II I ll h II 11II H |H Ji ml Bi 1111“ lï ill ill Mtw Hw Iiii 1 M i W* «Ij Hi idll If 11 II WWb’ Ma II I ■It ||B|| 1 1 y h lllllWl Ijl, 1 II I H III if /- 1 hi I i iwlj III I pil J I 1 PAARDENFEEST op ASCHENW0ENSÖA8 5 Man igj4 om 10 uur voormiddag. II 'Ll. 11 i Ml I I Ml BANK van KORTRIJK Groote Markt YPER Banque de Courtrai Grand’Place Ypres i t Zieïmis ioSnt_ 'f - hi l h- van zoon en en en en 80 fr. 60 fr. de beide- I. De inschrijving prijsdeeling seffens 40 fr. 35 fr. 3o fr. 25 fr. 20 fr. 3C 4' 5e 6e 3e 4' 5' 6' 3e 4' 5e 4' 5' 4:'; I De interest verleend voor de Halfmaan- delijksche rekeningen voor het tijdstip van 25 Februari tot 10 Maart is fr. 4,35 u/0. PROGRAMMA jaar- 5o frv 40 fr. 35 fr. 3o fr. 1 illwl li 1 1 Prijskamp Hengste veulens ie Prijs Verguld Eeremetaal Zilveren Eeremetaal i'Hl st pp ■bfi iïJIIMilll'lil I III Les intéréts bpnifiés en Compte de Quin- zaine pour la période du 25 février au 10 Mars sont de Fr. 4.35 ,g als lid doen in- den dag der prijs- van t Cornice. iin verantwoorde- t door hunne dieren -diil za’ beslist worden- 80 fr. 60 fr. 40 fr. 3o fr. 25 fr. 20 fr- speelden zij waren aan den wagen gespannen waarmede Freya, zuster van den geduchten Wodan, haren goddelijken broeder naar den oorlog vergezelde. Weleens werden deze huisdieren zelfs voor eene afbeelding dezer godin genomen. De eerbied voor deze mys tieke dieren had hier met Wodans leer diepe wortels geschoten. De Salmonath^Februarius) werd gehouden voor het tijdstip, waarop de katten de voort- teeling van hun geslacht het meest be wrochten; weshalve deze maand, heden ten dage, bij velen nog kattemaand genoemd wordt. Daar om werden er in sommige streken vreugdebe drijven ter eere van Freyas lievelingen ge houden (1). Men geloofde ook, dat de verme nigvuldiging dezer half goddelijke dieren, zon der bijkomst eens mannelijken wezens kon geschieden. Bij dezes ontbeering, zegt Roguet -(2), moest men eene kattin met Napeta (zeker kruid) wrijven. Deze bevoorregte huisdieren genoten, door hunne nauwe betrekkingen met de voornaamste der godinnen, onder de men- schen zulke groote vrijheden, dat zij in eenige streken van Germanje, onder de benaming van Esse, voor het zinnebeeld der vrijheid door gingen. Ziedaar, in het kort, de hoogachting, waar in de Katten bij onze heidensche voorouders stonden. Deze eerbied en de goddelijke ver- eering van Tybaaris geslacht verminderde, naar mate’s Heilands leer veld won want alles wat aan het heidendom toebehoorde moest, door de stralen van het Evangelie beschenen, vallen of gewijzigd worden. Om de oude leerbegrippen den nieuw bekeerden hatelijk te maken, deed men dezelve voor uitvindingen of ingevingen van den boozen geest doorgaafi. Zulks had ook ten opzigte der katten plaats. Niettegenstaande de zielenherders alle pogingen aanwendden om de nieuwbekeer- den de afgodische dertele feesten niet te laten vernieuwen, en ze door hunne preek van de zotte symbolische mommerijen, die bijzonderlijk in Februarius plaats hadden, af te trekken, keerden dezen toch vaak tot hunne aloude ge bruiken weder omdat zij daarin hunne liefste dierlijke voldoening vonden. Vermits de godsdienst en de gezonde rede niet magtig genoeg waren, om ze daarvan af te trekken, trachtte men daaraan eenen christelijken plooi te geven, zegt Fleury. AIzoo zijn er bij ons nog verscheidene gebruiken in zwang, die aan het heidendom herinneren. Van deze soort is het Ypersdne Kattenfeest. Maar de aloude geest daarvan is thans omgekeerd in plaats van dit feest tot eere der katten voort- teeling te vieren,wordt het ter verzaking daar- ,yan behouden, zonder dat het volk in de bedoeling der symbolische werking dringe. Om deze zinnebeeldige verzaking der afgo derij te doen, werpt men, onder bet luiden der klokken, verscheidene katten van het hoogste des torens. Deze handeling is vol beduidenis door de katten, Freyas lievelingen, verstond men het heidendom, en ’t breken alsmede ’t wegwerpen, was het symbolische teeken van zich van iets te ontmaken of daaraan te ver zaken. Alhoewel de geest van dit feest omgekeerd was, moest het ten naaste bij op den zelfden tijd des jaars, het is te zeggen, in de Katten- maand, gegeven worden, omdat het volk gaarne op den zelfden tijd tot de zelfde ver lustigingen wederkeert. Men* koos voor het Kattenfeest den Vasten, om alzoo door den geest van boetvaardigheid, die alsdan heerscht, de groote losbandigheid der heidensche fees ten in te toornen. Het Kattenfeest echter kon op den eersten Zondag van den Vasten niet gevierd worden er was nog een belangrijker feest, dat niet mogt verzuimd worden, namelijk het sollen- Jeest, waarvan de-maand, die de Romeinen in hunnen tijdwijzer met den naam van Zondag 2 Maart, om 11 Maartenskerk te Yper, ZIEL1 Mijnheer Alph. LATOUR en zijn aan den Herinrichting onder de bescherming der Sta 4 van het JAARUjksch van 8 tot 10 uur en na den prijskamp, in de benedenzaal van’t Stadhuis. II. De leden van het Landbouwcoimce alleen kunnen met hunne paarden prijskamp deelnemen. III. Men kan zich nog schrijven van heden tot op kamp bij den Sekretaris IV. De mededingers zijn lijk voor de ongevallen veroorzaakt. V. Alle onvoorzien geval of gesel onwederroepelijk door de Jury L— Gedaan te Yper, den g Januari ig-P De Voorzitter, (get.) Bruneel de Montpe De Sekretarissen, (get.) J. MALISSE, Kemmel. E. CAENEPEEL, Yper. BERICHT Ik ondergeteekende Henri BUYTAERT- REYNAERT, Architecte-Expert, heb de eer mijne achtbare Klienten te berichten dat bij verandering van woonst met eersten Maart, mijne bureelen zullen overgebracht worden naar Villa du Bosquet (’t Bosje 9), Lip penslaan, KNOCKE a/Z. Ik blijf altijd tot den dienst mijner acht bare Klienten voor gelijk welke inlichtingen, heropbouw, nieuwe bouwwerken, plannen van allen aard, met of zonder toezicht, aan de voordeeligste voorwaarden, ik verzeker vlugge en verzorgde bediening gelijk in welke richting de werken gelegen zijn. Later zal ik mijn 1 elefoon-nummer publiek kenbaar maken. Nieuwe orders verwachtende, blijf ik met de meeste achting mijne Klienten genegen. Henri Buytaert-Reynaert A rchilede - ExpertRousselaere. 5 Prijskamp Merriën van drie jaar en daarboven 1* Prijs Verguld Eeremetaal en Zilveren Eeremetaal en 2 Prijskamp Hengsten van twee jaar Prijs Verguld Eeremetaal en Zilveren Eeremetaal en 3 Prijskamp Merriën van één jaar ïc Prijs Verguld Eeremetaal Zilveren Eeremetaal Februarius bestempeld hebben, hare bena ming gekregen had. Dit feest bestond in het uitdeden van een soort van Koeken, in de taal onzer bevolking sollen geheeten. De vrienden en kennissen gingen elkander be zoeken, aten en smulden, en leverden zich aan vreugdebedrijven over. De pei lingen tot de christenen godsdienst bekeerd, zagen zou gauw van dat feest niet al zij bleven sol len bakken en hunne goede kennissen uit- noodigen, om deel aan hunnen disch te nemen. Doch, deze bijeenkomsten werden niet meer ter eere der heidensche góden gehouden maar, men deed deze sollen, onder den naam van Kraker, symbolisch op het H. Sakrament des Altaars doelen. Zie daar den oorsprong van Krake-Zondag. Het Kattenfeest werd dan op den tweeden Zondag van den Vasten gevierd, diende en dient nog om de foire de sluiten. Om de for- reins vermaak aan te doen, gat men oudtijds aan dit feest veel toestel, waardoor er eene groote menigte buitenlieden naar stad getrok ken werden. Van daar is het, dat dit heidensche Kattenfeest, in weêrwil der beschaving, tot op onze dagen staande gebleven is. In de scandinaafsche godenleer waren de wetekeijen of waarzeggers groot in gezag, omdat hunne bediening met degene der pries- teren in nauw verband stond. In alle netel achtige omstandigheden werden deze be driegers geraadpleegd. Zij verrichteden vele hunner gewaande tooverijen met Kattenvellen, en de hersenen dezer dieren hielden zij voor een krachtig vergift. Het is waarschijnlijk van daar, dat men den kinderen doet gelooven, dat het inzwelgen van Kattenhaar hun den dood kan veroorzaken. Het bijgeloof aan tooveraars en katten is bij de eenvoudige lieden nog niet omverre geworpen. Zij gelooven immers nog, dat de tooveraars en de toovereksen, door Satans magt, de gedaante van Katten aannemen, zich ’s nachts op kruisstraten vereenigen, en daar, door den boozen geest voorgezeten, op eene dartele wijze zich vermaken, en het kwaad beramen, dat ieder hunner bijzonder uitwer ken moet. Omtrent de heksenvergaderingen en de grappen die zij in kattengedaante uitgevoerd hebben, bestaan er een overgroot getal Sagen, die den eenvoudigen schrik aanjagen. (1) 40 fr. 35 fr. 3o fr. 20 Ir. i5 fr. 4 Prijskamp Merriën van twee jaar 1' Prijs Verguld Eeremetaal en Zilveren Eeremetaal en LAN OBOUWCOMK^^^ 41 F. wil Hl l l» s J Illll J j W 8 fl) Zie daaromtrent Bodins Démonomanie (tesorcier» 42) Zie Rognef s Dn cours des wrciers, ch41 1) 40 fr< 20 fr. 2e 2e 2e 2e 3e ie 2' 3' 4e 25 fr, 20 fr. 1 11! VIdfeiIliilBI' 11 IJ’ sUihiliiMntl! 1.1 .i 1B j (1) Zie Heksenprocessen van Schel tema. ■s

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 6