Kamar der Volksvertegenwoordigers Vande Lanoitte's koffies zijn de beste. it~Jken. f dVC" andere zaken Amélioration de nos Routes „.„IcapeHe - Paardenkoersen n r.ili beloven de pa ardenkoersen Op 5 JU" htigst te zijn. ^lerPraCte .q een bijzonderen droogen en toestand, gemakkelijk en toeschou- ^rk gemaakt voor eenieder. Vele goede rden hebben zich laten inschrijven, iSakers bij de massa, en alle gemak van i „„rten te bekomen. Niet vergeten dat de Stoet begint van aan >t Midden van de Wereld bij Gusten Ver- !aevel en zoo stoetgewijze naar de renbaan fül trekken. Er zullen premiën te verloten zijn voor de deelnemers met gerij. -t Weère zit goed, en zal heel waarschijnlijk poed blijven, want 't staat te lezen in al ^'almanakken van 1925. Welgekomen naar de koersen Vergadering van Dinsdag 30 Juni 1925 Beknopt Verslag Uittreksels De heer Missiaeh (in 't Vlaamsch). Ik zou tan het woord hebben afgezien, ware het niet dat voor ons een zeker punt niet is opgeklaard ■namelijk het groote vraagstuk der oorlogs schade en der verwoeste gewesten. Vele beloften werden aan de geteisterden [vroeger gedaan. Ditmaal komen er geene be loften van dien aard vóór in de regeeringsver- jklaring doch hopen wij dat men thans weinig jbelooft met de bedoeling veel te geven. Wat ons verwondert is dat er aan 't slot van de verklaring gezegd wordt dat de verwoeste gewesten heropgebouwd werden. Velke spotternij De heer Poullet, minister van ekonomische aken (in 't Vlaamsch). Alle vreemdelingen wonderen hetgeen hier gedaan werd. De keer Missiaen (in 't Vlaamsch). Ik ferken dat er veel gedaan werd. Maar huizen houwen is niet genoeg om de verwoeste streek teherstellen. Te Yper, Vlamertinghe, Meenen, wonen nog honderden menschen in barakken, terwijl te Nieuwpoort, bij voorbeeld, vele nieuwe groote huizen leeg staan. Die herop- 'ouw is dus niet volgens een gezond plan [eschied. Men moet ook de streek leefbaar maken. nenng en de handel kunnen er niet op- oeien. Waar blijft de haven van Nieuw- port, de vaart van Roeselaere, de weldadig- jftdsscholen, waar blijven al de nuttige wer- °m aan de streken nieuw leven te geven De regeeringsverklaring zegt dat er moet werkt worden, en geproduceerd, en dat de feeering daarop al hare aandacht zal vesti- r^en middel daartoe is in de verwoeste |e en wonen 3o tot 40,000 menschen die f frankrijk gaan werken, zij vragen niet er dan aan België hun arbeid te schenken, mtu trachte hun hier arbeid te verschaffen. De: Dat ten e' een paar nijverheidstakken van vóór oorlog verdwenen zijn ligt aan het feit dat L anaa} van Roeselaere nog altijd niet jgSs^en 'S' en ^at de rechtbanken van oor- l&ade 3 6 Zeer 0n^oe^mat'ge wijze met de He- ^°e(^n^en ZDn omgesProngen- 6rwoeS n°°^za^eDjk dat de regeering in de fat p'r Ste. ^e^eden absoluut alles herstelt, W|! ,.°°r den 00ri°g was. fes te v.!!"'1 Vee' geld ontbreekt, om dat kt ^Wgebrek' C°laert (in 't Vlaamsch). - Dat aor ^Uta-Ve '1 Vlaamsch). Er is wel Dc/;, aSergeld^KWMe ^taamsch). - Vroeger h^r Ar ^ebt het niet aangewend. eWeren, <h 'S"iaei' (ln 't Vlaamsch). - Wij H ,e VOnnissen boven de 5oo,ooo derzocht z~e Va^ meer aandacht moesten Jn bCweest dan het geval is ge weest. Wij dringen er op aan, dat de vonnis sen boven die bedragen zouden herzien wor den. Men zou er heel wat teveel betaald geld kunnen oogsten, dat thans voor de nog uit te voeren dringende werken zou kunnen besteed worden. Ik moet verder ook aan den kaak stellen de kwistige betaling na den oorlog, van op on eerlijke wijze in het land binnengebrachte marken, die tegen hoogen koers werden inge wisseld, terwijl de arme geteisterden alle moeite hebben om in 't bezit van hun vroeger eigendom te komen. Ik vraag, dat de marken operaties zouden herzien worden en tot de helft zouden worden teruggebracht. Daarmede zouden 3 milliard en half frank in de Staats kas komen. De heer Butaye (in 't Vlaamsch). Dat is inderdaad een goed middel om geldelijke hulp bronnen te vinden. De heer Missiaen (in 't Vlaamsch).Wanneer men benevens het herzien der vonnissen van boven de 5oo,ooo frank ook dezen laatsten maatregel toepaste, zou men geld hebben om nuttige werken uit te voeren in 't belang van 's lands ekonomisch herstel. Ik sluit met den wenschuit te drukken, dat de regeering vooral deze laatste bemerkingen zal in acht gelieven te nemen. De heer Poullet, minister van ekonomische zaken (in 't Vlaamsch). Ik zal het genoegen hebben aan het achtbaar lid een antwoord te verstrekken bij gelegenheid der bespreking van mijne begrooting. De heer Missiaen (in 't Vlaamsch). Ik dank u. De heer Colaert. Ik zal een stemming van vertrouwen uitbrengen, doch ik betreur dat er in de regeeringsverklaring geen melding gemaakt wordt van het vrouwenstemrecht. Hetzelfde geldt wat betreft de nijverheid in het Ypersche, waar men onze oorlogsschade betaalt doormiddel van titels welke wij slechts met de grootste moeite kunnen te gelde maken. Bovenstaande werd letterlijk overgedrukt uit het Beknopt Verslag der zitting. De heer Missiaen bedoelde heel zeker de vaart van Yper naar den Yzer in plaats van de vaart naar Roeselaere Nota van Het Ypersclie Le <cDimanche Auto »-, de Paris, a publié dernièrement un itinéraire Paris-O stende en recommandant d'éviter la traversée d'Ypres, dont les routes d'accès sont impraticables Cet article a provoqué de la part d'un de nos concitoyens une protestation qui a produit son effet, on en jugera par la correspondance intéressante qui suit Ypres, le 3 juin 1925. Monsieur le Rédacteur, de la Revue Dhnanche Auto 22, Cité Trévise, PARIS, (g') Cher Monsieur, Dans votre numéro 16 du 3i-5-25, a paru un itinéraire en Belgique des plus intéres sants. Une information importante, cepen- dant, est erronée. Afin que vos lecteurs auto- mobilistes soient renseignés aussi scrupuleu- sement que possible, nous aimons rectifier ladite information. II s'agissait dans cet article du retour d'Ostende d Paris. Vous indiquez la route Ostende - Thourout - Roulers - Courtrai- Lille, que vous qualifiez, a juste titre, de monotone, et ne présentant aucun cachet touristique. Avec beaucoup d'a propos, vous prévenez vos automobilistes qu'il existe une autre voie de retour d'Ostende a Paris, et que celle-la traverse des petites villes fameu- ses a divers points de vue Vous citez Fumes avec sa Grand'Place d'une beauté trés rare, avec son quartier espagnol Ypresle Verdun Beige, avec les ruines de ses Halles pente- lantes encore, ses immenses champs de ba- taille hérissés de Monuments aux Héros et son unique Cimetière Franqais dans les Flandres le cimetière St Charles, ou repo- sent plusieurs milliers de grands Poilus de tout grade. Malheureusement, ajoutez vous, cette route Ostende- Nieuport- Furnes- Ypres- Menin - Lille est impraticable. C'est ce détail, de toute im portance, qu'il importe de rectifier. Cette route vient, en effet, d'être réfectionnée au grand profit des touristes et des villes intéressées. Nous aimerions beaucoup, Monsieur le Rédacteur, que vous signaliez dans votre estimée revue, cette erreur d'information et de nous faire connaitre les frais que nous vous occasionnerons. Avec tous nos respects, veuillez agréer, Monsieur, nos salutations empressées. Alb. Cleenewerck-Bentin Directeur-Gérant de 1' Hotel Skindles Place de la Gare, Ypres. Michelin et Cie, Paris. 97-99, Boulevard Pereire Sud (XVÏI) Le 3 juin 1925. M. Albert Cleenewerck-Bentin YPRES. Monsieur, Nous vous remercions vivement de nous avoir signalé les réfections qui ont été effec- tuées sur la route d'Ypres a Furnes. Ce renseignement est venu confirmer ceux que nous avons déja recueillis a ce sujet, mais qui nous sont parvenus trop tard cepen- dant pour que nous puissions en faire béné- ficier M. Hertschène. Veuillez agréer, Monsieur, l'assurance de notre considération distinguée. (signé) Michelin Cie. Dimanche-Auto. F/H S/S Paris, le 6 juin 1925® M. Albert Cleenewerck-Bentin YPRES Monsieur le Directeur, Nous avons bien requ votre lettre du 3 juin. L'itinéraire que nous avons donné en Bel giqueest dü a la plume d'un de nos collabo rateurs qui l'a [fait personnellement pendant les vacances de Paques. II se peut que depuis cette époque, la route OstendeNieuport-Furnes-Ypres-Menin-Lille, dont il signale le mauvais état, ait été 'répa- rée. Nous serons heureux d'en faire état dans notre prochain numéro. Veuillez agréer, Monsieur le Directeur, l'expression de nos salutations les plus dis- tirguées. Le Secrétaire Général. Nieuwe indeeling van de provincieraadsleden De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft een wetsontwerp ingediend houdende nieuwe indeeling van de provincieraadsleden. Voor de provincie West-Vlaanderen be- braagt hun aantal distrikt Brugge 17 distrikt Kortrijk 11 distrikt Meenen 5 distrikt Moescroen5 distrikt Dixmude 4 distrikt Veurne 4 distrikt Oostende 9 distrikt Roeselare 4 distrikt Iseghem 6 distrikt Thielt 7 distrikt Yper 5 distrikt Poperinghe 3 't zij te samen 80. Het aantal leden wordt met twee vermeer derd in het distrikt Brugge en met een in de distrikten Kortrijk, Veurne en Oostende. Het wordt verminderd met twee in het dis trikt Yper en met een in de distrikten Dix mude en Roeselare.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1925 | | pagina 5