Ell i h Jr Feesten en Plechtigheden Amitiés Francasses Section d'Ypres de YPER lij Verslag der Algemeene vergadering van Zondag 18 Mei 1924. 3) . Voorstelling nieuwe leden. 4) . Voor dracht door H. Casier. 5) .Bekroning der maandelijksche aanbrengsten, op heden weder in voege zooals voor den oorlog. 6) . Laatste aangifte der leden die willen deel nemen aan de tuinbezoeken voor 1924. f).. Tombola geschonken door den Heer Voor zitter M. Van Winsen. HET BESTUUR De Sekretaris, De Voorzitter, H. Casier. N. Van Winsen. X. Messager X. Meetseer Relsen X. Ei Koninklijke Hofbouwmaatschappij van het arrondissement Yper en Het werk van den Akker gevestigd Hotel des Brasseurs Statieplaats Yper der Bezoek Invalides De Voorzitter M. Van Winsen opent de vergadering en de secretaris geeft lezing van ’t verslag der vorige algemeene vergadering, welk is aangenomen. De Voorzitter deelt mede dat in bijzondere raadvergadering beslist werd aan M. Sobry, schepen der stad te laten weten dat aange zien de voorbarige toestand waarin wij ons hier in de frontstreek bevinden, het gewaagd ware een bloemenfeest Ypres Henri met aanstaande Tuindag te geven, gezien schaarsheid van groen om te versieren. M. Van Winsen herinnert aan ’t geheugen dat er nog vele loten van ’t verbond der Hofbouwmaatschappijen van Belgie ter be schikking zijn en dat de tombola eerstdaags zal plaats hebben t.t.z. Donderdag 3i Juli. Verscheidene der aanwezige leden nemen die aanmoediging te baat om er nog eenige series te koopen. Daarna geeft H. Casier staats voordracht gever een algemeen overzicht der te doene werken gedurende de maand Mei-Juni in groenten en bloementuin die door het talrijk getal leden met aandacht wordt aanhoord. Ik zeg talrijk want de zaal is propvol. 98 zijn er tegenwoordig op de ig5 tot heden ingeschreven, want nog 16 nieuwe leden zijn voorgesteld en aanvaard. De voorzitter bedankt den Heer Casier voor de goede inlichtingen en denkt te moeten doen in aanmerking nemen dat den dienst der Ferry boats komt ingesteld te zijn, hetgeen zonder twijfel veel voordeel zal bijbrengen tot den uitvoer van groenten en fruit voor Engeland, want die instelling zal toelaten de koopwaren te Londen ter markt te brengen zonder over lading. Eene juiste opmerking is wel deze te kunnen bestatigen of de prijs van vervoer op die ferry-boats niet de zaak zal verijdelen met de koopwaar te duur te moeten verkoopen en alzoo de concurrentie niet te kunnen doen, tot zoover dus waar te nemen. Daarna neemt de HeerColaert, Burgemees- ster-Eere-Voorzitter der maatschappij, het woord om met gepaste woorden de gedeco reerden den lof toe te zwaaien die hun toekomt en hun het diploma toe te reiken, toevoegende dat het waarlijk hier in openbare, algemeene vergadering der maatschappij de plaats en het oogenblik is, om deze plechtige hulde te betoonen, vooral als het den Tuin- en Land bouw betreft want nevens het heerlijke hebben wij nog het nuttige dat deze instelling mede brengt. De volgende diploma’s worden onder hand geklap der aanwezigen uitgereikt. i°) Diploma en bijzonder eere-teeken van ie klas aan M. Nicolas Van Winsen. 2°) Diploma’s en bijzonder eereteeken van 2e klas aan M. M. Karei Swingedouw, Hector Casier, Emiel Vermeersch, Achiel Maertqn. De Heer Van Winsen bedankt in naam van de gedecoreerden en drukt de hoop uit nog meer onder de leden te zien decoreeren die het eveneens verdienen. De Tombola geleverd door den Heer Lauwers word onder de aanwezige leden uit- gelot en iedereen trekt er uit met eenen goe den indruk der uitstekende bijeenkomst van dien dag. De Raad. Zondag 15 Juni aanstaande, algemeene vergadering in ’t lokaal, Hotel des Bras seurs om 15 ure. DAGORDE 1) . Verslag laatste algem. vergadering. 2) . Mededeelingen. IV. T uindaglied Dernièrement nous disions que les Amitiés Franchises clóturaient brillamment la saison d’hiver, aujourd’hui nous disons avec beau- coup de raison encore qu’elles viennent d’in- augurer de faqon magnifiquelesfêtesestivales. Et en effet, l’excursion a Lille fut un succès qui dépassa les prévisions les plus optimistes. Au nombre de i3o, nous quittons la Grand’ Place d’Ypres a l’heure exacte, et nous arri- vons a 9 heures i5 a la frontière. La, une délégation des XXX de Lille et des Anciens Combattants du 162" vient nous souhaiter la bienvenue sur le sol franqais, puis nous escorte jusque dans la capitale du Nord. A l’aller comme au retour, les douaniers ont été d’une grande complaisance. Des dé marches avaient été faites par ces Messieurs de Lille dansle but de nous simplifier les opé- rations désagréables de la douane. Notre entrée a Lille par le grand boulevard est vraiment grandiose le cortège s’ouvre par nos motocyclistes, puis viennent les autos de nos amis Franqais, nos voitures beiges, et enfin la grande camionnette artisti- quement décorée, le tout encadré par des gar des municipaux en bécane. Les membres des A. F. sont requs a l’entrée du grand Théatre par M. Thueillet, président des XXX, qui leur souhaite la bienvenue. Ils visitent le grand Théatre, puis la Bourse de Commerce et se rendent ensuite a la Mairie provisoire de Lille. Une vigoureuse Braban- qonne, chantée par les XXX, nous y accueille a l’entrée. M. Thueillet trouve d’excellentes paroles pour rappeler 1’inoubliable accueil dont sa société a été 1’objet 1’an dernier a Ypres et célèbre la cordialité qui préside aux relations entre la France et la Belgique. M. Saint Venant, adjoint au maire et député, nous souhaite la bienvenue au nom de la ville de Lille et cite la Belgique comme une terre fertile en enseignements et en exemples. Notre Président, M. Robaeys, se fait 1’inter- prète des 700 membres de la section d’Ypres, pour traduire la gratitude qu’ils ont voué a la ville de Lille. Il rappelle le róle éducateur que jouent les A. F. propagandistes de notre culture littéraire et artistique, initiatrice des traditions de la belle France sur la terre beige. Il exalte l’aide apportée a la Belgique par la France pendant la guerre et magnifie les mérites de la chevaleresque nation, qui, en moins d’un siècle a versé deux fois son sang pour la liberté de notre pays. Puissent, dit-il, en terminant, toutes ces manifestations d’estime et d’amitié resserrer de plus en plus les liens qui nousunissent A la France. Puisse l’amitié franco-beige devenir indissoluble. Le vin d’honneur est versé et la Chorale des XXX chante Heures de Gloire dédié a S. M. Albert icr. Enfin pour finir M. Saint Venant remet a notre Président une médaille en vermeil aux armes de Lille, en souvenir de notre visite et la Chorale des XXX entonne un Vivat a notre intention. Nous quittons la Mairie pour déposer une palme au pied de la Déesse de Lille a la mémoire des Héros Lillois tombés au champ d’honneur. Notre Vice-Président M. Butaye, dans une courte improvisation, rappelle l’hé- roisme franqais pendant la grande guerre. Il Hieronder volgt de voorloopige lijst der feesten en plechtigheden welke te Yper in de -eerste weken zullen plaats grijpen Zondag 15 Juni Groote Markt, om 5 u., Groot Muziek feest door de Harmonie der stad Komen. PROGRAMMA Eerste Deel I. Neubonrg, Pas redoublé. .2. LaFille del'Alcade, Ouv. 3. Pavane Cyrano 4. Féte Militaire, polka pour piston. Tweede Deel 5. Scène légendaire, Ouvert. 6. Danses Hongroises, Ballet des Pigeons '7- Scènes Cosmopolites, Relsen <3. Polka des Linottes, pour flute Nocor Zondag 22 Juni Onthulling op de hoeve Essex aan "t Sint Pietertje», baan Yper-Boesinghe, van het gedenkteeken opgericht aan de nagedach tenis der gesneuvelden van de 49' territoriale ofdeelmgvan het Engelsch leger. Zondag 29 Juni Groote Bedevaart (St Barnabé) van de •ouders der Engelsche gesneuvelden. Zondag 6 Juli Bezoek van rond de 400 fransche oud strijders die deel uitmaken van de Union Nationale des Combattants van Rouen. Zij zullen hoogst waarschijnlijk ook den iKemmelberg bezoeken. Maandag 7 Juli Onthulling van het Celtic Cross bij t Maartenskerk, ter nagedachtenis der ge sneuvelde katholieke Ieren. Vrijdag 11 Juli Herdenking van den slag der Gulden Sporen Zondag 13 Juli ^htd^iging van het vaandel der afdee- Amitiés Franfaises. van de beroemde Chorale des van Brussel, Zondag 20 Juli /-^r°°t Muziekfeest door de «Grande Fan- van Armentières. Maandag 21 Juli Nationaal Feest raadbl na^6re bijzonderheden en verslagen P ege men regelmatig HET YPERSCHE. :U Schepen met bevlagden mast, Zwaar beladn met rijken last, Liggen aan uw kaaien vast Riemen ronken, hamers slaan, •Schouwen spuwen, spoelen gaan, Hal en markt vol koopers staan 1 Dat is ’t beeld U bedeeld, Vrij en groot Na uw dood 1 Aan uw groei, Aan uw bloei, Hand in hand ’t Woord verpand 1 Yper vooruit 1 De zonneglans na regen, Na ramp en dood lacht u een gouden toekomst aan. Yper vooruitLangs breede zonnewegen, Komt vrij en vrank uw dapper moedig kroost gegaan. Met vuur en vlam in 't oog, De koppen fier omhoog 1 Met geest en hart begaafd Den koenen wil gestaafd 1 O duurbre martlaarsstad, Ons aller grootste schat. Om tAven taaien moed Wees duizendmaal gegroet 1

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 5