Nationalen Strijders- Voorzitter, Butaye, Advokaat Yper. II. Aan den heer THEUNIS, Eerste Minister, Brussel De geteisterden van het Front, verga derd Yper, 13 April, in plechtige betoo- ging, Gekrenkt door beperkingen ingebracht door omzendbrieven en mondelingsche voorschriften en ongerust gesteld door gedurige bedreigingen van de Wet te veranderen welke hun werk van Nationaal herstel in gevaar brengen. Vragen aan Regeering loyale en vol ledige toepassing van bestaande Wet op oorlogschade in uitvoering der plechtige verbintenissen jegens hen genomen om hen in hun geboorteland weder te roepen. V oorzitter, Butaye, Advokaat Yper. De Wenschen Volgende telegrammen werden verzonden I. Aan Z. M. den KONING, Brussel De geteisterden van het Front, verga derd Yper, 13 April, bieden aan Zijne Majesteit uitdrukking van diepe verkleefd heid, bedanken Hem voor groote en voortdurende welwillendheid en hopen door Hem dat België niet zal te kort blijven aan plechtigeverbintenissen jegens hen genomen. met de Oud-Strij- Om zich daarvan een flauw gedacht te kun nen geven zeggen wij dat hij trok langs de volgende straten Statie-, Tempel- en Boter- straat, Vanden Peereboomplaats, Boesinghe-, Surmont de Volsberghe- en Dixmudestraat, Groote Markt, St Jacobs-, Paddepoel-, Buk- ker-, Pateel- en Rijselstraat, om te eindigen Groote Markt. Welnu, het einde van den stoet had nog de Vanden Peereboomplaats niet ver laten wanneer de kop van den stoet de Rijsel straat uitkwam. Sommige dagbladen spreken van dertig duizend betoogers. Discours de M. BRUNEEL, ancien Sénateur M.M. La manifestation imposante a laquelle nous assistons en ce moment présente un caractère de grandeur, de concorde, de calme et de dignité que nul ne peut méconnaitre. L’appel du Comité de la Fédération des Sinistrés a été entendu, vous y avez répondu plus nombreux que les prévisions les plus optimistes pouvaient espérer. Sur cette place qui fait partie de ce lam- beau de territoire que le courage héroïque de nos soldats a preserv'd de l’invasion ennemie, en face de ces Halles en ruines vous êtes réunis aujourd’hui pour affirmer votre volonté inébranlable de défendre vous aussi votre patrimoine et les droits que la loi vous a conférés. Quelques jours a peine se sont écoulés depuis que les bourgmestres de l’arrondisse- ment d’Ypres se sont rendus a Bruxelles pour remettre au Roi une adresse, dans laquelle ils lui exprimaient les sentiments de fidélité et de dévouement de nos populations et aussi pour mettre toute l’ceuvre de la restauration sous la sauvegarde de Sa Majesté. Sont - ce quelques divergences de vues entre le Ministre des Affaires Économiques et les sinistrés au sujet de l’application de la loi sur les dommages de guerre qui ont motivé cette démarche Sont-ce les lenteurs des Tribunaux ou les retards dans l’exécution de leurs décisions Sont-ce les modifications dans le mode des payements a effectuer Sont-ce les conflits qui se produisent au sujet des cessions de dommages immobiliers? Certes il a été question de tout cela et Ia réponse adressée par le Ministre aux Bourg mestres, dont une voix plus autorisée que Ia mienne vous communiquera le texte, est de nature a nous rassurer pour l’avenir. Mais toutes ces questions ne sont point d’une gravité suffisarite pour en faire l’objet d’un recours au Roi. Une audience du Minis tre des Affaires Économiques, dont on ne peut mettre en doute la bonne volonté, eut suffi pour obtenir des solutions appaisantes. Il y avait autre chose que j’ai cru de mon devoir de signaler a la séance de la Fédéra tion des sinistrés du mois de février, et qui motivaient la suggestion que j’ai faite a ce jour de demander pour les Bourgmestres une audience au Roi et de mettre sous la protec tion de Sa Majesté l’ceuvre toute entière de la reconstitution et de la reparation. Ceux qui lisent les journaux ont été juste- ment émus d’une campagne de presse, tendatrt a une revision des décisions des Tribunaux de dommages sul vis d’exécution, a une re duction de certaines indemnités, a la suppres sion totale même d’autres non encore liquidées. Certaines déclarations du Premier Ministre ont ajouté a eet émoi. Enfin une série d’arrêts de la Cour de Cas sation déniant a toutes les décisions des Cours et Tribunaux de Dommages le caractère défi- nitif, la force de chose jugée, mettent en péril l’ensemble de la reconstitution pour les tra- vaux terminés, ceux en cours d’exécution, et pour ceux a effectuer pour la completer. Quelques dévcloppements vous mettront sous les yeux, d’une manière plus sensible, la gravité de la situation. Entre autres propositions publices dans la Presse, je citerai celle tendant a opérer une réduction sur toutes les sommes payees déja remployées et pour les dommages non sujets a remploi de délivrer des titres sans, échéance et ne rapportant aucun intérêt 1 Autant délivrer des titres d’hypothèque sur la Lune Heureusement cette proposition reste sans écho. Étant donnés la situation critique de nos finances et le non payement des indemnités dues par 1’Allemagne, M. le Premier Ministre acru pouvoir éemander aux sinistrés un non- 83® Redevoeringen Het Komiteit had vertegenwoordigers van al de politieke partijen uitgenoodigd gedu rende de betooging het woord te voeren. AI de sprekers werden uitdrukkelijk verzocht alle politieke, godsdienstige of taalkwes ties ter zijde te laten en alléén op te tre den ter verdediging van de rechten der geteisterden. Drie verhogen waren opgetimmerd, waar van één voorbehouden aan de fransch spre kende redenaars. De heeren Adolphe Bityl, liberaal volksver tegenwoordiger voor Veurne-Dixmude-Oos- tende en Martens, socialistisch senator van Kortrijk-Yper spraken om de beurt in beide landstalen. De heeren Bruneel de Montpellier, gewezen senator (Katholiek) en Joseph Vander Mersch, schepene van Yper (katholiek) hielden hunne redevoering in het Fransch, voornamelijk voor de betoogers van het Waalsch gedeelte van het Arrondissement. Spraken in het Vlaamsch de heeren Delen, burgemeester van Meessen, Goemanne, Voor zitter van de afdeeling Wervik van het Nationaal Verbond der Invalieden advokaat Valcke, bestendige afgevaardigde Veurne (ka tholiek); Missiaen, socialistisch volksvertegen woordiger YperEiniel Butaye, volksvertegen woordiger der Frontpartij, (Yper) en Geuten, Voorzitter van de S. V. voor oorlogschade Het Leiedal te Wervik. Vlaamschen Oud- Leuven een dertigtal afgevaardigden West-Roosebeke met muziek en met de banderol Wést-Roosebeke vraagt de toepassing der wet op de oorlogschade En spoedige uitbetaling. Kortrijk en omstreken Bisseghem Avelghem met de Oud-Strijders Caster met den Vlaamschen Oud-Strij- dersbond» en den «Bond der opgeëischten» Ingoyghem met de Oud-Strijders Marcke Cuerne Gulleghem Meenen met den bond Wervik met de Liberale Fanfare La Libre Wervicquoise La Renaissance La Grande Harmonie de Wervicq en den Invaliedenbond met twee schilderijen ver beeldende de eene een schamele, vernielde woning der frontstreek en het onderschrift o,ooo titel, niet uitwisselbaar de andere, een prachtig kasteel uit het niet verwoeste België, met het onderschrift 7 milliard mark komptant betaald. Waasten, (Warnêton) met de banderol Warnéton demande ia reconstitution intégrale. De Harmonie van Waasten met de Fédération Nationale des combattants de Déportés et Prisonniers civils en de banderol Nous n’avons pas marchandé notre sang II nefaut pas non plus marchander La reconstitution de vos foyers. Neer-Waasten Bas-Warnêton met de banderol Bas- Warnéton réclame des êcoles et me église. Komen (Comines) met de Harmonie Communale de Fédération Nationale des Combattants Les Pêcheurs St Pierre La société de gymnastique L’Avenir La Lyre Cominoise Les bons amis pêcheurs en La société de Gymnastique de la jeune Garde Hollebeke met den Strüdcrsbond Gheluwe met het muziek, de ders en met de banderollen I. Wet is Wet. Leve de Wet I IL Wij eischen spoedige en volkomen uitbetaling I Houthem Ploegsteert met de Fanfare Communale Les Vrais Amis en de banderol Les 5ooo habitants de Ploegsteert réclament la restauration intégrale et leur chemin de fcr. Le Bizet met de maatschappijen St André (Muziek) L’Avenir en Les Anciens Militaries» Nieuwkerke (Neuve-Eglise) met de fanfare, de Nationale Strijdersbond de Rookers- gilde en de Oud-Strijders Meessen (Messines) met de Turnersgilde c Progrès par le Travail en de banderol Nous réclamons le retour, a Messines, De notre Institution Royale De Fanfare en de Oud Strijders banderol Nous ne demandons que la Justice, le droit et la lêgaliiê. Wytschaete met de fanfare en de« Oud- Strijders Zantvoorde (Yper) Dadizeele met de banderol V ij vragen oorden, Maar geen woorden Ledeghem met den Vlaamschen Oud- Strijdersbond De meeste gemeenten waren vergezeld van het schepenen-collegie, den gemeenteraad en de afgevaardigden der Coöperatieven. De mooie vlaggen der Invalieden, Vlaamsche Oud-Strijdersbonden en Nationale Strijders- bonden maakten den besten indruk en opwek kende stapmarschen dreunden alom in den langen, langen stoet. i.

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 3