Mp dt i
H
Notre Canal
Onze Vaart
HENDRIK GEERAERT
Port
m', creui
’t Ypersche
24-1 1925
1
in d®
OP
Le Président,
J. VERMEULEN.
De Voorzitter,
J. VERMEULEN.
SLAG VAN DEN YZER
SSocïété Cooperative
pour Dommages «3® guerre
La Vallee de la Lys
2, Rue Basse Croix, WERVICQ
Ten gevolge der geweldige regen van
begin van Januari, werd men verplicht de
ijzerwegbrug over de vaart te Boesinghe te
bewaken. Het lis en onkruid dat er bijeenge
stroomd was maakte er eenen waterval en
mijnde de pilasters der brug. Men vreesde
voor ongelukken wanneer de treinen moesten
over de brug rijden
Zóó luidt een bericht dat wij over eenige
SCUSsi°nCOn.
",ru^.mais
endroitj
le
Samenwerkende Vennootschap
voor Oorlogsschade
Het L, y d a 1
van
n verkreSe°
A cóté du tort fait au commerce et a l’in-
dustrie, nous avons souvent signalé deux
autres faits principaux
D’abord, l’augmentation des coefficients de
reconstruction par suite de l’absence d’une
voie d’eau
Ensuite, Timpössibilité compléte pour les
initiatives nouvelles de se produire. Et parmi
ces initiatives, nous avons déja signalé plus
d’une fois a Monsieur le Ministre Baron
Ruzette, celle de la création d’une suc'rerie.
Les négligences de son administration ont
fait que la sucrerie, qui nous était destinée,
s’est fixée a Furnes.
Cependant, Ypres est bien le centre tout
indiqué pour l’installation d’une telle indus
trie. Les chiffres de la production betteravière
de l’année écoulée le prouvent a suffisance.
Le nombre de wagons chargés ici a été de
i8og soit 23.375 tonnes et celui des wago»s
manceuvrés en notre gare et provenant des
gares voisines a été de 8io5 soit Ii3.3i6 ton
nes ou un total de 99x4 wagons contenant
i36 millions 671.000 kilos de betteraves su-
crières. Ces chiffres se passent de commen-
taires et nous espérons qu’ils tomberont sous
les yeux de Monsieur le Baron Ruzette et de
ses directeurs, si sceptiques quand il s’agit de
notre pauvre petit canal.
Faut-il ajouter qu’une notable partie de la
production betteravière de notre arrondisse
ment ne passe pas par notre gare et qu’on
peut sans crainte de contradiction affirmer
que la production doit s’approcher de 200
millions de kilos
De algemeens vergadering der Maatschappij
zal plaats hebben, den Zondag ln Februari
1925, om 21/4 ure stipt, in de zaal St-Paul,
Duivenstraat, Wervick.
DAGORDE
i® Verslag van den Beheerraad.
2° Verslag van den Toezichtsraad.
3® Goedkeuring van de Balans.
4° Herkiezing van een Beheerder (uittre
dend en herkiesbaar).
5® Uitleggingen betreffende al de titels voor
oorlogsschade.
dagen uit Boesinghe ontvingen.
De nalatigheid van het Ministerie van Open
bare Werken stelt ons dus bloot aan ijzerweg
ongelukken Eene schande te meer te voegen
bij al deze reeds door deze nalatigheid ver
oorzaakt.
In alle landen bestaan galerijen bevattende
de standbeelden en de portretten der mannen
die aan hun land merkweerdige diensten be
wezen. Hier zullen wij weldra eene galerij van
schandvlekking mogen stichten met de por
tretten van deze die door hunne plichtver-
zuiming de herleving van onze streek beletten.
Gij bevindt U thans ter zijde van de dap
pere Engelscheen Fransche legers. U wordt
de taak opgelegd door de taaiheid en den
moed, waarvan gij reeds zoovele bewijzen
gegeven hebt, de faam van onze wapenen
hoog te houden. Onze nationale eer staat
op het spel.
Soldaten,
Aanschouwt de toekomst met vertrouwen,
strijdt moedig.
In de stellingen waarin ik U plaatsen zal,
moeten uwe blikken steeds vooruit gericht
zijn gij moet als verrader van het Vader-
land aanzien alwie het woord van terugtocht
zal uitspreken, zonder dat een uitdrukkelijk
bevel daartoe besta.
Wij zijn bet oogenblik nabij, waarop wij
met behulp van onze machtige bondgenoo-
ten, den vijand van den bodem van ons lief
Vaderland gaan verdrijven, dien vijand, die
ons aangerand heeft in weerwil van zijne
verbintenissen en zonder eerbied voor de
heilige rechten van een vrij volk.
Albert.
Die woorden verbergen aan het leger niets
van de verhevenste plichten die het te beurt
vallen. Zijne zending neemt, inderdaad, een
bijzonder gewicht, als een gevoJg van den
toestand der m het Noorderlijk gedeelte van
F rankrijk tegenover elkander staande strijd
krachten.
Rond den i5 October 1914, is het Fransche
front tot aan La Bassée sterk ingericht. Vanaf
einde September, beantwoorden de Duitsche
strijdmachten de omsingelingsbewegingen der
Fransche-Engelsche legers door een poging
deze te overvleugelen op hunne linkerzijde.
De op het hoofdkrijgstooneel aldus werk
zame Duitsche troepen gaan nu vervoegd
worden door het thans bevrijde belegerings
leger van Antwerpen van den eenen kant, en,
van den anderen kant, door de vier korpsen
van nieuwe vorming, wier aankomst in e
gië reeds aangekondigd is (XXII', XXII
XXVI' en XXVII' Reservekorpsen).
Om zich te weeren tegen die talrijke Dui
sche korpsen en de ruime beweging die zij Jn
de noorderlijke richting, tusschen La
en Duinkerke, gaan ondernemen, staan sec
in Vlaanderen het Belgisch leger, de
sche 7e infanteriedivisie en 3' cavalerie
sie, de Fransche marinefusiliersbrigade
twee Fransche territoriale legerafdeelin»^
Het Belgisch leger, aan hetwelk debrig^^
der Fransche marinefusiliers verbonden
zal den Yzer van aan de zee tot Zuy sC
bezetten. y rui-
De Engelsche 7e infanteriedivisie en
terijafdeeling gaan zich vóór YpeI veS ^jjgd
Die stellingen zullen weldra ven°degE.
worden. Van den eenen kant, hebben^
gelsche II' en IIIe korpsen, alsook ee^
leriekorps, hunne landingen te t
komen uitgevoerd. Van den an e-a[e Jivi-
schrijden de twee Fransche terrlt°' fl n^r
sies naar Yper, terwijl cava’er'etl^ riek'
L’Assemblee générale aura lieu, le diman-
che 1' février 1925, a 2 1/4 heures fixes,
dans la salie St-Paul, rue des Pigeons, a
Wervicq.
ORDRE DU JOUR
x° Rapport du Conseil d’Administration.
2° Rapport du Conseil de surveillance.
3® Approbation du Bilan.
40 Réélection d’un Administrateur sortant
et rééligible.
5° Explications concernant tons les titres des
dommages de guerre.
Zaterdag 17 Januari 1925 is de schipper
Hendrik Geeraert in het St Julianusgesticht
te Brugge overleden.
De overwegende rol die de Yzerheld bij de
verdediging van ons Land heeft gespeeld ver
dient nader beschreven te worden. Een be
knopt overzicht der gebeurtenissen is daartoe
onmisbaar.
Op het oogenblik dat het Belgisch leger,
dat na den terugtocht van Antwerpen slechts
82.000 man meer telde, de op den Yzer ge
kozen stelling inneemt, richt de Koning de
volgende afkondiging aan de troepen
Soldaten, Sinds twree maanden en nog
meer, strijdt gij voor de meest gerechtige
5> zaak, voor uwe haarden, voor de nationale
onafhankelijkheid.
Gij hebt de vijandelijke legers ingehouden,
drie belegeringen doorstaan, menige uit-
vallen volbracht, zonder verliezen eenen
langen terugtocht door een smallen door-
gang verwezenlijkt.
Tot hiertoe, stondt gij alléén in die reus-
achtige worsteling.
cernant l’utilité du port de Zeeb
seulement pour montrer qu’end’autre
arro"d^«,4
on,s,« Chlns.
plus dispen.
s°nsra]
Echo
laissons a
commentaire.
du pays et notammsnt dans l’p--
Bruges, l’administration des P
sées se montre plus généreuse et
dieuse de nos deniers, nous reprodui
ticle suivant paru dans 1’ Echo
du3 Janvier 1925. Et nous laissons a n
teurs le soin de faire les comnientaires1108 leC'
A Zeebrugge - Un bateau dans le
Un bateau est venu a Zeebrugge 1
Si invraisemblable que paraisse la nouvell
elle est exacte un bateau est venu Et
tót tous les journaux que la Compagni^
Installations Maritimes de Bruxelles co h|S
de sa prose se pament. Le fait mérite d’êu
signalé dit l’un on voit le role qUe
rait jouer le port de Zeebrugge comme po^
d’escale dit un autre voyez la facilit'
d’accès du móle dit un troisième.
Et puisqu’on nous convie a voir, voyons
Le navire qui est venu est le Moskovde
la Forenede Dampskilselskab, compagnie da-
noise. II mesure 2441 tonnes et a comme di
mensions principales
Longueur 86 mèires, largeur 12
sur quille 7m.60, tirant d’eau 5 m.
Ce n’est pas précisément un transatlantique
et comme il est arrivé en marée haute ds
vives eaux il a pu avoir accès dans le port.
Arrivé a quai il a débarqué 65 passagers,
qui sont des émigrants et qui ont été expédiés,
par train spécial, sur Anvers pour prendre un
bateau de la Red Star Line vers l’Amérique,
On nous apprend que les voyageurs ont été
débarqués et expédiés dans lesmeilleurescon-
ditions de rapidité et de confort.
Bien.
Maintenant faisons nos comptes.
Le train spécial dont on nous parle devait
comporter une locomotive, un fourgon et deux
voitures de troisième classe. II est parti i
i3.2o h. du móle vers Anvers précédant don
de Zeebrugge a Gand les trains n’s 3366 et 1
3042 et suivant vraisemblablement le train
449 de Gand a Anvers, oü il a dü arriververs
i5 45 h. ou 16 heures.
La locomotive fournie, vraisemblablement,
par le dépot de Bruges, a dü y revenir hautle
pied. Avec le stationnement en gare d’Anvers,
le trajet du retour etc. on peut évaluer a une
- vol-
kant,
territoriale
.lerietroep^
Staden oprukken, en dat andere
ting van Rijsel werkzaam zijn.
De uitslag van dien samenhang
gingen wordt rond den 17
ir-
EN DE
Over DE SLAG VAN DEN YZER werden de meeste
bijzonderheden overgenomen uit het Verslag van het
Opperbevel van het Leger Tijdperk van den 31 Juli tot
den 31 December 1914.
12, Leege Kruise. VV E R V I G K