BARQUE DE CÜURTRAI I 11 H H AV I S ill Si ihl I Él F Handol- en NijveihsidsM m Yper II h mil Ij I1 Filiale de la Société Générale de Belgique (Capital350.000.000 H zaak te spreken Taillerie de Diamant p- Vlaande- Yper tot l i ij ih H Ill :ïontres> plus 0aS soignées leden zouden uitgenoodigd 5- wijze waarop deze vergaderim zijn, worden verschillige gezet. Leden zijn van gemeentebestuur van moeten nemen anderen dat di dat diende te doen. Tot Mi l i i p le centre de la ville. Vers midi le clocher central de la cathédrale s’effondrait, puis peu après le gracieux campanile du Beffroi et son antique jeu de carillon étaient atteints. L’en- nemi frappait juste et envoyait bientót une avalanche d’obus incendiaires sur les deux monuments. Enmoins d’une heure, le majestueux Beffroi communal était en feu, et l’incendie se propa- geait aux immenses toitures des quatre faces des Halles, dévorant la fameuse charpente, vieille de sept siècles, pour laquelle il avait fallu abattre cent hectares deforêts. Devant la vision de l’irréparable désastre, de courageux concitoyens sortirent de leurs caves, avee quelques soldats francais, bravant cent fois la mort pour préserver, si. possible, quelques paities du célèbre monument. Inutile héroïsme Les shrapnells et les obus pleu- vaient töujours afin d’empêcher tout sauve- tage. Le plus imposant édifice d’architecture civile de l’Europe se consumait avec ses mer- veilleux trésors d’art et d’histoire et son gracieux Nieuwerck Dans l’entre-temps le grandiose vaisseau de la Cathédrale Saint Martin s ecroulait sur six siècles de grand art religieüx, tandis que le gigantesque cchafaudage qui entourait sa tour monumentale en restauration, flambait telle une torche colossale dominant l’effroya- ble brasier. Vers onze heures du soir le feu se commu- niquait a la Boucherie détruisant impitoyable- ment les riches collections de notre Musée c immünal. Durant deux nuits, a la lueur des tourbil Ions de flam mes, les infortunés Yprois réfu giés dans 'la région, contemplèrent atterrés l’horreur du drame. On les vit nombreux, riches et pauvres, qui restés stoïques devant la destruction de leurs propres foyers, pleu- raient maintenant a chaudes larmes devant l’immensité du désastre qui frappait au cceur leur chère cité. Lame d’Ypres, elle même, était maintenant blessée a mort. Les soldats de la Germanie pouvaient des hauteurs de Wytschaete, Zillebeke et Pas- schendaele admirer leur horrible forfait. Contemplant l’effroyable attentat, voulu, décidé, exécuté sans nécessité militaire, avec une barbare impassibilité, la Kultur pou vait se vanter d’avoir opéré une destruction kolossale YPRIS. Buitengewone algemeene vergadering van den Handel- en Nijver Jteidsbond van Yper op Zondag ió dezer om 3 ure ’s namiddags in het Café Continental Deze vergadering, waarop een twaalftal gemeenteo vei heden van het omliggende uitge noodigd werden, was belegd ten einde eene beweging op touw te zetten om den spoedigen herstel van de vaart van Yper naar den Yzer te betrachten. Slechts vier gemeenten deden zich officieel vertegenwoordigen t. w. Yper door M. Sobry, Schepen, St Jan door M. B. Vermeulen, Burgemeester, Vormezeele door M. Bartier, Burgemeester en Woesten door M. Dochij, Schepen. Van Boesinghe kwam alleenlijk de Heer Vancayseele, handelaar aldaar de afwezigheid van de Gemeente- overheid van de andere plaatsen en bijzon derlijk van deze laatste gemeente werd streng gelaakt door de vergadering. Ook wérden de aanwezige Heeren om hunne opkomst herte lijk geluk gewenscht. De Heer Vermeulen, Voorzitter, opent de vergadering. Na den wapenstilstand, zegt hij, werd de vaart in de werken begrepen die bij dringendheid dienden uitgevoerd te worden. Sedert 6 jaren reeds werden telkenjare de kredieten hernieuwd door de Kamers, maar tot de uitvoering der werken kwam het niet. In 1923 werd het Schepencollege van Yper door Minister Ruzette ontvangen om over die zaak te spreken en tijdens dat onderhoud werd door gezegde Minister stellig beloofd dat de werken in 1924 zouden aangevangen worden en dat in 1925 de schepen tot Yper zouden kunnen varen. 1924 is bijna ten einde en de vaart ligt daar nog onaangeroerd. Gevolg daarvan de handel en nijverheid kwijnen. De werkende stand moet noodge dwongen werk gaan zoeken op den vreemde en verlaat stillekens aan de streek. Het hoeft niet gezegd dat deze toestand zeer nadeelig is voor gansch het Ypersche en ’t is daarom dat wij door deze vergadering te beleggen een einde willen stellen aan dien noodlottigen toestand. Immers, vervolgt spreker, door de eeuwen heen heeft de geschiedenis ons geleerd welken invloed deze vaartweg uit oefende op den vooruitgang van handel en nijverheid in Yper en omliggende gemeenten. Yper, dat noch mijnen, noch groeven, noch andere natuurlijke rijkdommen in hare om geving bezit, kan maar ontstaan en bl leien door het verwerken van grondstoffen uit andere streken bijgebracht, door hare inwo ners verwerkt en dan uitgevoerd. Het is daarom dat de Yperlee in den be ginne en later de vaart eene belangrijke rol gespeeld hebben in de geschiedenis der stad. Reeds in I25i gaf Margareta van ren een bevel om de waterloop van aan Knocke te vetbreeden en te verdiepener bestonden toen vier overdrachten en de sche pen beladen met wolle uit Engeland werden gelost tot bij onze Hallen. Het schippershuis, het gildeahuis en de in 1914 nog bestaande houten gevels der Van den Pecreboomplaats getuigden van deze tijden. Het was toen dat onze stad tot het toppunt van haren bloei geraakte en dat tot 89.000 stukken geweefsels het lood ontvingen. Maar er kwamen oorlogen, ziekten, enz. De uitvoer der Engelsche wol werd belet, vele wevers gingen zich naar Engeland vestigen, de Yperlee verzande eri Yper viel. In i638, deed Philips IV, Koning van Spanje, de oppervaart delven met het sas van Boesinghe. Dit sas was voor dien tijd een beroemd werk, het had eene hoogte van water van 6m75, eene opening van 6m45 en eene lengte van 4i“óo. Doch dat verbruik van water was overgroot en daarom werden nevens het sas twee spaarputten aangelegd. Er werden kaaimuren gebouwd te Yper en zoo ontstonden de vaart en de kaai zooals wij ze in 1914 gekend hebben. In de verscheidene smeekschriften, door den bond verzonden, werden al de bewijzen ge geven van het belang van het vervoer per water in de tegenwoordige tijden en daarom vindt spreker het nutteloos daarover verder uit te breiden. Na deze korte uiteenzetting wordt het woord verleent aan den Heer B. Vermeulen. Spreker is van gevoelen dat eerst en vooral de samenwerking en ondersteuning moet ge vraagd worden aan onze afgevaardigden in Kamer en Senaat. Spreker vraagt welke gemeenten thans vertegenwoordigd zijn in de vergadering. Deze worden opgesomd enslechts 4 beantwoorden deze. Zooals hooger gezegd drukken de aanwezigen hun spijt uit over die tekortkomingen. Er wordt besloten eene nieuwe vergadering te beleggen op 3o dezer "van Burgemeesters met Bestuur van den Handelsbond waarop ook de volksvertegen woordigers, senators en provinciale raads- L W°rden' Over de -5 zou beleod meeningen v00ru gevoelen dat k YP“ dit initio Je 1 staving van dit laatste halen zij het geval aan van de Ver ring gehouden voor de Burgemeesters^6' de Federatie der geteisterden en die 0 best gelukte. Ingevolge deze reden treedT I vergadering deze laatste zienswijze bij I voorstel van M. Seys zouden twee afgev P I digden de Burgemeesters gaan spreken enhT eene petitie overhandigen om te doen teel/ nen door de inwoners hunner gemeenten terug te brengen bij de aanstaande vergade" I ring. Voorts wordt het besluit genomen een tele- gram te zenden aan zijne Majesteit den Koning en een dagorde aan den Heer Minister yan Openbare werken.nTelegram en dagorde door den Heer Voorzitter voorgesteld worden mits kleine wijzigingen goedgekeurd. Afschrift van dit dagorde zou aan de volksvertegen woordigers en senators overhandigd worden. Leden doen nog het voorstel van aan de volksvertegenwoordigers te vragen opdat zij den Heer Minister zouden de vraag stellen op welken datum de aanbesteding der werken van de vaart vastgesteld is. Schoone en nuttige vergadering voorwaar. Eens te meer bewezen de Yperschehandelaars hoe nauw hun de voorspoed van hunne Moederstad ter herte ligt en welk belang zij hechten aan het herstellen van de Boesinghe- vaart. Nadien in eene korte toespraak zegde de Heer Sobry, Schepen der stad, hoezeer hij de werking waardeerde door den Handelsbond1 op touw gezet en beloofde dat de Bond altijd op de medewerking van het gemeentebestuur mocht rekenen om dit zoo belangrijk vraag stuk tot een goed einde te brengen. Om te eindigen bedankte de Heer Voorzit ter de aanwezige Gemeenteoverheden alsook de leden voor hunne talrijke opkomst. Nous apprenons avec une satisfaction trés 1 vive la réouverture prochaine de la diamante- rie installée avant-guerre en notre cité. Nous saisissons l’occasion qui nöus est offerte pour saluer le retour de MM. Van den Acker et Schmidt, qui ont laissé a Ypres un excellent souvenir et y comptent encore de nombreux et dévoués amis. Nous sommes heureux de pouvoir signaler a tous les anciens ouvriers et ouvrières qui I ne sont jusqu’ici pas rentrés a Ypres, Qu'k peuvent se faire inscrire a l’Usine en vue de leur réadinission. II leur suffira a eet effet d’envoyer une demande par écrit a l’adresse de ces Messieurs et aux bons soins de M- 3 portier Devers, chargé de recueillir celles-c>- Placements de rapport et de tout rep©5 Comptes de quinzaine (taux variable) pour la quinzaine du 10 au 2^ Novei»bre: ^=1 4,75 p. c. c Comptes terme 6 mois 5,25 p. c. Comptes terme 1 an Nous tenons a faire con naitre a nos lecteurs qu’il est de toute evi dence qu’ils doivent s’adresser chez VAN NESTE, 29, Grand’Flacs a Yp*eS pr acheter öi/oux, ortèvrerie ou n être bien servis, en confiance et au prix. o— Reparations Seul dépositaire de la Montre I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 2