Société de Travaux Somerville soldaat van het Recht, den goeden strijd on verschrokken gestreden heeft. Bonum certa- men certavit. Zelfs tijdens de moeilijke en droeve oorlogs omstandigheden, heeft hij al het mogelijke ge daan, om zijne plichten als advokaat ten volle ïte kwijten. Mij komt het niet toe, hier te zeggen hoe "Meester Begerem handelde als confrater, jegens zijne medeadvokaten, als burger, als echtgenoot, als familievader, als christen mensch. Weze het mij nochtans geoorloofd te verklaren dat ik ten volle oveituigd ben dat de dood hem niet verrast heeft, en dat hij reeds de welverdiende belooning van zijn -werken en streven naar het goede, ontvangen Reeft. Zijne gedachtenis zal door ons allen eer biedig bewaard blijven. Rede van den Heer OPDEBEECK Substituut van den Procureur- des Konings Mijne Heeren, Het Openbaar Ministerie sluit zich aan bij de gevoelvolle woorden van den Heer Voor zitter dezer Rechtbank. Het schielijk overlijden van Meester Begerem heeft ons-allen diep getroffen. Hij was inder daad, bij uitnemendheid,, de goede-, de eer lijke advocaat. Hij verdedigde de belangen zijner clienten met gloed en met overtuiging en eerbiedigde tevens de zienswijze en de rechten der tegen partij. Hij en was geen tegenstrever hij was maar «en tegenspreker. Hoe dikwijls is hij in mijn cabinet niet geweest om met mij te onderhouden nopens «ene zaak die in afzienbaren tijd vóór onze -correctionneele Rechtbank moest opgeroepen worden. Hij had bemerkt dat de betichte, izijn cliënt, klaarblijkelijk eene slechte of oneerlijke daad begaan had, dat hij halsstarrig ontkende of geene redelijke verontschuldiging kon inroepen. Hij kwam mij dit rechtzinnig bekennen an verklaren dat hij niet als verde diger zou optreden. Hij bleef bij zijn besluit en aldus stiptelijk getrouw aan zijn geweten. Zonder twijfel, Mijne Heeren, verdiende hij ons aller eerbied. Ook buig ik diep voor hem neder. Het Openbaar Ministerie bied aan zijne diepbeprpefde echtgenoote en kinderen en aan de Balie van Yper zijne innige deelneming. Au nom du Barreau, Mc GLORIE remercie de la fafon suivante Messieurs Étant l'ainé des confrères qui se trouverat a la barre il me revient de remercier au nom de tous, M. Ie Président et M. Ie Procureur du Roi, pour l'hommage qu'ils ont bien voulu rendre, avant de commencer l'audience, a la mémoire de notre regretté confrère, qui vient de mourir subitement. Certes, nous ne doutions pas que le Tribunal l'avait en haute estime. Avocat érudit, intègre et éloquent, Me Begerem était de cette pleiade des Vanheule et des Bossaert qui illustrèrent le Barreau d'Ypres. N'acceptant que les causes qui lui parais- saient justes, il leur consacrait tout son temps et son talent, et on le voyait heureux quand il avait pu obtenir le résultat désiré. Sa vive intelligence servie par une longue expérience lui aurait permis d'en imposer aisément a ses •confrères, et au contraire, toujours prêt a obliger, spontanément il intcrvenait, quand dans nos colloques avant l'ouverture d'une audience, l'un ou l'autre parmi nous, expri- mait quelque doute au sujet d'une question épineuse. Notre Barreau perd son meilleur représentant. Avec stupefaction et douleur, j'appris, hier, sa disparition prématurée, et, comme vingt ans de vie commune au barreau avait noué entre nous une amitié profonde, je suis allé trouver immédiatement sa veuve et ses en- fants éplorés pour leur exprimer nos regrets unanimes et leur donner l'assurance que, volontiers, indistinctement tous les confrères de notre barreau se mettraient a leur dispo sition, s'ils avaient' a faire appel a leur inter vention. Le souvenir du cher disparu nous restera toujours vivace. Nous, devenus les anciens, nous suivrons ses exemples de dignité et de droiture, et, nous sommes convaincus, nos cadets suivant la même voie, que notre Bar reau poursuivra les traditions d'honneur que les anciens lui ont légués'et lui permettront de conserver toute l'estime du Tribunal. O, S- TT. Zondag aanstaande 18 April 1926 om 3 ure op het cc Ypersche Stadium Augustinestraat Grocte Footballmatch IP Afd. C. S. YPROIS-REMY SPORTS Supporters C. S. V. Zondag 2 Mei hebben wij de jaarlijksche verplaatsing naar Hazebrouck, waar onze C. S. Y. mannen de plaatselijke footballclub gaan bekampen. De inzet van de match is de beker Modest V anneste. Het prachtstuk staat ten toon bij den milden gever, die wij ook niet nalaten kunnen om zijne sportieve gene genheid te bedanken. Verleden jaar werd de beker door C. S. Y. veroverd. Hoe zal het dees jaar afloopen Dit is de vraag. Daarom ook hoeven de sup porters in groot getal naar Hazebrouck te trekken, om door hunne aanhoudende aan moedigingen, onze kleuren te doen zegevieren. Om de reis zoo aangenaam mogelijk te maken, heeft het bestuur van supportersclub beslist eenige kamionnetten aan te werven, dit opdat de leden supporters zich niet te veel zouden vermoeien in 't loopen naar den trein. De reis is gratis. Opdat op tijd en stond de noodige maatregelen van vervoer kunnen worden genomen, zijn de leden verzocht voor den Donderdag 29 April zich te doen inschrij ven in een der lokalen. Wie te laat komt, en geen plaats meer krijgt, zal kunnen op de borst kloppen en zeggen cc 't is mijn schuld Allen dus op post. Supporter. N. B. De inschrijving kan gedaan wor den van heden af, in cc Hotel des Brasseurs bij Ev. Baete. cc Café de l'Yser Statieplaats, bij Albert Blootacker. cc Aux Armes Beiges 5», Esplanade, bij Ch. Decadt. cc In de Nieuwe Polka», Surmontstraat, bij P. Nevejans. Au Champ de Mars Esplanade, bij H. Coffyn. cc Café de l'Etoile De Haernestraat, bij C. Souxdorf. Concours de Pronostics Classement Généra! HOTEL DES BRASSEURS 122 points Strubbe Rachel Polo. 121 points Baete Walther Baratto Leo pold. 120 points Coulombier Henri Huvghe- baert Georges Seys Richard. 119 points Indervuyst Georges Petit Ghislain De Roo Van der Ghote P. 118 points Dupon Henri Odent Gaston Gillioen Julien Tavenier W. Van der Ghote Leon. 117 points De Plancke Georges Van Kelst Raymond. Prijsuitdeeling De Prijsuitdeeling zal plaats hebben op Zondag 9 Mei, om 8 ure 's avonds, in de bovenzaal van 't lokaal, Hotel des Brasseurs. Art. X. De i5 eerste prijzen zijn voorbe houden. Art. 2. De overige prijzen (17 in getal) zullen uitgelot worden, tusschen de aanwe zige pronostiekers, die buiten de rangschik king vallen der eerste prijzen en die bovendien aan de drie laatste pronostieken hebben deel genomen. Het Komiteit. La distribution des prix aura lieu au local, Hotel des Brasseurs, le Dimanche 9 mai, a 8 heures du soir. Art. 1. Les premiers prix, au nombre de i5 sont réservés. Art. 2.Les prix restants (17) seront tirés au sort parmi les pronostiqueurs présents qui viennent hors classement pour les premiers prix, et ont participé aux trois derniers pronostics. Le Comité. Au Rowing Club Yprois Le Rowing-Club veut revivre, il revivra. Une reunion générale aura lieu le jeudi 22 avril, a 18 1/2 heures, au siège social, a d. a l'ilöt du Majoorgracht. II est certain que tous les sportsmen d'Ypres et des environs se donneront rendez-vous ce jour la. Une refonte du Comité s'impose et déja le con cours de personnes compétentes et actives est assuré. On tachera de diminuer le plus possible la cotisation pour les membres effectifs. Elle sera portée, si possible, a 5 fr. par mois au lieu de 10 fr. De cette faqon, elle sera a la portée de toutes les bourses. Nous sommes certains de la réussite, car l'année dernière nous avions 25 membres do nateurs et cette année nous en avons 55o, ce qui est de ben augure. Plusieurs fêtes et réjouissances sportives sont a l'étude. Dès maintenant le comité examine le moyen de donner, le deuxième dimanche de chaque mois, un bal champêtre, réservé exclusivement aux membres donateurs et effectifs oil l'entrée sera gratuite. De toute faqon le premier bal de ce genre aura lieu le diman che 9 mai de l5 a 19 heures. Que tous les amateurs d'aviron, de nata tion, joutes, etc., viennent a la réunion du 22 courant, ils ne le regretteront pas. Le Président, Le Trésorier, J. Geuten. D. Glissoux. N. B. Les personnes désirant faire partie comme membre actif de la société et ne pou- vant se rendre a la réunion du 22 avril n'ont qu'a se renseigner chez 'M. Geuten, Prési dent, 5rchaussée de Bruges.M. Glissoux, rue de la Station, ix. M. Segers, tenan- cier de l'ïle du Majorgracht. rue Cimetière St-Jacques, Ypres Messieurs les Actiormaires sont convoqués a l'assemblée générale statutaire qui se tien dra le Mercredi 5 Mai 1926, a 14 h. 3o, au Siège Social. ORDRE DU JOUR i° En raison d'irrégularité dans la convo cation de l'assemblée générale ordinaire du 6 Mai 1925, confirmation, pour autant que de besoin, des résolutions de la dite assemblée, comportant approbation du bilanetdu compte de profits et pertes de Texercice 1924, déchar ge aux administrateurs et commissaires. 2° Rapport du Conseil d'administration et du Collége des commissaires. 3° Examen et approbation du bilan et du compte de Profits et Pertes arrêtés au 3l Dé- cembre 1925. 4® Décharge a donner aux Administrateurs et Commissaires. Le Conseil d'Administration.

Het Ypersche (1925-1929) | 1926 | | pagina 7