II
I ll h
II 11II
H |H Ji ml
Bi
1111“
lï
ill ill
Mtw Hw
Iiii
1 M i W*
«Ij
Hi
idll
If 11
II
WWb’
Ma
II I
■It
||B||
1 1 y h
lllllWl Ijl,
1
II I
H III if /-
1
hi
I i iwlj
III
I
pil J I
1
PAARDENFEEST
op ASCHENW0ENSÖA8 5 Man igj4
om 10 uur voormiddag.
II
'Ll.
11
i
Ml I
I Ml
BANK van KORTRIJK
Groote Markt YPER
Banque de Courtrai
Grand’Place Ypres
i
t Zieïmis ioSnt_
'f
- hi l h-
van
zoon
en
en
en
en
80 fr.
60 fr.
de
beide-
I. De inschrijving
prijsdeeling seffens
40 fr.
35 fr.
3o fr.
25 fr.
20 fr.
3C
4'
5e
6e
3e
4'
5'
6'
3e
4'
5e
4'
5'
4:'; I
De interest verleend voor de Halfmaan-
delijksche rekeningen voor het tijdstip
van 25 Februari tot 10 Maart is fr. 4,35 u/0.
PROGRAMMA
jaar-
5o frv
40 fr.
35 fr.
3o fr.
1
illwl li 1
1 Prijskamp Hengste veulens
ie Prijs Verguld Eeremetaal
Zilveren Eeremetaal
i'Hl st
pp
■bfi
iïJIIMilll'lil I
III
Les intéréts bpnifiés en Compte de Quin-
zaine pour la période du 25 février au 10
Mars sont de Fr. 4.35
,g als lid doen in-
den dag der prijs-
van t Cornice.
iin verantwoorde-
t door hunne dieren
-diil za’
beslist worden-
80 fr.
60 fr.
40 fr.
3o fr.
25 fr.
20 fr-
speelden zij waren aan den wagen gespannen
waarmede Freya, zuster van den geduchten
Wodan, haren goddelijken broeder naar den
oorlog vergezelde. Weleens werden deze
huisdieren zelfs voor eene afbeelding dezer
godin genomen. De eerbied voor deze mys
tieke dieren had hier met Wodans leer diepe
wortels geschoten.
De Salmonath^Februarius) werd gehouden
voor het tijdstip, waarop de katten de voort-
teeling van hun geslacht het meest be wrochten;
weshalve deze maand, heden ten dage, bij
velen nog kattemaand genoemd wordt. Daar
om werden er in sommige streken vreugdebe
drijven ter eere van Freyas lievelingen ge
houden (1). Men geloofde ook, dat de verme
nigvuldiging dezer half goddelijke dieren, zon
der bijkomst eens mannelijken wezens kon
geschieden. Bij dezes ontbeering, zegt Roguet
-(2), moest men eene kattin met Napeta (zeker
kruid) wrijven. Deze bevoorregte huisdieren
genoten, door hunne nauwe betrekkingen met
de voornaamste der godinnen, onder de men-
schen zulke groote vrijheden, dat zij in eenige
streken van Germanje, onder de benaming van
Esse, voor het zinnebeeld der vrijheid door
gingen.
Ziedaar, in het kort, de hoogachting, waar
in de Katten bij onze heidensche voorouders
stonden. Deze eerbied en de goddelijke ver-
eering van Tybaaris geslacht verminderde,
naar mate’s Heilands leer veld won want
alles wat aan het heidendom toebehoorde
moest, door de stralen van het Evangelie
beschenen, vallen of gewijzigd worden. Om
de oude leerbegrippen den nieuw bekeerden
hatelijk te maken, deed men dezelve voor
uitvindingen of ingevingen van den boozen
geest doorgaafi. Zulks had ook ten opzigte der
katten plaats.
Niettegenstaande de zielenherders alle
pogingen aanwendden om de nieuwbekeer-
den de afgodische dertele feesten niet te laten
vernieuwen, en ze door hunne preek van de
zotte symbolische mommerijen, die bijzonderlijk
in Februarius plaats hadden, af te trekken,
keerden dezen toch vaak tot hunne aloude ge
bruiken weder omdat zij daarin hunne
liefste dierlijke voldoening vonden. Vermits
de godsdienst en de gezonde rede niet magtig
genoeg waren, om ze daarvan af te trekken,
trachtte men daaraan eenen christelijken plooi
te geven, zegt Fleury. AIzoo zijn er bij ons
nog verscheidene gebruiken in zwang, die
aan het heidendom herinneren. Van deze
soort is het Ypersdne Kattenfeest. Maar de
aloude geest daarvan is thans omgekeerd in
plaats van dit feest tot eere der katten voort-
teeling te vieren,wordt het ter verzaking daar-
,yan behouden, zonder dat het volk in de
bedoeling der symbolische werking dringe.
Om deze zinnebeeldige verzaking der afgo
derij te doen, werpt men, onder bet luiden der
klokken, verscheidene katten van het hoogste
des torens. Deze handeling is vol beduidenis
door de katten, Freyas lievelingen, verstond
men het heidendom, en ’t breken alsmede
’t wegwerpen, was het symbolische teeken van
zich van iets te ontmaken of daaraan te ver
zaken.
Alhoewel de geest van dit feest omgekeerd
was, moest het ten naaste bij op den zelfden
tijd des jaars, het is te zeggen, in de Katten-
maand, gegeven worden, omdat het volk
gaarne op den zelfden tijd tot de zelfde ver
lustigingen wederkeert. Men* koos voor het
Kattenfeest den Vasten, om alzoo door den
geest van boetvaardigheid, die alsdan heerscht,
de groote losbandigheid der heidensche fees
ten in te toornen.
Het Kattenfeest echter kon op den eersten
Zondag van den Vasten niet gevierd worden
er was nog een belangrijker feest, dat niet
mogt verzuimd worden, namelijk het sollen-
Jeest, waarvan de-maand, die de Romeinen
in hunnen tijdwijzer met den naam van
Zondag 2 Maart, om 11
Maartenskerk te Yper, ZIEL1
Mijnheer
Alph. LATOUR en zijn
aan den
Herinrichting onder de bescherming der Sta 4
van het JAARUjksch
van 8 tot 10 uur en
na den prijskamp,
in de benedenzaal van’t Stadhuis.
II. De leden van het Landbouwcoimce
alleen kunnen met hunne paarden
prijskamp deelnemen.
III. Men kan zich nog
schrijven van heden tot op
kamp bij den Sekretaris
IV. De mededingers zijn
lijk voor de ongevallen
veroorzaakt.
V. Alle onvoorzien geval of gesel
onwederroepelijk door de Jury L—
Gedaan te Yper, den g Januari ig-P
De Voorzitter,
(get.) Bruneel de Montpe
De Sekretarissen,
(get.) J. MALISSE, Kemmel.
E. CAENEPEEL, Yper.
BERICHT
Ik ondergeteekende Henri BUYTAERT-
REYNAERT, Architecte-Expert, heb de eer
mijne achtbare Klienten te berichten dat bij
verandering van woonst met eersten Maart,
mijne bureelen zullen overgebracht worden
naar Villa du Bosquet (’t Bosje 9), Lip
penslaan, KNOCKE a/Z.
Ik blijf altijd tot den dienst mijner acht
bare Klienten voor gelijk welke inlichtingen,
heropbouw, nieuwe bouwwerken, plannen
van allen aard, met of zonder toezicht, aan
de voordeeligste voorwaarden, ik verzeker
vlugge en verzorgde bediening gelijk in welke
richting de werken gelegen zijn.
Later zal ik mijn 1 elefoon-nummer publiek
kenbaar maken.
Nieuwe orders verwachtende, blijf ik met
de meeste achting mijne Klienten genegen.
Henri Buytaert-Reynaert
A rchilede - ExpertRousselaere.
5 Prijskamp
Merriën van drie jaar en daarboven
1* Prijs Verguld Eeremetaal en
Zilveren Eeremetaal en
2 Prijskamp Hengsten van twee jaar
Prijs Verguld Eeremetaal en
Zilveren Eeremetaal en
3 Prijskamp Merriën van één jaar
ïc Prijs Verguld Eeremetaal
Zilveren Eeremetaal
Februarius bestempeld hebben, hare bena
ming gekregen had. Dit feest bestond in het
uitdeden van een soort van Koeken, in de
taal onzer bevolking sollen geheeten. De
vrienden en kennissen gingen elkander be
zoeken, aten en smulden, en leverden zich
aan vreugdebedrijven over. De pei lingen
tot de christenen godsdienst bekeerd, zagen
zou gauw van dat feest niet al zij bleven sol
len bakken en hunne goede kennissen uit-
noodigen, om deel aan hunnen disch te nemen.
Doch, deze bijeenkomsten werden niet meer
ter eere der heidensche góden gehouden
maar, men deed deze sollen, onder den naam
van Kraker, symbolisch op het H. Sakrament
des Altaars doelen. Zie daar den oorsprong
van Krake-Zondag.
Het Kattenfeest werd dan op den tweeden
Zondag van den Vasten gevierd, diende en
dient nog om de foire de sluiten. Om de for-
reins vermaak aan te doen, gat men oudtijds
aan dit feest veel toestel, waardoor er eene
groote menigte buitenlieden naar stad getrok
ken werden. Van daar is het, dat dit heidensche
Kattenfeest, in weêrwil der beschaving, tot op
onze dagen staande gebleven is.
In de scandinaafsche godenleer waren de
wetekeijen of waarzeggers groot in gezag,
omdat hunne bediening met degene der pries-
teren in nauw verband stond. In alle netel
achtige omstandigheden werden deze be
driegers geraadpleegd. Zij verrichteden vele
hunner gewaande tooverijen met Kattenvellen,
en de hersenen dezer dieren hielden zij voor
een krachtig vergift. Het is waarschijnlijk van
daar, dat men den kinderen doet gelooven,
dat het inzwelgen van Kattenhaar hun den
dood kan veroorzaken.
Het bijgeloof aan tooveraars en katten is
bij de eenvoudige lieden nog niet omverre
geworpen. Zij gelooven immers nog, dat de
tooveraars en de toovereksen, door Satans
magt, de gedaante van Katten aannemen, zich
’s nachts op kruisstraten vereenigen, en daar,
door den boozen geest voorgezeten, op eene
dartele wijze zich vermaken, en het kwaad
beramen, dat ieder hunner bijzonder uitwer
ken moet.
Omtrent de heksenvergaderingen en de
grappen die zij in kattengedaante uitgevoerd
hebben, bestaan er een overgroot getal Sagen,
die den eenvoudigen schrik aanjagen. (1)
40 fr.
35 fr.
3o fr.
20 Ir.
i5 fr.
4 Prijskamp Merriën van twee jaar
1' Prijs Verguld Eeremetaal en
Zilveren Eeremetaal en
LAN OBOUWCOMK^^^
41 F. wil
Hl l l»
s J
Illll
J j
W 8
fl) Zie daaromtrent Bodins Démonomanie (tesorcier»
42) Zie Rognef s Dn cours des wrciers, ch41
1)
40 fr<
20 fr.
2e
2e
2e
2e
3e
ie
2'
3'
4e
25 fr,
20 fr.
1 11! VIdfeiIliilBI' 11 IJ’ sUihiliiMntl! 1.1 .i
1B j
(1) Zie Heksenprocessen van Schel tema.
■s