Mp dt i H Notre Canal Onze Vaart HENDRIK GEERAERT Port m', creui ’t Ypersche 24-1 1925 1 in d® OP Le Président, J. VERMEULEN. De Voorzitter, J. VERMEULEN. SLAG VAN DEN YZER SSocïété Cooperative pour Dommages «3® guerre La Vallee de la Lys 2, Rue Basse Croix, WERVICQ Ten gevolge der geweldige regen van begin van Januari, werd men verplicht de ijzerwegbrug over de vaart te Boesinghe te bewaken. Het lis en onkruid dat er bijeenge stroomd was maakte er eenen waterval en mijnde de pilasters der brug. Men vreesde voor ongelukken wanneer de treinen moesten over de brug rijden Zóó luidt een bericht dat wij over eenige SCUSsi°nCOn. ",ru^.mais endroitj le Samenwerkende Vennootschap voor Oorlogsschade Het L, y d a 1 van n verkreSe° A cóté du tort fait au commerce et a l’in- dustrie, nous avons souvent signalé deux autres faits principaux D’abord, l’augmentation des coefficients de reconstruction par suite de l’absence d’une voie d’eau Ensuite, Timpössibilité compléte pour les initiatives nouvelles de se produire. Et parmi ces initiatives, nous avons déja signalé plus d’une fois a Monsieur le Ministre Baron Ruzette, celle de la création d’une suc'rerie. Les négligences de son administration ont fait que la sucrerie, qui nous était destinée, s’est fixée a Furnes. Cependant, Ypres est bien le centre tout indiqué pour l’installation d’une telle indus trie. Les chiffres de la production betteravière de l’année écoulée le prouvent a suffisance. Le nombre de wagons chargés ici a été de i8og soit 23.375 tonnes et celui des wago»s manceuvrés en notre gare et provenant des gares voisines a été de 8io5 soit Ii3.3i6 ton nes ou un total de 99x4 wagons contenant i36 millions 671.000 kilos de betteraves su- crières. Ces chiffres se passent de commen- taires et nous espérons qu’ils tomberont sous les yeux de Monsieur le Baron Ruzette et de ses directeurs, si sceptiques quand il s’agit de notre pauvre petit canal. Faut-il ajouter qu’une notable partie de la production betteravière de notre arrondisse ment ne passe pas par notre gare et qu’on peut sans crainte de contradiction affirmer que la production doit s’approcher de 200 millions de kilos De algemeens vergadering der Maatschappij zal plaats hebben, den Zondag ln Februari 1925, om 21/4 ure stipt, in de zaal St-Paul, Duivenstraat, Wervick. DAGORDE i® Verslag van den Beheerraad. 2° Verslag van den Toezichtsraad. 3® Goedkeuring van de Balans. 4° Herkiezing van een Beheerder (uittre dend en herkiesbaar). 5® Uitleggingen betreffende al de titels voor oorlogsschade. dagen uit Boesinghe ontvingen. De nalatigheid van het Ministerie van Open bare Werken stelt ons dus bloot aan ijzerweg ongelukken Eene schande te meer te voegen bij al deze reeds door deze nalatigheid ver oorzaakt. In alle landen bestaan galerijen bevattende de standbeelden en de portretten der mannen die aan hun land merkweerdige diensten be wezen. Hier zullen wij weldra eene galerij van schandvlekking mogen stichten met de por tretten van deze die door hunne plichtver- zuiming de herleving van onze streek beletten. Gij bevindt U thans ter zijde van de dap pere Engelscheen Fransche legers. U wordt de taak opgelegd door de taaiheid en den moed, waarvan gij reeds zoovele bewijzen gegeven hebt, de faam van onze wapenen hoog te houden. Onze nationale eer staat op het spel. Soldaten, Aanschouwt de toekomst met vertrouwen, strijdt moedig. In de stellingen waarin ik U plaatsen zal, moeten uwe blikken steeds vooruit gericht zijn gij moet als verrader van het Vader- land aanzien alwie het woord van terugtocht zal uitspreken, zonder dat een uitdrukkelijk bevel daartoe besta. Wij zijn bet oogenblik nabij, waarop wij met behulp van onze machtige bondgenoo- ten, den vijand van den bodem van ons lief Vaderland gaan verdrijven, dien vijand, die ons aangerand heeft in weerwil van zijne verbintenissen en zonder eerbied voor de heilige rechten van een vrij volk. Albert. Die woorden verbergen aan het leger niets van de verhevenste plichten die het te beurt vallen. Zijne zending neemt, inderdaad, een bijzonder gewicht, als een gevoJg van den toestand der m het Noorderlijk gedeelte van F rankrijk tegenover elkander staande strijd krachten. Rond den i5 October 1914, is het Fransche front tot aan La Bassée sterk ingericht. Vanaf einde September, beantwoorden de Duitsche strijdmachten de omsingelingsbewegingen der Fransche-Engelsche legers door een poging deze te overvleugelen op hunne linkerzijde. De op het hoofdkrijgstooneel aldus werk zame Duitsche troepen gaan nu vervoegd worden door het thans bevrijde belegerings leger van Antwerpen van den eenen kant, en, van den anderen kant, door de vier korpsen van nieuwe vorming, wier aankomst in e gië reeds aangekondigd is (XXII', XXII XXVI' en XXVII' Reservekorpsen). Om zich te weeren tegen die talrijke Dui sche korpsen en de ruime beweging die zij Jn de noorderlijke richting, tusschen La en Duinkerke, gaan ondernemen, staan sec in Vlaanderen het Belgisch leger, de sche 7e infanteriedivisie en 3' cavalerie sie, de Fransche marinefusiliersbrigade twee Fransche territoriale legerafdeelin»^ Het Belgisch leger, aan hetwelk debrig^^ der Fransche marinefusiliers verbonden zal den Yzer van aan de zee tot Zuy sC bezetten. y rui- De Engelsche 7e infanteriedivisie en terijafdeeling gaan zich vóór YpeI veS ^jjgd Die stellingen zullen weldra ven°degE. worden. Van den eenen kant, hebben^ gelsche II' en IIIe korpsen, alsook ee^ leriekorps, hunne landingen te t komen uitgevoerd. Van den an e-a[e Jivi- schrijden de twee Fransche terrlt°' fl n^r sies naar Yper, terwijl cava’er'etl^ riek' L’Assemblee générale aura lieu, le diman- che 1' février 1925, a 2 1/4 heures fixes, dans la salie St-Paul, rue des Pigeons, a Wervicq. ORDRE DU JOUR x° Rapport du Conseil d’Administration. 2° Rapport du Conseil de surveillance. 3® Approbation du Bilan. 40 Réélection d’un Administrateur sortant et rééligible. 5° Explications concernant tons les titres des dommages de guerre. Zaterdag 17 Januari 1925 is de schipper Hendrik Geeraert in het St Julianusgesticht te Brugge overleden. De overwegende rol die de Yzerheld bij de verdediging van ons Land heeft gespeeld ver dient nader beschreven te worden. Een be knopt overzicht der gebeurtenissen is daartoe onmisbaar. Op het oogenblik dat het Belgisch leger, dat na den terugtocht van Antwerpen slechts 82.000 man meer telde, de op den Yzer ge kozen stelling inneemt, richt de Koning de volgende afkondiging aan de troepen Soldaten, Sinds twree maanden en nog meer, strijdt gij voor de meest gerechtige 5> zaak, voor uwe haarden, voor de nationale onafhankelijkheid. Gij hebt de vijandelijke legers ingehouden, drie belegeringen doorstaan, menige uit- vallen volbracht, zonder verliezen eenen langen terugtocht door een smallen door- gang verwezenlijkt. Tot hiertoe, stondt gij alléén in die reus- achtige worsteling. cernant l’utilité du port de Zeeb seulement pour montrer qu’end’autre arro"d^«,4 on,s,« Chlns. plus dispen. s°nsra] Echo laissons a commentaire. du pays et notammsnt dans l’p-- Bruges, l’administration des P sées se montre plus généreuse et dieuse de nos deniers, nous reprodui ticle suivant paru dans 1’ Echo du3 Janvier 1925. Et nous laissons a n teurs le soin de faire les comnientaires1108 leC' A Zeebrugge - Un bateau dans le Un bateau est venu a Zeebrugge 1 Si invraisemblable que paraisse la nouvell elle est exacte un bateau est venu Et tót tous les journaux que la Compagni^ Installations Maritimes de Bruxelles co h|S de sa prose se pament. Le fait mérite d’êu signalé dit l’un on voit le role qUe rait jouer le port de Zeebrugge comme po^ d’escale dit un autre voyez la facilit' d’accès du móle dit un troisième. Et puisqu’on nous convie a voir, voyons Le navire qui est venu est le Moskovde la Forenede Dampskilselskab, compagnie da- noise. II mesure 2441 tonnes et a comme di mensions principales Longueur 86 mèires, largeur 12 sur quille 7m.60, tirant d’eau 5 m. Ce n’est pas précisément un transatlantique et comme il est arrivé en marée haute ds vives eaux il a pu avoir accès dans le port. Arrivé a quai il a débarqué 65 passagers, qui sont des émigrants et qui ont été expédiés, par train spécial, sur Anvers pour prendre un bateau de la Red Star Line vers l’Amérique, On nous apprend que les voyageurs ont été débarqués et expédiés dans lesmeilleurescon- ditions de rapidité et de confort. Bien. Maintenant faisons nos comptes. Le train spécial dont on nous parle devait comporter une locomotive, un fourgon et deux voitures de troisième classe. II est parti i i3.2o h. du móle vers Anvers précédant don de Zeebrugge a Gand les trains n’s 3366 et 1 3042 et suivant vraisemblablement le train 449 de Gand a Anvers, oü il a dü arriververs i5 45 h. ou 16 heures. La locomotive fournie, vraisemblablement, par le dépot de Bruges, a dü y revenir hautle pied. Avec le stationnement en gare d’Anvers, le trajet du retour etc. on peut évaluer a une - vol- kant, territoriale .lerietroep^ Staden oprukken, en dat andere ting van Rijsel werkzaam zijn. De uitslag van dien samenhang gingen wordt rond den 17 ir- EN DE Over DE SLAG VAN DEN YZER werden de meeste bijzonderheden overgenomen uit het Verslag van het Opperbevel van het Leger Tijdperk van den 31 Juli tot den 31 December 1914. 12, Leege Kruise. VV E R V I G K

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1925 | | pagina 4