De Monsterbetooging der Geteisterden van Zondag 13 April te Yper Eerbïed voor de Wet Vervolg der Redevoeringen interesten voorbehou- Wij vragen 1) . Dat alle vergoedingen voor weder- beleg betaald zouden worden in speciën of in uitwisselbare titels, alsook de interesten op oorlogschade. 2) . Dat degenen die oorlogschade over nemen de zelfde voordeelen zouden genieten als de oude eigenaars. 3) . Dat het wederbeleg spoedig zou her zien worden, en de sneden van vergoedingen betaald in den termijn door de vonnissen voorzien. 4) . Dat de sommen voorzien in de kon- trakten voor landherstel zouden betaald wor den in de overeengekomen termijnen. 5) . Dat de Staat op zijne kosten in de aangenomen gemeenten de wegen herstelle die door den oorlog vernield of beschadigd zijn, en in de andere gemeenten de noodige gelden daarvoor Coekenne. 6) . Dat hij de noodige sommen ver- schaffe voor het heroprichten der openbare gehouwen met hun een minstens gelijk belang te geven als voorheen. Wij wagen maar «fe rechlve&rdigheïd, het RECHT* de wettelijkheid Zoo wij daarbij vragen 7) . Dat <oaze coöperatieven voor oorlog schade behouden zouden worden, opdat de geteisterden, zooals de wet het voorschrijft over de noodige fondsen zouden beschikken om het wederbeleg ten gepasten tijde te kun* nett doen. 8) . Dat de voorbehoudende beroepen maar zouden, gedaan worden in geval de Rechtbank grootere vergoedingen toekent dan die door dem Stotfsconsrnissarts voorga steld. De vergoedingen tot herstel brengen een inte rest op van 5 t. h. ’s jaars van af 1" Januari IQ20.... Dat wordt bepaald door de Wet op het herstel der oorlogschade en die bepaling staat gedrukt op de keerzijde der afgeleverde titels (artikel 5o, paragraaf 1, der Wet van 10 Mei 1919 en der uitvoeringsbesluiten). Sedert eenigen tijd nochtans ontvangen de .geteisterden geen ander titels der vergoe dingen tot herstel dan met het bericht, in roode letters Interesten voorbehouden Al de verschuldigde interesten sedert i° Ja nuari 1920 tot 3i December 1928 worden bij- Korte inhoud der redevoering van M. DELEU, Burgemeester te Meessen. Na de groote menigte manifestanten bedankt te hebben in naam van het Bestuur van den Bond der Geteisterden, voor hunne tabijke opkomst en hunne goede houding, zegt de spreker Wij zijn hier allen gekomen om te toonen dat wij reklameeren tegen de wijze waarop sommige diensten jegens ons handelen, en tegen zekere voorstellen die aangekondigd zijn geweest en zelfs door het Ministerie in uitvoering gebracht geweest zijn. Wij hebben onze huizen, onze meubels, misschien onze fortuin verloren. Velen zijn belet geweest eenen handel voort te zetten, zelfs hem te hernemen. Anderen voerden eene nijverheid uit, en zijn nog zonder werkhuis en zonder materieel. Anderen beboerden eene hofstede en heb ben zich bevonden zonder alaam, noch dieren, en hebben één of twee jaren moeten werken om hunne landen te herstellen, zonder vruch ten te kunnen opdoen. Sedert 1919 nochtans is onze streek veel veranderd de landerijen zijn meestal met schoone vruchten bekleed, en overal ziet men de roode daken van nieuwgebouwde huizen en hofsteden. Maar juist daardoor denkt men in de niet verwoeste streken en ook in de bu- reelen te Brussel dat men ons rijk maakt met ons voor het herbouwen onzer woningen en voor het aankoopen van meubels meer te ge ven dan de weerde in 1914. Daardoor komt die neiging om onze rechten altijd in te krimpen, om aan de Staatscom- missarissen voorschriften te geven om van de schatting onzer vernielde goederen meer en meer af te trekken daaruit volgen de bedrei gingen om de toegestane sommen te vermin deren, en ook al die voorbehoudende beroe pen (appels conservatoires) die maanden lang de betaling der vergoedingen uitstellen. Daarbij is gekomen het verval der weerde van onze belgische munt door den aanval van zekere vreemde banken en»de werkingen van zekere speculateurs, zelfs in ons éigen land, waai door de waarde van onzen frank tot aan 20 centiemen gezonken is, hetgeen alle koop- waien in prijs heeft doen verhoogen, het leven altijd duurder gemaakt heeft en voor alle open bare diensten grootere onkosten vereischt heeft. In 1919 had het Staatsbestuur heel licht zinnig besloten al de duitsche marken af te wisselen aan 1 fr. 25. Daar kwamen er van alle kanten toe en men wisselde er voor 7 milliard uit. En nu is het Staatsbestuur in de noodzake lijkheid krachtige maatregelen te gebruiken om den financieelen toestand van het land te redden het zoekt altijd nieuwe middelen om geld te doen binnenkomen en de uitgaven in te krimpen. Het heeft de belastingen grootelijks ver hoogd, de kosten van vervoer per ijzerenweg de Sinistrés de la Province de LIEGE, réunis ce Lpndi 14 avril, après avoir pris connaissance des récentes déclarations minis- térielles considérant la promesse faite par le Gouvernement qu’aucune nouvelle modi fication ne serait apportée a la législation j» sur les dommages de guerre, regrettent les modalités apportées actuellement dans le paiement des indemnités, modalités qui auront pour conséquence de créer des situa tions des plus délicates pour la plupart des sinistrés et dans la pratique rendront le remploi des plus difficile Formulent le voeu de voir le puissant or ganisme de la Federation des Cooperatives pour dommages de guerre se maintenir au moins jusqu’a épuisement complet des fonds mis a sa disposition par les emprunts con- tractés a son intervention demande quecet organisme continue a liquider les indemnités dans les mêmes conditions que par le passé Insistent auprès de toutes les Coopéra- tives de Sinistrés pour qu’elles se maintien- nent jusqu’a l’épuisement complet de la question des dommages de guerre et ne considèrent leur tache comme terminée que lorsque tous les dommages de guerre auront été solutionnés, et, poursuivent la défënse des droits des sinistrés jusqu’au jour oü la réparation de tous les dommages pourra être considérée comme terminée dans l’en- semble du pays Supplient Ie Gouvernement de mettre fin au plus tbt aux mesures mêtne provisoires, actuellement en vigueur, quant a la liquida tion en espèces de certaines indemnités et spécialement des indemnités soumises au remploi pour le mobilier ainsi que pour les indemnités forfaitaires et les petites indem nités qui intéressent de modestes sinistrés, lesquels en ont escompté le paiement en espèces pour suppléer a l’insuffisance des sommes allouées pour la reconstitution de v leurs biens de frapper d’une taxe spéciale tous les bénéfices exceptionriels qui se réalisent encore a présent et dont la source peut-être rattachée a la guerre Liège,'le 14 avril 1924. Pour l’Vnion des Groupemevts de Sinistrés. Le Secrétaire, Le Président (s) Houltegux(s) G. Claessens-Weltstein. avocat a Visé N. d. 1. R. A cette méme reunion, il a été décidé d’organiser une manifestation a Visé au Commencement de Mai. Le Gouvernement restera-t-il sourd a ces objurgations Continuera t-il a l’égard des malheureuses victimes de la guerre sa néfaste politique de suspicion, de restrictions et de marchandages A nous, défenseurs des sinistrés, de ne pas le permettre et de poursuivre sans défaillance la tache que nous nous sommes assignée ob- tenir la solution intégrale du problème de Ia restauration uniquement par la stricte et loyale application des lois votées. Nous trouverons dans notre bon droit et dans la sainteté de notre cause et la force d’agir et les moyens a mettre en oeuvre. gevolg niet uitbetaaldZij zijn den. Waarom En voor hoelang worden die voorbehouden En in uitvoering van welke Wet of van welk Koninklijk Besluit ’t Ware de geteisterden heel nuttig daar over een antwoord te krijgen. Dat antwoord zou misschien wel kunnen gegeven worden door zekere personen aan wie het heel ongewenscht en bepaald overbodig scheen te Yper op i3 April 1.1. de Monsterbe tooging der Geteisterden te doen plaats grijpen? vermeerderd en de posttaksen verhoogd. Maar het heeft overgroote hoeveelheder kolen en suiker laten uitvoeren naar lander met hoogen wisselkoers, en sommige maat schappijen maken zulkdanige winsten dat hm kapitaal wel tot 4 maal in weerde vermeer derd is. Indien men op al die winsten eene hooge taks plaatste zouden er millioenen ir de schatkist komen. En indien degenen, wier marken uitgewis seld geweest zijn slechts eenmaal op 25 der bekomen sommen getakseerd wierder zouden er bijna 2 milliard in de schatkisi komen. Maar men durft misschien de grooten dei wereld niet aanvallen. Het schijnt gemakkelijker besparingen te doen op den rug der geteisterden, met her voor een gedeelte te betalen in niet uitwissel bare titels, of aan degenen die oorlogschade afkoopen maar de waarde van 1914 voor de vernielde gebouwen toe te staan. Daardoor zullen wel een groot deel onzer voormalige huizen ontbreken onze bevolking zal er veel door lijden, velen zullen hun bestaan moeten gaan zoeken in andere gewesten, maar onze streek wordt in sommige middens misschien als van weinig belang aanzien. Maar indien men dit in zekere bureelen zoo denkt, moeten wij dat laten geschieden Moe ten wij ons laten afscheren zonder schreeu wen Wel neen. En daarom juist is het dat wij vandaag hier zijn. AI onze gemeentebesturen hebben eene petitie gezonden tot den Koning en de wet gevende Kamers. Onze burgemeesters hebben een verhoor gevraagd aan Z. M. den Koning, hem een smeekschrift en eene reeks wenschen aangeboden. Maar een grondwettelijke koning mag zelf niets beslissen. Het is de Minister van Staathuishoudkundige Zaken die gelast geweest is te zeggen tot welk punt het Staats bestuur voldoening kan geven aan hunne vragen. Zien wij wat er beloofd is geweest, en wat de wetten onder dat opzicht zeggen. Spreker beknibbelt dan het antwoord van den heer Minister Van de Vyvere, toont hoe het geenszins een bevredigend antwoord is, en vervolgt i

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 2