Cassse Commercials de Rotifers Tijdperk ven 10 tot 25 Maart Handelskamer van Yper IsM tan list Arrondlsssmsni Yper HALFMAANDELIJKSCHE REKENINGEN La route d'Ypres a Menin Voorheen Gr. DE LAERE 8c. G° Handelsfoop jjet komiteit heeft besloten eene uitnoodi- te sturen naar al de schoolbestuurders gl bestuursters van het arrondissement, om „,et hunne leerlingen de tentoonstelling te ^zoeken. gr zal hun vrijen ingang verleend worden 0p de volgende dagen 2n April (Goeden Vrij dag), 3" April (Zaterdaë) en 5n April (2de paaschdag). Op 211 April zal er eene groote aantrekkelijkheid te zien zijn. De leerlingen der Beroepschool zullen op dien dag aan het fferk zijn en het is te voorzien dat talrijke bezoekers hunne belangstelling aan deze nut tige inrichting zullen betuigen door het werk der leerlingen te komen bewonderen. gr werd besloten een persoon te zenden naar de handelaars der stad welke ten huize zullen ten toon stellen, om de bijdrage van vijf frank te ontvangen. In ruil dezer som zal hun een plakbrief overhandigd worden met vriendelijk verzoek denzelven in hunne uit stalling te hangen. Een inkomgeld van o,5o fr. zal geheven worden echter zullen de kinderen beneden de i5 jaar, vergezeld van hunne ouders, vrijen toegang hebben. De opening der Foor is bepaald op Witten Donderdag (r April), om 3 ure 's namiddags en de sluiting op 5 April (2en Paaschdag), om gure 's avonds. Het Komiteit dringt nogmaals aan opdat de tentoonstellers zoohaast mogelijk de hun toe gezonden vragenlijst zouden beantwoorden, het getal inschrijvers is dit jaar zeer groot en het is in hun belang onmiddellijk de begeerde plaatsruimte te laten kennen. Voor het Komiteit De Secretaris, JULIEN TAHON. Yper den 24 Februari 1926. Aan den Heer Bestuurder der Buurtspoorwegen Assebrouck bij Brugge. Op onze laatste algemeene vergadering, werd het bestuur belast de aandacht van Ued. te trekken op den erbarmelijken toestand waarin de koopwarenstatie der buurtspoorwe gen te Yper zich bevindt. De kasseien zijn reeds bedekt met eene laag slijk van ongeveer 20 centimeter dikte, en moest de toestand nog wat verergeren, dan ware weldra den toegang tot de koopwaren- wagons onmogelijk. Wij durven verhopen, Heer Bestuurder, dat gij de welwillendheid zult hebben, onze waag te doen onderzoeken, en aan de recht vaardige klachten van onze handelaars vol doening te geven. Gelief, Heer Bestuurder, de verzekering van onze goede gevoelens te aanvaarden. Namens het Bestuur De Schrijver De Voorzitter V' Verslag der vergadering van Zondag 21 Februari 1926 De groote bovenzaal van het Hotel Conti nental was te klein, zoo talrijk waren de handelaars en stieldoeners opgekomen om naar de belangrijke, uiteenzetting van den heer Ontvanger der Registratie, over de llscale laxen, te luisteren. Naar aanleiding der voordracht wordt, op v°°rstel van den Voorzitter, door de afge- vaardigden der gemeenten besloten verschil- ,%e punten van de dagorde tot eene naaste Vergadering uit te stellen. Dan wordt aan den heer Coulier het woord Vedeend voor verscheidene mededeelingen Verhoor van Zaterdag laatst in het Ministe- lÉ De vraag werd gesteld hoeveel er aan e "and .-laars en neringdoeners nog moet uit betaald worden in zake oorlogsschade. De noodige formulen, door de belanghebbenden in te vullen, zullen daarvoor te bekomen zijn. Niemand mag zijné titels uitwisselen tot wan neer het verbond voor oorlogsschade zulks aanvaardt. De gemeenten welke nog geen bond ge sticht hebben worden verzpcht zulks zoohaast mogelijk te doen, al waren zij maar met eenigen dat zij zich groepeeren. Vervolgens wordt het woord verleend aan den heer Benoot, Ontvanger der Registratie en Domeinen te Yper. In eene weldoordachte en zaakrijke rede geeft de geachte spreker een overzicht van de fiscale verplichtingen bijzonderlijk op het ge bied van landbouw, handel en nijverheid. Daarna beantwoordt hij met de meeste be reidwilligheid al de hem gestelde vragen. De Voorzitter dankt hem uit ganscher harte om zijne zeer leerrijke voordracht en verklaart de vergadering gesloten. In ons aanstaande nummer geven wij de voordracht van heer Benoot. ^os Routes Notre député, M. Edgard Missiaen, -a bien voulu nous communiquer la lettre suivante Ministère des Travaux Publics Cabinet du Minis tre Nü B/577 Bruxelles, le 16 février 1926. Monsieur Missiaen, Député Mon cher Député, J'ai le plaisir de vous annoncer que M.- le Ministre a prié l'administration de lui faire parvenir, d'urgence, les projets de cahiers des charges relatifs aux rechargements géné- raux cylindrés, a l'eau, des empierrements des parties de routes qui sont en mauvais état dans l'arrondissement d'Ypres. II est recommandé de prévoir l'application de quatre enduisages au goudron, au cours de deux années d'entretien a imposer a l'ad- judicataire. Bien dévoué, (séj C. JANSENS. Nous reproduisons ci-après, d'après les An- nales Parlementair es, les renseignements journis parM. Laboulle, ministre des Travaux. Publics, lors de I'interpellation de M. le député Missiaen sur la situation mtenable oil se trouve la vitte d'Ypres pat suite de la suppression des institutions y existant avant la guerre M. Laboulle, ministre der travaux publics. |'en arrive aux routes. Dans quelles mesu- res les promesses faites ont-elles été tenues II serait assez facile derépondre a l'interpel- lation en disant Ceci rentre dans le chapitre de notre grande pitié, chapitre qui est en train de devenir légendaire. Mais vous n'êtes pas mème autorisé a parler de cela, car la route de Menin a Ypres vient de faire l'objet de trois adjudications comportant une dépen- se totale qui se rapproche trés sensiblement d'un million et demi. Vous me demandez ce que j'ai fait pour Ypres. InterruptionMais, précisément, au point de vue de la refection des routes, nous sommes occupés a élaborer un programme au sujet duquel les directions des services techni ques, dans chacune des provinces, doivent nous fournir des renseignements précis. Avec ces renseignements, nous classerons les rou tes en quatre catégories, celles oü le charroi est extrèmement intense celles oü l'on peut dire qu'il n'y a qu'un charroi de seconde caté- gorie celles sur lesquelles le trafic est encore moins intense et, enfin, celles oü l'on pourra maiptenir définitivement ce que l'on appelle les empierrements a l'eau. Dés que nous au- rons ces renseignements, la carte des routes sera, dressée et mise a votre disposition. Pour les roütes de la première catégorie, j'estime qu'il est inutile de les réfectionner, si ce n'est avec de bons pavés. Pour les routes de la seconde catégorie, il faudrait les réfectionner avec ce qu'on appelle les Kleinpflaster c'est-a dire avec des petits pavés, soit en mosaïque, soit autrement. Pour les routes de la troisième catégorie, on pourra faire des bétonnés, sans cependant recourir aux systèmes brevetés, qui coütent cher, propoitionnellement a leur valeur intrin- sèque. Pour les routes de quatrième catégorie, nous faisons, précisément de Menin a Ypres, l'expérience de l'empierrement a l'eau, avec rechargement consistant dans un double gou- dronnage annuel. Nous appliquerions ainsi l'expérience faite sur la route, que plusieurs d'entre vous connaissent, j'en suis certain, qui va de Paris a la forêt de Fontainebleau, dont l'entretien est simplement assuré au moyen du goudron. J'espère que cette expérience sera satisfai- sante, mais elle ne peut l'être que si les gou- dronnages sont faits d'une faqon suivie et rationnelle. Ceux qui ont été faits jusque maintenant l'ont été un peu, a la diable on a commencé, mais on n'a pas continué. Nous voulons abandonner ce système et appliquer une méthode plus rationnelle sur cette route de Menin a Ypres. Au point de vue du classement des routes, en ce qui concerne pour chacune de leurs parties le genre de revêtement qu'il con- vient d'y asseoir, vous pourrez, a l'occasion du budget du ministère des travaux publics, service ordinaire, faire entendre toutes les revendications que vous désirerez. L'Schange des SVSarks Nous extrayons le passage suivant d'un article paru dans Le Soir Lorsque, en novembre et décembre 1918, nous écrivions que les jours diihciles allaient commencer, qu'on avait vécu jusque-la en em- pruntant a des, taux usuraires, et que l'heure de la liquidation laborieuse approchait, on nous a traité de pessimiste, de prophéte de malheur. Notre situation, il est vrai, était privilégiée, par rapport a celle de quelques-uns de nos alliés. Nous n'avions pas, pour ainsi dire, de dette de guerre. Mais l'on commit la faute de remtourser intégralement six mil liards et plus de marks, dont bon nombre étaient le produit de la fraude et de la spécu- 'lation. La première mesure a prendre, l'ennemi chassé du territoire, consistait a faire rendre gorge a tous ceux qui avaient trafiqué avec l'envahisseür, a tous ceux qui avaient gagné de l'argent, pendant que'les soldats versaient leur sang.- II convenait ensuite de récompenser les cotnbattants comme ils en avaient le droit, comme ils le méntaient. Rien de cela ne fut fait, on doit bienl'avouer. Au contraire, on vit nombre de ceux qui au- raient dü donner l'exemple de la rectitude patriotique se iaire les défenseurs des profi teurs de;guerre. Aangesloten bij de BRNQÜE DE BRÜ^ELLES (Kspitaal 200.000.000 - Reserven 90.000.000) 6 maanden 5,75 p. 1 jaar 6,G6 p. h. Rekeningen

Het Ypersche (1925-1929) | 1926 | | pagina 3