BARQUE DE CÜURTRAI
I
11
H
H
AV I S
ill Si
ihl
I
Él
F
Handol- en NijveihsidsM m Yper
II h
mil
Ij
I1
Filiale de la Société Générale de Belgique (Capital350.000.000 H
zaak te spreken
Taillerie de Diamant
p-
Vlaande-
Yper tot
l
i
ij ih
H
Ill
:ïontres>
plus 0aS
soignées
leden zouden uitgenoodigd 5-
wijze waarop deze vergaderim
zijn, worden verschillige
gezet. Leden zijn van
gemeentebestuur van
moeten nemen anderen dat di
dat diende te doen. Tot
Mi l
i i p
le centre de la ville. Vers midi le clocher
central de la cathédrale s’effondrait, puis peu
après le gracieux campanile du Beffroi et son
antique jeu de carillon étaient atteints. L’en-
nemi frappait juste et envoyait bientót une
avalanche d’obus incendiaires sur les deux
monuments.
Enmoins d’une heure, le majestueux Beffroi
communal était en feu, et l’incendie se propa-
geait aux immenses toitures des quatre faces
des Halles, dévorant la fameuse charpente,
vieille de sept siècles, pour laquelle il avait
fallu abattre cent hectares deforêts.
Devant la vision de l’irréparable désastre,
de courageux concitoyens sortirent de leurs
caves, avee quelques soldats francais, bravant
cent fois la mort pour préserver, si. possible,
quelques paities du célèbre monument. Inutile
héroïsme Les shrapnells et les obus pleu-
vaient töujours afin d’empêcher tout sauve-
tage. Le plus imposant édifice d’architecture
civile de l’Europe se consumait avec ses mer-
veilleux trésors d’art et d’histoire et son
gracieux Nieuwerck
Dans l’entre-temps le grandiose vaisseau
de la Cathédrale Saint Martin s ecroulait sur
six siècles de grand art religieüx, tandis que
le gigantesque cchafaudage qui entourait sa
tour monumentale en restauration, flambait
telle une torche colossale dominant l’effroya-
ble brasier.
Vers onze heures du soir le feu se commu-
niquait a la Boucherie détruisant impitoyable-
ment les riches collections de notre Musée
c immünal.
Durant deux nuits, a la lueur des tourbil
Ions de flam mes, les infortunés Yprois réfu
giés dans 'la région, contemplèrent atterrés
l’horreur du drame. On les vit nombreux,
riches et pauvres, qui restés stoïques devant
la destruction de leurs propres foyers, pleu-
raient maintenant a chaudes larmes devant
l’immensité du désastre qui frappait au cceur
leur chère cité.
Lame d’Ypres, elle même, était maintenant
blessée a mort.
Les soldats de la Germanie pouvaient des
hauteurs de Wytschaete, Zillebeke et Pas-
schendaele admirer leur horrible forfait.
Contemplant l’effroyable attentat, voulu,
décidé, exécuté sans nécessité militaire, avec
une barbare impassibilité, la Kultur pou
vait se vanter d’avoir opéré une destruction
kolossale YPRIS.
Buitengewone algemeene vergadering van den
Handel- en Nijver Jteidsbond van Yper op Zondag
ió dezer om 3 ure ’s namiddags in het Café
Continental
Deze vergadering, waarop een twaalftal
gemeenteo vei heden van het omliggende uitge
noodigd werden, was belegd ten einde eene
beweging op touw te zetten om den spoedigen
herstel van de vaart van Yper naar den Yzer
te betrachten. Slechts vier gemeenten deden
zich officieel vertegenwoordigen t. w. Yper
door M. Sobry, Schepen, St Jan door M. B.
Vermeulen, Burgemeester, Vormezeele door
M. Bartier, Burgemeester en Woesten door
M. Dochij, Schepen. Van Boesinghe kwam
alleenlijk de Heer Vancayseele, handelaar
aldaar de afwezigheid van de Gemeente-
overheid van de andere plaatsen en bijzon
derlijk van deze laatste gemeente werd streng
gelaakt door de vergadering. Ook wérden de
aanwezige Heeren om hunne opkomst herte
lijk geluk gewenscht.
De Heer Vermeulen, Voorzitter, opent de
vergadering. Na den wapenstilstand, zegt hij,
werd de vaart in de werken begrepen die bij
dringendheid dienden uitgevoerd te worden.
Sedert 6 jaren reeds werden telkenjare de
kredieten hernieuwd door de Kamers, maar
tot de uitvoering der werken kwam het niet.
In 1923 werd het Schepencollege van Yper
door Minister Ruzette ontvangen om over die
zaak te spreken en tijdens dat onderhoud
werd door gezegde Minister stellig beloofd
dat de werken in 1924 zouden aangevangen
worden en dat in 1925 de schepen tot Yper
zouden kunnen varen. 1924 is bijna ten einde
en de vaart ligt daar nog onaangeroerd.
Gevolg daarvan de handel en nijverheid
kwijnen. De werkende stand moet noodge
dwongen werk gaan zoeken op den vreemde
en verlaat stillekens aan de streek. Het hoeft
niet gezegd dat deze toestand zeer nadeelig is
voor gansch het Ypersche en ’t is daarom dat
wij door deze vergadering te beleggen een
einde willen stellen aan dien noodlottigen
toestand. Immers, vervolgt spreker, door de
eeuwen heen heeft de geschiedenis ons
geleerd welken invloed deze vaartweg uit
oefende op den vooruitgang van handel en
nijverheid in Yper en omliggende gemeenten.
Yper, dat noch mijnen, noch groeven, noch
andere natuurlijke rijkdommen in hare om
geving bezit, kan maar ontstaan en bl leien
door het verwerken van grondstoffen uit
andere streken bijgebracht, door hare inwo
ners verwerkt en dan uitgevoerd.
Het is daarom dat de Yperlee in den be
ginne en later de vaart eene belangrijke rol
gespeeld hebben in de geschiedenis der stad.
Reeds in I25i gaf Margareta van
ren een bevel om de waterloop van
aan Knocke te vetbreeden en te verdiepener
bestonden toen vier overdrachten en de sche
pen beladen met wolle uit Engeland werden
gelost tot bij onze Hallen.
Het schippershuis, het gildeahuis en de in
1914 nog bestaande houten gevels der Van
den Pecreboomplaats getuigden van deze
tijden. Het was toen dat onze stad tot het
toppunt van haren bloei geraakte en dat tot
89.000 stukken geweefsels het lood ontvingen.
Maar er kwamen oorlogen, ziekten, enz. De
uitvoer der Engelsche wol werd belet, vele
wevers gingen zich naar Engeland vestigen, de
Yperlee verzande eri Yper viel.
In i638, deed Philips IV, Koning van
Spanje, de oppervaart delven met het sas van
Boesinghe. Dit sas was voor dien tijd een
beroemd werk, het had eene hoogte van
water van 6m75, eene opening van 6m45 en
eene lengte van 4i“óo. Doch dat verbruik van
water was overgroot en daarom werden
nevens het sas twee spaarputten aangelegd.
Er werden kaaimuren gebouwd te Yper en
zoo ontstonden de vaart en de kaai zooals wij
ze in 1914 gekend hebben.
In de verscheidene smeekschriften, door den
bond verzonden, werden al de bewijzen ge
geven van het belang van het vervoer per
water in de tegenwoordige tijden en daarom
vindt spreker het nutteloos daarover verder
uit te breiden.
Na deze korte uiteenzetting wordt het
woord verleent aan den Heer B. Vermeulen.
Spreker is van gevoelen dat eerst en vooral de
samenwerking en ondersteuning moet ge
vraagd worden aan onze afgevaardigden in
Kamer en Senaat. Spreker vraagt welke
gemeenten thans vertegenwoordigd zijn in de
vergadering. Deze worden opgesomd enslechts
4 beantwoorden deze. Zooals hooger gezegd
drukken de aanwezigen hun spijt uit over die
tekortkomingen. Er wordt besloten eene
nieuwe vergadering te beleggen op 3o dezer
"van Burgemeesters met Bestuur van den
Handelsbond waarop ook de volksvertegen
woordigers, senators en provinciale raads-
L
W°rden' Over de
-5 zou beleod
meeningen v00ru
gevoelen dat k
YP“ dit initio
Je
1 staving van dit
laatste halen zij het geval aan van de Ver
ring gehouden voor de Burgemeesters^6'
de Federatie der geteisterden en die 0
best gelukte. Ingevolge deze reden treedT I
vergadering deze laatste zienswijze bij I
voorstel van M. Seys zouden twee afgev P I
digden de Burgemeesters gaan spreken enhT
eene petitie overhandigen om te doen teel/
nen door de inwoners hunner gemeenten
terug te brengen bij de aanstaande vergade" I
ring.
Voorts wordt het besluit genomen een tele-
gram te zenden aan zijne Majesteit den Koning
en een dagorde aan den Heer Minister yan
Openbare werken.nTelegram en dagorde
door den Heer Voorzitter voorgesteld worden
mits kleine wijzigingen goedgekeurd. Afschrift
van dit dagorde zou aan de volksvertegen
woordigers en senators overhandigd worden.
Leden doen nog het voorstel van aan de
volksvertegenwoordigers te vragen opdat zij
den Heer Minister zouden de vraag stellen
op welken datum de aanbesteding der werken
van de vaart vastgesteld is.
Schoone en nuttige vergadering voorwaar.
Eens te meer bewezen de Yperschehandelaars
hoe nauw hun de voorspoed van hunne
Moederstad ter herte ligt en welk belang zij
hechten aan het herstellen van de Boesinghe-
vaart.
Nadien in eene korte toespraak zegde de
Heer Sobry, Schepen der stad, hoezeer hij de
werking waardeerde door den Handelsbond1
op touw gezet en beloofde dat de Bond altijd
op de medewerking van het gemeentebestuur
mocht rekenen om dit zoo belangrijk vraag
stuk tot een goed einde te brengen.
Om te eindigen bedankte de Heer Voorzit
ter de aanwezige Gemeenteoverheden alsook
de leden voor hunne talrijke opkomst.
Nous apprenons avec une satisfaction trés 1
vive la réouverture prochaine de la diamante-
rie installée avant-guerre en notre cité. Nous
saisissons l’occasion qui nöus est offerte pour
saluer le retour de MM. Van den Acker et
Schmidt, qui ont laissé a Ypres un excellent
souvenir et y comptent encore de nombreux
et dévoués amis.
Nous sommes heureux de pouvoir signaler
a tous les anciens ouvriers et ouvrières qui I
ne sont jusqu’ici pas rentrés a Ypres, Qu'k
peuvent se faire inscrire a l’Usine en vue de
leur réadinission. II leur suffira a eet effet
d’envoyer une demande par écrit a l’adresse
de ces Messieurs et aux bons soins de M- 3
portier Devers, chargé de recueillir celles-c>-
Placements de rapport et de tout rep©5
Comptes de quinzaine (taux variable) pour la quinzaine du 10 au 2^ Novei»bre:
^=1 4,75 p. c. c
Comptes terme 6 mois 5,25 p. c. Comptes terme 1 an
Nous tenons a faire con
naitre a nos lecteurs
qu’il est de toute evi
dence qu’ils doivent s’adresser chez
VAN NESTE, 29, Grand’Flacs a Yp*eS
pr acheter öi/oux, ortèvrerie ou n
être bien servis, en confiance et au
prix. o— Reparations
Seul dépositaire de la Montre
I