HET YPERSCHE LA RÉGION D’YPRES Caisse Commerciale de Rooiers Bijvoegsel Wekelijksch Overzicht Hector-Maurice-Charles VAKDOORNÉ Supplément un re- Nécrolooie Comment on rêpare la route ¥pres-St E’oi -1aan de RIK. 5^Jaargang> N f 51 4 Aprj| 1925 5= Xnnée, N° 51 - 4 Avril 192l 5e Prijskamp voor hengsteveukns van 2 jaar gehouden te YPER, op 2 April 1925 lc prijs 2oo fr. met zilveren eeremetaal, Coene Marcel, te Dickebusch, met Bienvenu, baai. 2e prijs i5o fr. met bronzen eeremetaal, Coene Marcel, Dickebusch, met Sultan, zw. 3e prijs 75 fr. met bronzen eeremet., Vande- candelaere Ernest, Wervick, met Ideal, vos. 4e prijs 73 fr. met bronzen eeremet.. Coene Marcel, Dickebusch, met Champagne, baai. 5e prijs 75 fr. met bronzen eeremet., Coene Marcel, Dickebusch, met Hercule, vos. Naar den Noordpool 1 Amundsen, die reeds verschillende studie- of ontdekkingsreizen naar den Noordpool op touw zette, doch nooit tot voldoende uitslagen kwam ter oorzake der onoverkomelijke moei lijkheden welke in die ijsvelden ontstaan, heeft besloten ditmaal nog eene poging te doen en wel met een vliegtuig. Een Amerikaansch ingenieur, de heer Ells worth, zal hem vergezellen. Deze geleerde verklaarde in een interview, dat de eigenlijke reis per vliegtuig zeven uren zou duren. Indien zij op den Noordpool kun nen aanlanden, zullen zij er 24 uren verblijven om de gewenschte navorschingen en bestati- gingen te doen. On nous prie d’annoncer le décès de Monsieur hls de feu Monsieur Louis Vandoorne et de Madame, née Vanderschelden, né a Ypres, le 23 Juin 1878, pieusement décédé a Anver«, le 26. Mars 1925, muni de tous les Sacrcments de notre Mère la Ste Eglise. Les absoutes, suivies de l’inhumation dans la concession de familie, out eu lieu en l’église de St Martin a Ypres, le saraedi 28 mars, a 3 heures. Les funérailles ont été célébrées en l’église paroissiale du Sacré-Coeur a Anvers, le mardi 3i mars, a 11 heures. Anvers, Place de la Victoire, 1. M. Ad. Buyl, bourgmestre d’Ixelles, promu au grade de grand-officier de l’ordre de Leopold. M. H Baels, promu au grade de chevalier de l’ordre de Léopold. M. A. ïvueins d'Eeckhouie, promu au grade de chevalier de l’ordre de Léopold. M. ALigy, promu au grade de grand- croix de l’ordre de la Couronne. A tous nos sincères félicitations. Promotion de Sénateurs et Deputes sortants Parmi les nombreuses promotions, parues au Moniteur du 3 avril, nous notons particu- lièrement celles de M. J. Liebaert, Ministre d’État, promu au grade de Grand-Cordon del’Ordre de Léopold. M. C. Vercruyse, bourgmestre de Courtrai, promu au grade de Grand-Croix de l’Ordre de la Couronne. M. René Colaert, bourgmestre d’Ypres, pré sident du conseil de discipline de l’ordre des avocats a Ypres, membre du conseil de perfec- tionnement de l’enseignement normal et pri maire, président du conseil de. fabrique de l’Église St Nicolas a Ypres, promu au grade de Grand-Croix de l’Ordrede la Couronne. M. Ernest Nolf, promu au grade de Com mandeur de l’Ordre de Léopold. M. Félix Struye. membre de la commission des bourses d’études de la Flandre Occiden tale, président du conseil des hospices de la ville d’Ypres. promu au grade d’officier de l’or dre de Leopold. Rtouwberscht Men verzoekt ons het afsterven te melden Vz\N heer AMAND WOUSSEN weduwnaar van Meviouw Rosalie Samyn, geboren te Yper, den 21 December 1847, en overleden te Vlamertinghe, den 29 Maart '25. Viienden enkennissen die, bij vergetelheid, geen bericht ontvingen, zijn verzocht het tegenwoordige als dusdanig te aanzien. Van. wege de familie. Anciennement G. DE LAERE C- Société Anonyme o Siège social 6, rue Conscience, Routers o - Messieurs les actionnaires sont invités a assister a l’Assemblée générale statutaire qui aura lieu le Lundi 20 Avril a quatorze heures et demie, au - siège social, 6, rue Conscience a Roulers. ORDRE DU JOUR 1. Rapports du Conseil d’Adminis tration et du Collége des Commissaires 2. Approbation du Bilan et du comp- te de profits et pertes au 3i décembre 1924; - 3. Décharge a donner aux Adminis trateurs et Commissaires. Messieurs les Actionnaires désirant assister a cette réunion, sont priés de se. conformer a 1’article 3o des statuts. Le dépót des ac tions devra se faire dans le délai statutaire au siège social, 6, rue Conscience a Roulers ou dans une de ses agences, ou a la Banque de Bruxelles, 2, rue de la Régence a Bruxelles. a Engeland. Engeland vervaardigt thans drie groote be stuurbare luchtschepen zooals dat waarmede de reis over den Atlantischen Oceaan gedaan werd. Een daarvan zal dienen om de verbin ding te bewerkstelligen tusschen Engeland en Indië. De Daily Mail voert een hevigen strijd opdat Engeland ertoe zou besluiten de sterk ste luchtvloot der wereld te verkrijgen, zooals het de sterkste zeevloot bezit Spanje en Marokko. Stilaan wordt het publiek ingelicht over den uitslag der krijgsverrichtingen van Spanje in Marokko. Het officieel bulletijn van het Ministerie van Oorlog, geeft voor de eerste maal de cijfers aangaande de Spaansche ver liezen. Het is buiten twijfel, dat daarin alleen de zekere gegevens opgenomen zijn. Daarom mag men de opgegeven getallen wel eenigs- zins hooger opnemen dan ze aangeduid zijn. Toch zijn ze reeds welsprekend genoeg. Ziehier deze cijfers Gesneuvelde officieren igo gekwetste officieren 700 verdwenen officieren 60 gesneuvelde soldaten 38oo gekwetste soldaten 14.000 verdwenen of krijgsge vangen soldatt n: 25oo -Tota.al 2i.25o man. Duitschland. 1. Bij de eerste beurt hebben de verkie zingen om het aanduiden van een Voorzitter van het Reich 11 021.341 stemmen gegeven aan M. James, kandidaat der Rechterzijde. De eerste die hem volgt is M. Braun, kandi daat der Socialisten met 8.25ó.43o stemmen. 2. Op de boorden van den Weser, te Weltheim, hadden groote legeroefeningen plaats der Reichswehr. Bii het oversteken eener a ingelegde brug, is deze ingestort en hebben er een honderdtal soldaten het-leven bij verloren. Rusland. Trotsky, de Russische beul, was vermist. Men meldde vei leden week dat hij zich op hield in den Caucasus. Thans echter vermoedt men dat hij door zijne vijanden vermoord wierd en dat zijn lijk verdoken gehouden wordt. Turkije. De Kurdische opstandelingen worden met hardnekkigheid door het Turksche leger be stookt en opgejaagd. Een geweldig bombarde ment met vliegtuigen heeft hunne legervorming uiteengedreven. Waarschijnlijk zullen'zij de gelegenheid niet meer hebben zich te hervor men, want zij worden zonder verpoozing na- gezet- Palestina, Eene vereeni;ing van Chiistenen en Musui mannen hebben beroep gedaan op de tus schenkomst van den Volkerenbond en zijne hulp ingeroepen tegen het optreden van Lord Balfour te Jerusalem en tegen de voordeelen door de Engelsche politiek toegestaan Joden in het Heilig Land. Une nouvelle société, la Compagnie Beige des Routes, constituée a Bruxelles en janvier dernier et dirigée par deux ingénieurs beiges, MM.G. de Monge et L. Soupart, est en train d’exécuter son premier travail de réfection de chaussée sur la route d’Ypres a Warnêton, entre Ypres et St Eloi. Cette entreprise utilise des procédés et des appareils nouveaux dans notre pays, mais déja en usage courant a l’étranger, notam ment en France. Le procédé utilise est celui des emplois partiels qui consiste a réparer seulement les parties endommagées de la chaussée. Un matériel trés spécial est mis en oeuvre. Ce sont des équipes automobiles munies d’ap- pareils électromécaniques, systême Collet. Le long du chantier est installé une ligne électrique transportable, dans laquelle groupe électrogène produit le courant. Les machines-outils électromécaniques qoivent leur fore- motrice de la ligne par 1’intermédiai.re de trolleys. Les piocheuses et pilonneuses électromé caniques sont dirigées sur roues par les ouvriers, mais tout le travail est fourni par la force mécanique. Les flaches sont attaquées au moyen de la pioche et toute la partie faible de la route est enlevée. On remplit ensuite au moyen de matériaux neufs et de malière d’agrégation, puis le tout est pilonné énergiquemeht au moyen de la pilonneuse électromécanique. Les parties défectueuses de la route sont en somme exactement reconstituées et avec une compression égale a celle de la partie restée bonne de la chaussée. Ce systême permet une économie trés con siderable sur les rechargements cylindrés. II permet en outre de réparer les routes avant qu’elles nescient trop endommagées de facon a enrayer efficacement leur degradation, et a les maintenir constamment en bon état. Des chefs d’équipes francais, au courant du travail, accompagnent le matériel pour mettre les ouvriers au courant. En quelques jours, les ouvriers Yprois ónt appris le maniement des machines et s’en servent sans difficulté le travail avance rapi- dement. En douze jours, un et demi kilome tre de la route, dont l’état était épouvantable, a déja été réparé et l’on peut y rouler a pleine vitesse. II MEDEDINGERS

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1925 | | pagina 9