1923 | | pagina 2