CONSOMMATION AUX 100 KM. La voiturc la plus économique du monde. - Économie dans la consummation et Fe» s L’lridustrie a Ypres Per jaar, YPER Vermaakt eerst uwe straten n PI D u n n Maatschappij van Onderlingen Bijstand De Oud-Leerlingen der Stadsschool 1 On dit qu’un groupe d’industriels est actuel- lement en instances auprès du Ministère des Affaires Économiques pour obtenir de trans former en usines des remplois de gros itnmeu- bles de l’arrondissement. II s’agit d un intérêt primordial pour notre region. Nous espérons bien que nos représentants, maintenant pré- -venus, useront de toute leur influence pour obtenir en hautlieu les assurances nécessaires. La situation devient réellement grave par ici, et on nous cite de toutes parts des ména ges ouvriers qui nous quittent pour la Prance. Quand les artisans, occupés a la construction, verront celle-ci s’arrêter de plus en plus, eux aussi disparaitront les uns après les autres. Pourquoi dépenser des millions quand on ne cherche pas en même temps a nous ranie- ner des industries qui feront vivre la popula tion rentrée di^ Yper, den 10 Januari 1924. Meneere van 't Yper tje, 'k Bedanken joen omda' je 't gazetje nie gediest en hed. Dat en mishand niet dat die menschen van de post een centiemtje profi- teeren ze moeten ’t al op hun tetsen doen en ’t is al dieie en ook 't en komt op geen half franksken aan 't staat in 't liedje. Maar ’k moeten joen nu ook zeggen da ’k deur joen gazetje. en affront gekregen èn 'k schrieven naar mijnen fournisseur van Loo tenhulle achter en doziene of twee dweels en wat andere marchandise. En liek datje in ’t gazetje gezeid hadde dat de coin mercan ten moeten op hulder enveloppen zetten Bezoekt \per», 'k hadden dat daarop gefaesst.ld. En os de fakteure afkwam ter stond alzoo god vruchtig op ’t hoekske van d’enveloppe t Vermaakt eerst uwe straten 'k Kr.eg lijk een kaakslag en ’k peisde op de route naarde Kruisstraate en Treze, mijne vrouw, riep van achter heuren toog God lieven adjuw t en is ook tegen mie nie 1 En, Meneere van ’t Ypertje, os je ne keer van die heeren ziet die der entwat kunnen deraan doen spreekt keer van uze strate... t gaat altijd entwaar deugd doen. Uw toegenegen vriend, Pé van de Kruisstraate. Iedereen weet sedert hoeveel liefhebbers van den tuin, die h hebben langs de buitenwandelin^ h°vinSf de toelating te bekomen de nood Werken° I* aan zware wagens en vreemde voer En waarom die ware liefhebb*rs^ landgebruikers niet op denzelf en ,H,i| gen van die vreemde inrichtingen en hunne uitbating netnen weg (buitenwandeling). Waarom Vraagt het aan de Heeren het Schepen-coliegie. Een ware Liefhebberd" die Goed Nieuws?^ Agents Concessionnaires Garage XlGEMEENE VERGADERING op Zondag 13" Januari 1924, om 10 ure ’s morgens, in ’t Oud Yper Statieplaats. DAGORDE 2. Kiezing der bestuurleden. 3. Volmacht aan ’t bestuur te ge/en met het doel gebeuilijk de maatschappij voor vrouwen Hulp in nood met de onze te vereenigen. 4. -- Herziening der standregelen. 5. Verscheidene mededelingen. Al de leden worden vriéndelijk, maar drin gend, verzocht die belangrijke vergadering bij te wonen. de toelating te bekomen di fen het jaar door aan hunm voeren. Ehwel het Schepen collegie vuldige en herhaalde beraadslag die kleine landgebruikers gedeeltdT"’ ning te geven. h Vo^' Ja, gedurende twee maanden peril Februari en November zullen zij den weg gebruik maken om de noodigT' stoffen aan hunne hovingen bii te hrJ Vele van die landgebruikers zullen tfvre en zelfs het Schepen-coliegie dankbaarzii' Maar Maar J" Deze toelating is U maar gegeven voor, jaar en nog zijn er U voorwaarden gest die volgens mij niet gansch aanneemlijk z Het Schepen-coliegie zou deze vergum toestaan, maar indien den weg beschadigd de verantwoordelijkheid leggen op U la gebruikers Hier is het dat het Schepen-coliegie zijn gespannen heeft om U te vangen Neen vlak af deze voorwaarden kuni niet aanvaard worden en dit om de volg den reden Om gedurende deze twee maanden d vrijen doortocht te laten aan de landgebruik die daar hunne hovingen hebben, zal des noodzakclijk de hedendaags bestaande pal moeten verplaatsen of wegnemen En wat zal er dan gebeuren Hetge waarop de landgebruikers nog niet gedat hebben 1 Die weg zal niet alleenlijk gebruiktn den door deze die daar hunne hovingenhd ben, inaar ook nog, en misschien nog» door alle andeie voertuigen, en dit bijzoni lijk met den avond, warneer deneenenoü anderen voerman onvoorzien van licht, o» stad te vermijden, een hoekje zal afsteken geen proces op te loopen en alzoo teiuelf tijde zal hij den weg erg beschadigen. En wie zal zulks beletten Hetgeen moest gebeuren zal dan gebeufl tot spijt van deze die daar hunne hod hêblien. De weg zal erg beschadigd zijn,® van de driewielkarretjes mest maar wel de zware vrachtwagens, en het Schepend legie zal de kans waarnemen om opnie® alle vervoer te beletten en te verbieden. En zoo zal het Schepen-coliegie gd zijn ons te ontnemen hetgeen het tegen' dank ons dees jaarto» gestaan heeft. ‘Verstaat gij lieve boertjes waar et- gespannen is I-aat U dus niet vangen^ Waarom niet toegestaan aan landgebruikers hetge» n zij vragen- Waarom niet gelijk vóór den o«r palen plaatsen halfweg de Rijs»e P° IM Statie, hetgeen allen doortocht lief hebbers nd die b«st2 BB 7 1/2 litres d’ESSENCE 250 grammes d’HUILE O’®, de gvSenï*-*’ Handelaars en Voerlieden, OPGELET Op 21 November 11. legde de heer.Baron Ruzette, Minister van Openbare Werken, op het bureel van den Senaat een wetsvoorstel neder, dat merkelijke veranderingen moet brengen in de wet van 14 J uli i8q3 betreffende de openbare en regelmatige vervoerdiensten. Dit nieuw voorstel is, op eene zonderlinge wijze, een aanslag op een van ouds bestaande beroep, waarmede duizende Belgen eerlijk hun bestaan vinden en dat van groot nut is voor den kleinen handel. Zoogezegd omdat die brave lieden de concurrencie doen aan den ijzerweg en de trams', wil de regeering door dit nieuw voorstel de uitoefening van dit beroep onderhevig maken aan bijzondere toelatingen bij middel van openbare aanbeste dingen. Inderdaad, zegt de Minister in de uit eenzetting der redenen, de regeering mag niet dulden dat, zonder oprecht nut voor het publiek, aan de diensten van tram en »*ijzerweg, vervoer ontnomen worde waarop deze ondernemingen het recht hadden te rekenen wanneer zij ingericht werden. Ziehier nu een uittreksel van dit wetsvoor stel Val'en onder de to°pas<dng van de tegen- woordige wet al de diensten van vervoer bij middel van gelijk welke voertuigen, waarin personen mede genomen worden of koop- waren overgebrachttoebehonrende aan ver- scheidene personen en verzonden zijnde naar verscheidene bestemmelingen, gelijk waar de bestemmelinge 1 wonen of de gne- deren verzameld worden, gelijk ook indien het vervoeren betaald worde volgens een vast tarief of volgens een bijzonder akkoord. Deze diensten zullen aanzien worden als zijnde regelmatig, indien zij op vaste tiid- stippen en zelfde plaatsen geschieden, zelfs indien het vertrek soms een uur vervroegd of vertraagd wordt, zelfs indien de reizen meermaals per dag geschieden of slechts met tusschenpoozen van een of meer dagen. De overtredingen aan dit reglement zullen gestraft worde" met eene gevangenzitting van een tot acht dagen en ec"e-boet va" 5 t< t 200 franken of slechts eene dezer straffen. a De uitbating zonder bijzondere toelating is onderhevig aan dezelfde straffen met bijvoeging van vervolging voor schade en interesten. Het werk der voerlieden is een dienst die sedert eeuwen en eeuwen bestaat en die ver spreid is over geheel het land. Verscheidene worden sedert lang door dezelfde familie van vader tot zoon gedaan. In Luik alleen komen standvastig 280 voermar.s. En nogtans in het Luiksche mist het n'et aan allerlei soorten van trams en treinen. Maar de dienst der voerlie den kan door geene publieke diensten vervan gen worden hij neemt de koopwaren bij den verkooper en bestelt ze zelf bij den kooper en dit 99 maal op honderd op plaatsen die door de diensten van trein of tram onbereik baar zijn. De behandeling der goederen wordt meestal met veel meer zoig gedaan en de af levering in veel korter en tijd. Er mag dus zonder vrees van tegenspraak gezegd worden i° de dienst der voerlieden is eene instelling die sedert oneindigen tijd bestaat en wier rech ten verdienen geëerbiedigd te worden 20 de vervoerdienst door hen gedaan kandoorijzer- weg en tram niet vervangen worden. In Luik en Antwerpen hebben de voerlieden vergaderd en protest aangeteekend. O< k op de algetneerie vergadering van onzen Handels bond van 5 Januari werd besloten aan den Minister te schrijven. Handelaars en Voer lieden wees dus op uwe hoede en verdedigt uwe bejangen KEI I. Demandez aux propriétaires d’une automobile Citroen, ce qu’ils en pensent. r. Versmelting der twee afdeelingcn. Catalogue et démonstratlons gratuits

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 4