CONSOMMATION AUX 100 KM.
La voiturc la plus économique du monde. - Économie dans la consummation et Fe»
s
L’lridustrie a Ypres
Per jaar,
YPER
Vermaakt eerst uwe straten
n
PI
D u n n
Maatschappij van Onderlingen Bijstand
De Oud-Leerlingen der Stadsschool
1
On dit qu’un groupe d’industriels est actuel-
lement en instances auprès du Ministère des
Affaires Économiques pour obtenir de trans
former en usines des remplois de gros itnmeu-
bles de l’arrondissement. II s’agit d un intérêt
primordial pour notre region. Nous espérons
bien que nos représentants, maintenant pré-
-venus, useront de toute leur influence pour
obtenir en hautlieu les assurances nécessaires.
La situation devient réellement grave par
ici, et on nous cite de toutes parts des ména
ges ouvriers qui nous quittent pour la Prance.
Quand les artisans, occupés a la construction,
verront celle-ci s’arrêter de plus en plus, eux
aussi disparaitront les uns après les autres.
Pourquoi dépenser des millions quand on
ne cherche pas en même temps a nous ranie-
ner des industries qui feront vivre la popula
tion rentrée
di^
Yper, den 10 Januari 1924.
Meneere van 't Yper tje,
'k Bedanken joen omda' je 't gazetje nie
gediest en hed. Dat en mishand niet dat die
menschen van de post een centiemtje profi-
teeren ze moeten ’t al op hun tetsen doen
en ’t is al dieie en ook 't en komt op
geen half franksken aan 't staat in 't
liedje.
Maar ’k moeten joen nu ook zeggen da ’k
deur joen gazetje. en affront gekregen èn 'k
schrieven naar mijnen fournisseur van Loo
tenhulle achter en doziene of twee dweels en
wat andere marchandise. En liek datje in ’t
gazetje gezeid hadde dat de coin mercan ten
moeten op hulder enveloppen zetten Bezoekt
\per», 'k hadden dat daarop gefaesst.ld. En
os de fakteure afkwam ter stond alzoo god
vruchtig op ’t hoekske van d’enveloppe t
Vermaakt eerst uwe straten 'k Kr.eg lijk
een kaakslag en ’k peisde op de route naarde
Kruisstraate en Treze, mijne vrouw, riep van
achter heuren toog God lieven adjuw
t en is ook tegen mie nie 1
En, Meneere van ’t Ypertje, os je ne keer
van die heeren ziet die der entwat kunnen
deraan doen spreekt keer van uze strate...
t gaat altijd entwaar deugd doen.
Uw toegenegen vriend,
Pé van de Kruisstraate.
Iedereen weet sedert hoeveel
liefhebbers van den tuin, die h
hebben langs de buitenwandelin^ h°vinSf
de toelating te bekomen de nood Werken°
I*
aan zware wagens en vreemde voer
En waarom die ware liefhebb*rs^
landgebruikers niet op denzelf en ,H,i|
gen van die vreemde inrichtingen
en hunne uitbating netnen
weg (buitenwandeling).
Waarom
Vraagt het aan de Heeren
het Schepen-coliegie.
Een ware Liefhebberd"
die
Goed Nieuws?^
Agents Concessionnaires Garage
XlGEMEENE VERGADERING op
Zondag 13" Januari 1924, om 10 ure
’s morgens, in ’t Oud Yper Statieplaats.
DAGORDE
2. Kiezing der bestuurleden.
3. Volmacht aan ’t bestuur te ge/en met
het doel gebeuilijk de maatschappij voor
vrouwen Hulp in nood met de onze te
vereenigen.
4. -- Herziening der standregelen.
5. Verscheidene mededelingen.
Al de leden worden vriéndelijk, maar drin
gend, verzocht die belangrijke vergadering bij te
wonen.
de toelating te bekomen di
fen het jaar door aan hunm
voeren.
Ehwel het Schepen collegie
vuldige en herhaalde beraadslag
die kleine landgebruikers gedeeltdT"’
ning te geven. h Vo^'
Ja, gedurende twee maanden peril
Februari en November zullen zij
den weg gebruik maken om de noodigT'
stoffen aan hunne hovingen bii te hrJ
Vele van die landgebruikers zullen tfvre
en zelfs het Schepen-coliegie dankbaarzii'
Maar Maar J"
Deze toelating is U maar gegeven voor,
jaar en nog zijn er U voorwaarden gest
die volgens mij niet gansch aanneemlijk z
Het Schepen-coliegie zou deze vergum
toestaan, maar indien den weg beschadigd
de verantwoordelijkheid leggen op U la
gebruikers
Hier is het dat het Schepen-coliegie zijn
gespannen heeft om U te vangen
Neen vlak af deze voorwaarden kuni
niet aanvaard worden en dit om de volg
den reden
Om gedurende deze twee maanden d
vrijen doortocht te laten aan de landgebruik
die daar hunne hovingen hebben, zal des
noodzakclijk de hedendaags bestaande pal
moeten verplaatsen of wegnemen
En wat zal er dan gebeuren Hetge
waarop de landgebruikers nog niet gedat
hebben 1
Die weg zal niet alleenlijk gebruiktn
den door deze die daar hunne hovingenhd
ben, inaar ook nog, en misschien nog»
door alle andeie voertuigen, en dit bijzoni
lijk met den avond, warneer deneenenoü
anderen voerman onvoorzien van licht, o»
stad te vermijden, een hoekje zal afsteken
geen proces op te loopen en alzoo teiuelf
tijde zal hij den weg erg beschadigen.
En wie zal zulks beletten
Hetgeen moest gebeuren zal dan gebeufl
tot spijt van deze die daar hunne hod
hêblien. De weg zal erg beschadigd zijn,®
van de driewielkarretjes mest maar wel
de zware vrachtwagens, en het Schepend
legie zal de kans waarnemen om opnie®
alle vervoer te beletten en te verbieden.
En zoo zal het Schepen-coliegie gd
zijn ons te ontnemen hetgeen het tegen'
dank ons dees jaarto» gestaan heeft.
‘Verstaat gij lieve boertjes waar et-
gespannen is I-aat U dus niet vangen^
Waarom niet toegestaan aan
landgebruikers hetge» n zij vragen-
Waarom niet gelijk vóór den o«r
palen plaatsen halfweg de Rijs»e P° IM
Statie, hetgeen allen doortocht
lief hebbers
nd
die b«st2
BB
7 1/2 litres d’ESSENCE
250 grammes d’HUILE
O’®, de gvSenï*-*’
Handelaars en Voerlieden,
OPGELET
Op 21 November 11. legde de heer.Baron
Ruzette, Minister van Openbare Werken, op
het bureel van den Senaat een wetsvoorstel
neder, dat merkelijke veranderingen moet
brengen in de wet van 14 J uli i8q3 betreffende
de openbare en regelmatige vervoerdiensten.
Dit nieuw voorstel is, op eene zonderlinge
wijze, een aanslag op een van ouds bestaande
beroep, waarmede duizende Belgen eerlijk
hun bestaan vinden en dat van groot nut is
voor den kleinen handel. Zoogezegd omdat
die brave lieden de concurrencie doen aan
den ijzerweg en de trams', wil de regeering
door dit nieuw voorstel de uitoefening van
dit beroep onderhevig maken aan bijzondere
toelatingen bij middel van openbare aanbeste
dingen.
Inderdaad, zegt de Minister in de uit
eenzetting der redenen, de regeering mag
niet dulden dat, zonder oprecht nut voor
het publiek, aan de diensten van tram en
»*ijzerweg, vervoer ontnomen worde waarop
deze ondernemingen het recht hadden te
rekenen wanneer zij ingericht werden.
Ziehier nu een uittreksel van dit wetsvoor
stel
Val'en onder de to°pas<dng van de tegen-
woordige wet al de diensten van vervoer bij
middel van gelijk welke voertuigen, waarin
personen mede genomen worden of koop-
waren overgebrachttoebehonrende aan ver-
scheidene personen en verzonden zijnde
naar verscheidene bestemmelingen, gelijk
waar de bestemmelinge 1 wonen of de gne-
deren verzameld worden, gelijk ook indien
het vervoeren betaald worde volgens een
vast tarief of volgens een bijzonder akkoord.
Deze diensten zullen aanzien worden als
zijnde regelmatig, indien zij op vaste tiid-
stippen en zelfde plaatsen geschieden, zelfs
indien het vertrek soms een uur vervroegd
of vertraagd wordt, zelfs indien de reizen
meermaals per dag geschieden of slechts
met tusschenpoozen van een of meer dagen.
De overtredingen aan dit reglement zullen
gestraft worde" met eene gevangenzitting van
een tot acht dagen en ec"e-boet va" 5 t< t 200
franken of slechts eene dezer straffen.
a De uitbating zonder bijzondere toelating is
onderhevig aan dezelfde straffen met bijvoeging
van vervolging voor schade en interesten.
Het werk der voerlieden is een dienst die
sedert eeuwen en eeuwen bestaat en die ver
spreid is over geheel het land. Verscheidene
worden sedert lang door dezelfde familie van
vader tot zoon gedaan. In Luik alleen komen
standvastig 280 voermar.s. En nogtans in het
Luiksche mist het n'et aan allerlei soorten van
trams en treinen. Maar de dienst der voerlie
den kan door geene publieke diensten vervan
gen worden hij neemt de koopwaren bij den
verkooper en bestelt ze zelf bij den kooper
en dit 99 maal op honderd op plaatsen die
door de diensten van trein of tram onbereik
baar zijn. De behandeling der goederen wordt
meestal met veel meer zoig gedaan en de af
levering in veel korter en tijd. Er mag dus
zonder vrees van tegenspraak gezegd worden
i° de dienst der voerlieden is eene instelling
die sedert oneindigen tijd bestaat en wier rech
ten verdienen geëerbiedigd te worden 20 de
vervoerdienst door hen gedaan kandoorijzer-
weg en tram niet vervangen worden.
In Luik en Antwerpen hebben de voerlieden
vergaderd en protest aangeteekend. O< k op
de algetneerie vergadering van onzen Handels
bond van 5 Januari werd besloten aan den
Minister te schrijven. Handelaars en Voer
lieden wees dus op uwe hoede en verdedigt
uwe bejangen
KEI
I.
Demandez aux propriétaires d’une automobile
Citroen, ce qu’ils en pensent.
r. Versmelting der twee afdeelingcn.
Catalogue et démonstratlons gratuits