Kamar der Volksvertegenwoordigers
Vande Lanoitte's koffies
zijn de beste.
it~Jken.
f
dVC" andere zaken
Amélioration de nos Routes
„.„IcapeHe - Paardenkoersen
n r.ili beloven de pa ardenkoersen
Op 5 JU"
htigst te zijn.
^lerPraCte .q een bijzonderen droogen en
toestand, gemakkelijk en toeschou-
^rk gemaakt voor eenieder. Vele goede
rden hebben zich laten inschrijven,
iSakers bij de massa, en alle gemak van
i „„rten te bekomen.
Niet vergeten dat de Stoet begint van aan
>t Midden van de Wereld bij Gusten Ver-
!aevel en zoo stoetgewijze naar de renbaan
fül trekken.
Er zullen premiën te verloten zijn voor de
deelnemers met gerij.
-t Weère zit goed, en zal heel waarschijnlijk
poed blijven, want 't staat te lezen in al
^'almanakken van 1925.
Welgekomen naar de koersen
Vergadering van Dinsdag 30 Juni 1925
Beknopt Verslag Uittreksels
De heer Missiaeh (in 't Vlaamsch). Ik zou
tan het woord hebben afgezien, ware het niet
dat voor ons een zeker punt niet is opgeklaard
■namelijk het groote vraagstuk der oorlogs
schade en der verwoeste gewesten.
Vele beloften werden aan de geteisterden
[vroeger gedaan. Ditmaal komen er geene be
loften van dien aard vóór in de regeeringsver-
jklaring doch hopen wij dat men thans weinig
jbelooft met de bedoeling veel te geven.
Wat ons verwondert is dat er aan 't slot
van de verklaring gezegd wordt dat de
verwoeste gewesten heropgebouwd werden.
Velke spotternij
De heer Poullet, minister van ekonomische
aken (in 't Vlaamsch). Alle vreemdelingen
wonderen hetgeen hier gedaan werd.
De keer Missiaen (in 't Vlaamsch). Ik
ferken dat er veel gedaan werd. Maar huizen
houwen is niet genoeg om de verwoeste streek
teherstellen. Te Yper, Vlamertinghe, Meenen,
wonen nog honderden menschen in barakken,
terwijl te Nieuwpoort, bij voorbeeld, vele
nieuwe groote huizen leeg staan. Die herop-
'ouw is dus niet volgens een gezond plan
[eschied.
Men moet ook de streek leefbaar maken.
nenng en de handel kunnen er niet op-
oeien. Waar blijft de haven van Nieuw-
port, de vaart van Roeselaere, de weldadig-
jftdsscholen, waar blijven al de nuttige wer-
°m aan de streken nieuw leven te geven
De regeeringsverklaring zegt dat er moet
werkt worden, en geproduceerd, en dat de
feeering daarop al hare aandacht zal vesti-
r^en middel daartoe is in de verwoeste
|e en wonen 3o tot 40,000 menschen die
f frankrijk gaan werken, zij vragen niet
er dan aan België hun arbeid te schenken,
mtu trachte hun hier arbeid te verschaffen.
De:
Dat
ten
e' een paar nijverheidstakken van vóór
oorlog verdwenen zijn ligt aan het feit dat
L anaa} van Roeselaere nog altijd niet
jgSs^en 'S' en ^at de rechtbanken van oor-
l&ade 3 6 Zeer 0n^oe^mat'ge wijze met de
He- ^°e(^n^en ZDn omgesProngen-
6rwoeS n°°^za^eDjk dat de regeering in de
fat p'r Ste. ^e^eden absoluut alles herstelt,
W|! ,.°°r den 00ri°g was.
fes te v.!!"'1 Vee' geld ontbreekt, om dat
kt
^Wgebrek'
C°laert (in 't Vlaamsch). - Dat
aor ^Uta-Ve '1 Vlaamsch). Er is wel
Dc/;,
aSergeld^KWMe ^taamsch). - Vroeger
h^r Ar ^ebt het niet aangewend.
eWeren, <h 'S"iaei' (ln 't Vlaamsch). - Wij
H ,e VOnnissen boven de 5oo,ooo
derzocht z~e Va^ meer aandacht moesten
Jn bCweest dan het geval is ge
weest. Wij dringen er op aan, dat de vonnis
sen boven die bedragen zouden herzien wor
den. Men zou er heel wat teveel betaald geld
kunnen oogsten, dat thans voor de nog uit te
voeren dringende werken zou kunnen besteed
worden.
Ik moet verder ook aan den kaak stellen de
kwistige betaling na den oorlog, van op on
eerlijke wijze in het land binnengebrachte
marken, die tegen hoogen koers werden inge
wisseld, terwijl de arme geteisterden alle
moeite hebben om in 't bezit van hun vroeger
eigendom te komen. Ik vraag, dat de marken
operaties zouden herzien worden en tot de
helft zouden worden teruggebracht. Daarmede
zouden 3 milliard en half frank in de Staats
kas komen.
De heer Butaye (in 't Vlaamsch). Dat is
inderdaad een goed middel om geldelijke hulp
bronnen te vinden.
De heer Missiaen (in 't Vlaamsch).Wanneer
men benevens het herzien der vonnissen van
boven de 5oo,ooo frank ook dezen laatsten
maatregel toepaste, zou men geld hebben om
nuttige werken uit te voeren in 't belang van
's lands ekonomisch herstel.
Ik sluit met den wenschuit te drukken, dat
de regeering vooral deze laatste bemerkingen
zal in acht gelieven te nemen.
De heer Poullet, minister van ekonomische
zaken (in 't Vlaamsch). Ik zal het genoegen
hebben aan het achtbaar lid een antwoord te
verstrekken bij gelegenheid der bespreking
van mijne begrooting.
De heer Missiaen (in 't Vlaamsch). Ik
dank u.
De heer Colaert. Ik zal een stemming van
vertrouwen uitbrengen, doch ik betreur dat
er in de regeeringsverklaring geen melding
gemaakt wordt van het vrouwenstemrecht.
Hetzelfde geldt wat betreft de nijverheid in
het Ypersche, waar men onze oorlogsschade
betaalt doormiddel van titels welke wij slechts
met de grootste moeite kunnen te gelde
maken.
Bovenstaande werd letterlijk overgedrukt
uit het Beknopt Verslag der zitting.
De heer Missiaen bedoelde heel zeker de
vaart van Yper naar den Yzer in plaats van
de vaart naar Roeselaere
Nota van Het Ypersclie
Le <cDimanche Auto »-, de Paris, a publié
dernièrement un itinéraire Paris-O stende en
recommandant d'éviter la traversée d'Ypres,
dont les routes d'accès sont impraticables
Cet article a provoqué de la part d'un de nos
concitoyens une protestation qui a produit
son effet, on en jugera par la correspondance
intéressante qui suit
Ypres, le 3 juin 1925.
Monsieur le Rédacteur,
de la Revue Dhnanche Auto
22, Cité Trévise, PARIS, (g')
Cher Monsieur,
Dans votre numéro 16 du 3i-5-25, a paru
un itinéraire en Belgique des plus intéres
sants. Une information importante, cepen-
dant, est erronée. Afin que vos lecteurs auto-
mobilistes soient renseignés aussi scrupuleu-
sement que possible, nous aimons rectifier
ladite information. II s'agissait dans cet article
du retour d'Ostende d Paris. Vous indiquez la
route Ostende - Thourout - Roulers - Courtrai-
Lille, que vous qualifiez, a juste titre, de
monotone, et ne présentant aucun cachet
touristique. Avec beaucoup d'a propos, vous
prévenez vos automobilistes qu'il existe une
autre voie de retour d'Ostende a Paris, et
que celle-la traverse des petites villes fameu-
ses a divers points de vue Vous citez Fumes
avec sa Grand'Place d'une beauté trés rare,
avec son quartier espagnol Ypresle Verdun
Beige, avec les ruines de ses Halles pente-
lantes encore, ses immenses champs de ba-
taille hérissés de Monuments aux Héros et
son unique Cimetière Franqais dans les
Flandres le cimetière St Charles, ou repo-
sent plusieurs milliers de grands Poilus de
tout grade.
Malheureusement, ajoutez vous, cette route
Ostende- Nieuport- Furnes- Ypres- Menin - Lille
est impraticable. C'est ce détail, de toute im
portance, qu'il importe de rectifier. Cette route
vient, en effet, d'être réfectionnée au grand
profit des touristes et des villes intéressées.
Nous aimerions beaucoup, Monsieur le
Rédacteur, que vous signaliez dans votre
estimée revue, cette erreur d'information et
de nous faire connaitre les frais que nous vous
occasionnerons.
Avec tous nos respects, veuillez agréer,
Monsieur, nos salutations empressées.
Alb. Cleenewerck-Bentin
Directeur-Gérant de 1' Hotel Skindles
Place de la Gare, Ypres.
Michelin et Cie, Paris.
97-99, Boulevard Pereire Sud (XVÏI)
Le 3 juin 1925.
M. Albert Cleenewerck-Bentin
YPRES.
Monsieur,
Nous vous remercions vivement de nous
avoir signalé les réfections qui ont été effec-
tuées sur la route d'Ypres a Furnes.
Ce renseignement est venu confirmer ceux
que nous avons déja recueillis a ce sujet,
mais qui nous sont parvenus trop tard cepen-
dant pour que nous puissions en faire béné-
ficier M. Hertschène.
Veuillez agréer, Monsieur, l'assurance de
notre considération distinguée.
(signé) Michelin Cie.
Dimanche-Auto.
F/H S/S Paris, le 6 juin 1925®
M. Albert Cleenewerck-Bentin
YPRES
Monsieur le Directeur,
Nous avons bien requ votre lettre du 3 juin.
L'itinéraire que nous avons donné en Bel
giqueest dü a la plume d'un de nos collabo
rateurs qui l'a [fait personnellement pendant
les vacances de Paques.
II se peut que depuis cette époque, la route
OstendeNieuport-Furnes-Ypres-Menin-Lille,
dont il signale le mauvais état, ait été 'répa-
rée. Nous serons heureux d'en faire état dans
notre prochain numéro.
Veuillez agréer, Monsieur le Directeur,
l'expression de nos salutations les plus dis-
tirguées.
Le Secrétaire Général.
Nieuwe indeeling van de
provincieraadsleden
De Minister van Binnenlandsche Zaken
heeft een wetsontwerp ingediend houdende
nieuwe indeeling van de provincieraadsleden.
Voor de provincie West-Vlaanderen be-
braagt hun aantal distrikt Brugge 17
distrikt Kortrijk 11 distrikt Meenen 5
distrikt Moescroen5 distrikt Dixmude 4
distrikt Veurne 4 distrikt Oostende 9
distrikt Roeselare 4 distrikt Iseghem 6
distrikt Thielt 7 distrikt Yper 5 distrikt
Poperinghe 3 't zij te samen 80.
Het aantal leden wordt met twee vermeer
derd in het distrikt Brugge en met een in de
distrikten Kortrijk, Veurne en Oostende. Het
wordt verminderd met twee in het dis
trikt Yper en met een in de distrikten Dix
mude en Roeselare.