LHET VPERSCHE wACHT niet tot de laatste dagen van ’t *V jaar om uwe V1SIETKAARTJES te doen drukken, bestelt ze nog heden bij den drukker van’t Ypersche, Boterstraat, i5,Yper LA RÉGION D’YPRES Bijvoegsel Supplément fl/ekelijksch Overzicht Frankrijk. Poll de I’Association Catholigue Office Anglais du Culte Catholique Ville de Messines Syndicat et prix des matériaux Ypersche Radiocluto Le Canal d’Ypres M hébben zich nogmaals peering te stellen. Le Syndicat des Chaufourniers du Touraai- sis s’est dissout le 28 novembre dernier. Depuis lors le prix de la chaux a baissé de 20 francs a la tonne. A qua'nd d’autres dissolutions de syndioats. Mercredi a 20 h. 30 BAL DE RÉVEIL- LON a 1’ Hotel de Ville. Collectionneurs de Timbres Reunion a 1’ Hotel du Sultan Grand’. Place a Ypres, a 11 heures, le dimaache 21 décembre. Zondag 21 Capucienen 1. De leden worden vriendelijk uitgenoodigd tot de gewone vergadering op Maandag 22 December aanstaande om 7 uur stipt ’s avonds in de Vrije Beroepschool, Bellewaardestraat. DAGORDE Luisterconcert met een ontvangsttoestel meteen lamp door een liefhebber vervaardigd. Daarna bespreking. N. B. Ook niet-leden zijn welkom Het Bestuur. Inhuldiging der Paterskerk van de Kruisstraat-Posthoorn S'Jaargang, N 36 20 December 1924 I 5e Année, N° 36 20 Décembre 1924 Verzamelaars van Postzegels Bijeenkomst om 11 u. Hótel du Sultan Groote Markt te Yper, den Zondag 21 December. i dezer doen de Eerw. Paters hunne intrede in hun nieuw opge bouwd klooster der Posthoornstraat. Te 3 uur namiddag zullen zij hun voorloo- pig verblijf, het gesticht van het II. Hert, verlaten en processiewijs geleid worden naar hunne nieuwe kerk, alwaar de plechtige cere moniën der wijding zullen plaats hebben. Stampcollectors Meeting, at 11 a. m., on Sunday 21?* of December, in the Hotel du Sultan Mar-, ket Place, at Ypres. Depuis le Dimanche 7 décembre, une messe avecinstruction en langue anglaise est célébrée chaque Dimanche a n heures en l’Ég-lise de R.R. Pères Carmes, rue de la Bouchë, a l’intention de la Colonie des Catholique» de l’Empire Britannique qui résident dans la région d’Ypres. Cette mission d’apostolat en faveur de nos Alliés est assumée par le Révérend Monsieur Molony, prêtre Irlandais,résidantactuellement au Couvent des Sceurs Noires, rue de LiUe, a Ypres. Nos félicitations aux hommes dévoués'qui ont pris l’initiative d’assurer aux fidèles dé religion catholique de la colonie angfeise d’Ypres le moyen de remplir leurs devoirs reli- gieux. Nous lisons dans La Libre Belgique Une importante reunion a été tenue diman che a i5 heures par l’Association catholique de 1 arrondissement d’Ypres. Suivant les mo- dalités du régime de la Standsorganisatie applique pour la première fois dans l’arrondis sement, les délégués bourgeois des quarante- trois communes de l’arrondissement d’Ypres se réunissent pour la designation de leur candi- dat effectif. L’assemblée est présidée par M. Henri Iweins d’Eeckhoutte, conseiller communal d’Ypres, assisté de M. Van der Mersch, échevin d’Ypres, secrétaire de l’Association. Parmi les notabilitéspolitiques présentes, ci- tons M. Colaert, député-bourgmestre d’Ypres; Dr Brutsaert, conseiller provincial et com munal de Poperinghe Veihaeghe, député permanent Vanneste, conseiller provincial; la plupart des bourgmestres catholiques de l’arrondissement, etc. etc. M. le président fait connaitre le programme électoral de l’Union catholique beige. Celui-ci est adopté sans réserve par toute l’assemblée, mais on fait remarquer que ce programme a omis de réclamer justice pour les sinistrés des régions dévastées. A l’unanimité, l’assemblée réclarre le respect des droits des sinistrés de la région d’Ypres et invite le bureau a faire connaitre au président de l’Union cette lacune du pro gramme. M. le président Iweins lit une lettre de M. le docteur Brutsaert, qui déclare renoncer a sa candidature au cas oü l’honorable M. Colaert redemanderait le renouvellement de son mandat. M. le député Colaert déclare se mettre a la disposition de ses électeurs qui lui sont fidèles depuis 41 ans. II est procédé ensuite au poll et les noms suivants sont proclamés parmi lesquels le co mité central est autorisé a fixer son choix pour désigner le candidat effectif de la bourgeoisie catholique de 1’Arrondissement d’Ypres aj Pour la Chambre. - 1) M. le docteur Brutsaert, président du Conseil provincial de la Flandre occidentale, conseiller communal a Poperinghe 2) M. Georges Begerem, ancien conseiller communal a Ypres 3) M. 1’avocat René Colaert, bourgmestre d’Ypres, député sortant. b). Pour le Sénat. M. Bruneel de Mont pellier, ancien sénateur et ancien bourgmestre de Kemmel est proclamé candidat effectif pour représenter au Sénat l’arrondissement d’Ypres, qui n’a plus demandataire a la Haute assemblée, depuis les dernières élections. L’Association catholique de Courtrai sera invitée a offrir sur la liste commune une place utile a l’arrondissement sacrifié d’Ypres. Les groupes des cultivateurs réunis same- di a Ypres, n’ont pas encore désigné leur can didat, de même les ouvriers du syndicat chré- tien d’Ypres. Le résultat est attendu en vue de former au plus tót la liste d’union catholique pour le triomphe du parti de l’ordre et de l’unité na tionale dans l’arrondissement d’Ypres. !a séance de la Chambre du 11 décembre, Buyl s’est adressé en ces termes a M. le p'jtre de ^’Agriculture et des I ravaux I Le «edit prévu au budget de 1924 pour canal d’Ypres n’a pas été utilisé. ti ,eut"On espérer qu’en vue de la restaura- économique de cette partie de la blandre ^'dentale dévastée, les travaux de ce canal entamés en 1920 avec le désir de les ^rsans délai 2- Marokko. De opstand in Marokko neemt meer en meer uitbreiding tegen Spanje. Het terug trekken der Spaansche troepen op eene ver sterkte lijn, gaat niet zonder groote moeilijk- keden gepaard. Zelfs zijn ze reeds een maal sverrompeld geworden. Reeds ook heeft men gesproken dat de stad Tanger in gevaar zijn zou. Moest dit waar zijn dan zou Engeland en wellicht ook Frankrijk nog tusschenkomen. Albanië. Nog een land dat zich door een oproer laat bestoken. De beweging der opstandelingen is uitgegaan van Serbië. De Albaneesche troe pen, aan de Regeering getrouw, worden achteruit gedreven, nieuwe klassen worden binnen geroepen. Verdere verwikkelingen, zelfs tusschen Ser- biê en Engeland zijn te vreezen. Duitschland. De Voorzitter van het Reich heeft de onder- handelingen begonnen om eene Regeering saaaen te stellen. Het zou kunnen eene lange wisis zijn. De verdeeling en de bekomen uit slagen in de laatste verkiezingen, hebben aan leiding gegeven tot een zoo moeilijken toe stand als tot heden nooit gekend werd. Naar men zegt zou Streseman geweigerd hebben zich nogmaals aan ’t hoofd van de De nieuwe kerk gebouwd door onzen stads ingenieur Coomans is een echt juweeltje in nec-romaanschen trant. Jammer dat dit praal- gebouw gedeeltelijk gedoken is door het na burig onestetisch klooster der Eerw. Zusters Lamotten (Hulpgesticht der Kruisstraat). Indien het weder gunstig is zal er voorze ker veel volk naar den Posthoorn optrekken. Wij wenschen aan de ieverige en verdien stelijke Paters Capucienen, lange eeuwen geestelijken voorspoed in hunne nieuwe resi dentie. Denemarken De vroegere keizerin van Rusland, Maria Teodorovna, weduwe van Tsar Alexander IIP ’elke zich in Denemarken teruggetrokken ^dis erg ziek, zij lijdt aan eene hertziekte. Deze keizerin is de zuster van koningin Alexandra en moeder van den laatsten rus- sisshen tsar Nikolaas II. Zij was bij dezen Laatste toen hij met gansch zijne familie aan houden en dan vermoord werd. Gedurende *erscheidene maanden bleef zij gevangen en °ndan ontvluchten. Zij vertrok naar Londen envandaar is zij over drie jaar teruggekeerd laar Denemarken haar geboorteland. Zij is thans 76 jaren oud. RIK. V0|gens sommige berichten zou Frankrijk wnzin zijn een deel van zijne oorlogsschuld tegenover Amerika te vereffenen door het afstaan van eenige eilanden welke het bezit in jen Stillen Oceaan. Dit aanbod wordt gunstig onthaald door de Vereenigde Staten, welke er eene nieuwe basis voor hunne vloot zouden aanleggen. Van een anderen kant echter vreest men dat dit plan tegenspraak zou verwekken van wege Japan. De kosten van het Bezettingsleger. De Vereenigde Staten van Amerika vragen als hun deel van de kosten der bezetting in Duitschland de ronde som van 1.047 millioen «ark goud (52.400.000 engelsche pond ster- Hug). Engeland van zijnen kant vraagt 947 millioen mark goud. Deze sommen moeten afgehouden worden op de ontvangsten welke volgens het Vredes verdrag voorzien waren. Sans commentaires. r-

Het Ypersche (1925-1929) | 1924 | | pagina 9